ÚTIKRITIKA.HU / Edinburgh - kerékpáros közlekedés






hirdetes

útikritikák


Edinburgh - kerékpáros közlekedés

Bringabarát Edinburgh

Valóban bicikli/rollerbarát a város. Bőségesen állnak rendelkezésre bicikliutak, sávok és zárható biciklitartók. A probléma az ellenkező oldali közlekedés, amire nagyon kell figyelni a városban. Viszont bringatúrákat tenni ideális a hely. Amire mindig figyelni kell még: hőszigetelés. Jó ruházat nélkül meg lehet fagyni a biciklin.

"Volt szerencsém néhány napot Dublinban és Edinburgh-ben tölteni, és főként az utóbbi bringás infrastruktúrája annyira tetszett, hogy meg kell osztanom veletek. Edinburgh Skócia fővárosa félmillió lakossal. Nem nevezhető kifejezetten száraz és meleg vidéknek, alig van nap, hogy ne esne az eső. A tömegközlekedést kizárólag buszokkal bonyolítják, egy utazás 1 font 10 penny (kb. 360 ft), de mivel a város központján szinte minden járat áthalad, egy utazás rendszerint elég, és a napijegy is csak kb. 700 ft. Mivel a város szerkezete évszázadokkal ezelőtt alakult ki, kevés a hely és egy villamosjárat építése miatt elég sok az útlezárás is, a közlekedés még hektikusabb, mint nálunk. Itt is nyomulás, tolakodás van, padlógázon indulnak és tépnek, amikor tudnak. Viszont nincs agresszió, nincs ledudálás, leszorítás, és az az ellenségesség, mint Budapesten.

A bringás infrastruktúra legfontosabb jellemzője, hogy a kerékpárost járművezetőnek tekintik, akinek az úton a helye. Nem kell 50 méteres bringaúttöredékekre felugratni, cikázni az oldalak között, nincsenek olyan nonszensz szabályok, hogy menj a buszsáv melletti sávban - a bringás mindig, mindenhol közlekedhet az úton. Ahol csak lehetőség van rá, kerül alá valami infrastruktúra - festett sáv, busszal közös sáv, sőt akár autóval közös sáv, ahol az autónyi szélességű sávból van leválasztva a kerékpársáv, ami elsősorban pszichológiai, mint fizikai könnyítés. A lámpáknál hatalmas kerékpáros piktogram van az autók előtt, ahova pirosnál a bringások előresorolhatnak és beállhatnak az autók elé, ha kanyarodni szeretnének. Minden buszsávban szabad kerékpározni, ha nincs vele párhuzamosan kerékpárút. A nálunk elterjedt önjelölt igazságosztók akkor sem jelennek meg, ha a bringás nem a párhuzamos kerékpárúton, hanem az úton vagy akár a sáv mellett teker, az autók ilyenkor is kikerülik őket dudálás és ordibálás nélkül. A belváros központi részébe autók nem hajthatnak be, csak buszok, taxik és kerékpárok. Parkolni a belváros nagy részén nem szabad az út mellett, szép számmal vannak viszont használható (mellétámasztós) kerékpártárolók.

Edinburgh-hoz és Dublinhoz képest egyébként a budapesti gyalogosok és bringások szelíd idomított bárányok. Ezekben a városokban a bringások pofátlanul átmennek a piroson, ahol csak tehetik, a gyalogosok szaladgálnak keresztbe az úton (ami nem csoda, mert rengeteget kell várni arra, hogy a lámpa zöldre váltson). Mégis ritkák a balesetek, mert inkább egymásra figyelés van, mint egymás alázása. Végignézve a városon az a benyomás alakul ki az emberben, hogy itt egyszerűen eldöntötték, hogy lehetővé teszik a kerékpározást, és ezt véghez is vitték. Nem statisztikákat, látványutakat gyártottak, hanem valóságos megoldásokat kerestek és találtak a problémára. Itt felülsz a bringára, és eltekerhetsz a város egyik végéből a másikba az úton, szabályosan. A hatalmas piktogramok, eltérő színű sávok egyértelműen pszichológiai propaganda céljából készültek: beülteti az agyakba, hogy a kerékpár nem csak elfogadott, de előnyben részesített része a közlekedésnek. Ez az, ami nálunk még csak nyomokban sem lelhető fel.

Összességében a legfontosabb, hogy a dolgokat a meglévő lehetőségekhez igazítva, szakértelemmel és logikusan alakították át (tehát minden téren szöges ellentétben a hazai gyakorlattal). Ennek ellenére nem lehetne azt mondani, hogy Edinburgh-t ellepik a bringások. Ahhoz képest, milyen szép a hálózatuk, látszatra nincsenek többen, mint Budapesten, sőt. Nálunk megsokszorozódna a bringások száma, ha csak fele ennyire pártolná a város a kerékpározás elterjesztését. Mi egyelőre sajnos maradunk a járdán vagy a piros hetes és a dömper közé szorítva, de a jövőnek mindenképpen ebbe az irányba kell mutatnia." (criticalmass.hu)


Kommentek

Még nem érkezett hozzászólás.


Új hozzászólás beküldése

Név:
E-mail cím:*
Hozzászólás:


* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon