.
.
Bőségtál jelentéktelen zöldséghányaddal - Ata fotója
.
Montenegróban a közegészségügyi, higiéniai körülmények jóknak mondhatók. Járványveszély nincs, de a tengerparton a turistaszezon idején kialakulhat vírusos, hasmenéssel és hányással járó fertőzés. A megbetegedéseket a rota és a noro vírusok idézik elő. Orvosi jelentések szerint a megbetegedések csak és kizárólag a csecsemőkre, illetve a legyengült immunrendszerű emberekre jelenthetnek komolyabb veszélyt. Az egészséges védekező rendszerrel rendelkező egyéneknél a fertőzés lefolyása 2-3 nap. Nem javasoljuk a csapvíz fogyasztását, különösen a nyári kánikula idején csak és kizárólag palackos vizet fogyasszanak.
Kedvezményes utasbiztosítás köthető az alábbi linken.
,, Víz iható általában. Nekünk nem volt vele gond." (Szötske, 2019)
Az 50 faktoros naptej mindenképpen ajánlott, sőt kötelező. (július, augusztus)
Montenegró 2019-ben tovább szigorította a dohányzási törvényét. Az új rendelet értelmében ( a kaszinók kívételével) tilos a dohányzás minden olyan nyilvános helyen, ahol ételeket és italokat árusítanak.
Az új szabályozás kizárja azt a korábbi lehetőséget is, hogy a vendéglátóhelyek külön díj ellenében részleges mentességet kaptak a tilalom alól. A középületekben lehetőség lesz a dohányzásra, de a dohányosok számára külön helyiséget kell kialakítani.
A Montenegróba autóval utazók számára Zöldkártya – azaz nemzetközi gépjármű felelősségbiztosítási bizonylat – kiváltása kötelező. Zöldkártya hiányában a Montenegrói határon belépéskor határbiztosítást szükséges kötni. A helyi szabályok szerint a személygépjármű vezetője és utasa egyaránt köteles bekapcsolni a biztonsági övet. A személygépjármű kötelező felszerelései közé tartozik a fényvisszaverő láthatósági mellény. A kerékpárral közlekedők lakott területen kívül mindig kötelesek bukósisakot, csökkent látásviszonyok esetén pedig éjjel és nappal is fényvisszaverő láthatósági mellényt viselni. A motorkerékpárral közlekedők mindig kötelesek bukósisakot viselni. A fenti és sebességkorlátozásra vonatkozó szabályok áthágása pénzbüntetést von(hat) maga után.
A montenegrói közutak minősége nagyjából megfelel a hazai utakénak, az országban azonban nincs autópálya. A Montenegróba utazóknak ajánlotta a fokozott körültekintés autózás közben, különösen a hegyi országutakon. A helyi gépkocsivezetők sokszor kiszámíthatatlan módon, az alapvető szabályokat nem betartva (indexelés, elsőbbség adás) közlekednek!
2024. júmius: 1 l. benzin 1.51 euró, dizel kb. ugyanannyi.
A Montenegró fejezetünk Bevezető alfejezetének legalján a kommentek közül érdemes elolvasni azt, ami erős kritikát fogalmaz meg az ottani közlekedési állapotokról!
A rutinos Montenegró tengermellékére utazók már tudják sajnos, hogy főleg augusztusban gyakran előforduló tüzek, nagyon megtudják keseríteni a nyaralók és az ott élők életét. 😔 A közlekedés egyébként is nehéz a tengerpart keskeny útjain, de a tűz és a fojtogató füst még erre is rátesz egy lapáttal! A hatalmas hegyek ölelésében erre sajnos számítani kell, különösen a Kotori öbölben és környékén!
Új autópályaszakasz: Kb 40 km, 3,5 euró az ára (kapus fizetős megoldás van), Mateševo (Kolasin mellett) és Smokovac (Podgorica) közti részt adták át. Jó és gyors.
A közlekedés tényleg kaotikus. Mindenhová próbáltunk időben elindulni, de nem lehet. Reggel, délben, délután és este is nagy dugó mindenhol. A legnagyobbak Budva és Kotornál voltak ott volt, hogy több mint 1 órán át araszoltunk azért, hogy beérjünk a városba.
Az árak tényleg olyan, mint itthon, viszont az üzemanyagok sokkal jobban. Az átlagfogyasztásunk a 2,4-es alfaval 1 literrel jobbra jött ki a szerpentinen utakon, mint az itthoni gázolajjal az autópályán. Fura. Kint amúgy 1,42 eur a gázolaj (prémium). (2023)
A kotori buszpályaudvar elég lepukkant. Mobil jegyet nem fogadnak el, mindenképp nyomtatni kell. Ezt egyébként Podgoricában aprópénzért (0.15 €) megteszik a kasszánál, de mint megtudtuk másoktól, Kotorban és Budvában 3 €-val lehúznak érte jegyenként! A vicc az, hogy ha nyomtatott jeggyel mész, akkor is a kasszához kell menni egy 1€-s kényelmi díjat befizetni… A többi buszra már helyben vettünk jegyet. Szezonon kívül szerintem felesleges online intézni előre. Több macera, kevésbé rugalmas, és így is bőven volt szabad hely a buszokon, amik egyébként meglepően pontosan indultak és érkeztek minden alkalommal. (2023)
A közlekedés valami borzalom szezonban, a járdán rád dudál mögötted a motoros, hogy engedd el, bárhol, bárki el tud ütni, ha nem figyelsz egy pillanatra, és parkolni meg egyszerűen valami kaland ebben az országban, már annak, aki birja az izgalmakat. (2023)
,, Közlekedéshez eleinte autóbérlésben gondolkodtunk, de amikor utánaolvastam a parkolási lehetőségeknek, inkább úgy döntöttünk, hogy maradunk a reptéri transzfer - busz - taxi háromszögben. Ezek költsége nálunk az alábbiak szerint oszlott meg:
Podgorica reptér - Budva - Podgorica reptér transzfer €30/irány (össz: €60)
Budva - Kotor busz €3.50/fő (össz: €7)
Kotor - Tivat taxi €10
Tivat Waikiki beach - Tivat autóbusz állomás taxi: €5
Tivat - Budva busz €3.50/fő (össz: €7)
Budva - Jaz beach busz €2/fő (össz: €4)
Jaz beach - Budva taxi €10
Összesen: €103/2 fő
Mindenki maga látja, hogy neki hogy éri meg a közlekedés, nekünk tömegközlekedni bejött. A buszokra szinte soha nem kellett többet várni 20 percnél és nagyon kényelmes klímás buszokkal jártunk mindenfelé (mondom ezt alapvetően autósként). A fentiekkel összevetésként írom, hogy 4 napra legolcsóbban €130-ért tudtunk volna autót bérelni, plussz a parkolás €15/nap (összesen €60) lett volna az óváros közelében levő apartmanunknál (nem garantál parkolóhelyen). Ezek után én azt gondolom, hogy a megspórolt kb €90 mellett egy-egy taxi útért pár euróval többet fizetni belefér (pl. Jaz beach - Budva €10-ért nekem egyértelműen sok, de mondjuk a taxisok először €15-t mondtak 😃 ). Egyébként jellemzően elsőre a sofőrök pofátlan árakat tudtak kérni tőlünk, úgyhogy vagy alkudni kell velük vagy tovább kell menni a következőhöz. Például amikor a Budva Óváros - MojLab útra (szűk 2 km) bemondta egy taxis, hogy €20, akkor megmondtam neki, nem hülyék vagyunk, hanem turisták és otthagytuk. 🙂 " (l.d., 2021)
Tényleg rutinos sofőr vezessen, mert a KRESZ alapjait sem tartják be, paraszt módon dudálnak a dugóban is, a piros lámpánál is rád. Az útjelző tábla a legtöbb helyen félrevezet. (megszűnő sáv-nem is az szűnik meg stb.) Záróvonalon nagy sebességgel kanyarban előznek, jobbról előznek nagyon kell figyelni. Parkolóban rád állnak. (2023)
"Montenegróban megállítottak Budva és Niksic között a főúton ahol 80-annal lehetett menni szerintünk, és mutogatták a kézi mérőt hogy 79, mondtuk ok mi a gond? Az hogy szerinte 50-es tábla volt. Adjuk oda a forgalmit, jogsit, fizessünk be Podgoricában 30 eurót a postán, menjünk vissza és megkapjuk a papírokat. Na ez nagyon szuperül hangzott...de addig dumáltunk hogy ingyen elengedtek. Elég meleg helyzet volt, főleg hogy nem igazán lett volna kedvem Podgoricába bemenni postát keresni.
Boszniában: a másik autót lámpa hiánya miatt megállították a város közepén, és hogy 20 euró. Láthatóan utaztak a külföldiekre mert egy bosnyákot intett le, de meglátta a magyar rendszámot a bosnyákot sebtiben továbbintette és helyette a magyar autót állította meg. Hosszas dumálás után, hogy nincs már pénzünk elengedett ez is.
Mindenhol jellemző hogy a tiltást feloldó táblák, vagy a faluvége táblák hiányoznak. Vagy gyakran egy ház nélküli faluban vagyunk, így nem igazán lehet tudni milyen limittel lehet menni. De persze ha a rendőr meg akar büntetni meg fog bármilyen indokkal. Ez mondjuk máshol is így van. (2012)" forrás
Montenegróban a vezetési morál borzalmas, bár a francia Riviéra és Olaszország egyes részei sem sokkal rosszabbak. Aki nem rutinos vezető az, nagyon óvatosan menjen, ne csak előre hanem a háta mögé is nézzen. Főbb utakon kétszer előztek ránk a túloldalról és épphogy el tudtuk kerülni az ütközést. Ez eddig egész életem alatt talán ha egyszer előfordult eddig, pedig elég sok helyen jártunk már a világban. Egyszer Cetinje felé, egyszer pedig Zabljaknál. - persze ez lehet másoknak nem olyan veszélyes mint nekem.
Budvában és az egész tengerparton a parkolás és közlekedés egyszerűen káosz. Rengeteg autó van és láthatóan nincs hozzá infrastruktúra, se parkoló, se út. Mindenki tolakszik, és leszarja hogy a másik hogy közlekedik. Parkolni ott ahol jólesik, akár rá is parkolnak más autóra hogy nem tud elmenni. Egyirányú utcát jelző tábla simán figyelmen kívűl van hagyva. A kanyarban előzés pedig mintha divat lenne főleg a nagy terepjárókkal, amelyek itt is elég gyakoriak. Volt olyan hogy egy kereszteződésben ahol rengeteg gyalogos mászkált fogta magát egy busz megállt keresztben és az összes utasa kipakolta csomagját, addig meg mindenki várt, vagy tolakodott jobbra balra. Ha lassan mész persze ledudálnak és szemmel rögtön meggyilkolnak :) (2012)" forrás
,, Közlekedés: balkáni laza.. távolsági buszt le lehet stoppolni :) De bárkit, aprópénzért elvisznek." (Szötske, 2019)
,, 2018 májusában voltunk Montenegróban. Odafelé Szerbián keresztül mentünk. A határon a szerbek kissé unottak, de rendesek voltak. A montenegróiak szintén. Akinek tériszonya van, az ne menjen erre. Hegyi utak, tele szakadékkal, durva szerpentines részekkel. Én élveztem a látványt, de a sofőrünk majdnem kidobta a taccsot. Hazafelé aztán inkább Horvátországon keresztül mentünk. A vezetési stílusuk sokkoló. Igaz, hogy szemrebbenés nélkül átjönnek a sávodba, a lámpa mintha csak javaslat lenne. Mennek, mint az őrült, de a sofőrünk 2 perc alatt felvette a ritmust. Ha nem vagy bizonytalan és nem ijesztenek meg, egy gyakorlott vezető simán beilleszkedik. Dudálnak? Igen, de nem mondja nekem senki, hogy Magyarországon nem dudálnak le senkit az útról, ha kicsit lassabban közlekedik (szerintük). Mi is ledudáltuk őket néha, mégse tapasztaltam semmi agressziót a helyiektől, mert magyarok voltunk. (Renáta, 2018)
,, Odafelé a Horvátország, Bosznia-Hercegovina, Montenegro útvonalat választottuk. Nem bántuk meg a táj szépsége miatt, de iszonyat kimerítő, tériszonyos vezetőnek nem való. Boszniában a 73-as főút sokáig lakott területen halad, csak lassan lehet haladni, emberek, tehenek az úton, a vezetési stílus már itt is balkáni. Szarajevó előtt van egy ötvenegynéhány kilometers autópálya, szemmel láthatóan sajnálják rá a 3 eurót mert gyakorlatilag üres. Itt lehet szusszanni egyet, kell is (meg folyó és egyéb ügyeket intézni mert utána jó soká nincs rá lehetőség). Egy darabig még a 73-as úton haladtunk majd egy huszáros kanyarral letértünk róla. Az út egyre keskenyebb lett, az aszfalt elfogyott és egy murvás, földes, kátyús úton találtuk magunkat, ami egy szakadék szélén haladt.
Sokszor olyan keskeny, hogy nem fér el két autó egymás mellett. Eleinte gyanakodtunk, hogy rossz irányba vitt a gps de miután egyre több autó jött szembe, nyugat-európai rendszámmal, lakókocsikkal már gondoltuk, hogy ez az egy út létezik. Kb. 20 km zötyögés után elértük a határátkelőt, ami boszniai oldalon egy bódéból áll és egy fahíd visz át a folyó felett, egyszerre csak egy irányba van közlekedés mert egy autó fér el rajta. Montenegrói oldalon már kétsávos aszfaltos út van, de hosszú kilométereken át a hatalmas és gyönyörű tóvá duzzadt folyó mentén kanyarog a szerpentin a sziklafalon. Olyan alagutakkal, ahol se világítás, se a fal rögzítése, csak úgy át van fúrva a szikla. Elgondolkodik az ember, hogy itt bármikor a fejére pottyanhat egy szikla. Ennek ellenére nagy a forgalom. Az első pihenő jó messze van, itt a benzinkút wc-je zárva volt, mondván rossz, szerencsére az étteremé üzemelt. Hazafelé Horvátországon keresztül jöttünk, hosszabb, de nagy része autópálya, így drágább is, ellenben kényelmesebb.
A közlekedési morál – igazából nincs is morál – miatt csak rutinos vezetőknek ajánlom az autót itt. Mindenki siet, dudál, olyan, hogy sávok, táblák, szabályok mintha csak tájékoztató jelleggel lennének. Bemennek két sáv közé, előzik a sort, tök mindegy, hogy jönnek onnan is szembe, majd lehúzódnak, igazából anyázás nélkül, mert hát a következő pillanatban ők csinálják ugyanezt. Előznek jobbról is az útpadkán, nyomulnak mindenhol és sokszor ezzel okoznak dugót, amit aztán jó sok időbe kerül kibogozni, miközben folyamatosan dudálnak. Az egyetlen megoldás, ha az ember alkalmazkodik és felveszi a stílust. (H. Judit, 2018 augusztus)
,, Montenegróban autózni nagyon nagy élmény. Ha eddig nem tudtál jól vezetni, ott megtanulsz, a kiképzés után pedig sokkal magabiztosabb leszel. Az útminőség pedig elég jó, kátyúkkal csak a tengerparti kisebb településeken belül találkoztam, ahol viszont a kátyúk elég nagyok. Nem beszélve a járdák és az éjszakai közvilágítás gyakori hiányáról. A külterületi utak viszont rendben vannak tartva, kátyú nem nagyon volt, tiszták, a forgalom sem nagy az ország belsejében. Csak aztán beérsz egy kamiont és nem tudsz előzni… Vagy amikor egy kecskecsorda rohan le a hegyoldalról pont akkor, amikor (csoda történt!) épp 80-nal repesztesz a 100 km-es táv egyetlen, 500 méteres egyenes szakaszán…(2016)" forrás
,, Reptérről a városba taxival: Csak egy bódé van, kb. 1,2 kilométerre a reptértől. Ha többen mentek, mindenképpen jobban jártok a taxival, ami szabott áras címre. Mi most voltunk néhány hete, 12 euróért vitt be hármunkat Podgoricába a reptérről címre (napközben), fullos merci, semmi szakadtság. Kérjétek magatokat a vasútállomásra, és elkapjátok a vonatot még. " (j.p., 2019)
,, Autót bérelni érdemes. Elég ha annyit mondok, hogy a buszmegállóban is stoppoltak az emberek. Mi találtunk olyan céget, ahol még kauciót sem kellett fizetni, szóval érdemes keresgélni. Ha autóval mentek, akkor arra fel kell készülni, hogy van egy vezetési stílusuk, és a kevésbé forgalmas utak eléggé elhanyagoltak. Plusz tényleg érdemes szétnézni merre vannak útfelújítások is.. :) Javaslom a kisebb méretű autókat, mert a városokban szűkek az utak. Érdemes keresni egy akár fizetős parkolót, és gyalog folytatni a forgalmasabb városokban. :) (sz. r. , 2019)
,, Autóbérlés hitelkártya nélkül – az örök macera. Szerencsére rátaláltunk a myrentacar.com-ra, ahol így is meg tudtuk oldani az autóbérlést. Bankkártyáról levontak egy nagyon minimális összeget foglaláskor. A depozitot helyszínen, készpénzben tettük le, amit az út végén visszakaptunk, levonva belőle az autóbérlés árát. (2019)" forrás
Tekergésre vágytunk, így béreltünk autót. A Hertznél öt napra, mindenre kiterjedő extra biztosítással, korlátlan kilométerrel szintén valami akció keretein belül kb. 150€ volt egy automataváltós Opel Corsa.
Ez volt a harmadik bérautó, amit vezettem, és konzekvensen mindig Opelt választok, mert viszonylag kiismertem már, illetve ezek általában jó áron bérelhetők. A mostani kis Corsánknak szerintem volt valami nyűgje, mert kissé rángatott alapjáraton, illetve álló helyzetből indulásnál mindig eléggé gondolkodott az élettörténetén, de ezt leszámítva patika volt.
Az utak minősége szinte azonban mindenhol tökéletes volt, de azért a hegyekben vannak rázós kanyarok, sok helyen szalagkorlát nélkül, túlnyomórészt kétszer egy sávon, ami néha kiegészül kapaszkodósávval. A sebességkorlátozás afféle ajánlás, egy 40-es táblánál 70 km/h-val haladva simán leelőznek a záróvonalnál, kanyarban, hegynek felfelé. A dudálás inkább afféle „szia“ vagy ami még furább „menj csak, gyere csak“, mint a „ne“: kétszer is dudáltak rám zebrán állva, ami igazából azt jelentette, hogy menjek nyugodtan. A jobbkéz-szabály nem létezik, nem nagyon jöttem rá, mi van helyette, mintha valami ki nem mondott „a forgalmasabb úton haladónak van elsőbbsége“ szabály szerint közlekednének.
Láttunk olyat is az erkélyen ücsörögve, hogy egy két percre, üresben és üresen ott hagyott autó a lejtőn elindult hátra, és csak azért nem ment bele teljes lendülettel egy parkoló autóba, mert valamennyire megfogta a padka, de persze nem hagytak ott betétlapot. Mondjuk nincsenek illúzióim, hogy ilyenek ne történnének percenként a budapesti utcákon késő este.
Ezeket leszámítva (vagy talán ezekkel együtt) viszont hatalmas élmény volt kint vezetni: a tájak gyönyörűek, az utak tükörsimák és az egész utazásunknak hatlamas szabadságot adott, hogy nem voltunk egy helyhez kötve. (2018)" forrás
,, Repülővel mentünk Podgoricába. 10 nap autóbérléssel. Full biztosítás ajánlott a közlekedési
"kultúra" miatt. Az utak egyébként jó minőségűek, fizetni csak egy alagútban kellett 2,5 EUR, egyébként nincs autópálya." (Máté, 2021)
,, Kotor 70 km volt a szállástól, 3 órát utaztunk - akkorák voltak a dugók. Megérte. (2021)
Azt már megérkezésünkkor láttuk, hogy itt az út túloldalára kb. születni kell. Zebra látható közelségben nem volt, így mikor épp egy lélegzetvételnyi szünet volt két kocsi közt (főútról van szó, 0-24 forgalommal, sokszor kamionokkal is), át tudtunk szökni a túloldalra. Nem javult ez a helyzet később se.
A járda, mint olyan egy szinte nem létező fogalom a šušanji részen, hosszasan az út szélén kellett egyensúlyozni, a sokszor őrült módra vezető délszláv autósok mellett. Ahol épp lenne is végre járda, ott azt tapasztalhatjuk, hogy hiába van, nincs; az autósok ugyanis konkrétan parkolónak használják. Gyerekkel így nem éppen ideális helyszín Šušanj, de ahogy Bar felé közeledünk, úgy lesz egyre jobb a helyzet gyalogos közlekedés szempontjából, még zebra is akad.
Mondjuk a zebra is olyan, hogy ki kell lépned a kocsi elé, mert magától nem enged el. A város nagyobb zebráinál rendőrök irányítják a forgalmat, hogy a gyalogosok legalább néha átmehessenek a túloldalra. Egyik este láthattuk, ahogy a rendőr megállítja a forgalmat, majd egy taxis rádudál és elkezd vele üvölteni, hogy ezt mégis hogy képzeli, hogy neki meg kell állnia a zebránál. Nos igen, a montenegrói közlekedési morál a közlekedési morál teljes hiánya. A város lakóövezetében egyébként némileg egyszerűbb, még lámpák is vannak. (2022)
2024. június: olcsó vendéglőkben egy főétel ára 10 euró körül mozog.
,, Étel-ital: ha nem puccos étterembe, kávézóba ülsz, akkor semmi extra költség. Borravalót nem kérnek, helyiek nem adnak, de azért 0,5-1 eurónak örülnek. Ha másnap visszamész, előbb kiszolgálnak:)) Ilyenkor a gazdag orosz se számít, várjon! Ja, ők nem adnak borravalót.
Rakija - a helyi pálesz. Üt ám, de hirtelen!" (szotske, 2017)
Az éttermek olcsók, ez tény, főleg, eurós viszonylatban. Sehol sem ettünk drágán, de kb. olyan szinten van itt a "gasztronómia", mint a 90-es évek csalamádés hamburgereivel a Balaton volt annak idején. Koszos, sok helyen büdös. (2023)
,, Vendéglátás, gasztronómia: Színvonalban kevésbé, árban már sikerült felvenniük a lépést a nyugati országokkal. Kiszolgálás lassú, fizetés körülményes, színvonal még a jobb helyeken is megkérdőjelezhető. Orosz-arab viselet és nyelv előnyben részesít a kiszolgálásnál. Lehet nagy elvárás, hogy egy 12 EUR-s pizzán jobb szalámi legyen, mint egy gagyi szendvicsben. Mielőtt valaki gyanút fog, hogy 1 helyről levonom a tanulságot az egész országra nézne, végig étteremről étteremre jártunk és mindent összegezve vontam le ezt a konklúziót. Amit ajánlani tudok: Budva: Vista, Obala, Perla. Kotor: semmi, Tivat: semmi, de az mindenképpen aranyárban.
Még egy dolog, ami idegesített az a fagyizás. Itthon már szinte keresve se talál az ember rossz fagyit, ott még mindig virágzik a jeges-vizes úgyis egyszer eszik ott a túrista, akkor minek adjak jót fagyizó korszak." (Máté, 2021)Kagylóleves - Szotske fotója
,, Kedvelt desszertjük az óriás palacsinta, amit leginkább nutellával vagy lekvárral lehet kérni. Érdekes, hogy mennyire népszerű a „plazma” keksz, amely mindenhol megtalálható. A boltokban széles választékban lehet kapni, többféle kiszerelésben, de láttunk plazma ízű fagyit is, illetve a nutellás palacsintához rendszeresen megkérdezték, hogy plazma port is kérünk-e. Utolsó napra jött csak meg a bátorságom ahhoz, hogy megkóstoljam, nem nagy különlegesség, de finom, szerintem édes háztartási kekszhez hasonlít. (fanni.mazsar, 2017)
,, Ha imádod a húst, Montenegró a kedvenced lesz. A kotori piacon vettünk különböző sonkákat, sajtokat és szalámikat, a kedvencem a pršut névre hallgató szárított sonka volt, de a kajmak nevű tejes sajtkrém is a kedvenceim közé került.
Ezeken túl végtelen mennyiségű plyeszkavicát (pljeskavica) és csevapcsicsát (ćevapčići) fogyasztottunk. Előbbi egy darált húsból készült, hatalmas, sült húspogácsa, amit sok helyen hamburgerként is neveznek (ekkor általában kenyérrel és sült burgonyával hozzák), de van, ahol a burek nevezetű lapos kenyérkét kenik meg kajmakkal, ajvárral és teszik bele a hagymát valamint a húst. A csevapcsicsa egy hasonló, de fűszeresebb, apró hús, sok helyen nyárson sütik, nagyon hasonlít a micsre. Mindegyiket érdemes kipróbálni.
Külön tetszett, hogy a legtöbb helyen több volt a hús, mint a köret: jellemzően az adagok 2/3-át foglalta el a hús, és harmadát a köret, ami a legtöbb helyen sült burgonyából és grillezett zöldségekből állt. A helyi felvágottak hasonlítanak a hazaiakra, végigettem néhány fajtát, mindegyik kifejezetten finom volt.
A legnagyobb kedvencem pedig az Eurocream névre hallgató krém, ami gyakorlatilag egy fekete-fehér színű nutellára hasonlító tejcsokis-mogyorós krém, de a Horvátországban megismert Lino Lada krémből is sikerült importálnom egy üveggel. Szerencsére majdnem mindenhol készítenek palacsintát ezekkel a krémekkel, úgyhogy van mit lemozogni a tengerparton. (2018)" forrás
,, Ostrogtól nem messze, Budva felé van egy útszéli vendéglő, Markovi Konaci néven. A čevapi, šopska és a Nikšičko sör trojkája kész bűnbeesést eredményez annak, aki fogyókúrán van. Bár az ételek elkészítését nem sietik el. Szépen, nyugodtan, olyan balkáni dolce vitasan élik errefelé a mindennapokat. (felvidéki csavargók, 2019)" forrás
,, Kajáldák, amik nagyon bejöttek nekünk és jó szívvel ajánljuk:
-La Tavela: isteni a pizzájuk, rengetegen vannak mindig (étlapot a képek köze teszem)
-Star (a parti sétányon): nagyon kedves kiszolgálás, finom- és nagy adagok
-Holiday in cukrászda: rengeteg sütemény és finomság, a tradicionális karamellás tetejű sütit és itt kapható tradicionális (gyümölcslé ) italt szintén ajánlom- isteni!
-Marinero (parti sétány): kiszolgálástól nem voltunk elájulva, de az étel nagyon finom volt és bőséges (étlapot a képek közé teszem)
-az összes Furra Pekera pékség(napközbeni ételeinket innen szereztük be általában): mindig friss, nagyon finom cuccok vannak! (s.p., 2021)
,, Azt hiszem megtaláltuk Montenegro legcsodásabb kávézóját. Rezevici és Sveti Stefan között félúton található, isteni a kávé, gyönyörű sütik vannak és pazar a kilátás😁 — Panorama Caffe. (2021)
2022: Bolti árak... Tőlünk nem messze volt a közepes méretű, tipik kisvárosi bolt, az IDEA, általában itt végeztük el a nagyobb bevásárlásainkat. Ez nem sokkal volt drágább mint a Barban lévő, Conto nevű hipermarket, cserébe jóval közelebb van, így a Contot egy látogatás után elfelejtettük. Meglepő egyébként, hogy az útszéli kisboltok, a közepes méretű IDEA és a nagy hipermarket Conto árai közt csak kis eltérés van.
Van egy kis drágaság, de nem annyira zavaró, hogy ne tudjon az ember megfelelően vásárolni. Ami viszont jóval többe kerül kinn mint itthon, az a folyadék. Az ásványvizek közül a 2.5 literes Aqua Vivat vettük általában, ez 89 Centbe (valójában ugye 90-be) kerül a kis boltban, ami így elsőre nem tűnik soknak, de ha beszorozzuk azzal a fájó 400-as árfolyammal... Még durvább volt az IDEA-ban talált 2 literes San Benedetto ásványvíz 1.19-ért. Az üdítők sincsenek sokkal jobb árakon, egy Hellt 70 Centért, literes gyümölcslevet pedig 1.45 és 2.90 Euró közötti skálán mozogva láttunk.
A cigarettaárak korrektek, s viszonylag széles skálán mozognak, 2-2.5 Eurótól egészen 3.60-ig láttunk füstölnivalót. A hosszú arany Marlboro 3.50 - még 400-as forintárfolyamon átszámítva is jóval olcsóbb mint otthon. A sörök 1 Euró környékén kaphatók.
Külön vásárolható malacfej - Ata fotója
"Én nem igazán érzékeltem az 1 eurós ország feelinget, sem a szállások sem az éttermek boltok nem extrém olcsók. Olcsóbb mint horvátország ez tény, de pl. a sör a legtöbb étteremben 2 eur. Egy helyen volt 2,5 néhol pedig 1,5 euró a niksicko (helyi) sör. Zabljakban az éttermekben 7-10 eur a húsételek. 2-2,5 levesek. Budvai tengerparton találni olcsóbb helyet is. Boltban 50-60 cent a 1,5 literes ásványvíz. Strandon a pleskavic-as szendo 2-2,5. Na az viszont nagyon megéri, az isteni finom. Magunk pakolhatjuk bele a zöldségeket egyéb dolgokat. Húst sütni azt tudnak azt meg kell hagyni. " forrás
,, Az összes üzletben (a legutolsó alja kis közérttől a nagyobb szupermarketekig) patika rend volt; minden második soron egy eladó, aki figyeli, hogy rend van-e a polcokon és azonnal segít; óriási hús, sajt és egyéb választék, folyamatos takarítás, mosolygó, kedves dolgozók. A pénztárnál minden alkalommal becsomagolták a cuccainkat kérés nélkül, és nem csak nekünk, nem csak azért, mert turisták voltunk.
Szinte mindenhol (ami meglepett, hogy még sok tengerparti ajándékboltban vagy büfében is) lehetett kártyával fizetni, és a legtöbb helyen meg is kérdezik, nem variálnak, nem húzzák a szájukat. (2018)" forrás
Montenegróban nagyon kell vigyázni az értékeinkre, és főleg az útlevelünkre. Ugyanis a tengerparti nyaraló településeken olyan bűnbandák tevékenykednek, akik Európai Uniós útlevelek lopására specializálódtak (embercsempészéshez, s egyéb bűncselekményekhez). Tanácsos az útlevelet a hotel széfjében tartani és nem magunkkal hordani. Akik útlevelet és személyi igazolvány is visznek, azok ne tartsák a kettőt egy helyen. Ha az egyiket ellopják, akkor legalább legyen mivel hazajönnünk. Elég ha van nálunk fénymásolat, amivel igazolni tudjuk magunkat.
Ha elveszítjük, vagy ellopják az útlevelünket, akkor azt minél hamarabb jelentsük be a helyi rendőrségen és kérjünk jegyzőkönyvi dokumentumot a bejelentésről. ha nincs más érvényes úti okmány a birtokunkban, akkor a magyar külképviseleten állítanak ki ideiglenes magánútlevelet. Ehhez szükséges a rendőrségi jegyzőkönyv (és egy igazolványkép). Az ideiglenes magánútlevél kiállításának költsége 30 euró. A személyazonosságot egyéb okmánnyal, vagy valamely személy által igazolni kell.
Az ország száraz klímája, természeti adottságai miatt gyakoriak az erdőtüzek. Nyaranta általános tűzgyújtási tilalom van. Ilyenkor csak a helyi önkormányzatok, illetve tűzoltóságok külön engedélyével lehet tüzet gyújtani. Elsősorban meleg nyári napokon, a sziklás területeken túrázóknak célszerű a fokozott elővigyázatosság, mivel a hegyekben őshonos, mérges kígyófajták élnek (igaz a hüllők jellemzően kerülik az emberek által járt területeket). Ellenméreg a legtöbb település kórházában található.
Jól gondolja meg a nyaralást Kotorban, dúl a bandaháború (2016. június)
Van Podgoricában, a fővárosban magyar nagykövetség. Rendkívüli és meghatalmazott nagykövet: Pósa Krisztián
Herceg Noviban van tiszteletbeli konzul: Magyar Csaba
Montenegróban Euróval fizetnek főleg, ami csalóka lehet, mert az ország (most még) nem az EU része. A hazai mobilnettel óvatosan, aranyáron mérik! Helyi SIM kártyát kb. minden boltban árulnak 10 €-ért egy hétre, ami 500 GB adatforgalmat ad (atyaég). Két főnek bőven elég egy kártya megosztott nettel, de akár egy kisebb csoportnak is, ha nem nagyon szakadnak szét. (2023)
,, Montenegró nem tagja az EU-nak, csupán tagjelöltje. Ebből következik az is, hogy nem használhatjuk kényelmesen a mobil adatforgalmunkat, mint az EU- zónában, ami nekem leginkább a GPS miatt jelent problémát. Erre viszont találtam egy jó megoldást: a maps.me alkalmazást letöltve ugyanis offline is használhatunk térképet útvonaltervezéshez. Nem kell mást tenni, mint előre letölteni az adott térség vagy ország térképét, amit aztán később bármikor használhatunk. Nekünk végig nagyon jól működött. Lehet venni egyébként olcsón, sok helyen SIM-kártyát, ha valaki ragaszkodik az állandó interneteléréshez. Én ilyenkor inkább élvezem az offline világot 🙂(2019)" forrás
,, Internethez a Telekomnál vettem itthon kb 3,500 Ft-ért Világnet csomagot, ami 3 napig felhasználható 2 GB internetet ad nem EU-s országokban is (az országok listáját érdemes a szolgáltató honlapján megnézni). Nekünk ez a Viberen/WhatsAppon történő egyeztetésre a transzferrel/apartman tulajjal, ill. a Google Maps használatára bőven elég volt."(l.d., 2021)
----------------------------------------------------------------------------
,, wifi: sok az ingyenes, városi, de csodát ne várjunk." (Szötske, 2017)
Montenegróban elképesztően olcsó volt az internet a turistáknak. Mi 1000 GB adatot vettünk 10 napos felhasználással 5 euróért. NEM HITTEM EL DE TÉNYLEG ENNYI VOLT. (2021) forrás
Megvettük az 500 Gbyte-os telefonkártyát 10 euróért és szinte csak a vaze segítségéhez használtuk, mert arra nagy szükségünk volt, vigyáztunk rá, aztán a végén kiderült, hogy kb. 50 megabyte se fogyott, szóval nyugodtan lehet használni mindenre, mert nagyon nagy ez a mennyiség 1 hétre. (2022)
Fontos tudni, hogy Montenegró nem EU-s ország, így – ha nem szeretnénk kisebb vagyont kifizetni a telefonszámlánk miatt – érdemes 10 euróért egy SIM-kártyát venni, amin 15 napig felhasználható 500 GB áll rendelkezésünkre. (2023)
Fontos telefonszámok:
* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon
© Utikritika.hu. 2012.
Amerikai Egyesült Államok | Amszterdam | Argentína | Ausztrália | Ausztria | Bahama-szigetek | Balatonszéplak-felső | Bali | Barcelona | Berlin | Ciprus | Dominikai Köztársaság | Dubai | Egyiptom | Franciaország | Görögország | Hajóutak | Horvátország | Hongkong | India | Isztambul | Kanada | Kanári-szigetek | Kuba | Kvarner-öböl | London | Madrid | Malajzia | Maldív-szigetek | Mallorca | Mauritius | Málta | Mexikó | Nagy-Britannia | Németország | New York | Olaszország | Párizs | Portugália | Róma | Seychelle-szigetek | Sharm el-Sheik | Skócia | Spanyolország | Sri Lanka | Szingapúr | Thaiföld | Törökország | Toszkána | Tunézia | Vietnam | Zöld-foki Köztársaság
Orosz Zoli, 2023. 07. 06. 13:02
Sziasztok!
Mi 10 napra jöttünk, holnap indulunk haza, de már jövő héten jövünk is vissza.
Petrovac-ban szálltunk meg.
Autóval jöttünk.
Olvasok itt jeget-havat de csak jót tudok mondani.
Lehet ez nem Dubai de a vendégszeretet *5.
A kaja *5
Vezetési morál 2-3 pontot ér egy 5-ös skálán.
A szállások tiszták, talán nem a legmodernebb. Természetesen összegfüggő.
Orvosi ellátás 4-5 pont. Gyorsak, közvetlenek, kedvesek.
Bejártunk ungot-berket, mindenhol jó a kaja és olcsó. Mi a párommal rábíztuk magunkat a pincérek ajánlásaira, minden esetben betaláltunk.
Minden nap más beach-en voltunk, tiszták, rendezettek voltak. A víz hűvös ami napozás közben nekem jól jött, hogy ne égjek szénné. 9 nap alatt csokik lettünk.
Felmentünk a helyi nevezetes njegusi sonka hazájába a hegyekbe és megkóstolván vettünk egy egész combot, egy egész sajtot, külömböző helyi borokat. *5.
Vettem egy SIM kártyát 10 EU a waze miatt azt hiszem 15 naig korlátlan nettel. 1 one néven. Pripejd paket.
Sokat tudnék írni de inkább ajánlom mindenkinek M negrót !!
Lenne mit tanulni szerény népünknek tőlük emberségből. Tisztelet a kivételnek.
Kiss Mónika, 2019. 07. 17. 21:31
A táj gyönyörű, a tengerpart csodás, de az emberek között farkas törvények uralkodnak. A közlekedés borzalmas, s vehetjük viccesre, hogy itt legalább megtanulsz vezetni, az abszolut türelmes és nyugodt magyar ember énjében rejtőző káromkodás is előjön vezetés közben a kilóméterenkénti életveszélyes helyzetekben. A szállásadók 1 napra elveszik a személyes irataid, azzal az indokkal, az eredeti okmányokkal tud lejelenteni a turisztikai irodában, miközben arról írnak a hivatalos oldalak, az okmányainkat erre szakosodott bandák ellophatják, amivel embercsempészek kereskednek. Ennyi elég is volt ebből az országból:(
kriston andras, 2018. 12. 27. 18:27
2018 augusztusában voltunk Canjban, a New Montenegro hotelben. Repülőút, transzfer, szálloda, félpanzió. Az alapdolgokkal nem volt semmi baj: a szálloda 4*-os volt, kifogástalan. Az ellátás kissé egyhangú volt, különösen a vacsorák. A vásárlás kissé nehézkesen ment, mert egyetlen boltban sem beszéltek a szerben kívül más nyelven! Ebédelni is elég nehézkes volt mert étterem szinte nem volt Canjban. Amit étteremnek neveztek az inkább kocsma volt hangoskodó, részeg szerbekkel és unott pincérekkel. A strandon, és így a vízben is tömeg volt. A legolcsóbb napernyő 6 Eu/nap volt, de utcán már 3 Eu-ért lehetett egy szelet pizzát kapni. Este tömeg hömpölygött az utcán, még este 11-kor is, de csak utcai sütödések, bóvli árusok voltak és kocsmák. Étterem nem volt, így beülni sem tudtunk sehová! Ami meglepett az a szemét volt!!! A strandtól 30m-re nyitott kukák sorban, és mindenütt elszórt szemét, no meg a bűz. Elmentünk, megnéztük Montenegrót, de vissza nem megyünk!