A kerékpározás Hollandiában sokkal biztonságosabb és kényelmesebb, mint sok más országban, köszönhetően az infrastruktúrának – kerékpárutak, kerékpársávok és kijelölt kerékpárútvonalak –, valamint a rövid távolságoknak és az ország sík területének. Ezek mellett csomó további lehetőség, mint a sok piknikezőhely, terasz, kisebb kompkapcsolatok és kempinghelyek teszik gyakran vonzóbbá az ország felfedezését kerékpárral, mint autóval.
A kerékpárok elterjedtsége miatt a kerékpárosokat a forgalom szerves részének tekintik – az autósok jelezni fogják, ha nem tartja be a szabályokat, és feltételezik, hogy figyelemmel van a többi közlekedőre. Ez különösen fontos a legnagyobb városok zsúfolt (kaotikus) központjaiban. Itt érdemes lehet néhány száz métert gyalogolni a kerékpárral, vagy akár teljesen elhagyni a központot, a kerékpárt vonatra, metróra vagy a randstadrail-villamosra felvéve.
Néhány dolog, amit érdemes tudni:
A kerékpársávokat és kerékpárutakat kék kör alakú tábla jelzi fehér kerékpár ikonnal, aszfalton lévő ikonnal vagy vörös aszfalttal. Használatuk kötelező.
A kerékpárosoknak ugyanazokat a közlekedési táblákat kell követniük, mint az autósoknak, kivéve, ha mentesítést kapnak. Például a behajtani tilos tábla alatt lévő kerékpár ikon, amelyhez általában az "uitgezonderd" (kivéve) szöveg tartozik, azt jelenti, hogy a kerékpárosok mindkét irányba használhatják az utcát.
Ha nincs kerékpársáv vagy út, használja a rendes utat. Ez eltér a németországi és belga szabályoktól, ahol sok helyen a járdát kell használni. Kerékpárral nem megengedett az "Autosnelweg" vagy "Autoweg" megjelölésű (fél)autópályákon közlekedni.
Egyes keskeny utcákon, ahol van párhuzamos kerékpárút, a mopedeknek kötelező lehet a kerékpárutat használni, a főút helyett (ahogyan az általában szokásos).
A kerékpároknak működő első (fehér) és hátsó (piros) lámpával kell rendelkezniük. Csak fényvisszaverők nem elegendők. 40 eurós bírságot kaphat, ha sötétben világítás nélkül közlekedik, és ezzel komolyan veszélyezteti magát és a többi közlekedőt. Kis, akkumulátoros LED-lámpák, amelyek a személyhez vannak rögzítve, engedélyezettek.
A kerékpárutakra vonatkozó közlekedési táblák általában fehér színűek, vörös szegéllyel és felirattal, míg a városokba és falvakba vezető, inkább rekreációs/turisztikai utak zöld felirattal vannak jelölve. Vidéki és természetvédelmi területeken úgynevezett "Paddenstoelen" (gombák) útjelző táblákat is találhatunk, amelyek alacsonyan elhelyezett, kis dobozok (amelyek kissé egy gomba formájára emlékeztetnek), és amelyeken az úticélok fel vannak tüntetve.
Kerékpár használati lehetőségek:
Városban tartózkodva a kerékpár használható közlekedési eszközként, hogy A-ból B-be eljussunk. Ez az a mód, ahogyan a helyiek általában használják, rövid utazásokhoz gyorsabb, mint az autó, busz vagy villamos. A kerékpárosok elérhetnek érdekes helyeket a város közelében is, amelyek tömegközlekedéssel nem érhetők el.
Sok esetben a kerékpárt a közeli helyek és tájak megtekintésére is használják:
A sok kijelölt kerékpárút erre a célra lett kialakítva, amelyek többsége visszavezeti a kerékpárosokat a kiindulási ponthoz. Néhány vidéki útvonal olyan területeken halad át, amelyek autóval nem hozzáférhetők.
Hollandia legtöbb részén lehetséges saját útvonalakat létrehozni a jelölt és számozott pontok, úgynevezett "knooppunten" összekapcsolásával. (További információ a planjeroute.nl weboldalon található.)
A reggeli és a délután végi csúcsidőt leszámítva kerékpárok felvihetők a vonatra. Ehhez kiegészítő jegyet, úgynevezett "dagkaart fiets"-et kell vásárolni, amely könnyen beszerezhető az automatákból 6 euróért. Alternatívaként kerékpárok könnyen bérelhetők a vasútállomásokon vagy azok közelében. Összecsukható kerékpárok ingyenesen felvihetők, mint kézipoggyász, ha össze vannak csukva. Minden vonaton vannak kerékpárra kijelölt bejáratok. A kerékpárosok itt parkolhatják a kerékpárjukat, és kérhetik az embereket, hogy menjenek arrébb. Két nyugati városi régióban lehetőség van ingyenes kerékpárszállításra a metrón (Amszterdam, Hága-Rotterdam) vagy a randstadrail-villamoson (Hága-Zoetermeer), kivéve hétfőtől péntekig napközben.
A tapasztaltabb kerékpárosok szívesen indulhatnak országos túrákra. Az országos hosszútávú kerékpárutak erre a típusú nyaralásra lettek kialakítva; további információ a holland hosszútávú útvonalakról a "Cycling in the Netherlands Long-distance routes" oldalon található.
A legjobb online útvonaltervező kerékpárosok számára a holland kerékpáros szövetség, a "Fietsersbond" önkéntesei által készített wikiplanner.
Kerékpárlopás
A kerékpárlopás komoly probléma Hollandiában, különösen a vasútállomások környékén és nagyobb városokban. Ha lehetséges, használja az őrzött kerékpárparkolókat ("stalling") a vasútállomásokon és néhány belvárosban. Ezek napi akár 1,20 euróba is kerülhetnek. Általánosságban két különböző típusú lakatot érdemes használni (például egy láncos lakatot és egy csőzárat). Ennek az az oka, hogy a kerékpárlopók többsége egy bizonyos típusú lakatra specializálódik, vagy olyan eszközt visz magával, amely egy bizonyos típusú lakathoz a legmegfelelőbb. Ideális esetben a kerékpárt lámpaoszlophoz vagy hasonlóhoz kell rögzíteni. A kerékpárlopók ismertek arról, hogy egyszerűen felrakják a nem rögzített kerékpárokat egy platós teherautóra, hogy később kényelmesen feltörhessék a zárakat.
A városokban a kerékpárokat gyakran kábítószerfüggők lopják el, és ők árulják a legtöbb lopott kerékpárt is. Gyakran egyszerűen felkínálják őket eladásra a járókelőknek, ha azt gondolják, hogy a rendőrség nem figyel. A lopott kerékpár megvásárlása illegális, és a rendőrség letartóztatja a vevőket. Ha gyanúsan alacsony áron (pl. 10-20 euró) vagy gyanús helyen (általában az utcán)
"Miért olyan jó Hollandiában kerékpározni? Biztonságos, mert van rendes bicikliút-hálózat, lehet tudni, hogy akárhová mész, nem kell kétsávosnál nagyobb utat lámpa nélkül keresztezned. Hollandiában kéremszépen 6000km kerékpárút van, a leghosszabb pedig 230km (Elfstedenroute). Az autós nem fog fellökni, ugyanis betartja a szabályokat. Egy átlag holland nem tudja elképzelni, hogy egy szabályt megszegjen, és felháborodik, ha más megteszi. Pl. Hiába ül a buszon a legelső ülésen, és hiába nem száll fel senki elöl, akkor is a hátsó ajtónál száll le, mert az van kiírva. És persze kiszámíthatóan közlekedik: nem parkol tilosban vagy kerékpárúton, nem megy át a piroson, nem megy gyorsabban a megengedettnél. (Viszont ha mégis megtenné, nem csak szégyenében süllyedne el, de rommá is büntetik.) Hozzájön még, hogy autós-biciklis baleset esetén 99%, hogy az autóst büntetik meg. Emiatt egyrészt autóval baromira kell vigyázni, másrészt sokan ész nélkül bicikliznek. Nem kell körülnézni, hisz elsőbbségem van.
Kényelmes, mert a legnagyobb emelkedők a gátak és a hidak, illetveaz autópálya fölötti híd. Jellemző, hogy a faluból, ahol lakom, kétféleképp lehet bejutni a városba: biciklivel és autópályán. 10 km alatt nem nagyon ülnek autóba. Az emberek, főleg az idősebbek sokkal jobb kondiban vannak, mint egy hasonló korú magyar. (A fiatalok viszont kövérebbek!) Miért jó még biciklizni? Nem kell buszra várni vagy parkolódíjat fizetni. (Meg buszjegyet venni és parkolót keresni se.) Útiköltség-térítést akkor is kaphatsz, ha biciklivel kvázi nincs útiköltséged. (Nyilván kell költeni egy kerékpárra is, de nem lehet megmondani, hogy egy oda-vissza út mennyibe kerül.) Sőt, van olyan cég, ahol x idő után jár céges bicikli. Egy jó láncvédő, és már öltönyben is tekerhetsz, szóval nyakkendős munkahelyre is simán járnak bringával. Nem az a presztízs, hogy milyen Audival jársz -mert az van minden jöttmentnek- hanem, hogy van-e 2500 euros biciklid. Kényelmes mert nincsenek nagy emelkedők, mert van hova lezárni, a munkahelyeden van lehetőség lemosakodni, ha úgy adódik. Amíg az asszony vásárol, lehet sörözni, ez fontos szempont. Itt vidéken nincs éjszaki tömegközlekedés, ezért bulizni is érdemes biciklivel menni. (Taxi jó drága.)" forrás
,, Azt hittem Hollandiában könnyű lesz a bicajozás, mert minden vízszintes, de nem számoltam a szembe széllel. Az pedig alattomos dolog, még ilyen alacsony sebességtartományban is. Amikor motort vezetek szoktam mondani, hogy 80 alatt a motorozás szórakozás, fölötte munka. (Pedig ott nem én hajtok, csak kapaszkodnom kell a kormányba.) Ugyanez a határ kerékpárral 20 km/h, de ha így fúj a szél, mint ezen a napon, akkor már abban a pillanatban elvesztette szórakozás jellegét, amikor felülök a nyeregbe. Az az egy vigaszom maradt, hogy visszafelé, amikor már jóval fáradtabb leszek, remélhetőleg ugyanekkora hátszél fog segíteni a haladásban. (Nem így történt.)
Elképesztőek ezek a holland fiatalok. Úgy bámulja a telefonját tekerés közben, mint itthon a buszmegállóban állók. De nem ez bosszantott legjobban, hanem a sok robogós, akik mind a kerékpárúton haladnak, és mondanom sem kell, hogy bőven a megengedett 40 km/h fölött. Egyáltalán, mi a fenét keres egy robogós a bicikliúton? Megnéztem mit ír a KRESZ, és legnagyobb megdöbbenésemre kiderült, nemcsak Hollandiában, de még nálunk is szabályos. Eközben meg más országokban egy segway, (ami húsznál többel nem tud menni) nemhogy a bicikliútról, de komplett városokból ki van tiltva. Röhej. (2019)" forrás
* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon
© Utikritika.hu. 2012.
Amerikai Egyesült Államok | Amszterdam | Argentína | Ausztrália | Ausztria | Bahama-szigetek | Balatonszéplak-felső | Bali | Barcelona | Berlin | Ciprus | Dominikai Köztársaság | Dubai | Egyiptom | Franciaország | Görögország | Hajóutak | Horvátország | Hongkong | India | Isztambul | Kanada | Kanári-szigetek | Kuba | Kvarner-öböl | London | Madrid | Malajzia | Maldív-szigetek | Mallorca | Mauritius | Málta | Mexikó | Nagy-Britannia | Németország | New York | Olaszország | Párizs | Portugália | Róma | Seychelle-szigetek | Sharm el-Sheik | Skócia | Spanyolország | Sri Lanka | Szingapúr | Thaiföld | Törökország | Toszkána | Tunézia | Vietnam | Zöld-foki Köztársaság
Még nem érkezett hozzászólás.