ÚTIKRITIKA.HU / Málta






hirdetes


útikritikák


Málta

Mit vigyünk? | Pénz | Egészség | Közlekedés | Étkezés | Szórakozás | Biztonság | Magyar külképviselet | Egyéb hasznos információk | Fotóegyveleg

.

.

Marsaxlokk - Boltba invitálás - s.m.fotója

Mit vigyünk?

  • Nincs miért ez ügyben problémázni, mert Máltán minden szükséges dolog beszerezhető.
  • Dzsekit, pulóvert hasznos vinni, mert késő este azért hűvös az idő. Télen Máltán még a kiskabát is szükséges az 6-8 fok körüli esti hőmérséklet miatt.
  • Mivel a távolsági buszokon erősen hűtenek, ezért a hölgyeknek hasznos erre a helyzetre valami sálat vinni. A helyi hölgyek is sálat raknak magukra buszozáskor.
  • Nyári utazásnál napolaj és szúnyogirtó (bár szerencsére nincs sok szúnyog) vitele javasolt. Hasznos vinni Fenistil gélt, mert előfordulnak csípős medúzák. Helyben lehet tájékozódni arról, hogy Máltán mely partszakaszain van ott létünkkor sok medúza (jellyfish).
  • Érdemes vinni valami műanyag fürdőszandált a parti kavicsok miatt. (A Blue Lagoon kirándulásnál is jól jöhet.) A tengerfenék kavicsossága kevésbé okoz problémát, mert a kavicsos strandokon általában létrán keresztül az ember már eleve mély vízbe ereszkedik le.
  • A nyári hőségben (akár 35-40 fok is lehet!) jól jön a széles karimájú kalap.

Pénz

  • Máltán euró a fizetőeszköz.
  • Bár Málta olcsóbb, mint Olaszország, ám azért nekünk, magyaroknak még így is elég drága ország, nyilván amiatt is, hogy több mindent importálnak a szigetre. Egy gombóc fagylalt 3 euró, egy 6x2 literes ásványvízcsomag 5 eurót, fél literes üveg sör 2-2.50 eurót kóstál. (Kevés a szénsavas ásványvíz, annál több az ízesített.) A pastizzi-k (töltött tésztatáskák) 2-3 euróba kerülnek.
  • A nyaraló övezetekben lévő szupermarketekben persze minden drágább azokhoz a boltokhoz képest, amelyek a helyiek által lakott településeken vannak. A zöldség, a gyümölcs, csaknem minden drágább Máltán, mint nálunk.
  • Hasznos tudni, hogy ajándékot érdemesebb piacokon venni és nem a főváros ajándékboltjaiban. A piacokon lehetséges alkudozni, bár egyáltalán nem annyira vannak a kereskedők erre ráállva, mint az araboknál. Marsaxlokk-ban pl. vasárnaponként van piac.
  • A nyugágy jellemzően 4 euró, a napernyő 3 euró (pl. a Golden Bay-en).
  • Ha az adott szolgáltatás nem tartalmaz szerviz díjat, akkor Máltán borravalót elvárnak, éttermekben 10-15 százalékot, a taxisok 10 százalékot.
  • Készpénz legyen nálunk, mert sok helyn csak azzal lehet fizetni, ATM viszont nincs sok helyen. 

2022: Árak 1,5-2x az otthonihoz képest. 2l ásványvíz eldugott boltokban 1 euro, de inkább 1,5 euro, strandokon ugyanez 2-4 euro. És ez csak a víz. Vacsi két főre itallal (nem alkohol) nagyon olcsó helyen 20-25 euró. Buszjegy 2 euro/fő, 2 óra utazásra érvényes.

Hopp on buszozás 20-22 euro/fő. Napágy+napernyő (1+1) 10 euro, a strandokon sehol nincs árnyék (fa/bokor). Fagyi legolcsóbb helyen 2 euro, az igazi olasz ettől drágább.
Szóval kell a költőpénz rendesen.

Egészség

Máltán a csapvíz iható, ám sokan nem ajánlják, ugyanis nem jó az íze a magas klór- és nátriumtartalom miatt. Nagy baja nem lesz az embernek, ha iszik a csapvízből, fogmosásra pedig tökéletesen megfelelő. Sokan állítják, hogy a palackozott vizeket is kezelt csapvízből állítják elő. A higiéniai, tisztasági körülmények nincsenek nyugat-európai szinten, de nem vészes a helyzet.

Nyaraláshoz ajánlott baleset-betegség- és poggyászbiztosítás előzetes megkötése.

"Máltán az ivóvizet is “gyártani” kell: a fordított ozmózis elvén alapuló berendezések a tengervíz sótlanításával állítják elő. Ez azonban drága. Arról nem beszélve, hogy – főként a külföldiek számára – az ízén érződik, valami “nincs rendben”. A legtöbb turista akár 2,5-3 eurót is ad egy üveg ivóvízért, pedig a csapvíz gyakorlatilag mindenhol iható." forrás


,, A csapi víz ugyan iható Máltán, de az íze borzalmas, sőt még a szaga is! Viszont az ásványvizeknek sem volt túl jó ízük." forrás



Közlekedés

Fontos! Szigetet felfedező kirándulásokat lehetőleg ne időzítsük úgy, hogy a közlekedni kelljen péntekenként késő délután. Ugyanis ilyenkor a sziget útjain csúcsforgalom van és sok a dugó.

Máltára Szicíliából indulnak autószállító kompok, mellyel elérhető a szigetország. A máltai közlekedésben a kötelező haladási irány baloldali, ezért csak azoknak ajánlatos autót, illetve motort vezetni, akik ismerik e közlekedési normát! A helyenként szűk és kanyargós, olykor kátyús utak ugyancsak veszélyeket rejtenek a gyakorlatlan autósok és motorosok számára. A szigeten az útjelzések is angolul vannak feltüntetve. Lakott területeken 50 km/h, lakott területeken kívül pedig 80 km/h a megengedett maximális sebesség. Az engedélyezett alkoholmennyiség 0,8 g/l. A vezetéshez a magyar jogosítványt elfogadják, de a gépjárművezető életkora nem lehet kevesebb 21 évnél. Autóbérlés 25 éves kor alatt nem, vagy csak felárral lehetséges. Előfordulnak itt is autófeltörések, ezért az értéket és poggyászokat soha ne hagyjuk látható helyen az autóban! Utcai parkolás a fehér felfestésen engedélyezett és ingyenes.

A szigetek nem nagyok, de ha sok mindent akarsz látni, a tömegközlekedés rossz választás. A Tallinja időpontjai hol jók, hol nem, felférsz vagy sem. A buszmegálló gyakran egy oszlop a puszta közepén.
A férjem vezetett már nagyon durva helyeken, de ezt a közlekedést bérelt autóval így utólag se merte volna bevállalni. (2023)


,, Legnagyobb probléma a közlekedéssel - főleg nyáron, hogy dugók vannak a városokban, mivel az egész sziget kicsi, a városok egymás hegyén-hátán épültek, és nagyon sok a jármű... Valletta környékén már így is soká tartott az átjutás. Ehhez nyáron még hozzájön a sok turista, azt mondják hogy olyankor sok buszra fel sem fér az ember mert tömve vannak, meg kell várni a következőt.

- A tömegközlekedés (ami Máltán csak buszközlekedést jelent, nincs se vonat, se villamos, se troli a szigeten) olcsó - egy jegy 1,50 €, ezt két órán keresztül lehet használni, és az alatt akárhányszor át lehet szállni bármelyik vonalon. Lehet venni 12 darabos gyűjtőjegyet is 15 euroért, ez egy chip kártya amit minden felszálláskor hozzá kell tenni a géphez a buszon. Többen is használhatják amíg el nem fogy. Mi is ezt használtuk, ketten vettünk egyet, ez két napig volt elég, akartunk venni még egyet a másik két napra, de sajnos nem jártunk olyan helyen ahol vehettünk volna kártyát. Aki több napot van a szigeten annak megéri egy hetes bérletet venni 21 euróért. Ezeket csak a busz terminálokban lehet venni (Valletta, repülőtér...). Tervezni egyébként már sokat megterveztem előre otthon, Málta közlekedésének hivatalos oldaláról (www.publictransport.com.mt), de a google tervező is nagyon hasznos. (2018)" forrás


Taxi

Máltán fehér és fekete színű taxik vannak. A reptéren csak a fehéreket láthatunk, és a turistás településeken a hotelek közelében is ezek állnak.

A fekete taxikat csak rendelni lehet, nem szedhetnek fel állítólag utasokat az utcán. Rögzített áraik vannak meghatározott útszakaszokra. A fehér taxik vannak többségben, kötelező használniuk a mérőórát. Rögzített árakkal dolgoznak. Átvágások nem igazán fordulnak elő. A repülőtérről St. Julian 20 euró, Bugibba 22 euró, Qawra 22 euró, St. Paul’s Bay 22 euró, Cirkewwa 32 euró (2018-as infók).

A tömegközlekedést kihagytuk.Mi inkább a Bolt taxikat részesítettük előnyben. Mindenhol, bárhol voltunk 2-3 percen belül jöttek értünk és mindig az applikációban szereplő áron.Hárman voltunk picit drágább, mint a busz, de sokkal kényelmesebb volt számunkra. (2023)


"Az X3 buszjárattal nem kell átszállni. A buszmegállót könnyű megtalálni a reptér előtt kb. 75 perc az út Qawráig. A buszjegy csupán 2,60 euró. 12 euróba kerül heti bérlet, amit a reptéren belül (érkezési oldalon) is meg lehet venni, de lehet fizetni a buszvezetőnél is. A heti bérlet érvényes minden X járatra, tehát egy hetesnél nem hosszabb tartózkodásnál a reptérre vissza is lehet használni. A heti bérlet nem érvényes a 23 óra utáni éjszakai járatokra és nem használható Gozo szigetén. A heti bérlet minden máltai buszjáratra érvényes, városira és távolságira egyaránt." (2015)


Autóbérlés

Bizony alaposan megfontolandó, hogy érdemes-e a magyarnak Máltán autót bérelni, hiszen jobboldalon van a kormány, ráadásul a felelőtlen vezetési stílus miatt sok a közúti baleset. Amúgy egy kisebb autót egy napra kb. 35 euróért lehet bérelni. A sofőr nem lehet 25 évesnél fiatalabb.

A vezetéssel kapcsolatban fontos tudni, hogy bal oldali közlekedési rendszer működik Máltán. Autót szintén Bugibbában béreltünk. A Mirage Car-t választottuk. 3 napra az autó bérlése 126 euróba került+250 kaució. Ebben már az üzemanyag díja is benne van.
Érdekesség számomra, hogy a benzint előre ki kellett fizetni, ez 20 euró volt. Nyilván ez nekik éri meg leginkább, mert nem biztos, hogy ennyit elhasználunk (amúgy mi elhasználtuk, mert mindenhová autóval mentünk).
Ami a parkolást illeti, egy fontos szabály van: ne parkolj sárgával jelzett részre, egyébként lehet szinte bárhová. Minden látnivalónál vannak ingyenes parkolók, úgyhogy igazából nincs különösebb plusz díj az autóval kapcsolatban. (2024)


"Ha az ember Tripadvisoron vagy más hasonló oldalon rákeres a máltai autóbérlésről szerzett tapasztalatokra, lehangoló kép fogadja. A kommentek szinte kivétel nélkül rossz élményekről számolnak be: rossz vagy rosszul felszerelt autók, zavaros szerződési feltételek, nem segítőkész, együttműködő személyzet, baleset esetén pedig hosszas tortúra.dominálják a beszámolókat. Nem mondom, hogy ez soha nem múlhat az ügyfélen, de az autókölcsönzésnek a mi tapasztalataink szerint is vannak gyenge pontjai Máltán. Az egyik, ami nekem feltűnt, hogy átadáskor nem nagyon foglalkoznak azzal, hogy az autó sérüléseit átnézzék és feljegyezzék, ezt mindkét alkalommal nekem kellett kezdeményeznem. Természetesen ezzel sincs gond, amíg ezeket nem ügyféllel akarják megfizettetni, csak természetesen előre nem lehet tudni, hogy erre mennyi a garancia. Én a biztonság kedvéért mindkétszer átnézettem és felirattam." forrás


"A tömegközlekedés nagyon olcsó és elérhető, azonban sajnos nagyon sok idő eljutni "A"-ból "B"-be. Abszolút javaslom az autó bérlését, mint közlekedési lehetőséget, hiszen a bal oldali közlekedést, illetve a jobb oldali kormányos autót viszonylag gyorsan meg lehet szokni és nem túl drága." (Vista-utazó,)

,, A baloldali közlekedésben kezdők számára ott vannak legtöbb helyen "hülyebiztos" felfestések, terelések. A jobb kormányos autó megszokható."


,, Általában mindenhol bérelünk kocsit. Máltán úgy döntöttünk hogy fölösleges. Jó a tömegközlekedése. Dugók vannak. Parkolni nehéz. Pár kocsinak nem volt visszapillantója."


Mi nemrég voltunk autó mellett döntöttünk. Nem bántuk meg, sok helyre eljutottunk könnyen, parkolással sem volt gond sehol.


Autót béreltünk, azzal jártuk be a szigetet. Őszintén, sokat olvastam pozitív de még többet negatív irányba irányuló kommentet az autóval való közlekedés miatt. Mi a pozitív státuszba tartozunk ugyanis már amennyire legtöbben írták, hogy milyen kaotikus az ottani közlekedés, egyáltalán nem az!

Az utak tényleg elég rossz állapotban vannak néhol, és igen az utcák valóban elég szűkek, de mi semmi kaotikusságot nem tapasztaltunk az ottaniak közlekedésével. Szerintem egy tapasztalt sofőr simán elbír vezetni itt. Sajnos sokan nem használják az indexet, főleg körforgalomból kifelé,de hozzá lehet szokni ha figyelmes az ember. Rengeteg körforgalom van egész Máltán konkrétan majdnem,hogy körforgalomból áll az ország. 😅

Bele kellett jönni, mint balos közlekedés, a belső sávnak van mindig elsőbbsége, nem mint nálunk. Ezenkívül ezerszer gyorsabban eljutsz így A-ból B-be mint busszal. Illetve több olyan helyre is ahova busz nem igazán jár, vagy kilométerekkel odébb tesz le. (f.d., 2022. június)


Érdekesség számomra, hogy a benzint előre ki kellett fizetni, ez 20 euró volt. Nyilván ez nekik éri meg leginkább, mert nem biztos, hogy ennyit elhasználunk (amúgy mi elhasználtuk, mert mindenhová autóval mentünk).
Ami a parkolást illeti, egy fontos szabály van: ne parkolj sárgával jelzett részre, egyébként lehet szinte bárhová. Minden látnivalónál vannak ingyenes parkolók, úgyhogy igazából nincs különösebb plusz díj az autóval kapcsolatban. (2023)

Busz

Sajnos már nem járnak az antik, színes, aranyos buszok, amiket a turisták annyira imádtak. Az Arriva busztársaság járművei modernek, s tény és való kényelmesebbek. A hétnapos korlátlan buszbérlet 21 euró, a buszok valóban mindenhová elvisznek és mentesítenek a vezetés és a parkolás minden gondjától.

Ami nagyon zavart, az a buszközlekedés lassúsága, körülményessége, hogy 15 km-t több mint egy óra alatt tettünk meg (nem viccelek). A buszjegy egyénként olcsó: 12 jegy van egy kártyán, 15 euró, egy kártyát két ember használhat, egy jegy 2 óráig érvényes. (s.e., 2022)


,, Mivel hallottam, hogy a buszközlekedés Máltán elég kiszámíthatatlan, volt bennem egy kis félsz. Főleg azt tartottam először kellemetlennek, hogy ott valóban inteni kell az érkező busznak, ha fel szeretnék szállni és akkor sem lepődhetek meg, ha a busz a jelzés ellenére nem áll meg. Előbbi azonban olyan hamar természetessé vált, hogy nemhogy kellemetlennek nem éreztem, hanem hazaérkezve Magyarországra emlékeztettem magam, hogy nem kell aggódnom, itt már integetés nélkül is meg fog állni előttem a metrópótló. Hála Istennek azt sem tapasztaltam meg, hogy a busz sofőrje figyelmen kívül hagyja a jelzésemet, de a buszon ülve láttam egy esetet, amikor indokolatlanul (egyáltalán nem volt tele a busz) nem állt meg a megállóban az ott lévők integetése ellenére sem. (Van egy Tallinja nevű applikáció, ami segítséget jelenthet a buszközlekedésben, de én sokszor ezt kevésbé éreztem hasznosnak, mint a Google térképet.)

A máltaiak tömegközlekedési kultúrája egyébként elsőre nagyon megfogott. Jó volt látnom, mennyire figyelnek a felszálló utasokra, hogy lehetőség szerint, aki csak teheti, ülőhelyhez jusson. Persze itt sem volt mindenki figyelmes, de az első benyomásom és az általános tapasztalatom azt mutatja, hogy a legtöbben igyekeznek barátságosak és előzékenyek lenni utastársaikkal és a sofőrrel is. Nem mindegyik buszon van hátsó ajtó, de amelyiken igen, sokan még onnan leszállva is elköszönnek a sofőrtől és megköszönik neki az utat. Az mondjuk erősen meglepett, amikor lenézve a padlóra azt vettem észre, hogy a mögöttem ülő férfi nem zavartatja magát és a cipőjét beférkőzi az én cipőm alá. Mivel nem tűnt úgy, hogy zavarná, hogy akaratlanul a cipőjén taposom éppen, kérdő tekintettel hátra fordultam, amire elnézést kért, majd válaszolva, hogy nincs probléma visszafordultam és mosolyogva gondolkodtam el a helyzet furcsaságán. (2022)


"A sziget hihetetlenül olcsón bejárható: 2 Hop on hop off busztársaság: a Malta Sightseeing és a City Sightseeing Malta buszai cirkálnak a szigeten: beosztották északi és déli útvonalra a buszokat, így az utazó könnyen eligazodhat, mikor melyikre száll. A menetrend szerinti buszok is sűrűn járnak és nagyon olcsók: egy napijegy 1,5 EUR, és bármelyik buszra fel lehet vele szállni reggeltől estig. A hetijegy 10 EUR. Csak az éjszakai buszokra nem érvényesek a jegyek. Málta csalóka sziget: bár kicsi (316 km2) , huszonpár km hosszú, mégis megesik, hogy egy menetrend szerinti busszal Vallettából Bugibbáig több, mint egy órát zötykölődünk. Szóval ezt figyelembe kell venni a kirándulások megszervezésénél!" (Aracsi Andi, 2015)


"Valettában van a távolsági buszok központja, az óváros szélén. Máltán angolul könnyen lehet tájékozódni, szóval a buszpályaudvaron nem nehéz megtalálni a kiválasztott irányban közlekedő buszt. Speciel Mdinába 10 percenként mennek buszok (51, 52 és 53-as). Fél órás az út." (2015)


,, Mi egy 7 napos kártyát vettünk, amivel annyit utazhattunk, amennyit akaratunk, bármelyik busszal. Ez 21 euró. Vagyis nem teljesen ingyenes a járat (de ha nincs bérletetek, akkor 2 EUR) Viszonyítsák éppen a hopp-on-hop-off busz 15 EUR egy napra. A térképet letöltöttük a telefonunkra innen és bárhova egyszerűen elnavigáltunk. (2018)" forrás


,, A közlekedés talán az egyetlen negatív dolog a szigeten. Katasztrofális! Káosz az egész... már eleve attól hogy a másik oldalon járnak, nekünk már ez is furcsa, na ehhez még adjuk hozzá a szabályok nélküli mediterrán stílust. Görögországban kaotikusan vezetnek, de itt akkor még 5ször jobban! Ráadásul az utak többsége nagyon rossz minőségű, szűkek is, parkolni szintén össze-vissza parkolnak... A buszsofőrök némelyike pedig olyan gyorsan jár mint az őrült. Majd szét potyogott a busz.

A buszközlekedés maga egyébként pozitív, az egész szigeten bárhova el lehet jutni busszal (turista látványosságokhoz, kevésbé ismert helyekre is), buszmegállók minden köpésben vannak. A buszokat azonban le kell inteni ha azt akarjuk hogy megálljanak, ha pedig ki akarunk szállni akkor meg kell nyomni a stop gombot. És ne gondoljuk hogy nagyobb városokban automatikusan megáll, mi erre kétszer is ráfizettünk! Na és persze azt se felejtsük el, hogy a másik oldalon kell a buszt várni mint amihez hozzá vagyunk szokva!
- A buszok újak, modernek, általában minden buszban kiírják a buszmegállókat, és be is szokták őket mondani. Nehézséget okoz azonban megérteni milyen településen van az ember. Mondja ugyan azt is, de nem lehet megérteni, ki pedig nincs írva. Település táblákat sem láttunk sehol. Végül a buszmegállókat szoktam nézegetni kint, mert rájöttem hogy minden táblára ki van írva felül a település, alatta pedig a megálló neve. Ami még negatív a buszokban, hogy a sofőrök sokszor bekapcsolják a klímát, még akkor is ha hideg van, mi többször is majdnem megfagytunk.
- Nem járnak ugyan túl pontosan a buszok - késhetnek, de mehetnek korábban is! viszont nekünk sosem volt gondunk egyikkel sem, mindig jött mindegyik. Egyes vonalakon gyakran járnak a buszok, és a legtöbb helyre több busszal is el lehet jutni. Néhány olyan van csak ami r tkábban jár... A nappali buszok többsége este 10-ig, fél 11-ig jár, éjfél után vannak éjszakai buszok. (2018)" forrás


A szigeten busszal és a Coollal (carpool/taxi alkalmazás) közlekedtünk. Így, szezonon kívül a busz €1.50 volt fejenként, a vezetőnél a pontos összeget kell fizetni, visszajárót nem ad a sofőr. Utazás előtt mindenki azt mondta, hogy kiszámíthatatlan lesz a buszmenetrend, ehhez képest nekünk nem volt vele gondunk (bár az is igaz, hogy volt olyan, hogy a menetrendhez képest 5 perccel előbb jött és csak a szerencsén múlott, hogy már jóval előtte a buszmegállóban voltunk). A dugót sajnos így szezonon kívül sem úsztuk meg, de szezonban el tudom képzelni, hogy mennyivel rosszabb lehet. (2022. március)


A távolsági buszforgalom reformja némi zűrzavarral is jár, nem lehet könnyen eligazodni a menetrendben és az útirányokban. Érdemes tán érkezéskor a repülőtéren az Arriva pultjánál begyűjteni a menetrendeket. Szerencsére sűrűn közlekednek a buszok és nem szükséges sokat várakozni. 12 euróért vehetünk 1 hetes érvényességű bérletet, ami igazán hasznos azoknak, akik sokat akarnak kirándulni, a Máltán körülnézni. A napi jegy 2,60 euró s ezért korlátlan gyakorisággal és távolságon lehet utazni. (A sofőrök gyakran ügyet se vetnek a jegyét, bérletét mutogató turistára.)

"Málta nagyon kicsi! Számomra ez volt egyik meglepetés. Tisztában voltam a számokkal, de mégis ott lenni és átélni nagyon meglepő. Az, hogy egy óra alatt átszeled a szigetet nekem szokatlan volt. Mindenképpen érdemes elmenni a hop on hop off busszal, nagyon praktikus. Ott szállsz le, ahol szeretnél, és azt nézel meg, amit akarsz. Van északi és déli menetrendes is. Kocsit bérelni nem biztos hogy érdemes mert kicsi a sziget, max. egy-egy napra. Vigyázat, baloldali közlekedés!" (Jetta, 2012)



,, Máltán az Angliában megszokott módon baloldali közlekedés fogad, ami egyben azt is jelenti, hogy az út ellenkező oldalán kell felszállni a buszra. Összefutottam olyan turistával, aki ahelyett, hogy délre utazott volna, a sziget északi oldalán kötött ki, mert az út rossz oldalán szállt fel. Úgyhogy légy résen! A gyalogátkelőhelyeknél, vagy az úton átkelésnél is vigyázni kell, először jobbra kell nézni, amit néhány helyen ki is írtak az aszfaltra.

A buszok általában nem állnak meg automatikusan minden megállónál, jelezni kell nekik, ha fel akarsz rá szállni. Ha senki sem int a sofőrnek, akkor szimplán továbbhajt, azt feltételezve, hogy az emberek nem arra a járatra vártak.

A nyári időszakban hatalmas dugók vannak, éppen ezért lehetséges, hogy az eredeti utazási idő akár a duplájára növekszik. Málta egyik jellegzetessége a szűk, összevissza kanyargó utcák, ezért nem is csoda, hogy ilyen dugók alakulnak ki.

A közlekedési dugókból kifolyólag a buszok néha teljesen véletlenszerűen érkeznek meg, nem a menetrend szerint. Érdemes azonban hamarabb kimenni a buszmegállóba, mert van, hogy néhány perccel korábban érnek be.

Máltán a buszok többségén csak egy ajtó van, így ha valahol le szeretnél szállni, akkor át kell verekedned magad az utasokon. Szerencsére van néhány olyan jármű, ahol középen is van ajtó – ezeket kizárólag a leszállásra használják.

A buszokon légkondi működik, ami nyáron a délutáni és esti órákban már kellemetlenül hideg, ezért érdemes egy kendőt vagy pulcsit magaddal vinned, amit felvehetsz akkor, ha fázol. Egész biztosan hasznát fogod venni!

Ha tele van a busz, akkor lehetséges, hogy nem fog megállni egy megállóban, vagy csak egy meghatározott számú embert enged felszállni a sofőr.

A buszozás Máltán egy rettentő időigényes folyamat, és biztosan nem annyi időbe telik az út, mint a menetrend szerint. A buszok jobb esetben félóránként, rosszabb esetben óránként járnak. Illetve az is megtörténhet, hogy a buszra egyszerűen nem lehet felszállni, és elhajt előtted, ilyenkor pedig meg kell várnod a következő járatot.

Máltáról hazatérve az ember megtanulja értékelni a BKK-t, mivel az szinte mindig pontosan érkezik, nem maradnak ki buszok, bárhonnan el lehet jutni bárhova, és éjszaka sem hal meg az élet a tömegközlekedés tekintetében. Érdemes tehát felkészülni Máltán a sziget méretéhez képest a hosszú utazási időkre, a mindenhonnan késő buszokra és a légkondi miatti hidegre. A heti bérletet viszont még így is megéri megvenni, mivel elég olcsó, és ha kellő időt tudsz szánni az utazásra, akkor a fontosabb, turisták által felkeresett helyekre mind eljuthatsz. (2017)" forrás


,, Minden fél órában jár busz a sziget különböző pontjaira, van lehetőség egy úgynevezett Travelcard vételre is, ami hét napig érvényes az egész szigeten és 21 euróba kerül. Ha belegondolunk, napi 3 euróból utazgathatunk az egész szigeten. Buszozni izgalmas, ha nincs ülőhelye az embernek, akkor kérem kapaszkodjék, mert szerpentines az útvonal, a városokban meg sok a hirtelen megálló. A sofőröket a budapesti trolivezetőkhöz hasonlítanám, mindannyiuk rally sofőrnek érzi magát. (felvidéki csavargók, 2019)" forrás

Érdemes tudni: a kevésbé forgalmas buszmegállókban állva előfordulhat, hogy integetésünk ellenére nem áll meg a busz, mert tele van

"A máltaiak közül a mai napig sokan elégedetlenek a buszokkal, és néhány nap után egy budapesti is biztosan nosztalgiával gondol a BKV-ra: még mindig gyakran kell átszállni – ami csak azért gond, mert a vonalak keresztezéseinél nincsenek megállók – a sofőrök sokszor nem udvariasak, a buszok gyakran lerobbannak, vagy elakadnak a szűk utakon, és negyed óránál sűrűbben sehol nem jár busz, az átlag inkább a 30-60 perc. Ráadásul a jegyek is drágultak.

Azonban hogy igazságosak legyünk, az új rendszer pár igen hasznos újítást is tartalmazott: a buszok légkondicionáltak, Valletta és a Mater Dei kórház gyakorlatilag minden településről elérhető közvetlenül (bár nem mindig az a leggyorsabb módja), és első ízben van 5-6 gyors járat – amelyek nem állnak meg mindenhol, így nagyobb távolságra jobban használhatók – valamint 30-35 éjszakai járat, amik végre kiváltják az éjszakai szükségszerű taxizást." forrás


"Máltán baloldali közlekedés van, ez az angol gyarmati időszak következménye. Aki tervezi, hogy autót bérel, annak ezt érdemes számításba vennie. Az utak minősége sem olyan, amilyent akár Magyarországon megszoktunk, nem is feltétlenül az aszfalt felülete miatt, hanem mert egy főútvonal is képes egyik pillanatról a másikra derékszögben kanyarodni vagy egy autó szélesre szűkülni, helyenként persze gödrök is vannak, na meg 2-3 “rétegben” leparkolnak gondolkodás nélkül. Ellenben pl. a garázsbejárók “megállni tilos” tábláit mélységesen komolyan veszik.

Az úthálózat meglehetősen sűrű, főleg a lakott részeken. A nagyobb városok is tekergő szűk utcákból állnak (néha a tükrökre is érdemes figyelni), ha nem tudjuk az útvonalakat, kezdetben érdemes egy térképhez vagy GPS-hez fordulni, mert jó sokat lehet keringeni különben (tapasztalatból mondom). Időnként ráadásul szívfájdalom nélkül fél településeket lezárnak rendezvény miatt. Rengeteg a körforgalom és az egyirányú utca is, néhány városban pedig érdemes figyelni a zsákutcákra. Vallettában különösen sok utca folytatódik lépcsőben), parkoláskor a meredek utcákra. A sűrűbben lakott részeken jobb minőségűek is az utak." forrás


"A tengeri tömegközlekedés főleg az öblökre, ill. a két sziget között jellemző. A Marsamxett és a Nagy Kikötő városai között állami és magán vízitaxik is szállítják az utasokat. Állami vízitaxik járnak Valletta és Sliema, valamint Valletta, Bormla és Isla között. A retúr viteldíj 2013-ben 2,80 € volt, de hogy biztosan ezt a taxit válasszuk, keressük a közlekedési hatóság kitett tábláit az útvonalakkal és árakkal! Ugyanis vannak magán vízitaxik is – dgħajsákkal – amik ára 4 €-ig felmehet. Ez inkább csak nosztalgiázni ajánlott, mint közlekedni." forrás

,, A kerékpározásról:

Málta egyáltalán nem ideális hely kerékpározásra. 3 fő ok: keskeny, rosszul megépített, gyengén karbantartott közutak (kerékpár sáv sehol), vadul vezető, a bicajosra egyáltalán nem tekintettel lévő autósok és – bizony – a jellemzően szeles időjárás. Télen a nedves levegőben a kerékpározás közben a levegővétel is nehézkes. Persze a beépített helyeken a szél kisebb akadály, a nem beépített, tengerparthoz közeli utakon viszont a szél a kerékpárosnak komolyabb probléma.

Tehát a sportolós biciklizéshez a viszonyok nem változtak a 10 évvel ezelőttihez képest. (Az utak nem lettek szélesebbek és jobbak…)

Télen a zivatarok gyakran okoznak kisebb áradásokat a közutakon, mert a levezető rendszer vacak. Főleg a völgyes területeken gyűlik össze rendesen a víz. Ilyenkor pláne annyi a bicajozásnak. "


,, Azt kell mondjam, szuperegyszerű a máltai tömegközlekedés. Az elején féltem, hogy az elszigetelt kis helyekre, nagyobb városoktól messze, vajon hogyan jutok majd el, de őszintén, simaliba volt az egész. Metró, villamos, ilyesmik nincsenek, csak buszok, de Vallettából mindenhova el lehet jutni busszal.

Én például Sliemában szálltam meg, és onnan is sok helyre el tudtam jutni irtó egyszerűen, néha kellett olyat csinálnom, hogy először Vallettáig busz és ott váltani egy másik buszra, de minden egyértelműen ki van írva, mindenhova vannak rendszeres járatok, szóval nem lehet elrontani és nem túl időigényes az egész, majd látni fogjátok, hogy 3 nap alatt is mennyi helyre eljutottam full kényelmes, ráérős tempóban.

Egy buszjegy másfél euró és 2 óráig érvényes, úgyhogy ne dobd el amint leszállsz valamelyik járatról, mert két órán belül még bármelyik másikra is felszállhatsz. Váltható ilyen kártya is, mint Londonban az Oyster, amivel még olcsóbbak az árak. De amúgy megjegyezném, annyira jó hangulatú az egész északi part például, hogy én a Valletta-Sliema-St.Julians vonalat többször inkább sétálva tettem meg (kb. 1 óra volt), annyira jó volt húsz fokban flangálni és szívni magamba a tenger-illatot. (2017)" forrás

Étkezés

Csapvizet nem iszunk Máltán csak olasz ásványvizet vagy helyi sótalanított tengervizet!

Kajában nem lehet hibázni, mindent lehet találni az 50 centes pastizzitől a luxuséttermekig...mi nem ettünk rosszat sehol, nem vágtak át sehol. Az autentikus kaják nekünk nagyon ízlettek, de pl. finnyás gyerek✋️ mindenhol talál chicken nuggetset is. A Kinnie nekünk nem jött be.

(Pizza 10-12 euro, helyi specialitás 15-20 euro, fagyi 2,5 euro de itteni 3 gombócnak felel meg, ásványvíz kisboltban 1-1,5 euro, kóla étteremben 2,5 euro, pastizzi 0,5-0,7 euro) Az arab édességekről lemaradtunk. A szállodánkban tészták, húsfélék, vega vacsorák is voltak, reggelire az English breakfast volt a fő vonal. (2023)


"Andi éttermi ajánlásai!:

  • Mdina:Trattoria A. D. 1530: az Infinitely Xara (ejtsd: Sára) hotel étterme, Mdinában található, az óvárosban. A hotel a Relais & Chateau család tagja, ez igazi értékmérő. Ódon környezet, isteni ízek!

  • Marsaxlokk: La Nostra Padrona: Marsaxlokk (ejtsd: Marszaslokk) kikötőjének egyik kis étterme, kis belső térrel, nagy kiülős résszel. Nagyon hangulatos a vízen ringatózó csónakok szomszédságában elkölteni egy finom ebédet vagy vacsorát.

  • Qawra: ha valaki Qawrában (ejtsd: Aura) vagy Bugibbában lakik, akkor a két város határán található Cafe del Mar egy igazi különlegesség. Az Akvárium mellett elhelyezkedő, modern, hófehér, minimalista étterem, kerthelyiséggel, előtte egy igényes medencés résszel, szuper jó konyhával. A személyzetben mindig dolgoznak magyarok is.

  • Bugibba: Paulus Restaurant. Egy kis trattoria jellegű hely, állítólag a környék legjobb halételeit szolgálják itt fel, csakis friss halból. Valóban nagyon jó a konyhája, kipróbáltuk, és jelenleg egy magyar lány is felszolgál itt.

  • Birgu: Birgu Valletta egyik városa a háromból. Csodaszép. A jachtkikötőben található a Don Berto étterem. Belső tere egyszerű, de van terasza fent és lent is. Itt is lehet egy jót és kiadósat enni.

  • Gozo-sziget, Xlendi (ejtsd: Slendi) : a sziklás part mentén a városban található kis trattoria jellegű étterem, nem csak tengeri herkentyűkkel.

És a végére egy kávézó-cukrászda: Caffe Gordina. A fővárosban, Vallettában található, a sétálóutcában. Olyan, mint a Gerbaud, csak elérhető árakon. A mennyezeten freskók, kristálycsillár, odakint a téren terasz tartozik hozzá, a cukrászda előtti terepen pedig délelőtt egy zongorista (igen, kipakolja, majd összepakolja a pianínóját), délután egy szaxofonos szórakoztatja a nagyközönséget." (A. Andi, 2015)


Hiányzott a gasztronómiai élmény: a bárány-és nyúlhúson túl, nem igazán volt olyan, ami nagyon helyi lenne és levett volna a lábamról. A tipikus máltai kávé, ami ánizslikőrrel készül, számomra egyenesen ihatatlan volt. (s.e., 2022

fotó by Vörös J.

"Aki azt mondja, hogy az ember a hőségben nem kívánja az ételt, azt még soha nem szívta ki igazán a nap és a tenger. Ilyenkor jöhet a tapasszerű máltai ebéd, vagyis egy kis fokhagymás polip vagy tonhal, szárított paradicsom, olajbogyó, kapribogyó, saláta, articsóka, esetleg lóbab és gbejniet (helyi jellegzetes sajt) és persze némi ftíra (helyi jellegzetes kenyér) olívaolajjal és balzsamecettel. Ftírát egyébként szendvics formájában is szinte minden bárban, kávézóban árulnak, én a tonhalas verzióra esküszöm." forrás


Persze vannak saját specialitásaik is. Az előételek között szinte mindig megtalálható a Maltese salad vagy platter. Az előbbi saláta a szokásos mediterrán hozzávalók mellett máltai kolbászkarikákat, lóbab krémet és kekszet tartalmaz. Utóbbi mindez saláta nélkül. Bár jól hangzik és én szeretem a salátákat, ezek valahogy mégsem ízlettek, pedig többször is kipróbáltam őket. Talán a bab krém volt a legkevésbé vonzó.

Főételek között a nemzeti ételüknek kikiáltott grillezett lampuki hal és a paprikás nyúlpörkölt számít tipikus máltai fogásnak. Én a nyulat próbáltam, finom volt, de semmi különös, csak ahogy gyerekkoromból emlékeztem, kicsit szárazabb, mint mondjuk a csirke. Párom a fehér húsú és szálkamentes halat próbálta, elmondása szerint finom volt, de semmi eget rengető.

Ha pékségbe tévednénk, feltétlenül kóstoljuk meg a pastizzi nevű, leveles sült és töltött sós péksüteményt. Két tipikus töltelék fajta a rikottás és borsó krémes, de van húsos és tonhalas változata. Akárhol ettük nagyon finom volt, két-három darabbal akár egy ebédet is meg lehet úszni, ami igencsak jó hír az 1-1.5 eurós ára mellett.

Italok közül a Kinnie nevű üdítőt emelném ki, ami a sajátos íze ellenére bejött. Képzeljünk el egy szénsavas kólát, melynek kanalas gyógyszer, Unicum és tonic mellékíze van, plusz állítólag egy kicsit narancsos is. Bár ez így szörnyen hangzik, a végeredmény sokkal jobb, mint amit elképzel az ember, csak egy kicsit barátkozni kell vele. Alkohol terén sokféle likőrt kínálnak, amiket kaktuszból, narancsfélékből vagy gránátalmából készítenek. A bárok, főként a fővárosban kora esténként kettőt egyért akciókkal csábítják a vendégeket, amit érdemes kihasználni az esti alapozáshoz. (2022) forrás


,, Ha egy szuper helyen szeretnél kajálni, akkor a legjobb találatom Máltán egy kedves barátnőm által személyesen ajánlott vega-vegán étterem, a The Grassy Hopper nevű hely volt. Bár én nem vagyok sem vega, sem vegán, de a friss, egészséges alapanyagokból készült ételek nagy szerelmesének vallom magam, itt pedig szuper acai bowlok, turmixok, isteni burgerek kaphatók – Valletta mellett Gzirában is található éttermük. (2017)" forrás

Szórakozás

"Utolsó este szieszta után a szórakoztató negyedbe, Paceville-be mentem. Kocsmák és gentleman's bárok váltják egymást. Az egész körzetben hullámzik a tömeg, szól a zene, tonnaszámra fogy a koktél, platós cipőn és kisestélyiben egyensúlyoznak a nők, a férfiak pedig az egyik nekik fenntartott bárból a másikba sétálgatnak. Odabent go-go tánc és csinos, selyem fehérneműs nők mosolya fogadja őket. Azért tudom, mert az egyikbe én is betévedtem. Máltán több helyen is belefutottam magyar pincérbe, szobalányba. Itt pedig magyar konzumlányokba. Mindenesetre a máltaiaknak (állítólag) tilos a bemenet." forrás


"Málta nyáron nyüzsög, pezseg és az embernek olyan érzése van, hogy soha nem alszik. Megállás nélkül tart az örömünnep, ami van, hogy fesztiválnak, koncertnek máskor festának vagy boat party-nak álcázza magát. Nálam a Jazzfesztivál és a Delicata Borfesztivál viszi a prímet. Utóbbit rendre augusztus első hetében rendezik, ahol a helyi borok tesztelése mellett a csodás éjszakai kikötői panorámában is gyönyörködhetünk. Sőt, ha megfelelő táncoslábú társasággal érkezünk, akkor egy hatalmas buli sem kizárt." forrás


"Szórakozási lehetőség valóban rengeteg van, főleg Bugibbában és környékén. Az árakat sem igazán mondanám túlságosan magasnak. Ha hazai viszonyokra kellene kivetítenem, akkor egy jobbfajta vendéglátóegység árszínvonalát kell elképzelni (mint például a Balatonon). És azok a csodálatos lányok... A máltai lányokban egyszerre van meg az európai és az arab leányzók minden bája, így ha nem vigyázunk, akkor könnyen rabul is ejthetik a szívünket! Arról nem is beszélve, hogy a magyar módival ellentétben nem kapják el öntelt módon a fejüket ha rájuk tekintünk, hanem mélyen visszanéznek a szemünkbe." (Lajtos Ferenc, 2013)

,, A kisgyermekes ismerőseink a fővároshoz közel lévő Attard városka nyilvános játszóterét, a BOV Adventure Park-ot dícsérték nagyon, ami egy igazi elsőosztályú gyermekpark gumitéglával, műanyagmászókákkal, hosszú csúszdákkal és mindenféle jó dologgal. A közelben egy borászat is van (Meridiana Wineyard), amit én csak kocsiból láttam, de nagyon hívogató volt. Legközelebb biztosan beugrok :)" forrás

A mai speciális ajánlat! Rendelsz két sört és fizetsz mindkettőért! - a.m.

Biztonság

Összességében Málta nem veszélyes hely. Kicsi a sziget, ami nem kedvez a bűnözőknek, hogy könnyen felszívódjanak, odébbálljanak. A turistáknak leginkább a lopások okozhatnak bajt. A legtöbb lopás a strandon felügyelet nélkül hagyott holmikkal kapcsolatos. Hasznos információ, hogy értékeket ne vigyünk ki a strandra.

Nyáron, a főszezonban a leggyakoribbak a lopások. A leginkább veszélyeztetett területek ezek: Valetta és St. Julian-Paceville.  

A bérelt autó ülésén nem szabad értékeket hagyni. A fővárosban késő este tanácsos elkerülni a Republic Square és a Fort St. Elmo közötti kisebb utcákat. Máltán a közbiztonság romlott azáltal, hogy a 2011-es észak-afrikai forradalmak bizonytalanságai miatt a kis szigetre nagyon sok illegális bevándorló (főleg líbiaiak) jött. Munkanélküliek és köztük jó néhányan a zavarosban halásznak.

,, Igaz, hogy időnként filmekbe illő módon számolnak le az alvilági alakok egymással, rabolnak bankokat vagy épp robbantanak fel oknyomozó újságírókat (RIP Daphne Caruana Galizia), ami utána sokáig megmarad az emberek emlékezetében, azonban alapvetően a közvélekedés az, hogy átlagemberként biztonságosan lehet mozogni az utcákon, még nők számára is esténként is, ami manapság már nem feltétlenül mondható el más helyekről sajnos.

Dacára a líbiai partok közelségének relatíve kevés afrikai bevándorlót lát az ember, de persze azért akadnak itt is. Általában építkezéseken, hulladékszállításban, ezermesterek mellett találnak maguknak rosszul fizető állásokat, de csak becsülöm őket, hogy ahogy tudnak, próbálnak tisztességgel boldogulni, rossz híreket nem látok-hallok róluk. (2019)" forrás

Magyar külképviselet

Magyarország konzuli hivatala Máltán:

Cím: Europa Centre Level 3 Office 18A Triq Sant’ Anna 58,Floriana FRN1400

E-mail cím: mission.val@mfa.gov.hu
Telefonszám: +35621244310
Konzul: Szesztai Dávid Ferenc

Egyéb hasznos információk

1. Mindhárom nagyobb mobilszolgáltató mobilnetje tökéletesen működik Máltán és Gozo-n is, Nincs korlátozás.

Fotóegyveleg

fotó by Vörös J.

Vissza az elejére


Kommentek

útikritikus, 2020. 03. 09. 15:40
Józsefnek:

1. Parkolás:
Vannak a szigeten jócskán parkolási korlátozások, főleg persze a lakott területeken. A fehér szegélyes helyeken lehet parkolni, a sárga szegélyesnél nem, a zöldeknél csak a helyi lakosok.
Tilosban parkolókat 24 euróra büntetik. Autóelvitel is van (100 euróért kapható vissza). Szóval résen kell lenni.

Konnektor:

Adaptert bizony kell vinni, mert 240 voltos náluk a feszültség, másmilyen náluk a konnektor. 3 lyukúak, mint Angliában. A jobb hotelekben lehet kölcsönkérni, amúgy kevéske pénzért (3-4 euró) lehet a szupermarketekben venni.
Egyes hotelekben van EU kompatibilis konnektor is.


Sándor József, 2020. 03. 09. 13:57
Sziasztok!Parkolásért kell fizetni Máltán?A konektorokhoz kell átalakitót használni vagy jók az itthoni dugvillák?!
Köszi


úti kritikus, 2020. 01. 28. 13:03
Tündének:
18 kg-nál nem súlyosabb gyereknek való ülésmagasító napi 2 euró plusz költség, a bele való párnabetét plusz 1 euró/nap


úti kritikus, 2020. 01. 28. 12:11
Tündének:
A Compass Car Hire céget ajánlom ülésmagasító (booster seat) szempontból:
https://compasscarhire.com/


Tünde, 2020. 01. 28. 11:03
Kedves Utazók!
Szeretnék kérni egy kis segítséget, esetleg tapasztalatot. Február közepén utaznánk Máltára öten, köztük egy 9 éves kislány. Autót szeretnénk bérelni négy napra. Tudnátok ajánlani megbízható kölcsönzőt? Ill. ülésmagasítót is kell béreljünk, ami többe is kerül, mint az autó bérlése.Van olyan cég ahol ez benne van az árban? És mire figyeljünk? Full biztosítást biztosan kötni fogok.

Köszönöm!
Üdv. Tünde


úti kritikus, 2019. 01. 01. 20:26
Ibolya: érdemes lenne inkább csoporttal menni


Kovács Ibolya, 2019. 01. 01. 17:37
Sziasztok! A tanácsaitokat szeretném kérni. Egyedül mennék Máltára,de így ilyen messze még nem voltam,nyelvet nem beszélek. Szerintetek merjek neki vágni? Mire hívnátok fel a figyelmemet? Köszönöm


Berenyi Laszlo, 2018. 11. 19. 23:43
a lanyom s baratnoje nem utazasi irodan keresztul megy maltaramost szombaton, 7-napra. feltem oket mert barmilyen gond lenne nem tudnanak a segitsegere lennipl az idegenvezeto , vagy az utazasi iroda megalapozott a felelmem vagy nem? VAROM A VALASZOTOKAT ,KOSZI " MINDENKINEK


Viczián Gáborné, 2018. 07. 23. 18:55
Fel tudnátok venni velem a kapcsolatot, mert mi most megyünk Qawrába Máltára, de mi sem merünk kocsit bérelni. Ha ti már voltatok át tudnátok adni néhány infót a közlekedésről. Nem tudunk tökéleetesen angolúl, de meg tudjuk értetni magunkat.


Németh Antal, 2018. 06. 15. 18:42
Sziasztok.
Valettában vagy esetleg a reptéren található csomagmegőrző?
Köszi


Balogh Mary, 2016. 10. 11. 17:24
2016.10.14-én utazunk Máltára, Quaurában fogunk lakni RCI apartmanban.Mi nagyszülők megyünk a lányunkkal és a 13 hónapos kislányával.
Érdeklődöm, hogy milyen fajta konzerv bébiételeket lehet kapni és nem sokkal drágábbak-e, mint itthon. A baba nem válogatós.
Úgy gondoljuk, hogy busszal fogunk közlekedni. Lehetséges-e ez a Babával?
Mert a baloldalas közlekedéstől félünk (ezért nem bérelünk autót), de azért szeretnénk egy kicsit kimozdulni.


Új hozzászólás beküldése

Név:
E-mail cím:*
Hozzászólás:


* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon