Panama-csatorna
Kriszta fotója
2022. december: A múzeum zárva van és csak a földszinti és a második emeleti kilátó szintről lehet nézni a hajókat. Zárva van az IMAX mozi és az étterem is.
Ez az egyetlen dolog, amit talán mindenki ismer, ha Panamáról van szó.
A Panama-csatornának három zsilipje (hajókat emelő vagy leengedő kapuk) van: Miraflores, Gatun és a Pedro Miguel. A Miraflores a Panamavároshoz és a Csendes-óceánhoz legközelebb eső zsiliprendsze, és a három közül messze a leglátogatottabb a turisták részéről. Külön látogatóközponttal rendelkezik (Miraflores Visitor Center).
A legegyszerűbb módja annak, hogy önállóan idejuss, az Uber használata. Nagyon olcsó Panamavárosban. 5,17 USD-t fizettünk, hogy eljussunk Panamaváros belvárosából. A visszafelé útra is könnyen szereztünk Ubert is (az egyik szó szerint a parkolóban várt). Busz is jár ide a fővárosból. A jegy 50 centbe kerül.
Felnőtteknek a belépő 10 USD.
A Csendes- és az Atlanti-óceánt összekötő , 77 kilométer hosszú mesterséges csatorna a tengeri kereskedelem egyik centruma, évente közel 15 ezer hajót engednek át zsilipein. Bár a Szuezi-csatorna mintájára tervezték megépíteni, annál sokkal korszerűbb megoldást találtak a hajók átnavigálására a szűk csatornán.
A Panama-csatorna Atlanti-óceáni oldalán található az Agua Clara Látogató Központ, ami néhány éve készült el, és nagyon színvonalas.
Kriszta fotója
Tetszett
1.
Nem tetszett
1.A karácsonyi ünnepek utáni első napon, kora délután voltunk ott, és irtózatosan nagy volt a tömeg.
A Panama-csatorna meglátogatása a turista számára kötelező program. A természetkedvelőnek és a technika iránt érdeklődőnek is markáns élmény, még akkor is, ha nagyüzemi pénztárca lecsapolás és zajlik és a turisták tömegében kell élvezni a látványt. Lenyűgözi így is az embert az, hogy 100 évvel ezelőtt mire volt képes az emberi elme, technika és merészség. Sokféle tartalmú, és időtartamú formája van a csatorna meglátogatásának: A legegyszerűbb a Miraflores-zsilip meglátogatása. Tartalmasabbak a félnapos hajótúrák, van a 8 órás Panamaváros-Colon hajózás, és az 5-6 órás program, ami a Panamaváros és a Gatun-tó közötti szakaszt tartalmazza. A csatorna turista központja 20-30 perces taxizással elérhető a városközpontból.
Tanácsos délelőtt 9 és 11 óra közöttre (vagy 16 óra körülre) időzíteni a csatorna meglátogatását, mert akkor szinte biztos, hogy láthatunk áthaladó hajókat. Nincs garantálva, hogy azonnal látunk forgalmat. Türelemmel kell várni. Ezen a linken van a legjobb információ. De semmi sem biztos . Vigyázat! Délidőben 3 órás időtartamra a zsilipet lezárják ("sziesztázás"). Egyesek szerint 11 és 13 óra között van a legkisebb esélye annak, hogy hajó áthaladást nézhetünk. A Miraflores zsilip, a 4 emeletes (túl hidegre klimatizált) Turista Központ (múzeum, vetítő stb.) belépődíja 15 USD/fő (a helyiek csak 3 dolcsit fizetnek). A 3D-s filmvetítés vagy bejön, vagy nem. Sokak számára a Turista Központ nem egy nagy szám. Egyébként a kilátó terasz csak 17 óráig van nyitva. Ne hétvégére időzítsük a csatorna meglátogatását, mert akkor túl nagy a tömeg.
Vannak olyan vélemények, hogy érdemesebb a Gatun-i zsilipnél nézni a csatornát, mert ott nincs olyan turista tömeg, mint a Miraflores zsilipnél. A csatornához taxizás jellemzően olcsóbb, mint a visszafelé út. A csatornánál várakozó taxisok akár 20 dollárt is ki akarnak préselni a turistából, aki odaútra csak 8-10 dollárt fizetett. Visszaútnál érdemes megvárni, hogy olyan taxi jöjjön, amelyik éppen látogatót hoz a csatornához. Van buszos lehetőség is, de a megállóhoz sokat kell gyalogolni és a menetrend nem sűrű. (kr)
"Nem olyan rég elmentünk megnézni a csatornabővítést. Mivel hogy ebben az évben ünnepelték a száz éves évfordulót megnyitotta kapuit mindenki számára a konstrukció. Természetesen ebből is üzletet csinálnak akárcsak az amerikaiak. A külföldieknek mint mindig itt is több a belépő de minket már panamaiaknak néznek ;) Szóval, ha erre jársz akkor ezt feltétlen nézd meg, és persze ne hagyd ki a Mirafloresi eredeti Panama- csatornát sem. És akkor most lássunk egy kis történelmet... "
A legegyszerűbb módja annak, hogy önállóan idejuss, az Uber használata. Nagyon olcsó Panamavárosban. 5,17 USD-t fizettünk, hogy eljussunk Panamaváros belvárosából. A visszafelé útra is könnyen szereztünk Ubert is (az egyik szó szerint a parkolóban várt). (2022)
Két időpontban lehet látni hajó átrakást: reggel nyolckor vagy délután háromkor. Reggelente a Csendes-óceánról emelik fel a hajókat a Miraflores zsilipein keresztül. Délután a Karib-tenger felől érkező hajókat engedik le a Miraflores-tóból a Csendes-óceánba. Ha ezeken az időpontokon kívül érkezel, nem fogsz látni egyetlen hajót sem áthaladni, márpedig ez a látogatás értelme, fénypontja. Persze a hétvégéken nagyobb a tömeg, mint a hétköznapokon.
Kriszta fotói
A 77 kilométer hosszú csatorna megépítésének története egyenesen regénybe illő. Már az 1500-as években a spanyol telepesek is használták a Panama-földszorost: a gyarmatosítók ezen az útvonalon szállították az Amerika nyugati partjain rabolt aranyat, hogy aztán az atlanti-óceáni kikötőkből Európába vigyék tovább. Innentől kezdve állandó harc folyt ezért a panamai területért, mindig más akarta magának megkaparintani. Mivel a szoros fontos kereskedelmi központnak számított, minden félnek az volt az érdeke, hogy fejlesszék a területet, így többek közt vasutat is építettek, hogy a kereskedelem még gördülékenyebben menjen.
A Panama-csatorna csak 1999-ben lett Panamáé. A becslések szerint 27 500 ember vesztette életét a több zsilipes, bonyolult csatorna megépítése közben? Az építkezés során elterjedt járványok, földcsuszamlások és árvizek rengeteg emberéletet követeltek, ám az áldozatok nem voltak hiába valóak. Miután elkészült, a csatornának köszönhetően az amerikai vízi kereskedelem jelentősen felgyorsult. Egyes hajózási útvonalak a felére csökkentek, például a New Yorkból San Franciscóba vezető út 22 500 km-ről 9500 km-re csökkent. forrás
A Panama-csatorna 1963-ban elérte a funkcionalitás maximális pontját. 2006-ban végül bejelentették a Panama-csatorna bővítésének projektjét. új zsilipeken keresztül, hogy sokkal nagyobb tér legyen a tengeri forgalom számára. Ezt a döntést népszavazás elé terjesztették, és a szavazó lakosság többsége jóváhagyta. A munkálatok a következő évben kezdődtek, és 2016-ban csúcsosodtak ki júniusban egy sor késés és pénzügyi válság miatt. forrás
Casco Viejoban található a szépen felújított Csatorna Múzeum. A belépőjegy 15.- dollár turistáknak.
Csatorna-múzeum Panamaváros óvárosában - Kriszta fotója
5 lépcső van összesen.
200 ezer és 1 millió USD között van az ára egy átkelésnek/hajó. Két nappal előtte kérik a pénzt.
Mivel a csatorna nagyon szűk és a 3 zsilip működtetése komoly műszaki üzemeltetési és tervezési munka, így meghatároztak egy maximális hajóméretet, ami még átfér a zsilipen: ez az ún. Panamax. Amely 2016-ig volt érvényben, míg át nem adták a legújabb zsilipet, amelyen a Panamaxnál nagyobb méretű hajók is átférnek, így már az Új-Panamax méret a mérvadó. forrás
Kriszta fotója
Várnak a sorukra - Kriszta fotója
Kriszta fotói
Hajtány - Kriszta fotója
Bridge of the Americas (Puente de las Américas) - 1962-ben adták át. - Kriszta fotója
* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon
© Utikritika.hu. 2012.
Amerikai Egyesült Államok | Amszterdam | Argentína | Ausztrália | Ausztria | Bahama-szigetek | Balatonszéplak-felső | Bali | Barcelona | Berlin | Ciprus | Dominikai Köztársaság | Dubai | Egyiptom | Franciaország | Görögország | Hajóutak | Horvátország | Hongkong | India | Isztambul | Kanada | Kanári-szigetek | Kuba | Kvarner-öböl | London | Madrid | Malajzia | Maldív-szigetek | Mallorca | Mauritius | Málta | Mexikó | Nagy-Britannia | Németország | New York | Olaszország | Párizs | Portugália | Róma | Seychelle-szigetek | Sharm el-Sheik | Skócia | Spanyolország | Sri Lanka | Szingapúr | Thaiföld | Törökország | Toszkána | Tunézia | Vietnam | Zöld-foki Köztársaság
Még nem érkezett hozzászólás.