ÚTIKRITIKA.HU / Panama-csatorna







útikritikák


Panama-csatorna

Panama-csatorna

A Panama-csatornáról dióhéjban|Tetszett&Nem tetszett|Vélemények|Odajutás|Miraflores Visitor Center| Története|Működés| Fotóegyveleg

Kriszta fotója

2022. december: A múzeum zárva van és csak a földszinti és a második emeleti kilátó szintről lehet nézni a hajókat. Zárva van az IMAX mozi és az étterem is.

A Panama-csatornáról dióhéjban

Ez az egyetlen dolog, amit talán mindenki ismer, ha Panamáról van szó.

A Panama-csatornának három zsilipje (hajókat emelő vagy leengedő kapuk) van: Miraflores, Gatun és a Pedro Miguel. A Miraflores a Panamavároshoz és a Csendes-óceánhoz legközelebb eső zsiliprendsze, és a három közül messze a leglátogatottabb a turisták részéről. Külön látogatóközponttal rendelkezik (Miraflores Visitor Center).

A legegyszerűbb módja annak, hogy önállóan idejuss, az Uber használata. Nagyon olcsó Panamavárosban. 5,17 USD-t fizettünk, hogy eljussunk Panamaváros belvárosából. A visszafelé útra is könnyen szereztünk Ubert is (az egyik szó szerint a parkolóban várt). Busz is jár ide a fővárosból. A jegy 50 centbe kerül.

Felnőtteknek a belépő 10 USD.

A Csendes- és az Atlanti-óceánt összekötő , 77 kilométer hosszú mesterséges csatorna a tengeri kereskedelem egyik centruma, évente közel 15 ezer hajót engednek át zsilipein. Bár a Szuezi-csatorna mintájára tervezték megépíteni, annál sokkal korszerűbb megoldást találtak a hajók átnavigálására a szűk csatornán.

A Panama-csatorna Atlanti-óceáni oldalán található az Agua Clara Látogató Központ, ami néhány éve készült el, és nagyon színvonalas.

Kriszta fotója

Tetszett&Nem tetszett

Tetszett

1.

Nem tetszett

1.A karácsonyi ünnepek utáni első napon, kora délután voltunk ott, és irtózatosan nagy volt a tömeg.

Vélemények

A Panama-csatorna meglátogatása a turista számára kötelező program. A természetkedvelőnek és a technika iránt érdeklődőnek is markáns élmény, még akkor is, ha nagyüzemi pénztárca lecsapolás és zajlik és a turisták tömegében kell élvezni a látványt. Lenyűgözi így is az embert az, hogy 100 évvel ezelőtt mire volt képes az emberi elme, technika és merészség. Sokféle tartalmú, és időtartamú formája van a csatorna meglátogatásának: A legegyszerűbb a Miraflores-zsilip meglátogatása. Tartalmasabbak a félnapos hajótúrák, van a 8 órás Panamaváros-Colon hajózás, és az 5-6 órás program, ami a Panamaváros és a Gatun-tó közötti szakaszt tartalmazza. A csatorna turista központja 20-30 perces taxizással elérhető a városközpontból.

Tanácsos délelőtt 9 és 11 óra közöttre (vagy 16 óra körülre) időzíteni a csatorna meglátogatását, mert akkor szinte biztos, hogy láthatunk áthaladó hajókat. Nincs garantálva, hogy azonnal látunk forgalmat. Türelemmel kell várni. Ezen a linken van a legjobb információ. De semmi sem biztos . Vigyázat! Délidőben 3 órás időtartamra a zsilipet lezárják ("sziesztázás"). Egyesek szerint 11 és 13 óra között van a legkisebb esélye annak, hogy hajó áthaladást nézhetünk. A Miraflores zsilip, a 4 emeletes (túl hidegre klimatizált) Turista Központ (múzeum, vetítő stb.) belépődíja 15 USD/fő (a helyiek csak 3 dolcsit fizetnek). A 3D-s filmvetítés vagy bejön, vagy nem. Sokak számára a Turista Központ nem egy nagy szám. Egyébként a kilátó terasz csak 17 óráig van nyitva. Ne hétvégére időzítsük a csatorna meglátogatását, mert akkor túl nagy a tömeg.

Vannak olyan vélemények, hogy érdemesebb a Gatun-i zsilipnél nézni a csatornát, mert ott nincs olyan turista tömeg, mint a Miraflores zsilipnél. A csatornához taxizás jellemzően olcsóbb, mint a visszafelé út. A csatornánál várakozó taxisok akár 20 dollárt is ki akarnak préselni a turistából, aki odaútra csak 8-10 dollárt fizetett. Visszaútnál érdemes megvárni, hogy olyan taxi jöjjön, amelyik éppen látogatót hoz a csatornához. Van buszos lehetőség is, de a megállóhoz sokat kell gyalogolni és a menetrend nem sűrű. (kr)


"Nem olyan rég elmentünk megnézni a csatornabővítést. Mivel hogy ebben az évben ünnepelték a száz éves évfordulót megnyitotta kapuit mindenki számára a konstrukció. Természetesen ebből is üzletet csinálnak akárcsak az amerikaiak. A külföldieknek mint mindig itt is több a belépő de minket már panamaiaknak néznek ;) Szóval, ha erre jársz akkor ezt feltétlen nézd meg, és persze ne hagyd ki a Mirafloresi eredeti Panama- csatornát sem. És akkor most lássunk egy kis történelmet... "

Odajutás

A legegyszerűbb módja annak, hogy önállóan idejuss, az Uber használata. Nagyon olcsó Panamavárosban. 5,17 USD-t fizettünk, hogy eljussunk Panamaváros belvárosából. A visszafelé útra is könnyen szereztünk Ubert is (az egyik szó szerint a parkolóban várt). (2022)

Miraflores Visitor Center

Két időpontban lehet látni hajó átrakást: reggel nyolckor vagy délután háromkor.  Reggelente a Csendes-óceánról emelik fel a hajókat a Miraflores zsilipein keresztül. Délután a Karib-tenger felől érkező hajókat engedik le a Miraflores-tóból a Csendes-óceánba. Ha ezeken az időpontokon kívül érkezel, nem fogsz látni egyetlen hajót sem áthaladni, márpedig ez a látogatás értelme, fénypontja. Persze a hétvégéken nagyobb a tömeg, mint a hétköznapokon.

Kriszta fotói

Története

A 77 kilométer hosszú csatorna megépítésének története egyenesen regénybe illő. Már az 1500-as években a spanyol telepesek is használták a Panama-földszorost: a gyarmatosítók ezen az útvonalon szállították az Amerika nyugati partjain rabolt aranyat, hogy aztán az atlanti-óceáni kikötőkből Európába vigyék tovább. Innentől kezdve állandó harc folyt ezért a panamai területért, mindig más akarta magának megkaparintani. Mivel a szoros fontos kereskedelmi központnak számított, minden félnek az volt az érdeke, hogy fejlesszék a területet, így többek közt vasutat is építettek, hogy a kereskedelem még gördülékenyebben menjen.

A Panama-csatorna csak 1999-ben lett Panamáé. A becslések szerint 27 500 ember vesztette életét a több zsilipes, bonyolult csatorna megépítése közben? Az építkezés során elterjedt járványok, földcsuszamlások és árvizek rengeteg emberéletet követeltek, ám az áldozatok nem voltak hiába valóak. Miután elkészült, a csatornának köszönhetően az amerikai vízi kereskedelem jelentősen felgyorsult. Egyes hajózási útvonalak a felére csökkentek, például a New Yorkból San Franciscóba vezető út 22 500 km-ről 9500 km-re csökkent. forrás

A Panama-csatorna 1963-ban elérte a funkcionalitás maximális pontját. 2006-ban végül bejelentették a Panama-csatorna bővítésének projektjét. új zsilipeken keresztül, hogy sokkal nagyobb tér legyen a tengeri forgalom számára. Ezt a döntést népszavazás elé terjesztették, és a szavazó lakosság többsége jóváhagyta. A munkálatok a következő évben kezdődtek, és 2016-ban csúcsosodtak ki júniusban egy sor késés és pénzügyi válság miatt. forrás

Casco Viejoban található a szépen felújított Csatorna Múzeum. A belépőjegy 15.- dollár turistáknak.

Csatorna-múzeum Panamaváros óvárosában - Kriszta fotója

Működés

5 lépcső van összesen.

200 ezer és 1 millió USD között van az ára egy átkelésnek/hajó. Két nappal előtte kérik a pénzt.

Mivel a csatorna nagyon szűk és a 3 zsilip működtetése komoly műszaki üzemeltetési és tervezési munka, így meghatároztak egy maximális hajóméretet, ami még átfér a zsilipen: ez az ún. Panamax. Amely 2016-ig volt érvényben, míg át nem adták a legújabb zsilipet, amelyen a Panamaxnál nagyobb méretű hajók is átférnek, így már az Új-Panamax méret a mérvadó. forrás

Kriszta fotója

Várnak a sorukra - Kriszta fotója

Fotóegyveleg

Kriszta fotói

Hajtány - Kriszta fotója

Bridge of the Americas (Puente de las Américas) - 1962-ben adták át.  - Kriszta fotója


Kommentek

Még nem érkezett hozzászólás.


Új hozzászólás beküldése

Név:
E-mail cím:*
Hozzászólás:


* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon





SZÁLLÁSFOGLALÁS