Glacier Express - k.r. fotója
Ajánlott mindenre kiterjedő utas- és baleset-biztosítás megkötése. Svájcban - nem meglepően - a közegészségügyi helyzet jó, az egészségügyi ellátás jól szervezett és magas színvonalú, de rendkívül magasak az orvosi, kórházi ellátás költségei. Ezért még a csupán néhány napos svájci utazás előtt is feltétlenül javasolt egy mindenre kiterjedő utazási biztosítás megkötése.
Svájc nem tagja az Európai Uniónak, az Európai Gazdasági Térségnek, de egy külön megállapodás alapján a magyar állampolgárok, meghatározott feltételek között, az ún. Európai Egészségbiztosítási Kártyával Svájcban is igénybe vehetik azokat az egészségügyi szolgáltatásokat, amelyek az átmeneti svájci tartózkodásuk ideje alatt orvosilag szükségesnek minősülnek. Az ellátásról szóló számlát azonban a betegnek kell rendeznie, a költségek térítése csak utólag kérhető, de az utólagos térítés is csak a vonatkozó feltételek teljesülése esetén lehetséges és meghatározott önrész fizetendő.
Ha a magyar utazó egészségügyi ellátást kénytelen igénybe venni Svájcban, az európai biztosítási kártya ellenére is előfordulhat, hogy annak akár több tízezer svájci frankra rúgó költségeit elsősorban saját magának kell viselnie. Mivel mind a mentés (pl. helikopter) mind pedig az egészségügyi ellátás költségei jóval magasabbak, mint nálunk, ezek megtérítése rendkívüli anyagi terhet jelenthet. Többek között ezért is fontos az előzetes tájékozódás, illetve a minden ellátásra és káreseményre kiterjedő, továbbá megfelelő mértékű fedezetet nyújtó külön utazási biztosítás előzetes megkötése.
Svájcban a csapvíz nyugodtan iható. Jó az íze. Ahol nem iható, azt kellően jelzik. Sok helyen vannak utcai kutak, finom, hideg vízzel.
Egyébként Európában a svájciak dohányoznak a legkevésbé.
Az Alpok magaslati területein magashegyi betegség léphet fel, amely fejfájást, hányingert, szédülést és légszomjat okozhat. Lassan kell alkalmazkodni a magassághoz, és kerülni kell az intenzív fizikai tevékenységet az első napokban.
Magashegyi környezetben és télen a hóvisszaverődés miatt erősebb az UV-sugárzás, ezért fontos a napvédelem (fényvédő krém, napszemüveg, kalap).
A személygépkocsival utazóknak a svájci autópályák használatához (zöld táblával jelölik) kötelező éves autópályajegyet kell vásárolniuk. Az autópályajegyek a forgalmasabb svájci határátkelő-helyeken megvehetők, ennek ára jelenleg személygépkocsinként 40 CHF. Egyébként Svájcban nincs olyan sűrű autópálya hálózat, mint Németországban. Bár törekednek újak építésére, de van bőven időbeli lemaradásuk, ugyanis lényegében csak a hatvanas években kezdtek el az országban sztrádákat építeni.
A magyar utazók sok esetben szigorúnak tekintik a rendőrség vagy a határőrség fellépését, eljárását. Különösen közlekedési szabálysértéseknél kifogásolják a kiszabott bírság összegét. A jogszabály ugyanis több száz svájci frankos tételek kiszabását is lehetővé teszi. A magyar külképviselet azt tanácsolja, hogy vitás esetben az együttműködő magatartás a célravezető, a határozat ellen pedig utólag fellebbezni lehet, a megadott határidőn belül.
Csak jó műszaki állapotú autóval induljanak Svájcba. Esetenként előfordult, hogy az elhanyagolt állapotú gépkocsi miatt a közúti közlekedés veszélyeztetésére hivatkozással tagadták meg a Svájcba történő belépést. Svájcban gyakoriak az autópálya-felújítások. Ilyenkor részleges útlezárások, sávszűkítések nehezítik a közlekedést. A forgalom biztonságát a megengedett sebességhatár jelentős csökkentésével próbálják elérni. Ennek betartását a következetes radarellenőrzésekkel biztosítják, a büntetési tétel a magyarországi átlagkereset többszöröse lehet. A radarjelző készülékek Svájcba bevitele és használata nem megengedett.
Az általános sebességhatárok:
A biztonsági öv használata kötelező, elől és hátul. A 7 év alatti gyerekeket gyerekülésben kell biztosítani. Vezetés közben a mobiltelefon használata tilos (kivéve kihangosítóval). A parkolás Svájcban sem egyszerű és a legtöbbször nem ingyenes. A nagyobb városok elsősorban a parkolóházakat ajánlják, a fontosabb városi csomópontokon elektronikus jelzőtábla tájékoztat a szabad férőhelyek számáról. Az egyes városok parkolási szabályzatai és tarifái eltérőek. A kék zónát elsősorban a helyi lakosoknak tartják fenn. Célszerű az autóban parkoló tárcsát tartani, mert egyes övezetekben használni kell.
"Véleményem szerint a szabályokat kicsit sarkosan, és nagyon ellentmondást nem tűrően értelmezik a szabályokat, nehézkes a parkolás, többféle verzió van, és nagyon oda kell figyelni, hogy milyen festésű vonal mellett áll meg az ember, mert a büntetés igen hamar érkezik. A közlekedési zónákat sem egyszerű átlátni, az ellenőrök viszont ezt nem veszik figyelembe, és itt sincs pardon, nincs lehetőség a javításra." (Kiki)
Az órák, bankok és kések hazája akár a robogók birodalma címet is kiérdemelhetné. A csokoládé továbbra is kifogástalan, de a robogósok sajnos nem épp udvarias közlekedők. Miért? A válasz összetettebb annál, mint elsőre tűnik. A reggeli dugók nagy részét rosszul összehangolt lámpák okozzák, és a motorosok ebben a káoszban úgy cikáznak, mintha egy szombat esti, kocsmából hazatekergő biciklis bácsi vezetné őket. Az ember békésen araszol az autójával, amikor hirtelen jobbról-balról robogók és motorok bukkannak fel, irányjelző nélkül, szinte a semmiből. Ez önmagában még nem lenne olyan zavaró – máshol is előfordul –, de amikor egy-egy városban többezres robogós had mozdul meg reggelente, az már kifejezetten frusztráló tud lenni.A probléma azonban nem csak az autósokat érinti. A gyalogosoknak is résen kell lenniük, mert a járdán sem érezhetik magukat teljes biztonságban – a robogósok ugyanis gond nélkül ráhajtanak, ha éppen úgy kényelmesebb. Úgy tűnik, a helyiek ezt már megszokták, mi viszont nem tudtuk szó nélkül hagyni az ilyen helyzeteket. Az azonban gyorsan kiderült, hogy a gyalogosok sem mindig tartják be a közlekedési szabályokat: piros lámpa, közeledő autó? Nem különösebben hatja meg őket, simán átsétálnak. Eleinte reflexből ledudáltuk az ilyen eseteket, ahogy itthon szokás, de ezzel csak meglepett vagy felháborodott pillantásokat kaptunk.
Mindezek ellenére a svájci közlekedésnek vannak pozitívumai is. Az autópálya-használat például jól szervezett, bár turistaként nem olcsó. Ugyanakkor a rendszer logikus és élhető: egyetlen típusú matrica létezik, az éves, ami a helyieknek jóval olcsóbb, de még így is egyértelműbb és egyszerűbb, mint a sokféle rövid távú útdíjfizetési megoldás máshol.
Az utak karbantartása folyamatos, így alig akad olyan szakasz, amelyre az ember elégedetlenül csóválná a fejét. Persze előfordulnak gyengébb minőségű részek, de ezek száma elenyésző. Az autópálya-hálózat kiterjedt, az ország szinte teljes egészében lefedett. Zürich, Svájc legnagyobb városa, egy körgyűrűvel van körülvéve, amely lehetővé teszi, hogy a forgalom elkerülje a belvárost.
A parkolás viszont kihívást jelent, mivel szinte mindenhol fizetni kell érte. Nem árt tisztában lenni azzal, mit jelentenek a különböző zónák, például a kék és a sárga jelölések. A díjak nem kirívóan magasak, nagyjából Budapest árszintjéhez hasonlíthatók.
A tömegközlekedés viszont kimagaslóan jól működik: pontos, tiszta és rendkívül jól szervezett. Különösen szimpatikus a forgalomérzékelős lámpák rendszere, amelynek köszönhetően a piros lámpánál nem kell feleslegesen várakozni, ha éppen nincs forgalom.
,, A közlekedésben előzékenyek, a zebránál sosem kell igazán várni, a motorosok is megállnak, pedig nekik egy fokkal macerásabb újraindulni, mint az autósoknak.
Érdekes ugyanakkor, hogy míg a mozgólépcsőn betartják a jobb oldalra állást, addig a buszmegállóban sokszor nem várják meg, amíg a leszállók végeznek és elindulnak befelé. Ez például szerintem Magyarországon jobban működik. A buszsofőrnek köszönés teljesen alap." forrás
Svájci utazás 2024-ben: autóval vagy tömegközlekedéssel?Fapados repülőjáratokkal elérhető Svájc, de érdemes megfontolni, hogy a helyi tömegközlekedés és az autóbérlés ára jelentősen megemelheti az utazás költségeit. Ha rugalmasan szeretnél utazni, különösen a hegyvidéki területeken, a saját autó kényelmesebb és gyakran gazdaságosabb megoldás. Az éves svájci autópálya-matrica 2024-ben is kedvező árú, mindössze 40 CHF, és az üzemanyagárak is csak valamivel magasabbak, mint Magyarországon.
Mi rendszerint autóval utazunk, így kényelmesen vihetjük a kutyánkat is – Svájc híresen kutyabarát ország, ahol a legtöbb helyre magunkkal vihetjük a négylábú társainkat. Az utazás során gyakran választjuk a Bécs és Feldkirch között közlekedő éjszakai kabinos, alvós vonatot, amely autókat is szállít. Bár a vonatjegy egy négyfős család számára valamivel drágább, mint a benzinköltség és egy autópálya-motel kombinációja, az időtakarékosság és az élmény mindenképp megéri. Különösen a gyerekek élvezik a „ringatós” vonatot, és így másnap reggel kipihenten ébredhetünk a svájci határ közelében. Hazafelé rendszerint egy nap alatt tesszük meg az 1200 km-es utat.
Ha mégis a svájci tömegközlekedés mellett döntesz, érdemes előre online megvásárolható kedvezményes bérleteket keresni, hogy csökkentsd a költségeket. Például a Swiss Half Fare Card 2024-ben 120 CHF/fő áron érhető el, és egy hónapig jogosít félárú jegyek vásárlására szinte minden vonaton, buszon és hajón. A bérlet mellé díjmentesen kérhető a Family Card, amely 6 és 16 év közötti gyermekek számára ingyenes utazást biztosít. Ezekkel a lehetőségekkel jelentősen csökkentheted az utazás költségeit, különösen családdal utazva.
,, Súlyos közlekedési kihágásért akár 3 millió forintot meghaladó bírság is kiszabható Svájcban. Igyekeznek keményen fellépni a gyorshajtókkal szemben is. A sebességhatárt jelentős mértékben átlépőket a törvény szerint egy évig terjedő szabadságvesztéssel és a vezetői engedély bevonásával is sújthatják. (2021)" forrás
Egy magyar rádióműsorban hallottam egy rövid interjút egy újságíróval, aki háromnegyed évig élt Svájcban. A riporter megkérdezte tőle, hogy miben lehetne példát venni Svájctól, illetve mi az, amiben Svájc tanulhatna Magyarországtól. Az utóbbi kérdésre nem érkezett válasz, az előbbire pedig egy meglehetősen visszafogott megjegyzés: hogy a tömegközlekedés talán „egy kicsivel” jobb Svájcban. A válaszból nem érződött irónia, pedig az igazság az, hogy a különbség inkább fényévekkel mérhető, mint „egy kicsivel”.
Svájc tömegközlekedése világszinten is kiemelkedő: rendkívül jól kiépített, összehangolt, tiszta és pontos. Az ország bármely pontjára el lehet jutni tömegközlekedéssel, méghozzá hatékonyan. Nincsenek hosszú várakozási idők az átszállások között, és elképzelhetetlen, hogy egy naponta háromszor induló vonat csatlakozása két perccel a megérkezése előtt elmenjen. Sőt, az átszállások gyakran olyan pontosan ütemezettek, hogy az embernek nincs ideje téblábolni – gyakran sietni, vagy akár futni kell a másik vágányon induló csatlakozáshoz.
Ezen a festői alpesi vidéken szerencsére rendelkezésre áll egy igazán különleges és kényelmes „útitárs”, a Glacier Express. Bár neve gyorsvonatot sugall, valójában a világ leglassabb expresszvonataként tartják számon, hiszen a meredek hegyi terep és az útvonalat kísérő számos kihívás miatt nem a sebességről, hanem a lenyűgöző élményről szól.
A szerelvény Zermattból indul, és hagyományosan St. Moritz a végállomása – kivéve a nyári hónapokat, amikor Davos Platz is elérhető úti célként. Az út körülbelül 7 és fél órát vesz igénybe, de a lenyűgöző táj miatt ez az idő pillanatok alatt elrepül. A vonat 291 hidat és 91 alagutat érint, miközben alpesi völgyeken és lélegzetelállító hegyvidéki szakaszokon halad keresztül, így az utazás önmagában is felejthetetlen élményt nyújt.
Az SBB (Svájci Szövetségi Vasút) rendszeresen kínál kedvezményes akciókat, amelyek érdemesek a figyelemre, különösen azok számára, akik vonattal szeretnék felfedezni az országot. Ezek az ajánlatok országos szintűek, és általában havonta változnak, alkalmazkodva az évszakhoz vagy a turisztikai szezonhoz. A promóciók során kiválasztott úti célokra 30-50%-os kedvezmény érhető el mind a vonatjegyek, mind a belépőjegyek árából.
Ezek az akciók érvényesek a GA-val (General Abonnement – éves, korlátlan utazásra jogosító bérlet) és a Halbtax Abo-val (félárú jegyekre jogosító éves bérlet) rendelkezők számára is, bár ebben az esetben csak a belépőjegyek árára vonatkoznak a kedvezmények.
2024-ben is érdemes figyelni a különleges promóciókat, mint például a Mitfahrbillett (kísérőjegy) akciókat. Egy közelmúltbeli példa szerint egy 121 frankos napijegyet 35 frankért vásárolhattak meg azok az utasok, akik egy érvényes jeggyel vagy bérlettel rendelkező személy kíséretében utaztak. Ez a kedvezmény korlátlan utazást biztosított az egész ország területén az adott napon belül, ráadásul több napra is meg lehetett vásárolni a kedvezményes jegyeket.
Az ilyen promóciók széles körben reklámozottak: óriásplakátokon, citylight posztereken és digitális felületeken is találkozhatsz velük. Érdemes tehát rendszeresen ellenőrizni az SBB hivatalos weboldalát és applikációját, hogy időben értesülj a legfrissebb ajánlatokról, különösen, ha a tavaszi vagy nyári szezonban tervezel utazást Svájcban.
Előfordul svájci éttermekben, hogy a kért csapvízért is fizettetnek. Svájcot nagyon nehéz megúszni olcsó kajálással, mert még a "közértes kaja" is nagyon sokba kerül. Migros és Coop a legnagyobbak. Érdemes megnézni a Migros gyoréttermét, általában a normál éttermi ár alatt 15 %-kal fogunk költeni. A másik viszonylag olcsó étkezési lehetőség az áruházi éttermek felkeresése. Válogatós gyerekkel életet menthet.
Egy tál étel 15 svájci frank alatt sehol sincs, az átlagos ára egy átlagos étteremben inkább 25 frank. Két személyre egy egyfogásos étkezés 60-80 frank. Borravalót illik adni, de előtte érdemes megnézni a számlát, van-e rajta már szervízdíj?
Szervízdíj: Általában bele van számítva a számlába, de egy kis borravaló (5-10%) elvárt lehet. A „kerekítés” szokásos (például 45.50 CHF helyett 47 CHF).
A svájci kávé magyaroknak eléggé ízetlen és vizes. A legolcsóbb 3 frank, ha valaki hajlandó az automatából megvenni. Éttermekben 4-6 frankért mérik a sima presszót.
"Ristrettot kértem egy idő után mindenhol, általában egy normál magyar presszót kaptam. Nem volt extra jó általában, de iható. (Kriszta)"
Svájc költségei 2024-ben: Mire számíthatsz?
Ha külföldön vagyok, általában nem szoktam átszámolni az árakat, mert ez könnyen elronthatja a kikapcsolódást. Svájc azonban kivétel – akaratlanul is elkezdi az ember számolgatni, hiszen az árak néha egészen meghökkentőek. Teljesen megszokott, hogy egy pohár sörért 7 frankot (kb. 3000 forintot) fizetsz, és egy egyszerű gyros 10 frankba (kb. 4300 forintba) kerül. Az éttermek árai pedig még magasabbak: egy fondue, még egy egyszerűbb helyen is, fejenként körülbelül 50 frankba (21 500 forintba) kerül.
A magas árak részben a svájci frank erős árfolyamából fakadnak, de még így is nehéz nem érezni, hogy ez néha talán túlzás. Például egy kétfős reggeli egy átlagos pékségben 30-35 frank (13 000-15 000 forint) körül mozog. Bár Svájc lenyűgöző úti cél, az utazók gyakran tapasztalják, hogy a helyi költségek minden képzeletet felülmúlnak.
Ezért fontos, hogy előre tervezd meg a költségvetésedet, és ha spórolni szeretnél, érdemes például szupermarketekben vásárolni vagy az Airbnb-t választani szállásként, ahol akár főzhetsz is. Svájc csodás, de az árakhoz bizony érdemes lélekben is felkészülni!
,, VÁSÁROLJATOK LIDLBEN, mert ott egész tűrhetőek az árak. Amúgy Svájc természetesen iszonyat drága...mi örültünk, mint majom a farkának, amikor 17 frankért sikerült egy egész grillcsirkét vennünk...(a.t.)
A magyar nagykövetség a fővárosban, Bernben
A berni magyar nagykövetség konzulátusa
Ünnepek:
Zermatt - k.r. fotója
* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon
© Utikritika.hu. 2012.
Amerikai Egyesült Államok | Amszterdam | Argentína | Ausztrália | Ausztria | Bahama-szigetek | Balatonszéplak-felső | Bali | Barcelona | Berlin | Ciprus | Dominikai Köztársaság | Dubai | Egyiptom | Franciaország | Görögország | Hajóutak | Horvátország | Hongkong | India | Isztambul | Kanada | Kanári-szigetek | Kuba | Kvarner-öböl | London | Madrid | Malajzia | Maldív-szigetek | Mallorca | Mauritius | Málta | Mexikó | Nagy-Britannia | Németország | New York | Olaszország | Párizs | Portugália | Róma | Seychelle-szigetek | Sharm el-Sheik | Skócia | Spanyolország | Sri Lanka | Szingapúr | Thaiföld | Törökország | Toszkána | Tunézia | Vietnam | Zöld-foki Köztársaság
Még nem érkezett hozzászólás.