Fürdőszoba árvíz idején
"Megmondom őszintén, korábban még nem jártam olyan területen, ahol reális veszély lett volna a malária, ezért én is sokat idegeskedtem e miatt még az út előtt. A maláriáról tudni kell, hogy szúnyogcsípés által terjesztett betegség, ami akkor lehet halálos, ha a fertőzött beteg nincs kezelve. Megfelelő megelőző intézkedéssel, szúnyogcsípéseket a lehetőségekhez képest kerülve, malária-gyógyszert szedve minimálisra csökkenthetjük a veszélyt, ami a megbetegedést illeti. Már csak azért is, mert az esős évszak kellős közepén alig láttam szúnyogot az egy hónap alatt. Arról nem is beszélve, hogy helyben is igyekeztem ez ügyben érdeklődni, hogy mégis milyen magas a helyi megbetegedések száma, és kivétel nélkül mindenkitől azt a választ kaptam (különböző szigeteken), hogy olyan megbetegedésekről lehet csak hallani, ahol a beteg hosszú időtartamot töltött a dzsungelben. Tengerparton, városokban minimális a veszély, főleg akkor, ha a megfelelő óvintézkedéseket betartjuk. Én magam is főként olyan utazókkal találkoztam, akik nem szedték a gyógyszert, de volt náluk kezelési mennyiség arra az esetre, ha megbetegednének. Ezt mindenki maga dönti el, hogy mennyire veszi a betegséget komolyan, a részletekről érdemes orvossal konzultálni, én magam annyit megemlítenék, hogy a Malarone nevű, drágább gyógyszert szedtem, és néhány rosszul átaludt éjszakát leszámítva semmi egyéb mellékhatást nem tapasztaltam, így maximális biztonságban éreztem magam az egész út alatt; így ez igazán nem kell, hogy eltántorítson az utazástól!" forrás
Abból a rózsaszínű merítő kanálból locsolsz vizet rá a feneked nyílására vécépapír használata helyett - de ügyes legyél!
Hepatitis A és B, diftéria-tetanusz, polio, veszettség, agyhártyagyulladás elleni védőoltás javasolt, ezért kérjük, keresse fel háziorvosát vagy az Országos Epidemológiai Központot két hónappal az utazás előtt. Malária elleni gyógyszer szedése a Szumátra, Celebesz, Borneó, Pápua, Nyugat-Pápua, Maluku, Flores, Komodo területére látogatóknak ajánlott. Jáván és Balin az elmúlt években nem történt maláriás megbetegedés. A maláriához hasonló tünetekkel járó dengue-láz, chikungunya-láz és a Zika-vírus fertőzés szintén szúnyogcsípéssel terjed, védőoltás nem mindegyik fertőzés elkerülésére áll rendelkezésre, ezért az üzletekben országszerte könnyen és olcsón beszerezhető szúnyogriasztó készítmények és moszkitóháló használata mindenképpen javasolt.
A dengue-lázat, a csonttörő lázként is ismert, magas lázzal és ízületi fájdalmakkal járó vírusos megbetegedést az ázsiai tigrisszúnyog terjeszti. A betegség ellen ugyan már létezik az Európai Gyógyszerügynökség forgalmazási engedélyével bíró védőoltás (Dengwaxia, Sanofi), de Indonéziában – a WHO javaslatával összhangban – a megelőzés főként a szúnyogok élőhelyeinek felszámolására, illetve a szúnyogcsípések elkerülésére terjed ki. A fertőzésnek speciális antivirális kezelése nem létezik, az orvosok csak támogató, tüneti kezelést alkalmaznak (láz- és fájdalomcsillapítás, folyadékpótlás).
Zika-vírus járvány Indonéziában egyelőre nem alakult ki, szórványos megbetegedést egyelőre csak Szumátra szigetéről és Jakartából jelentettek. Láz és influenzaszerű kórkép kialakulása esetén javasolt haladéktalanul orvoshoz fordulni. A veszett állatok okozta emberi fertőződéses esetek száma az elmúlt években jelentősen csökkent, de veszett állatok (kutya, macska, vadon élő húsevők, denevér) Észak-Celebesz, Észak-Szumátra, Nyugat-Kalimantan, Közép-Kalimantan és Bali tartományokban továbbra is előfordulnak.
A csapvíz közvetlen fogyasztásra nem alkalmas. Utazás előtt javasolt minden kockázatra kiterjedő egészségügyi biztosítást kötni. A gyermekkel utazók győződjenek meg arról, hogy gyermekük már megkapta a polio elleni védőoltást, illetve ügyeljenek a kellő folyadékbevitelre.
A légúti megbetegedésben szenvedőknek és gyermekeknek vulkáni hamukitörés esetén javasoljuk helyi drogériákban beszerezhető egészségügyi maszk viselését. Bővebb információ
A nagyobb városokban és üdülőövezetekben találhatók nemzetközi kórházak vagy rendelőintézetek, kisebb településeken pedig az állami vagy egyházi fenntartású egészségügyi hálózat intézményeit javasoljuk felkeresni megbetegedés esetén.
Nemzetközi járatokat az alábbi linken lehet keresni.
Indonézián belül több tucat helyi légi közlekedési vállalat üzemeltet járatokat, ezek közül számos nem felel meg az európai légiforgalmi előírásoknak. Az Indonéziába látogatók biztonsága érdekében javasoljuk, hogy a nagyobb, lehetőség szerint a nemzeti légitársaság járatait (Garuda Indonesia) részesítsék előnyben.
Az országban baloldali közlekedés van. A közlekedés általánosságban kaotikus, a közúti szabályokat egyáltalán nem tartják be. Vezetés közben ezért fokozott éberség és figyelem szükséges. Gépjármű vezetéséhez, ill. bérléséhez nemzetközi jogosítvány szükséges. Forgalmasabb városok egyes útvonalain csúcsidőben a "three in one" intézkedés érvényes: egy gépjárműben legalább három személynek kell utaznia. Biztonsági öv használata kötelező, a szankcionálás 100 USD összegig terjedhet. Vezetés közben mobiltelefon használata tilos.
,, Első ránézésre az indonéz tömegközlekedés egy óriási káosznak tűnik. Meg másodikra, és harmadikra is. Na jó, valójában elég sokszor rá kell nézni ahhoz, hogy meglássuk a rendszerben megbúvó apró részleteket, és rájöjjünk: az indonéz tömegközlekedés egy alulról szerveződő, a maga nemében tökéletesen működő, varázslatos ökoszisztéma.
Indonézia szétfolyó metropoliszaiban az A pontból B-be való eljutás leghatékonyabb és legolcsóbb módja a helyi tömegközlekedést lebonyolító kisbuszok igénybevétele. Ezek szinte kizárólag Toyota márkájú, elnyűhetetlen, igazi strapabíró járgányok, amiken látszik, hogy tervezőik pontosan arra álmodták meg, hogy a maximum 10 fő befogadására alkalmas jármű még 16 fő szállítása esetén is képes legyen felkaptatni egy hegyoldalon, és hogy belőle percenként ugráljanak ki-be, krumplis zsákkal és szárnyas jószágokkal felszerelkezett, 150 cm-nél nem magasabb ázsiaiak.
Amikor egy nagyobb darab ember akar ki- vagy beszállni, az kifejezetten mulatságos tud lenni. Az ember feje még a fél életen át gyakorolt összegörnyedt számítógép-programozó testtartás mellett is a plafont súrolja, és figyelni kell, hogy egy-egy bukkanóra hajtáskor ne verjük be a kobakot. A beltér elrendezése eltérő lehet, de jellemzően a két oldalon van egy-egy pad, azon foglal helyet az utazóközönség egymással szemben, összeérő térdekkel. Az egész olyan érzés, mint felnőttként bemenni egy óvodába, és a gyerekek bútorait használni. (2014)" forrás
2017. novemberi állapot szerint 1 liter üzemanyag 7500 rupia (kb. 170 HUF), azaz rohadt olcsó, de ez a kormányzati szubvenció eredménye (nálunk mér nem mán?)
"Mindenki folyton dudál, ez helyettesíti a káromkodást, helyzetjelzést és a világítást. A teherautókat a sofőrjeik gyakran női nevekkel illetik. Olyasmi szokás lehet ez, mint nálunk a vicces beceneves rendszámtábla kiakasztás a szélvédő mögé. A becenevek rendre rá vannak festve a buszra, ilyesmik hogy pl "Putri Cintah". A Putri nőt jelent. Amúgy bájaikat mutogató nőket előszeretettel festenek a járművekre itten.
A távolsági buszokat is nagy előszeretettel dekorálják bukolikus életképekkel, 80-as évekbeli akciósztárokkal, pókemberrel, stb. De láttam már Beethoven-t vagy Einstein-t is visszaköszönni a busz hátsó oldaláról. A nagyon kreatív buszsofőrök a saját gyerekeiket is ráfestik akár a járműveikre, a kevésbé ötletesek pedig fehér szigszalagból malacságokat írnak ki, mint pl. Sexy Bus vagy You Sex. Most képzeljük el együtt, ahogy a fogatlan indonéz öregasszonyok könyökkel ölik egymást azért, hogy melyikük jusson fel előbb a szexi buszra. Bicikliken SOHA nincs lámpa. A motoron a szülőkkel utazó gyerekeken pedig soha nincs bukósisak." forrás
Nem kötelező borravalót adni. Sok taxisnál nincs váltópénz avagy úgy tesznek, azaz az utast az összeg felkerekítésére kényszerítik. Ha éppen nem ez az eset, ezt a felkerekítést magunktól is megtehetjük.
"Sok idegesítő szokása van az indonézeknek, de minket egy sem tudott úgy felhúzni, mint a rosszul visszaadás. Fogsz egy taxist. Megbeszélitek az úti célt. Megállapodtok, hogy 12000 rúpiáért elvisz. El is visz. Fizetsz két darab tízezer rúpiással. Visszaad négyezret, és bután néz. Mondod, hogy hé. Ad még hármat. Ekkor dönthetsz, hogy tovább balhézol a 15 forintnak megfelelő hiányzó ezresen, vagy a lelki békéd megőrzése érdekében inkább legyintesz." forrás
A motor egész Indonézia és Délkelet-Ázsia legfontosabb közlekedési és szállítási járműve. Ezért a rá vonatkozó szabályok is különlegesek:
- talán a legfontosabb ilyen szabály, hogy motorral bárhova, bármikor, bármilyen irányba közlekedhetsz, így pl. forgalommal szemben menni ér
- a piros lámpa motorokra nem vonatkozik (már ha van lámpa, és az működik is)
- a motorvezetésnek nincs alsó korhatárra (láttam 10 éves gyereket vezetni nem egyszer haza az iskolából, és mögötte két fiatalabb testvérét szállította)
- a motoron a sofőrön kívül bárki aludhat
- bukósisakot nem kötelező hordani (elméletileg igen, de lázadni is kell néha a szabályok ellen)
- éjszaka nem kötelező bekapcsolni a világítást
- bármekkora tárgyat, élőlényt szállíthat a motoron, de a módját neki kell kitalálni (elképesztő, amikor pl. motorral költözött egy család, vagy 2 hatalmas szekrényt pakoltak fel rá) forrás
,, Indonéziában mindenki, de tényleg mindenki motorozik. Bármikor láthatsz 8-10 éves formagyereket robogóval száguldozni, 5 fős családokat felpréselve egy kis Hondára, vagy éppen ahogy egy malacot/létrát/ablakkeretet szállítanak egy kisméretű Yamahán. Az elmúlt évek indonéz útjaiban (normális tömegközlekedés híján) több más mellett tehát egy fix pont mindig volt: a motorbérlés. Egy napos motorozások Lombokon, Pápuán és Floresen, 3-4 napos motorkörutak Balin és Szumátrán, vagy épp 1 hetes motortúra Sulawesi szigetén, így hát pár ezer kilométert már megtettem kedvenc szigetországom kanyargós útjain. Előre leszögezem, hogy nincs motoros jogsim, Európában egy percet se motoroztam, így még véletlenül se próbálom magam világjáró motorosnak beállítani, ezt amúgy se nagyon tudnám senkivel se elhitetni.
Elég egy sima A- vagy B-kategóriás jogsi, a kutya se nézi, hogy esetleg van nemzetközi jogosítványod (ami amúgy egy szürke kis füzetke, benne magyarul beleírva, hogy “nemzetközi jogosítvány”, igen, magyarul). Vagyis a motort ki lehet bérelni jogsi nélkül is, viszont ha elkap egy rendőr akkor le kell sajnos fizetni.
Általában csak ki kell sétálni az utcára és pár méteren belül szembejön veled egy motorkölcsönző. Aranyszabály, hogy minél több a turista, annál olcsóbban és egyszerűbben lehet motort bérelni (milyen meglepő). Ilyen helyek pl. Balin bárhol, a Komodohoz közeli Labuanbajo, Jáva nagyobb városai és az apróbb szigetek turistásabb helyei. Ilyen helyeken a tarifa közel állandó, 50.000 indonéz rúpia/nap, tehát nagyjából 1000 Ft. Ha esetleg 1 hétnél tovább tervezel maradni valahol, be lehet próbálkozni kicsit olcsóbban is, Balin pl. 1 hónapra simán ki lehet fogni egy 25-30.000 rúpiás motort is. A motorok általában egész jó állapotú Honda/Yamaha robogók (scooter, automata váltóval), vagy ezeknek a manuális váltós változatai. Indulás előtt persze ellenőrizzük motorunkat legalább kívülről, fényképezzük körbe nyugodtan, kérjünk a bérlésről papírt és a motor iratait (vidéken ilyet véletlenül se fogsz kapni).
Ha viszont valamilyen kevésbé turistás helyen akarsz bérelni, no akkor kezdődnek az izgalmak. (2018)" forrás
Mi az a warung? Sok étterem a számlához mindig hozzácsap 5-10 százalékot szolgáltatási költség címén. Ha ilyet nem látunk a számlán, akkor adhatunk kb. 10 ezer rupia borravalót, vagy 10 százalékot.
,, Indonéziában jókat lehet enni, nagyon olcsón. Pont. De azért nem minden fenékig tejfel, főleg hogy tejtermékek egyáltalán nincsenek. Mivel a flancosabb helyeket természetemnél fogva ignorálom, ezért az egyszerű indonéz emberek és utazók étkezési lehetőségeit, szokásait próbálom összefoglalni.
Ebben az országban lehetetlen éhen halni. Egymást érik az étkezdék, az utak mellett büfés bódék, standok sorakoznak, és mozgó ételárusok is járják kolompolva az utcákat. Sőt, nekem van egy olyan elméletem, hogy valójában mindegyik ház egyben egy étkezde is. Ugyanis ha betérünk egy idegen családhoz, egész biztosan lesz náluk egy nagy fazék kifőtt rizs, és jó eséllyel vendégül fognak látni.
A warungok, vagyis a helyi vendéglátó egységek az utcafrontra néző, csipkés terítővel letakart üvegpultjaikba helyezett tálkákban teszik közszemlére fogásaikat. Így a járókelő egyből tudja, hogy megálljon-e ott enni, vagy sétáljon még öt métert a következő étkezdéig, a számára jobb kínálatban bízva. Kis rutinnal egy pillantás alatt fel lehet mérni, hogy az adott hely mire szakosodott. Vannak csak levessel foglalkozók, van, ahol a rizs mellett csak zöldségeket lehet felfedezni, és van, ahol húsok, halak is előfordulnak." forrás
Indonézesített Starbucks...
Indonézia pénzneme a rúpia (1 forint megközelítőleg 51 rúpia 2017 decemberi állapot szerint).
Fontos! A 2003 előtti kibocsátású, D-szériaszámú, gyűrött, összehajtott vagy tollal felüljegyzett amerikai dollár bankjegyeket az indonéziai pénzváltók csökkentett árfolyamon vagy egyáltalán nem váltanak be.
"A helyi pénznem az indonéz rúpia, 1 HUF = 45 IDR, 1 EUR = 12500 IDR, 1 USD = 9500 IDR (2017-es árfolyamok: 1 HUF=51 IDR, 1 EUR=16025 IDR, 1 USD=13480 IDR). Ebből talán már látszik, hogy aki idejön költekezni, annak jó sok nullával tudnia kell számolnia, a legnagyobb pénzegység a 100.000 rúpiás bankó, s még ez is csak kb 2300 HUF-ot ér. Kisebb vidéki üzletekben általában gondot jelent az eladónak, ha százassal fizetsz, sokszor nem tudnak visszaadni…
A (külföldi) bankkártyával fizetés sok helyen macerás, az én kártyámat nem mindenhol fogadja el a gép, arról nem is beszélve, hogy ebben az esetben is felszámolnak kezelési költséget, valami 2% körül. Tehát ha idejössz, hozzál készpénzt, lehetőleg dollárt, és azt váltogasd be, amikor elfogy a rúpiád. Bankban valamiért csak a szép, egyenesre vasalt bankókat váltják be, de ne csüggedj, a feketepiacon nem ilyen igényesek, és az árfolyam ott se sokkal rosszabb a hivatalosnál." forrás
"Hamis pénzváltók
Ez a trükk jellemzően olyan országokban fordul elő, ahol a pénz értéke és a hatalmas címletek miatt egyszerű utazók létére is "milliomosokká" válunk. Ilyen ország például Indonézia, ahol 100 amerikai dollár beváltása esetén is mintegy 1.300.000 indonéz rúpiát illene kapnunk (2017.03.23.-ai középárfolyam alapján), már ha nem olyan helyen próbálkozunk a pénzváltással, ahol át akarnak minket verni. A helyzetet ráadásul nehezíti, hogy Indonéziában a legnagyobb címlet 100.000 indonéz rúpia, így nagyobb összeg leváltása esetén elég komoly pénzköteggel vagyunk kénytelenek utazni. Na meg átváltáskor megszámolni…
Engem konkrétan az indonéz Bali szigetén húztak be a csőbe, életem első hosszabb útján. Mára már megjegyeztem a turistaátverések aranyszabályát: ami túl jól hangzik, az átverés. Első utamon azonban még tapasztalatlan voltam, naiv módon nem gondoltam, hogy átverhet egy hivatalosnak tűnő pénzváltó. Mára már arra is rájöttem, hogy ami hivatalosnak tűnik, az sem mindig hivatalos.
Tehát, megérkeztem Balira és nem volt helyi valutám, így első utam a pénzváltóhoz vezetett. Bankba kellett volna mennem, de úgy voltam vele, hogy az értékes időmet nem a bankban tölteném sorban állva, így egy útszéli pénzváltót választottam. Az árfolyam is jó volt, sőt, túl jó. A Balin található pénzváltók trükkje, hogy nagyon jónak hangzó árfolyamot kínálnak, viszont a nagy összegek miatt kis kupacokba rendezik a kifizetendő pénzt, így amikor átszámolsz egyet, egy másik kupacból lecsípnek valamennyit, de azt úgy, hogy nem veszed észre. Én magam, annak ellenére, hogy a pontos összeg jött ki számoláskor, mintegy 15 amerikai dollárnyi készpénzzel lettem szegényebb, de legalább megtanultam a leckét. A tanulság: ha módunkban áll, bankkártyáról vegyünk fel pénzt, ne váltsunk, ha viszont váltanunk kell, csak olyan helyen tegyük, ahol reális a kínált árfolyam összege. Kerüljük azokat a pénzváltókat, ahol a középárfolyamnál jobb árat kínálnak. (2017)" forrás
A turisták kárára elkövetett legjellemzőbb bűncselekmény a lopás és a rablás. Előfordulása zsúfolt közlekedési járműveken, motorbiciklin és üdülőövezetekben, strandokon a leggyakoribb. Javasoljuk a hitelkártyákról, repülőjegyekről, útlevelekről (adat- és vízumoldal) fénymásolatok készítését, és azok elkülönített helyen történő tárolását. A személyazonosság igazolására az útlevélen kívül csak az útlevél adat- és vízumoldalának indonéz közjegyző vagy Magyarország konzuli tisztviselője által hitelesített másolatát fogadják el a hatóságok.
Kábítószer forgalmazásért és csempészéséért Indonéziában halálbüntetés járhat, akár kis mennyiségű birtoklásáért és fogyasztásáért is több évtizedes börtönbüntetés szabható ki. Ne fogadjon el ismeretlen eredetű csomagot, italt vagy élelmiszert. Alkoholt csak hivatalos árusítóhelyen vásároljon, házi készítésű, olykor metanolt tartalmazó erjesztett italok fogyasztásával összefüggő megbetegedések, halálesetek gyakran előfordulhatnak.
Indonéziában magas az internetes csalások száma. Internetes vásárlásnál járjunk el rendkívül óvatosan, ismeretlen cégnek előre soha ne utaljunk pénzt.
Jáván és Szumátrán gyakoriak az áradások, földcsuszamlások - az iszap időnként falvakat sodor el, vagy temet maga alá. A jávai Merapi-hegy körzetében a vulkánkitörés veszélye folyamatos.
Földrengések folyományaként a szökőár (cunami) bármikor kialakulhat, a frekventáltabb turistahelyeken a menekülési útvonalak jelölve vannak.
A kinti nagykövetségünk álláspontja szerint Indonéziában a terrorfenyegetettség mértéke magas. Gyakorlatilag bárhol, bármikor és mindennemű előzetes figyelmeztetés nélkül bekövetkezhetnek külföldiek sérelmére elkövetett terrorakciók. Legutóbb 2009-ben történt több halálos áldozatot követelő - két nyugati tulajdonú szállodát célzó - terrorcselekmény.
Az ország egyes részei utazás és ott tartózkodás szempontjából "II. fokozott biztonsági kockázatot rejtő országok és térségek" kategóriába tartoznak, ezek: Aceh tartomány, Közép-Celebesz (indonézül Sulawesi-Tengah, különösen Palu, Poso, Tentena térsége), Maluku (különösen Ambon térsége), valamint Pápua szigetének indonéz tartományai (Pápua, Nyugat- Pápua).
A térségbe utazó magyar állampolgárok különös körültekintéssel készüljenek fel utazásukra, tanúsítsanak fokozott elővigyázatosságot az utazás idején, illetve lehetőség szerint, a körülmények javulásáig egyes helyekre való utazásukat halasszák későbbre.
A magyar nagykövetség felhívja az Indonéziában tartózkodó, illetve oda utazni szándékozó magyar állampolgárokat, hogy nevük, utazási időpontjuk, tartózkodási helyük és elérhetőségeik megadásával regisztráljanak a Konzuli Szolgálat, illetve a nagykövetség honlapján, annak érdekében, hogy vészhelyzet esetén megkönnyítsék munkatársainknak a kapcsolatfelvételt és segítségnyújtást.
Biztonság, közbiztonság szempontjából kockázatos országrészek:
A helyi rendőrség szerint az internetes vásárlásnál rendkívül óvatosan kell eljárni, ismeretlen cégnek előre sosem szabad pénzt utalni, ez nem is gyakorlat a világnak ebben a felében, mert az üzleti kultúra, a megbízhatóság teljesen más, mint Nyugat-Európában vagy az Egyesült Államokban.
Figyelem! Kábítószer forgalmazásért és csempészésért Indonéziában halálbüntetés jár, akár kis mennyiségű birtoklásért és fogyasztásért is több évtizedes börtönbüntetés szabható ki. Ne fogadjunk el ismeretlen eredetű csomagot, italt vagy élelmiszert. Alkoholt, a gyakran életveszélyes hamisítványok elkerülése érdekében, csak hivatalos árusítóhelyen vásároljunk.
Jakartában magyar nagykövetség és konzuli hivatal is működik, melyek az alábbi elérhetőségeken érhetők el:
Ha valamilyen okból kifolyólag nem szeretnénk nyomtatott útiszótárral utazni, akkor ajánlom az indonéz nyelvtanuló telefonos applikációkat, melyekről érdemes tudni, hogy általában az egyszerűbb nyelvleckék ingyenesek, míg a haladó tartalmak fizetősek. Ha csupán utazáshoz szeretnénk az alapkifejezéseket megtanulni, akkor tapasztalatom szerint bőségesen elegendő 2-3 telefonos applikáció ingyenes tartalmának letöltése és kombinálása, nincs szükség a haladó tartalmak kifizetésére, ugyanis jellemzően napról-napra ugyanazokra a kifejezésekre lesz szükségünk (köszönések, számok, ez mennyibe kerül, van-e szabad szoba, stb.). Egyik kedvencem a Mondly nevű alkalmazás, melyben játékos módon sajátíthatjuk el az indonéz nyelv alapjait." forrás
2000 a pisilés, 3000 a kakilás és 5000 a zuhanyozás - Elter fotója
Yogjakarta - riksák
* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon
© Utikritika.hu. 2012.
Amerikai Egyesült Államok | Amszterdam | Argentína | Ausztrália | Ausztria | Bahama-szigetek | Balatonszéplak-felső | Bali | Barcelona | Berlin | Ciprus | Dominikai Köztársaság | Dubai | Egyiptom | Franciaország | Görögország | Hajóutak | Horvátország | Hongkong | India | Isztambul | Kanada | Kanári-szigetek | Kuba | Kvarner-öböl | London | Madrid | Malajzia | Maldív-szigetek | Mallorca | Mauritius | Málta | Mexikó | Nagy-Britannia | Németország | New York | Olaszország | Párizs | Portugália | Róma | Seychelle-szigetek | Sharm el-Sheik | Skócia | Spanyolország | Sri Lanka | Szingapúr | Thaiföld | Törökország | Toszkána | Tunézia | Vietnam | Zöld-foki Köztársaság
Még nem érkezett hozzászólás.