Glacier Express - k.r. fotója
Ajánlott mindenre kiterjedő utas- és baleset-biztosítás megkötése. Svájcban - nem meglepően - a közegészségügyi helyzet jó, az egészségügyi ellátás jól szervezett és magas színvonalú, de rendkívül magasak az orvosi, kórházi ellátás költségei. Ezért még a csupán néhány napos svájci utazás előtt is feltétlenül javasolt egy mindenre kiterjedő utazási biztosítás megkötése.
Svájc nem tagja az Európai Uniónak, az Európai Gazdasági Térségnek, de egy külön megállapodás alapján a magyar állampolgárok, meghatározott feltételek között, az ún. Európai Egészségbiztosítási Kártyával Svájcban is igénybe vehetik azokat az egészségügyi szolgáltatásokat, amelyek az átmeneti svájci tartózkodásuk ideje alatt orvosilag szükségesnek minősülnek. Az ellátásról szóló számlát azonban a betegnek kell rendeznie, a költségek térítése csak utólag kérhető, de az utólagos térítés is csak a vonatkozó feltételek teljesülése esetén lehetséges és meghatározott önrész fizetendő.
Ha a magyar utazó egészségügyi ellátást kénytelen igénybe venni Svájcban, az európai biztosítási kártya ellenére is előfordulhat, hogy annak akár több tízezer svájci frankra rúgó költségeit elsősorban saját magának kell viselnie. Mivel mind a mentés (pl. helikopter) mind pedig az egészségügyi ellátás költségei jóval magasabbak, mint nálunk, ezek megtérítése rendkívüli anyagi terhet jelenthet. Többek között ezért is fontos az előzetes tájékozódás, illetve a minden ellátásra és káreseményre kiterjedő, továbbá megfelelő mértékű fedezetet nyújtó külön utazási biztosítás előzetes megkötése.
Svájcban a csapvíz nyugodtan iható. Jó az íze. Ahol nem iható, azt kellően jelzik. Sok helyen vannak utcai kutak, finom, hideg vízzel.
Egyébként Európában a svájciak dohányoznak a legkevésbé.
Az Alpok magaslati területein magashegyi betegség léphet fel, amely fejfájást, hányingert, szédülést és légszomjat okozhat. Lassan kell alkalmazkodni a magassághoz, és kerülni kell az intenzív fizikai tevékenységet az első napokban.
Magashegyi környezetben és télen a hóvisszaverődés miatt erősebb az UV-sugárzás, ezért fontos a napvédelem (fényvédő krém, napszemüveg, kalap).
A személygépkocsival utazóknak a svájci autópályák használatához (zöld táblával jelölik) kötelező éves autópályajegyet kell vásárolniuk. Az autópályajegyek a forgalmasabb svájci határátkelő-helyeken megvehetők, ennek ára jelenleg személygépkocsinként 40 CHF. Egyébként Svájcban nincs olyan sűrű autópálya hálózat, mint Németországban. Bár törekednek újak építésére, de van bőven időbeli lemaradásuk, ugyanis lényegében csak a hatvanas években kezdtek el az országban sztrádákat építeni.
A magyar utazók sok esetben szigorúnak tekintik a rendőrség vagy a határőrség fellépését, eljárását. Különösen közlekedési szabálysértéseknél kifogásolják a kiszabott bírság összegét. A jogszabály ugyanis több száz svájci frankos tételek kiszabását is lehetővé teszi. A magyar külképviselet azt tanácsolja, hogy vitás esetben az együttműködő magatartás a célravezető, a határozat ellen pedig utólag fellebbezni lehet, a megadott határidőn belül.
Csak jó műszaki állapotú autóval induljanak Svájcba. Esetenként előfordult, hogy az elhanyagolt állapotú gépkocsi miatt a közúti közlekedés veszélyeztetésére hivatkozással tagadták meg a Svájcba történő belépést. Svájcban gyakoriak az autópálya-felújítások. Ilyenkor részleges útlezárások, sávszűkítések nehezítik a közlekedést. A forgalom biztonságát a megengedett sebességhatár jelentős csökkentésével próbálják elérni. Ennek betartását a következetes radarellenőrzésekkel biztosítják, a büntetési tétel a magyarországi átlagkereset többszöröse lehet. A radarjelző készülékek Svájcba bevitele és használata nem megengedett.
Az általános sebességhatárok:
A biztonsági öv használata kötelező, elől és hátul. A 7 év alatti gyerekeket gyerekülésben kell biztosítani. Vezetés közben a mobiltelefon használata tilos (kivéve kihangosítóval). A parkolás Svájcban sem egyszerű és a legtöbbször nem ingyenes. A nagyobb városok elsősorban a parkolóházakat ajánlják, a fontosabb városi csomópontokon elektronikus jelzőtábla tájékoztat a szabad férőhelyek számáról. Az egyes városok parkolási szabályzatai és tarifái eltérőek. A kék zónát elsősorban a helyi lakosoknak tartják fenn. Célszerű az autóban parkoló tárcsát tartani, mert egyes övezetekben használni kell.
"Véleményem szerint a szabályokat kicsit sarkosan, és nagyon ellentmondást nem tűrően értelmezik a szabályokat, nehézkes a parkolás, többféle verzió van, és nagyon oda kell figyelni, hogy milyen festésű vonal mellett áll meg az ember, mert a büntetés igen hamar érkezik. A közlekedési zónákat sem egyszerű átlátni, az ellenőrök viszont ezt nem veszik figyelembe, és itt sincs pardon, nincs lehetőség a javításra." (Kiki)
"A bankok, kések és órák hazája akár a robogósok országa nevet is viselhetné. A csoki jó, de a robogósok bunkók. Miért? A válasz elég összetett. A reggeli dugókban, amelyek legnagyobb része a rosszul beállított lámpák miatt keletkezik, a motorosok úgy közlekednek, mint nálunk a szombat este a kocsmából hazaigyekező biciklis Pista bácsi. Ez konkrétan úgy néz ki, hogy ártatlanul araszolgatva egyszer csak arra riad az ember, hogy egy robogó innen, egy motor onnan irányjelző nélkül bepofátlankodik elénk. Ezzel voltaképp nem volna probléma, nálunk is megteszik, hozzászokhattunk, de mégis zavaró, sőt irritáló. Főleg úgy, hogy több ezer robogó van egy-egy városban, talán több is, mint autó és ezek mindegyike reggel veszi igénybe a büdös benzinszagú kétkerekűjét. A motorosokkal nem ez a legnagyobb probléma, csak az autós polgároknak.
Sajnos a gyalogosoknak is figyelniük kell a járdán, nehogy elüsse egy éppen arra tartó kocsisort kerülő robogós. Látszóan a helyzetet az ott élők már megszokták, csak nekünk volt egy-két keményebb megjegyzés a szánkon. Persze nem véletlen a gyalogosok hallgatagsága, ők sem tartják be a közlekedés alapvető szabályait. Autósként az alpesi országban hozzá kell szoknunk, hogy a gyalogost egy piros lámpa és egy arra közlekedő autó nem hatja meg, lazán átsétál az úton. Először jó magyarosan ledudáltuk, hogy ugyan már nem venné észre, hogy piros a lámpa, de ezzel csak felháborodást sikerült kiváltanunk az egyébként szabálytalanul, saját életét veszélyeztető gyalogosból. Ezt leszámítva a svájci közlekedésnek vannak jó pontjai is, többek közt az autópálya használat, ami igaz, hogy turistaként drága, de szerintem egy normális és élhető dolog az, hogy egyféle matrica létezik, az éves, a hazainak kevesebb, mint a feléért." forrás
"Az utakat folyamatosan újítják fel. Kevés az olyan szakasz, amire az ember rosszallóan csóválja a fejét. Igen, van, de meglehetősen kevés. Több autópálya áll rendelkezésre, gyakorlatilag az ország le van fedve. Zürich-et, Svájc legnagyobb városát egy körgyűrű veszi körül, amivel teljes egészében kikerülhető a város. A parkolás nem egyszerű, ugyanis rendszerint mindenhol fizetni kell. Meg kell tanulni mit jelent a kék, a sárga zóna. A parkolás díja nagyságrendileg nem horrorisztikus, gyakorlatilag Budapesthez hasonlatos. Tömegközlekedés: számomra "csoda-számba" megy. Jól szervezett, pontos, tiszta. Számomra nagyon szimpatikus megoldás a lámpák forgalomérzékelővel való ellátása. Soha nem kell percekig állni a piros lámpánál, ha épp nincs ott senki." forrás
,, A közlekedésben előzékenyek, a zebránál sosem kell igazán várni, a motorosok is megállnak, pedig nekik egy fokkal macerásabb újraindulni, mint az autósoknak.
Érdekes ugyanakkor, hogy míg a mozgólépcsőn betartják a jobb oldalra állást, addig a buszmegállóban sokszor nem várják meg, amíg a leszállók végeznek és elindulnak befelé. Ez például szerintem Magyarországon jobban működik. A buszsofőrnek köszönés teljesen alap." forrás
,, Fapados repülő ugyan van Svájcba, de a tömegközlekedés és az autóbérlés is drága. Mi mindig saját autóval megyünk. Úgy olcsóbb, vihetjük a kutyát is (Svájc nagyon kutyabarát ország), és a legszebb hegyi helyekre nagyon elkel a saját járgány. Az éves autópálya matrica (csak éves van!) csak 40CHF, a benzin pedig csak kicsit drágább mint nálunk. Odafelé gyakran megszavazzuk a Bécs-Feldkirch között közlekedő, késő este induló kabinos, alvós vonatot, ami autókat is szállít. A 4 fős családnak így egy picit többe kerül mint a benzin és egy autópálya motel, de az idő pénz, a gyerekeknek is nagy kedvence a ringatós vonat, és így kora reggel a svájci határnál ébredünk. Hazafelé egyben le szoktuk tolni egy nap alatt az 1200 km-t.
A tömegközlekedés Svájcban drága, ha sokat akarunk buszozni, vonatozni, (családdal, gyerekekkel különösen!) ajánlom megfontolásra a különféle, online előre ITT megvásárolható passzokat. A Swiss Half Fare Card például 120 CHF/fő ellenében 1 hónapig jogosít szinte minden vonatra, buszra és hajóra is félárú jegy vásárlására, és mellé ingyen lehet kérni a Family Cardot, ami 6-tól 16 éves korig ingyen utazásra jogosít. (2017)" forrás
,, Súlyos közlekedési kihágásért akár 3 millió forintot meghaladó bírság is kiszabható Svájcban. Igyekeznek keményen fellépni a gyorshajtókkal szemben is. A sebességhatárt jelentős mértékben átlépőket a törvény szerint egy évig terjedő szabadságvesztéssel és a vezetői engedély bevonásával is sújthatják. (2021)" forrás
Nagyon elterjedt, praktikus és környezetbarát vonattal utazni Svájcban.
A svájci vonatok WC-iről (Ajánlott link)
"A magyar rádió egyik adásában hallottam egy rövid interjút egy újságíróval, aki 3/4 évig Svájcban élt. A riporter megkérdezte, hogy mit tudna mondani, mi az, amiben Svájctól lehetne példát venni, ill. mi az, amiben Svájc vehetne példát Magyarországról. A 2. kérdésre nem érkezett válasz, az 1.-re pedig azt a valóságot nem teljesen érzékeltető választ adta az újságíró, hogy Svájcban egy kicsivel jobb a tömegközlekedés (és nem éreztem cinikus élt a hangjában). Én inkább fényévnyi távolságot vélek felfedezni a 2 ország tömegközlekedése között, az okok feltárása nélkül. Svájcban ugyanis ami egyértelműen pozitív és abszolút hibátlan, világszinten is szinte páratlan, az a tömegközlekedés. Hihetetlen jól kiépített és megszervezett, összehangolt, tiszta és pontos. Nincs az országnak olyan pontja, ahová ne lehetne - akár több, de gyors átszállással - eljutni. Nincsenek többórás várakozási idők az átszállások között, olyan meg pláne nincs, hogy a napi 3x közlekedő vonat érkezése előtt 2 perccel menjen el a csatlakozás. Sőt, az átszállások gyakran annyira szorosan vannak kiszámolva, hogy nincs idő téblábolásra, bizony sietni, hovatovább futni kell, hogy elérje az ember a több vágánnyal odébb induló másik vonatot." forrás
"Ezen festői alpesi vidéken, szerencsékre, rendelkezésünkre is áll egy igazán izgalmas és kényelmes "társ" mindebben, aki a Glacier-Express nevet viseli, s bár megnevezése gyors vonatra utal, azonban a bejárható út nehézségeiből fakadó számos, nehezen leküzdhető akadály miatt érthetően a világ leglassabb expressz vonataként tartják számon. E szerelvény Zermattból indul hosszú útjára, melynek végállomása általában St. Moritz, s ez alól csak a nyári időszak képez kivételt, hiszen ilyenkor Davos Platz az utolsó megállóhelye. Teljes menetideje úgy 7 és fél órára tehető, útvonala azonban csodálatos tájakon, hegyek között vezet, haladása közben 291 hídon és 91 alagúton suhan át." forrás
"Érdemes nézni az SBB (svájci vasúttársaság) akcióit is, ezek országos szintűek és általában havonta változnak. Az évszaknak, szezonnak megfelelő úti célokat választanak ki. Ha vonattal mész oda, 30-50% kedvezményt adnak a vonatjegyre és a belépőjegyre is. Ez érvényes a GA-val (éves bérlet az egész országra), és a Halbtax Abo-val (félárú jegy vásárlására jogosító éves bérlet) rendelkezőkre is, értelemszerűen azonban csak a belépőjegyre. Most a tavaszi szünet ideje alatt, de kb. 4 hétig volt egy olyan akció, hogy a 121 frankos napijegyet 35 frankért lehetett megvenni, abban az esetben, ha az útitárs olyan embert kísér, akinek van érvényes jegye vagy bérlete (Mitfahrbillett). Ezzel aztán be lehet szépen utazni az egész országot, korlátlanul. Mármint amennyi 1 napba belefér, meg még ahány napra ilyet vesz az ember. Nem lehetett nem észrevenni az akciót, citylight-on, óriásplakáton is hirdették." forrás
Előfordul svájci éttermekben, hogy a kért csapvízért is fizettetnek. Svájcot nagyon nehéz megúszni olcsó kajálással, mert még a "közértes kaja" is nagyon sokba kerül. Migros és Coop a legnagyobbak. Érdemes megnézni a Migros gyoréttermét, általában a normál éttermi ár alatt 15 %-kal fogunk költeni. A másik viszonylag olcsó étkezési lehetőség az áruházi éttermek felkeresése. Válogatós gyerekkel életet menthet.
Egy tál étel 15 svájci frank alatt sehol sincs, az átlagos ára egy átlagos étteremben inkább 25 frank. Két személyre egy egyfogásos étkezés 60-80 frank. Borravalót illik adni, de előtte érdemes megnézni a számlát, van-e rajta már szervízdíj?
Szervízdíj: Általában bele van számítva a számlába, de egy kis borravaló (5-10%) elvárt lehet. A „kerekítés” szokásos (például 45.50 CHF helyett 47 CHF).
A svájci kávé magyaroknak eléggé ízetlen és vizes. A legolcsóbb 3 frank, ha valaki hajlandó az automatából megvenni. Éttermekben 4-6 frankért mérik a sima presszót.
"Ristrettot kértem egy idő után mindenhol, általában egy normál magyar presszót kaptam. Nem volt extra jó általában, de iható. (Kriszta 2019)"
"Ha külföldön vagyok, nem szoktam átszámolni, hogy mi mennyibe kerül, mert az el tudja rontani az egész pihenést. Itt azonban akaratlanul is ezt tettem, hiszen sokszor nem hittem el az árakat. Teljesen természetes, hogy egy pohár(!) sörért kifizess 1500 forintot (7 frank), de az sem meglepő, hogy egy gyros 2500 forint (10 frank) legyen. Az éttermekről már ne is beszéljünk, hiszen egy fondue valami egyszerűbb helyen sem jön ki kevesebből fejenként 12.500 forintnál (50 frank). Ebben benne van természetesen a túlértékelt valuta is, de kérem, egy kétfős reggeli egy egyszerű pékségben 7500 forint... tényleg azt érzi az ember, hogy azért ez kicsit talán mégis sok. (2013)" forrás
,, VÁSÁROLJATOK LIDLBEN, mert ott egész tűrhetőek az árak. Amúgy Svájc természetesen iszonyat drága...mi örültünk, mint majom a farkának, amikor 17 frankért sikerült egy egész grillcsirkét vennünk...(a.t., 2018)
A magyar nagykövetség a fővárosban, Bernben
A berni magyar nagykövetség konzulátusa
Ünnepek:
Zermatt - k.r. fotója
* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon
© Utikritika.hu. 2012.
Amerikai Egyesült Államok | Amszterdam | Argentína | Ausztrália | Ausztria | Bahama-szigetek | Balatonszéplak-felső | Bali | Barcelona | Berlin | Ciprus | Dominikai Köztársaság | Dubai | Egyiptom | Franciaország | Görögország | Hajóutak | Horvátország | Hongkong | India | Isztambul | Kanada | Kanári-szigetek | Kuba | Kvarner-öböl | London | Madrid | Malajzia | Maldív-szigetek | Mallorca | Mauritius | Málta | Mexikó | Nagy-Britannia | Németország | New York | Olaszország | Párizs | Portugália | Róma | Seychelle-szigetek | Sharm el-Sheik | Skócia | Spanyolország | Sri Lanka | Szingapúr | Thaiföld | Törökország | Toszkána | Tunézia | Vietnam | Zöld-foki Köztársaság
Még nem érkezett hozzászólás.