Az autó jó választás lehet a holland vidéki tájak felfedezésére, különösen olyan helyekre, amelyeket nem köt össze vasút, mint például a Veluwe és Zeeland egyes részei. Jobb oldalon kell vezetni.
Az autópálya-hálózat kiterjedt, bár erősen leterhelt, különösen csúcsidőben, így ezeket jobb elkerülni. Az utak jól jelzettek és gyakran új technológiákkal vannak felszerelve. Az autópályákat (autosnelweg) egy "A" betű/szám kombináció jelzi piros mezőben. Kevésbé városias területeken, például délnyugaton és északon kevés autópálya van. Ilyenkor általában félautópályák, az úgynevezett "Autoweg" vagy más "N" utak szolgálják a közlekedést. Ezeket az utakat "N" betű/szám kombinációval sárga mezőben jelzik. A legtöbb esetben a táblák az A vagy N utakhoz irányítják az autósokat, így akik inkább elkerülnék a főutakat és a helyi falvak felé szeretnének haladni, követniük kell a falvak irányjelzőit.
Ha műszaki hibát észlel, hívja az ANWB autóklubot az ingyenes 0800–0888-as telefonszámon. A külföldi autóklubtagsága esetén kedvezményt kaphat szolgáltatásaikra. A lízingelt (üzleti) autók és a bérelt autók általában rendelkeznek az ANWB szolgáltatásokkal, amelyek benne foglaltak a bérlés/lízing árában, de érdemes ellenőrizni a kapott tájékoztatókat.
Bőségesen vannak közlekedési irányjelző táblák, de hasznos lehet egy térkép is, különösen a városokban, ahol sok az egyirányú utca, és nem mindig egyszerű eljutni egyik városrészből a másikba. Vigyázzon, hogy ne hajtson be a buszsávokba, amelyeket gyakran kék busz jellel és "Lijnbus" vagy "Bus" felirattal jelölnek, illetve kerékpárutakra se, amelyeket kerékpár ikon vagy vöröses aszfaltszín jelöl. Ne használja a csúcsidős sávokat (Spitsstrook), ha a kijelző a sáv felett piros "X"-et mutat – ez azt jelenti, hogy nem használhatók.
Az üzemanyag könnyen beszerezhető, de drága. Érdemes lehet tankolni, mielőtt belépne Hollandiába, mivel a belga és a német üzemanyagárak akár 0,30 euróval is alacsonyabbak lehetnek literenként. Az önkiszolgáló benzinkutak, mint például a TanGo vagy a Firezone, akár 10 centet is spórolhatnak, de még így is drágábbak, mint a belga kutak. Ezek elfogadnak minden elterjedt bank- és hitelkártyát. Az autópályák mentén sok benzinkút éjjel-nappal nyitva van. Az összes kúton kapható benzin és dízel is. A cseppfolyósított gáz (LPG) számos autópálya menti benzinkútnál elérhető, de soha nem kapható lakott területeken. Az LPG szimbóluma egy zöld színű pumpa ikon, amely a fekete színű általános pumpa ikon mellett található.
Ha LPG-vel működő autóval érkezik Hollandiába, szüksége lehet egy adapterre. Ha a saját országában vásárolja meg, kifejezetten kérje a holland adaptert. Az "európai" (csavaros típusú) adapter, amelyet Belgiumban, Luxemburgban és Németországban használnak, nem illeszkedik a holland kutakhoz.
Közlekedési szabályok
A közúti szabályok, jelzések és táblák hasonlóak más európai országokhoz, de van néhány sajátosság:
Jelöletlen kereszteződéseknél mindig az jobbról érkező járművek élveznek elsőbbséget. A járművek közé tartoznak a kerékpárok, lovak, ló vontatta kocsik (főleg rekreációs célra), elektromos kerekesszékek, kis mopedek és motoros kerékpárok is.
A kerékpárutak jól jelzettek és az egész országban elterjedtek.
Az autópályákon a fel- és lehajtósávok általában hosszúak és lehetővé teszik a sima becsatlakozást. Azonban a lehajtósávból visszatérni az autópályára illegális. A jobb oldali előzés és a külső sávok szükségtelen használata tilos (csak a zsúfolt, lassú forgalomban megengedett).
Lakott területeken a buszok elsőbbséget élveznek, amikor elhagyják a buszmegállót, ezért figyeljen, mivel előfordulhat, hogy elvárják, hogy utat adjon nekik.
Baleset esetén mindkét sofőrnek ki kell töltenie és alá kell írnia egy nyilatkozatot a biztosítótársaságaik számára (kárjelentés/"schadeformulier"). Ezt az űrlapot kötelező kéznél tartani. A rendőrséget értesíteni kell, ha köz- vagy magántulajdon sérül (különösen az autópályák mentén), ha bármilyen sérülést okozott, vagy ha a másik sofőr nem hajlandó aláírni a biztosítási nyilatkozatot. A cserbenhagyás illegális. Ha a másik sofőr ezt teszi, hívja a rendőrséget, és maradjon a helyszínen. A vészhívószám 112 (ingyenes, még lekapcsolt mobiltelefonokról is működik); a nem sürgős rendőri jelenlét száma 0900–8844.
Sebességhatárok
Hollandiában az általános sebességhatárok: 50 km/h lakott területeken, 80 km/h lakott területeken kívül, 100 km/h a gyorsforgalmi utakon (autoweg), és éjszaka akár 130 km/h az autópályákon (autosnelweg). Ezek alól azonban sok kivétel van, például sok lakott területen 30 km/h zóna található. A 30 km/h-s zónákban a jelöletlen kereszteződéseknél minden jobbról érkező forgalom elsőbbséget élvez. Lakott területeken kívüli utakon a sebességet gyakran például 60 km/h-ra korlátozzák, és az autópályákon is gyakran 100 km/h-ra korlátozzák városi területeken. Néhány autópálya-szakaszon olyan táblák jelzik a sebességkorlátozást, amelyeken "6-19h" felirat látható, ami azt jelenti, hogy a jelzett sebességhatár 06:00 és 19:00 között érvényes, és azon kívül 130 km/h a határ. 2020 óta a maximális sebességkorlátozás a főutakon 100 km/h 06:00 és 19:00 között.
A sávok feletti mátrix kijelzőkön megjelenő sebességhatár mindig elsőbbséget élvez minden más táblával szemben, mind a piros körben lévő (a rendszeres sebességhatár), mind az anélkül megjelenő (eseti sebességhatár, amely forgalmi vagy építkezési okokat jelez). A fehér kör átlós vonallal azt jelzi, hogy a mátrix kijelzők sebességhatára megszűnik, és innentől kezdve a szokásos tábláknak kell engedelmeskedni.
A sebességét országos szinten ellenőrzi a rendőrség, és a büntetések súlyosak. Ha a maximális sebességet több mint 50 km/h-val túllépi, a jogosítványát elkobozzák. Ezt követően a vezetés bűncselekmény
Parkolás
Hollandiában 2024-ben a parkolás, különösen a városok központjában, a turisták számára kihívást jelenthet, és gyakran drága. A nagyobb városokban, mint Amszterdam, Hága és Rotterdam, az utcai parkolás díja általában 3-6 euró között mozog óránként, és gyakran időkorlát is van, például csak néhány óráig engedélyezett a parkolás. Az utcai parkolóhelyek szűkösek és gyakran gyorsan betelnek, ezért érdemes alternatív megoldásokon gondolkodni.
Parkolási lehetőségek:
Fizetős utcai parkolás: A legtöbb helyen fizetős parkolás van, és a díjakat parkolóautomatákból lehet fizetni, amelyek bankkártyát is elfogadnak. Fontos megjegyezni, hogy a fizetés elmaradása esetén a büntetés akár 65 euró is lehet.
Parkolóházak: A földalatti parkolók általában drágábbak, 4-6 euróba kerülhetnek óránként, de biztonságosabbak, és gyakran a belvárosban találhatók. Ezek a parkolók hosszabb időre is kényelmes megoldást jelentenek, és jobb választás lehet a gyaloglási idő és a jármű biztonsága miatt.
P+R (Park and Ride) létesítmények: Nagyobb városok külterületein található P+R parkolók olcsóbb alternatívát kínálnak. Itt az autót kedvező áron (például 1-2 euró/nap) lehet hagyni, majd tömegközlekedéssel beutazni a városközpontba. Ezek a létesítmények ideálisak a turisták számára, mivel elkerülik a városi forgalmat és a drága belvárosi parkolási díjakat.
Parkolás alkalmazásokkal: Számos parkolási alkalmazás elérhető, mint például a Parkmobile vagy a Yellowbrick, amelyek segítségével könnyedén lehet parkolási díjat fizetni. Ezek az alkalmazások lehetővé teszik a parkolás kezdetének és végének pontos időpontját, így csak annyit fizet, amennyit valóban parkolt.
Parkolási büntetések: A parkolási szabályok megszegése súlyos büntetéseket vonhat maga után, amelyek 65-100 euró között mozognak, attól függően, hogy milyen szabálysértést követett el. Tilos például a buszsávokban vagy a járdákon parkolni, és ha ezt megszegik, az autót akár el is vontathatják.
Tanácsok a parkoláshoz:
Kerülje a belvárosi parkolást csúcsidőben, mivel az utak zsúfoltak, és a parkolóhelyek gyorsan betelnek. Inkább használja a P+R lehetőségeket vagy parkolóházakat.
Használjon kétféle parkolózárat, ha motorral parkol, mivel a lopások ellen ez hatékonyabb védelmet biztosít.
Figyeljen a sárga vonalakra, amelyek különböző tilalmakat jelölnek: a megszakítatlan sárga vonal a megállási tilalmat, a szaggatott sárga vonal a parkolási tilalmat jelzi.
Ne hagyjon értéktárgyakat az autóban látható helyen, különösen a nagyvárosokban, ahol a gépjárműfeltörések gyakoribbak lehetnek.
Ha hosszabb ideig parkol egy helyen, érdemes a parkolóházak vagy őrzött parkolók használata, mivel ezek biztonságosabbak.
A motorkerékpárral történő parkolás általában könnyebb, mivel gyakran ingyenes, és több hely is rendelkezésre áll, de érdemes mindig figyelni a helyi szabályozásokra.
Magyar konzuli szöveg 2024-ben:
Hollandiai tartózkodás alatt lehet használni a magyar hatóság által kibocsátott vezetői engedélyt annak érvényességéig, nem szükséges nemzetközi jogosítvány kiváltása.
A magyar vezetői engedélyek cseréjét és meghosszabbítását – állandó magyarországi lakcím esetén - csak és kizárólag Magyarországon lehet intézni. Aki külföldi letelepedés céljából elhagyja Magyarországot, annak honosíttatnia kell a magyar vezetői engedélyét a hollandiai lakcím szerint illetékes helyi önkormányzatnál. A Hollandiában megtalált és a Konzuli Hivatalba beküldött magyar vezetői engedélyeket a külképviselet a Miniszterelnöki Kabinetiroda Közlekedési Igazgatási és Nyilvántartási Főosztály Közúti Közlekedési Nemzetközi Jogsegélyügyek Osztályára küldi meg.
Komoly pénzbüntetés jár a gyorshajtásért, a tilosban való parkolásért és a vezetés közbeni kihangosító nélküli mobilhasználatért is. A kiszabott bírságot ajánlatos azonnal befizetni, mert újabb és újabb csekket küld a hatóság egyre magasabb összeggel.
Amennyiben a parkolóhely szabad ugyan, de a parkolóóra elromlott, nem szabad beállni. A rendőrség elszállítja az autót vagy kerékbilincset helyez rá és a gépkocsi kiváltása igen költséges. (Elszállítás esetén a bírságon és a szállítási díjon felül naponkénti tárolási díjat is felszámolnak.)
Tetszett:
Az úthálózat minősége kiváló volt, a sztrádák tökéletesen karbantartottak és jól jelzettek minden irányba.
A forgalmi kultúra példaértékű - mindenki betartotta a szabályokat, kiszámítható volt a közlekedés.
A parkolóházak és P+R rendszerek átgondoltan működtek a városok szélén, ahonnan tömegközlekedéssel könnyen be lehetett jutni a központba.
A benzinkutakon modern, tiszta szolgáltatások vártak, és az üzemanyag árak is kedvezőbbek voltak, mint sok más nyugat-európai országban.
A navigáció egyszerű volt a logikus útszámozási rendszernek köszönhetően.
Az autópályák pihenőhelyein színvonalas éttermek és tiszta mosdók szolgálták az utazókat.
Nem tetszett:
A városközpontokban szinte lehetetlen volt parkolóhelyet találni, és ha mégis, nagyon drágán.
A nagyvárosok körüli dugók főleg csúcsidőben jelentősen megnövelték az utazási időt.
Az autópályadíjak és parkolási költségek együttesen jelentős extra kiadást jelentettek.
A kisebb utcákban gyakran kellett figyelni a kerékpárosok előnyben részesítése miatt, ami néha stresszes volt.
Amszterdam belvárosában az egyirányú utcák és lezárt szakaszok rendszere nagyon bonyolult volt, könnyű volt eltévedni.
A tengerparti városokban hétvégente szinte lehetetlen volt autóval közlekedni a turisták tömege miatt.
* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon
© Utikritika.hu. 2012.
Amerikai Egyesült Államok | Amszterdam | Argentína | Ausztrália | Ausztria | Bahama-szigetek | Balatonszéplak-felső | Bali | Barcelona | Berlin | Ciprus | Dominikai Köztársaság | Dubai | Egyiptom | Franciaország | Görögország | Hajóutak | Horvátország | Hongkong | India | Isztambul | Kanada | Kanári-szigetek | Kuba | Kvarner-öböl | London | Madrid | Malajzia | Maldív-szigetek | Mallorca | Mauritius | Málta | Mexikó | Nagy-Britannia | Németország | New York | Olaszország | Párizs | Portugália | Róma | Seychelle-szigetek | Sharm el-Sheik | Skócia | Spanyolország | Sri Lanka | Szingapúr | Thaiföld | Törökország | Toszkána | Tunézia | Vietnam | Zöld-foki Köztársaság
Még nem érkezett hozzászólás.