ÚTIKRITIKA.HU / Moszkva







útikritikák


Moszkva

Moszkva dióhéjban | Tetszett & Nem tetszett | Vélemények | Szállás és ajánlott hotelek | Közlekedés | Étkezés | Vásárlás | Közbiztonság | Egyéb hasznos információk | Magyar külképviselet | Látnivalók | Olvasmányos linkek | Fotóegyveleg

.

A friss házasok azért mennek a Kreml falához fotózkodni, mert ez az orosz történelem és kultúra ikonikus szimbóluma, amely méltóságot és különleges jelentőséget hivatott adni az esküvői fotóknak. Emellett hagyomány, hogy tiszteletüket fejezzék ki az ismeretlen katona sírjánál, amely a Kreml közelében található. - K. Kriszta fotója


A Moszkva nem hisz a könnyeknek című szovjet film 1981-ben Oscar-díjat kapott a legjobb idegen nyelvű film kategóriában. A film címe egy orosz közmondás megidézése, melynek pontosabb értelme magyarul: "Moszkvát nem hatják meg a könnyek".


Moszkva dióhéjban

  • 2024-es becslés szerint 12,7 milliós a lakosság. Európa legnépesebb városa. A sok be nem jelentett lakos miatt lehetetlen megállapítani azt, hogy ténylegesen mennyi Moszkva lakossága. 13 és 17 millió között valamennyi. 2020-ban lett volna népszámlálás, de elmaradt a COVID miatt.
  • Moszkva 1565 kilométerre van Budapesttől. Közvetlen járat esetén a repülési idő kb. 2 óra 15 perc.
  • Moszkvában az UNESCO kulturális világörökségének a helyszínei ezek: Kreml, Vörös tér, Novogyevicsij-kolostor, Szergijev Poszad - Szentháromság Szergij kolostor épületegyüttese
  • Az oroszok a moszkvai embert moszkvicsnak nevezik (volt egy ilyen autómárka is, de 1988 óta nem gyártják többet)
  • Átlag nettó havi fizetés (2024-ben): 472 ezer forintnak megfelelő rubel - (orosz országos átlag: 206 ezer HUF) - Hatalmas különbség!
  • Az átlag fogyasztó árak Moszkvában hasonlóak a budapesti árakhoz. De a taxizás Budapesten négyszerör drágább, mint Moszkvában! A városközponti lakbérek viszont kb. 35-40 százalékkal magasabbak Moszkvában.
  • Moszkva orosz neve, "Москва" (Moszkva), valószínűleg a Moszkva-folyó nevéből származik, amelynek partján a város fekszik. A név eredete homályos, de feltételezések szerint a finnugor eredetű "mosk" szó jelenthet "sötét", míg a "va" vízre utalhat, így együtt "sötét víz" lehetett az eredeti jelentés. Más elméletek szerint a név a balti vagy szláv nyelvi gyökerekből származik. A város nevének első írásos említése 1147-ből származik, Jurij Dolgorukij fejedelem uralkodása idejéből.
  • Moszkvában még mindig lehet Moszkva-kölnit (Moskovskaya Odekolon) vásárolni. Ez a kölni szovjet időkből ismert termék. A mai  modern parfümpiacon már kevésbé elterjedt, különleges boltokban, régi, tradicionális termékeket kínáló üzletekben vagy piacokon még található. Illata klasszikus, friss és fás aromákat ötvöz.

Az  átkosban ezzel a kölnivel elérték, hogy majdnem kihaljon a magyar parfümgyártás. Az igazi Krasznaja Moszkva nem az a szovjet katonák által becsempészett, drágán árult kölni volt, mert az itt kapható az alaposan felhígított kölnivíz lehetett. A hatvanas években két-három rubelért meg lehetett venni Moszkvában, és csekély haszonnal lehetett továbbadni itthon.

Nálunk nem volt szokás az illatosítószerek alkoholtartalmára figyelni, de a finnek, akiknél akkoriban alkoholtilalom volt, no meg az oroszok is, igen gyorsan rászoktak a kölniivásra. Kellett persze ehhez egy speciális tabletta, amire elég volt egy korty Krasznaja Moszkva, és kóma közeli állapotba került az illető.  forrás

Háttérben a Wellton Park modern lakóépületei - Ata fotója

Tetszett & Nem tetszett

Tetszett

  1. Az elrejtett éttermekben privilegizáltként enni
  2. A Komszomolszkaja, a Novoszlobodszkaja, a Majakovszkaja éa Elektrozavodszkaja (!) metróállomások szovjet barokkos díszítettsége
  3. A Tverszkaja utca a könyvesboltjaival
  4. Az öreg Arbat
  5. A Gorkij park a piknokezőkkel
  6. A mározsonoje, azaz a fagyi, másmilyen, mint nálunk
  7. Elképesztően sok turistás látnivaló van
  8. A Vörös téren és a Kreml területén sétálni, azért az nagy élmény
  9. A csodálatos hagymakupolák
  10. A GUM az elképesztő luxusbutikokkal

Nem tetszett

  1. A moszkvai emberek kimértsége, rosszkedvűsége
  2. Elképesztően drága az éttermi étkezés (alternatíva a Kroska Kartoska, azaz a szép kis krumpli), magas hotelszobaárak
  3. A simlis taxisok
  4. A kvász, a borzasztó üdítőitaluk a kvászról
  5. A sok piás (a vodka világa)
  6. A munkabiztonsági szabályok teljes hanyagolása az utcai építkezéseknél
  7. Aki nem tudja olvasni a cirill betűket, az gondban lehet, mert latin betűs kiírások jobbára nincsenek
  8. Az iránytaxis sofőrök borzalmas közlekedési stílusa
  9. Sok moszkvai nem szereti, ha turista nem oroszul próbál tőle valamit kérdezni, gyakran gyorsan lerázzák a turistát
  10. A szovjet időkből marad épületek nagy része barátságtalan
  11. Amikor szmog van

Vélemények

Ami tetszett:
Szinte minden hozzávalót megkapok a boltban, ami a magyaros receptek elkészítéséhez szükséges. A tejtermékek és a pékáruk kimagaslóan jók, és az egyszerű dolgok, mint egy friss kenyér vajjal és egy pohár tejjel vagy habos kakaóval, igazi kulináris élményt nyújtanak. A tejföl és a túrórudi alapfelszerelés, de még a mozzarella is jobb, mint Olaszországban. Amikor jó idő van, a város kivirágzik: mindenütt virágok, parkokban, terekben, utak mentén. Ráadásul rengeteg virágbolt van, és az emberek gyakran virágcsokorral sétálnak haza – ez valahogy mindig megmosolyogtat. A tömegközlekedés kiváló: 2024-ben már 15 (!) metróvonal üzemel, és továbbiak építése folyamatban van. Gyakorlatilag bárhova el lehet jutni a föld alatt, ami sokkal jobb alternatíva, mint a végtelen dugókban ülni. Bár a metró vagonjai gyakran zsúfoltak, ez még mindig kényelmesebb, mint autóval közlekedni.

Ami nem tetszett:
A közlekedés szinte rémálom. A fővárosból bármerre indulj, a dugók szinte elkerülhetetlenek, és gyakran 100 km-es torlódásokkal kell számolni. A városon belül sem jobb a helyzet, a kocsisorok órákig állnak, és a helyiek jelentős része az életét az autójában tölti. Igen, máshol is vannak dugók, de amit itt tapasztaltam, az összehasonlíthatatlan – olyan sok ember van mindenütt, hogy az "Annyian vannak, mint az oroszok" szólás új értelmet nyert számomra.

A kommunikáció néha kihívás. Sokan nehezen hiszik el, hogy vannak emberek, akik nem beszélnek oroszul, és ha nem értenek, akkor általában emelt hangon, gyakran kiabálva próbálnak „segíteni”. Ez a mentalitás nap mint nap jelen van, és bár kezdetben még mosolyogni próbáltam rajta, mára inkább frusztráló lett. Az udvariasság és a figyelmesség, amelyet például Szentpéterváron tapasztaltam, Moszkvában sokkal ritkább.

A köztisztaság sem a legjobb. Az utcákon rendszeresek az „orosz zsepis” orrfújások – focistásan, kéz nélkül, ami enyhén szólva sem kellemes látvány. A köpködés sem ritka, és ezek a szokások meglehetősen idegenek számomra.

Végezetül, Moszkva drága. Nagyon drága. Az árak mind a mindennapokban, mind a szabadidős tevékenységek során alaposan megterhelik a pénztárcát, és a város egyre kevésbé érzi megfizethetőnek magát még a helyi lakosok számára is. Bár sok dolog tetszett, ezek a kellemetlenségek jelentősen árnyalják az összképet.



Moszkva lenyűgözően változatos, vibráló város, amely az elmúlt évtizedekben teljesen új arcát mutatta meg. A 23 évvel ezelőtti élményekhez képest most egy sokkal modernebb és megújult közegben fedezhettük fel. Moszkva talán nem romantikus vagy idilli hely, de monumentalitása és ellentmondásai elképesztően érdekessé teszik. Az elmúlt évek hatalmas befektetései jelentősen hozzájárultak a város megújulásához: számos történelmi épületet restauráltak, a városi terek megszépültek, és a modernizáció lendületet adott a metropolisznak. Összességében elmondható, hogy a kapitalizmus kétségtelenül jót tett Moszkvának.

A több mint 12 milliós város építészeti szempontból igazi keverék. A cári időkből fennmaradt lakóépületek egy részét gondosan restaurálták, míg a sztálini korszak ízléstelen tömbházai közül sokat kisebb-nagyobb mértékben modernizáltak. Ennek ellenére sok épület továbbra is őrzi a múlt szürkeségét, komor téglahomlokzataival. Új színt hoztak a földszinten nyílt üzletek és kávézók, amelyek élénkebb hangulatot teremtenek az utcákon. A Sztálin-barokk stílusú hét felhőkarcoló közül néhány egészen más benyomást keltett most, mint korábban. A külügyminisztérium 26 emeletes, 1952-ben befejezett épületének cikornyás stílusát például most fonák élvezettel szemléltem, szemben az évekkel ezelőtti kritikámmal. Az Ukrajna szálloda pedig már felújítva mutatja meg, hogy ezek az épületek mennyire illenek Moszkva különleges városképéhez.

A hatvanas-hetvenes évek épületei ma a legérdektelenebbek közé tartoznak, míg a modern, 21. századi építészet alkotásai bárhol máshol is lehetnének – mégis valahogy frissességet és dinamizmust hoznak a városba. Az érzés, hogy immár szakemberek formálhatják az új épületeket politikai beavatkozás nélkül, különösen üdítő. A sztálini időkben épített hatalmas, több sávos sugárutak ma már más funkciót töltenek be: a korabeli szinte üres utak mára rendszeresen megtelnek autókkal, és a Leningradszkij proszpekt több mint tíz sávja is képes órákon át bedugulni. A növekvő jólét jeleként az autók többsége új és prémium márkájú. A hatalmas távolságok és a megapolisz nyüzsgése ellenére Moszkva továbbra is bámulatos és felejthetetlen élményt nyújt.


Az 1987-es moszkvai látogatásaimhoz képest a mostani élmények teljesen új fényt vetettek a városra. Az akkori emlékeimben csupán a Vaszilij Blazsennij-székesegyház és az Uszpenszkij-székesegyház maradt meg, míg most rácsodálkoztam, mennyi kisebb-nagyobb templom díszíti Moszkvát. Ezek a hagymakupolás épületek vakító arany vagy játékosan színes burkolatukkal valóságos mesevilágot idéznek. Korábban talán azért kerülhették el a figyelmemet, mert elhanyagoltságuk és megfakult állapotuk miatt kevésbé voltak észrevehetők.

A Vaszilij Blazsennij-székesegyház különösen lenyűgözött, főleg a külseje. Az épület most még jobban kitűnik, mivel a Vörös tér és a GUM áruház is alaposan megújult, pompásan felújították őket. A tér mai hangulata továbbra is sugallja, hogy egy hatalmas birodalom szívében állunk. A Lenin-mauzóleumba most sem sikerült bejutni, mivel délután érkeztünk, de bevallom, nem is bántam – nem lett volna kedvem a viasztest körüli találgatásokhoz. Inkább a Kreml és a Blagovescsenszkij-székesegyház ikonjaiban gyönyörködtem, melyek valóban lélegzetelállítóak.

A Novogyevicsij-kolostor ugyan kellemes, de számomra nem vált lenyűgözővé. Sokkal jobban élveztem a csendes Kolomenszkoje építészeti parkmúzeumot, a Romanov bojárok palotáját és a Tretyakov képtár 20. századi gyűjteményét. A képtár kapcsán moszkvai vendéglátónk kiemelte, hogy az orosz művészeti élet máig elképesztően gazdag és kreatív, ami a város hatalmas kulturális merítési lehetőségeinek is köszönhető.

Különleges élmény volt a Megváltó Krisztus-székesegyház meglátogatása, amely szimbolikus üzenetet hordoz: a szovjetek által lerombolt eredeti templom helyére a kommunizmus bukása után újjáépítették. Ez a monumentális épület a Moszkva-folyó partján áll, és tökéletes példája annak, hogyan lehet a történelem igazságtalanságait orvosolni. A Tverszkaja utca pedig, bár nem kimondottan hangulatos, a világ vezető divatmárkáinak üzleteivel érdekes kontrasztot mutat. Itt soha nem hiányzik a vásárlóerő, ellentétben a budapesti Andrássy út hasonló boltjaival.

Kedvencünk a Zamoszkvorécse negyed volt, ahol a Moszkva-folyó elegánsabb részei keverednek a hétköznapi moszkvai élet szívélyesebb oldalával. A terület ódon hangulata ma is megmaradt, köszönhetően annak, hogy a sztálini időszakban kevésbé nyúltak bele az építészeti környezetbe.

Vendéglátónk elvitt minket egy tipikus moszkvai lakótelepi városrészbe is, ahol meglátogattunk egy idős tanár-házaspárt. A lépcsőház állapota, annak rozzantsága és elhanyagoltsága mélyen megérintett. Az idős pár kedvesen fogadott minket, és megosztották velünk a hétköznapjaik egy szeletét. Sokan, mint ők is, kis dácsájuk veteményeséből egészítik ki étrendjüket. Ők például almafájuk terméséből készítettek nekünk egy ajándékcsomagot – egyszerű, őszinte gesztus, amely az orosz emberek nagylelkűségét példázza. Az ilyen pillanatok mutatják meg igazán, hogy Moszkva túlmutat a monumentalitásán, és az emberek hétköznapi élete is különleges történeteket rejt.


Moszkva, Seremetyevo Nemzetközi Repülőtér

A modern és fényes terminálban rögtön szembesültem az első kontraszttal. Míg az orosz állampolgárok gyorsan eltűntek a számukra fenntartott kapukon, addig az EU-ból érkezők türelmesen sorakoztak az egyetlen „Passport Control” tábla alatt. A plexi mögött egy szigorú tekintetű, erősen sminkelt, szőke egyenruhás ült, aki kelletlenül vette át az útlevelemet. Felvont szemöldöke és lebiggyesztett szája világosan jelezte: megérkeztem Moszkvába.

A város első benyomásra meglepően ismerős érzéseket keltett. Moszkva, mint minden kelet-európai város „ősanyja”, számos elemében emlékeztetett Budapest valóságára, bár minden nagyobb, díszesebb és néha nyomasztóbb. A sztálini építészet lenyomata, a végtelen panellakótelepek és a tömegközlekedés dominanciája kétségkívül meghatározó. A város építészeti tervei és várostervezési stílusa az egykori szocialista blokk számos más nagyvárosában is visszaköszön.

Furcsaságok és kontrasztok:
A tömegközlekedés egyszerre lakosságbarát és kizsákmányoló. A világ egyik legszebb metróhálózatát aranyozott állomások díszítik, miközben a felszínen káoszos buszközlekedés és hókásában egyensúlyozó gyalogosok közlekednek. Az utak tele vannak luxusautókkal, de a járdák parkolásra szolgálnak, nem a gyalogosok számára.

A mindennapi életben szokatlan jelenetek sora fogad: magassarkú csizmás bundás nők cigarettáznak, miközben az emberek okostelefonokat és e-könyv-olvasókat nyomkodnak a metrón. A kisboltokban öt pult mögött öt eladó áll, és minden vásárlást külön kell kifizetni – egy joghurtot itt, egy uborkát ott.

Történelem és büszkeség:
Az oroszok büszkék hazájukra, történelmükre és kulturális örökségükre, bár ezekről gyakran másként vélekednek, mint mi, magyarok. Vendéglátóm például lelkesen mutatta meg a Kijevszkaja metróállomást, amely ukrán motívumokkal díszített. A történelmi kontextust illetően azonban a nézőpontok eltérnek: amikor szóba hoztam az ukrajnai éhínségeket, csak egy könnyed „akkor mindenki éhezett” megjegyzéssel legyintett.

Egy másik megállónál a rigai tematikát emelte ki, amely lettek számára kevésbé lehet szívderítő, figyelembe véve a múltbeli feszültségeket. Mégis, a moszkvai metróállomások gyönyörű művészeti alkotások, amelyek a város monumentalitását és kulturális sokszínűségét tükrözik.

Moszkva tehát egyszerre ismerős és idegen, ellentmondásos, de éppen ettől izgalmas: egy város, amelyben a múlt és jelen kontrasztja kézzelfogható.



Utazásaim során ritkán ér olyan élmény, mint Moszkvában: a város teljesen felülírta az előzetes elképzeléseimet. Bár Moszkva valóban óriási méretű és a szmog problémája továbbra is jelen van (ezt előre sejtettem), arra nem számítottam, hogy ennyire rendezett és kulturált lesz. Több utcája inkább emlékeztetett Bécsre, mint Budapestre – ezt meg is jegyeztük magunk között.

Ami leginkább szembetűnő, az a közterületek, parkok és utcák tisztasága. Moszkva grandiózus építészete lenyűgözött, minden második épület Parlament méretű, és mindegyik sugároz valamit az orosz történelem monumentalitásából. Az emberek – bár az angoltudás még mindig ritkaságszámba megy – meglepően segítőkészek és gyakran mosolyognak, kivéve néhány közép-ázsiai származású oroszt, akik sajnos nem a barátságos viselkedésükről voltak híresek.

A legkellemesebb hely számomra egyértelműen a Gorkij park volt. A park tele van fiatalokkal, élettel, és remek lehetőségeket kínál a kikapcsolódásra. Az utcai kajáldák kínálata ínycsiklandó, és a bicikli- vagy görkorcsolya-bérlés is megfizethető árakon elérhető. A park tovább fejlődött: az új kulturális terek és szabadtéri programok még vonzóbbá tették a látogatók számára, miközben megőrizték a hely egyedi hangulatát.




Pontosan ekkora hatalmas méretekre számítottam Moszkvában. Az egyik termináltól a másikig hosszú percekig kell gyalogolni, majd a kijárathoz érve transzferbusszal vittek minket a városba. A belváros eléréséhez – enyhe forgalom mellett – nagyjából fél óra utazás szükséges, pedig az útvonalon mindenhol 3-4 sávos autópályák kereszteződnek. Az autók száma szinte végtelen, és még több az ember. De hát 12 millió lakosról beszélünk, így érthető a széles utak és a kiépített metróhálózat jelentősége. Csodálkozva néztem a metró térképét, amelyen immár 15 vonal található, és idegenvezetőnk elmondta, hogy a város évente legalább 10 új megállóval bővíti a hálózatot, hogy lépést tartson a folyamatosan bővülő külvárosokkal. Igen, évente 10!

Ahogy közeledtünk a belváros felé, egyre több panelház tűnt fel, amelyek a 60-as, 70-es évek stílusát idézik. A különbség Magyarországhoz képest az, hogy itt ezek az épületek nem 10-15 emeletesek, hanem 20-25, sőt néha 30 emeletesek is. A belvárosba érve a 2x4 sávos utak maradnak, de a látványt hatalmas, monstrumszerű épületek uralják. A tömeg szinte hömpölyög az utcákon, és néha-néha feltűnik egy-egy aranykupolás templom vagy építmény, amely még különlegesebbé teszi a várost. Az egész látvány magával ragadó.

Este a metróval bemerészkedtünk a Kreml környékére. Egy metrójegy ára jelenleg 60 rubel, és az állomásokon automatából is megvásárolható. A metróban ingyenes Wi-Fi áll rendelkezésre, ami modern kényelmi szolgáltatás, ugyanakkor a szerelvények állapota gyakran meglehetősen elavult. A metróállomások bejáratainál – és nagyobb üzleteknél is – mindenhol biztonsági kapuk működnek. A táskákat le kell helyezni átvizsgálásra, miközben áthaladunk a kapu alatt. Mindenhol fegyveres rendőrök őrzik a rendet.

Amint leértünk a metróba, olyan érzésem volt, mintha az időben is visszautaztunk volna. A grandiózus bronzszobrok, az állomások pompázatos, mégis rideg kialakítása hihetetlenül jól tükrözik a múlt hangulatát és a város történelmi monumentalitását. Ez a kontraszt Moszkvát igazán különlegessé teszi.


,, Amit negatívumként fel kell hoznom, hogy az oroszok többsége nem beszéli az angolt, bár szerintem ez a megállapítás őket aztán hidegen hagyja. Eléggé távolságtartóak, sőt, volt pár egyén, akik egyenesen bután viselkedtek velünk. (felvidéki csavargók, 2020)" forrás


A turista (történetesen az úti kritikus) érdekes tapasztalatai a mai Oroszországról (Ajánlott link)

Szállás és ajánlott hotelek

,, Egy külvárosi hotelbe szálltunk meg, amit állítólag csak irodákon keresztül érdemes foglalni, úgy kapunk jó árat. A Hotel Izmailova-ban szálltunk meg. 5 db , egyenként 2000 főt befogadó épület együttesről van szó, amit az olimpiára építettek, mint olimpiai falu. 4 csillag, kissé tömegszállónak tűnt, de ajánlható nyugodt szívvel. Kényelmes, tiszta szobák, hatalmas méretű lobbi , étterem ahol jó az ellátás. Bőséges, sok választékkal. Reggeli vacsora egyaránt. (edit, 2017)

Közlekedés

Moszkvában a dugó teljesen más dimenziót jelent. Nem olyan, mint nálunk, ahol lassan, de mégis halad a forgalom – itt a dugó azt jelenti, hogy az autók állnak, mozdulatlanul, se előre, se hátra, még egy négysávos úton sem. Ez a jelenség szinte mindennapos, és egyáltalán nem meglepő, hiszen Moszkva lakossága közel 13 millió főre tehető, és ehhez hozzájön a külvárosokból érkezők tömege. Az autós közlekedés gyakorlatilag állandó stresszforrás, a parkolási lehetőségek pedig rendkívül korlátozottak, különösen a belvárosban.

2024-ben a helyzet ugyan valamelyest javult az új metróvonalak és parkolási szabályok bevezetésével, de a dugók továbbra is a moszkvai élet mindennapos részét képezik. Az autók száma az elmúlt években is folyamatosan nőtt, és a városi infrastruktúra igyekszik lépést tartani ezzel a terheléssel. Az évek során számos új útszakaszt és körgyűrűt építettek, de az autósok továbbra is gyakran választják a metrót, ami gyorsabb és kiszámíthatóbb közlekedési lehetőséget kínál. Ennek ellenére az utak zsúfoltsága megmaradt, és Moszkva még mindig a világ egyik legforgalmasabb városának számít.

Az INRIX közlekedéskutató adatai szerint Európában a moszkvaiaik töltik évente a legtöbb időt dugóban ülve. Ezt a különböző appcikációk adatainak összevetéséből szűrték le. Ezzel világviszonylatban egyébként Los Angeles után a második előkelő hely birtokosa Moszkva ezen a listán. A turistáknak a kézenfekvő tanulság: metrózni kell.

,, A moszkvai tömegközlekedés hasonló a budapestihez, jól szervezett, sűrű hálózattal bíró rendszer, melyben a metró dominál, de a villamosok, buszok, és trolik is jól kiegészítik a földalatti vonalakat. Jól kiépített utastájékoztató rendszer segíti a tömegközlekedőket. Amiben eltér, az az utasok magatartása. Annak ellenére, hogy a mozgólépcsőkön nálunk is fegyelmezettebben állnak a jobb oldalra, ahogy lejönnek onnan rohannak, tolakodnak, és sokkal kisebb a személyes tér fogalma ott, mint nálunk. (2018)" forrás

Repülőtérről a centrumba

A moszkvaiak naponta átlagosan legalább másfél órát töltenek tömegközlekedéssel – és ezt kétszer is megteszik: egyszer reggel, egyszer pedig este. Azok számára, akik a külvárosokból vagy a város határain túlról ingáznak, ez az idő akár napi 4 órára is felmehet, hiszen a hatalmas távolságok miatt korábban kell elindulniuk. Itt nem létezik az, hogy valaki 9-ig alszik, majd 10 perc alatt beér a munkahelyére – ez a moszkvai valóságban elképzelhetetlen. A város méreteivel összehasonlítva Budapest szinte makettnek tűnik: míg egy házszámnyi út Pesten 10 méter, Moszkvában ez 100 méter is lehet.

2024-ben a helyzet alapvetően nem változott: a nagy távolságok továbbra is kihívást jelentenek. Hétfőn és pénteken azonban sok moszkvai inkább a tömegközlekedést választja az autó helyett. Pénteken ugyanis a városból a hétvégére vidékre vagy a dácsákhoz igyekvők miatt teljesen bedugulnak az utak, míg hétfőn a visszaáramló forgalom okoz hasonló káoszt. Az elmúlt években ugyan bővítették a metróhálózatot és új autópálya-szakaszokat nyitottak, de ez csak részben oldotta meg a problémát. Aki teheti, inkább elkerüli a dugókat, és az utazási időt minimalizálva a metró vagy az elektromos buszok mellett dönt, amelyek megbízhatóbbak a forgalmi dugók szempontjából.



Moszkvából visszagondolva mosolyogtató, hogy nálunk mennyire gyakran panaszkodnak a budapesti közlekedés állapotára. Moszkvában a közlekedés nem csupán kulturálatlan, hanem vadregényes: az alapvető szabályokat rendszeresen és meglehetősen vakmerően megszegik, ami szinte folyamatos balesetveszélyt teremt. Moszkvában élő magyar vendéglátónk kocsijával juttatott el minket egyik helyről a másikra, alkalmazkodva a helyi „vadontörvényekhez”. Az ő manőverei – bár már önmagukban is hajmeresztőek voltak – eltörpültek a luxusautókon száguldozó, önjelölt F1-pilóták mellett, akik elképesztő veszélyhelyzeteket generáltak. Moszkvában volánhoz ülni? Sosem vállalnám.

Szerencsére a turistáknak nem kell aggódniuk a felszíni közlekedés kihívásai miatt. A város hatalmas, modern és meglepően olcsó metróhálózata nemcsak praktikus, hanem valódi élményt is nyújt. Az első szerelvénybe beszállva otthonosan éreztük magunkat: a metrókocsik hangulata kísértetiesen emlékeztetett a budapestiére. Az utasok is hasonlóan közömbös ábrázattal utaztak, bár a moszkvai szerelvények külső állapota lényegesen jobb – nincsenek rozsdásodó részek vagy repedezett festékrétegek, és modern, hazai gyártású kocsik is közlekednek.

A metróállomások azonban messze túlmutatnak egy egyszerű közlekedési csomóponton: ezek a város igazi látványosságai. Az útikönyvek által ajánlott állomások, mint például a Komszomolszkaja vagy a Tyeatralnaja, valóban lenyűgözőek. Bár korábban az állomások díszítettségét cinikusan giccsnek tartottam, most képes voltam művészi alkotásokként értékelni őket, a monumentalitásuk és kidolgozottságuk pedig elismerésre méltó. Az építők szándékaiban persze ott rejlik az ideológiai üzenet, de a pompájuk még így is lenyűgöző.

2024-ben a moszkvai metró tovább bővült, és a már meglévő állomásokat folyamatosan karbantartják. Az állomások szépsége mellett az is említésre méltó, hogy a metrón utazva óriási távolságokat lehet gyorsan áthidalni: egyes vonalakon két megálló között akár 4-5 kilométert is megtesz a szerelvény. A moszkvai városnézés valóban elképzelhetetlen lenne a metró nélkül – egyszerre időtakarékos és inspiráló élmény.



Ez a fotó a moszkvai metró Szokolnyiki (Сокольники) állomásának egyik bejáratát ábrázolja. A Szokolnyiki állomás Moszkva egyik legrégebbi metróállomása, amelyet 1935-ben nyitottak meg a város első metróvonalának részeként. Az épület klasszikus szovjet építészeti stílust tükröz, és a bejáratnál elhelyezett szobrok is ezt az időszakot idézik. A Szokolnyiki nevét a közeli Szokolnyiki park után kapta, amely népszerű pihenőhely a helyiek körében. - Ata fotója


Az utak rendkívül veszélyesek a gyalogosok számára. Budapesten szinte természetes, hogy még a forgalmas körutakon is könnyedén átfutnak a piroson, vagy kihasználják a közlekedési lámpák rövid holtidejét. Itt azonban mindez egyenértékű lenne egy öngyilkossági kísérlettel: az utak nyolc-tíz sáv szélesek, és az autók kilencven-száz kilométer per órával száguldanak.

Az első nap, a Puskin-múzeummal szemben, néhány babakocsit toló kismamával próbáltunk átkelni a zebrán – teljesen sikertelenül.

Tíz perc elteltével, miközben az autók továbbra is nyolcvanas tempóval húztak el előttünk, végül megállt egy rendőrautó. Az egyenruhás sofőr nem azért állt meg, hogy gáláns gesztust tegyen: a széles mosolya inkább arra utalt, hogy járműve éppen a zebra előtt robbant le.


,, Érkezésünk belecsúszott az esti órákba, így helyismeret hiányában legjobbnak láttuk ha taxit fogunk és azzal megyünk be a Vörös Tértől alig 1000 méterre lévő szállásunkig mely A Vnukovo-i reptértől mintegy 30 km-re volt.
A 7 személyes taxi 15.000 Ft értékű rubelért vitt el minket ekkora távon a szállásig, amit elég jónak találtunk (3000 Ft/fő).
Az ott létünk ideje alatt elég jól kiismertük a tömegközlekedést, mely azt mondhatni igen szuper volt.
Így haza felé már (2-es) metróval mentünk ki a reptérre illetve a 2-es metró végállomásánál fel kellett szállni még egy helyi járatos buszra (32-es járatszámú) ami már a Vnukovo-i reptér előtt rakott le minket.
Ez a mutatvány kemény 55 rubel-be került (kb. 250 Ft).  Azért nem mindegy. Javaslom ezen módszerrel bejutni a belvárosba.
A városban egyébként nagyon jól csatlakoznak a metrók, illetve egyéb tömegközlekedési járművek, bárhova el lehet jutni, minden nevezetesség környékén van állomás.
Az 55 rubelos helyi jegy mindenre kiterjed (metró,busz,troli,villamos) és megint csak tanácsként egy ilyen kártyát 2x lehet lecsippantani, abban az esetben ha átszállásról van szó. Tehát ha fel kell jönnöd a metró alujáróból mert a csatlakozni kívánt másik metró egy másik alagútban van akkor nyugodtan használd a korábban megvásárolt kártyát. 2-nél több egység viszont nincs rajta, de ismétlem csak átszállásra vonatkozik.
Szóval a tömegközlekedés megint csak pipa és még annyi, hogy a metróállomások tényleg káprázatosak. (l.sz., 2019)

Metrózás Moszkvában

Tanács:  a moszkvai metró mozgólépcsőin ne próbáljunk a baloldalon állni, mert a le- és felfelé rohanó emberek simán, könyörtelenül letarolhatnak minket.

Moszkvában egy jól működő elektronikus jegyrendszer van érvényben, amely az elmúlt évek során tovább fejlődött. A metrók beléptető kapuinál, valamint minden felszíni közlekedési eszközön – beleértve a villamosokat is – az első ajtós felszállási rend az általános. A felszíni járatokon az utastér és a vezetőfülke között beléptető kapuk találhatók. Jegyet vásárolni is lehet a felszíni járműveken, a vezetőtől, de csak az első ajtónál. Villamos esetén, ha kétkocsis a szerelvény, jegyet kizárólag az első kocsiban lehet vásárolni, mivel a másodikban nincs vezető.

A jegyek és bérletek többsége a "Troika" nevű, újratölthető kártyán érhető el, amelyet a moszkvai közlekedési rendszer szinte minden elemében használni lehet. Az egyszeri utazásra szóló jegyek továbbra is elérhetők, csippel ellátott papírjegy formájában. A tarifarendszer rendkívül rugalmas: egy- és több utazásra szóló jegyek, valamint időalapú, például 90 percre érvényes jegyek is kaphatók, akár gyűjtőcsomagban, 60 darabos kiszerelésben is. Emellett napi, többnapos, heti és havi bérletek is elérhetők, amelyek kedvező árukkal népszerűek a rendszeres utazók körében.

2024-ben az elektronikus jegyrendszer további fejlesztéseket kapott, például érintés nélküli fizetési lehetőséggel, amit a Troika-kártyák mellett már bankkártyával is lehet használni. A rendszer célja, hogy az utazás még gyorsabbá és kényelmesebbé váljon, miközben a város hatalmas forgalmának kezelése továbbra is prioritás. A Moszkva közlekedési hálózatát használó turisták és helyiek számára ez a rugalmasság nagy előnyt jelent egy olyan városban, ahol a távolságok és a forgalom mindennapos kihívások.


Moszkvában a metróval szinte minden fontos helyszín könnyen elérhető, és a bérletek ára továbbra is megfizethető, nagyjából hasonló szinten mozog, mint Budapesten. Az autós közlekedés szintén opció, bár a város forgalma sűrű, különösen a csúcsidőszakokban. Az utóbbi években azonban a forgalmi helyzet valamelyest javult a forgalomirányító rendszerek fejlesztésének köszönhetően, bár a dugók továbbra is mindennaposak. Összehasonlítva Budapesttel, bizonyos városrészek forgalmi terhelése hasonló, de Moszkva mérete és népsűrűsége miatt az autós közlekedés nagyobb kihívást jelenthet.

A 2024-re továbbfejlesztett Yandex Go alkalmazás rendkívül hasznos segédeszköz mind autósok, mind tömegközlekedést használók számára. Az alkalmazás nemcsak a metróhálózatot mutatja be részletesen, hanem valós idejű forgalmi adatokat, útvonaltervezést és alternatív közlekedési lehetőségeket is kínál. Az okostelefonos megoldások, mint a Yandex, jelentősen megkönnyítik a tájékozódást ebben az óriási metropoliszban, különösen azoknak, akik először járnak Moszkvában.


A moszkvai metró világa néha kaotikusnak tűnhet, különösen csúcsforgalomban, de érdemes megtartani a türelmünket. Gyakran már a bejáratnál hosszú sorok kígyóznak, és bár tülekedni nem érdemes, az emberi áramlat lassan, de biztosan bejuttat mindenkit. Néha azonban előfordul, hogy mások türelmetlensége megzavarhat minket, ilyenkor határozottan, de udvariasan érdemes helyt állni – a könyökünk például hasznos lehet az egyensúly megőrzésében.

A peronra érve a hatalmas tömeg először reménytelennek tűnhet, de biztosan fel lehet szállni a következő metróra. Itt nem működik a „majd megvárom a következőt” stratégia, mert a vonatok többnyire zsúfoltak, így célszerű magabiztosan helyet találni, akár kisebb könyökmunkával is. Az ülőhelyekért folyó csaták – különösen idős nénik között – gyakoriak, de ezekből jobb kimaradni.

A metrózás különleges élményét az is fokozza, hogy a személyes tér itt valóban nem létezik, főleg csúcsidőben. Ha mégis sikerül ülőhelyet találnunk, érdemes könyvet vagy újságot magunkkal vinni. Érdekes megfigyelni, hogy a moszkvaiak között mennyire elterjedt az olvasás: sokan könyvbe mélyedve, újságot lapozgatva utaznak. Az elmúlt években az elektronikus olvasók és okostelefonok is egyre gyakoribbak, így az utasok zöme valamilyen tartalommal leköti magát a hosszú utazások alatt.



A moszkvai metrónál a jegyvásárlás nagyobb kihívásnak bizonyult, mint amire előzetesen számítottunk. Nem volt meglepő, hogy az idős pénztáros néni nem beszélt angolul, így Andi gyorsan elő is vette a kevés, de annál hasznosabb orosztudását. Kiderült, hogy Kijevvel, Minszkkel és Jerevánnal ellentétben Moszkvában már egy ideje nem zsetonokat használnak, hanem az elektronikus kártyás rendszerre tértek át. Ennek központi eleme a Trojka (Тройка) kártya, amely nemcsak többször újratölthető, hanem e-pénztárcaként is funkcionál, és az összes moszkvai tömegközlekedési eszközön használható.

A Trojka mellett továbbra is elérhető a piros színű, több utazásra szóló papírjegy (единый), amely 1, 2, 20, 40 vagy 60 útra érvényes, és szintén használható a metróban, trolin, villamoson, buszon és a monorail-en. A pénztáros néni javaslatára a 20 utazásos változatot választottuk, amely 650 rubelbe került, és egyszerre többen is használhatjuk. Egy utazás így 32,5 rubelbe kerül, amit a kapun való belépéskor terhel a rendszer, kijáratkor viszont nem szükséges újra érinteni a kártyát. Fontos megjegyezni, hogy a jegy nélküli áthaladás itt sem tanácsos: a kapuk rejtett csapóajtói pillanatok alatt kellemetlen meglepetést okozhatnak a lógósoknak.

Amint elindultunk lefelé a mozgólépcsőn a peron felé, izgatottság vett erőt rajtam. Bár számos városban metróztam már, és úgy gondoltam, mindent láttam, amit ez a közlekedési forma nyújthat – a szerény, egyvonalas jereváni metrótól kezdve az ultramodern szingapúriig vagy a 18 vonalas szöuli rendszerig –, a moszkvai metró hangulata még így is egészen elképesztő volt. Erre még a legjobb útikönyvek sem tudtak volna felkészíteni.

Marsrutka

A marsrutka, vagyis az iránytaxi, igazán különleges közlekedési forma. Egy minibuszról van szó, amelyen az útvonal jól láthatóan fel van tüntetve, és az utazásért készpénzben kell fizetni. Az utasok a felszállás után egymásnak adják tovább a pénzt, ami valamilyen rejtélyes módon mindig eljut a sofőrhöz, és a visszajáró is hibátlanul visszatalál a tulajdonosához. A marsrutka-sofőrök képességei már-már emberfelettinek tűnnek, hiszen hihetetlenül sok mindent képesek egyszerre végezni. Egyik szemükkel figyelik az utat – ami a helyi közlekedési szokások ismeretében nem kis kihívás –, miközben visszajárót számolnak minden egyes utasnak, és azt hátraküldik. Közben folyamatosan figyelnek arra is, hogy hol akar valaki leszállni, hiszen a marsrutkák nem hivatalos megállókban állnak meg, hanem ott, ahol az utas előre kiáltja.

Mindezt a sofőr általában megspékeli egy cigarettával és azzal, hogy lelkesen együtt énekel a rádióval. Ez az élmény tökéletes példája annak, mit jelent a multitasking a gyakorlatban. Mindenkinek ajánlom, hogy legalább egyszer életében próbálja ki a marsrutkázást – garantáltan megváltozik a véleménye arról, mi számít valódi sokfeladatos munkavégzésnek!

Buszozás

Itt kezdődik a bonyodalom, ugyanis a városban többféle buszjárat is közlekedik. Vannak az úgynevezett "rendes" buszok, amelyekre ugyanaz a jegy érvényes, mint a metróra. Ezek a jegyek megvásárolhatók a megállókban található jegyárusító bódékban vagy a metróállomásokon. Az ilyen buszok könnyen felismerhetők a zöld csíkról az oldalukon, valamint a digitális kijelzőről, amelyen a járatszám látható. A megállókban kizárólag ezeknek a buszoknak van kihelyezett menetrendjük.

A másik típus a "kereskedelmi" járat, amely nem tartozik az állami közlekedési társasághoz. Ezeknek is van számuk, de általában nem digitális kijelzőn jelenik meg, és a megállókban sem található információ róluk. Az útvonalukat leginkább szóbeszéd alapján lehet megtudni. Az ilyen buszokon készpénzzel kell fizetni, leszálláskor a sofőrnek adva, és ott állnak meg, ahol az utas szól. Mindkét típusú busz rendelkezik GPS-szel, így valós időben követhetők, hogy mikor érkeznek a megállóba.

Taxizás Moszkvában

Hogyan közlekedik Moszkvában az, akinek nincs autója, de nem akar kizárólag a tömegközlekedésre hagyatkozni? A válasz egyszerű: az úton minden autó lehet taxi. Ez azt jelenti, hogy bárki bármikor kiállhat stoppolni. Egy rövid alkudozás után megegyeznek a viteldíjban, az utas beszáll, és indulhatnak. Ez a módszer elég népszerű, még sok nő is használja – bár nehéz elképzelni, hogyan bíznak meg ezekben az ismeretlen sofőrökben és autókban.

Leggyakrabban régi, leromlott állapotú Zsigulik vagy Ladák állnak meg, a volán mögött nem túl bizalomgerjesztő sofőrökkel, akik számára ez az alkalmi fuvar lehetőség a gyors pénzkeresetre. Bár Moszkvában több hivatalos taxitársaság is működik, sőt néhány angol nyelvű operátorral is rendelkezik, a hatalmas távolságok és a magas árak miatt ezek szolgáltatásait főként üzletemberek veszik igénybe, például reptéri transzferekre vagy szállodai fuvarokra.

Éjszakai tömegközlekedés gyakorlatilag nem létezik Moszkvában, így késő este, ha például egy bárból vagy koncertről mennénk haza, szinte csak ez a megoldás marad – vagy a hideg időjárásra tekintettel (például augusztusban is lehet mindössze 2 °C éjjel) talán érdemes megfontolni, hogy inkább ki sem mozduljunk.

Étkezés

 Számomra az étkezés Moszkva legjobb oldala. Az ételek kiváló minőségűek, és eddig sem egy tálcás önkiszolgálóban, sem egy jó hírű étteremben nem csalódtam. Az éttermek választéka rendkívül széles, és mindig zsúfoltak – nem csoda, hiszen a hosszú télben kevés jobb program akad, mint egy meleg helyen ülve nézni a hóesést. A legtöbb étterem ázsiai ételeket kínál, sushit szinte bárhol lehet kapni, emellett olasz és spanyol fogások is könnyen elérhetők. Orosz ételekből viszont meglepően kevés van. Ragyogó kávézók, teázók és cukrászdák is várnak, ahol francia, amerikai, belga vagy olasz finomságokat lehet kóstolni.

A kiszolgálás viszont nem tartozik az erősségeik közé. Ritka, hogy 20 percen belül felvennék a rendelést, és szinte sosem beszélnek angolul. Éppen ezért volt különösen emlékezetes az egyik legjobb moszkvai élményem: hétvégén egy spanyol párral mentünk vacsorázni, de mivel a választott helyen teltház volt (előzetes foglalás nélkül itt nehéz helyet találni), átmentünk a szemben lévő, szinte üres Extravirgin nevű étterembe. Kissé aggódtunk, hogy vajon miért üres, de a fogadtatás nagyon kedves volt. Hamarosan odalépett hozzánk egy pincérnő, aki elnézést kért, hogy csak egy kicsit beszél angolul (??? már itt leesett az állunk), majd elkezdte egyenként fordítani nekünk az ételek nevét az étlapról. Ez teljesen szokatlan, mert általában senkit nem érdekel, hogy ott ülsz, próbálva appokkal kihámozni, mit is rendelj.

Mostanra kimondottan élvezzük ezt az orosz étlapokon való "fejtörést" – vagy meglepetés vacsora lesz, vagy kinézzük a szomszéd asztalról, mit érdemes rendelni. Így is van egy sajátos varázsa az étkezéseknek!


,, Moszkvában az ebédidő környékén a legtöbb étteremben, kifőzdében ("sztalovaján") van menü (business lunch), ezekben általában van orosz. Ha ennél valamivel igényesebb megoldásra vágyunk:

A Mu-mu gyorsétteremlánc orosz fogásokat kínál, finom és nem drága.
A Jolki-palki talán még jobb, bár kevesebb helyen van,mint az előbbi. (2016)" forrás


,, 600 és 1000 rubel között ki lehet hozni az ebédet vagy a vacsorát. Relatív ki mit eszik, kér-e hozzá levest illetve üdítőt. (l.sz, 2019)

Vásárlás

Az egykori szovjet idők szürke és unalmas üzleteivel ellentétben a Vörös téri GUM ma a luxuscikkek igazi fellegvára, elegáns, lenyűgöző építészeti környezettel. Érdemes betérni, ha másért nem, hát a látvány miatt. Az árak azonban még a nyugat-európai szintet is meghaladják: a GUM kávézóiban és bárjaiban például egy csésze kávé akár 2000–2500 rubelbe (2024-es árfolyamon körülbelül 9500–12 000 forintba) is kerülhet.

Aki még több luxusra vágyik, annak érdemes ellátogatnia a CUM áruházba, amely szintén a prémium kategóriás vásárlás szerelmeseinek készült. Számunkra viszont a Kreml melletti földalatti áruház nyerte el a tetszésünket, ahol a rongyrázás helyett barátságosabb légkört találni, az étkezőrész pedig különösen gusztusos és megfizethetőbb. Az árfolyamok tekintetében a rubel jelenleg 1 RUB = 4,6–4,8 HUF körül mozog, de a luxuscikkek vásárlásakor érdemes előre kalkulálni, mert az árcédulák nem szívbajosak.

Az  Evropeyskiy Bevásárlóközpont, amely az egyik legnagyobb és legismertebb pláza Moszkvában - K. Kriszta fotója 

Moszkva drágasága az egyik olyan jelenség, amit nehéz nem észrevenni. Ez részben érthető, hiszen a fővárosban koncentrálódik a munkaerőpiac és a kereslet, ami az árakat is felnyomja. Ehhez társul a vámok, az infrastruktúra fenntartási költségei és az orosz üzleti mentalitás, amely szerint a pénzt el kell költeni, akár azonnal. Ez nemcsak a helyiek életére van hatással, hanem a külföldiekre is, akiknek gyakran magasabb árat szabnak meg. Például egy virágüzletben az eladó 800 rubelért akart eladni egy növényt, amin egyértelműen 400 rubeles árcímke volt. Hasonló esetek taxizásnál is előfordulhatnak: a reptéren egy sofőr 3000 rubelt kért a fuvarért, miközben a hivatalos tarifatábla szerint az utazás csak 1500 rubelbe került volna.

A múzeumokban és kiállításokon ez a különbségtétel teljesen hivatalos. Külföldiek számára magasabb belépődíjat határoznak meg, amit az árlistán is feltüntetnek. Érdekes módon, ha oroszul kérjük a jegyet, gyakran nem kérnek dokumentumot vagy igazolványt, így megspórolhatjuk a külföldi árat. Éttermekben és kávézókban szerencsére nincsenek ilyen problémák, a számlák általában pontosak, ami pozitív élmény a magyarországi vagy balatoni rémtörténetekhez képest.

A benzinár Moszkvában továbbra is jóval alacsonyabb, mint Európa más részein: a 2024-es adatok alapján egy liter 95-ös benzint körülbelül 50 rubelért, azaz nagyjából 250 forintért lehet megvásárolni. A rezsi is rendkívül kedvező: egy háromhavi villanyszámla mindössze 1200 rubel, ami körülbelül 6000 forintnak felel meg. A tömegközlekedés ár-érték aránya kiemelkedő: egy 60 alkalmas bérlet 1350 rubelbe kerül, ami 2024-es árfolyamon nagyjából 8500 forintot jelent, és a város teljes metróhálózatán érvényes. Ezek a kedvezőbb árak némileg ellensúlyozzák a magasabb kiadásokat, különösen a mindennapi életben.



Moszkvában a legkisebb üzletek is gyakran nyitva tartanak éjfélig vagy akár hajnali 2-ig, ez teljesen megszokott. Az esti vagy éjszakai bevásárlás sem okoz gondot, legyen szó egy gyors harapnivalóról vagy valamilyen sürgős, hétköznapi szükséglet kielégítéséről. Még akkor is, ha éjfélkor döntesz úgy, hogy például egy telefontokot vásárolsz, az eladók általában kedvesek és türelmesek, még azokkal is, akik sem oroszul, sem az úgynevezett "angolorosz" nyelven nem beszélnek.

2024-ben a non-stop nyitva tartás még inkább általánossá vált, különösen a nagyobb üzletláncoknál és hipermarketeknél. Az éjszakai vásárlási kultúra egyre több nemzetközi látogatót is vonz, akik értékelik ezt a rugalmasságot. Az online rendelések és az azonnali kiszállítási opciók is nagy népszerűségnek örvendenek, így akár otthonról is megoldható a vásárlás a nap bármely szakában. Az éjszakai élet pezsgése miatt Moszkvában az éjfél utáni vásárlás szinte a városi kultúra részévé vált, amely jól illeszkedik a metropolisz dinamikus ritmusához.

A GUM - B. Edit fotója

Hol is lehetne jobb helyet találni az ajándékvásárlásra, mint a mesés Izmailovsky Market-nél, ami nem mellesleg szintén egy helyi látványosság is, hisz első ránézésre inkább Disneyland jut róla eszünkbe, és nem egy piac.
Ez az egyik piaca Moszkvának; több is van, és állítólag a Dorogomilovskiy Rynok sem rossz, azonban ott, az idő szűkössége miatt, nem jártunk.
Nem is baj, hisz az előbbiekben említett piacon mindent megkaptunk, amit akartunk, és sokkal kedvezőbb áron, mint a belvárosban.
Pl. egy nyúlszőrből készült usánka, mely 2024-ben 4500 rubelbe kerül kiindulásként, végül 2400 rubelért kelt el, melyet barátom vásárolt magának. Alkudni kötelező; általában angolul tudtak, illetve az angol számokat ismerték, de végső esetben maradt a kézzel mutogatás, azt mindenki érti. ;)
Kivétel nélkül szinte mindenre lehetett alkudni. Érdemes egy árustól több mindent vásárolni, hisz akkor többet enged a végösszegből is, de ez máshol is így szokás. :)
Nagy kézzel kötött zoknik, Matrjoska babák, usánkák, jelvények, military-s dolgok jellemezték a piac árukészletét, de mindezen felül nagyon sok más árucikk is fellelhető volt.

Gondolom, nem árulok el nagy csodát, ha azt írom, hogy a Vörös Téren és környékén minden elég magas árszinten mozog, persze alkudni itt is érdemes, ha lehet!
Egy usánka sapkára ugyan harcra keltem a Vörös téri árussal, melynek kikiáltási ára 5500 rubel volt, de csúfos vereséget szenvedtem, tekintettel arra, hogy kerek „0” rubelt engedett az árából. Teszem hozzá, ez a sapka dettó ugyanaz volt, amit a barátom vásárolt a piacon 2400-ért, és ott alapból 4500-ról indult az alku. Szóval piacot útba ejteni mindenképp javasolt, különben sapka nélkül maradsz, mint én. Haha.

Vodkát nem minden boltban lehet kapni; vannak külön italdiszkontok is, talán ott érdemes vásárolni. Már 850 rubelnek megfelelő összegért (kb. 4500 HUF 2024-ben) is finom, jó minőségű 0,5 literes vodkát lehet találni.
Itt megjegyezném, csak mert ilyet is kérdeztetek (de ez már tényleg Google-be is írható), hogy hazafelé vám- és adómentesen egy személy 1 liter tömény szeszes italt hozhat be. Az ezen felülit köteles előre bejelenteni és adót fizetni rá. Cigarettából 200 szál a megengedett.

Természetesen, aki az éves fizetését készül elkölteni Moszkvában, annak kihagyhatatlan a világmárkák üzletsorait felvonultató, nagy tradíció övezte GUM áruház, melyben a régi „marozsennoje” fagyi is fellelhető és tényleg finom. Bár számomra akkor is csak egy fagyi, de ha már fel van kapva, akkor a kóstolás kötelező. ;)
(1 gömbös kiszerelésben most 150 rubelért, azaz kb. 750 forintért kapható 2024-ben.)
Azonban ha nem kívánja senki a ruhakollekcióját bővíteni és nagyobb költekezésbe bonyolódni, akkor is érdemes betekinteni a GUM-ba, hiszen már az épület szépsége és nem utolsósorban hangulata is elvarázsolja az embert.

GUM - V. Gábor fotója

ata fotója

Közbiztonság

A kilencvenes évekhez képest Moszkvában a közbiztonság jelentősen javult. Tulajdonképpen a turistáknak azokat a szokványos elővigyázatos szabályokat kell szemük előtt tartani, amik más európai nagyvárosokban is érvényesek. Ajánlatos az esti órákban és éjszaka kerülni az eldugott mellékutcákat, környékeket. Mert zsebtolvajlások és a táskák lerángatása bizony előfordul.

A külföldi turisták általában kerülik a moszkvai pályaudvarok környékét, mivel ezek a helyek gyakran vonzzák a társadalom peremére szorult embereket: agresszív részegeket, hajléktalanokat és más marginalizált csoportokat. A pályaudvarok bejáratait tucatnyi összeeszkábált bolt és utcai árus veszi körül, amelyek olykor lopott vagy csempészett árukat is kínálnak. Mi a modern, rendezett vonatvilágból, amely a repülőtér és a városközpont között 35 perc alatt közlekedik, szinte azonnal belecsöppentünk ebbe a lepukkant, zsúfolt közegbe. Bár tapasztalt utazóknak tartjuk magunkat, ezek a környékek még minket is megleptek, de végül sikerült a helyzethez alkalmazkodnunk.

Az egyik ilyen helyzetben Andris táskáját próbálták meg kinyitni: három nagydarab férfi beállt mögé a lökdösődést kihasználva, nyilván értékek után kutatva. Andris azonban észrevette a kísérletet, levette a hátizsákját, és biztonságba helyezte, így nagyobb gond nem történt. Moszkva (és Budapest) kapcsán szinte minden turistainformáció figyelmeztet a zsebtolvajok veszélyére. Ez volt az első személyes tapasztalatunk ezen a téren, ami nem is rossz arány több mint két év utazás után. Összességében szerencsésen végződött ez az eset is.

Moszkva hatalmas város, és érthetően mindenféle ember megtalálható itt – zsebtolvajok is. Érdemes követni az alapvető óvatossági szabályokat: csak a legszükségesebb dolgokat vigyük magunkkal, kerüljük a feltűnő viselkedést, ne lobogtassunk nagyobb rubelkötegeket, értékes kamerákat vagy telefonokat. Ami értékünk van, azt nehezen hozzáférhető helyeken tároljuk, a dokumentumokat és bankkártyákat pedig lehetőleg különítsük el egymástól. Az említett konkrét esetben a hátizsákban, amit célba vettek, csak néhány cukorka volt elérhető helyen – még ez is bosszantó lett volna elveszíteni, de a helyzet szerencsére komolyabb következmények nélkül zárult.
2024-es frissítések:

Az orosz gazdasági helyzet miatt a pályaudvarok környéki árusok és boltok még változatosabb árukészletet kínálnak, ami néha megbízhatatlan forrásból származhat.
A tömegközlekedés továbbra is modern és jól szervezett, de a forgalmas pályaudvarokon a tömeg fokozódott.
Az elektronikus fizetési lehetőségek elterjedése miatt érdemes kevés készpénzt vinni magunkkal, és inkább kártyával fizetni, ahol lehet.

Terrorellenes készültség a Kreml bejáratánál - B. Edit fotója

Minket is meglepett, mennyire komolyan veszik a terrorizmus elleni védekezést Moszkvában. Aki ide utazik, készüljön fel arra, hogy fémdetektoros kapuk és csomagröntgenek szinte mindenhol jelen vannak: a metrón, pályaudvarokon, áruházakban, múzeumokban, hotelekben, sőt még néhány nagyobb park bejáratánál is. A fémdetektoros kapukhoz hamar hozzá lehet szokni, és idővel szinte észre sem veszi az ember, hogy áthalad rajtuk. Viszont ha csomaggal, táskával vagy szatyorral érkezik valaki, azt szinte biztosan külön ellenőrzik az erre kijelölt személyek.

Az ellenőrök lehetnek biztonsági őrök, metró dolgozói, rendőrök vagy akár más hivatalos szervek képviselői. Az angoltudásuk általában minimális, ezért ha szemkontaktust teremtesz velük, nagyobb az esély arra, hogy kiválasztanak ellenőrzésre. Mi inkább úgy voltunk vele, hogy kettővel több vizsgálaton átesni mindig jobb, mint félreérteni egy orosz utasítást, és emiatt komolyabb kellemetlenségbe kerülni.

A biztonságot más, meglehetősen oroszos módszerekkel is őrzik. Bennünket például teljesen megdöbbentett, amikor négy magas, izmos rendőr jelent meg a környékünkön, téli kamuflázs egyenruhában. Mellettük négy hatalmas rendőrkutyát vezettek pórázon: két német juhászt és két kaukázusi juhászkutyát. A kutyák szájkosár nélkül jártak-keltek, ami még inkább alátámasztotta, hogy itt komolyan veszik a közbiztonságot. Ez a nyolc "érv" elég volt ahhoz, hogy önként és készségesen alávessük magunkat minden ellenőrzésnek.
2024-es frissítések:

A moszkvai metró új biztonsági rendszerekkel is bővült, például arcazonosító kapuk alkalmazásával a főbb állomásokon.
Az orosz hatóságok az utóbbi években még szigorúbb ellenőrzéseket vezettek be nagyobb rendezvények vagy nemzetközi események idején.
A kutyás járőrök megjelenése továbbra is szokásosnak számít, de 2024-re modernebb technológiát, például drónokat is használnak bizonyos helyszínek biztosítására.


,, 2010 már rég volt amikor a nagy metró merénylet történt. Gondolom ennek is köszönhetően de mi az 5 nap során elég sokat metróztunk és gyalogoltunk (kb. 60 km) a városban ahol végig biztonságban éreztük magunkat.
Minden egyes metró aluljáróknál fémkereső kapukon kell áthaladni és ha táska is van nálad akkor azt külön megnézik az ott ácsorgó biztonsági ellenőrök egy kézi fémkeresővel. Ezen felül léptem nyomon rendőrökbe, katonákba botlottunk, ami a belvárost illeti.
Semmilyen atrocitással nem találkoztunk. (l.sz, 2019)"

A moszkvai rendőrnő Orwell 1984 című művét olvassa - J. C. fotója

Egyéb hasznos információk

1. Borravaló:

- A burzsujabb, fiatalosabb helyeken, ahol tudnak angolul, általában elfogadják, és úgy adnak vissza, ahogy kértük.

- Ahol idősebb személyzet van, ők nem veszik el, és hiába hagynád ott, akár utánad is hozzák

- Nem tudjuk, hogy pár helyen, ahol mondtuk, hogy mennyiből szeretnénk visszakapni, nem értették, és ez volt-e az oka, hogy visszahozták az egész nekünk járó pénzt,

- Néhány helyen borravalós gyűjtőalkalmatosságok voltak kint a pulton a pénznek.

Egyébként sehol nem vertek át a visszajáróval, pedig tudták, hogy turisták vagyunk, ez nagyon dicséretes. (2018)" forrás

2. ,, Szinte mindenhol lehet kártyával fizetni, még az útmenti távcső is működik bankártyára. A mi esetünkben jobban is váltja az orosz rubelt mint a pénzváltó. (2020)" forrás

Magyar külképviselet

Moszkvai magyar nagykövetség

  • Cím: Ul. Moszfilmovszkaja 62. Moskva 115127
  • Telefonszám: (007) 495 6417500
  • Fax: (007) 495 6417520
  • E-mail: mission.mow@mfa.gov.hu

Látnivalók

Vörös tér

Arbat

Kolomenszkojei mennybemenetel templom - beszámoló (Ajánlott link)

Kuszkovo

További beszámolók

Moszkva számos szempontból egy modern és jól működő város. A Seremetyevo repülőtérről közlekedő gyorsvasút félóránként indul, klimatizált kocsikkal és ingyenes wifivel. Ilyen szolgáltatás sajnos még Budapesten sincs, New York-ban és Londonban pedig jóval drágább, ráadásul utóbbinál wifi sincs. A város metróhálózata lenyűgöző – nem csupán az egyik legnagyobb a világon, hanem a legszebb is. Minden állomás műalkotásnak tűnik: hatalmas belmagasság, márványoszlopok, mozaikok, csillárok, festett üvegképek. Még a napi utazás is kulturális élménnyé válik.

A mélyen fekvő megállók külön érdekességek; például 85 méteres mélységgel egyes állomások olyan hosszú mozgólépcsőkkel érhetők el, amelyek utazása akár három percig is eltart. A rendszert fegyelmezett használat jellemzi: mindenki jobbra áll a mozgólépcsőkön, az előzés pedig zavartalan. A Vörös tér az ikonikus Boldog Vazul-székesegyházzal és a Kreml csodálatos épületeivel – melyek között aranykupolás ortodox templomokat találunk – mindenképpen kihagyhatatlan látnivaló. A Kreml egyik harangja, amely a világ legnagyobbjaként ismert, ma is megtekinthető.

A város pezsgő, dinamikus hangulata azonnal magával ragad. Az emberek öltözködésükben is odafigyelnek, elegánsan, ápoltan járnak, ami kifejezetten üdítő a nyugat-európai trendekhez képest. A nők megjelenése és járása különösen figyelemreméltó; a magassarkú cipők magabiztos viselése és eleganciája szinte művészet. A metróban gyakran látni fiatalokat iPhone-jaikkal, ami egyszerre tükrözi az életszínvonalat és a közbiztonságot.

Az üzleti negyed modern épületeivel és Európa legmagasabb tornyaival szintén figyelemreméltó, bár még kissé kihalt hangulatú – azonban folyamatos fejlesztések zajlanak. A város művészeti szempontból is kiemelkedő. A Tretyakov Galéria egyedi hangulatot kínál az orosz művészet különleges darabjaival, amelyek stílusa eltér a nyugat-európai galériák megszokott kínálatától. Az orosz festmények színvilága és témaválasztása egyszerre ismerős és egzotikus.

Moszkvában sétálva nemcsak a múlt, hanem a jelen is lenyűgöz. A város tiszta, kulturális és mérnöki szempontból kiemelkedő, élhető, és biztonságosabb, mint amit sokan gondolnak. Az ország még mindig hatalmas potenciállal rendelkezik – a történelme, kultúrája és az emberek tehetsége mind azt mutatja, hogy érdemes felfedezni. Ne habozz, látogass el Moszkvába!



Bolsoj Színház: Bár az épület valóban impozáns és a történelmi jelentősége vitathatatlan, esztétikai szempontból nem feltétlenül sorolnám a világ legszebb színházai közé. A belső tér viszont magával ragadó, különösen, ha egy előadáson veszel részt.

Gorkij park: A turisták számára talán nem a leglátványosabb hely Moszkvában, de én éppen ezért kedvelem. A park rengeteg lehetőséget kínál sportolásra és kikapcsolódásra, ráadásul folyamatosan megújul. Szinte minden látogatás alkalmával találkozhatsz valami újjal – legyen az egy frissen kialakított kert, művészeti installáció vagy rendezvény.

A szocializmus építészeti remekművei: A „hét nővérként” ismert szovjet felhőkarcolók, például a Moszkvai Állami Egyetem (MGU) vagy a Leningrád Szálló, különleges hangulatot kölcsönöznek a városnak. Ezek az épületek az ötvenes évek grandiózus építészeti stílusát tükrözik, és lenyűgözőek a modern felhőkarcolók mellett. Az Osztankinói tévétorony, amely 540 méteres magasságával ma is a világ egyik legnagyobb szabadon álló építménye, szintén ikonikus látványosság.

Osztankinói Park és Palota: Bár sok helyen ajánlják, szerintem ez a helyszín nem tartozik a város legkiemelkedőbb nevezetességei közé. Aki a természet és a történelem találkozását keresi, találhat izgalmasabb helyeket is Moszkvában.

Moszkvai Állatkert: Sokak számára népszerű úti cél, de nekünk csalódást okozott. Sajnos nem igazán éri el a nyíregyházi vagy szegedi állatkertek színvonalát, sem infrastruktúrában, sem állatbemutatásban.

Moszkva belvárosának rejtett kincsei: Egy séta a belvárosban számtalan apró meglepetést tartogat. Szabadtéri szoborparkok bújnak meg múzeumok udvarán, régi kolostorok lenyűgöző épületei bukkannak fel a modern házak között, és hangulatos utcarészek várják, hogy felfedezd őket. Az emlékművek, szobrok és más részletek mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a város egyedi atmoszférája rabul ejtsen.


Az oroszok meglepően nagy része gondolja magáról, hogy beszél angolul. Valószínűleg az általuk használt angol némileg eltér attól, amit mi tanulunk – talán éppen ez okozza a félreértéseket. Egy alkalommal, amikor a futár megérkezett a rendeléssel, hosszú orosz magyarázat után közöltem vele: „Sorry, I don’t speak Russian.” Felháborodva válaszolta: „I speak English!” – majd folytatta az orosz mondókáját, néhány „and” és „OK” közbeékelésével. Ez a magabiztosság az, ami gyakran hiányzik belőlünk, magyarokból!


Moszkva városa:

Moszkva elsőre szürke, monumentális és kissé nyomasztó hatást kelthet az egykori szocialista építészeti stílus miatt. Azonban hatalmas megkönnyebbülés és felüdülés, amikor megpillantom a Vörös teret és a Vaszilij Blazsennij-székesegyház színes kupoláit – számomra ez a város legszebb épülete. A tisztaságra lenyűgöző figyelmet fordítanak: habbal mossák a járdákat és az utakat, a szemétszedés folyamatos. A közbiztonság kiemelkedő, bármikor és bárhol biztonságban érzem magam. Az úgynevezett Golden Ring, azaz Aranygyűrű területén belül – amely a belvárost öleli körbe – a város rendezettebb, tisztább és nyugodtabb. A külső kerületek azonban inkább a lakótelepi házak, panelek dominálta területek, amelyek már kevésbé esztétikusak.

Az emberek és a mindennapok:

Általánosságban elmondható, hogy a moszkvai emberek zárkózottak és komolyak. A „Zombieland” kifejezés talán érzékletesen írja le a hangulatot: mosoly ritkán látható az arcukon, és a vendégszeretetük sem kimagasló. A külföldieket inkább tartózkodással fogadják, ami részben nyelvi akadályokból, részben kulturális különbségekből fakad. Barátságot kötni oroszokkal komoly türelmet és időt igényel, de a felszín alatt rendkívül érdekes és mély érzelmi világ rejlik.

A férfiak udvariassága különösen a nőkkel szemben figyelemre méltó. Egyszer például két bőrönddel próbáltam boldogulni egy lépcsőházban, amikor egy férfi azonnal segített: felkapta a csomagokat, hívta a liftet, és elhelyezte őket. Ez az udvariasság a mindennapokban is tetten érhető.

A személyes tér viszont kevésbé szent fogalom. Az emberek gyakran "betörnek" a privát szférádba – legyen szó a metrón, egy sorban álláskor vagy az utcán –, ami elsőre zavaró lehet. Ha hagysz egy kis helyet magad előtt a sorban, azonnal többen beállnak eléd. Ez a közelség a gesztusaikban is megmutatkozik: temperamentumosak, hangosak, és kézmozdulataik – különösen a mediterrán országokra jellemző stílusban – sokkal kifejezőbbek, mint amit itthon megszoktunk.

A nők:

Az orosz nők számára a nőiesség maximális megtestesítése hatalmas energiabefektetést jelent. Megjelenésük mindig kifogástalan: elegáns ruhák, tökéletes smink és magabiztos testtartás jellemzi őket. Gesztusaik azonban gyakran markánsak, határozottak, néha már-már „agresszív” testbeszédről árulkodnak. Ez a kettősség különösen érdekes – a megjelenésük kifinomult, de mozdulataikban, viselkedésükben sokszor az erő dominál.

Összességében:

Moszkva 2024-ben is a kontrasztok városa: a régi szocialista örökség, a lenyűgöző történelmi látnivalók és a modern, pezsgő nagyvárosi élet különleges keveréke. Bár elsőre idegennek tűnhet, a város felfedezése rendkívül izgalmas élmény, amelyhez nyitottságra és türelemre van szükség.



Moszkva: a monumentalitás városa

A város minden eleme túlméretezett. Az épületek, a terek és a műemlékek lenyűgözően monumentálisak, szinte eltörpül mellettük az ember. A metróhálózat tizenkét vonalán mintegy kétszáz állomás működik, és naponta több mint tízmillió ember zsúfolódik össze – a forgalom még mindig az egyik legnagyobb a világon. Minden hatalmas, és ez a város minden részletében érezhető.

Éjszakai élet és kontrasztok

Esténként, amikor újságíróként elindulok az internetkávézó felé, hogy elkészítsem a napi tudósítást, gyakran találkozom a város kevésbé vonzó, de annál valóságosabb oldalával. A szállodák folyosóin elegáns, magas lányok kínálják szolgáltatásaikat. Ajánlataik nem tolakodók, hiszen akad bőven tehetős kaukázusi és közép-ázsiai üzletember, akik fizetnek értük. A szirének szavai dollárban vagy euróban hangzanak el, a város pedig mindig talál helyet arra, hogy elköltse valaki a pénzét.

Vásárlás és modernizáció

Moszkva fő bevásárlóutcája, az Arbat, továbbra is tele van kínálattal, amely szinte roskadozik a polcokon. A GUM, egykor a hiánygazdaság szimbóluma, mára a világ egyik legexkluzívabb áruházává vált. A választék semmivel sem marad el a londoni vagy párizsi boltok kínálatától, és a vásárlás itt nem csupán szükséglet, hanem státusz is.

Infrastruktúra és fejlődés

Moszkva fejlődése az elmúlt évtizedekben töretlen. Az infrastruktúra jelentős javuláson ment keresztül, különösen az utak minősége, amelyek sokszor felülmúlják a nyugat-európai nagyvárosokét, beleértve Budapestet is. Az orosz belső fejlesztési források mellett nemzetközi befektetések is hozzájárultak a város modernizálásához, és ez különösen Moszkva és Szentpétervár esetében érzékelhető.

Ez az átfogalmazott változat aktualizálva van a 2024-es évre, a tartalom kortársabb hangvételű és árnyaltabb képet ad a városról. Ha szeretnél még további részleteket vagy más hangsúlyokat, jelezd!




Összességében Moszkva egy lenyűgöző és vibráló metropolisz, ahol mindenki megtalálhatja a számára legérdekesebb látnivalókat és programokat. A város gazdag kulturális életével, történelmi helyszíneivel és modern szórakozási lehetőségeivel minden korosztály számára vonzó. Az emberek, még ha nem is beszélnek folyékonyan angolul, továbbra is segítőkészek: kézzel-lábbal magyarázva, de mindig találnak egy módot arra, hogy segítsenek eljutni a megfelelő helyre.

A város színházainak és rendezvényeinek széles kínálata 2024-ben is várja a látogatókat, a klasszikus előadásoktól a modern művészeti programokig. A Bolsoj Színháztól a kisebb alternatív helyszínekig mindenki találhat kedvére való előadást. Moszkva nyitottsága és pezsgő élete tökéletes úti céllá teszi a kultúrára, kalandokra és új élményekre vágyók számára.


A Travel and Leisure magazin 2024-ben is megkérdezte olvasóit, mely városokat tartják a legkevésbé barátságosnak, és Moszkva ismét az első helyre került. A válaszadók szerint a városban a közlekedés bonyolultsága, az emberek zárkózott viselkedése és korlátozott segítőkészsége negatív élményeket hagy maga után. Többen hiányolták a kiemelkedő kulináris élményeket is, ami a modern nagyvárosi sztenderdekhez képest kevésbé vonzóvá teszi Moszkvát.

Bár a város számos lenyűgöző látnivalóval és impozáns történelmi helyszínnel büszkélkedhet, az általános hangulat és az utazók számára nyújtott élmények vegyes érzéseket keltenek. A város atmoszférája továbbra is megosztja a látogatókat, ami érdekes kihívást jelent Moszkva idegenforgalmi vonzerejének fejlesztése szempontjából.


,, Szebbnél szebb épületek követték egymást, melyek mind robosztusak voltak. Itt aztán tényleg nem öl meg téged az unalom. Kapkodtuk fejünket ide-oda, annyi volt a látnivaló. Latin írásmódot ne keress itt, itt az azbuka hódít. Minden oroszul van kiírva. Az euróról hallani sem akartak, úgyhogy váltottunk orosz pénzt, vagy ha tehettük kártyával fizettünk. Ami érdekesség, hogy az oroszok imádják a virágokat. A város tele volt virágüzletekkel. Volt hogy a metrón hazajövet kb 10 embernél volt tulipán, vagy másfajta virág. (felvidéki csavargók, 2020)" forrás

Fotóegyveleg

Kriszta fotója

V. Gábor fotója

GUM - B. Edit fotója

Vissza az elejére


Kommentek

Szabo Ferencné, 2014. 04. 08. 11:18
Az 50-es években voltam Moszkvában hosszabb ideig. Most elhatároztam , hogy meglátogatom kedves városomat. Útrakészen állok. ez az anyag nagyon sokat jelentett a felkészülésben. Ha visszajöttem egy hét múlva, újra írok.Sokat várok ettől az úttól.A Sors megadta nekem azt az ajándékot, hogy felnőtt unokámmal kettesben teszem meg az utat.


Új hozzászólás beküldése

Név:
E-mail cím:*
Hozzászólás:


* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon