ÚTIKRITIKA.HU / Izrael

Repülőjegy | Szállásválasztás | Vízum és vám | Fotóegyveleg

Tel Aviv - Kriszta fotója

Repülőjegy és repülés

Repülésre négy közvetlen és számtalan átszállásos lehetőség adott, ezen a linken bátran válogathat mindenki a lehetőségek és árak között.

• EL-AL: Közvetlenül jelenleg az EL-AL Izraeli Légitársaság, az UP, az Elal fapados járata, a Wizz Air magyar diszkont légitársaság repül és a Ryanair. Áraik az utóbbi időben nagyban csökkentek, pár hónappal előbbre foglalva (de néha akár csak hetekkel is) 30-40 ezer forintos retúr jegyet vehetünk. Az átlagos árak azonban inkább 60-80 ezer forint körül vannak. Az El-AL-t választóknak tudniuk kell, hogy az igazán minőségi és kellemes szolgáltatás mellett jóval magasabb fokú biztonsági ellenőrzés van a Liszt Ferenc repülőtéren, mint a Wizz Air járatoknál! Ez általában egy 5-10 perces elbeszélgetést jelent egy biztonsági tiszttel az utunk céljáról és részleteiről illetve a csomagok tüzetesebb vizsgálatát. Hazautazáskor már nincs ilyen különbség a két járat között, hiszen a Ben Gurion repülőtéren minden járat utasát nagyon szigorúan átvizsgálják. Határozottan javasoljuk, hogy legalább 3 órával járat indulás előtt érkezzenek meg a repülőtérre, különösen a nyári főszezonban!
  • 2018-ban az UP újra ELAL lesz a tervek szerint.
  • Turkish Airlines: Átszállásos utazáshoz a Turkish Airlines Isztambulon keresztüli, a LOT lengyel légitársaság Varsón keresztüli, esetleg az Austrian osztrák légitársaság bécsi átszállásos járatát vagy a Lufthansát javasoljuk.
  • Debrecenből is megközelíthető Tel Aviv direkt járattal
  • A Ben Gurionról Tel Aviv központjába könnyű bejutni vonattal, busszal vagy taxival. De abban az esetben, ha az utazó Jeruzsálemben kezdené az utat, érdemes előre transzfert foglalnia, mert oda az eljutás nem nevezhető egyszerűnek tömegközlekedéssel. Vigyázni kell még a számos nemzeti és vallásos ünneppel is, amikor a tömegközlekedés csak részben működik vagy egyáltalán nem.

Érkezés&Belépés&Kilépés

Valaha mért rekord! 25 perc alatt a géptől a vasútállomásig..
Goodbye hosszú sorok, goodbye biztonsági ellenőrzés, goodbye haszontalan kérdések sora.
Automata útlevélkezelés, egyetlen kérdés és zöld kártya a kézben és go.. Izrael így már inkább kedvellek 🙂 (Ata, 2023, június)

Érkezés fapadossal, a repülőtér hátsó részén lévő álláshelyek egyikére. Onnan reptéri busszal kb. 10 percig vittek a fő terminálra. Itt egy nem használt csomagkiadó szűk helyiségében útlevél-ellenőrzés egy automatánál, mely kinyomtatja az itt-tartózkodáshoz szükséges papírt.

Ezután érkezés a fő kiléptető csarnokba, ahol óriási sorok, csak a helyi és az amerikai állampolgárok mehettek ki ellenőrzés nélkül. Kb. egy óra várakozás után kerültünk sorra, előttünk volt akit csak 10 percre félreállítottak, de volt akit egy külön helyiségbe tereltek, további ellenőrzés céljából (mondjuk ők itthon is gyanúsak lennének :) ). Itt megnézték útleveleinket, pár kérdés a tartózkodás céljáról és időtartamáról.

Hazautazás: a terminálnál leszálltunk a vonatról majd kerestük a járatunkat. Mivel ide érkeztünk, gondoltuk innen is indulunk. Ám a kiírás szerint az a T1-ről indul. Ekkor derült ki, hogy mi a 3-as Terminálon vagyunk, de a fapados gépek az 1-esről indulnak. Ide egy ingyenes busz visz át a parkolóból, de ez nincs valami jól kitáblázva. Mivel a busz kiszolgálja a külső parkolókat, így ez az útba eső kb összes körforgalom minden irányból történő bejárásával jár több mint 15 percen keresztül.

Aztán az elektronikus beszállókártyával nem volt gond, a check-in pulthoz is odamentünk (ott nem kaptunk semmit, nem tudjuk volt-e rá szükség). A szeku előtt egy hölgy még megnézte az útlevelünket, de nem problémázott semmit. (Ezek miatt tényleg érdemes jóval korábban kiérni a reptérre). Innen a szokásos módon zajlott minden, a szokásos 2 órás késéssel.. (2023)

A Ryanair hajnalban induló járata délelőtt tízkor landolt a tel-avivi Ben Gurion repülőtéren. A korábban tapasztalható szigorú beléptetési eljárásnak nyomát sem láttuk. A fogadóépületbe lépve egy rakás automata várja a beutazókat, ahol csak annyi a dolgunk, hogy beszkenneltetjük vele az útlevelünk fényképes oldalát, majd belemosolygunk egy kamerába, és már nyomtatja is a kártyát, amit az utazás végéig meg kell őriznünk. Nagyon fontos, hogy végig nálunk legyen ez a kártya, mert ennek bemutatásával a szállásokon nem számítanak fel ÁFA-t. (2023) forrás

"A kb 3 órás repülőút után este 9 körül érkeztünk meg a tel-avivi Ben Gurion reptérre. Itt még az útlevél ellenőrzés előtt kiszúrtak bennünket és kérdezgetni kezdtek érkezésünk céljáról. Mivel nem volt takargatnivalónk minden tervünket szépen elmeséltük. Miután látták, hogy felkészültek vagyunk (és van hotel foglalásunk) jó utat kívántak és továbbengedtek. Az útlevél ellenőrzésnél a szokásos kérdéseken túl (utazás célja, meddig tervezünk maradni) kíváncsiak voltak a foglalkozásunkra is. Mivel tudják, hogy sok országban nem nézik jó szemmel az izraeli pecsétet az útlevélben, ezért már külön kérés nélkül egy kis cédulát adnak az országba belépéskor, amire rákerült az útlevélből kiolvasott fénykép és az útlevél adatai. Ezzel a cédulával 3 hónap Izraelben tartózkodás megengedett." forrás

"2017. áprilisi közlés: A Tel Aviv Ben Gurion Repülőtér 1-es Terminál - T1 - felújítása hamarosan befejeződik és az alábbiak szerint fog újra üzembe állni. Az UP by EL AL gépek is a T1- et fogják használni.

Május 14 - június 18. között minden UP utasnak (a csak kézipoggyásszal rendelkezőknek és az online becsekkoltaknak is) a Terminál 1-en kell jelentkezni a Check in-hez és biztonsági ellenőrzéshez. Ezek után az utasokat busszal fogják átszállítani a T3-ba beszállításhoz.
Június 19-től minden UP utas számára a Check-in, Biztonsági ellenőrzés és a Beszállítás is a Terminál 1-en történik.
Az érkező utasok továbbra is a Terminál 3-ra érkeznek."

Belépés, kilépés Izraelből

Megérkezés után egy nagyon rövid ideig tartó sorbanállás következik, az útlevéllelenőrző pontokig, ahol néhány standard kérdést tesznek fel: mivel foglalkozol, miért utaztál az országba, egyedül érkeztél, vagy másokkal, milyen kapcsolatban vagy az utitársaiddal.

Kilépésnél nem ennyire egyszerű a helyzet…

A reptér bejáratától nem messze fehér mobilis ellenőrző pultok sorakoznak, azokhoz kell először menni, mielőtt beengednek a csomagellenőrző részre.

Két opció van: megkapod a standard kérdéseket (mivel foglalkozol, miért utaztál az országba, hol jártál, kivel beszéltél az utazásod alatt, magad csomagoltad vagy sem a poggyászod, a csomagolás óta maradt-e ellenőrizetlenül, stb.), majd az ellenőrző szalagot, amivel tovább indulhatsz a csomagellenőrző pontok felé. Együtt utazók közösen is megközelíthetik a pultokat, ahol angolul is lehet beszélni, de nyelvi akadályok esetén adnak akár magyar nyelvű tájékoztató papírt is, amit el kell olvasni.

Vagy…meglátják a Marokkói pecsétet az útleveledben!

Ha az izraeli utad előtt jártál Marokkóban, számíts extra 30 percet a 3 órás indulás előtti repülőtéri érkezéshez.

A pecsét kiszúrása előtt megkaptuk a standard kérdéseket, miközben az őr forgatta a meggyötört útlevelem lapjait, mikor észre vette, odament a kollégájához, konzultáltak, majd újabb kollégát hívtak, végül egy kedves hölgy faggatott ki. Elölről kezdte a standard kérdéseket, majd megkért, hogy a barátnőmet hátra hagyva kövessem őt egy új pulthoz, ahol csak ketten voltunk. Előre elnézést kért a személyesebb kérdésekért, ez a feladata. A kérdéscunami végére elszédültem, szerintem ő is. A nagyobb gondot az okozta, hogy többször is voltam Marokkóban, a kérdés úgy hangzott:

Miért utazott Marokkóba? Miért ment vissza többször is?

Mintha Marokkóra elég lenne pár nap…Majd visszamentünk az útitársamhoz, és most rajta volt a sor, hogy az izraeli utunkról beszámoljon, válaszok formájában.

Kíváncsiságból rákérdeztem, hogy miért éppen Marokkó, mikor több érdekesebb pecsét is van az útlevélben. Mosoly után felajánlotta, hogy elmondja, ha majd nekik dolgozom. Tudod erre a választ?

A csomagellenőrzés 25 percet vett igénybe, mivel a táskám remek tesztgyakorlatnak minősült. Egy újoncot tanítottak be, és mivel a táskámban tükörreflexes gép, különböző 100 ml folyadéktárolók, tengeri só, és töltők is voltak, azon kísérleteztek, hogy a kolléga be tudja-e azonosítani a tárgyakat. Egy adott ponton rájöttem mi folyik, mivel engem nem tájékoztattak arról, hogy miért szedik szét a poggyászom.  (2020) forrás

Szállásválasztás

Izrael alapvetően nem olcsó ország, így rokonok híján jobb egy összehasonlító szálláskereső oldal ajánlataira támaszkodni.

Vízum és vám

Magyar állampolgárok 3 hónapnál rövidebb (turista célú) tartózkodásra vízum nélkül léphetnek az országba! A belépéskor egy kis kártyát raknak az útlevélbe, amelyen szerepel, hogy meddig vagyunk jogosultak ott tartózkodni, ezt meg kell őrizni, kilépéskor kérhetik. Az útlevélnek az elutazás dátumától számítva még 6 hónapig érvényesnek kell lennie!

,, Az országba való beutazáshoz vízum nem szükséges, de fel fognak tenni kérdéseket a be- és kilépésnél egyaránt. Különösen, ha előtte jártál már a Közel-Keleten valamerre. Ha nem beszélsz jól angolul, az se para, vannak magyarul is kérdéseik. Sok állam nem fogadja el Izraelt mint létező országot, sőt valamelyik országba nem is mehetsz X évig, ha Izraelben jártál korábban. Szóval érdemes ezekre az út tervezésénél már odafigyelni, kiváltképp, ha tervezel több kiruccanást más országokba a közeljövőben, nehogy a reptéren fordítsanak vissza. Igaz, nem kapsz pecsétet az útleveledbe, csak egy kis papírkát a be és kilépésről, de sose lehet tudni. (2017)" forrás

Fotóegyveleg

Haifa-i vécétábla

Jeruzsálem - Mahane Yehuda piac - édességek, sós sütemények - Kriszta fotója

Vissza az elejére

Szzzzzzzzz, 2023. 05. 29. 11:05
Hazautazás: a terminálnál leszálltunk a vonatról majd kerestük a járatunkat. Mivel ide érkeztünk, gondoltuk innen is indulunk. Ám kiírás szerint az a T1-ről indul. Ekkor derült ki, hogy mi a 3-as Terminálon vagyunk, de a fapados gépek az 1-esről indulnak. Ide egy ingyenes busz visz át a parkolóból, de ez nincs valami jól kitáblázva. Mivel a busz kiszolgálja a külső parkolókat, így ez az útba eső kb összes körforgalom minden irányból történő bejárásával jár több mint 15 percen keresztül.
A Ryanair app online check-in után kiállítja az elektronikus beszállókártyát, a szokásos infókkal (indulási idő, a kapu 40 perccel korábban zár, stb) MAJD küldözgetik az e-mail-eket (angol nyelven!), hogy ez nem így van, a check-in desk már 60 perccel korábban zár, ha nem helyiek vagyunk, akkor ezt kötelező felkeresni, a beszállókártyát pedig nyomtassuk ki, mert az elektronikus nem lesz jó! Ezzel az egyik probléma, hogy nem vittünk nyomtatót, de a nagyobb baj, hogy csak az applikációban lévő beszállókártya volt elérhető, pdf-et nem generált a rendszer... Aztán az elektronikus beszállókártyával nem volt gond, a chech-in pulthoz is odamentünk (ott nem kaptunk semmit, nem tudjuk volt-e rá szükség). A szeku előtt egy hölgy még megnézte az útlevelünket, de nem problémázott semmit. (Ezek miatt tényleg érdemes jóval korábban kiérni a reptérre). Innen a szokásos módon zajlott minden, a szokásos 2 órás késéssel..

Szzzzzzzzz, 2023. 05. 29. 10:44
Érkezés fapadossal, a repülőtér hátsó részén lévő álláshelyek egyikére. Onnan reptéri busszal kb 10 percig vittek a fő terminálra. Itt egy nem használt csomagkiadó szűk helyiségében útlevélellenőrzés egy automatánál, mely kinyomtatja az itt tartózkodáshoz szükséges papírt. Ezután érkezés a fő kiléptető csarnokba, ahol óriási sorok, csak a helyi és amerikai állampolgárok mehettek ki ellenőrzés nélkül. Kb egy óra várakozás után kerültünk sorra, előttünk volt akit csak 10 percre félreállítottak, de volt akit egy külön helyiségbe tereltek, további ellenőrzés céljából (mondjuk ők itthon is gyanúsak lennének :) ). Itt megnézték útleveleinket, pár kérdés a tartózkodás céljáról és időtartamáról. Még a csarnokban Rav-Kav kártya beszerzése, majd onnan pár lépésre lévő vasút automatájánál jegyvásárlás. Vonattal könnyen és kényelmesen el lehet jutni Tel-Aviv-ba és Jeruzsálembe.