ÚTIKRITIKA.HU / Sharm el-Sheikh

Sharm el-Sheikh

Mit vigyünk? | Egészség, higiénia | Pénzváltás | Vásárlás | Alkudozás | Borravaló | Étkezés | Szórakozás | Közlekedés | Közbiztonság | Magyar külképviselet | Fotóegyveleg

Mit vigyünk?

• Szinte a legfontosabb: valami műanyag fürdőszandál, mert a legtöbb strandon a part és főleg a tengervíz tele van szúrós és éles dolgokkal. Ha nem találunk Magyarországon, akkor szerencsére helyben a vegyesboltok árulnak ilyet.
  • Tanácsos vinni antibakteriális kendőket vagy krémeket.

Egészség, higiénia

A fáraó átka

Az Egyiptomba utazók leginkább a "fáraó átkától" tartanak. Ez az elterjedt kifejezés a gyomorrontásokra, hasmenésekre vonatkozik, ami azért nem ritka jelenség. Sokak szerencsére úgy jönnek haza, hogy a "fáraó átka" elkerüli őket. Valahol azt olvastuk, hogy az ott nyaralók háromnegyede "beleszalad egy kiadós cifrafosásba".

FONTOS! Hasznos tanácsok Egyiptomba utazóknak hasmenésről, gyomorrontásról (Ajánlott link)

Íme az alapszabályok:

1. Csapvizet ne igyunk, sőt fogmosáshoz se használjuk.
  2. Gyümölcsöt ne együnk mosatlanul és a mosást se csapvízzel, hanem palackozott vízzel csináljuk.
  3. Alkalmanként tisztítsuk a beleket valami alkoholos itókával.
  4. Még a baj megtörténte előtt, preventív alapon szerezzünk be a helyi patikában az Antinal nevű gyógyszert, vagy itthon az orvosunktól kérdezzük meg, hogy a hazai készletből mit ajánl.
  5. Ha már hasmars van, forduljunk a hotel orvosi ügyeletéhez. Nem fogják kitalálni, van rutinjuk ez ügyben.
  6. Utasbiztosítás megléte javasolt.

A gyomorrontások elkerülése vonatkozásában már önmagában arról is vita van, hogy mik a fő lehetséges okok. Nyilván a legtöbben az ott fogyasztott ételekkel hozzák összefüggésbe a "fáraó átkát". Mások magyarázata a kiszáradásra (dehidratáció) vagy a meleg klímában való túlzott alkohol és/vagy ételfogyasztásra vonatkozik. Egyes szakértők az ottani klímához való gyors alkalmazkodás hiányával, valamint a szabadtéri hőség és a belső helyek túlzott hidegre kondicionáltsága közötti drasztikus eltérés miatti hőérzeti sokk-kal hozzák összefüggésbe a gyomorrontásokat. Helybéli idegenvezető tapasztalatai szerint inkább pech vagy mázli kérdése, hogy melyik nyaralónak lesz gyomorrontása.

Természetesen nem kell a veszélyt azért sorsszerűnek tekinteni, mert vannak észszerű elővigyázatossági lehetőségek. Például a helyi papírpénzek többsége hosszú ideje van forgalomban, mindenféle kosz rakodik rájuk, és a meleg hőmérsékletben mindenféle kártékony baktériumokat is hordozhatnak. Sok minden egyéb tárgyra is vonatkozik ez arrafelé, tehát mindig kezet kell mosni étkezés, fagyizás, kézzel érintett ennivalók (pl. chips, keksz) fogyasztása előtt. A személyi higiéniára egyszerűen jobban kell ügyelni, mint otthon. Mivel nem lehet ott mindig és mindenhol kézmosási lehetőséghez jutni, ezért érdemes itthon vagy ott patikában beszerezni antibakteriális kendőket vagy krémeket.

Hasznos az egyiptomi tartózkodásunk folyamán nagyon sok ivóvizet fogyasztanunk. Egy átlagos testsúlyú turistának napi 2,5-3 liter ivóvíz elfogyasztása lehet az ideális Egyiptomban, főleg nyáron. Ez azt jelenti, hogy akkor is hasznos vizet inni, amikor nincs szomjérzetünk. Kerüljük a jéghideg víz fogyasztását, mert az felbillentheti testünk belső egyensúlyát. Hideg lehet a víz, de nem jéghideg.

Érdemes itthon vagy kint beszerezni olyan gyógyszeres port, ami segíti a dehidratációt, azaz a folyadék visszapótlást. Kinti gyógyszertárakban is kapható ilyen por, amit vízzel kell összekavarni és tanácsos este alvás előtt meginni (nincs jó íze).

Egyiptomban a turistákat persze az foglalkoztatja leginkább, hogy ihatnak-e olyasmit, amiben jégkocka van. Igen, ihatnak, ha biztosak abban, hogy a jeget szűrt vízből csinálták. Hogyan lehetünk biztosak? A hotelekben, jobb vendéglátóhelyeken nem engedhetik meg maguknak azt, hogy kockáztassák a vendég egészségét és jó közérzetét. Ezeken a helyeken a jégkocka valamelyik oldalán lyukas bemélyedés, üreg van. Az üreg nélküli jégkocka gyanús.

A hoteleken kívül, egyszerűbb, olcsóbb vendéglátóhelyeken van némi kockázata a zöldségek, fagyik fogyasztásának. A meleg ételeknél a forrón főtt, sütött és magas hőfokon tartott étkek a biztonságosak, a langyosak, szoba-hőmérsékletűek nem. A gyomorrontást azok az étkek okozzák, amelyekben a baktériumoknak van esélye fejlődni, létezni.

A hotelekben a svédasztalos étkeztetésnél meg van a kockázata annak, hogy egy vendég, vagy a szakács, vagy a felszolgáló mosdatlan kézzel nyúlt az ételhez, amit aztán egy vendég elfogyaszt.

Az egyiptomi Sharm el-Sheikh úgy tűnik, nemcsak a búvárok, hanem sajnos az ételmérgezések szempontjából is hotspotnak számít. A „Forbes” elemzése kimutatta, hogy a „Tripadvisor.co.uk” oldalon több mint 6000 bejegyzés hivatkozott betegségekre, köztük ételmérgezésre. Ez az összes megfelelő fórumbejegyzés majdnem 11 százaléka.

Az egyiptomi utazásokkal kapcsolatban az e-kóli okozta betegségekre figyelmeztetnek.

Sharm el-Sheikh további pontokat szerzett az utazási betegségek elemzésében a gyermekbénulás és a tetanusz elleni védőoltások ajánlásával.

Ha nem szeretnéd a nyaralásodat émelygő gyomorral a szállodai szobában tölteni, mindenképpen kerüld a csapvizet. forrás

Közlekedés

,, Mi közlekedésre főleg a lábainkat használtuk. De amúgy volt rengeteeeeg taxi és busz. Ezt a rengeteg taxit úgy képzeljétek el, hogy első nap mikor próbáltunk átmenni az úton, ott álltunk egy csomó ideig és nem értettük mi van, mert mindenki dudálgatott. Aztán mint kiderült azok taxik voltak, és a duda itt annyit jelentett hogy "hahó itt vagyok, pattanj be!" Rengeteg taxi van, és akárhányszor elmegy melletted egy, dudál. (És általában ki is szól, hogy "taxi?") De ezenkívül itt a dudát használják arra is, hogy "itt vagyok", "megállok", "jövök", "állj félre", mindenre. Egyik kint élő csajszi mondta, hogy az Egyiptomiaknak sokkal fontosabb hogy működjön a duda mint mondjuk a világítás. :D

Ezen kívül busz volt még, ezeket akárhol le lehetett inteni és felszállni rájuk. Mi sajnos most nem utaztunk busszal, így erről többet nem tudok mondani.

Az úton átmenés is elég kaotikus. Ahol mi voltunk, ott egy négysávos út volt lámpával. A lámpa senkit nem érdekel, ne nyomkodjátok felesleges. Kifogod a lukat', elindulsz. Ez a taktika :D Mi az első pár napban mindig megvártunk míg valaki átkelt és hozzá csatlakoztunk, a nagy bátrak! :D :D Meg kell szokni, de pár nap után már átcaplattunk mi is simán.
Taxival mi kétszer mentünk, akkor rendben volt minden. :)
TIPP: *Mindig! még beszállás előtt tisztázzátok le, hogy mennyi az út, az milyen pénznemben, és hány főre.
* Illetve nem árt tisztában lenni nagyjából az árakkal, a mi utunkra 100-150EGP-től kezdték el mondani az árakat, amire én igazából simán ráokéztam volna, de Szilvi, aki kint él mondta, hogy max 50-nek kell, hogy legyen. (Le is vittük addig! :D ) (2020)" forrás

Pénzváltás

• Egyiptomi fontot felesleges keresni az utazás előtt itthon. Vigyünk eurót és helyben csak kevés összeget váltsunk át helyi pénzre. Tulajdonképpen csak az iránytaxihoz, taxihoz és a borravalókhoz lehet szükséges az egyiptomi font, mert amúgy az eurót széles körben elfogadják a kereskedők és a vendéglátók. A bazárban is lehet euróban fizetni.
  • Ügyelni kell arra, hogy az egyiptomi 1 fontos érme túlságosan hasonlít a 2 eurós érmére.
  • Érkezéskor a repülőtéren, ha nincs túl nagy rohanás, érdemes váltani kb. 20 eurót egyiptomi fontra. A vízum-ügyintézési fülkék mellett vannak a pénzváltók. A szállodákban általában rosszul váltják a valutát. Naama Bay-ben és az Old market-en van több hivatalos pénzváltó hely.
  • 1 euróért nagyjábl 9,8 egyiptomi font (EGP) kapható. (2016 október)

Vásárlás

A Sharm el Sheikh-i repülőtér üzleteiben csaknem minden túl drága. Talán csak a cigaretta olcsóbb, mint nálunk. Egy karton Marlboro pl. 23 USD.

,, Shopping Mall / Genena City

Ez a Naama Bay-es bazáros rész. Ide elég sokszor kimentünk, ez tőlünk kb 10perc sétára volt. Hát el tudtam volna költeni itt az összes pénzem. :D
Rengeteg csodacucc volt, nekem a kedvenceim a mindenféle lógós díszek, lámpák és a teák voltak.
Fel kell készülni, hogy alkudni és beszélni kell. Ahogy végig sétálsz a bazárokon, minden egyes boltból megszólítanak. Az egyik állandó a : "Hello, Where are you from? " és ha válaszolsz véged, visz is be a kis boltocskájába. :D
Mi így kerültünk be egy fura helyre a legelső látogatásunk alkalmával. Éppenhogy betettük a lábunkat a Shopping Mall főútjára, rögtön le is szólított minket egy jófej srác, majd pár perc múlva azt vettük észre, hogy már az ott álló épületben követjük őt, egy hátul lévő kis szobába hogy írjunk az emlékkönyvébe. Nem is értem. :D :D
Végül kiderült, hogy egy kis parfümös / krémes /illatosítós üzlete volt, amilyenben aztán még sokszor voltunk. Ha bemész egy ilyenbe, alap hogy megkínálnak valamivel, teával, kólával, amit kérsz. Aztán beszélgettek veled sokat, majd elkezdik nyomni a beszámolókat a portékájukról. Őszintén szólva mi ezeket mindig nagyon élveztük, az ilyen boltokban voltak a legjobb beszélgetéseink a helyiekkel. Volt olyan hogy úgy mentünk be, hogy nincs nálunk semmi pénz, olyan is hogy vettünk a végén egy pici üveggel valamelyik termékből, de mindig ugyanolyan kedvesek voltak. Plusz azok a kis üvegcsék, meg illatok..olyan mese érzetet keltett az egész. ♥

Én magamon úgy vettem észre, hogy a bazáros részhez azért kell egy hangulat. Volt hogy úgy mentünk be, hogy élveztem minden percét, de volt olyan is hogy már alig vártam hogy kiérjünk a végére és ne szóljon hozzám senki. :D

TIPP: Ha határozott vagy, akkor nem lesz para. Értik a nemet, és utána se lesznek bunkók. De ha éreznek akár egy kicsi megingást is, akkor nincs menekvés! :D (2020)" forrás

Alkudozás

Borravaló és baksis

Étkezés

Naama Bay-ben sokak által dicsért fagyizó hely az Eiscafé Vanilla. Garantált, hogy nem lesz gyomorrontás a fagyijaiktól! Nem túl drága, és vannak egész jó sütemények, torták is. Érdemes kipróbálni a frissen facsart gyümölcsleveket. Csodás az eper juice.

Szórakozás

Jellemzően minden egyes jelentős diszkónak van a héten egy kiemelt éjszakája, amit nagyon hirdetnek és, akkor általában tele is vannak. Persze mindegyik diszkónak vannak jellegzetességei. Például a Pacha Naama Bay többnyire oroszokkal van tele, és a lemezlovas is orosz. A Nabq térségében található Pataya Beach Party nevű diszkóban sok a brit, a La Dolce Vita Desert Party-ban meg sok az olasz. Csaknem mindig tele van a Pacha - House Nation.

Mindenképpen érdemes tájékozódni arról, hogy melyik diszkónak melyik estére esik a kiemelt programja. A diszkók a turista kiadványokban, szórólapokon gyakran jelzik, hogy milyen zenei stílus dominál náluk. Van belépődíj, ami átlagosan 15 euró körül mozog.

Közlekedés

Közbiztonság

Bár nem a köz-, hanem az egyén biztonságához tartozó dolog, de sokan megkérdezik az utazási ügyintézőket, hogy leselkedhet-e rájuk cápaveszély Sharm el-Sheiknél, a Vörös-tengerben. Nagyon ritka arrafelé az cápatámadás, és ezért nem érdemes ezt komoly veszélyként felfogni. Úszkálnak tigriscápák a Vörös-tengerben, de nem vadásznak emberre, a támadások úgymond "üzemzavarok", azaz véletlenek. 2011 februárjában történt utoljára cápatámadás Sharm el-Sheikh-nél, több ember megsebesült, de halál nem történt. A nyaralók a hotelben és még inkább a búvárközpontoknál reális információt kaphatnak a veszély mértékéről és arról, hogy mire kell ügyelni.

A terrorfenyegetettség miatt sok helyen van csomagellenőrzés. Még a fizetős strandok bejáratánál is lehet motozás. Ez végül is a turista biztonságát szolgálja, azaz hülyeség emiatt morogni.

Magyar külképviselet

Kairóban, az egyiptomi fővárosban van magyar nagykövetség és konzul hivatal is.

Egyéb hasznos inormációk

1. Internet:

A Sharm El Sheikh-i reptéren vehetünk Orange vagy Vodafone SIM-adatkártyát.Egy 40 GB kártya 30 dollárba kerül. 40 gigabyte egy héten át nem csak szörfölésre elég, hanem tucatnyi órányi HD film megnézésére. Sajnos előfrdul, hogy a reptéren ennél a pultnál sokat kell várakozni. mert mások is tudják, hogy érdemes ilyet venni.