ÚTIKRITIKA.HU / Sri Lanka








útikritikák


Sri Lanka

Mit vigyünk? | Egészségügyi tanácsok | Pénz | Közlekedés | Étkezés| VásárlásSzórakozás| Közbiztonság| Veszélyek&Kellemetlenségek| Fotóegyveleg

.

s.i. fotója

Mit vigyünk?

  • Könnyű, szellős nyári ruhák, papucs, szandál, melegebb öltözék a hegyvidéki programok miatt, jó sportcipő a mászásokhoz; széles karimájú szalmakalap, ami árnyékot vet a fülekre is (mert az erős napfény az is leégetheti)
  • Szúnyogirtó, bár ilyet ott is lehet vásárolni
  • Izzadáskor praktikusan használható törlőkendő
  • A hideget jól tartó kulacs (jól jöhet nagy hőségben a romvárosokban)
  • Kis helyre összegyömöszölhető esőkabát
  • Nem érdemes túl sok ruhát, fehérneműt, trikót vinni, mert olcsón lehet helyben mosatni. Viszont ajánlott vinni fejenként két fürdőruhát, mert a váltáshoz szükség lehet.

Egészség

Nem érdemes semmiféle szóbeszédeknek, eltúlzott óvó szavaknak hinni oltás ügyben. Nem és nem kell semmiféle oltás Sri Lanka-i utazáshoz. Nincs malária, nincs semmiféle járvány, ami miatt aggódni kellene. Felesleges a malária gyógyszer mellékhatásaival foglalkozni, mert nincs szükség rá.

Nagyon fontos, hasznos a megfelelő mennyiségű folyadékbevitel, ugyanis a trópusi éghajlat az ember szervezetét még jobban igénybe veszi. Nyugodtan lehet jeget kérni az italokba, ezt minden esetben ivóvízből állítják elő, vagyis fertőzést még a legkisebb helyen vásároltaknál sem jelent. Gyümölcsöt úgyszintén érdemes, sőt, ajánlott fogyasztani. Hasznos információ, hogy a magas hőmérséklet és páratartalom végett magasabb a kórokozók száma, ezért a kézmosás, vagy fertőtlenítés mindenképpen sűrűbben ajánlott, de ezek a baktériumok itt is csak a legyengült immunrendszerre veszélyesek. A kórházak és a patikák jól felszereltek, csupán a nagyon speciális gyógyszereket érdemes a látogatóknak magukkal hozniuk. Utasbiztosítás előzetes megkötése javasolt.

Pénz

  • A hivatalos fizetőeszköz, nemzeti valuta: a Sri Lanka-i rúpia (LKR).
  • A legfrissebb adatok szerint 1 Srí Lanka-i rúpia (LKR) körülbelül 1,35 magyar forintot (HUF) ér

A magyar utazónak nyilván eurót vagy amerikai dollárt érdemes vinni - ottani váltás szempontjából mindegy, hogy melyiket. A Colombo-i repülőtéren nem érdemes sok pénzt beváltani helyi pénzre, mert az árfolyam nem olyan jó, mint kint a városi váltóknál. Elég a repülőtéren beváltani 50 eurót, vagy 50 dollárt az első kisebb kiadásokra. Fontos, hogy kérjünk kis címleteket, mert arra szükség lehet már az utazás elején a jattolásnál.

Pénzt tudunk váltani bankban, szállodában és pénzváltónál. Az utóbbinál találja meg az utazó a legjobb árfolyamot. Előfordul, hogy alkudozni kell vagy lehet. A hotelekben rendszerint vacak az átváltási árfolyam, míg a bank felszámolhat kezelési díjat. Okosan kell időzíteni és méretezni a pénzváltást, mert a rúpia visszaváltása euróra vagy dollárra nem előnyös. Szükséghelyzetben a legtöbb helyen elfogadnak eurót, dollárt stb. de jellemzően rúpiában adnak vissza. A pénzváltók többnyire üzlethelyiségekben működnek, nem ritkán ékszerboltokban is.

"Negomboban és Kandyban, két kifejezetten turistás városban nem volt könnyű pénzváltót találnunk. Vagy nincs belőlük sok, vagy mi voltunk bénák. Valamiért minden pénzváltóban mogorva, kelletlen szolgáltatókat találtunk, pedig mi alapból mosolyogtunk rájuk. Vagy éppen ezt vették rossznéven tőlünk?"

Ajánlatos, hasznos inkább készpénzben fizetni, mert a bankkártyás fizetéseknél van kockázata a visszaéléseknek.

Útközben megálltunk beváltani a dollárunkat, mivel bár a turisták által kedvelt helyeken elfogadják az amerikai dollárt, sok helyen csak rúpiával lehet fizetni. Ráadásul gyakran rosszabbul jártunk volna, ha dollárral próbálunk fizetni a helyi pénz helyett. Így bementünk egy helyi bankba. A légkör rögtön megváltozott – fehér ember a bankban. A biztonsági őr azonnal odajött hozzánk, a pulthoz kísért, majd felállította az egyik helyi ügyfelet az asztaltól, hogy most mi következünk, és nyugodtan üljünk le. Rendkívül kínos érzés volt.

Aztán az egész bank körülöttünk kezdett forogni. Nagy bátorság kellett ahhoz, hogy elővegyük az ezer dollárunkat, valószínűleg sokan még soha nem láttak egyszerre ennyi pénzt. Az emberek körülálltak minket, és csak néztek. Nekem közben folyamatosan az járt a fejemben, hogy épségben visszajussunk az autóhoz, aztán gyorsan továbbálljunk. Bár valószínűleg csak én dramatizáltam túl a helyzetet.

Körülbelül fél órát ültünk ott, miközben elvégezték a papírmunkát. Végül minden gond nélkül lezajlott, de erre a "hercegi fogadtatásra" egyáltalán nem számítottunk. (2024)

Árfekvések

Szállodai szolgáltatásokon kívüli területeken 1 üveg sör 260-440 Ft; 1 kóla 100 Ft körül, 1 étkezés 700-800 Ft körül; 10 kilométer taxizás kb. ezer forint körül.

          --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

,,  Elszoktunk a borravalótól, ezért mellbevágó volt megtapasztalni jelenlétét. Kínában nincs és higgyétek el, kifejezetten jó. Nincs önmarcangolás a fizetés során: Adjak, ne adjak? Sokat adtam vagy keveset? Tiszta helyzet: az árban benne foglaltatik minden. Sri Lankán a borravaló az élet szerves része, mindenki és mindenért tartja a markát. És ha nem adsz eleget - szerintük - még reklamálnak is. (2019)" forrás

Közlekedés

Sri Lanka nem túl nagy ország, hazánk területének kétharmada. Ez elvileg lehetővé tehetné, hogy akár egy 6-8 napos szigetlátogatásba sok-sok minden turistalátványosság meglátogatása beleférjen. Csakhogy a közutak állapota pocsék és így megterhelő és fölöttébb időigényes eljutni A pontról a B-be és onnan C-be. Autópálya csak nagyon kevés van, és az is inkább a fővároshoz és a repülőtérhez kapcsolódik. Az ország belsejében ráadásul hegyes környezetben szerpentines utak vannak, a sík területeken meg nem túl jó az utak állapota. Előfordul, hogy egy 100 kilométeres távolság megtételéhez három és fél órára van szükség! Nagyon lényeges, hogy a Sri Lanka-i utazás programjának megtervezésekor mindenki kalkuláljon ezzel.

Az országban ettől függetlenül működik az autóbérlés, a nagyobb cégek ajánlatai megtalálhatóak ezen a linken. Érdemes ezt előre alaposan átgondolni, kalkulálva a nyelvi nehézségekkel is. Sokkal kényelmesebb opció - és sokkal kevésbé stresszes - a bérelt kocsi, amit sofőrrel együtt lehet kibérelni. A költségeket ez a lehetőség eléggé megemeli. Gyorsabb, gondtalanabb haladás és magas költségek.

Gyorsabban lehet haladni a bérelt, sofőrös gépkocsival, mint kisbusszal, vagy főleg nagy busszal. Kalandvágyók megpróbálkozhatnak a távolsági tömegközlekedéssel, de jelentős kényelmetlenségekkel kell számolniuk. A buszokon az ülések a helyiek testméretére tervezettek, és egy nagyobb langaléta, hosszú lábú magyar számára gyötrődés jelenthet fél napig ülni egy forró levegőjű távolsági buszon.

A városokban és főleg az országutakon a közlekedés európai szemmel zűrzavaros. Az elválasztó sávok meglétét teljesen semmibe veszik és a testes járművek, főleg a buszok agresszíven tolakodnak. Folyton mindenki dudál. Forgalomlassító tényező a szent tehén. Jámboran lézengenek a legcsekélyebb félelemérzet nélkül. Folyamatban van egy, a szigetet átszelő autópálya építése, egyrészt tervezik, másrészt sok nevezetesség megközelítésén a domborzati viszonyok miatt ez nem fog segíteni.

A fővárosi totális káoszban hamar megbizonyosodtam róla, hogy bölcs döntés volt sofőrt fogadni. Azon túl, hogy a járművek jobbkormányosak, így a bal oldalon közlekednek, Sri Lankán a közlekedési szabályok szinte teljesen hiányoznak, legalábbis a gyakorlatban. Budapest sofőrjei hirtelen nem is tűntek olyan idegesítőnek. Az utak névlegesen két sávosak, de a forgalom gyakran három vagy több sávban hömpölyög. Időnként egy-két tehén sétál át előttünk, máskor pedig a forró aszfalton alvó kutyákat kell kerülgetni. A járművek között gyalogosok, biciklisek és tuktukok cikáznak, miközben mindenki folyamatosan dudál. Gyakorlatilag nincs autó, amelyik karcolások nélkül megúszná.

A követési távolságot centikben mérik, és az előzések során sem hagynak több helyet az autók között. Az előzést nem akkor kezdik, amikor a mi fogalmaink szerint biztonságos, hanem amikor úgy érzik, hogy eljött az ideje – függetlenül attól, hogy van-e hely vagy sem. A legagresszívabb előzők a buszok. Menetrend híján versenyeznek egymással, hiszen azé az utas, aki előbb ér a megállóba. Ilyenkor a szembejövő sávban szabályosan közlekedők gyakran kénytelenek nagyot fékezni, de számomra meglepő módon nem káromkodnak, hanem sztoikus nyugalommal hajtanak tovább.

Én már az első órában szétidegeskedtem volna magam, de két hét alatt egyetlen ideges sofőrt sem láttam. A helyiek hihetetlen nyugalommal kezelik ezt a mindennapi közlekedési káoszt, ami számomra valóságos csoda. (2024)


A sofőr kellemes, szimpatikus és körültekintő volt, mindketten kedveltük, ami egy hosszabb közös utazás során nagyon fontos szempont. Azonban az átlagsebessége mindössze 30 km/h volt, és ezt a lassúságot semmi nem indokolta. A napjaink nagy részét az autóban ülve töltöttük, ami jelentősen megnehezítette a programjaink megvalósítását.

Például a Horton Plains-re vezető út (kb. 38 km) 2,5 órába telt odafelé, mert a sofőr sajnos eltévedt. Tudni vélt egy remek rövidítést, de az csak egy sáros földútra vezetett, ami végül nem vitt el a célunkhoz. Visszafelé már a főúton jöttünk, de újból eltévedt, és így egy szép kis kerülőt tettünk. Az út így sem lett több 54 km-nél, mégis ugyanúgy 2,5 órát tartott. Ez a lassan haladunk – eltévedünk kombináció elég kellemetlen volt.

A negyedik naptól kezdve minden reggel egy kézzel készített útitervet adtunk a kezébe, amit mi állítottunk össze, de még ezt sem tudta megfelelően használni. Sem térképe, sem navigációs rendszere nem volt. Ráadásul rövidlátása miatt nehezen tudta értelmezni a mi kis térképünket. Többször szívesen átvettem volna a volánt, de ez természetesen nem volt lehetséges.

Ez az élmény sajnos megnehezítette az utazásunkat, pedig egy tapasztalt és pontos sofőr nagyban javíthatta volna a kirándulás minőségét. (2024)

Indiából importált tuktukok - Elter Karesz fotója

A Srí Lanka-i közlekedés valóban különleges élmény. Az, hogy jobb kormányos autókat használnak, még megszokható, és az is, hogy biciklik, motorok és gyalogosok cikáznak az utakon mindenféle szabályozottság nélkül. De az, hogy az erdőből bármikor előbukkanhat egy húszfős elefántcsapat, valóban meglepetést okozhat.

Az ottani sofőröket azonban semmi sem hozza zavarba. Hihetetlen nyugalommal kezelnek minden helyzetet, legyen szó állatokról, káoszról vagy szabálytalan előzésekről. Ugyanakkor azt, hogy valaki saját maga vezessen a szigeten, határozottan nem ajánlanám. Elképzelhetetlennek tartom, hogy egy európai sofőr hiba nélkül teljesíteni tudjon egy ilyen „akadálypályát”. A helyi közlekedéshez nemcsak tapasztalat, hanem komoly helyismeret és alkalmazkodóképesség is szükséges. (2024)


Hosszú autózás várt ránk ma, bár nem a nagy távolság miatt – egyszerűen lehetetlen gyorsan haladni a sri lankai országutakon. Az utak mentén szinte végig történik valami. Hol egy bolt vagy műhely, esetleg egy utcai étkezde tűnik fel, máshol pedig a sok tuktuk, lomha teherautó-matuzsálem vagy az úton csoszogó gyalogosok miatt kell lassítanunk vagy megállnunk.

Ha valaki Sri Lankán útvonalat tervez, érdemes úgy számolnia, hogy az átlagsebesség mindössze 30-40 km/h lesz. Ennél gyorsabban legfeljebb a helyi buszsofőrök közlekednek, akiknek semmi sem állhat az útjába, ha előzni akarnak. Az ő stílusuk a közlekedésben már szinte sportteljesítménynek számít! (2024)


Ma már csak egyetlen feladatunk maradt: épségben lejutni a déli partra. Elsőre nem tűnt komoly kihívásnak, hiszen csak Colombóig kell kibírni a vacak utakon, onnan pedig már nagyrészt autópálya vezet tovább. Az igazi gond azonban éppen az autópályával kezdődött. Ott ugyanis nincs szembejövő busz, öngyilkosjelölt motoros vagy kiszámíthatatlan tuktuk – egyszóval túlzottan unalmas.

Emiatt a sofőrünk egyszerűen elaludt a volánnál. Először csak gyanús volt, hogy többször indokolatlanul lelassultunk 60 km/h-ra, de amikor már elkezdte elhagyni a sávot, kénytelenek voltunk javasolni neki, hogy álljunk meg a legközelebbi pihenőhelynél. Az autópálya 140 kilométeres szakaszán mindössze egyetlen ilyen pihenő található, de az viszont igazán modern és jól felszerelt. Tiszta mosdók, több étterem, kávézók, egy kis élelmiszerbolt – minden adott a felfrissüléshez. (2024)


Ha nincs kedved motorozni, érdemes kipróbálni a legendásan gyönyörű tájakon közlekedő, rendkívül olcsó jegyekkel működő helyi vonatokat vagy a helyi buszokat. A buszok többsége a régi Lanka Ashok Leyland típusú járgányokból áll, amelyek ránézésre akár 50 évesek is lehetnek. Ennek ellenére minden sofőr elképesztő tempóban hajt, mintha versenyezne.

A legtöbbet ezekkel a buszokkal gyűlt meg a bajom az utakon, mert tényleg ők a leggyorsabbak. A többi közlekedőt viszonylag könnyen lehetett előzgetni, de ezekkel a „sebességmániás” buszokkal szinte lehetetlen lépést tartani. Az utazás velük már önmagában is egy külön élmény!


,, Az utak elfogadható minőségűek, és ha nincs forgalom, jól járhatók. Én imádtam a közlekedési stílusukat, az őrült buszvezetőket és a tuk-tukokat is.

A forgalom nagy, a vasúthálózat nem fejlett, ezért a közlekedés 90%-a a közutakon zajlik: buszon, autóval, motorral, tuk-tukkal. Autópálya a déli részen alig van. Szintén Kínával összehasonlítva, ahol a legtöbb városban csak E-motorral lehet közlekedni és a buszok, taxik is elektromos meghajtásúak, Sri Lankán maradt a jól bevált gázolaj, nagyban rontva a települések levegőjét.(2019)" forrás

Étkezés

Unawatunában van egy magyar étterem! Food Vibes Unawatuna a neve.

Az éttermek Srí Lankán: tapasztalatok és érdekességek

Srí Lankán az étkezés hagyományosan úgy zajlik, hogy az asztalra kerül a rizs és a curry, és mindenki annyit szed magának, amennyit szeretne. Azonban ne számítsunk nyugati tisztaságú, rendezett éttermekre. A helyi éttermek általában egyszerűek, gyakran kissé koszosak, és többnyire csak egyféle ételt kínálnak, amelyhez néha választhatunk csirkét vagy halat. Az éttermek reggeli, ebéd és vacsora idő szerint működnek, így ha ezekről lecsúszunk, már nem tudunk enni.

Első alkalommal, amikor felszolgálták az ételt, vártak, hogy kezdjek el enni. Csakhogy nem volt evőeszközöm. Szóltam, hogy valamit szeretnék, mire leesett nekik: "Ó, ők külföldiek, villát és kanalat használnak." Ez azért volt érdekes, mert a helyiek hagyományosan kézzel esznek, különösen a rizst és a curryt. Sok vicces helyzet adódott abból, hogy nem ismerték a szokásainkat – például kanál helyett három kanalat adtak, vagy villa helyett csak kanalat kaptam. Akadtak helyek, ahol nem mosták el az edényeket, hanem zacskót húztak rájuk. Egyes helyeken az evőeszközök koszosak voltak, máshol pedig egyáltalán nem álltak rendelkezésre.

Végül, amikor a tengerparti turistazónákba értünk, már találkoztunk olyan éttermekkel, amelyek a nyugati igényekhez igazodtak. Itt már nyugati ételeket is kínáltak, így a rizst és a curryt köszönettel kihagytuk.


Sri Lanka-i sörhelyzet: drágán az ízekért

Sri Lankán a sörhelyzet igencsak kiábrándító. Nem mintha a Lion sörrel magával bármi gond lenne – sőt, egészen jó –, de az ára teljesen aránytalan. Eleinte azt hittem, hogy csak a szállodánk túlzó, amikor 1500 forintnak megfelelő összeget kértek egy üvegért. De hamar kiderült, hogy a helyi éttermekben sem sokkal olcsóbb. Később megtudtam, hogy itt alkoholt csak úgynevezett „nemzeti italboltokban” lehet vásárolni, hasonlóan a svéd rendszerhez, és az árak is szinte skandináv szinten mozognak.

Kulturális élmény az italboltban

Dél körül érkeztünk Kandy-be, a sziget kulturális fővárosába, ahol kultúra ide vagy oda, az első dolgom az volt, hogy felkeressek egy hivatalos italboltot, mert elfogadhatatlan, hogy ne legyen biztosítva az esti söradagom. Ez a "bevásárlás" aztán igazi kulturális élménnyé vált.

Az italbolt egy helyi szupermarket hátsó raktárából nyílt, a szuterénben. A bejáratnál vaskorlátokkal terelgették a sorokat, mint egy vasútállomás jegypénztáránál. A rács mögött álló alkalmazottakon kívül kizárólag helyiek – szingaléz és tamil „szesztestvérek” – tolongtak, hogy megszerezzék a napi adagjukat. Én, mint egyedüli fehér ember, természetesen komoly feltűnést keltettem. Egy helyi férfi, akit Szandokán-szerű megjelenése és fokhagymaszagú lehelete tett emlékezetessé, kíváncsian érdeklődött, honnan jöttem. Amikor mondtam, hogy magyar vagyok, rögtön rávágta, hogy „Budapest.” Ezért némi tiszteletet vívott ki bennem, de amikor megkérdeztem, hogy ő honnan való, azt mondta, kanadai. Ezt akkor sem hittem volna el, ha nem neveti el magát a szakadt ruházatában.
Sörvásárlás: Lion nélkül

Amikor végre sorra kerültem, jött a rossz hír: Lion sör nincs. Mit lehet kapni? Heinekent vagy Tigert. Úgy döntöttem, ha már Ázsiában vagyok, a Tiger sört választom – holland sört otthon is ihatok. Nem mintha ez az ital sokat adott volna a helyi kultúrához, legfeljebb a haszon landolt néhány fapapucsos üzletember zsebében. A lényeg: 700 forintnak megfelelő összeget kértek egy doboz sörért. Igaz, legalább hűtött volt, ami ebben a klímában önmagában is felért egy ajándékkal.

(2024)

Vásárlás

Az elmaradhatatlan fűszerkert-látogatás, ami szinte minden turistaprogram része Srí Lankán. Több ilyen kert is van, amelyek mind ugyanazon az elven működnek: bemutatják a különböző fűszernövényeket élő formában és feldolgozott állapotban, majd az út végén felkínálják, hogy megvásárolhasd a csomagolt fűszereket és gyógynövényeket – általában a bolti ár kétszereséért.

A hely, ahol mi jártunk, még egy kis extrát is kínált: ügyes fiatalemberek rögtönzött vállmasszázst végeztek, miközben az illóolajokat bedörzsölték az arra vállalkozó látogatók bőrébe, különösen a hölgyek nagy örömére.

Szórakozás

,, Sri Lanka szigete nem egy olyan desztináció, amit hordákban keresnének fel a fiatal, bulizni vágyó utazók, így talán nem meglepő, ha azt mondom, hogy bulizni ne Sri Lankára menjünk. Még a turistás Kandy városában is körülbelül fél órába telt egy olyan bárt találni, ami nyitva van és szolgál fel sört este fél 11 után. A tengerparton valamivel jobb a helyzet, az egyik legnépszerűbb tengerparti üdülőközpontban, Hikkaduwán azért lehet válogatni a bárok közül, bár azért itt se számítsunk késő éjszakába nyúló nyitva tartásra. Elvileg 1-2 szórakozóhely is van (én személyesen ezekben nem voltam és nem is láttam őket), de Don Det-hez hasonlóan nem illenek Hikkaduwa hangulatához.

Az itteni bárokban Bob Marley zenéje az úr, olyannyira, hogy itt jártamkor (2015. február) komoly reggae-fesztivállal ünnepelték a híres zenész születésnapját. De Bob Marley születésnapján túl, egész évre jellemző, hogy Hikkaduwán a laza hangulatú, chill jellegű zenét játszó bárok vannak többségben.

xxxx

Sri Lankán valóban nagy művészet nem hogy sört kínáló bárt, de csak szimplán egy kis boltot találni, ahol van sör. Kandy-ben csak a Google Maps segítségével találtuk meg a városban fellelhető 2(!) darab wine-shop egyikét. Ehhez képest nekünk Ella volt a Mennyország, mint egy igazi hippiparadicsom. Élveztük minden percét, hogy a rice&curry-hez végre jéghideg 6 decis Lion-t ihattunk. (2017)" forrás

Közbiztonság

A harmincévnyi polgárháború már rég véget ért. 2009 óta nincsenek már elszigetelt terrorcselekmények sem. A turisták valóban nincsenek kitéve háborús, terrorista cselekményeknek. Hasznos tudni, hogy korábban még óvták a látogatókat a sziget északi részének meglátogatásától, de ma már nem. Az ország teljes egésze látogatható a turisták számára, egyedül egy kisebb északi körzet (Mullaitivu) látogatását korlátozzák. Ott viszont nincs jelentős turisztikai látványosság.

A katonaság, rendőrség korábbi erőteljes utcai jelenléte is csökkenőben van. Óvatosan ajánlott a nyílt tengeren fürdőzni a hullámok miatt. A partok menti vizekben erős, állandóan változó áramlatok vannak, és ezek veszélyesek minden tájékozatlan nyaralónak. Hasznos információ, hogy a szállodákban, panziókban a személyes értékeket, úti okmányokat széfben kell elhelyezni. Lopás, betörés esetén nyomban jegyzőkönyvet kell irattatni a hotelben, és bejelentést kell tenni a rendőrségen. A délnyugati partok turistás településein vannak turista rendőrségi állomások, ahol be lehet jelenteni a lopásokat, becsapásokat.

Érdemes külön tárolni a nagyobb címletű rúpiákat és az egyszerűbb kiadások esetén (tuk tuk, üdítőital vásárlás stb.) csak a kisebb címletekből kiemelni a pénzt. A nagy értékű tárgyainkat, laptopot, értékesebb mobil telefont, fényképezőgépet, ékszereket nem kell jól láthatóan hordozni, hordani. Tanácsos az útlevél lényeges oldalait beszkennelni és egy nemzetközileg elérhető tárhelyre feltölteni az utazási okmányokkal együtt. Lánynak, hölgynek egyedül utazni Sri Lankába lehet, de kényelmetlenségekkel járhat. Ha két lány, hölgy utazik együtt, akkor könnyebben megy minden. Sri Lankán súlyosan büntetik a kábítószer birtoklást, meg a szexuális bűncselekményeket.

Veszélyek&Kellemetlenségek

,, Megölte egy krokodil Paul McLeant, a Financial Times 24 éves, a szerkesztői szerint igen tehetséges újságíróját Sri lankán. McLean, mint kiderült, a túlzásba vitt higiéné áldozata lett.

A Sri Lankán nyaraló fiatal férfi ismerőseivel együtt egy jó szörfös helynek számító partszakaszon szórakozott, amikor rájött a vécézhetnék. A szemtanúk beszámolója szerint McLean elsietett a mintegy 800 méterre húzódó sűrű dzsungelig, ahol elvégezte a dolgát, majd ahogy visszafelé tartott, fogta magát, és a közvetlenül a tenger mellett elterülő lagúnában megmosta a kezét. Utólag könnyű okoskodni, de nem kellett volna.
A társaság annyit látott, hogy valami berántja a vízbe a kezénél fogva, aztán egyszer még felemelte a karját a vízfelszín fölé, majd nem látták többet. A szemtanúk azonnal krokodilra gyanakodtak, bár egyesek azt hitték, a futóhomok nyelte el a férfit. A rendőrség másnapra azonban megtalálta az újságíró iszapba merült testét, az eltűnés helyének közvetlen közelében, az egyik lábán összetéveszthetetlen krokodilharapás-nyomokkal.
(Guardian alapján)


,, A környezettudatosság és a szemetelés terén bőven van mit javítani. Colombot leszámítva - ahol tetten érhető és látványosabb a hulladékgyűjtés -, az ország szemetes. A strandok, a települések, az utak környéke és a turisztikai látványosságok egy része is. A helyi lakosokat úgy tűnik, a kérdés még nem foglalkoztatja eléggé. Nem érzik át annak a jelentőségét, hogy turisztikai bevételt növelni nem csak az árak emelésével lehet, hanem azzal is, ha rendezett és igényes környezettel találkozik a kedves vendég és ennek hírét terjeszti mindenhol. Vezető bevételi forrás a turizmus, ennek ellenére 14 napunk alatt szemetesedényt szinte csak a WCk-ben és a szállásokon találtunk. Ebben Kína jó ellenpélda. Ugyan itt is sokan automatikusan eldobják a szemetet, de aki akarja, az a kukába is beleteheti - hisz rengeteg van belőle -, és erőforrás is rendelkezésre áll, hogy ezeket tisztán tartsa. Vagy épp az eldobott szemetet összeszedje. (2019)" forrás

Egyéb hasznos információk

Colomboban van egy tiszteletbeli magyar konzul: Godaliyanage Rohana Nanayakkara úr

Irodavezető: Charnurika asszony

Cím: R-Group International, 104 Nawala Road, Narahenpita 5, Colombo

E-mail cím: consulate@ronanair.com vagy consulate@rgroup-intl.com
Telefonszám: +94112589960
Mobil: +94-777-382-382 vagy +94-710-727-229

,,- A telefonálás és internetezés elég olcsó. Azt hiszem, 150 SLR-be került egy SIM kártya, telefonálásra és normál internetezésre bőven elég 2 hétig. Ha kicsit több az online közlési kényszerünk, akkor további 200 SLR-ért a teljes kommunikációs szabadságot élvezhetjük. SIM kártyát "szinte" mindenhol lehet venni.

- Mindenki ismeri Magyarországot! Nem viccelek! Mindig megkérdezték, hogy honnan jöttünk? - és a válasz hallatán széles mosolyra húzódott a szájuk: Oh, igen, Magyarország, Nokia! És mutatták rég Nokia telefonjukat. Számukra a telefonok hátulján szereplő "Made in Hungary" egyet jelent azzal, hogy a Nokia magyar és nem finn termék.

Iingyenes WiFi szinte csak a szállásokon volt, és extrának számított, ha a szobában is jól működött. Az internet sebessége sem volt az igazi, de ez igazán csak a gyerekeinket zavarta.(2019)" forrás

Fotóegyveleg

P. Petra fotója

Colombo - telefon szobor - s.i. fotója

Vissza az elejére


Kommentek

Még nem érkezett hozzászólás.


Új hozzászólás beküldése

Név:
E-mail cím:*
Hozzászólás:


* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon