A Zöld-foki-szigetek egyik legkülönlegesebb tagja, Fogo szigete, az afrikai kontinenstől mintegy 600 kilométerre nyugatra található a Atlanti-óceánban, São Vicente és Santiago szigetektől délre. Mindössze 476 négyzetkilométeres területével a szigetcsoport negyedik legnagyobb szigete, amely drámai vulkanikus tájáról és egyedülálló mikroklímájáról ismert.
A sziget központi látványossága és névadója a még mindig aktív Pico do Fogo vulkán, amely 2829 méteres magasságával a szigetcsoport legmagasabb pontja, és legutóbb 2014-ben tört ki, jelentős pusztítást okozva a kaldera belsejében található településen. Különlegessége a hatalmas, 9 kilométer átmérőjű kaldera (Chã das Caldeiras), amelynek fekete vulkanikus talajában figyelemreméltó módon virágzó mezőgazdaság alakult ki, különösen a szőlőtermesztés és borászat. A szigeten termelt vulkanikus talajon érlelt borok nemzetközi hírnévre tettek szert egyedi karakterükkel, ami a helyi gazdaság fontos pillére a turizmus mellett.
Fogo éghajlata szárazabb és szélsőségesebb, mint a szigetcsoport más tagjaié, különösen a magasabb régiókban, ahol a hőmérséklet éjszaka jelentősen lecsökkenhet. A sziget kulturális szempontból is kiemelkedik, jellegzetes kreol kultúrája a portugál gyarmati múlt és az afrikai hagyományok keveredését tükrözi, különösen a zene, gasztronómia és építészet területén.
São Filipe, a sziget fővárosa, gyarmati stílusú épületeivel, színes sobrado házaival és történelmi hangulatával vonzza a látogatókat. A sziget lakossága rendkívül ellenálló és találékony, a vulkánkitörések után mindig újjáépítették településeiket, és megtanultak együtt élni a termékeny, de veszélyes természeti környezettel.
Míg a szigetcsoport más tagjai, mint Sal vagy Boa Vista, homokos strandjaikról és vízi sportjaikról ismertek, Fogo a természetjárás, vulkánmászás és a különleges geológiai formációk felfedezésének paradicsoma, aktív utazók számára ideális célpont.
Tetszett:
A Pico do Fogo vulkán meredek oldalán vezetett túra lélegzetelállító panorámát kínált, miközben szinte holdbéli tájként terült el alattunk a kaldera fekete kráterpereme.
A Chã das Caldeiras borvidék kis pincészeteiben a hagyományos módszerekkel készített, vulkanikus talajon termelt szőlőből készült borok kóstolása páratlan kulináris élményt nyújtott.
São Filipe színes, gyarmati stílusú épületei és a kikötőre néző teraszokon elfogyasztott friss tengeri ételek tökéletes kontrasztot adtak a sziget zord vulkanikus belsejéhez.
A helyiek elképesztő vendégszeretete és élettörténeteik a 2014-es vulkánkitörés utáni újrakezdésről mély benyomást tettek rám, különösen ahogy büszkén mutatták újjáépített otthonaikat.
A naplemente a vulkán fekete lejtőin, amikor a vöröses-narancssárga égbolt tökéletes hátteret adott a sötét sziluettnek, életem egyik legszebb természeti látványa volt.
A helyi morabeza (vendégszeretet) filozófia megtapasztalása egy családi vendégházban, ahol házi készítésű cachupa étellel és élő kreol zenével fogadtak, felejthetetlen kulturális élmény volt.
Nem tetszett:
A szigeten belüli közlekedés rendkívül nehézkes és kiszámíthatatlan volt, a ritka aluguer (közösségi taxi) járatok miatt több órát kellett várnunk egy-egy útszakaszon.
A turisták számára jelentősen magasabb árak, különösen a vulkáni túravezetésnél, aránytalannak tűntek a helyi gazdasági körülményekhez és szolgáltatási színvonalhoz képest.
A szálláshelyünkön rendszeres áramkimaradások voltak, amelyek éjszaka akár 3-4 órán át is tartottak, ventillátor nélkül hagyva minket a meleg éjszakákon.
A helyi éttermekben a higiéniai körülmények helyenként aggasztóak voltak, különösen a nyitott konyhákban, ahol rovarok és por szabadon juthatott az ételekbe.
A vulkán közelében található települések ivóvízellátása problémás volt, a palackozott víz pedig meglepően drága és nem mindig elérhető.
A kaldera egyes részein a korábbi vulkánkitörésekből származó, még mindig forró fumarolák veszélyeire figyelmeztető jelzések hiánya, valamint az elhanyagolt turistaösvények jelentős biztonsági kockázatot jelentettek.
A Zöld-foki-szigetek között a közlekedés nm olyan egyszerű: például Salról Fogo szigetére nem lehet egy nap alatt eljutni. A repülő csak egyszer megy naponta, és az is először Santiagóra, Praia városába visz, ahonnan csak másnap lehet továbbrepülni. (2025)
🚖 Taxi
A legegyszerűbb és legkényelmesebb, ugyanakkor a legdrágább megoldás. Az egyirányú fuvar például a repülőtérről São Filipe városába kb. 400 CVE (kb. 4 USD). A helyi taxik színkódja alapján São Filipe-ben sárga, míg Mosteiros környékén piros-zöld színű autók közlekednek.
➡️ Rövid távokra is számítsunk legalább 300–500 CVE-s díjra, különösen, ha éjszaka vagy ritkán járt útszakaszon utazunk.
🚐 Aluguer (megosztott kisbusz)
Fogo szigetén is működik az úgynevezett „aluguer” rendszer, vagyis a több utassal megosztott kisbuszos közlekedés. A sziget alacsony népsűrűsége miatt ezek a járművek ritkábban közlekednek, mint a népszerűbb szigeteken. Általában reggelente indul egy aluguer a kisebb falvakból São Filipe irányába, és dél körül tér vissza.
➡️ Vasárnap nincs menetrendszerű közlekedés, és hétköznapokon is előfordulhat, hogy hosszú ideig kell várni. Ha egy kisebb településre szeretnénk eljutni, érdemes legalább két nappal számolni az oda-vissza útra.
🚙 Autóbérlés
São Filipe-ben több helyi autókölcsönző is működik. A járművek túlnyomó többsége SUV vagy terepjáró, és a napi bérleti díj 7000–9000 CVE között mozog (kb. 65–85 USD/nap).
➡️ Mivel Fogo útjai gyakran kavicsosak, meredekek vagy macskakövesek, csak jó állapotú, terepre alkalmas járművet válasszunk. Kérdezzünk rá a biztonságos parkolási lehetőségekre is.
🥾 Gyalogos közlekedés
Fogo sziget viszonylag kis méretű, így egyes távolságok gyalog is megtehetők. Például Chã das Caldeiras és Mosteiros között több túraútvonal is létezik.
➡️ A gyaloglás kiváló módja a táj felfedezésének, de legyen nálunk elegendő víz, térkép vagy GPS, mert a jelölések helyenként hiányosak.
🚲 Kerékpározás
Elméletileg lehetséges kerékpárral is közlekedni, azonban több szakaszon régi macskaköves burkolat nehezíti a haladást.
➡️ Csak akkor érdemes belevágni, ha megfelelő állapotú, strapabíró kerékpárral rendelkezünk – vagy ilyet tudunk bérelni a szigeten. Elektromos bringa ajánlott.
E. F. fotója
* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon
© Utikritika.hu. 2012.
Amerikai Egyesült Államok | Amszterdam | Argentína | Ausztrália | Ausztria | Bahama-szigetek | Balatonszéplak-felső | Bali | Barcelona | Berlin | Ciprus | Dominikai Köztársaság | Dubai | Egyiptom | Franciaország | Görögország | Hajóutak | Horvátország | Hongkong | India | Isztambul | Kanada | Kanári-szigetek | Kuba | Kvarner-öböl | London | Madrid | Malajzia | Maldív-szigetek | Mallorca | Mauritius | Málta | Mexikó | Nagy-Britannia | Németország | New York | Olaszország | Párizs | Portugália | Róma | Seychelle-szigetek | Sharm el-Sheik | Skócia | Spanyolország | Sri Lanka | Szingapúr | Thaiföld | Törökország | Toszkána | Tunézia | Vietnam | Zöld-foki Köztársaság
Még nem érkezett hozzászólás.