.
.
Marsaxlokk - Boltba invitálás - s.m.fotója
Máltán 2024-ben az alábbi árakkal számolhatsz:
Ásványvíz: Egy 2 literes ásványvíz ára kisebb boltokban átlagosan 1,5-2 euró, míg a strandokon ez elérheti a 3-4 eurót is.
Vacsora két főre: Egy egyszerűbb étteremben két fő részére egy vacsora (alkoholmentes italokkal) körülbelül 25-30 euróba kerülhet. A jobb éttermekben vagy turistásabb területeken ez az összeg akár 40 euró fölé is emelkedhet.
Buszjegy: A buszjegyek ára Málta városi közlekedésében 2 euró, és ezek általában 2 órás érvényességgel rendelkeznek.
Hop-on hop-off buszozás: A hop-on hop-off buszjegy ára Málta területén körülbelül 20-25 euró egy napra.
Napágy és napernyő (1+1): A legtöbb strandon a napágy és napernyő bérleti díja 10-15 euró körül mozog.
Fagyi: Egy gombóc fagyi ára a legtöbb helyen 2-2,5 euró, míg a népszerűbb helyeken akár 3 euró is lehet.
Máltán a csapvíz iható, ám sokan nem ajánlják, ugyanis nem jó az íze a magas klór- és nátriumtartalom miatt. Nagy baja nem lesz az embernek, ha iszik a csapvízből, fogmosásra pedig tökéletesen megfelelő. Sokan állítják, hogy a palackozott vizeket is kezelt csapvízből állítják elő. A higiéniai, tisztasági körülmények nincsenek nyugat-európai szinten, de nem vészes a helyzet.
Nyaraláshoz ajánlott baleset-betegség- és poggyászbiztosítás előzetes megkötése.
Máltán az ivóvizet nagy részt a fordított ozmózis technológiával állítják elő, amely a tengervíz sótalanításán alapul. Ez a módszer azonban költséges, és ennek eredményeképp az előállított víz íze sokak számára, különösen a külföldieknek, szokatlan lehet. Bár a csapvíz a szigeten szinte mindenhol iható, a turisták gyakran mégis inkább palackozott vizet vásárolnak, mivel a csapvíz íze nem mindig felel meg az elvárásaiknak. Az árak a palackozott vízért 2024-ben továbbra is magasak maradtak, különösen a turisztikai helyeken, ahol egy üveg ivóvíz ára akár 2,5-3 euró is lehet.
A helyiek általában megszokták a csapvíz ízét, de a turisták sokszor inkább elkerülik, ezért inkább az ásványvizet választják. Mindez nemcsak az árak miatt probléma, hanem környezeti hatásokat is eredményez, mivel a műanyag palackok felhalmozódása jelentős hulladékproblémához vezet Máltán, amely különösen igaz a turisztikai főszezonban.
,, A csapi víz ugyan iható Máltán, de az íze borzalmas, sőt még a szaga is! Viszont az ásványvizeknek sem volt túl jó ízük." forrás
Fontos! Szigetet felfedező kirándulásokat lehetőleg ne időzítsük úgy, hogy a közlekedni kelljen péntekenként késő délután. Ugyanis ilyenkor a sziget útjain csúcsforgalom van és sok a dugó.
Máltára Szicíliából indulnak autószállító kompok, mellyel elérhető a szigetország. A máltai közlekedésben a kötelező haladási irány baloldali, ezért csak azoknak ajánlatos autót, illetve motort vezetni, akik ismerik e közlekedési normát! A helyenként szűk és kanyargós, olykor kátyús utak ugyancsak veszélyeket rejtenek a gyakorlatlan autósok és motorosok számára. A szigeten az útjelzések is angolul vannak feltüntetve. Lakott területeken 50 km/h, lakott területeken kívül pedig 80 km/h a megengedett maximális sebesség. Az engedélyezett alkoholmennyiség 0,8 g/l. A vezetéshez a magyar jogosítványt elfogadják, de a gépjárművezető életkora nem lehet kevesebb 21 évnél. Autóbérlés 25 éves kor alatt nem, vagy csak felárral lehetséges. Előfordulnak itt is autófeltörések, ezért az értéket és poggyászokat soha ne hagyjuk látható helyen az autóban! Utcai parkolás a fehér felfestésen engedélyezett és ingyenes.
A szigetek nem nagyok, de ha sok mindent akarsz látni, a tömegközlekedés rossz választás. A Tallinja időpontjai hol jók, hol nem, felférsz vagy sem. A buszmegálló gyakran egy oszlop a puszta közepén.
A férjem vezetett már nagyon durva helyeken, de ezt a közlekedést bérelt autóval így utólag se merte volna bevállalni. (2023)
Máltán 2024-ben is jelentős probléma maradt a közlekedés, különösen nyáron, amikor a forgalom gyakran bedugul a városokban. A sziget kis mérete miatt a települések szorosan egymás mellett helyezkednek el, és rendkívül sok a jármű az utakon. Valletta környékén már az év nagy részében is nehézkes az átjutás, de a nyári hónapokban, amikor a turisták száma megnő, a helyzet tovább romlik. Gyakran előfordul, hogy a buszok megtelnek, és az emberek kénytelenek megvárni a következő járatot.A tömegközlekedés, amely kizárólag buszokra korlátozódik (nincs vonat, villamos vagy troli), továbbra is viszonylag olcsó. Egy jegy ára 1,50 euró, amely két órán keresztül érvényes, és korlátlan átszállásra jogosít. Elérhető 12 darabos gyűjtőjegy is 15 euróért, amely egy chipkártyán érhető el, és több személy is használhatja, amíg el nem fogy. Azok számára, akik több napig maradnak a szigeten, érdemes lehet egy hetes bérletet venni, amely 21 euróba kerül. Ezeket a bérleteket és gyűjtőjegyeket csak buszterminálokon lehet megvásárolni, például Vallettában vagy a repülőtéren.
A tervezés során érdemes a Málta közlekedési hivatalos honlapját (www.publictransport.com.mt) használni, de a Google Térkép is jól segíti az utazást. Az előre tervezés különösen fontos, mivel előfordulhat, hogy a buszok nem érhetők el azonnal, és a várakozási idő hosszabbra nyúlik, különösen a turisztikai szezon csúcsidőszakában.
Taxi
Máltán fehér és fekete színű taxik vannak. A reptéren csak a fehéreket láthatunk, és a turistás településeken a hotelek közelében is ezek állnak.
2024-ben Máltán a fekete taxikat továbbra is kizárólag rendelni lehet, az utcán nem szedhetnek fel utasokat. Ezeknek a taxiknak rögzített tarifáik vannak meghatározott útszakaszokra, így az árak előre kiszámíthatók. A fehér taxik vannak többségben a szigeten, és kötelező használniuk a mérőórát, szintén rögzített árakkal dolgoznak. Átvágások nem gyakoriak, mivel a taxiszolgáltatások szigorúan szabályozottak.
A 2024-es árak a repülőtérről továbbra is a következőképpen alakulnak: St. Julian's felé 20 euró, Bugibba és Qawra felé 22 euró, St. Paul’s Bay szintén 22 euró, míg Cirkewwa felé 32 euró. Ezek az árak általában stabilak, de érdemes lehet ellenőrizni a helyi taxitársaságok aktuális tarifáit, mivel kisebb változások előfordulhatnak.
A tömegközlekedést kihagytuk.Mi inkább a Bolt taxikat részesítettük előnyben. Mindenhol, bárhol voltunk 2-3 percen belül jöttek értünk és mindig az applikációban szereplő áron.Hárman voltunk picit drágább, mint a busz, de sokkal kényelmesebb volt számunkra. (2023)
2024-ben az X3 buszjárattal továbbra is közvetlenül eljuthatsz a repülőtérről Qawráig átszállás nélkül. A buszmegálló könnyen megtalálható a repülőtér előtt, és az út körülbelül 75 percet vesz igénybe. A buszjegy ára 2,60 euró, és hetijegyet is válthatsz, amely 12 euróba kerül. Ezt a jegyet megveheted a reptér érkezési oldalán található terminálban, de a buszvezetőnél is fizethetsz.
A hetibérlet érvényes minden X jelzésű járatra, így a visszaútra is használható a repülőtérre, ha egy hétig maradsz. Fontos azonban, hogy a bérlet nem érvényes az éjszakai járatokra, amelyek 23 óra után indulnak, és nem használható Gozo szigetén. Az egyéb máltai buszjáratokra, legyen szó városi vagy távolsági buszokról, a bérlet teljes mértékben érvényes, így kényelmes megoldást nyújt az utazáshoz a szigeten.
Autóbérlés
Bal oldali a közlekedés
Bizony alaposan megfontolandó, hogy érdemes-e a magyarnak Máltán autót bérelni, hiszen jobboldalon van a kormány, ráadásul a felelőtlen vezetési stílus miatt sok a közúti baleset. Amúgy egy kisebb autót egy napra kb. 35 euróért lehet bérelni. A sofőr nem lehet 25 évesnél fiatalabb.
A vezetéssel kapcsolatban fontos tudni, hogy bal oldali közlekedési rendszer működik Máltán. Autót szintén Bugibbában béreltünk. A Mirage Car-t választottuk. 3 napra az autó bérlése 126 euróba került+250 kaució. Ebben már az üzemanyag díja is benne van.
Érdekesség számomra, hogy a benzint előre ki kellett fizetni, ez 20 euró volt. Nyilván ez nekik éri meg leginkább, mert nem biztos, hogy ennyit elhasználunk (amúgy mi elhasználtuk, mert mindenhová autóval mentünk).
Ami a parkolást illeti, egy fontos szabály van: ne parkolj sárgával jelzett részre, egyébként lehet szinte bárhová. Minden látnivalónál vannak ingyenes parkolók, úgyhogy igazából nincs különösebb plusz díj az autóval kapcsolatban. (2024)
"Ha az ember Tripadvisoron vagy más hasonló oldalon rákeres a máltai autóbérlésről szerzett tapasztalatokra, lehangoló kép fogadja. A kommentek szinte kivétel nélkül rossz élményekről számolnak be: rossz vagy rosszul felszerelt autók, zavaros szerződési feltételek, nem segítőkész, együttműködő személyzet, baleset esetén pedig hosszas tortúra.dominálják a beszámolókat. Nem mondom, hogy ez soha nem múlhat az ügyfélen, de az autókölcsönzésnek a mi tapasztalataink szerint is vannak gyenge pontjai Máltán. Az egyik, ami nekem feltűnt, hogy átadáskor nem nagyon foglalkoznak azzal, hogy az autó sérüléseit átnézzék és feljegyezzék, ezt mindkét alkalommal nekem kellett kezdeményeznem. Természetesen ezzel sincs gond, amíg ezeket nem ügyféllel akarják megfizettetni, csak természetesen előre nem lehet tudni, hogy erre mennyi a garancia. Én a biztonság kedvéért mindkétszer átnézettem és felirattam." forrás
"A tömegközlekedés nagyon olcsó és elérhető, azonban sajnos nagyon sok idő eljutni "A"-ból "B"-be. Abszolút javaslom az autó bérlését, mint közlekedési lehetőséget, hiszen a bal oldali közlekedést, illetve a jobb oldali kormányos autót viszonylag gyorsan meg lehet szokni és nem túl drága." (Vista-utazó,)
,, A bal oldali közlekedésben kezdők számára ott vannak legtöbb helyen "hülyebiztos" felfestések, terelések. A jobb kormányos autó megszokható."
,, Általában mindenhol bérelünk kocsit. Máltán úgy döntöttünk hogy fölösleges. Jó a tömegközlekedése. Dugók vannak. Parkolni nehéz. Pár kocsinak nem volt visszapillantója."
Mi nemrég voltunk autó mellett döntöttünk. Nem bántuk meg, sok helyre eljutottunk könnyen, parkolással sem volt gond sehol.
Autót béreltünk, azzal jártuk be a szigetet. Őszintén, sokat olvastam pozitív de még többet negatív irányba irányuló kommentet az autóval való közlekedés miatt. Mi a pozitív státuszba tartozunk ugyanis már amennyire legtöbben írták, hogy milyen kaotikus az ottani közlekedés, egyáltalán nem az!
Az utak tényleg elég rossz állapotban vannak néhol, és igen az utcák valóban elég szűkek, de mi semmi kaotikusságot nem tapasztaltunk az ottaniak közlekedésével. Szerintem egy tapasztalt sofőr simán elbír vezetni itt. Sajnos sokan nem használják az indexet, főleg körforgalomból kifelé,de hozzá lehet szokni ha figyelmes az ember. Rengeteg körforgalom van egész Máltán konkrétan majdnem,hogy körforgalomból áll az ország. 😅
Bele kellett jönni, mint balos közlekedés, a belső sávnak van mindig elsőbbsége, nem mint nálunk. Ezenkívül ezerszer gyorsabban eljutsz így A-ból B-be mint busszal. Illetve több olyan helyre is ahova busz nem igazán jár, vagy kilométerekkel odébb tesz le. (f.d., 2022. június)
Érdekesség számomra, hogy a benzint előre ki kellett fizetni, ez 20 euró volt. Nyilván ez nekik éri meg leginkább, mert nem biztos, hogy ennyit elhasználunk (amúgy mi elhasználtuk, mert mindenhová autóval mentünk).
Ami a parkolást illeti, egy fontos szabály van: ne parkolj sárgával jelzett részre, egyébként lehet szinte bárhová. Minden látnivalónál vannak ingyenes parkolók, úgyhogy igazából nincs különösebb plusz díj az autóval kapcsolatban. (2023)
Busz
Sajnos már nem járnak az antik, színes, aranyos buszok, amiket a turisták annyira imádtak. Az Arriva busztársaság járművei modernek, s tény és való kényelmesebbek. A hétnapos korlátlan buszbérlet 21 euró, a buszok valóban mindenhová elvisznek és mentesítenek a vezetés és a parkolás minden gondjától.
Ami nagyon zavart, az a buszközlekedés lassúsága, körülményessége, hogy 15 km-t több mint egy óra alatt tettünk meg (nem viccelek). A buszjegy egyénként olcsó: 12 jegy van egy kártyán, 15 euró, egy kártyát két ember használhat, egy jegy 2 óráig érvényes. (s.e., 2022)
,, Mivel hallottam, hogy a buszközlekedés Máltán elég kiszámíthatatlan, volt bennem egy kis félsz. Főleg azt tartottam először kellemetlennek, hogy ott valóban inteni kell az érkező busznak, ha fel szeretnék szállni és akkor sem lepődhetek meg, ha a busz a jelzés ellenére nem áll meg. Előbbi azonban olyan hamar természetessé vált, hogy nemhogy kellemetlennek nem éreztem, hanem hazaérkezve Magyarországra emlékeztettem magam, hogy nem kell aggódnom, itt már integetés nélkül is meg fog állni előttem a metrópótló. Hála Istennek azt sem tapasztaltam meg, hogy a busz sofőrje figyelmen kívül hagyja a jelzésemet, de a buszon ülve láttam egy esetet, amikor indokolatlanul (egyáltalán nem volt tele a busz) nem állt meg a megállóban az ott lévők integetése ellenére sem. (Van egy Tallinja nevű applikáció, ami segítséget jelenthet a buszközlekedésben, de én sokszor ezt kevésbé éreztem hasznosnak, mint a Google térképet.)
A máltaiak tömegközlekedési kultúrája egyébként elsőre nagyon megfogott. Jó volt látnom, mennyire figyelnek a felszálló utasokra, hogy lehetőség szerint, aki csak teheti, ülőhelyhez jusson. Persze itt sem volt mindenki figyelmes, de az első benyomásom és az általános tapasztalatom azt mutatja, hogy a legtöbben igyekeznek barátságosak és előzékenyek lenni utastársaikkal és a sofőrrel is. Nem mindegyik buszon van hátsó ajtó, de amelyiken igen, sokan még onnan leszállva is elköszönnek a sofőrtől és megköszönik neki az utat. Az mondjuk erősen meglepett, amikor lenézve a padlóra azt vettem észre, hogy a mögöttem ülő férfi nem zavartatja magát és a cipőjét beférkőzi az én cipőm alá. Mivel nem tűnt úgy, hogy zavarná, hogy akaratlanul a cipőjén taposom éppen, kérdő tekintettel hátra fordultam, amire elnézést kért, majd válaszolva, hogy nincs probléma visszafordultam és mosolyogva gondolkodtam el a helyzet furcsaságán. (2022)
2024-ben Málta továbbra is olcsón bejárható. Két fő Hop-on Hop-off busztársaság működik: a Malta Sightseeing és a City Sightseeing Malta, amelyek északi és déli útvonalakra osztották fel a szigetet, így könnyen eligazodhatsz, hogy melyik buszra kell felszállnod attól függően, hogy merre szeretnél utazni. A jegyárak általában 20-25 euró körül mozognak egy napra, és számos látnivalót lefednek.
A menetrend szerinti buszok szintén sűrűn közlekednek, és nagyon kedvező árúak: egy napi jegy ára 2-2,50 euró, amellyel bármelyik buszra felszállhatsz reggeltől estig. A hetijegy 21 euró, amely a sziget összes napközbeni járatára érvényes, kivéve az éjszakai buszokat.
Málta kicsi, mindössze 316 km²-es területe ellenére előfordulhat, hogy egy buszos utazás, például Vallettából Bugibbába, több mint egy órát vesz igénybe a forgalom és a sziget kis utcái miatt. Ezért érdemes alaposan megtervezni a kirándulásokat, hogy elegendő időt hagyj az utazásra és a látnivalók élvezetére.
Vallettában található a távolsági buszok központja, közvetlenül az óváros szélén, ahonnan könnyen elérhetők Málta különböző részei. Az angol nyelv ismeretével rendkívül könnyű tájékozódni a buszpályaudvaron, mivel minden információ, beleértve a menetrendeket és az útvonalakat, angolul is elérhető. Mdina irányába például továbbra is gyakoriak a járatok: a 51-es, 52-es és 53-as buszok 10 percenként indulnak, így szinte sosem kell sokat várni. Az út körülbelül fél órát vesz igénybe, ami gyors és kényelmes módja annak, hogy eljuss Máltán belül erre a történelmi helyszínre.
A központi buszpályaudvar jól szervezett, és az aktuális menetrendek könnyen megtalálhatók a helyszínen, valamint online is a máltai tömegközlekedés hivatalos weboldalán (www.publictransport.com.mt).
2024-ben is érdemes 7 napos buszbérletet vásárolni Máltán, amely 21 euróba kerül, és korlátlan utazást biztosít bármelyik buszon az érvényességi idő alatt. Ez különösen praktikus, ha több napig szeretnéd felfedezni a szigetet, mivel így nem kell minden alkalommal külön jegyet venni. Ha nincs bérleted, egy egyszeri buszjegy ára 2 euró. Összehasonlítva, a Hop-on Hop-off buszjegy 20-25 euróba kerül egy napra, így a 7 napos bérlet sokkal kedvezőbb, ha hosszabb időt töltesz a szigeten.
A buszok útvonalai könnyen elérhetők online, és a térképet egyszerűen le lehet tölteni telefonra, ami nagy segítség az eligazodásban. A máltai tömegközlekedés jól szervezett, így bárhova egyszerűen el lehet navigálni a szigeten a buszokkal.
A közlekedés az egyetlen terület, ami komoly kihívást jelenthet a szigeten. Az utakon káosz uralkodik: a bal oldali közlekedés önmagában szokatlan lehet, de ehhez még hozzáadódik a szabályok nélküli, mediterrán vezetési stílus. Bár Görögországban is gyakran kaotikus a közlekedés, itt még ennél is intenzívebb a helyzet. Az utak többsége rossz minőségű és szűk, a parkolás pedig szabálytalan és rendszertelen. A buszsofőrök néha őrült tempóban vezetnek, ami az utasok számára kényelmetlen élmény lehet.
Ennek ellenére a buszközlekedés maga pozitív. Az egész szigeten bárhová el lehet jutni busszal, beleértve a turistalátványosságokat és kevésbé ismert helyeket is. A buszmegállók gyakoriak, de a buszok leintésére szükség van, különben nem állnak meg. Ha ki szeretnénk szállni, időben meg kell nyomnunk a stop gombot, mivel a buszok nem állnak meg automatikusan a nagyobb városokban sem. A másik oldalon kell várni a buszra, mint amihez sokan hozzászoktak.
A buszok modernek és általában kiírják, sőt bemondják a megállók nevét, de nehézséget okozhat megérteni, hogy melyik településen vagyunk. Az utasoknak érdemes figyelni a megállók tábláit, mivel a település neve is fel van tüntetve. A klímahasználat szintén problémát jelenthet, mivel a sofőrök gyakran bekapcsolják akkor is, amikor kint hűvös van, ami kellemetlen hideget eredményezhet. A buszok nem mindig pontosak, előfordulhat késés, vagy akár korábbi indulás is, de a legtöbb helyre gyakran közlekednek. A nappali járatok általában este 10-11 óráig közlekednek, míg éjszakai járatok éjfél után is rendelkezésre állnak.
A szigeten busszal és a Coollal (carpool/taxi alkalmazás) közlekedtünk. Így, szezonon kívül a busz €1.50 volt fejenként, a vezetőnél a pontos összeget kell fizetni, visszajárót nem ad a sofőr. Utazás előtt mindenki azt mondta, hogy kiszámíthatatlan lesz a buszmenetrend, ehhez képest nekünk nem volt vele gondunk (bár az is igaz, hogy volt olyan, hogy a menetrendhez képest 5 perccel előbb jött és csak a szerencsén múlott, hogy már jóval előtte a buszmegállóban voltunk). A dugót sajnos így szezonon kívül sem úsztuk meg, de szezonban el tudom képzelni, hogy mennyivel rosszabb lehet. (2022. március)
2024-ben a máltai távolsági buszforgalom reformja némi zűrzavart okozott, és nem mindig könnyű eligazodni a menetrendek és útirányok között. Érkezéskor érdemes a repülőtéren felkeresni az Arriva pultját, ahol beszerezhetők a menetrendek, hogy jobban átlásd az útvonalakat. Bár a tájékozódás néha nehézkes, a buszok szerencsére sűrűn közlekednek, így nem kell sokat várakozni.
A buszközlekedés viszonylag kedvező áron érhető el: egy hetes bérlet 12 euróba kerül, ami rendkívül hasznos azoknak, akik sokat szeretnének kirándulni és bejárni a szigetet. Egy napi jegy ára 2,60 euró, és korlátlan utazást biztosít az adott napon belül, függetlenül az utazás gyakoriságától vagy távolságától. Előfordulhat azonban, hogy a buszsofőrök kevés figyelmet fordítanak a jegyet vagy bérletet mutató turistákra, de ennek ellenére célszerű mindig bemutatni a jegyet, hogy elkerüljük az esetleges félreértéseket.
Málta kis mérete gyakran meglepetést okoz azoknak, akik először látogatnak a szigetre. Bár az ember tisztában lehet a számokkal, a személyes tapasztalat, hogy mindössze egy óra alatt keresztülszeled a szigetet, mégis szokatlan lehet. Ezért a Hop-on Hop-off busz rendkívül praktikus választás: ott szállhatsz le, ahol szeretnél, és azt nézheted meg, ami téged érdekel. Két útvonal is rendelkezésre áll, egy északi és egy déli, amelyek különböző látványosságokat fednek le.
Autóbérlés is egy opció, de mivel a sziget kicsi, érdemes csak egy-egy napra bérelni autót, ha például nehezebben megközelíthető helyeket szeretnél felfedezni. Fontos azonban megjegyezni, hogy Máltán bal oldali közlekedés van, ami szokatlan lehet azok számára, akik jobb oldali közlekedéshez szoktak. (Jetta)
Máltán továbbra is bal oldali közlekedéssel találkozol, ami azt jelenti, hogy a buszra is az út másik oldalán kell felszállni. Nem ritka, hogy a turisták véletlenül rossz irányba indulnak, és végül a sziget másik felén kötnek ki. Ezért érdemes figyelmesnek lenni, és mindig ellenőrizni, melyik irányba közlekedik a busz. Az átkelésnél is először jobbra kell nézni, és ezt néhol fel is festették az aszfaltra.
A buszok nem állnak meg automatikusan minden megállónál, jelezni kell a sofőrnek, ha fel akarunk szállni. Ha ezt elmulasztjuk, a busz egyszerűen továbbhajt, feltételezve, hogy az emberek nem arra vártak. Nyáron, amikor a szigeten hatalmas a forgalom, gyakran előfordulnak dugók, ami miatt az utazási idő jelentősen megnövekedhet. A szűk utcák és a szabálytalan parkolás csak fokozzák a helyzetet, ezért érdemes előre kalkulálni a megnövekedett menetidővel.
A buszok nem mindig érkeznek a menetrend szerint, és előfordulhat, hogy korábban vagy később jönnek, így érdemes hamarabb a megállóba érni. Ráadásul a legtöbb buszon csak egy ajtó van, így ha le szeretnél szállni, át kell verekedned magad a tömegen. Néhány buszon van középső ajtó is, amit csak leszállásra használnak, ami kényelmesebb lehet.
A buszokon működik a légkondicionálás, ami a nyári hónapokban kellemes, de a délutáni és esti órákban már kellemetlenül hideg lehet. Mindig érdemes magaddal vinni egy pulóvert vagy kendőt, hogy ne fázz. Továbbá, ha a busz megtelt, lehetséges, hogy a sofőr már nem áll meg a következő megállókban, vagy csak néhány utast enged felszállni.
A buszozás Máltán időigényes, a menetrendek nem mindig megbízhatók, és a járatok gyakran késnek vagy korábban indulnak. Egyes vonalakon gyakran közlekednek buszok, más esetekben óránként egy járat van. A heti bérlet azonban továbbra is megéri, mivel olcsó és sok helyre eljuthatsz vele, ha elegendő időt szánsz az utazásra.
,, Minden fél órában jár busz a sziget különböző pontjaira, van lehetőség egy úgynevezett Travelcard vételre is, ami hét napig érvényes az egész szigeten és 21 euróba kerül. Ha belegondolunk, napi 3 euróból utazgathatunk az egész szigeten. Buszozni izgalmas, ha nincs ülőhelye az embernek, akkor kérem kapaszkodjék, mert szerpentines az útvonal, a városokban meg sok a hirtelen megálló. A sofőröket a budapesti trolivezetőkhöz hasonlítanám, mindannyiuk rally sofőrnek érzi magát. (felvidéki csavargók, 2019)" forrás
Érdemes tudni: a kevésbé forgalmas buszmegállókban állva előfordulhat, hogy integetésünk ellenére nem áll meg a busz, mert tele van
"A máltaiak közül a mai napig sokan elégedetlenek a buszokkal, és néhány nap után egy budapesti is biztosan nosztalgiával gondol a BKV-ra: még mindig gyakran kell átszállni – ami csak azért gond, mert a vonalak keresztezéseinél nincsenek megállók – a sofőrök sokszor nem udvariasak, a buszok gyakran lerobbannak, vagy elakadnak a szűk utakon, és negyed óránál sűrűbben sehol nem jár busz, az átlag inkább a 30-60 perc. Ráadásul a jegyek is drágultak.
Azonban hogy igazságosak legyünk, az új rendszer pár igen hasznos újítást is tartalmazott: a buszok légkondicionáltak, Valletta és a Mater Dei kórház gyakorlatilag minden településről elérhető közvetlenül (bár nem mindig az a leggyorsabb módja), és első ízben van 5-6 gyors járat – amelyek nem állnak meg mindenhol, így nagyobb távolságra jobban használhatók – valamint 30-35 éjszakai járat, amik végre kiváltják az éjszakai szükségszerű taxizást." forrás
Máltán bal oldali közlekedés van, ami az egykori brit gyarmati időszak öröksége. Ha valaki autóbérlést tervez, ezt mindenképpen érdemes figyelembe venni. Az utak minősége változó: nem mindig az aszfalt felületével van gond, hanem azzal, hogy még a főutak is hirtelen derékszögű kanyarokat vehetnek, vagy egy szűk egyautós sávra szűkülhetnek. Az útburkolaton néhol gödrökkel is találkozhatsz, és sok helyen a parkolás rendezetlen, gyakran több sorban parkolnak autók. Ugyanakkor a garázsbejárók előtti "megállni tilos" táblákat szigorúan betartják.
Az úthálózat sűrű, főleg a lakott területeken. A városok szűk, kanyargós utcákkal vannak tele, ezért érdemes GPS-t vagy térképet használni, különben könnyen el lehet tévedni. Gyakori, hogy bizonyos területeket rendezvények miatt lezárnak, ami megnehezíti a közlekedést. Rengeteg körforgalom és egyirányú utca található, és néhány városban sok zsákutcával is találkozhatsz. Vallettában különösen sok olyan utca van, amely lépcsőkkel folytatódik, és a meredek lejtők miatt parkolásnál is óvatosnak kell lenni. A sűrűbben lakott részeken az utak minősége általában jobb.
A tengeri tömegközlekedés Máltán főleg az öblök mentén és a két nagy sziget között jellemző. A Marsamxett és a Nagy Kikötő környéki városok között állami és magán vízi taxik egyaránt szállítanak utasokat. Az állami vízitaxik közlekednek Valletta és Sliema, valamint Valletta, Bormla és Isla között. A retúrjegy ára mostanra elérheti a 3-4 eurót, de ha biztosan állami vízitaxit szeretnél választani, érdemes figyelni a közlekedési hatóság tábláit, amelyeken feltüntetik az útvonalakat és az árakat.
Emellett magán vízi taxik, úgynevezett dgħajsák, is közlekednek, amelyek ára magasabb lehet, akár 4 euró is lehet egy útra. Ezek inkább a nosztalgikus élményre szolgálnak, mivel hagyományos stílusú hajókról van szó, amelyek inkább a turisták számára kínálnak különleges utazási élményt, mintsem rendszeres közlekedési eszközként szolgálnak.
,, A kerékpározásról:
Málta egyáltalán nem ideális hely kerékpározásra. 3 fő ok: keskeny, rosszul megépített, gyengén karbantartott közutak (kerékpár sáv sehol), vadul vezető, a bicajosra egyáltalán nem tekintettel lévő autósok és – bizony – a jellemzően szeles időjárás. Télen a nedves levegőben a kerékpározás közben a levegővétel is nehézkes. Persze a beépített helyeken a szél kisebb akadály, a nem beépített, tengerparthoz közeli utakon viszont a szél a kerékpárosnak komolyabb probléma.
Tehát a sportolós biciklizéshez a viszonyok nem változtak a 10 évvel ezelőttihez képest. (Az utak nem lettek szélesebbek és jobbak…)
Télen a zivatarok gyakran okoznak kisebb áradásokat a közutakon, mert a levezető rendszer vacak. Főleg a völgyes területeken gyűlik össze rendesen a víz. Ilyenkor pláne annyi a bicajozásnak. "
A máltai tömegközlekedés rendkívül egyszerűen használható, még akkor is, ha az elején aggódsz, hogy eljutsz-e a kisebb, elszigeteltebb helyekre. Bár Málta szigetén nincs metró vagy villamos, a buszhálózat jól szervezett, és Valletta központjából szinte bárhová elérhetsz busszal.Sliemából, ahol megszálltam, számos helyre gond nélkül eljutottam. Néha át kellett szállnom Vallettában, de a menetrendek egyértelműek és megbízhatók, így könnyű volt navigálni. Rendszeres járatok közlekednek a szigeten, és nem volt időigényes az utazás. Három nap alatt kényelmesen, ráérősen rengeteg helyet bejártam.
Egy buszjegy 1,50 euró, és 2 órán keresztül érvényes, így ha átszállsz, a jegyed továbbra is használható. Van lehetőség utazókártyát is vásárolni, amivel az utazás még kedvezőbb áron érhető el. Az északi part, például a Valletta-Sliema-St. Julian's útvonal annyira hangulatos, hogy néha inkább gyalog tettem meg ezt a távot. Kellemes húsz fokos időben igazán jólesett élvezni a tengerparti levegőt.
Csapvizet nem iszunk Máltán csak olasz ásványvizet vagy helyi sótalanított tengervizet!
Kajában nem lehet hibázni, mindent lehet találni az 50 centes pastizzitől a luxuséttermekig...mi nem ettünk rosszat sehol, nem vágtak át sehol. Az autentikus kaják nekünk nagyon ízlettek, de pl. finnyás gyerek✋️ mindenhol talál chicken nuggetset is. A Kinnie nekünk nem jött be.
(Pizza 10-12 euro, helyi specialitás 15-20 euro, fagyi 2,5 euro de itteni 3 gombócnak felel meg, ásványvíz kisboltban 1-1,5 euro, kóla étteremben 2,5 euro, pastizzi 0,5-0,7 euro) Az arab édességekről lemaradtunk. A szállodánkban tészták, húsfélék, vega vacsorák is voltak, reggelire az English breakfast volt a fő vonal. (2023)
"Andi éttermi ajánlásai!:
Mdina:Trattoria A. D. 1530: az Infinitely Xara (ejtsd: Sára) hotel étterme, Mdinában található, az óvárosban. A hotel a Relais & Chateau család tagja, ez igazi értékmérő. Ódon környezet, isteni ízek!
Marsaxlokk: La Nostra Padrona: Marsaxlokk (ejtsd: Marszaslokk) kikötőjének egyik kis étterme, kis belső térrel, nagy kiülős résszel. Nagyon hangulatos a vízen ringatózó csónakok szomszédságában elkölteni egy finom ebédet vagy vacsorát.
Qawra: ha valaki Qawrában (ejtsd: Aura) vagy Bugibbában lakik, akkor a két város határán található Cafe del Mar egy igazi különlegesség. Az Akvárium mellett elhelyezkedő, modern, hófehér, minimalista étterem, kerthelyiséggel, előtte egy igényes medencés résszel, szuper jó konyhával. A személyzetben mindig dolgoznak magyarok is.
Bugibba: Paulus Restaurant. Egy kis trattoria jellegű hely, állítólag a környék legjobb halételeit szolgálják itt fel, csakis friss halból. Valóban nagyon jó a konyhája, kipróbáltuk, és jelenleg egy magyar lány is felszolgál itt.
Birgu: Birgu Valletta egyik városa a háromból. Csodaszép. A jachtkikötőben található a Don Berto étterem. Belső tere egyszerű, de van terasza fent és lent is. Itt is lehet egy jót és kiadósat enni.
Gozo-sziget, Xlendi (ejtsd: Slendi) : a sziklás part mentén a városban található kis trattoria jellegű étterem, nem csak tengeri herkentyűkkel.
És a végére egy kávézó-cukrászda: Caffe Gordina. A fővárosban, Vallettában található, a sétálóutcában. Olyan, mint a Gerbaud, csak elérhető árakon. A mennyezeten freskók, kristálycsillár, odakint a téren terasz tartozik hozzá, a cukrászda előtti terepen pedig délelőtt egy zongorista (igen, kipakolja, majd összepakolja a pianínóját), délután egy szaxofonos szórakoztatja a nagyközönséget." (A. Andi)
Hiányzott a gasztronómiai élmény: a bárány-és nyúlhúson túl, nem igazán volt olyan, ami nagyon helyi lenne és levett volna a lábamról. A tipikus máltai kávé, ami ánizslikőrrel készül, számomra egyenesen ihatatlan volt. (s.e., 2022
fotó by Vörös J.
"Aki azt mondja, hogy az ember a hőségben nem kívánja az ételt, azt még soha nem szívta ki igazán a nap és a tenger. Ilyenkor jöhet a tapasszerű máltai ebéd, vagyis egy kis fokhagymás polip vagy tonhal, szárított paradicsom, olajbogyó, kapribogyó, saláta, articsóka, esetleg lóbab és gbejniet (helyi jellegzetes sajt) és persze némi ftíra (helyi jellegzetes kenyér) olívaolajjal és balzsamecettel. Ftírát egyébként szendvics formájában is szinte minden bárban, kávézóban árulnak, én a tonhalas verzióra esküszöm." forrás
Persze vannak saját specialitásaik is. Az előételek között szinte mindig megtalálható a Maltese salad vagy platter. Az előbbi saláta a szokásos mediterrán hozzávalók mellett máltai kolbászkarikákat, lóbab krémet és kekszet tartalmaz. Utóbbi mindez saláta nélkül. Bár jól hangzik és én szeretem a salátákat, ezek valahogy mégsem ízlettek, pedig többször is kipróbáltam őket. Talán a bab krém volt a legkevésbé vonzó.
Főételek között a nemzeti ételüknek kikiáltott grillezett lampuki hal és a paprikás nyúlpörkölt számít tipikus máltai fogásnak. Én a nyulat próbáltam, finom volt, de semmi különös, csak ahogy gyerekkoromból emlékeztem, kicsit szárazabb, mint mondjuk a csirke. Párom a fehér húsú és szálkamentes halat próbálta, elmondása szerint finom volt, de semmi eget rengető.
Ha pékségbe tévednénk, feltétlenül kóstoljuk meg a pastizzi nevű, leveles sült és töltött sós péksüteményt. Két tipikus töltelék fajta a rikottás és borsó krémes, de van húsos és tonhalas változata. Akárhol ettük nagyon finom volt, két-három darabbal akár egy ebédet is meg lehet úszni, ami igencsak jó hír az 1-1.5 eurós ára mellett.
Italok közül a Kinnie nevű üdítőt emelném ki, ami a sajátos íze ellenére bejött. Képzeljünk el egy szénsavas kólát, melynek kanalas gyógyszer, Unicum és tonic mellékíze van, plusz állítólag egy kicsit narancsos is. Bár ez így szörnyen hangzik, a végeredmény sokkal jobb, mint amit elképzel az ember, csak egy kicsit barátkozni kell vele. Alkohol terén sokféle likőrt kínálnak, amiket kaktuszból, narancsfélékből vagy gránátalmából készítenek. A bárok, főként a fővárosban kora esténként kettőt egyért akciókkal csábítják a vendégeket, amit érdemes kihasználni az esti alapozáshoz. (2022) forrás
,, Ha egy szuper helyen szeretnél kajálni, akkor a legjobb találatom Máltán egy kedves barátnőm által személyesen ajánlott vega-vegán étterem, a The Grassy Hopper nevű hely volt. Bár én nem vagyok sem vega, sem vegán, de a friss, egészséges alapanyagokból készült ételek nagy szerelmesének vallom magam, itt pedig szuper acai bowlok, turmixok, isteni burgerek kaphatók – Valletta mellett Gzirában is található éttermük. (2017)" forrás
"Utolsó este szieszta után a szórakoztató negyedbe, Paceville-be mentem. Kocsmák és gentleman's bárok váltják egymást. Az egész körzetben hullámzik a tömeg, szól a zene, tonnaszámra fogy a koktél, platós cipőn és kisestélyiben egyensúlyoznak a nők, a férfiak pedig az egyik nekik fenntartott bárból a másikba sétálgatnak. Odabent go-go tánc és csinos, selyem fehérneműs nők mosolya fogadja őket. Azért tudom, mert az egyikbe én is betévedtem. Máltán több helyen is belefutottam magyar pincérbe, szobalányba. Itt pedig magyar konzumlányokba. Mindenesetre a máltaiaknak (állítólag) tilos a bemenet." forrás
"Málta nyáron nyüzsög, pezseg és az embernek olyan érzése van, hogy soha nem alszik. Megállás nélkül tart az örömünnep, ami van, hogy fesztiválnak, koncertnek máskor festának vagy boat party-nak álcázza magát. Nálam a Jazzfesztivál és a Delicata Borfesztivál viszi a prímet. Utóbbit rendre augusztus első hetében rendezik, ahol a helyi borok tesztelése mellett a csodás éjszakai kikötői panorámában is gyönyörködhetünk. Sőt, ha megfelelő táncoslábú társasággal érkezünk, akkor egy hatalmas buli sem kizárt." forrás
"Szórakozási lehetőség valóban rengeteg van, főleg Bugibbában és környékén. Az árakat sem igazán mondanám túlságosan magasnak. Ha hazai viszonyokra kellene kivetítenem, akkor egy jobbfajta vendéglátóegység árszínvonalát kell elképzelni (mint például a Balatonon). És azok a csodálatos lányok... A máltai lányokban egyszerre van meg az európai és az arab leányzók minden bája, így ha nem vigyázunk, akkor könnyen rabul is ejthetik a szívünket! Arról nem is beszélve, hogy a magyar módival ellentétben nem kapják el öntelt módon a fejüket ha rájuk tekintünk, hanem mélyen visszanéznek a szemünkbe." (Lajtos Ferenc,)
,, A kisgyermekes ismerőseink a fővároshoz közel lévő Attard városka nyilvános játszóterét, a BOV Adventure Park-ot dícsérték nagyon, ami egy igazi elsőosztályú gyermekpark gumitéglával, műanyagmászókákkal, hosszú csúszdákkal és mindenféle jó dologgal. A közelben egy borászat is van (Meridiana Wineyard), amit én csak kocsiból láttam, de nagyon hívogató volt. Legközelebb biztosan beugrok :)" forrás
A mai speciális ajánlat! Rendelsz két sört és fizetsz mindkettőért! - a.m.
Összességében Málta nem veszélyes hely. Kicsi a sziget, ami nem kedvez a bűnözőknek, hogy könnyen felszívódjanak, odébbálljanak. A turistáknak leginkább a lopások okozhatnak bajt. A legtöbb lopás a strandon felügyelet nélkül hagyott holmikkal kapcsolatos. Hasznos információ, hogy értékeket ne vigyünk ki a strandra.
Nyáron, a főszezonban a leggyakoribbak a lopások. A leginkább veszélyeztetett területek ezek: Valetta és St. Julian-Paceville.
A bérelt autó ülésén nem szabad értékeket hagyni. A fővárosban késő este tanácsos elkerülni a Republic Square és a Fort St. Elmo közötti kisebb utcákat. Máltán a közbiztonság romlott azáltal, hogy a 2011-es észak-afrikai forradalmak bizonytalanságai miatt a kis szigetre nagyon sok illegális bevándorló (főleg líbiaiak) jött. Munkanélküliek és köztük jó néhányan a zavarosban halásznak.
,, Igaz, hogy időnként filmekbe illő módon számolnak le az alvilági alakok egymással, rabolnak bankokat vagy épp robbantanak fel oknyomozó újságírókat (RIP Daphne Caruana Galizia), ami utána sokáig megmarad az emberek emlékezetében, azonban alapvetően a közvélekedés az, hogy átlagemberként biztonságosan lehet mozogni az utcákon, még nők számára is esténként is, ami manapság már nem feltétlenül mondható el más helyekről sajnos.
Dacára a líbiai partok közelségének relatíve kevés afrikai bevándorlót lát az ember, de persze azért akadnak itt is. Általában építkezéseken, hulladékszállításban, ezermesterek mellett találnak maguknak rosszul fizető állásokat, de csak becsülöm őket, hogy ahogy tudnak, próbálnak tisztességgel boldogulni, rossz híreket nem látok-hallok róluk. (2019)" forrás
Magyarország konzuli hivatala Máltán:
Cím: Europa Centre Level 3 Office 18A Triq Sant’ Anna 58,Floriana FRN1400
E-mail cím: mission.val@mfa.gov.hu
Telefonszám: +35621244310
Konzul: Szesztai Dávid Ferenc
1. Mindhárom nagyobb mobilszolgáltató mobilnetje tökéletesen működik Máltán és Gozo-n is, Nincs korlátozás.
* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon
© Utikritika.hu. 2012.
Amerikai Egyesült Államok | Amszterdam | Argentína | Ausztrália | Ausztria | Bahama-szigetek | Balatonszéplak-felső | Bali | Barcelona | Berlin | Ciprus | Dominikai Köztársaság | Dubai | Egyiptom | Franciaország | Görögország | Hajóutak | Horvátország | Hongkong | India | Isztambul | Kanada | Kanári-szigetek | Kuba | Kvarner-öböl | London | Madrid | Malajzia | Maldív-szigetek | Mallorca | Mauritius | Málta | Mexikó | Nagy-Britannia | Németország | New York | Olaszország | Párizs | Portugália | Róma | Seychelle-szigetek | Sharm el-Sheik | Skócia | Spanyolország | Sri Lanka | Szingapúr | Thaiföld | Törökország | Toszkána | Tunézia | Vietnam | Zöld-foki Köztársaság
útikritikus, 2020. 03. 09. 15:40
Józsefnek:
1. Parkolás:
Vannak a szigeten jócskán parkolási korlátozások, főleg persze a lakott területeken. A fehér szegélyes helyeken lehet parkolni, a sárga szegélyesnél nem, a zöldeknél csak a helyi lakosok.
Tilosban parkolókat 24 euróra büntetik. Autóelvitel is van (100 euróért kapható vissza). Szóval résen kell lenni.
Konnektor:
Adaptert bizony kell vinni, mert 240 voltos náluk a feszültség, másmilyen náluk a konnektor. 3 lyukúak, mint Angliában. A jobb hotelekben lehet kölcsönkérni, amúgy kevéske pénzért (3-4 euró) lehet a szupermarketekben venni.
Egyes hotelekben van EU kompatibilis konnektor is.
Sándor József, 2020. 03. 09. 13:57
Sziasztok!Parkolásért kell fizetni Máltán?A konektorokhoz kell átalakitót használni vagy jók az itthoni dugvillák?!
Köszi
úti kritikus, 2020. 01. 28. 13:03
Tündének:
18 kg-nál nem súlyosabb gyereknek való ülésmagasító napi 2 euró plusz költség, a bele való párnabetét plusz 1 euró/nap
úti kritikus, 2020. 01. 28. 12:11
Tündének:
A Compass Car Hire céget ajánlom ülésmagasító (booster seat) szempontból:
https://compasscarhire.com/
Tünde, 2020. 01. 28. 11:03
Kedves Utazók!
Szeretnék kérni egy kis segítséget, esetleg tapasztalatot. Február közepén utaznánk Máltára öten, köztük egy 9 éves kislány. Autót szeretnénk bérelni négy napra. Tudnátok ajánlani megbízható kölcsönzőt? Ill. ülésmagasítót is kell béreljünk, ami többe is kerül, mint az autó bérlése.Van olyan cég ahol ez benne van az árban? És mire figyeljünk? Full biztosítást biztosan kötni fogok.
Köszönöm!
Üdv. Tünde
úti kritikus, 2019. 01. 01. 20:26
Ibolya: érdemes lenne inkább csoporttal menni
Kovács Ibolya, 2019. 01. 01. 17:37
Sziasztok! A tanácsaitokat szeretném kérni. Egyedül mennék Máltára,de így ilyen messze még nem voltam,nyelvet nem beszélek. Szerintetek merjek neki vágni? Mire hívnátok fel a figyelmemet? Köszönöm
Berenyi Laszlo, 2018. 11. 19. 23:43
a lanyom s baratnoje nem utazasi irodan keresztul megy maltaramost szombaton, 7-napra. feltem oket mert barmilyen gond lenne nem tudnanak a segitsegere lennipl az idegenvezeto , vagy az utazasi iroda megalapozott a felelmem vagy nem? VAROM A VALASZOTOKAT ,KOSZI " MINDENKINEK
Viczián Gáborné, 2018. 07. 23. 18:55
Fel tudnátok venni velem a kapcsolatot, mert mi most megyünk Qawrába Máltára, de mi sem merünk kocsit bérelni. Ha ti már voltatok át tudnátok adni néhány infót a közlekedésről. Nem tudunk tökéleetesen angolúl, de meg tudjuk értetni magunkat.
Németh Antal, 2018. 06. 15. 18:42
Sziasztok.
Valettában vagy esetleg a reptéren található csomagmegőrző?
Köszi
Balogh Mary, 2016. 10. 11. 17:24
2016.10.14-én utazunk Máltára, Quaurában fogunk lakni RCI apartmanban.Mi nagyszülők megyünk a lányunkkal és a 13 hónapos kislányával.
Érdeklődöm, hogy milyen fajta konzerv bébiételeket lehet kapni és nem sokkal drágábbak-e, mint itthon. A baba nem válogatós.
Úgy gondoljuk, hogy busszal fogunk közlekedni. Lehetséges-e ez a Babával?
Mert a baloldalas közlekedéstől félünk (ezért nem bérelünk autót), de azért szeretnénk egy kicsit kimozdulni.