Kriszta fotója
Vancouver kanadai angol kiejtése: venküvör (szóval nem venkúver)
Lakosság (2024-ben): 681,000, de 2,6 millió a vonzáskörzettel együtt - az ott élők 40 százaléka nem Kanadában született.
46,2% Európai származású fehér - 27,7% kínai - 6% dél-ázsiai - 6% filipino - csak egy százalék a fekete
f. andrás fotója
"Vancouver számomra egy régi cél volt, ugyanis a legkedvesebb középiskolai tanárnőm szerint, aki mellesleg földrajzot tanított és bejárta a világot, Vancouver a világ legszebb városa. Most, hogy voltam ott, kijelenthetem, hogy bár lehet hogy nem a legszebb, de biztosan egyike a legszebbeknek. Elhelyezkedése gyönyörű, igaza volt a tanárnőnek egyszer az életben látni kell. Mi nem tetszett? Nem nagyon volt ilyen. Talán az, hogy a belvárosi parkolás itt is horribilis összegekbe kerül, ráadásul, ha valaki csak a városban közlekedik, nincs is szüksége az autóra. Én bérelt autóval voltam, talán ha 2x vettem elő.
Közlekedés
Vancouver belvárosa, a downtown gyalogosan bejárható, itt nincsenek hatalmas távolságok, mindenkinek, aki teheti, ezt a formáját javaslom a városnézésnek. TIPP, gyalogolni szuper dolog, de ha a Granville Island-re szeretnétek menni, akkor ne kövessétek el azt a hibát, amit én ottjártamkor elkövettem, ugyanis térképen egy kis sétának tűnik a belvárosból a Granville hídon át, de az ott nem látszik, hogy a hídról csak megkerülve az egész negyedet lehet elérni a piacra. Javaslatom az Aquabus, az közvetlenül oda visz, ráadásul mindeközben a belváros a vízről is láthatóvá válik, ami véleményem szerint kihagyhatatlan. Yaletown-nál a kikötő a jachtkikötőnél van, nagy élmény a hatalmas helyi jachtok között partra szállni. Vancouverben a másik közlekedési eszköz a Skytrain, amit ki kell próbálni. Sokan egyszerűen metrónak gondolják, de annál azért több. Ez egy teljesen automatizált vezető nélküli közlekedési eszköz, ami kiváló lehetőséget kínál arra, hogy eljussunk távolabbi célpontjainkhoz, pl. Commercial Road, vagy a Queen Elizabeth Park. Nem túl drága és mivel a belvároson kívül magas pályán fut remek városnéző segédeszköz is egyben.
Közbiztonság
A közbiztonság jó, sehol sem éreztem úgy, hogy veszélyes környéken járnák. Hajléktalanok és punkok voltak, de nem tűntek veszélyesnek. Rendőrt sokkal kevesebbet látni, mint az USA-ban, mégsem éreztem hiányukat. Vancouver-ban is mindent lehet enni, ami szem-száj ingere. Jellemzően sok a kínai étterem, az itt található nagyszámú kínai populáció miatt, de a klasszikus észak amerikai éttermekből sincsen hiány hamburgerekkel, steak-ekkel megrakva. Erre az egyik legjobb példa a RedRobin a Robson street-en. Aki szereti az ilyen energiabombákat, az egyszer feltétlenül látogasson el ide! Lent a Gastown-ban van az Old Spaghetti Factory egyik étterme, ami bár bizonyosan nem a világ legjobb tésztáival bír, de nagyon hangulatos hely, egy igazi eredeti vasúti étkezőkocsival a közepén. Árai kifejezetten kedvezőek! Kiváló reggelizőhelyek a Tim Horton’s éttermek, tele friss péksütikkel és finom kávéval. Az itteni kávé kifejezetten édes, így akik ezt kedvelik, rajongani fognak érte.
Városnézés
Vancouver-ben, ahogy feljebb írtam jó sétálni. Nem túl nagyon a távolságok, és nézelődni is lehet közben. Mindemellett melegen ajánlom, hogy a város egyik, ha nem a legjobb attrakcióját, a Stanley parkot bicikliről nézzük meg. A park bejáratának a közelében sok kölcsönző van, nem túl drágán tudunk bringát bérelni. Én őket ajánlom, több kölcsönzőt összehasonlítva nekem a legolcsóbbnak tűntek, ráadásul kedvesek és segítőkészek: http://www.stanleyparkcycle.com/ a Denman street-en. Amennyiben csak egy gyors túrát szeretnénk, akkor is minimum 2 órára béreljük a bringákat, mert röpül rajtuk az idő. Ne felejtsünk sisakot is kérni hozzá, mert kötelező a használata és büntethetnek is érte. Két órába belefér a Stanley Park és az English Bay is, de ekkor sokszor nem fogunk tudni megállni. Érdekes élmény, hogy nagyon sok az ázsiai. Eredetileg 30.000 kínai munkást hoztak ide a vasútépítéshez, akik a családjaikkal együtt le is telepedtek itt. A következő bumm Hong Kong Kínához történő visszacsatolása volt, akkor is tömegesen jöttek letelepedni az ottaniak. Furcsa, de egyben érdekes is volt látni, amikor egy kanadai alsós osztály 80%-a ázsiai gyerekekből állt.
Egyik meghatározó élményem a városban az volt, amikor a QE Parkban igazi kolibrit láttam, előtte soha sehol sem volt szerencsém ehhez a kismadárhoz szabadban, megdöbbentő látni, hogy mennyire pici. Először csak valamiféle bogárnak hittem, de engedte, hogy közelebb menjek és akkor láttam, hogy egy igazi kis kolibri. Tudtam, hogy a világ legkisebb madara, de életben ezt megélni teljesen más, kb. 80-at csap másodpercenként a szárnyával…hihetetlen! Én ősszel voltam és nagyon örülök annak, hogy nem máskor. Bizonyosan gyönyörű lehet máskor is a város, de ősszel lenyűgöző. Ennyi és ilyen őszi színkavalkádot sehol sem láttam eddig. A citromsárgától a rózsaszínen át a mélybordóig minden előfordul. Meseszerűen gyönyörű tud lenni. Ezt talán a legjobban a Queen Elizabeth Park-nál tudjuk megélni." (Gyuri)
Több légitársaság is indít járatot Budapestről Vancouverbe. Érdemes a foglalásnál flexibilis napokban gondolkodni, általában a hétvégi repülés drágább a hétközinél.
Repülőtérről a városba
Vancouver Nemzetközi Repülőtér
A Vancouver Nemzetközi Repülőtér (YVR IATA) a 3211 Grant McConachie Way, Richmond (Sea Island in Richmond) címen található. Telefonszám: +1 604-207-7077, e-mail: customercallcentre@yvr.ca. A Belső és Nemzetközi Terminál a fő terminál, amelyet a legtöbb utas használ, míg a Dél Terminál propelleres, kis jet és hidroplán járatokat kínál a Brit Columbiában és Yukonnal kapcsolatos helyi közösségekhez.
A YVR a második legforgalmasabb repülőtér Kanadában, rendszeres járatokkal rendelkezik Brit Columbia városaiból, Kanada többi részéből, más észak-amerikai országokból, Ázsiából és Európából. Az egyetlen kanadai repülőtér, amely rendszeres járatokkal rendelkezik Ausztráliába és Új-Zélandra nyugati elhelyezkedése miatt.
A TransLink SkyTrain (Canada Line) közvetlen szolgáltatást nyújt a belvárosba 25 perc alatt. A tarifa a YVR-ről Vancouverbe 9,65 USD (2024. július) és tartalmazza a kétzónás alapdíjat 4,65 USD, valamint egy 5 USD többletdíjat ("YVR AddFare"), amely csak a repülőtérről történő indulások esetén alkalmazandó. Az N10-es busz éjjel-nappal közlekedik Vancouverbe, amikor a SkyTrain szolgáltatás szünetel. A C92-es járat a Dél Terminált köti össze a Bridgeport állomással a Canada Line-on, korlátozott nappali órákban.
A tipikus utazási idő a repülőtérről a belvárosba taxi esetén 20-30 perc. A repülőtérről Vancouverbe vagy Richmondba történő taxiút díjai fixek és a célzónától függően változnak. A zónatérkép és a fix árak a YVR Taxi oldalon találhatók. Az összes taxi, amely a repülőteret szolgálja, köteles elfogadni a bankkártyákat.
Eligazodás
A vancouveriek általában három részre osztják Vancouver városát: a Westside-ra (nyugati oldal), az Eastside-ra (keleti oldal vagy East Van) és a belvárosra. Ez az osztályozás egyszerű földrajzi alapú: minden, ami Ontario St-től nyugatra van, a Westside-hoz tartozik; minden, ami keletre van, az East Vancouver; és minden, ami False Creek-től északra helyezkedik el, az a belváros. Mindegyik terület saját látványosságokkal és negyedekkel rendelkezik, így ha időd engedi, érdemes minél többet felfedezni közülük. Ez a lista csak Vancouver városára vonatkozik. A Greater Vancouver többi részéről majd külön írunk.
Tömegközlekedés
Vancouver az egyik olyan nagyváros Észak-Amerikában, ahol nincs autópálya, amely közvetlenül a belvárosba vezet (az 1960-as és 1970-es években javasolt autópályák ellen a közösség ellenállása miatt elutasították őket). Ennek következtében a fejlődés más irányt vett, mint a legtöbb más észak-amerikai nagyvárosban, így Vancouverben viszonylag magas a tömegközlekedés és a kerékpározás használata, a belváros sűrű, gyalogosan bejárható, és egy olyan fejlesztési modell, amelyet máshol is tanulmányoznak és követnek.
Tömegközlekedéssel
A TransLink, ☏ +1-604-953-3333. Vancouver területén, beleértve Bowen Island, Burnaby, Coquitlam, Delta, Langley, Lions Bay, Maple Ridge, New Westminster, North Vancouver, Port Coquitlam, Pitt Meadows, Port Moody, Richmond, Surrey, Vancouver, West Vancouver és White Rock területeit, a fő tömegközlekedési hálózatot biztosít. A hálózata magában foglalja a buszokat, a SkyTrain-t (vasúti gyorstransz), a SeaBus-t (kompokat), a West Coast Express-t (elővárosi vasút) és a HandyDART-ot (ajtó-ajtó közötti megosztott járatszolgáltatást azok számára, akik nem tudják használni a tömegközlekedést segítség nélkül). A TransLink honlapja és ügyfélinformációs vonala útvonaltervezést és információt nyújt a tarifákról, jegyvásárlási helyekről és a visszatérítési politikáról. A regionális közlekedési térkép széles körben elérhető az üzletekben és a TransLink honlapján. A TransLink mobilalkalmazása nincs, de a Google Maps, Transit és Citymapper hozzáférnek a TransLink GPS adataihoz, hogy megmutassák a jelenlegi útvonal információkat és a várható érkezési időket.
Díjak és zónák
A TransLink a Metro Vancouver-t három díjzónára bontja; a tarifa a zónák számától függ, amelyeken keresztül utazik. Az alap felnőtt tarifa 3,20 USD minden buszútvonalra a Metro Vancouver területén és SkyTrain utazásra Vancouver városában (1. zóna). Ez minden rendszerrel való utazást lefed a nem csúcsidőszakokban: hétvégén, ünnepeken és hétköznap esték 18:30 után. Ha a SkyTrain-nel vagy SeaBus-szal Vancouveren kívül utazik, a tarifa a zónák átlépésével 4,65 és 6,35 USD között változik hétköznapokon 18:30 előtt.
A tarifa kifizetése után a Compass Card és Compass Ticket használók korlátlan számú átszállást és újra beszállást végezhetnek további költség nélkül 90 percig. A Compass Card és Compass Ticket felhasználóknak nincs korlátozásuk a közlekedési módok közötti átszállásra, de a készpénzes buszjegyek csak más buszokra történő átszállást engednek.
A 90 perces időablak végén a Compass Card és Compass Ticket felhasználók további 120 percet kapnak az utolsó célállomásra való kilépéshez. Ezen idő elteltével történő kilépés új tarifa felszámítását eredményezi.
Standard közlekedési tarifák Vancouver városában (2024. július)
1 Zóna: Utazás Vancouver városán belül - $3.20 felnőtt, $2.15 kedvezményes
2 Zónák: Utazás Vancouver és North Vancouver, West Vancouver, Burnaby, New Westminster és Richmond között - $4.65 felnőtt, $3.15 kedvezményes
3 Zónák: Utazás Vancouver és minden más célállomás között - $6.35 felnőtt, $4.35 kedvezményes
A Compass Card-dal (lásd következő rész) fizetett tarifák kedvezményesek, és a felnőtt tarifa 2,60 és 4,90 USD között változik.
Kedvezményes tarifák érhetők el Vancouver középiskolás diákok és idősek (65+) számára. Diákoknak fényképes igazolványt kell bemutatniuk a kedvezményes tarifa igénybevételéhez. A 12 éves vagy fiatalabb gyermekek ingyen utazhatnak.
Díjfizetés: Compass
Compass Card
A TransLink Compass Card egy újrahasználható okoskártya, amellyel elektronikus díjfizetést végezhet minden buszon, a SkyTrain-en, a SeaBus-on és a West Coast Express-en.
A Compass Card használói a FareSaver kedvezményes tarifát fizetik minden utazáskor, korlátlan ingyenes átszállásokkal és újra beszállásokkal az első belépést követő 90 percen belül. A tarifa az kártya tárolt értékéből kerül levonásra. A Compass Card-ok napi és havi bérleteket is tartalmazhatnak.
Minden utazás kezdetén tap-in kell végezni bármilyen járművön, és tap-out minden alkalommal, amikor kilép a díjfizető kapuval rendelkező helyeken. Buszokon nem szükséges tap-out. Ez lehetővé teszi a rendszer számára, hogy kiszámítsa a megfelelő tarifát.
További információ a Compass Card-ról: CompassCard.ca.
Compass Card nélküli utasok Compass Ticket-et vásárolhatnak egyszeri használatra a SkyTrain-re vagy SeaBus-ra. A kontakt nélküli American Express, Mastercard és Visa hitelkártyák, valamint a kontakt nélküli Interac bankkártyák (és a mobilfizetési szoftverek) szintén használhatók a Compass olvasóin jegyvásárlásra. A buszok továbbra is elfogadják a készpénzes jegyeket, de a készpénzes jegyeket nem lehet használni a SkyTrain-en vagy SeaBus-on.
A Compass az elektronikus díjfizetési rendszer a buszok, SkyTrain, SeaBus és West Coast Express esetében. A buszok továbbra is elfogadják a készpénzt, de a SkyTrain és SeaBus állomások díjfizető kapui csak Compass-t fogadnak el. Két Compass lehetőség létezik:
Compass Ticket — Egy fehér jegy, amely egy utazásra érvényes. A DayPass – korlátlan utazás buszon, SkyTrain-en és SeaBus-on az összes zónában egy napra – szintén megvásárolható Compass Ticket-ként; és
Compass Card — Egy újrahasználható okoskártya, amely tárolhat értéket, bérleteket tölthet fel, és kedvezményes tarifákat kínál. A kék kártyák felnőtt tarifákra, az narancssárga kártyák kedvezményes tarifákra érvényesek. További információk az infoboxban találhatók.
A Compass Ticket-ek és felnőtt Compass Card-ok megvásárolhatók a SkyTrain és SeaBus állomásokon található Compass automatákban és néhány London Drugs boltban. Minden típusú kártya és jegy megvásárolható a 7-Eleven, Safeway, London Drugs, Shoppers Drug Mart üzletekben, valamint a TransLink Ügyfélszolgálati Központban a Waterfront állomáson. A TransLink honlapján hasznos térkép található a Compass kereskedők és Compass automaták helyeiről. Az automaták készpénzt, Interac bankkártyát és Visa vagy MasterCard hitelkártyát fogadnak el. Az American Express-t csak kiskereskedelmi helyszíneken használhatja kártya vagy jegy vásárlására.
A Compass Card vásárlása 6 USD letétet igényel. A letét visszatéríthető, ha visszaadja a Compass Card-ot vagy elküldi a Visszatérítési Kérelem űrlapot a Compass Ügyfélszolgálati Központba, de ha a fennmaradó készpénz egyenlege meghaladja a 20 USD-t, a maradék visszajár.
Hol kezdjük? Ebben a kozmopolita városban mindenki talál valamit, ami ínyére van, és az éttermek változatos kínálata és árkategóriái igazi csemege a gasztronómák számára. Különösen sokféle ázsiai ételt találhatunk itt. Ha sushi-t szeretne, számos hely kínál „korlátlan fogyasztású” ebédet 12 dollárért, ami rendkívül változó minőségű ételt jelenthet. Általánosságban elmondható, hogy a város az észak-amerikai ételek terén a legjobbak közé tartozik. Ha lemond az alkohollal tálalt étkezésekről, általában elég kedvező áron, 12 dollár alatt étkezhet, míg a város drágább éttermeiben 70 dollárért egy négyfogásos lakomát élvezhet kiváló kiszolgálással.
A legtöbb étterem a Kitsilanóban vagy a West Endben található. A központi üzleti negyedben sok prémium kategóriás étterem található, vagy a Robson Street mentén, vagy a belvárosi szállodákhoz kapcsolódva. Kelet-Vancouverben számos autentikus etnikai étterem található.
Vancouver különösen híres kantoni éttermeiről, mivel az 1980-as és 1990-es években a Hongkongból Kínához való visszakerülés elől menekülő top séfek nagy számban érkeztek ide. Ennek köszönhetően a dim sum, siu mei és egyéb kantoni ételek ára és minősége itt a világ legjobbjai közé tartozik, sokan még azt is állítják, hogy Vancouver kantoni ételei jobbak, mint Hongkongban vagy Guangdongban. Azonban Vancouver kínai negyede már csak árnyéka volt önmagának, mivel a megmaradt éttermek többsége turistacsapda, középszerű étellel. Manapság a legjobb kínai ételek a Richmond nevű elővárosban találhatók, ahol a lakosság többsége kínai származású. Az éttermek a No. 3 Rd, a Westminster Hwy, az Alexandra Rd és a Richmond Centre-től keletre eső mellékutcák mentén találhatók.
Vancouver sokkal barátságosabb lett a vegetáriánus és vegán ételekkel. Kizárólag növényi alapú ételeket kínáló helyek közé tartozik a downtownban található Indigo Age, a Kitsilano-i Naam, a Main St-en lévő Acorn, a Gastown-ban található Meet, a kínai negyedben található Kokomo, a Strathcona-ban lévő Roots + Fruits, a Drive-on található Eternal Abundance és a Hastings-Sunrise-ban lévő Chomp, hogy csak néhányat említsünk.
Sok vancouveri étterem előjegyzést ajánl, a többségük OpenTable-t vagy hasonló szoftvert használ; azonban néhány esetében telefonos foglalás szükséges. Az éttermek weboldalán vagy a Yelp oldalán ellenőrizze, hogy időben asztalt kap-e.
A költségvetésre figyelő utazók számára ajánlott, hogy vegyenek egy Georgia Straight-et (egy ingyenes helyi újságot, amelyet mindenhol elérhetők), és vágjanak ki két az egyben kuponokat az ételek szekciójából.
Minden januárban a város egy élelmiszerfesztivált rendez több mint 270 helyi étterem részvételével, amelyek fix árú menüket kínálnak. A Dine Out Vancouver elnevezésű program 17 napig tart, és magában foglalja a város új éttermeit, a környék kedvenceit és díjnyertes helyeit. a 2025-ös évben a rendezvény várhatóan január 17. és február 2. között kerül megrendezésre.
Bár Vancouver legtöbb boltja elfogadja a hitelkártyákat, a kisebb családi tulajdonú kínai üzletek és éttermek gyakran csak készpénzt fogadnak el. A városban nagyon kevés üzlet fogad el csekket.
Vancouver híres a gourmet fagylaltozóiról is, néhány jelentős lánc közé tartozik a Rain or Shine Ice Cream, az Earnest Ice Cream és a Bella Gelateria. Ha Vancouverben jár, mindenképpen próbálja ki a „London fog” ízt, ami Earl Grey tea friss tejjel.
Annak, aki például családdal tervezi a városnézést Vancouverben érdemes autós közlekedésben gondolkodnia. Vagy előre és pontosan megtervezni a megnézendők útvonalát. Az autó mellett szól a kényelem. Autót bérelni egyszerű és a szűken értelmezett belvároson kívül egyszerű is vele közlekedni, parkolni. A parkolás sokszor fizetős, ezt mindig ellenőrizni kell, az esetleges büntetést az autó bérbeadója egyszerűen rá fogja ugyanis terhelni a megadott kártyára. Vitára nem lesz alkalom.
"Vancouver-ben rengeteg park van, de kettő az, amit mindenképpen meg kell látogatni. Egyike ezeknek a Queen Elizabeth Park. Ez a Downtown-tól délre található park magasabban helyezkedik el a belvárosnál, így remek kilátás nyílik innen Vancouver városára. Ezt kihasználva, nagyon hangulatos kis részt alakítottak ki a helyiek a fényképezéshez. Szerintem a legjobb képeket innen lehet csinálni a városról, de természetesen nem csak ezért érdemes idejönni.
A parkhoz a belvárosból mindenképpen Skytrain-nel jöjjünk, azzal, amelyik a reptérre is megy. Ha jól emlékszem a King Edward megállónál érdemes leszállni és onnan sétálni. Egy jó 10 perces séta vezet a parkig dombnak fel, de megéri. Egy csendes kertvároson keresztül vezet az út, ahol irigykedhetünk az itt lakók takaros, csodaszép kis házaira és arra a nyugalomra, ami az egészet körbeveszi. Magában a parkban meseszép kertet alakítottak itt ki a kertészmesterek. Sok arborétumban és kertben jártam, de ez méltó módon veszi fel a versenyt akár a híres japán kertekkel is. A park körbejárható keresztül-kasul, fel és le. Érdemes is, mert minden oldalról más arcát mutatja, mindenhol fel tudunk fedezni valami újat, valami érdekeset.
A park nem csak a növényeiről, hanem az állatvilágáról is híres. Csodaszép madarak lakják, többek között a világ legkisebb madara a kolibri is megtalálható itt. A szerencsések megpillanthatnak egyet-egyet, de csak akkor, ha jó a szemük, mert ezek a madárkák tényleg nagyon aprók, könnyen összetéveszthetők a nagyobb bogarakkal. Sokan kifejezetten madarakat jönnek fényképezni a parkba, őket a hatalmas teleobjektívjaikról fogjuk megismerni, ilyenkor kicsit maradjunk csendben, nehogy elzavarjuk, amit éppen lencsevégre szeretnének kapni. Jó kis angol parkhoz híven mókusokból sincsen hiány, vannak bőven.
Én ősszel jártam itt, ekkor az ősz színei voltak azok, amik lenyűgöztek, de biztos vagyok abban, hogy az év bármely szakában tud a Queen Elizabeth Park olyat mutatni az idelátogatóknak, ami miatt mindenki úgy fogja gondolni, hogy, „Na ezt kár lett volna kihagyni!" (Gyuri, 2012)
"A másik kihagyhatatlan park a Stanley. Méreteit tekintve nem összehasonlítható a Queen Elizabeth Parkkal, mert ez hatalmas, gyalog többórás sétákat tehetünk benne úgy, hogy ne járjunk kétszer ugyanazon a helyen. Sokan nem tudják, de a Stanley nagyobb mint a híres New York-i Central Park! Elhelyezkedése pazar, egy félszigeten helyezkedik el, melyről remek kilátás nyílik a városra és az öblökre. Lustábbak autóval is körbejárhatják, de én ezt nem ajánlom, mert a park rejtett értékeit, a kicsi részleteket így nem fogjuk látni. Én személy szerint a biciklit javaslom a park bejárására. Biciklivel kényelmesen körbe tudunk karikázni, ott állunk meg ahol csak akarunk, látunk mindent, be tudjuk szívni a finom sós tengeri levegőt, egyszóval csodás élmény. Bringát a park bejáratánál sokfelé lehet bérelni, 2 óra egy nagy körre a parkban elég tud lenni. Sok látnivaló akad a parkban, itt van pl. a híres akvárium, vannak indián totemek, hatalmas fák, madarak stb. Sok esetben úgy kell elzavarni a lusta nagy madarakat, hogy nehogy elüssük őket. Nagy élmény a szabadon élő fókák úszkálása a part mellett, nézegetni őket, ahogy napoznak a köveken. A park keleti részén van a hidroplánoknak kialakított leszálló pálya, aki szereti a repülőket, élvezni fogja, ahogy ezek a kicsi gépek vízre szállnak. Az ősz színei itt is olyanok, amiket csak az igazán nagy festők tudnak visszaadni. Óóó azok a pirosak, bordók, sárgák…! Kihagyhatatlan látnivaló ez is." (Gyuri, 2012)
"Egyik legkedvesebb élményem ez az út, és talán az egyik legszebb út is, amin valaha jártam. Vancouvertől vezet fel a hegyekbe Whistler városához. Kevesen tudják, de 2010-ben Vancouver nem önállóan rendezte a téli olimpiát, hanem Whistler városával együtt. Na ide vezet ez az út. Az adottságai miatt nevezhetjük egyedülállónak, hiszen balra az óceán, jobbra a hegyek határolják, sokan azt mondják olyan, mintha egyenesen a mennyország felé tartana. Van benne valami. Forrest Gump mondta egyszer a híres nagy futása során, hogy nem tudta, hogy hol kezdődik az ég és hol van vége a földnek, igaza volt, itt is hasonlóan érezhetünk. Maga az út nem rövid, 77 mérföld, de megéri végig menni rajta, hiszen Whistler városa önmagában is egy attrakció. Gyönyörű, rendezett környezetben felépített kisváros, tapintható gazdagság és jómód mindenhol. Igazi síparadicsom. Nade kanyarodjunk vissza az utunkhoz.
Vancouver belvárosát a Stanley-n keresztül hagyjuk ez, a lélegzetelállító Lions Gate hídon keresztül (a híd méretei magából a parkból érezhetőek igazán, mert amikor átmegyünk rajta, ebbel annyira sokat nem látunk), majd kis kacskaringó után előttünk az ÚT. Én szépen kényelmesen vezettem rajta, ezért nem volt meglepő, amikor a hatalmas faszállító kamionok (pont olyanok mint a filmekben), gőzmozdonyként robognak el mellettünk, és tűnnek el a horizonton. Ne tegyük meg egyben az utat, álljunk meg pl a Shannon vízesésnél, vagy a Britannia Mine Museum-nál. Utóbbit nem fogjuk eltéveszteni, mert az út mellé kietettek egy akkora, bányákban dolgozó teherautót, amit előtte én csak tévében láttam, de nem lennék meglepve, ha ez lenne a világon a legnagyobb. A vízesés mellett könnyebb elrobogni, erre azért figyeljünk majd. Fent Whistler-nél érdemes kicsit körülnézni, ott vannak még az olimpia jelzései, díszletei (2012 ősz). Én javaslom, hogy látogassuk meg Lost Lake tavát, mert érdemes. Ez a kis tó meseszerű környezetben helyezkedik el, remek sétákat lehet tenni a partján. Állítólag nyáron nudista strand van itt, ennek én ősszel az esőben nem láttam jeleit. Ez az út, egy jó ebéddel egész napos programnak is kiváló, aki kicsit is szereti a természeti szépségeket, nem fog benne csalódni!" (M. GY., 2012)
"Vancouver óvárosa, ha lehet ezt mondani, az a Gastown. Kellemes, hangulatos, gyönyörűen felújított viktoriánus környezet. Néhány kis utca csak, de megéri ide eljönni, sőt azt mondom, hogy kötelező. Gassy alapító Jack szobra most is itt van. Ő volt az a gőzhajós kapitány, aki az első kocsmát nyitotta itt, amivel elindította a fejlődés útjára a várost. Pillanatok alatt lett kereskedelmi központ. 1886-ban a nagy vancouver-i tűzvész gyakorlatilag teljesen elpusztította, de újjáépítették. A nagy gazdasági világválságot is túlélte, volt, hogy teljesen elnéptelenedett, aminek következtében majdhogynem porig rombolták, de végül ezt is túlélte, mert úgy döntött a város vezetősége, hogy megmenti és ezt milyen jól is tette. Gastown a downtown egyik legszebb szeglete, pezsgő élettel, jó éttermekkel és egy ma is működő, igazi, eredeti gőzórával. Ilyen nem nagyon találni máshol a világon. Közvetlenül a Starbucks mellett a Cambie és a Water street sarkán láthatjuk, nem fogjuk eltéveszteni. Sok ajándékbolt van itt, persze nem túl olcsóak, de érdemes betérni és körbenézni, mert sok jópofa kacatot találhatunk, még olyanok is vannak, amiken alul nem a Made is China felirat található. Javaslom, hogy próbáljátok ki a Old Spaghetti Factory éttermét, mert baromi jó a környezet és egy igazi étkezőkocsi van az étterem közepén. Roppant hangulatos (a kaja átlagos, viszont nem is drága)." (M. GY.)
"Vancouverben A piac! Egy önálló kis félszigeten áll, közvetlen a downtown mellett. Megközelítése mégis tud körülményes lenni, mert a térképek alapján könnyen gondolhatnánk azt, hogy a Granville street-en csak egy rövidke séta, de nem. A híd elvezet felette, és ahhoz hogy be tudjunk menni, hatalmasat kell kerülni. Nem rossz séta, de számoljunk vele, hogy így sokkal több időt vesz igénybe, mintha kishajóval közelítenénk meg. Maga a piac jó, nagyon jó! Igazi kézműves piac, rengeteg üzlettel. Turistáknak nem mindig a legolcsóbb, de látványosságnak remek. Ami miatt pedig kihagyhatatlan, az az élelmiszer piac rész. Szeretem a piacokat, szeretem a millió színt, az illatokat, a friss gyümölcsök, zöldségek kavalkádját, a halas pultok tengeri illatát, azt a sokkot, ami ilyenkor egyszerre hat az érzékszerveimre. Ilyen piacokon mindig kell valamit ennem, muszáj… erre itt is megvan mindenféle lehetőség. Gyakorlatilag az a legnehezebb, hogy mit is válasszak, mert minden van. A kínaitól, a halakig, a friss pékárutól, a legjobb pástétomokig, sültekig. Nagyon éhesen ne menjünk ide, mert pillanatok alatt mindent fel fogunk vásárolni, annyi a finom portéka!" (M. Gyuri)
"Gyakorlatilag egy strand, de véleményem szerint sokkal inkább sétány. Én bicikliztem rajta, így nagyon gyorsan bejárható. A Stanley és a False Creek között helyezkedik el, remek környezetben. Szép, hangulatos ezért is szeretik a helyiek, itt mindig történik valami, sok-sok rendezvényt tartanak itt. Rengetegen sétálnak, bicikliznek errefelé. Azoknak javaslom, akik szeretnek nyugodtan andalogni, nem sietnek sehova és tudnak időt szánni arra, hogy kikapcsolódjanak. Akik vásárolgatni és bulizni szeretnek inkább, kevésbé javallott, ez másféle élményeket tartogat az idelátogatóknak." (M. Gyuri)
Attól függően, hogy kivel beszélsz, vagy talán mikor, Vancouver éghajlata vagy nagyon kritizált, vagy irigylésre méltó lehet. Késő ősszel és télen jellemzően nedves idő van, az égboltot felhők borítják, mint egy vizes szürke takaró (nincs véletlenül, hogy Vancouver néha "Nedves Part" néven emlegetik). De minden esőnek megvannak az előnyei: általában nem esik hó (ellentétben Kanada többi részével), és ez gyönyörű színpompát eredményez a tavasz kezdetén március elején. És itt ragyog igazán Vancouver – tavasszal és nyáron. A tavasz még mindig lehet nedves, de melegebbé válik, a cserjék, virágzó fák és virágok gyönyörű látványt nyújtanak. A nyári napok hosszúak és általában naposak, kevés páratartalommal. A nyári nappali világosság 5:30-tól 20:45-ig tart.
Június közepétől szeptember elejéig a nappali maximumok jellemzően kényelmesek, 20-25 °C között mozognak. Az éjszakai hőmérséklet általában a 10-15 °C között van. Tavasszal és ősszel hűvösebb és csapadékosabb az idő, ezért érdemes kevert, hűvösebb és melegebb ruhákat hozni. Ha Vancouverben tartózkodsz november és március között, készülj fel esős időre és hűvös hőmérsékletekre. A nappali maximumok általában 5-8 °C körül vannak, míg az éjszakai minimumok közelítik a 0 °C-ot és néha még hidegebbek is lehetnek. December és január a leghidegebb hónapok, a legtöbb esővel és havas eső lehetőségével. Bár Vancouver telei nem olyan kegyetlenek, mint más nagy kanadai városokban, a város évente néhány nap havat kap télen. A nappali világosság 8:15-től 16:00-ig tart.
Bár Vancouver viszonylag fiatal város, hiszen 1867-ben alapították, története jóval korábbra nyúlik vissza. A Coast Salish őslakos népek (First Nations) már legalább 6 000 éve éltek ezen a területen. A jelenlegi város nevét adó George Vancouver kapitány 1792. június 13-án áthajózott az Első Szoroson, és Burrard Inlet-nek nevezte el az öblöt barátja, Sir Harry Burrard után. Az első település a belvárosi félszigeten Granville volt, a mai Gastown helyén. 1867-ben, Kanada konfederációjának évében egy saloon épült ezen a helyszínen, ami egy kis viskókból álló negyedet indított el bárokkal és boltokkal, az eredeti malom mellett, a mai kikötő déli partján. A Gastown és Moodyville kikötőin keresztül kivágott és eladott magas minőségű faanyag folyamatosan érkezett, és egyes fák hatalmas gerendákat képeztek, amelyeket Kínába szállítottak a Pekingi Császári Palota építéséhez. Egyes beszámolók szerint a világ vitorlás flottái sem épülhettek volna meg Burrard Inlet fái nélkül.
Vancouver első városháza nem volt más, mint egy kézzel festett tábla, amit egy fa sátoroszlopra szögeltek fel. Néhány évvel később a transzkontinentális vasút érkezése még inkább ösztönözte a növekedést, és 1892-re a területen már több mint 20 000 lakos élt. 18 évvel később ez a szám meghaladta a 100 000-et.
A folyamatos éves növekedés (sok esetben kétszámjegyű) figyelembevételével Greater Vancouver ma Kanada legnagyobb nagyvárosi területe Toronto nyugati részén, több mint 2 600 000 lakossal, ami a Brit Kolumbia lakosságának több mint felét teszi ki. Ez a leggyorsabban növekvő terület Kanadában. Az 1980-as és 1990-es években Vancouver jelentős számú hongkongi bevándorlót fogadott, akik a Kínának történő átadás elől menekültek. Ma Greater Vancouver a világ egyik legnagyobb etnikailag sokszínű nagyvárosi területe, Észak-Amerika második legnagyobb kínai közösségével a San Francisco-i öböl után, és lakosságának körülbelül fele külföldön született. Nagy és befolyásos sikh közösség is otthonra lelt itt, és a Khalistan mozgalom egyik fő központja is, amely egy független sikh nemzet létrehozását szorgalmazza Indiából.
Sokan úgy vélik, Vancouver 1986-ban "érkezett meg igazán", amikor a város rendezte az Expo 86 világkiállítást. A világ minden tájáról érkező médiafigyelem folyamatosan pozitív volt, bár sokan a szegényebb területek gentrifikációját károsnak tartották Vancouver alsóbb társadalmi rétegeinek, mivel a belvárosi Eastside sok lakóját kilakoltatták otthonaikból. Vancouver volt a házigazdája a 2010-es téli olimpiának is, ami szintén nagy sikernek számított, bár hasonló kritikákat vonzott.
Vancouver talán legjobban festői szépségéről és természeti környezetének nyújtotta lehetőségekről ismert. Vancouver egyike azoknak a ritka helyeknek, ahol elméletileg ugyanazon a napon síelhet a hegyekben, szörfözhet az óceánon és golfozhat. Három oldalról víz veszi körül, és a North Shore-hegységgel koronázva, Vancouver nagyszerű úti cél és kiváló kiindulópont a számos szabadtéri tevékenység felfedezéséhez.
Vancouver jelentős tengeri kikötő a Csendes-óceánon, és sok alaszkai luxushajó nyári bázisaként szolgál. Ugyanazt a nevet viseli, mint egy másik város a régióban, Vancouver, Washington (USA).
Vancouver inspirációként szolgálhatott a PAW Patrol című animált gyerek televíziós sorozatban szereplő fiktív Adventure Bay számára.
A vancouveriek magas életszínvonalat élveznek, és a város folyamatosan a legélhetőbb helyek között szerepel a Földön.
"A történelmi belvárosa (már ha egy 150 éves városnak egyáltalán lehet ilyenje) túl sok látnivalóval nem kápráztatja el a turistát. Van három hangulatos utca, jó pár kocsma és rengeteg zászló. A szűkmarkúan mért látványosságok közül kiemelkedik ez a (gőzzel működő!) közterületi óra, amelyből rendszeres időközönként hatalmas pöfékelések közepette több köbméternyi vízgőz árad. Mivel előre nem készültem, azt hittem, hogy kigyulladt. Aztán sajnálkoztam egy kicsit, hogy mégse; az mégiscsak nagyobb buli lett volna. A belváros (Gastown) alapítója a mi kiegyezésünk tájékán hajóskapitányként vetődött errefelé, és mivel igen jó üzletember volt, hamar rájött, hogy a fárasztó és veszélyes hajózás helyett egy sokkal kellemesebb, változatosabb és kifizetődőbb szakma után kell néznie, ahol közmondásos bőbeszédűsége és sztorizgatásra való hajlama is kedvező táptalajra lel.
Így lett Gassy Jackből kocsma- és bordélyház-tulajdonos. Már az épületek felhúzásánál nyilvánvalóvá vált kizsákmányoló vénája és emberismerete: az építőmunkások természetben (értsd: alkoholban és az örömlányok szolgáltatásában) kapták meg a járandóságuk jelentős részét. Azt hiszem, ezt nevezik barter-megállapodásnak, s mint ilyen, kiválóan működött. Vancouver mellett van egy pofás totemoszlop-kiállítás, ahol megcsodálhatóak a tartományban egykor élt bennszülött indián törzsek képzőművészeti alkotásai, vezérmotívumként a reptérről már ismert madáralakkal. Tényleg szépek. Az itteni egyetem (The University of British Columbia, UBC) Antropológiai Múzeumában van a világ legteljesebb, indián művészetet bemutató állandó kiállítása." forrás
"Az első dolog, ami szemet szúr, hogy rengeteg az ázsiai. Ők "könnyebben kapnak vízumot, és szívesen is látják őket". Ezt egy osztálytársam mondta a suliban, ahol ESL-t tanultam, és a diákok 80 százaléka ázsiai volt. Ezeknek a fele koreai. Amúgy ezzel nincs is semmi gond, tapasztalataim szerint mindenki folyékonyan beszél angolul (boltokban, utcán, éttermekben), ezt csak azért találtam érdekesnek, mert Los Angelesben egyszer-kétszer tévedtem olyan környékre, ahol nem tudtam útbaigazítást kérni senkitől (mexikóiak és kínaiak), mert annyit sem értettek, hogy "elnézést".
Vancouverben a fő közlekedési eszköz a SkyTrain. Ha annak a megállója közelében találsz szállást, akkor nincs olyan, hogy "messze". A SkyTrain az gyors. A 'vonaljegy' 3-6 dollár (ez is zónás). De nagyon fontos, hogy valójában 90 percig érvényes. Ezt én nem tudtam, pár hét után hívta fel rá a figyelmemet valaki, akkor fogtam is a fejemet, hogy hány érvényes jegyet hajítottam én a kukába addig. Tehát egy jeggyel több járművet is használhat az ember, elmegy kávézni, aztán hazamegy, ha belefér 90 percbe, akkor az csak 1 jegy.
Nincs olyan, hogy bliccelés. A buszra elől kell felszállni, a jegyet, vagy a pénzt a sofőr melletti géppel kell érvényesíteni / befizetni. A buszra várakozók amúgy sorban állnak (nem tömött sor, kulturált, tiszteletben tartják a személyes tered). Nincs tolakodás, és az időseket, mozgáskorlátozottakat mindig előreengedik. Rengeteg partja van a városnak, homokos is, és sziklás is. Lehet válogatni, mihez van kedved. Rengeteg erdő, és park terül el a városhoz közel, vagy a város közepén (Stanley Park), amit még parknak hívnak, de nekem már egy dzsungel. :) A távolban hegyek magasodnak az ég felé, ehhez a látványhoz is hozzá lehet szokni.
Észak-Vancouverbe egy hajó visz át. (Lehet busszal is menni, de így gyorsabb), a SeaBus. Amit még mindig simán használhatsz a bérlettel (2-es zóna), és menetrend szerint 10 percenként indul. Mondjuk busszal se semmi: átmegy a Lions Gate hídon, ami őszintén szólva nekem sokkal nagyobb élmény volt, mint a híresebb Golden Gate. Mindent összevetve kellemes város, nem az a pörgős nagyváros. Csalóka a kép. Itt mindenki nyugodt. Beül a kávézóba, órákig elvan a laptopján. Gondolkoztam is rajta, hogy milyen jó lehet nyugdíjasnak lenni ebben a városban. Hát majd egyszer talán." forrás
Kriszta fotói
* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon
© Utikritika.hu. 2012.
Amerikai Egyesült Államok | Amszterdam | Argentína | Ausztrália | Ausztria | Bahama-szigetek | Balatonszéplak-felső | Bali | Barcelona | Berlin | Ciprus | Dominikai Köztársaság | Dubai | Egyiptom | Franciaország | Görögország | Hajóutak | Horvátország | Hongkong | India | Isztambul | Kanada | Kanári-szigetek | Kuba | Kvarner-öböl | London | Madrid | Malajzia | Maldív-szigetek | Mallorca | Mauritius | Málta | Mexikó | Nagy-Britannia | Németország | New York | Olaszország | Párizs | Portugália | Róma | Seychelle-szigetek | Sharm el-Sheik | Skócia | Spanyolország | Sri Lanka | Szingapúr | Thaiföld | Törökország | Toszkána | Tunézia | Vietnam | Zöld-foki Köztársaság
Márk, 2023. 11. 08. 11:59
Munkám miatt voltam szűk két hetet Vancouverben 2023 októberében.
Vancouver "proper" egy félszigeten fekszik és kb 600.000 lakosa van. De ez ne tévesszen meg senkit, Vancouver már rég összenőtt a többi környező várossal és egy nagy metropoliszt alkotnak (Vancouver Metropolitan area, vagy röviden Vancouver Metro).
Az emberek:
A vancouveriek állítólag bunkók, saját bevallásuk és a többi környező város (Burnaby, Surrey, Coquitlam) lakóinak elmondása szerint. Én ezt egyáltalán nem tapasztaltam, sőt. De ez valami világtendencia lehet, a berliniek és a new yorkiak is bunkók saját maguk szerint.
Ami tetszett:
- A helyiek elképesztően udvariasak. Ennyi "please"-t, "sorry"-t és "thank you"-t utoljára középiskolai angolórán hallottam.
- A város nagyon tiszta, a tömegközlekedés (skytrain, seabus) jól szervezett és olcsó. Minden másra ott az Uber.
- A Waterfront állomástól elsétálni a parton a Stanley Parkba. Ez az út egyébként jóval tovább tart, mint google maps alapján gondolnánk.
- A rengeteg de tényleg rengeteg különböző étterem. Elképesztő a választék és a nagy számú itt élő ázsiai (kínai, koreai stb) miatt viszonylag autentikus és jó minőségű
- Capilano Suspension Bridge Park, kb fél óra autóút a belvárosból, fent a hegyekben. Nem írok többet róla, érdemes rákeresni google-on. Nagy élmény.
Ami nem tetszett:
- Bár valóban udvariasak a helyiek, ez gyakran kicsit falsnak, felszínesnek, őszintétlennek érződik.
- Vancouver egy modern város, tele felhőkarcolókkal. Ennek megvan az a hátránya, hogy nem igazán karakteres.
- Amilyen választék van ázsiai kajákból, olyan egysíkú a "kanadai". Már ha létezik ilyen, mert ottani kollégáim még ezt is kétségbe vonták.
- Nem nagyon van igazi helyi termék ami "ikonikus" lenne. Szinte mindent az Egyesült Államokból, vagy persze Kínából importálnak. Ez igaz szinte mindenre, az élelmiszerektől a használati tárgyakon át az ajándékokig.