Panamaváros
.
Kriszta fotója
Panamaváros a Panamai Köztársaság fővárosa, egyben a Panama-csatorna déli bejárata. A fővárosnak kb. 800 ezres a lakossága. A Csendes-óceán partján fekvő főváros az ország gazdasági és pénzügyi központja. A közép-amerikai országban amúgy a fővárost nem Panamavárosnak, hanem egyszerűen Panamának nevezik. Panamaváros sok látogató számára meglepően fejlett, modern és tiszta, főleg latin-amerikai viszonylatban. (Azért az utcák takarítása és a szemét elhordása itt sem kifejezetten jól szervezett.) Jó a közbiztonság, ami a markáns rendőri jelenlétnek is köszönhető.
"Valóban mindenhol sok a rendőr, a fegyveres rendőr. Ez így van. Hogy ez biztonság vagy bizonytalanság érzettel tölt el, az egyedi. Az, hogy meglepően tiszta lenne a város, szerintem pontosításra szorul. A város szemetes, de nagyon. Pontosan a tipikus elhanyagolt latin város módra, ahol a lakosok magától értetődően ejtik el az utcán a kiürült vizes üveget vagy bármit. Amiben a vidéki városoktól különbözik, az az, hogy van igény a tisztaságra. A város vezetése tesz nagy erőfeszítéseket arra, hogy a népet nevelje erre. Például a Cinta Costera gyalogos sávjában a szemeteseket rendszeresen ürítik, söprögetnek is. Szelektív szemetelés csak mutatóba van néhány helyen. Kriszta 2022"
Kriszta fotói
A Szemetelni tilos kiírás előtti szemét - Kriszta fotója
"Nagyon tetszettek a színes, tarka feliratokkal és felfestésekkel teli régi buszok, de inkább kívülről. Nem ültünk fel ezekre a buszokra, mert elég zsúfoltak, és kényelmetlenek. Inkább taxiztunk és metróztunk. A taxisok többnyire nem vágtak át minket. Érdekes volt kimetróznunk a városközpontból és megnézni egy hatalmas bevásárlóközpont életét. A metrón az utazóközönség nagyon kulturált. Semmi egzotikus hangulat, inkább Amerika egy picit szakadtabb kiadásban. Panamavárosban az emberek jól öltözöttek, nagyon adnak magukra. Itt-ott látni nagyon szép nőket. A pasik átlagosak.
Panamaváros sokkal, de sokkal fejlettebb, de kevésbé izgalmas, egzotikus, mint Costa Rica fővárosa, San José. Kiválóan éreztük magunkat, főleg mert annyira jó látni egy dinamikusan fejlődő, szép jövőjű helyet, ahol boldogan lehet élni. Megértettük saját felületes benyomásaink alapján, hogy ott élő magyar ismerőseink miért érzik magukat olyan jól. Panamaváros pozitív meglepetés! Csak az a kár, hogy Panamavárosnak nincsenek sehol vonzó, érdekes strandjai, mint Riónak. " (J. K.)
A sétálóutca, az Avenida Central eléggé lepukkant - Kriszta fotója
"Ez a város Miami, Havanna és a puerto rico-i San Juan valamiféle keveréke. Panamaváros jól láthatóan tele van fejlődési dinamizmussal. A gigantikus modern épületek mellett ott van a koloniális régmúlt, igaz az itthoni lakótelepi házakra emlékeztető ronda épületekkel teli, szomorkás városrészek is. Kedvencünk persze a Casco Viejo, az óváros volt, ami picit emlékeztetett Havannára. Itt a házak részben már szépen renováltak, tele van hangulatos panziókkal, vendéglőkkel. Panamaváros szép is, kicsit kaotikus is. Izgalmasan kontrasztos, ahogy együtt él a hivalkodóan fejlődő modern világ és a színes, hangulatos múlt. Nagy élmény volt friss étkeket enni a halpiacon, és a központi piacon (mercado central) megkóstolni a fantasztikus ízű gyümölcsöket (mangó!). A panamaiak nagyon udvariasak és segítőkészek a külföldi turistákkal szemben. Negatívum: egyes mellékutcák szemetessége, a járdafelületek egyenetlensége, buktatói (nézzünk a lábunk elé!)."
Egy várost széppé tehetnek az épületek, de elsősorban a benne élő emberek teszik igazán vonzóvá. Ez az igazságot most ismét megtapasztalhattuk. A Sinta Costera egyik napsütötte parkolójában kisebb bringás tömeget fedeztünk fel, itt ismerkedtünk össze a Get One Bike nevű, kerékpárbérléssel és kerékpáros túrák szervezésével foglalkozó cég vezéralakjával, Alival. " forrás
Óváros - Kriszta fotója
Panamárososban gyakoriak a közlekedési dugók, óriási a forgalom, persze főként a hétköznapi csúcsidőkben. Az uber remekül működik, sokkal inkább azt érdemes használni és nem a taxikat. De, amikor 20 percet mond a kocsi érkezésére, érdemes alternatívát keresni.
A turista szeret nézelődni, gyalog megismerni még nem látott helyeket. De Panamavárosban (is) tessék nagyon figyelni, mert az autósok valamiért hajlamosak magukat felsőbbrendűnek tartani. Nevelni őket szép és nemes ötlet, de kevés sikerrel kecsegtet.
Ajánlott a zárt cipő viselete, főleg azért, mert a járdák állapota lehetne jobb is. Vizet cipelni felesleges, mindenhol kapható valamilyen ásványvíz. 1 dollár a fél literes az utcán, fele ennyi a kisboltban.
Hétköznapokon minimum háromszor van csúcsforgalom. Reggel és délután, munkahelyhez és iskolákhoz igazodva és kb. egykor, csak úgy, mert ebédelni is kell. Ilyenkor a város szó szerint leáll, a rengeteg egyirányú utca egyszerűen blokkolva marad hosszú percekre. A gyalogos pedig röhögve cikázik az autók között.
A helyi appok és weboldalak még erős spanyol tudással sem adnak infót a buszvonalakról, aktuális menetrendről, a keresők használhatatlanok. 2022 december. Ami meglepően jól működik, ha tömegközlekedésről van szó, az a google maps. Reméljük, ez a jövőben javulni fog.
Taxi
Panamavárosban a turista számára a legkényelmesebb és legpraktikusabb közlekedési mód a taxizás. Jó hír, hogy a taxizás nem drága és nem jellemző a külföldi turisták átverése. A spanyolul nem beszélő utazóval azért simliskedve némileg többet fizettetnek, mint a helyiekkel. A városközponton belüli távolságokért 3-5 dollárt kell csak fizetni. Több utas és/vagy éjszakai fuvar esetén felárat kell fizetni. Szükséges a viteldíjat még az indulás előtt tisztázni. Ha a sofőr által javasolt viteldíj irreálisnak tűnik, akkor érdemes kérni tőle a hivatalos tarifatáblázatot. A főváros ugyanis a viteldíj vonatkozásában övezetekre van felosztva és a tarifa e zónák alapján számítható ki. Taxiórát hiába keresünk a taxikban. Vigyázat: a menőbb szállodák és bevásárlóközpontok előtt várakozó taxik drágább viteldíjat szabnak. A drága sok esetben a pofátlan jelzővel is megtoldható (de hát ez Budapesten sincs másképpen).
Kriszta fotója
"Ha jól tudsz spanyolul, akkor a városon belüli taxizás 3 dollár, ha törve beszélsz spanyolul, akkor 5-6 dollár, ha csak angolul tudsz, akkor 15-20 dollár, ugyanazért a távolságért. Taxióra persze nincs, tehát alkudozni kell előre. Amúgy ezek a simlis taxisok is aranyos pofák, lazák, miként általában a helyiek."
Városi busz
Panamavárosban nagyon jó a buszközlekedési rendszer. Rengeteg járat van, rengeteg irányba. A végállomások a busz elején, a szélvédőn fel vannak tüntetve. Dacára ennek a tájékozatlanabb külföldi turisták számára nem mindig egyszerű kikövetkeztetni, hogy melyik buszra, milyen irányba kell felszállniuk. Mondjuk ki, nagy káosz van. A megállóban, ha nincs sor, mert ilyen is van azért, a közeledő buszt le kell inteni. Különben simán elmegy. Még a drágább, a sztrádán közlekedő sem áll meg intés nélkül. A fővároson belül egy út minimum 25 centbe kerül, maximum 1.25.- be. A buszokon, pontosabban a metrobuszokon nincs készpénzes fizetés. Ún. Metrocardot kell venni. A régi, népies iránytaxikban és buszokon van csak kp-s fizetés, de ezek kiszorulnak éppen a forgalomból. A panamavárosi buszokon a késő esti közlekedés nem teljesen veszélytelen. Előfordulnak lopások, sőt rablások is. A megállóban sorban kell állni, miközben a buszra várunk.
Metrobushoz a metrocard beszerzése és feltöltése is kalandos, az első adandó alkalommal meg kell venni. Egy kártyát nyugodtan használhat két ember, annyiszor kell lehúzni, ahányan vagyunk. A kártya ára 2.- dollár, tetszőleges pénzt lehet rátenni utána. Visszatérítés nincs. A feltöltést azonnal meg kell ejteni a vásárlásnál, utána nem egyszerű az állítólag több, mint 1000 feltöltőautomata megtalálása. Ha megvan az automata, a feltöltés kalandos. Kb nyolcszor kell a megfelelő választ adni és a megfelelő pénz rátenni. Ha több napon át használjuk, 5 dollárossal kell kezdeni, mert a kártyát még minősíti is a rendszer. Az tuitra nem működik, hogy négyet akarunk utazni és egy dollárt töltünk rá. Ilyen a rendszer. Ami, ha ezt a feladatot teljesítettük, eléggé jól működik. A buszok légkondisok és meglepően tiszták, a sofőrök elég kedvesek. A weboldaluk lassú és kaotikus.
Kriszta fotója
A buszmegállókban semmi menetrend információ - Kriszta fotója
Azaz van, de csak online - Kriszta fotója
A Vörös ördög buszok (diablo rojo) egyike - Ezek hajdan az USA-ban szolgáltak iskolbuszként, és amikor Panamába kerültek, akkor alaposan kidiszítették azokat. Belföldi és külföldi turisták szórakoztatására vannak. - Peti fotója
Metró
A turista nem tud egyszerűen jegyet venni, mert minden többszöri utazásra való kártyarendszerben működik. Ugyanaz a kártya, mint a metrobusokra. De érdemes próbálkozni, mert ez egy olyan metró, amit elképesztő ütemben építenek. Gyakorlatilag folyamatos a bővülés, lenyűgöző. Már nagyon közel jár a repülőtérhez, gyakorlatilag egy megálló hiányzik. (2022 december) Vigyázni kell a szóhasználattal is, mert a "metro" legtöbbször a metro buses, azaz a buszos vonalat takarja. Itt a "trenes", azaz a vonatok szóval jelölik a metrót. Ami egyébként csak részben megy a föld alatt. 2022 decemberében a második vonalat építik még, egy része már működik és a harmadikat pedig elkezdték.
"Pestieknek kifejezetten otthonos a metro, kb ugyanazok a kocsik járnak, mint a kettes vonalon. Ugyanaz a kártya, mint a metrobuszoknál, ugyanúgy használhatják ketten, hárman ugyanazt az egy kártyát. A kocsik légkondicionáltak mindig, eléggé tiszták, de maga a metro nem kimondottan szép."
Kriszta fotói
Bérelt autóval
Csak a jó idegzetű autósoknak tanácsoljuk azt, hogy helyi rutin nélkül bérautóval közlekedjenek Panamavárosban. Az utcákon gyakoriak a dugók és a helyi népek rengeteget dudálnak, mintha ettől javulhatna a helyzet. Az utcákon gyakoriak a közúti balesetek. Ha a bérautóval balesetet szenvedünk, akkor fontos gyorsan rendőrt hívni helyszíneléshez. A rendőr kiérkezéséig nem szabad elmozdítani a helyéről a balesetet szenvedett gépjárműt. Fotózni kell mindent, videózni azt, amit a helyi érdekelt mond.
Ha a sárga sáv mentén parkolsz, akkor még több büntetést fizetsz - Kriszta fotója
A fehér sáv és a sárga sáv - Kriszta fotója
Komp
A tömegközlekedés része. Szigetekre, strandra ésszerű választás. A menetrendet kell háromszor csekkolni, mert az egynapos kirándulás nagyon megdrágul, ha véletlenül ott maradunk valahol.
Szállás
Panamavárosban nincs olyan szállás, aminek strandja lenne. Ezt az elvárást el kell engedni és akkor könnyű lesz jót találni. Bőséges az airbnb és a szálloda választék is. Fontos, alapkövetelmény a medence, hiszen strand hiányában nagy szükség van rá. Elhelyezkedése ideálisan a metró mellett legyen, ha nem a központban van. A központ a tengerpart melletti rész. A legjobb lakónegyedek: Marbella, ill. az Avenida Balboa melletti sáv, Punta Pacífica vagy Costa del Este. És persze a Casco Viejo.
Az airbnb tiltott Panamavárosban. Nyilván csak elméletileg. Viszont , büntethető, sőt, a szolgáltatás nyújtóját és igénybe vevőjét is büntethetik. A kivételt azok az épületek képezik, amelyek kimondottan bérbeadásra építettek, rengeteg van belőlük.
"A Marbella negyedben lakni nagyon kellemes. Főleg azért, mert minden közel van, de maga a negyed földszintes, nyugis, kellemes. Kb minden sarkon van vegyesbolt, kb. öt saroknyira minden irányban egy- egy Avenida, Cinta Costera vagy az 50-es a metróval. És rengeteg étterem. Jó hely, ajánlom. Hosteltől ötcsillagosig mindenféle szállás, sok-sok airbnb.( Kriszta 2022 dec)
Panama a gazdasági stabilitásának köszönhetően vonzza a bevándorlókat. Szerencsére a bevándorlók szeretnek otthoni kajákat enni, így kb minden van és mindenből van bizony finom is. Viszont a nyitva tartásuk panamai. Ha egyszer ünnep van, itt bizony mindenki zárva marad. December 25-én például annyira kihalt a város, hogy tényleg percenként két autót látni. Megoldás: előre kell foglalni.
A teljesség igénye nélkül néhány jó és kiróbált tterem 2022 decemberéből. Közepes árfekvésben. Casco Viejoban a Mahalo. Ha lehet a kertben, mert sokkal kellemesebb. Minőségi alapanyagok, jól kitalált fogások. Éhes pasiknak ajánlott előételt is rendelni.
Jó opció még a Selina, főleg hátizsákos turistáknak. A tetőbár egy nagyon kellemes hely. Marbellában és a közelében a legjobb két olasz a La Factoria és a Trattoria Lucca. A La Factoriaban a pizza kovászos tésztából készül - masa madre-, és nagyon, de nagyon finom. Egy tál étel általában elég. az étterem delikátesz bolt is egyben, minőségi alapanyagért is érdemes felkeresni. Gaúcho staekhouse. Nagyon szépek a húsok, hatalmasak az adagok. Chivita talán a leghangulatosabb kívülről. Marbella lacsony részén, helyes kicsi ház, lakberendező által újragondolva. Nagyon divatos és meglepően jó a kaja, bár az étlap kicsit karcsú. Hatalmas , ízletes, omlós oldalas, verhetetlen.
A Trattoria Lucca kicsit ronda helyen van, de ettől a menü még igazán pompás. Marbella kincse a Chivita étterem is. A keleti konyha rajongóinak nagyon jó választás a Beirut. Kicsit gyengébb a felhozatal indiai és thai konyhából, de egy jó négyest ők is megérdemelnek. Nagyon jók még az eredeti amerikai étkezdék. Sajnos a helyi panamai ételek kevésbé vonzóak, ez alól persze kivételek a tenger gyümölcsei. Mercado de Mariscos, egyenesen a kikötőben. Este hangulatosabb, sokkal több az ember. De ordít a zene, ezzel együtt ki kell próbálni.
Kávéval nagyon jól állnak. Termelésben, pörkölésben, remek az alapanyag. De magyarként jó presszót kapni nem egyszerű. Ékes spanyolsággal elmondom, hogy pont fele annyi vízzel csinálja, mint szokta, kedvesen bólogat és főz egy pocsék presszót. Ez van, hozzá lehet szokni. A Starbucks jó alternatíva, de kevés van belőle, így a reggeli kávéért 20 percet kellene sétálni.
Tusistáknak a Casco Viejoban az állandó piac a Paseo las Bovedas és a rengeteg szuvenírbolt. Egyébként a bevásárlóközpontokban érdemes minden mást keresni. Multiplaza, amiben szinte minden európai, kifizethető árfekvésű bolt megtalálható. Ha hirtelen, pont az aznapi programhoz kell valami, akkor a "chino" vagy a Onedollar shop.
"Ebben az országban nincs kevesebb soha nap közben 28 foknál. Éjjel lemegy 20-ig. Fel kell menni a hegyekbe ahhoz, hogy hideg legyen körülötted. A lakosság elenyésző része él a hegyekben. A boltok télen mégis téli cuccokkal vannak tele. Vastag pulcsik, thermo kabátok. "
Paseo de Bóvedas - vásár turistáknak az óvárosban - Kriszta fotói
Utcai szuvenírárusok - Kriszta fotója
Mobil zöldséges - Kriszta fotója
Szabadtéri bár az óvárosban - Kriszta fotója
Azokon a helyeken, környékeken, negyedekben, ahol a turisták előfordulnak, a közbiztonság teljesen rendben van.
A turisták biztonságát szolgáló rendőrség az óvárosban - Kriszta fotója
Casco Viejo
Az UNESCO kulturális világörökségének a része. Rohamtempóban hozzák rendbe az épületeket. Már tele van aranyos kis hotelekkel, amiknek általában tetőteraszos éttermük / bárjuk is van. Érdemes legalább egy vacsorára ilyet választani, nagyon hangulatos.
Amit a Casco Viejoban érdemes megnézni: Plaza Simón Bolívar, Iglesia y Convento de Jesus, Paseo de las Bóvedas és a Catedral.
Plaza Bolivar - Kriszta fotója
Kriszta fotói
Plaza Mayor, az óváros főtere - Kriszta fotója
"A havannai jellegű bárok valamelyikében érdemes mojitot rendelni, mert többnyire nagyon finomak.
A Casco Viejo egyik fő attrakciója a halpiac, ahol érdemes ebédelni, vacsorázni: cevichét, garnélarákot, tintahalat, koktélokat inni. Noná, hogy a halak teljesen frissek. Szuper az egyszerű piknikasztalokon falatozni."
Az Assisi Szent Ferenc templom tornya - Kriszta fotója
Vannak még lepukkant házak is - Kriszta fotója
Simon Bolivar emlékmű az óvárosban - Kriszta fotója
Katedrális
Kriszta fotói
Paseo de Las Bóvedas
Kriszta fotói
Arco Chato/Convento de Santo Domingo
Kriszta fotói
Panama la Vieja/Panama Viejo
(pámámá lá viehá)
Nem derült ki, milyen rendszer szerint hölgy vagy úr/hím vagy nőnemű. 1519-ben alapították az erődöt eredetileg. Legfontosabb az ide telepített kereskedelmi kikötő miatt volt mindig a város. Nagyon hamar építettek ide katedrálist, templomokat, megtelt lakóházakkal is. Virágzott az első 100 évben. Lakosainak száma elérte a tízezret. Földrajzi adottságai miatt nagyon ki volt téve a kalózok támadásainak, könnyen elérhető volt és védtelen. Ezt 1671-ben Henry Morgan, mint kalóz ki is használta, megtámadta a várost. A felrobbant lőszerraktárnak köszönhetően tűz ütött ki, gyakorlatilag a város nagy része elpusztult. Pár kilóméterrel arrébb építették csak újjá, ahol ma is van a Casco Viejo. Ma az Unesco világörökségének része, egy-két órás programként meglátogatható. Tízperces autóút a központból vagy 30 perces busszal. 8.30-tól délután 4.30-ig lehet bemenni, 5.30-kor zár. A belépőjegy 10.- dollár, helyieknek 5.-
Peti fotója
Amit látni kell: összesen 14 romot találunk itt, ebből 3 katedrális. Puente del rey, állítólag Amerika legöregebb hídja.
"Nem tűnt nagyon érdekesnek, látványosnak autóból, szóval kihagytuk. Ez a mondat nem tanács."
Calle Avenida Central
"Az egyetlen igazi sétálóutca. A Casco Viejoból indul, de mint sétálós program maximum érdekes, de kevésbé kellemes. Igazi helyi bevásárló utca, amiből szép és érdekes helyet lehetne varázsolni, de ez még nem történt meg. Én nem megyek vissza. Kriszta"
Kriszta fotója
Itt összpontosult leginkább a város éjszakai élete. A Calle 50 és az Avenida Balboa között fekszik, de miután szépen átépítették, nem maradt a szórakoztató negyedből szinte semmi. Ami miatt érdemes erre sétálni, az maga a negyed, Marbella. Rengeteg étterem, bár, néhány tetőbár.
Ez a tengerparti sétány. 3 részből áll, érdemes sokat sétálgatni rajta, a legkellemesebb erre a célra. Reggeli, esti kocogásra is, sőt az egyetlen kellemes biciklis útvonal is ez. Kevésbé ajánlott esti sétákra. Ugyanis a közvilágítás itt, annak ellenére, hogy új és ledes, meglehetősen hiányos. Ha tömeg van este a cintán, félelmetes is lehet. Állítólag hatmillió dollárból készült, több park közvilgításával együtt. Ez sajnos nem a jól sikerült projectek egyike. A Cinta Costera 3 valójában egy sztráda, ami körben elkerüli a Casco Viejot. Van járda is , détálható végig. Az azért kétséges, vajon ki szeretne a sztráda mellett sétálgatni.
Sok a sétányon a szerelmespár - Kriszta fotója
"A napfényes, pálmafás tengerparti zöldövezetben, a hatalmas felhőkarcolók árnyékában gondtalanul kerekezni ezen a hatalmas, szabad aszfaltfelületen igazán egyedi és nagyszerű élmény volt, hirtelen elképzelni sem tudtunk volna kellemesebb alkalmat a város felfedezéséhez. Egy várost széppé tehetnek az épületek, de elsősorban a benne élő emberek teszik igazán vonzóvá. Ez az igazságot most ismét megtapasztalhattuk. A Sinta Costera egyik napsütötte parkolójában kisebb bringás tömeget fedeztünk fel, itt ismerkedtünk össze a Get One Bike nevű, kerékpárbérléssel és kerékpáros túrák szervezésével foglalkozó cég vezéralakjával, Alival. " forrás
Sok ilyen mozgóbüfé látható, de egyik sem motivált minket arra, hogy kipróbáljuk, pedig, a világ sok helyén nyitottak vagyunk a street foodra- - Kriszta fotója
Eső után - Kriszta fotója
magyarul: a csavar, ez az éület népi neve. A hivatalos: F&F irodaház. 2011-ben adták át, 233 méter magas. Sajnos nem lehet felmenni a tetejére.
Félnapos program. Könnyen tervezhető a Csatorna megtekintésével együtt egész napos kirándulásként is.
Hegyekbe utazni nagyon frissítő, Panamában bőven van rá lehetőség. Sokszor a hegyekben csak 20 fokig melegszik fel a levegő, a városi hőség után ez üdítő nagyon. A legközelebbi az Altos del María, csak 90 percnyi autózásra van a fővárostól, akár egynapos kirándulásként is megoldható. Sétálásra, túrázáshoz tökéletes, a panoráma csodás, csönd van és minden szolgáltatás könnyen elérhető. Pulover szükséges és zárt cipő. Másik könnyen elérhető hegyi program: Los Altos del Cerro Azul. Bármelyik remekül alkalmas hétvégi rogramként is.
Iglesia del Carmen
A legszebb helyi gótikus székesegyház. A nagy melegben nagyon kellemes odabent megpihenni egy tíz percre.
Iglesia del Carmen - Kriszta fotója
Costa del Este
Tiszta USA-feeling. Előnye, hogy új építésű. Nagyok a terek, egyenesek az utcák, viszonylagos tisztaság van, közel a nemzetközi repülőtér. Itt a legjobb a levegő, különösen a tengerparti sávban, nagyon kellemesen sétálható. Hátránya, hogy messze a városközpont. A parti sztrádán közlekedő metrobusszal cca 20 perc, kocsival, ha dugó van, minimum 30.
Kriszta fotói
Az elit Costa del Este szégyenfoltja: ronda a part - Kriszta fotója
Világhírű Frank Gehry alkotása, Latin-Amerikában az első.
"Első sorban gyerekes családoknak ajánlom. A belépő borsos ára csak a külföldieknek ennyi, panamaiak olcsóbban mehetnek be. Gyönyörű a kilátás a kávézóból, szép és rendezett a part. Az Amadoresen szerintem nagyon kellemes sétálni bármelyik napszakban. Csak a megfelelő napvédelmet nem szabad elfelejteni, különben a sétálgató könnyen ropogósra sülhet. Kr"
Kriszta fotói
"A legtöbb latin-amerikai nagyvárosnak az a hibája, hogy amint elhagyod a központot, szörnyű nyomortelepekbe, szemét hegyekbe botlasz. Ezzel szemben Panamavárosnak a külvárosaival semmi gond nincsen, egy-két kivételtől eltekintve minden tiszta és rendezett. Panama Viejo, vagyis Ó-Panama a város keleti végében fekszik. A környéke meglepően kulturált kertváros, az egyetlen gond csupán a mangrovéval van, ami a Csendes-óceán partvidékét bűzössé teszi. Mondják, hogy a mangrove erdőket védeni kell, mert azon túl, hogy menedéket biztosít számtalan állatfajnak, purifikálja is a vizet. A gond csak az, hogy egy milliós nagyváros mocskát képtelen megtisztítani az a keskeny sáv, ami megmaradt belőle, arra viszont jó, hogy a szennyvíz és a szemét fennakadjon az ágakon, szörnyű szagot engedve ezzel egyes városrészekre, például Panama Viejóra. " forrás
Panamaváros egy nagyon érdekes mix Észak- és Dél-Amerika között félúton, minden szempontból. A belvárosi, üzleti negyed tiszta Miami, üveg felhőkarcolókkal és rendezett óceánparti sétánnyal. Az óváros pedig olyan, mint Havanna leghangulatosabb részei, klassz rooftop bárokkal, zeneiskolákkal és gyönyörű terekkel. A két kultúra közvetlen találkozása pedig egészen egyedi összképet ad a városnak. Még sehol nem láttam olyan gyorsétterem választékot, mint az egyik bevásárlóközpont food-courtjében, de egy tömbbel arrébb már a halsütödék versenyeznek egymással és merőkanállal mérik műanyagpohárba az isteni cevichét (citromlében marinált nyers hal). A csatornával együtt 2 nap alatt remekül bejárható és befogadható a hely, ami egyébként a világ legváltozatosabb flórájú fővárosa, még trópusi esőerdő is van benne. forrás
Kriszta fotói
Kriszta óvárosi fotói
* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon
© Utikritika.hu. 2012.
Amerikai Egyesült Államok | Amszterdam | Argentína | Ausztrália | Ausztria | Bahama-szigetek | Balatonszéplak-felső | Bali | Barcelona | Berlin | Ciprus | Dominikai Köztársaság | Dubai | Egyiptom | Franciaország | Görögország | Hajóutak | Horvátország | Hongkong | India | Isztambul | Kanada | Kanári-szigetek | Kuba | Kvarner-öböl | London | Madrid | Malajzia | Maldív-szigetek | Mallorca | Mauritius | Málta | Mexikó | Nagy-Britannia | Németország | New York | Olaszország | Párizs | Portugália | Róma | Seychelle-szigetek | Sharm el-Sheik | Skócia | Spanyolország | Sri Lanka | Szingapúr | Thaiföld | Törökország | Toszkána | Tunézia | Vietnam | Zöld-foki Köztársaság
k. Kriszta, 2015. 03. 15. 11:26
A metró egyáltalán nem komplikált. Pár dollár egy kártya és utána az arra feltöltött összeget lehet lefogyasztani. 35 cent egy út (2015 február), de egy kártyát több lehúzással egy egész család , sőt csoport is használhat. A kártya feltöltése sokkal egyszerűbb, mint Pesten az automaták használata. A megállókat szépen megépítették, talán az egyetlen probléma velük az, hogy a felszínen kevés információt tartalmaznak. Viszont tiszták és kulturáltak. A metrókocsikban teljes az otthoni élmény, pontosan ugyanazok, mint a kettes metró vonalán használtak.