Régi és új - Kriszta fotója
Kriszta fotója
,, Szerencsés vagyok, sok helyen jártam már életemben, de még egyik város sem múlta felül annyira a várakozásaimat és nyűgözött le annyira, mint Jeruzsálem. Teljesen beleszerettem és őrületesen visszavágyok ide!
A buszpályaudvarról a villamossal (Light Rail) közelítettük meg a szállásunkat és Jeruzsálem csütörtök esti nyüzsgése már a villamosról teljesen beszippantott minket. Ahogyan az éjszakai fényei megvilágították azokat a különleges, jeruzsálemi kővel burkolt épületeket a Jaffa Road-on és megérintette az arcunkat az a meleg, tavaszi levegő, úgy éreztük, mintha egy másik dimenzióba katapultáltak volna minket és egyből életre keltünk.
Olyan éjszakai élet van Jeruzsálemben, hogy bármelyik európai várossal felveszi a versenyt. A Jaffa Road-ról kiinduló kis utcákon egymást érik az éttermek, bárok, szórakozóhelyek, az utcákat belengik az aktuális slágerek dallamai és a Meeting pointnál éneklő zsidó fiatalok éneke. Az egyik legkedveltebb hely a Mahane Yehuda piac: a standok zárása után átveszi az uralmat az éjszakai élet. Jó ötlet volt kiélvezni, hogy milyen is a Jerusalem by night, hiszen másnap már péntek volt és a péntek este csendes a Shabbat ünnepe miatt. Így igazán elmondhatjuk, hogy minden arcát láttuk a városnak.
Jeruzsálemben a villamos- és buszjegyek csak a megvásárlás napján érvényesek és a járművön érvényesíteni is kötelező őket. Nem érdemes megpróbálni bliccelni, mert mi minden egyes alkalommal, amikor használtuk a Light Rail-t találkoztunk ellenőrrel, nagyon komolyan veszik a dolgukat. Minden villamosmegállóban van jegykiadó automata.
Péntek reggel korán kezdtük a napot, mert tudtuk, hogy délután 2 körül minden elkezd majd bezárni a Shabbat miatt. A Light Rail-lel felmentünk a Herzl-hegyre, a Mount Herzl a végállomás, szóval eltéveszthetetlen. Az Emlékezés Hegyeként is ismert hegy a nevét Herzl Tivadarról, a cionizmus alapítójáról kapta. Az ő sírja a hegy tetején található, de nem csak ő nyugszik itt: ez a hegy Izrael nemzeti temetője, miniszterelnökök, katonák és nemzeti hősök utolsó útja is ide vezetett.
A bejáratnál található a Herzl-központ, egy rövid sétára pedig a Yad Vashem (vagy Jad Vasem) Holokauszt Múzeum. A Yad Vashem a holokauszt szörnyűségét mutatja be és az áldozatoknak állít emléket, és még most is elszorul a torkom, ha rágondolok. Egy félelmetesen jól kitalált múzeumról van szó.
Képek, könyvek, videófelvételek, ruhák, tárgyak, jegyzetek, levágott hosszú hajfonatok, minden, minden megtalálható itt ami a Holokauszttal kapcsolatos. Radnóti Miklós jegyzetfüzeténél nálam is eltört a mécses… de ezt a helyet nem is lehet másképp megélni. Készüljetek rá lélekben és menjetek el, ha Jeruzsálemben jártok! A belépés ingyenes. (2018)" forrás
Éppen a Led Zeppelin Stairway to heaven-jét adják elő - Kriszta fotója
A világ mágikus helyei közül kétségkívül az egyik leglenyűgözőbb Jeruzsálem. Sűrű hely, minden érzéket foglalkoztat a szentségességgel kevert bazáriság egyvelege. Úgy tűnik az állandó parában élést is meg lehet szokni, a hangulat kedélyes, csak a checkpointokon való ellenőrzés mutatja, hogy a béke törékeny. A Siratófalat körbevevő óváros sikátoros bazárja jó felvezetés a nagy tér és az ikonikus kupolás várossziluett látványára. A téren több óra is elillant észrevételnül, mi is csak néztük az élénk, vidáman áhítatos vallási életet, és hagytuk az időt elfolyni. Szuper lesifotós terep.
A Siratófalnál még jobban érezni, hogy van valami szikra a levegőben. Miközben egymástól nemileg elszeparálva hajlong és imádkozik a zsidó nép, a háttérben gyakran felhangzik a müezzin. Ha nem ismernénk az évezredes zsidó-palesztin, és néha a világ keresztényeivel súlyosbított acsarkodást azt is hihetnénk, hogy milyen jól megértik egymást….. A kisfiam imádta, hogy kölcsön kipában bemehetett a férfi szekcióba és a falba rakhatta a kívánságait. Egy míves selyem kipát vásároltatott is magának emlékbe. Sokak szerint a sabbatot nagyon érdemes Jeruzsálemben tölteni, és akkor megnézni a Siratófal körül még jobban megélénkülő vallásos életet.
Az Osztrák Hospice tetőteraszáról tárul fel az egyik legszebb Jeruzsálem panoráma. A név megtévesztő, ez ma egy szálloda, bár sem tábla sem más nem jelzi a Via Dolorosan, Krisztus keresztútján. Csengetni kell, hogy beengedjenek. A hotel 5 sékelt kér koponyánként a feljáratnál. A Via Dolorosa mostanság elég bazári, Krisztus urunknak ott is lenne mit borogatnia a kufárok standjain.
Megnéztük a kötelező keresztény zarándok helyeket is, csak a sorbanállós részeket kerültük el. Ezek a helyek tényleg igazán azoknak érdekesek, akik erősen vallásosak. Nekem a legnagyobb élmény Jeruzsálemből a Templom-hegy arany-kék időtlensége volt. Végtelen békét és nyugalmat sugárzott, miközben a világ egyik legtöbb politikai és vallási konfliktussal terhelt pontja. (2017)" forrás
Siratófal - A paravánra hajolva asszisztálnak a nők a férfiak szertartásaihoz - Kriszta fotója
Jeruzsálemben, ha turistaként olyan szállást keresel, amely közel van a nevezetességekhez, de csendesebb környezetben van, érdemes az alábbi negyedek közül választanod:
Mamilla negyed: A Mamilla Negyed, különösen a Mamilla Hotel és a Mamilla Mall közelében, elegáns és nyugodtabb, de még mindig elég közel van az Óvároshoz. A negyedet általában a modern építészet és a luxusboltok jellemzik, így csendesebb és kényelmesebb szállást kínál.
Nachlaot negyed: Nachlaot egy hagyományos, történelmi negyed, közel a város központjához, de a turistáktól egy kicsit távolabb. Itt a lakónegyedek általában nyugodtabbak, és a helyi hangulat is autentikusabb.
German Colony (Német Kolónia): Ez a negyed a város déli részén található, és a város egyik legszebb része. A German Colony közel van a Szent Háromság templomhoz és a David's Citadelhez, és általában csendesebb, mint az Óváros területei.
Talpiot negyed: Egy kicsit távolabb a város központjától, de nyugodtabb, családiasabb környezetet biztosít. Innen könnyen elérhetők a közlekedési lehetőségek, és gyorsan bejuthatsz a fő nevezetességekhez.
A leghíresebb - talán a legdrágább - jeruzsálemi hotel, a King David - Kriszta fotója
Tel-Avivból a vonatjegy oda-vissza 23 shekel egy útra (kb. 1700 HUF). 1óra 40 perces út (kb. 67 kilométeres a táv).
Villamos
A jegy 5.90.- fejenként és utanként. Ezt előre az automatákban meg kell venni, a villamoson erre nincs lehetőség utána. A jegyet felszállás után érvényesíteni kell, aki nem teszi, megbüntetik. Ellenőr szinte mindig van a villamoson, lógni nehéz, nem támogatott a többi utas által sem. Cserébe a villamos légkondicionált és tiszta. Csendes és kellemes.
A Jad Vasimból lefelé tartó villamoson tömeg volt, akkor érhetett véget az iskola, tele volt kamaszokkal. És katonák is utaztak páran haza. Soha még nem fordult elő velem, hogy egy villamoson utazzak egyszerre három felfegyverzett katonával, akik a kalasnyikovot - vagy annak közeli rokonát - a hátizsákjuk mellett hordták a tömött villamoson. Kicsit fura volt, de rajtam kívül rájuk sem nézett talán senki. A belvárosban aztán leszálltak. (Kriszta)
Kriszta fotói
Ültem a villamoson és a hátizsákomhoz ez a gépfegyver dörgölödzött - Kriszta fotója
Busz
Jeruzsálemben a buszok reggel fél hattól éjfélig közlekednek. Jegyet a sofőrtől lehet vásárolni. A buszokon csak az adott vonal száma olvasható le, az irányt, vagy a végállomás nevét nem mutatják. A turista számára az 1-es számú buszvonal a legjelentősebb, mert annak van megállója a Jaffa-kapunál, a Zion-hegynél és a Zsidó negyednél. A 20-as járat visz a Jaffa-kapuhoz és a Yad Vashemhez, a 27-es a Damaszkusz-i kapuhoz. A 99-es buszjárat az óvároson kívüli szinte valamennyi turista nevezetesség eléréséhez használható. Kelet-Jeruzsálembe csak arab buszok közlekednek. Menetrendjük nem megbízható, s ezért, valamint biztonsági aggodalmak miatt a turisták nem igazán veszik igénybe.
A jegy 4.70- 7 sékel között van, a legtöbb 5.90. A sofőr általában nem tud 100-asból visszaadni és nem mindig tud annyira angolul, hogy érdemi információt adjon. Lehet előre bérletet venni, de azt is minden felszállásnál érvényesíteni kell, jegyet venni az automatából vele.
Fontos: a buszt le kell inteni. Ha nincs leszálló utas, simán tovább megy, ha nem intünk nekik.
Taxizás
Az utcákon sok taxi közlekedik. Jeruzsálemben az utcákon le lehet inteni taxikat, de lehet rendelni is, vagy valamelyik standjukhoz menni. Az arab taxisok járműve sárga, az izraelieké fehér! Árban és biztonságban valójában nincs különbség a kettő között, legfeljebb annyit kell tudni, hogy az arab taxisok nem szívesen vállalnak fuvart Nyugat-Jeruzsálembe, a zsidó taxis pedig Kelet-Jeruzsálembe. Simlisség tekintetében kb. ugyanaz a kockázat, szóval ragaszkodjunk a taxióra bekapcsolásához. A jeruzsálemi taxisok többsége korrekt, megbízható. Érdekes, hogy napközben magasabbak a tarifák, pontosabban délelőtt fél 10 és délután fél 6 között.
Kriszta fotója
Léteznek Jeruzsálemben iránytaxik (avagy gyűjtőtaxik): héber nevük Sherut, az arab nevük service. Ezek rögzített útvonalakon közlekednek, gyakran kisbusz formátumban. Ezeket is le lehet inteni az utcákon, de rendelni is lehet. Akkor indulnak el, ha minden ülés foglalt, ez 4 és 10 fő között bármennyi lehet. Nincsenek fix megállói, szólni kell a vezetőnek, hogy hol akarunk kiszállni. Az iránytaxik menetdíjai jóval olcsóbbak, mint a taxiké.
Ez egy sherut (iránytaxi)
Autóval
Ugyan elég nagy hülyeség a turistának Jeruzsálemben saját vezetéssel autózni, de azért közöljük, hogy a sebességhatár 50 km/óra. Nagyok a dugók, főleg akkor ha egy zarándokcsoport éppen lefoglal néhány sávot. A parkolás az óvárosnál szinte lehetetlen.
Kerékpár
A bicajozás kétségtelenül érdekes módja Jeruzsálem felfedezésének, de azt nem lehet mondani, hogy a város kifejezetten kerákpárosbarát. Ennek ellenére az elekrtomos bicajok forgalma nagy.
Mahane Yehuda - piaci kávézó - Kriszta fotója
Cafe Rimon a Ben Yehudán - R. Gyuri fotója
Jeruzsálem, mint multikulturális város, szinte minden országból, kultúrából és ízből kínál ételt. A mindenhol jelen lévő falafel standok mellett találhatsz európai, etióp, mediterrán és közel-keleti konyhát is. Az árak széles skálán mozognak, a fényűző Mamilla és Emek Refaim negyedektől kezdve a Machaneh Yehuda piac körüli és a Központi Buszpályaudvar körüli falafel standokig. Jó szabály, ha olyan éttermeket keresel, ahol héberül vagy arabul beszélő helyiek ülnek. A falafel esetében a legforgalmasabb hely valószínűleg a legjobb választás, mert a falafel golyók íze romlik, ha hosszú ideig várakoznak a forró olajon kívül.
Ha kóserságot tartasz, Jeruzsálem nagyszerű hely, hiszen a város zsidó negyedeiben szinte minden kóser. Mégis érdemes ellenőrizni a kósersági tanúsítványt a falon. Ha nem látod, és a személyzet nem tudja megmutatni, érdemes továbbállni. A tanúsítványok általában בשרי ("basari", hús) vagy חלבי ("halavi", tejtermék) feliratúak. A jelenlegi jeruzsálemi tanúsítványok krémszínűek a normál tanúsításhoz, világoslila a szigorúbb ("mehuderet") tanúsításhoz, és márványszínű barna a legszigorúbb felügyelethez ("mehadrin"). A tanúsítványok érvényességi ideje 6 vagy 12 hónap, általában Pesach vagy Rosh Hashana időpontjáig, az lejárati dátum kiemelve van. Nem ritka, hogy néhány napba telik, míg az új tanúsítvány felkerül. A haredi területeken előfordulhat, hogy a városi kósersági tanúsítvány hiányzik, de a helyi haredi szervezettől származó tanúsítványot biztosítanak. Érdemes tudni, hogy Jeruzsálem McDonald's éttermei közül csak néhány kóser. A kóser éttermek sárga ívekkel rendelkeznek kék háttérrel, nem pedig a megszokott piros háttérrel.
Bár a neve alapján a "Jeruzsálemi articsóka" semmilyen kapcsolatban nincs Jeruzsálemmel, és itt sem használják elterjedtebben, mint máshol.
Viszont van egy autentikus jeruzsálemi étel, a jeruzsálemi vegyes grillezett hús (me'orav yerushalmi), amelyet az 1960-as években találtak ki a Mahaneh Yehuda piac közelében lévő egyik steakhouse-ban, és azóta széles körben elterjedt Izraelben. Ez egy fűszeres, grillezett húsok keveréke, beleértve a csirkemell, szív és máj, valamint báránydarabokat. Manapság gyorséttermekben pita- vagy laffa kenyérbe csomagolva is kapható, vagy főételként ülőhelyes éttermekben. Egy híres hely a Steakiyat Hatzot az Agrippas utcában; nézd meg a falon lévő fényképeket.
Az egész Óváros egy nagy bazár, állandóan zaklató árusokkal. Csak azt érdemes megvenni, amit nagyon szeretnénk utána egész nap cipelni. Alkudni kötelező, ha nincsenek kiírva az árak.
Ha az Óváros piacain vásárolsz, ahol szinte mindent megtalálhatsz, készülj fel alkura. Itt gyönyörű és egyedi ajándékokat találhatsz, például ékszereket, ágytakarókat, szobrokat és fűszereket, valamint turistásabb termékeket is, mint például emlékezetes vicces mintás pólók.
Judaicáért az Óváros zsidó negyede, Mea Shearim (öltözködj visszafogottan), Ben Yehuda utca és Emek Refaim területek az ideálisak.
Az új városközpontban, Ben Yehuda gyalogos övezetében kiváló helyek vannak vásárlásra és kikapcsolódásra.
A Mamilla gyalogos zóna közvetlenül a Jaffa kapu mellett festői hely a sétára, és elegáns nemzetközi ruházati boltok széles választékát kínálja.
Mahane Yehuda piac
Kriszta fotói
Mamilla Mall - R. Gyuri fotója
17 Haoman - Ez Jeruzsálem leghíresebb builhelye.
Nyugat-Jeruzsálemben és az Óvárosban jó biztonságban lehet járkálni, és ugyanez a helyzet Kelet-Jeruzsálem jelentősebb turistás részein. Arra fel kell készülni, hogy a bevásárlóközpontokba, múzeumokba való belépéskor biztonsági ellenőrzésen kell átesni. A legalaposabb biztonsági ellenőrzés a Siratófalhoz jutásnál van. Ciszjordániából a városba bevezető utcáknál közlekedési akadályok vannak, és ez ellenőrzéseket jelent.
Bármennyire kellemetlenek is a biztonsági intézkedések, azért egyértelműen hozzájárulnak ahhoz, hogy a turista biztonságérzete jó legyen. Az egyedül turistáskodóknak - mint más nagyvárosokban - nem tanácsos sötétedés után mellékutcákban járkálni.
Biztonsági ellenőrzés a Jaffa-kapunál
Az Óvárosban és környékén számos fegyveres katona, köztük sok nő, őrködik nagy méretű puskákkal, ami nem véletlen. Az utóbbi hetekben több késeléses támadás történt itt, bár ezek nem a turistákat célozták meg. Séta közben hamar eljutottunk a Templom-hegy bejáratához, ahol a katonák visszafordítottak minket. Sem a Templom-hegy, sem a Sziklamecset nem volt látogatható, valószínűleg az erőszakos események miatt.
Katonai poszt az Óváros mélyén - Kriszta fotója
Így élj túl egy késelést! Ezt tanultam meg Jeruzsálemben (men.hu)
Van tiszteletbeli főkonzul a városban, a nagykövetség és konzulátus Tel-Avivban található.
2018-ban a szeptember 21 és október 13 közötti időszak Jeruzsálemben tele van zsidó vallási ünnepekkel, s ilyenkor nagy a tömeg, tele vannak a hotelek, nagyobb a drágaság. Ráadásul a tömegközlekedés egyes napokon szünetelhet, ahogy a turista nevezetességek nyitva tartása is kérdőjeles.
Fontos tanács! Az Óváros meglátogatása sokkal élvezetesebb, hangulatosabb késő délután, mint délelőtt, a hatalmas tömegben! De a legtöbb nevezetesség bezár 5-6 között. Ha ellenben a turista- és zarándokcsoportok sokaságára vagyunk kíváncsiak, akkor a délelőtt a jobb.
Teljes napunkra terveztük az óváros megnézését, amelyre ennyit minimum szánni kell 🙂 Rengeteget tudnék mesélni a hely varázsáról, de inkább gyakorlati tippekről szeretnék írni. Alapvetően, a fő látványosságokhoz nem kell belépőt fizetni sehol, ugyanakkor szinte mindehol táska átvizsgáláson, fémkereső kapukon kell áthaladni a bejutáshoz, amely mindenki biztonságát szolgálja. A siratófalhoz férfiak fedetlen fővel nem léphetnek be (a kapuknál biztosítanak, ha nincs), illetve a Sziklamecsetnél - ha nem a vallási szabályoknak megfelelő az öltözéked - ruhát biztosítanak, amelyet kötelező viselni.
A Mecsetbe nem engedélyezett a belépés, csak körbejárni lehet, illetve az ahhoz tartozó parkot lehet felfedezni. Ide, a muszlimok második legszentebb helyére naponta 2x biztosítják a bejutást, így érdemes átgondolni az aznapi programot, hogy biztosan be tudjunk jutni. Fontos: a Dung-gate az a kapu, ahonnan beengedik a látogatókat (mi elég nehezen találtuk meg, kitáblázva nincs). (2022)
Kriszta fotói
Mozlim negyed
Kriszta fotója
A Damaszkusz-kapu - Kriszta fotója
Mária elszenderülésének temploma
A Mária Elszenderülésének Temploma, más néven a Dormitio Basilika, Jeruzsálem egyik jelentős keresztény temploma. Az Óváros délnyugati részén, a Sion-hegyen található. Az épület Mária szüzessége alatti elalvásának tiszteletére épült, aki itt aludt el a hagyomány szerint, nem halt meg. Az első templomot a 5. században emelték, majd a templomot többször is átalakították, a legjelentősebb átalakítást Justinianus császár irányításával a 6. században végezték el. A templomot 1187-ben a muszlimok foglalták el, és később, 1192-ben Salah ad-Din al-Malik visszaadta a keresztényeknek.
A templom belső terében megtalálható Mária szobra, és az ő alvásának emlékét őrző freskók is láthatók. A templom fő oltárán található a híres Mária sírja, amely a hagyomány szerint itt van. Az építmény bizánci és román stílusjegyeket is tartalmaz. A templom kupolája jellegzetes kék színű, amely Mária mennyei dicsőségét szimbolizálja. Fontos zarándokhely a keresztények számára, különösen az ortodox és katolikus hagyományokban. A templom kertje és belső udvara is látogatható, ahol a látogatók megpihenhetnek. Az épület falain látható mozaikok és freskók bibliai jeleneteket ábrázolnak. Az épület körüli területen egy szép kilátó található, ahonnan panorámás kilátás nyílik Jeruzsálem városára. A Mária Elszenderülésének Temploma az UNESCO világörökség része, amely a keresztény kultúra fontos részét képviseli.
Kriszta fotói
Osztrák hospice
A Jeruzsálemi Osztrák Hospice, hivatalosan a „St. Bonifacius Haus” néven ismert, az Óváros szívében található, közvetlenül a Szent Sír templomtól nem messze. Az épületet az Osztrák-Magyar Monarchia építtette a 19. század végén, hogy támogassa a keresztény zarándokokat és látogatókat. Az építkezés során a klasszikus osztrák építészeti stílusokat ötvözték a helyi jellemzőkkel. A hospice célja, hogy biztosítson szállást, étkezést és más szolgáltatásokat zarándokoknak, akik Jeruzsálemben tartózkodnak. Az épület két udvart körülvevő szárnyból áll, amelyeket szépen karbantartott kertek és árnyas folyosók díszítenek. A vendégeknek lehetősége van élvezni az épület nyújtotta nyugodt környezetet, miközben felfedezik a környék vallási helyeit. Az osztrák hospitálók vendégszeretete és a történelmi légkör miatt sok látogató szívesen tér vissza ide. A hospice fenntartása és működtetése a Katolikus Egyház és az Osztrák Állam támogatásával történik. A vendégek általában egyszerű, de kényelmes szobákat kapnak, amelyek az osztrák stílust tükrözik. Az épület számos történelmi esemény színhelye volt, és jelentős vallási és kulturális jelentőséggel bír. Az Osztrák Hospice emléktáblái és történeti dokumentumai bemutatják az épület múltját és szerepét. Az épület elhelyezkedése lehetővé teszi, hogy a látogatók könnyen elérjék a főbb vallási helyeket Jeruzsálemben. A hospice nemcsak zarándokok, hanem turisták számára is népszerű szálláshely. A közeli zarándokhelyek és vallási emlékek miatt az épület folyamatosan vonzza a látogatókat. Az osztrák hospitálók által nyújtott szolgáltatások hozzájárulnak a Jeruzsálemi élmény gazdagításához.
Kilátás a teraszról - Kriszta fotói
Ingyenes a belépés. A sorban állás gyakori, de megéri. Érdemes röviddel a 21 órai zárás előtt bemenni, mert akkor nincs tömeg és az élmény sokkal bensőségesebb.
A Szent Sír templom Jeruzsálem Óvárosában található, és az egyik legfontosabb keresztény vallási helyszín a világon. A templom a Golgota, vagyis a Kálvária helyén épült, ahol a hagyomány szerint Jézus Krisztus keresztre feszítése, temetése és feltámadása történt. Az épületet először a 4. században, Konstantin császár uralkodása alatt emelték. Az első templomot a Szent Helena által alapított bazilika helyére építették, aki megtalálta a Szent Keresztet. Az épület többször is megsemmisült és újjáépült az évszázadok során, legutóbb a 12. században a keresztes háborúk idején. A templomot különböző keresztény felekezetek osztják meg, köztük a görög ortodox, a római katolikus és az örmény apostoli egyház. A templom belső terében található a Szent Sír, amelyet a látogatók szent helynek tekintenek, és gyakran imádkoznak itt. A templom belsejében látható a Golgota szikla, ahol Jézust keresztrefeszítették. A templomot egy bonyolult labirintus hálózata övezi, amelyet számos kápolna és oltár díszít. Az épület bejáratánál található a Templom kapu, amely a három fő keresztény egyház által közösen használt bejárat. Az épületet az évek során sokszor restaurálták és renoválták, hogy megőrizzék történelmi és vallási jelentőségét. A templom területén található a Golgota kápolna és a Szent Sír kápolna, amelyek mindkettő a keresztény zarándoklatok központjai. Az épület körüli területet számos egyéb vallási és történelmi emlékhely övezi. A templom látogatása során a hívek és a turisták is tiszteletteljesen és csendben közelítik meg a szent helyeket. Az épületbe való belépés szabályozott, és a látogatók számára megfelelő öltözködési szabályokat kell követni. A Szent Sír templom a világ egyik legismertebb keresztény szentélye, és évente több millió látogatót vonz.
A Siratófaltól (szemben állva) jobbra lehet bemenni ide, de csak naponta (szombat kivételével 13.30 és 14.31 között. A mecsetekbe nem mozlimok nem léphetnek be.
"A muszlim Jeruzsálem legszebb műemlékei a Templom-hegyen találhatók, amelyet az iszlám hívők Haram es-Sarif, azaz Tiszteletreméltó Szentély néven emlegetnek. A hegy napjainkban a legtöbb vitát kiváltó része a városnak. Zsidók nem tehetik be a lábukat a szent helyre, és a muszlim hatóság iránti tisztelet jeléül Izrael átengedte a terület ellenőrzését a muszlim hatóságoknak. (2014)" forrás
Kriszta fotói
Nincs még egy hely a világon, ahol a különböző vallások ennyire összeérnek, az élmény mindenképpen erős. 1967 óta látogatható éjjel-nappal. Évente 10 millió túrista és zarándok keresi fel a Falat.
Nem szabad közvetlen közelről fotózni a falnál állókat. Csak tisztes távolságból lehet fényképezni. Előtte kötelező biztonsági ellenőrzésen kell túlesni. A falat külön látogathatják a nők és a férfiak. Jellemző módon hromszor akkora helyet hagytak a férfiaknak az imádkozáshoz, mint a nőknek. Ezért a női oldalon tülekedés van, zsúfoltság és néha könyöklés. Nehéz lehet így elmélyülten imádkozni. A kívánságokat tartalmazó listát eléggé nehéz a falban elhelyezni, megtelt. A föld is tele van a kipotyogott kis kívánságokkal.
A férfi oldalon zajlanak nap közben a különböző zsidó szertartások, a nők ezt egy, az elválasztó falhoz épített padra felmászva követhetik. Az édesanyák a fiaikat praktikusan.
A Siratófal ingyen látogatható, az onnan nyíló attrakciók már nem. Van virtuális séta, simán kihagyható. Be lehet menni a Sirtófal alagútjaiba, az már érdekesebb. 80 perces program, 40 sélek körül kérnek érte, valjában a falat magát lehet egy másik perspektívából megnézni.
"Egész évben, minden napszakban ingyen meglátogathatjuk. Ha péntek estétől szombat este közötti periódusban jövünk, akkor mellőzzük a fényképezést, a dohányzást, és mobil telefonhasználatát, mert ilyenkor a lakosok ún. szombatot ünneplik, amikor is ezeket tilos megtenni. Nyáron túlságosan rövid ruhában sem szabad ide jönni – gyakorlatilag olyan öltözéket viseljünk, mintha más szakrális látnivalót keresnénk fel." forrás
Kriszta fotója
Női szakasz (nincs mindenki kendőben) - Kriszta fotója
A zsidó negyeden keresztül átbandukoltunk a Siratófalhoz (West Wall). Belépni a területre csak komoly biztonsági ellenőrzés után lehet. (Fekete trikót, úttörődobot vagy piknikkosarat például tilos bevinni.) A lerombolt második ókori templom megmaradt támfalánál évszázadok óta imádkoznak az itt élő zsidók és a világ minden tájáról idelátogató zarándokok. Legtöbbjük még egy kívánságcetlit is dug a fal réseibe. Amíg bájos nejem a női szekciót fedezte fel, én benyomultam egy zárt helyre, ahol ortodox hívők hajlongtak, imáikat mantrázva. Hamarosan távoztam, mert a spéci, horgolt kipám ellenére, úgy éreztem, erősen kilógok a sorból. (2023) forrás
10 éven aluliaknak nem ajánlott. Legegyszerűbben a villamossal lehet feljutni, a végállomástól 5 perc sétányira található. Gyönyörű helyen, a domb tetején van. A múzeum maga ingyenes, de minden benne már fizetős. A térkép 12 sékel, az audio guide 25.-/fő. Érdemes a történeti kiállítással kezdeni, részletes és átfogó. Maga az épület is nagyon eredeti, a környezet pedig körülötte csodás. Óriási megkönnyebülés kijönni a parkba miután annyi szenvedést néztünk végig. Utána ajánlott levezetésként sétálni, meg lehet nézni még különböző emlékhelyeket, hogy közben oldódjon a feszültség. Ez maga az Igazak Kertje, ahogy a zsidókat mentő hősöknek egy-egy fát ültettek az utódok. A legmegrázóbb talán a Gyermekek emlékműve, ami a különböző táborokban elpusztított gyerekek emléke előtt tiszteleg.
Kriszta fotója
A napos éghajlat ellenére a múzeum viszonylag korán, ötkor zár. Kb. 2-3 óra szükséges a megtekintéséhez. Utána érdemes átsétálni a Mount Hertzl-re, ami egy közpark és egy temető sajátos keveréke.
"Ha megint mennék, nem délelőtt, hanem dél körül mennék fel, hátha addigra elfogytak a katona- és diákcsoportok. Mert így néha nehéz volt levegőt venni." (Éva)
Nagyon sok a látogatók között a katona csoport
"Nagyon részletes, informatív, mégis megérintő emlékpark a holocaust napjairól, történetéről. Ajánlom mindenkinek, aki Izraelbe látogat, hogy szánja rá, azt a kb. fél napot kb, amit a látogatás igénybe vesz, mert ezt egyszer tényleg látni kell. Nagyon tetszettek a kis utcarészletek, amiktől úgy érzi az ember - a körülvevő tömeg ellenére - hogy visszakerült abba az időbe. Rengeteg tárgy, fénykép, dokumentum, vetítés, ami megtalálható itt, szinte mindegyiknél érdemes elidőzni egy kicsit.
Nekünk volt szerencsénk kis csoporttal menni, így idegenvezetőnktől még több információt kaptunk a helyről, illetve segített kicsit rendszerezni mindent.
A gyerekek emlékhelye szinte leírhatatlan élmény, nagyon megdöbbentő, szívbe markoló, de kihagyhatatlan. (Magyar vonatkozása is van a hely keletkezésének, ez ki is van írva, akit érdekel).
Még egy gyakorlati jó tanács: az épületen belül nagyon hideg van! (ezt sajnos sok helyen tapasztaltuk) érdemes vinni egy pulóvert, sálat, mert a kiállítás végére a hideg már nagyon kellemetlen tud lenni. (2016)" forrásKriszta fotója
A Ben Jehuda és a Jaffa Road a belváros két fő utcája.Az itteni boltok nagy része meglehetősen lepukkant, régies. A jól szituált helyiek biztos nem itt vásárolnak.
Jaffa Road hétköznap - Kriszta fotója
,, A Jaffa Road az Jeruzsálem főutcája, a Light Rail is végighalad rajta. Ez volt az első impulzus, ami ért Jeruzsálemből, még februárban. Amint leszálltunk a villamosról éreztem, hogy ez egy szerelem kezdete! Azok a különleges színű, alacsony épületek a kis balkonokkal, az a vallásos, de mégis világvárosi pezsgés, az az életkedv, ami áradt az emberekből egyszerűen lenyűgözött.
A Jaffa Road-ot nem csak a turisták, de a helyeik is nagyon kedvelik, telis-tele van üzletekkel, kávézókkal, reggelizőhelyekkel. A kedvenceim a You need coffee kávézó és a GreenMe salátázó lettek, de az English Cake süteményeit sem vetettem meg. Shabbatkor, a novemberi esőben csendes, üres, meditatív a Jaffa Road.(2018)" forrás
Ben Jehuda - Kriszta fotói
A Ben Yehuda este - R. Gyuri fotója
A Jaffa gaten keresztül kilépve szinte egyenesen ide jutunk. Éttermek és boltok egyvelege, nagyon kellemes hely.
Kriszta fotója
A Mamilla negyed Jeruzsálem egyik legimpozánsabb sétálóutcája, közvetlenül az Óváros szomszédságában, a Jaffa kapu közelében található. Modern üzletek, elegáns kávézók és éttermek sorakoznak itt, ahol a kortárs stílus találkozik a történelmi hangulattal. A Mamilla különleges atmoszférája miatt kihagyhatatlan látnivaló Jeruzsálemben.
Séta közben észre fogjuk venni, hogy bár a Mamillában modern üzletek és vendéglátóhelyek találhatók, az utca régies, századfordulós hangulata megmaradt. Ez az ún. faszidizmus építészeti stílusának köszönhető, ahol a házak külső megjelenését megőrizték, de a belső részeket teljesen újjáépítették. A negyed elején található a híres Stern ház, amelynek építőkövein számok találhatók. Itt tartózkodott egykor Theodor Herzl is. A házat eredeti állapotában szétszedték, majd a köveket makett formájában újra összerakták.
A Mamilla negyedben található francia Vincent templom megőrizte az 1880-as építési stílust, és klasszikus zenei koncerteket tartanak benne. Az utcában gyakran találkozunk utcazenészekkel, zsonglőrökkel, és egy folyamatosan változó szoborkiállítás is helyet kap, amely egyben vásár is. A földszinti üzletek és vendéglátóhelyek fölött luxuslakások találhatók, amelyek gyakran külföldi üzletemberek tulajdonában vannak, akik a zsidó ünnepekkor látogatnak Izraelbe.
A Mamilla negyedben található Mamilla szálloda tetőterasza fantasztikus kilátást nyújt az Óvárosra, és a fiatalok kedvelt találkozóhelyévé vált. Érdemes megjegyezni, hogy a Mamilla negyed csak 2007-ben nyílt meg újra. Ez a virágzó terület a modern és történelmi elemek harmonikus ötvözésével kínál különleges élményeket Jeruzsálem látogatói számára.
,, Ha elsétálunk a Mamilla Mall-tól Yemin Moshe irányába, akkor útba fog esni a David’s Village lakókomplexum. Ezeket a luxusházakat direkt tervezték a Mamilla Mall mellé, hogy ez legyen Jeruzsálem legexkluzívabb negyede. (2018)" forrás
Péntek estétől szombat estéig semmiképpen se fényképezzünk, ha éppen akkor járunk e negyedben. Fel kell arra készülni, hogy megbámulják az erre spontán sétálgató turistát. Atrocitások nem fordulnak elő. Gyerekek játszanak az utcán, leplezetlenül bámulva. Megszokott látvány, hogy a nagylány vigyáz 3-4-5 stb kistestvérére, mint a felnőttek. Fotózni és megérinteni őket nem szabad.
Ami elsőre nagyon szembeötlő, az a kosz az utcákon. Erre fel kell készülni. A házak nagyobb része lerobbantabb, mint máshol Jeruzsálemben, a kertek, kerítések igénytelenebbnek tűnnek. A jeruzsálemi szállásadónk elmagyarázta, hogy a házak ugyan kivülről vacak álllpotban vannak, de a lakásokon belül nincs egyáltalán szegénység. A negyedben átlagban 7-8 gyerek van egy családban, és a gyerekek kordába tartása mellett nincs a felnőtt lakosoknak energiája a külső lakókörnyezet rendbe tartására. Amúgy az izraeli társadalom világiasabb, és mérsékelten vallásos része nem kedveli az itt lakókat, mert nem dolgoznak, állami segélyeken és külföldi adományokból élnek, katonai szolgálatot (honvédelmet) nem vállalnak.
"Akár időutazásos élménynek is lehet nevezni. Időutazás Kelet-Európa valamelyik, zsidók lakta városnegyedében a 20. század elején. Főleg az izgalmas, hogy miként néz ki egy közösség mini világa a hagyományokhoz való sziklaszilárd ragaszkodással. Ez maga a konzervativizmus a lelki tisztaságával, de ugyanakkor az elmaradottság felvállalásával is. A globalizáció ki van csukva, és ez akár tetszhet is nekünk, akár sajnálkozásra késztethet.
Szépek a relikviákat áruló boltok. A Shabat délutánján (szombaton) látványos a szőrmekucsmás ortodox zsidók utcai sétálása. A negyed lakói vegyes érzésekkel viseltetnek a turisták iránt. Elfogadják, hogy a turistának ez egy érdekes negyed, ugyanakkor baromira nem szeretnek múzeumi kiállítási tárgyak lenni.
Kissé zavaró az utcákon a kopottasság, elhanyagoltság, az áporodott levegő, valamint az utcaköveken itt-ott a szemét. Nagyon poziítiv érzést kelt viszont a családközpontúságuk megannyi hétköznapi életképe. Valahogy az volt az érzésem, hogy ennek a miliőnek a fő nyertesei a gyerekek. Önfeledten virgonckodnak, huncutkodnak az utcákon. (P. A., 2015)
t. m. fotói
"Jártunk a város egyik legvallásosabb ultraortodox területén is. Sokszor problémám van az ottani öltözködési szabályokkal. Valahogy sose akaródzik 40°C-ban hosszú nadrágot viselnem, se hosszúujjú felsőt. Ilyenkor megteszi 1-1 sál, de olykor előfordulhatnak így is konfrontációk az elvakultabb követők részéről.
Érdekes az a tény, hogy az ultraortodoxoknál 20 évesen, ha nem házas valaki, meglehetősen furcsán néznek az illetőre. Rengeteg fiatal házaspárt látni, akik babakocsival rohangálnak, és/vagy a feleség éppen terhesen. Azt hiszem a termékenységükkel nincs probléma. Minden családban minimum 5-6 gyerek van.
Van egy fontos szabály, nőként nem szabad az ultraortodoxokhoz érni, én persze elkövettem a hibát, az egyik sráccal kezet akartam rázni, helyette valami fura döglött hal effektus következett be, és csak utólag tudtam meg, hogy miért is. (2015)" forrás
A tábla szövegei: A negyedeinken átmenő csoportok súlyosan megsértik az itteni lakókat. Kérjük, ne jöjjenek.
Lányok, nők, akik bejöttök utcáinkba! Szívünk teljességével könyörgünk, hogy ne mutatkozzatok itt illetlen öltözékben
(Kriszta fotója, 2018-ban)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
A terv az volt, hogy ellátogatunk a Mea She'arim ultra ortodox negyedbe, bekukkantani az ottaniak életébe. Semmi gyaloglás, csak a kocsiból kukkolunk. Bármennyire is furán hangzik, a küldetés nem teljesen kockázatmentes, mert az ottaniak nem vezetnek autót shabatkor, és szerették volna elérni az önkormányzatnál, hogy ezt más se tehesse meg. Miután nem sikerült elintézniük a közlekedés teljes korlátozását, nem ritka a negyedben, hogy egy kicsit megdobálják kővel az ilyenkor arra haladó kocsikat. Végül azt a taktikát választottam, hogy beálltam egy taxi mögé, hogyha őt megdobálják, én azonnal visszafordulok. De, mint oly sokszor, ezúttal is túlvetítik a híradások a valós képet. Nem láttunk mást, mint (szigorúan naplemente előtt) szemetes szatyrukat a kukába hajító pajeszos urakat és kiskölyköket. Az utcák amúgy tényleg kihaltak voltak, így látnivaló híján hamar továbbálltunk. Aki viszont szeretne tényleg hiteles képet kapni a vallási szélsőségesek nem túl progresszív (úgy is mondhatnám középkori) életviteléről, annak tudom ajánlani a Netfixen futó Unortodox című mini sorozatot. Szenzációs. (2023) forrás
A 19. század végén telepedtek ide (a Szentföldre) a német templomosok vallási okokból. A hosszú idők folyamán a negyed integrálódott Jeruzsálem fejlődésébe, de közben meg is tartotta hagyományait, pl. a pedáns tisztaságot. Ez a negyed kellemes sétálgatós hely, ha nincs nagy hőség. Rengeteg étterem, kávézó közül lehet választani. Plusz: sok kis bolt. A turisták nem lepik el annyira, és pont ezért is kellemes a hely.
,, Ez a turisták által kevésbé látogatott városnegyed German Colony néven is ismert, ugyanis a német templomosok alapították. Nagyon szép, tiszta és hangulatos, szinte csak helyiektől nyüzsgő utcákkal. A 18-as busszal jöttünk ki ide a Jaffa Road-tól, a megálló neve pont Emek Refaim, eltéveszthetetlen. Egymást érik a helyes kis kávézók, pékségek, éttermek, boltok és a szépséges villák. Mindenképpen ajánlom egy kis jeruzsálemi mindennapi élet megtapasztalására. (2018)" forrás
(héber kiejtés: jemin mose)
Nagyon kedveltük. Ez egy, az óvárostól délnyugatra található lakóegyed. Nagyon aranyos, egyben menő hely, több helyen piaci élettel. A falakon kívül ez Jeruzsálem legrégebbi zsidó negyede. Teljesen egyedi karakterű jeruzsálemi negyed, ahol a házak ingatlanpiaci értéke elképesztő (dollár milliók). Az utcái csodásan dekoráltak, gondozottak. Napközben érdemes idelátogatni, mert este nincs élénk élet. Ennek állítólag az is az oka, hogy a lakóházak egy jelentős hányadában nem élnek állandó jelleggel a tulajok. Külföldön élő zsidók birtokolnak itt (befektetésként?) drága ingatlanokat, és csak néha laknak bennük.
Ha bárhonnan látunk egy szélmalmot, akkor abba az irányba kell mennünk a negyedhez.
,, Mi egy átlagos csütörtök délelőttön jártunk itt és nagyon meglepett az utcákon uralkodó csend. Rajtunk kívül még két turista andalgott a kőházak között, néhány helyi anyuka haladt el kisgyereket kézen fogva és álmos, jól táplált macskák ásítoztak a képünkbe az ablakpárkányokról és a kertekből. Csend és nyugalom, mintha csak egy festményben sétálgatnánk. (2018)" forrás
Kriszta fotói
Arab lányok fotozzák egymást ebben a gyönyörű negyedben - Kriszta fotója
Sokak szerint ez Jeruzsálem egyik legkellemesebb negyede, a város peremén. Itt van egy kihagyhatatlan látnivaló: a Hadassah kórház zsinagógájában Marc Chagall ablakfestményei.
,, Jeruzsálem egyik külső negyede, a Herzl-hegytől a 27-es busszal lehet ide eljutni (vagy a 19-essel a városközpontból). Nyugis, zöldellő, Yemin Moshéra emlékeztető kertvárosi hangulat, pazar kilátás és szépséges katolikus, orosz és görög ortodox templomok egyvelege fogadja itt a látogatót.
Évről évre rengeteg keresztény zarándokot vonz, mert a hagyomány szerint itt született Keresztelő Szent János. Ha itt jártok, mindenképpen nézzétek meg a róla elnevezett templomot és a Mária Látogatása templomot is. (2018)" forrás
A jeruzsálemi orosz negyed a város történelmi központjában helyezkedik el, és gazdag kulturális örökséggel rendelkezik. A 19. század végén és a 20. század elején alakult ki orosz zarándokok és kereskedők számára. Az orosz ortodox templomok és kolostorok dominálnak az építészeti tájon, például a Szent Márk-templom és az Orosz Ortodox Templom. A negyed egyedi hangulatot áraszt, amely az orosz kultúra és hagyományok iránti tiszteletből fakad. Az utcák szűkek és kanyargósak, tele kis üzletekkel és kávézókkal. Az orosz ortodox közösség számos kulturális és vallási rendezvényt tart itt, például ünnepi miséket és zarándoklatokat. A Szent Márk-templom különösen figyelemre méltó impozáns kupolái és gazdagon díszített belső területe miatt. A látogatók felfedezhetik az orosz stílusú építészetet és a tradicionális orosz ételeket kínáló éttermeket. A negyed jelentős része az orosz zarándokok számára épült, akik Jeruzsálem szent helyeinek meglátogatására érkeztek. Az orosz nyelvű kommunikáció erős a helyi közösségben, és sok üzlet orosz termékeket kínál. A negyed népszerű turisztikai célpont, amely egyedi élményeket kínál a város más részeivel összehasonlítva. Az orosz negyed hangulata és történelmi értéke miatt különösen vonzó a történelmi és vallási érdeklődésű látogatók számára.
2024-ben Kelet-Jeruzsálem biztonsági helyzete komplex és dinamikus, amelyet a politikai és társadalmi tényezők befolyásolnak. A terület központi szerepet játszik a palesztin-izraeli konfliktusban, amely időnként növekvő feszültségeket eredményezhet, ami hatással van a biztonságra. Ezen felül, a terrorista támadások és politikai zavargások is előfordulhatnak, ami tovább növeli a helyi biztonsági kihívásokat.
Az izraeli hatóságok folyamatosan figyelemmel kísérik a biztonsági helyzetet és szükség szerint fokozzák a rendőri és katonai jelenlétet a térségben. Ennek ellenére, amikor a biztonsági helyzet viszonylag stabil, a turizmus is megélénkül, hiszen Kelet-Jeruzsálem gazdag vallási és történelmi örökséggel rendelkezik, például a Szent Sír-templom és az Al-Aksza mecset révén, amelyek vonzzák a látogatókat.
A palesztin közösség helyzete szintén hozzájárulhat a feszültségekhez. Az utazók számára fontos, hogy folyamatosan tájékozódjanak a helyi biztonsági helyzetről, kövessék az utazási figyelmeztetéseket, és vegyék figyelembe a helyi hatóságok és utazási irodák ajánlásait. A helyi közlekedés és a turisták által látogatott területek biztonsági intézkedései is változhatnak, ezért a látogatók elővigyázatossága és a helyi ajánlások követése elengedhetetlen.
A nemzetközi közösség is figyelemmel kíséri a helyzetet, ami befolyásolhatja a turizmus dinamikáját. Összességében, bár Kelet-Jeruzsálem jelentős vallási és kulturális értékeivel vonzó célpont, a látogatók biztonsága érdekében fontos, hogy naprakész információkkal rendelkezzenek és elővigyázatosan járjanak el.
Olajfák hegye
Az Olajfák hegye,Jeruzsálem egyik legismertebb és legfontosabb történelmi helyszíne. A hegy a város keleti oldalán helyezkedik el, közvetlenül a Templom-hegy szomszédságában. Az Olajfák hegye jelentős szerepet játszik a keresztény hagyományokban, mivel itt található a Gecsemáni kert, ahol Jézus imádkozott az ősi időkben.
A hegyen több ősi templom és kápolna található, például az Olajfák Temploma, amely a hely szent volta mellett gazdag történelmi örökséggel is rendelkezik. Az Olajfák hegye csodálatos kilátást nyújt Jeruzsálem óvárosára és a Templom-hegyre.
A hegy területén található zsidó temető az egyik legrégebbi és legnagyobb zsidó temető, amely számos híres vallási és történelmi személyiség sírját őrzi. A keresztény hagyományok szerint a hegyen található Gecsemáni kertet Jézus szenvedésének helyszíneként tartják számon.
A hegy nyújt lehetőséget a látogatók számára, hogy bepillantást nyerjenek Jeruzsálem vallási és történelmi életébe, miközben megcsodálhatják a terület természeti szépségeit is. Az Olajfák hegye népszerű zarándokhely, amely évről évre számos vallási látogatót vonz.
A hegy területén található olajfák, amelyek több évszázadosak, hozzájárulnak a hely különleges atmoszférájához. A látogatók gyakran keresnek nyugalmat és spirituális élményeket az Olajfák hegyén, amely sokak számára a vallási és történelmi örökség szimbóluma.
Az Olajfák hegye a zarándokok és turisták számára egyedülálló élményt nyújt, amely a vallási és kulturális szempontból egyaránt jelentős. A hely szakrális jelentősége miatt a helyszín gyakori célpont a vallási ünnepségek és ceremóniák számára.
Kriszta fotói
Jeruzsálem látogatása során fontos, hogy tisztában legyünk a helyi szokásokkal és etikettel, különösen 2024-ben, amikor a város különleges kulturális és vallási jelentőséggel bír. Az alábbiakban bemutatok néhány alapvető turistai etikettet, amit érdemes figyelembe venni:
Jeruzsálem vallási sokszínűsége miatt a városban való tartózkodás során különösen fontos a tiszteletteljes viselkedés. Különösen fontos ez a vallási helyszíneken, például a Szent Sír-templomban, az Al-Aksza mecsetben és a Nyugati Falnál. A látogatók számára elvárt, hogy megfelelő öltözetben érkezzenek; a vállakat és a térdeket takaró ruházat ideális, és nőknél gyakran fejkendő viselése is ajánlott.
Az is fontos, hogy a látogatók tartsák tiszteletben a vallási szertartásokat és helyi szokásokat. Például a templomok és mecsetek látogatása során ügyelni kell arra, hogy ne zavarják az imádkozókat, és tiszteletteljesen viselkedjenek. Ezen kívül a helyszínek fotózási szabályait is be kell tartani; sok vallási helyszínen tilos a fényképezés, és az erre vonatkozó jelzéseket mindenképpen követni kell.
Jeruzsálem különösen fontos a helyi közlekedési szabályok és a gyalogos közlekedés szempontjából is. A város zsúfolt lehet, ezért a turistáknak érdemes odafigyelniük a közlekedési szabályokra és az útjelzőkre, hogy elkerüljék a baleseteket és a konfliktusokat.
A helyi éttermek és üzletek látogatása során is fontos, hogy tiszteletteljesen viselkedjünk, és tisztában legyünk a kulturális normákkal, például a helyi étkezési szokásokkal. Egyes helyek, különösen a vallási közösségek által üzemeltetett éttermek, különleges étkezési és viselkedési szabályokat követhetnek, amelyeket érdemes előre megismerni.
Végül, mindig tiszteletteljes és udvarias hozzáállást kell tanúsítani a helyi lakosokkal szemben. Jeruzsálem lakossága különböző vallási és etnikai háttérrel rendelkezik, ezért fontos a kulturális érzékenység és a tiszteletteljes kommunikáció.
A helyi szokásokkal és szabályokkal való tisztában lévő turisták nemcsak élvezetesebbé teszik saját látogatásukat, hanem hozzájárulnak a város harmonikus légköréhez is.
A Jaffa street szombaton
A Via Dolorosán tett sétánk során, amely Jézus utolsó útját követi, egy zsúfolt piac hangulatával szembesültünk. Az arab árusok hangosan kínálják portékáikat, és az árusítás intenzitása meglepően nagy, ami eltereli a figyelmet a hely szent jelentőségéről. Az utcákon a tömjén és a fűszerek erős illata terjeng, ami hozzájárul a helyi atmoszférához.
A Nyugati Fal, más néven Sirató Fal, a zsidók legszentebb helye, ahol a szűk utcák egy széles térbe torkollanak, tele turistákkal és imádkozókkal. Az arab negyed szűk sikátoraiban különféle árucikkek találhatók, mint például csecsebecsék, réz tárgyak, örmény csempék, palesztin kerámiák, szőnyegek, bőráruk, fa faragványok és régiségek. Egyes üzletek istállószagúak, míg mások fűszeres illatokkal telítettek. Az utcákon sütemények, például mézzel leöntött baklava és nugát szeletek is kaphatók.
A Szent Sír-bazilika a keresztény vallás egyik legfontosabb szent helye, és a keresztény negyed szívében található. Az épület egy öt templomból álló komplexum, amelyben nehéz megkülönböztetni az örmény, görög ortodox, szír ortodox, római katolikus és abesszin kopt részeket. Az épület labirintusszerű belső terében különböző nyelveken énekelnek, és a levegő tömjénnel telített. A homályos fényben szakállas papok mozognak. A Golgotára vezető lépcsőkön felérve találjuk a helyet, ahol Jézus ruháitól megfosztották, majd a keresztre feszítés oltárát és a sírt, amelyet egy márványlap borít.
A keresztény hit szerint itt található a világ közepe is, amelyet egy kő golyó jelképez, és amelyet „Világ köldökének” is neveznek. A fotón jól látszik, ahogy rátettem a kezem erre a szimbolikus helyre. Következő állomásunk a Cion-hegy volt, ahol Mária, Jézus anyja nyugszik, aki nem „meghalt”, hanem „elszenderedett”. Ezt a helyet Elszenderülés-bazilikának nevezik. Végül megtekintettük Dávid király sírját a Coenaculum templom kápolnájában. Bár ez a sziklasír nem az igazi sír, a helyszín alapján a turisták ezt látogatják. Az épület boltíves emeletén található az Utolsó Vacsora terme.
Ez a kavalkád a város vallási és történelmi jelentőségeit egyedi módon mutatja be, és az élmények sokszínűsége lenyűgöző.
"Izraelre nagyon jellemző a régi és új keveredése. Ráadásul mindezt szélsőséges formákban kell elképzelni, mert ami régi az nagyon régi, ami új, az pedig meglehetősen új. Jeruzsálemben is ez a helyzet. Már messziről feltűnnek az új "blokknegyedek", amelyek igazából tömbházak, de a kilátás onnan fentről azért eléggé jó lehet... Az óváros meglepően pici területű, olyan kb. másfél x másfél kilométernyi, és teljesen körül van véve egy fallal. Nem akármilyen fallal, hanem olyannal, ami a 'régi' kategóriába sorolható. Ugyanaz a Szulejmán szultán építtette, úgy 500 éve, aki Mohácsnál nagyon megvert bennünket, majd Szigetvár alatt halt meg... A belterületre kapukon keresztül lehet bejutni, amelyeknek természetesen nevük is van. Mi, hasonlóan sok turistához, a Jaffai (vagy Jaffói) kapun keresztül kezdtük meg a támadást." forrás
"Másnap a keresztény negyeddel kezdtünk. Itt áll a Szentsír templom, ami magába foglalja a kereszt helyét és Jézus sírját. Ez egy érdekes templom, egy féltucatnyi keresztény egyház osztozik a helyszínen, az egész kicsit kaotikus (nem csak katolikus). Különböző stílusú oszlopok feszülnek egymásnak, szentélyek és oltárok állnak egymás mellett. Egész mélyre le lehet menni a templomban. A mínusz egyen Szent Heléna (Ilona?) örmény kápolnája szép kis mozaikkal, majd a mínusz másodikon az Igazi Kereszt római katolikus kápolnája (egy kis görög-katolikus oltárral kiegészítve). Odafent a központban Jézus sírja van, de körülötte mindenfelé szent helyek, amerre a szem ellát.
Zsidóknál és keresztényeknél már jártunk, ideje volt fellátogatni a Templomhegyre, a Muszlimok harmadik legszentebb helyére. Turistáknak csak elég szűk időben (f11-f12 és délután valamikor két órát) lehet meglátogatni, ráadásul a bejárat egy jellegtelen kis kapu a siratófal bejárata mellett. Véletlenül nem téved oda látogató, az biztos… Tegnap amilyen üres volt a siratófal, ma már egy közepes tömeg szállta meg. Mindenki épp ezen a hétfőn akart Bar Mitzvázni, ami erős dobolással járt, ráadásul ott a fülünk mellett, miközben próbáltunk sorba állni az átvilágító bizottság előtt. Sebaj, bejutottunk, de csak a Templomhegyre. Sajnos egyik mecsetbe sem engedtek be, pedig tutira nem szentségtelenítettük volna meg. Mindegy, szép volt kívülről is. Kifelé már lehetett menni a többi kapun is, így ott mentünk ki, ahol tegnap majdnem betévedtünk (csak hát a palesztin őrök ezt nem vették jó néven), egyenesen a bazárba. Közben Matusz is megérkezett már Haifáról, gyorsan összetelefonáltuk magunkat — hol máshol, mint a Falnál. ;)
Már csak egy hegy volt hátra, úgyhogy végigcaplattunk a Via Dolorosán az oroszlános kapuig, majd azon túl az Olajfák hegyére. Egy jó kis meredek emelkedőn vezetett az út. Bár eddigre a jeruzsálemi időjárás erősen fagyossá vált, mi ott és akkor egyáltalán nem fáztunk (még Matusz sem a rövidnadrágjában), miközben kacskaringóztunk felfelé a zsidó temetők között. Odafent azonban viharos szél tombolt. Szemben az óváros, a falak előtt katolikus temető, jobbra a muzulmánok nyugszanak, itt a hegy lábánál meg a zsidók. Szerencsére a kilátóterasz elég lépcsőzetes és zegzugos volt, hogy találjunk egy viszonylag csendes sarkot nézelődni. Lefelé jövet megnéztük a Dominus Flevit templomot (itt sírt Jézus Jeruzsálem bűneiért) és a Gecsemáni kertet, Matusz pedig pihent közben, mert rövidnadrágban nem engedték be.
Visszasétáltunk az óvárosba. Tovább nézelődtünk a bazárban, abban a reményben, hogy valami kocsma is akad benne. Végül egy arab legény azzal fogott meg, hogy nála lehet Tafiyeh palesztin (ramallahi) sört is inni. Igaz, hogy másfélszer annyiért mérte, mint az izraeli sört, de ezt azzal indokolta, hogy jóféle csempész sörről van szó, amit - mint általában minden palesztin területeken gyártott terméket - nagyon nehéz behozni Izraelbe és így viszonteladók hosszú láncolatán ér hozzá az áru. Persze ettől függetlenül a Tafiyeh cégér kinn lógott a kávézó falán, feltételezhető ezért a folyamatos ellátás. ;) " forrás
Kriszta fotója (Jaffa street)
"Szerencsére a kávézók korán nyitnak (már hozzánk képest) a Ben Yehudán, így a sarkon kipróbáltuk az "extended israeli breakfast" napindításnak. Jó változatos, egy felüdülés a jordán "kontinentálisnak gondolt" reggelik után. Innen csak valami másfél kilométer az óváros, úgyhogy a Nagy Villamosépítés mentén bevágtattunk a régi Jeruzsálembe. Az egész város - de legalábbis a muszlim része - egy nagy bazár. Üzletben nem ismernek határokat, ugyanazon a fémtányéron Dávid csillag, görög kereszt, Allah szeme és katolikus kereszt. Tessék csak tessék, kinek mi tetszik. Egy félreeső lépcsőn felmászva a jeruzsálemi tetőkön találtuk magunkat, majd onnan mindenféle hátsó kis sikátorokban lukadtunk ki. Nem a turistahordás a fő csapás, hanem Jeruzsálem backstage. ;-) Kicsit furcsa volt, hogy a vízórák az utcán meredeznek a ház mellett, és onnan kúsznak a csövek minden lakásba (nem csak az óvárosban, hanem kint a modern részen is).
Ahogy jöttünk-mentünk (közben próbáltak ránk tukmálni mindent, de szerencsére nem nagyon erőszakosan) egyszer csak egy golyóálló üvegajtónál találtuk magunkat. Kiderült, hogy megtaláltuk a Siratófalat. Pont jókor, mert Matusz foglalt nekünk faltúrát, és még nem tudtuk, honnan is indulunk. Miután megcsodáltuk a falat - én egy kicsit többet; a nőknek van mondjuk 15 méterük, a fickóknak meg 45. Plusz a Wilson’s Arch, ami fedett, így rossz időben is lehet imádkozni - megkerestük a Western Wall Tunnels bejáratát. A Siratófal déli csücske látható csak szabadon ('67-ben a hatnapos háborúban "kitisztították" ezt a területet), a többi a házak alatt van. Ide ástak le az izraeliek, és így az egész majd 500 méteres fal mellett el lehet sétálni.
Ebben az alagútban van az a pont, ami a legközelebb van a hajdani Második Templom szentélyéhez (amiért tulajdonképpen a zsidók a fal felé imádkoznak), valószínűleg jelenleg ez a legszentebb helyük. Tovább sétáltunk a fal mellett és a város alatt, utunkat egy ókori aquaductban folytattuk, majd a Via Dolorosán (ahol Jézus sétált a keresztjével) lukadtunk ki a felszínre. Innen biztonsági őrök kísértek vissza a zsidó negyedbe, na ez volt igazán a furcsa érzés… Egész Jeruzsálem (az óváros legalábbis) eléggé feszült érzés a sok különböző egyenruhás géppisztolyos járőrtől, erre még rátesznek ilyen csoportos mókázással. Nem volt jó, hagyniuk kellett volna, hogy szétszéledjünk önállóan. Mászkáltunk még egy kicsit a városban (szokás szerint ettünk egy kis falafelt és swarmát), felmásztunk a városfal demó részére is (a többit pénzért lehet megmászni, de ennyi is bőven elég volt). Aztán visszamentünk a "Generations Center"-be, ami egy multimédiás kiállításnak ígérkezett. A kivitelezés emlékezetes meg látványos, csak a téma nem nagyon kötött le. Egy jó kis hazafias "egy nemzet vagyunk" műsor volt csupán… Hazafelé kívülről körbejártuk a városfalat (na jó, csak félig). A Zion hegyen mentünk keresztül, '67 előtt idáig jöhettek a zsidók imádkozni, mivel a városfal volt a Jordán határ." forrás
"A legtöbb turista két helyet biztos felkeres az országban: az egyik Jeruzsálem, Jézus életének, a Via Dolorosa 14 stációjának, azaz kálváriájának útja, a másik a Holt-tenger vidéke. Jeruzsálemben ébredni, és látni a napfelkeltét – kevesebb ennél csodálatos élmény van a világon. Jeruzsálem nem a kereszténység kezdetéről, nem is a zsidóságról vagy a muszlim hitről szól, hanem az időtlen közös múltról: zsidók, arabok, örmények és még sokféle vallás képviselői élnek itt együtt békés egyetértésben. A piacokon, boltokban egymás mellett árulnak, együtt utaznak a buszokon, pedig a nagypolitika egyfolytában szítja a tüzet a különféle hívők ellen.
A Yad Vashem Intézet 4200 négyzetméteres, interaktív Holokauszt-múzeumát mindenkinek kötelező lenne megtekinteni - lehetőleg vezetéssel. A kiállítás a héberül "Shoa"-nak nevezett tragédia történetét dolgozza fel az egykori áldozatok személyes visszaemlékezésein keresztül. Emberi sorsokat, tragédiákat látunk, hallunk – a túlélők videóra vett monológjai, az áldozatok megmaradt emlékei alapján. A kiállításon felépítették a varsói gettólázadás egyik utcájának mását, bemutatják a hírhedt könyvégetéseket, de ott látható az a mesekönyv is, amelyből Németországban Hitler idején az óvodákban olvastak fel a gyerekeknek, és amely arról szólt, hogy a zsidók olyanok, akár a mérges gombák. Vagyis nem a lágerek borzalmaira "hegyezi ki" mondandóját a kiállítás, hanem azt próbálja bemutatni, hogy jutott el odáig a világ, hogy egy olyan eszme, mint a fasizmus, világuralomra törhetett. (2014)" forrás
"Jeruzsálem olyan volt nekem, mint a béke szigete. Minden késő délután megérkezik a jeruzsálemi szél, nem viccelek. Lehűl a levegő pont annyira, hogy élvezhesse az ember. Tel-Avivban ilyen nincs, este is ugyanaz a fülledt levegő fogad a lakáson kívül.
Jeruzsálem egy ékszerdoboz. Ha teheted, látogasd meg! Vessz el az óváros kis utcáiban, alkudozz az arab árusokkal, nézd meg saját szemeddel a Siratófalat és érints meg köveit! Menj végig az oldalán húzódó alagútrendszeren! Vegyél egy doboz szőlőt a Machne Yehuda piacán, válogass a friss fűszerek között! (2014)" forrás
"A fiatalos Tewl Avivból érkezve éles váltás volt Jeruzsálem. A főváros öregebb és furcsább is Tel-Avivnál. Míg utóbbi nagyon hamar megszeretteti magát a turistákkal, Jeruzsálem olyan, mint egy nagyon-nagyon idős, zsémbes néni, akit persze meg lehet kedvelni, viszont sok idő és türelem kell hozzá. A világ egyik legöregebb városának el kell nézni a kisebb-nagyobb kellemetlenségeket – gondoltuk mi, és tényleg igyekeztünk elfogadni Jeruzsálemet, de nagyon nehezen ment. Például a buszmenetrend zavaros, sábátkor ráadásul csak taxival lehet közlekedni (Tel-Avivban ilyenkor is járnak a sérutnak nevezett kisbuszok). (2014)" forrás
"Kétszer jártam Jeruzsálemben, mindkét esetben húsvét idején. A látogatást mindig az Olajfák-hegyén kezdtem, innen nyílik a legszebb panoráma a Getsemáné kertre, az Óvárosra, a Nemzetek Templomára, a Sziklamecsetre. Reggel van, a nap pont jó irányból sütve megvilágítja az ősi várost. Szorgalmasan készítem a fotókat, a kilátónál tevés, szamaras helyi arab bácsikák, "hagyom", hogy keressenek rajtam egy kis pénzt, fotózom őket Jeruzsálem és a Sziklamecset panorámájával a hátuk mögött…
Az Olajfák-hegyéről az is jól látható, hogy a város panorámáját a Sziklatemplom aranykupolája uralja - a Templomhegy másik épülete az al-Aksza mecset -, az arany és alumínium ötvözetéből készült remekművet Korán-idézetekkel ékesítették.
Ereszkedek tovább, a legtöbb nevezetességnek helyt adó Óváros felé tartunk, a három részből álló város még az arab Kelet-Jeruzsálemből és a zsidó Nyugat-Jeruzsálemből tevődik össze. Az Óvárost fal veszi körül, amelyet viszont ottomán törökök szultánja építtetett a XVI. században, Nagy Szulejmán ide is eljutott, akárcsak - sajnálatos módon - a mohácsi csatatérre.
Katonák, biztonságiak őrzik gondosan a Siratófal környékét, fémdetektoros kapun át lehet bejutni, a táskákat átvizsgálják. Az Első és Második Templomból egyedüliként ez a fal maradt meg ötven méter hosszú, húsz méter széles. Hatalmas kőtömbök egymásra rakva, ahogy jobban megnézegetem, olybá tűnik, nincs is köztük kötőanyag. Valaki említette korábban, az egyes tömbök az ötven-hatvan, sőt, a száz tonnát is elérik, apró porszemként felnézve, könnyen hihető. (2016)" forrás
,, Nachalot kerület inkább helyiek lakta környék, már nincs tele turistával, annál inkább zsúfolt éttermekkel, bárokkal, boltokkal. A híres Mahene Yehuda piactól és az Azura étteremtől párszáz méterre laktunk, de sosem értünk haza zárásig, így az Azurának csak a tel avivi testvérét próbáltuk. Izraelban a kaja drága, de finom. A piacon egy francia-libanoni után nyaltuk meg mind a tíz ujjunkat, és ajánlom a Sima nevű éttermet az Agripas utcában. A Mahene Yehuda piac kis fedett utcácskáival nekem sokkal hangulatosabb volt mint a tel-avivi Carmel. Ha csak egy piacra van idő én inkább a jeruzsálemit ajánlom. (2017)" forrás
Belváros (city center) - Kriszta fotója
Panoráma az Olajfák hegyéről - Kriszta fotója
Kriszta fotója
R. Gyuri fotója
Orr-todox bácsi bányászati engedéllyel
* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon
© Utikritika.hu. 2012.
Amerikai Egyesült Államok | Amszterdam | Argentína | Ausztrália | Ausztria | Bahama-szigetek | Balatonszéplak-felső | Bali | Barcelona | Berlin | Ciprus | Dominikai Köztársaság | Dubai | Egyiptom | Franciaország | Görögország | Hajóutak | Horvátország | Hongkong | India | Isztambul | Kanada | Kanári-szigetek | Kuba | Kvarner-öböl | London | Madrid | Malajzia | Maldív-szigetek | Mallorca | Mauritius | Málta | Mexikó | Nagy-Britannia | Németország | New York | Olaszország | Párizs | Portugália | Róma | Seychelle-szigetek | Sharm el-Sheik | Skócia | Spanyolország | Sri Lanka | Szingapúr | Thaiföld | Törökország | Toszkána | Tunézia | Vietnam | Zöld-foki Köztársaság
Gábor, 2023. 03. 28. 16:46
Izraelről áhítat nélkül: https://fikatours.blogspot.com/2023/03/izrael.html
Farkas Árpád, 2018. 12. 04. 20:35
Nincs a világnak még egy olyan pontja, amely ily mély benyomást tett volna rám. Kiemelném a Kotelt, a Síratófalat, ami igazi spirituális élmény. Hozzá kell tenni szinte érezni, hogy itt dobog a világ szíve. Sajnos az egyik legveszélyesebb puskaporos hordó is, mely bármelyik pillanatban robbanhat. Szent Sír bazilika, mely nem a világ legszebb temploma, de a hely szelleme és a különböző felekezetek együttes jelenléte varázslatossá teszik a helyet. A kereskedelem sajnos a szent helyeket is behálózta. Megrendítő élményt nyújtott a Yad Vashem leírni is lehetetlen azt a mérhetetlen szenvedést, amit a Holocaust idején kellett elszenvednie a zsidóságnak. Izrael Múzeum is magával ragadó, mely fényesen mutatja be Erec Jiszrael történetét. Magával ragadó a holt-tengeri tekercs története is. Egyszóval ide visszavágyom és remélem ez még életemben megvalósul.