.
Varga Gábor fotója
Lakosság (2024-ben): 15,6 millió, de a vonzáskörzetével együtt 33,8 millió.
Delhi a 33,8 milliós adattal a világ második legnépesebb városa. Csak Tokió előzi meg, amelynek népessége mintegy 37 millió fő. Előrejelzések szerint azonban Delhi a következő években átveheti az első helyet, és várhatóan 2028-ra a világ legnépesebb városává válik.
Delhi India északi részén található, a Gangesz és a Yamuna folyók közötti területen. Az államközi határokat tekintve, Delhi szomszédos Haryana és Uttar Pradesh államokkal. Földrajzilag Delhi a Indo-Gangeszi síkság szélén fekszik, így stratégiai jelentőségű helyet foglal el az ország központjában, ami lehetővé teszi, hogy fontos politikai, gazdasági és közlekedési csomópontként működjön.
Delhinek nevezik India fővárosának teljes régióját, amely az ország politikai, kulturális és gazdasági központja. Új-Delhi (New Delhi) ennek a régiónak egy hivatalos kerülete, amely 1911-től kezdve épült brit gyarmati tervek alapján, és India kormányzati központjaként szolgál, itt találhatóak a legfontosabb állami intézmények, beleértve a parlamentet és az elnöki palotát.
Ó-Delhi (Old Delhi), vagyis a régi városrész a Mogul (Mughal) Birodalom idején épült, és a történelmi látnivalóiról híres, például a Vörös Erődről és a Jama Masjid mecsetről. Ó-Delhi Új-Delhitől északra helyezkedik el, és a mai Delhi városrészeként működik.
Delhi tehát magában foglalja Új-Delhit, Ó-Delhit és több más városrészt is, így egy nagy, sokoldalú metropolisszá vált. Az egész terület India nemzeti fővárosi területeként (National Capital Territory) ismert.
2024-ben Delhi a világ legszennyezettebb levegőjű fővárosa, és már több éve tartja ezt a pozíciót. A legfrissebb jelentések szerint Delhi levegőminősége romlott, a PM2.5 szintje 2022-ben 89,1 mikrogrammról 2023-ban 92,7 mikrogrammra emelkedett köbméterenként. Elsősorban a járművek kibocsátása és az ipari tevékenységek szerepelnek az okok között.
Delhiben az életszínvonal nem annyira alacsony, mint azt a turista az első indiai látogatása alkalmával itt feltételezi a hajléktalanok, koldusok nagy számát, a meglepően központi területeken is meglévő szegénynegyedeket látva. 2024-ben India életszínvonalának javulása Delhiben is érzékelhető, különösen a szegénység csökkenése és az urbanizációs infrastruktúra fejlesztése révén.( India 2024-ben az egyik leggyorsabban növekvő gazdaság, a GDP-növekedését 6,7% és 7,1% közé becsülik, ami meghaladja az Európai Unió átlagos növekedését - körülbelül 3,2% -és Kína növekedését is, amely várhatóan 4,6%-on áll.)
2024-ben Delhiben a lakosság körülbelül 5 százaléka él mélyszegénységben, ami jelentős javulás a korábbi évekhez képest. A szegénység mértékét általában a napi 1,90 USD alatti bevétellel határozzák meg. Annak ellenére, hogy a szegénységi mutatók javultak, Delhi még mindig szembesül súlyos kihívásokkal a lakhatás, a közszolgáltatások és az alapvető infrastruktúra terén. Az urbanizáció és a növekvő lakosságszám tovább fokozza ezeket a problémákat.
Havi nettó átlagfizetés (2024-ben): 350,000 HUF-nak megfelelő rúpia.
2024: Delhiben az éttermi étkezés 150 százalékkal, a taxizás (hivatalos tarifával) 420 százalékkal (!) olcsóbb mint Budapesten. A bor és a sőr viszont Delhiben kb. 40 százalékkal drágább.
2024-ben Delhi közbiztonsága turisták számára összességében javuló tendenciát mutat, de továbbra is érdemes körültekintőnek lenni. A forgalmas helyeken, piacokon és turistalátványosságok közelében gyakoriak lehetnek kisebb bűncselekmények, például zsebtolvajlás, ezért ajánlott az értéktárgyak biztonságos elhelyezése. A városban sötétedés után ajánlatos kerülni a félreeső területeket, és megbízható közlekedési eszközöket választani, például hivatalos taxikat vagy ismert alkalmazásalapú szolgáltatásokat. Rablásoktól nem kell tartani (bezzeg Rio-ban!). A közbiztonságról és a kellemetlenségekről részletesebben írunk, lejjebb.
Delhi legkedvezőbb látogatási időszakai az októbertől márciusig tartó hónapok, amikor az időjárás kellemesebb és kevésbé csapadékos. Ezekben a hónapokban a hőmérséklet általában 10 és 25 °C között mozog, ami ideális városnézéshez és kültéri programokhoz. Október és november, valamint február és március különösen kedvező, mivel elkerülhető az extrém meleg és a páratartalom, amelyek nyáron (áprilistól júniusig) jellemzők. A monszun időszak (július és szeptember között) viszont nagy mennyiségű esőt hoz, ami megnehezíti a város felfedezését
Delhi alapszintű felfedezéséhez általában 3-4 teljes nap elegendő. Ez az idő elegendő arra, hogy meglátogassa a város legfontosabb nevezetességeit, mint például a Vörös Erőd, az India Kapu, a Humayun-mauzóleum, a Qutb Minar, és az Akshardham templom. Az Ó-Delhi piacai és történelmi látnivalói (pl. Jama Masjid) egy teljes napot is igényelhetnek, míg Új-Delhi modern építészete és a kormányzati negyedek szintén külön napot érdemelnek.
A látogatók nagy részének az ismerkedés Indiával az érkezés pontján a fővárosban, Delhiben kezdődik. Az Európán kívüli utazások dolgában kevés tapasztalattal rendelkező turisták számára gyakran sokkolóan markáns, intenzív élmény az első nap. A tömeg, sok helyen, az utcákon olyan sűrű, hogy a turistát szó szerint test közeli tapasztalatokat szerez, és ehhez jönnek a szokatlan szagok és zajok. Elképesztő mennyiségű étkezőhely és bolt sorakozik egymás mellett.
Az utcai autóforgalom nagyszabású látvány, a csúcsforgalmi időkben mindenképpen. A turistának nem árt az óvatosság, hogy, meg tudják oldania az úttesten való minden egyes átkelést, mert az autóvezetők egyáltalán nincsenek tekintettel a gyalogosokra. Állítólag a városon belüli halálos kimenetelű balesetek világranglistáján Delhi áll az élen! Érdekes módon a forgalom a méretéhez képest azért nem is kifejezetten lassú.
A forgalom azért olyan hatalmas, mert Delhi az egész észak-indiai országrész közlekedési csomópontja. Sokan itt szállnak át másik távolsági buszra, vagy mennek át az egyik pályaudvarról a másikra. Delhiben négy hatalmas pályaudvar van, és jó távol vannak egymástól.
Az egyéni turisták kevés számban vállalkoznak a városi buszozásra, és inkább taxival közlekednek. Jóllehet a hatóságok kötelezik a taxisokat a taxióra használatára, de a külföldi turisták esetében vonakodnak attól, azaz marad a folytonos alkudozás. A riksázás is alternatíva, de ez esetben számítani kell szélre, bűzre. Nagy könnyebbséget hoz a metróhálózat fejlődése, csak hát a föld alatt utazva a turista megfosztja magát az utcaképek izgalmas látványától.
Az óvárosban rengeteg a látnivaló. A hatalmas Jami Masjid ecset meglátogatásához könnyen kapcsolható az óvárosi keskeny utcákban való sétálgatás, és a Chandni Chowk bazár felfedezése. Furcsa, hogy a 20 ezer hívőt befogadni képes mecset közvetlen közelében teljes negyednyi területen egymás mellett működik egy csomó tűzijátékot gyártó műhely. Az óváros lenyűgöző, mert együtt van a középkor megidézésének érzete a jelenkori utcakép izgalmával. A régi Delhi kis utcái és Új-Delhi sugárútjainak különbözősége miatt az egész nagyváros még érdekesebbé vélik.
Akármennyire is megterhelő a tömeg, a zsúfoltság, a levegő, a látogatónak érdemes hosszú órákon keresztül rónia az utcákat. Csak így lehet bekukucskálni a százéves boltokba, műhelyekbe, közelről megbámulni a külső pultokat, a színeket és az ismeretlen illatokat, szagokat. A fő bazár negyedben óriási élmény látni a specializált negyedeket. Az egyikben csak ékszereket, a másikban régiségeket, egy harmadikban papírárut adnak el. Jópofa látni, hogy minden kuszának tűnik, holott minden egyben valamiképpen, számunkra talányosan logikus is.
A lényeg: a városnéző buszból biztonságos helyről is sok érdekesség látható, de messze nem olyan élményt nyújt, mint a gyalogszeres felfedezés.
v.j. fotója
Tetszett
1. A Humayun-mauzóleum szépsége lenyűgözött, különösen a történelmi hangulata és építészeti finomságai.
2. Az Akshardham templomnál a hatalmas szobrok és kertek békét és harmóniát sugároztak.
3. Az India Kapu körüli séta alatt lenyűgözött a város nyüzsgő energiája és a történelmi emlékmű impozáns jelenléte.
4. Ó-Delhi bazárjai, különösen a Chandni Chowk, élénk piacai tele voltak színekkel, illatokkal és izgalmas ételekkel.
5. A Qutb Minar látványa elbűvölt a magas tornyával és a környező régészeti romokkal.
6. A helyi ételek, mint a tandoori és a curry ízei az egyik legemlékezetesebb gasztronómiai élményt nyújtották a városban.
Nem tetszett
1. A hatalmas por, szmog,légszennyezettség,
2- Az undorító bűz sok helyen,
3. A hotelben egész este, hajnalban is a helyi indiai emberek üvöltözése, ajtócsapkodása.
4. Amikor az Aranyháromszög-hoz indló vonatozás miatt, reggel a pályaudvar bejárata közelében átléptünk a nyomorúságos hajléktalanok tucatjai fölött
5. Az utcákon a helyiek arcán alig láttunk mosolyt.
"Delhiben az első napunk sokkhatásokkal volt tele. Voltunk már más ázsiai nagyvárosban, de sehol nem volt egyben ennyi kosz, bűz, kaotikus forgalom és szmog.
Amikor az utca szélén, a szemétdombon rongyos gyerekeket láttunk turkálni, rögtön a Gettómilliomos film jutott az eszünkbe. Másnapra már teljesen akklimatizálódtunk, és már szinte rutinosan mozogtunk az utcai tömegben.
Igazán csak az utazás után otthon tudtuk feldolgozni az India nevű, bonyolult élményt. Egyébként Delhiben nem is valamelyik neves műemlék tetszett nekünk a legjobban, hanem egy, néhány évvel ezelőtt épített templom, a Swaminayaran Akshardam, amely tele van elképesztő szobrászati remekművel.
Az óvárost gyalog is bejártuk meg riksával is. Nagy élmény volt!")
"Az indiaiak Delhi-t az ország nagyvárosai közül a legszebbnek szokták mondani. Szerintem Delhi izgalmas, de nem különösebben szép.
Az épületek jó része, nyilván az éghajlati viszonyok miatt is - szétmállott, vacak állapotban vannak, még a modernek is. Alig van a városban olyan hely, ahol nyugis körülmények között lehet sétálni. Mármint parkok, zöldterületek vannak, de sétálásra alkalmas utcák alig.
Egy ideig még érdekes az embertömeg, de gyorsan fárasztóvá válik. A kosz az Delhiben a norma. Az emberek egymással közvetlenek, a külföldivel már csak óvatosan." (Kati)
V. J. fotója
,, Delhi nem egy olyan hely ahova még egyszer vissza szeretnénk menni. Ez persze nem azt jelenti, hogy ne adott volna életre szóló élményeket, vagy ne lenne tele látnivalóval. Azóta is úgy tekintünk valahol rá, mint egyfajta kiképzőtáborra, India gyorstalpalóra, ahol pár nap alatt felkészültünk mindenre ami csak várhat ránk a 30 napos út alatt.
Elképesztő végletek. Egyik percben még világörökségi helyszínen bámuljuk India elképesztő gazdagságát, vagy épp beszélgetünk a szállásadónkkal, aki helyett még az ajtót is a szolgálója nyitja ki, máskor pedig a vonatablakból nézzük, ahogy egész családok a szemétdomb tetején fekszenek, laknak életvitelszerűen...és elképzeljük, hogy rajtuk kívül 240 millió ember él még ugyanilyen körülmények között.
Egyik percben kint kávézunk a szállásunk teraszán, zöld papagájokat hallgatunk és nézünk a szemközti fán, másik percben már olyan hangzavarban ülünk a tuktuk hátuljában, hogy szó szerint fáj a dobhártyánknak. Nemhogy Budapest, de még Bangkok és New York is egy idilli vidéki falunak tűnik Delhihez képest. Méretben, zajban, káoszban és az egy négyzetméterre eső emberek számában mérve.
Kőkemény kultúrsokk. Köpnek, szürcsölnek, szó szerint az arcunkba büfögnek. Finnyáskodásnak helye nincs.
Sorban állásnál az erősebb és hangosabb győz. Gyalogosként láthatatlan vagy, az úton átmenni felér egy bátorságpróbával. Alkudni pedig majdhogynem kötelező. A tyutyimutyiságnak sincs tehát helye.
A legkomolyabban egyébként a nyomulós, pofátlan eladók és taxisok tesznek minket próbára.A beszámolók alapján valahogy azt képzeltem, hogy a kéregetőkből lesz nagyon sok, ehhez képest a taxis, tuktukos hiénák és a bazárosok szedtek szét minket darabokra. Mi pedig mindegyikre illedelmesen és mosolyogva: "No, thank you!" (Mosoly). A 100. után is. Talán ezért is fáradtunk bele olyan hamar.
Naivitásunk, jóhiszeműségünk és így a pénztárcánk is kemény próbának volt kitéve. Lassan megértjük, nem mindenki az, akinek látszik. Még a segítőkésznek tűnő gyalogos is, aki megértően hallgatja a tapasztalatainkat és hasznos tanácsokkal akar ellátni azon a pár méteren amíg mellénk szegődik, nos még ő is a pénzünkre utazik.
Mindenképp a pozitív élmények közé soroljuk Delhi látnivalóit és a Nemzeti Múzeumot.
Csandi Csaukot (Chandi Chowk), a város csaknem 400 éves piacát Ódelhiben muszáj megemlítenem. Hirtelen nem is tudom miként írjam le. Semmiképp nem a legjobb, de nem is a legrosszabb, talán legemlékezetesebb delhis élményeink egyike.
Vasárnap volt, nem a legjobb nap a Ó-Delhi meglátogatására, mert sok bolt zárva van, helyette van viszont piacozás.
Soha, de soha nem felejtem el. Odaértünk a taxival, és esküszöm olyan volt, mintha a Nagyszínpad első sorába nyitottam volna ajtót. Pont mintha egy teltházas koncertbe csöppentünk volna.Barokkos túlzásnak hangzik, de főleg Ó-Delhi után romokban voltunk. A város rendesen bedarált minket. Már nem voltunk azok, akik korábban napi 10 órán keresztül sétálgattak egy nagyvárosban, vagy örömmel beszélgettek helyiekkel, vagy úton útfélen utcai kajáldákban ettek.
Bizalmatlanok, fáradtak és folyamatosan éhesek voltunk. Az elején ugyanis sok időbe telt, mire találtunk bármilyen bizalomgerjesztő kajáldátAhogy jött a rutin és teltek az órák, eltűnt a félelem és minden rossz érzés, helyét kezdte felváltani az élvezet, hála és nevetés." forrás
V. J. fotója
,, Delhi – számomra legalább is – továbbra sem egy idilli turisztikai célpont, valószínűleg nem vinném oda a családomat nyaralni. Ellenben az tagadhatatlan, hogy az Indiában töltött bő egy hét alatt olyan élményekkel és tapasztalatokkal gazdagodtam, melyeket míg élek, nem felejtek el. Be kell vallanom, soha nem vágytam a hinduk országába, ám most sokkal szegényebb lennék, ha nem jutottam volna el Indiába. Indiába, ahol a sérthetetlen hagyományok és a döbbenetes mértékű fejlődés; a hatalmas szegénység és a már-már felfoghatatlan szintű gazdagság, a putrik és csillogó paloták, a riksák és a Bentleyk, a hinduk és a muszlimok, a hindit és az angolt beszélők, a Coca Cola és a szuperfűszeres ételek – s még hosszan sorolhatnám az ellentéteket – tökéletesen megférnek egymás mellett, és valami olyan csodálatos, semmihez sem fogható hangulatot teremtenek, ami valósággal elvarázsolja az embert. Még az olyan szkeptikusokat is, mint amilyen én vagyok." forrás
,, Egyik indiai nagyváros sem olyan hely, ahol az ember szeretne sok időt tölteni, és ez Delhire halmozottan igaz." forrás
v.j.
Ajánlott hotelek:
Taxi autó
Ahhoz, hogy meglátogassuk Delhi és környéke távolabbi látványosságait, taxira vagy sofőrrel bérelt autóra van szükség. Azonban a metró sokkal olcsóbb és ugyanolyan kényelmes lehetőség.
A legtöbb delhi taxi régi, de megbízható CNG-hajtású Ambassador vagy Omni, jellegzetes fekete-sárga színben és egy zöld csíkkal. A bérelt családi autók általában Toyota Innova vagy Chevrolet Tavera modellek. Bár minden taxi fel van szerelve taxiórával, amelynek az első kilométer ára ₹15 (kb. $0.18), és utána ₹8.5/km (kb. $0.10/km), az órákat gyakran meghamisítják, ezért jobb, ha előre megegyeznek az árban. A legtöbb városi utazás ára ₹200-500 (kb. $2.40-$6.00) között van, míg egy repülőtérre vezető út ára ennél magasabb lehet, attól függően, honnan indulunk. Egy nyolcórás bérlés ára körülbelül ₹1,500 (kb. $18), és ha a sofőr segítőkész, akkor elvárják a borravalót is. Az árak a jármű méretétől is függhetnek. A fekete-sárga taxik nem légkondicionáltak. Még ha van is légkondicionáló, azért extra díjat számítanak fel (és a tarifa a sofőrtől függ, így keményen alkudjunk).
Modern rádiótaxi szolgáltatások: ₹20/km (kb. $0.24/km) áron működnek, ami drágább, mint a versenytársak, de modern, légkondicionált és GPS-szel felszerelt járműveket használnak, és napi 24 órában hívhatók. Az alapdíj ₹20 (kb. $0.24), és az első kilométer után minden 250 méterért ₹5 (kb. $0.06) növekszik a tarifa. Ha SUV-ra van szüksége, előre kell értesíteni a céget, de a tarifa változatlan marad. Éjszakai felár (25%) érvényes 23:00 és 05:00 között. Érdemes néhány órával előre foglalni. Sok vállalati alkalmazott használja ezeket a taxikat napi ingázásukhoz, így előfordulhat, hogy irodai órákban foglaltak. Borravalót nem várnak el. Foglalás után SMS-ben kapjuk meg az autó rendszámát, a sofőr nevét és mobiltelefonszámát. Általában a sofőr felhív, hogy értesítse az érkezéséről. Sok sofőr csak alap szinten beszél angolul, ezért használjunk rövid kifejezéseket.
A TaxiPixi szolgáltatásokkal elkerülhetjük a kellemetlenségeket. Töltsük le az alkalmazást iPhone-ra vagy Androidra.
Ne vegyünk igénybe nem hivatalos taxikat, mert azok rossz szállodákhoz vagy "turistainformációs központokhoz" vihetnek minket, ahol túl drága dolgokat próbálnak ránk sózni. A biztonság érdekében ellenőrizzük, hogy a sofőr rendelkezik-e hivatalos dokumentumokkal.
A turistákat szállító delhi taxik szinte mindig kisebb csalásokba bonyolódnak. A legtöbbször a sofőr több pénzt kér, mint amennyiben eredetileg megállapodtak. Az utazás során készítsünk elő egy összeget, amely legalább annyi, mint az egyeztetett viteldíj, és tegyük egy ingzsebbe vagy hasonló helyre. Amikor megérkezünk, először vegyük ki a holminkat az autóból, és hagyjuk nyitva az ajtót, hogy lassítsuk a sofőrt, ha követni akar. Adjuk át a pénzt anélkül, hogy visszajárót kérnénk, majd azonnal sétáljunk el gyorsan arra, amerre a legnehezebb lenne követnie.
Riksa
Az autoriksák (más néven háromkerekű robogók, tuk-tukok vagy egyszerűen csak „autoriksák”) rövidebb utakra alkalmasak. Mindig jellegzetes sárga-zöld színűek, és háromkerekű, részben zárt járművek, amelyek CNG-vel működnek, és hátul három ember számára biztosítanak helyet. Általában sokkal olcsóbbak, mint a taxik, és könnyen lehet őket az utcáról leinteni. Bár törvény szerint a riksahajtóknak az autójukban található taxióra alapján kellene díjat számítaniuk (₹25 az első két km-re, majd ₹8/km), ez a tarifa irreálisan alacsony, és szinte mindig megpróbálnak alkudni az árra. Próbáljon meg előre megegyezni az árban, mielőtt beszáll. Általános szabályként számíts rá, hogy még a legrövidebb út is ₹30-40/fő körül lesz, függetlenül a taxiórától, de egyetlen városon belüli út sem kellene, hogy több legyen, mint ₹150 (kb. $1.80). Ha túl magas árat kérnek, ne féljen elmenni. Általában könnyen talál egy másikat, gyakran egy olyan sofőrrel, aki nem akar becsapni.
Ha bármilyen problémája van a sofőrrel, menjen a városközpontban található számos turista rendőrőrs egyikére, ahol panaszlapot kap, ami ₹500 (kb. $6.00) bírságot jelent az autoriksának. A járművön is kell lennie egy telefonszámnak, amit hívhat panasz esetén.
Számos "előre fizetett" autoriksa állomás található, amelyeket a rendőrség működtet. Mondja el, hová szeretne menni, és fizessen előre. A díj tartalmaz ₹5 (kb. $0.06) szolgáltatási díjat. Ezután vegye át a blokkot, és álljon ki, ahol egy rendőr az elérhető következő autoriksához irányítja. Amikor az útja véget ér, adja át a blokkot az autoriksa sofőrjének, és ennyi. Semmit sem kell többet fizetnie (függetlenül attól, mit mondanak).
Biciklis riksával
A Chawri Bazár forgalma Ódelhiben, szemben a Jama Masziddal
A biciklis riksák háromkerekű, pedállal vagy elektromosan hajtott járművek, amelyek hátul ülőhelyet biztosítanak az utasok számára, elöl pedig a sofőr helyezkedik el. Rövid távolságokra alkalmasak, vagy olyan helyekre, amelyek túl messze vannak a gyalogláshoz, de túl rövidek a busz/taxi/autoriksa használatához. A biciklis riksák nem használnak taxiórát, így a felszállás előtt egyeztessen árat. ₹20-50 (kb. $0.24-$0.60) elfogadható ár a legtöbb néhány km-es útra.
A biciklis riksák a legjobbak Ódelhiben, hogy meglátogassák a bonyolult sikátorokat (galis), és élvezhessék a város illatait és hangjait.
Elektromos riksával
Az elektromos riksák, amelyek népszerűen tuk-tuk vagy e-riksák néven ismertek, szintén használatosak Ódelhi utcáinak élvezetére. Ezek az autoriksák és biciklis riksák akkumulátorral működő alternatívái, alacsony üzemanyagköltségük miatt, és kevesebb emberi erőfeszítést igényelnek, mint a biciklis riksák.
v.j.
A Chandi Chawk riksásai - Elter Karcsi
Tuktuk
Buszok
Delhi minden része jól össze van kötve buszokkal, és mivel a jegyek ára ₹5-25 között mozog, ezek nagyon olcsók, bár a legtöbbször zsúfoltak. A piros és kék buszok légkondicionáltak, míg a zöld és narancssárga buszok nem. Mivel a buszmegállókban nincsenek rendesen feltüntetve a buszjáratok, nehéz lehet eligazodni. A legjobb, ha a buszmegállóban lévő emberektől kérdezi meg, hogy melyik busszal tud eljutni a céljához. A buszok elég gyakran, általában 15-20 percenként közlekednek a legtöbb útvonalon. Kétféle buszjárat van Delhiben:
Állami DTC buszok (piros és zöld nagy ablakokkal)
Magánkézben lévő Kék vonal buszok (narancssárga)
Ha van választási lehetőség, válassza a DTC buszt. Ezek ritkábban állnak meg, és általában kevésbé zsúfoltak is. Vegye figyelembe, hogy sok busz, köztük a DTC buszok is, bárhol megállnak, ha elegen szeretnének felszállni vagy leszállni.
A buszok hátsó részén szálljon fel, és fizesse ki a jegyet a jegyeladónál, aki közvetlenül az ajtó mellett ül. Őrizze meg a jegyét, mert viszonylag gyakoriak a jegyellenőrzések. A busz bal oldalán lévő néhány ülés fenntartva lehet a nők és mozgássérültek számára. Amikor leszállna, menjen előre a busz elejére. Amint várható, ezek az irányelvek gyakran figyelmen kívül maradnak, ha a buszok nagyon zsúfoltak.
Hop on Hop off
Delhi Turizmus Busz
A Delhi Turizmus üzemeltet egy Hop On Hop Off buszszolgáltatást (HOHO). A légkondicionált, alacsony padlós buszok flottája egy előre meghatározott megállóhely-sorozatot követ a város körül, és az utasok leszállhatnak, megtekinthetik a helyet saját kényelmük szerint, majd felszállhatnak a következő buszra. A szolgáltatás 45 percenként indul, és a város fontos emlékműveit, emlékhelyeit, múzeumait és bevásárlóhelyeit fedi le. Minden buszon egy angolul beszélő idegenvezető segít az utasoknak. A jegy ára ₹300, és 2 egymást követő napig érvényes. A szolgáltatás hétfőn nem üzemel.
Metró
A gyorsan bővülő Delhi Metróhálózat olcsó, gyors, problémamentes és légkondicionált módot kínál a városban való közlekedésre. 2018 májusától a következő vonalak működnek:
Piros vonal 1: Dilshad Garden–Rithala
Sárga vonal 2: Samaypur Badli–HUDA City Centre
Kék vonal 3/4: Dwarka Sector 21–Noida Electronic City
Kék vonal ág: Yamuna Bank–Vaishali
Zöld vonal 5: Mundka–Inderlok
Zöld vonal ág: Ashok Park Main–Kirti Nagar
Ibolya vonal 6: Kashmere Gate–Ballabhgarh
Narancs vonal (Repülőtéri expressz): New Delhi–IGI Airport–Dwarka Sector 21
Rózsaszín vonal 7: Majilis Park–Shiv Vihar
Magenta vonal 8: Janakpuri West–Botanical Garden
Szürke vonal 9: Dwarka–Dhansa
A jegyárak ₹10-60 között mozognak. Vásároljon egy zsetont, váltson vonalat szükség szerint, és a zsetont dobja be a kijáratnál lévő nyílásba. A zsetonokat csak a vásárlás helyszínén lehet használni, tehát nem vehet kettőt, hogy egyikkel hazatérjen. Ha hosszabb ideig marad, vásárolhat "Smart Card"-ot ₹200-ért, amelyből ₹150 érték használható fel, és ₹50 a letét; ezzel 10%-ot takaríthat meg, és ami még fontosabb, elkerülheti a sorban állást. Van "Turistakártya" is, amely korlátlan használatot biztosít ₹150-ért (1 nap) vagy ₹300-ért (3 nap), de valószínűtlen, hogy annyit utazna, hogy ez megérje. Speciális díjak vonatkoznak a Repülőtéri expressz használatára. Csúcsidőben akár 20 perces vagy hosszabb sorban állásra is fel kell készülni a biztonsági ellenőrzések miatt, különösen a központi állomásokon.
A Sárga vonal különösen hasznos a Delhi Junction (Chandni Chowk, Jama Masjid) és az Újdelhi vasútállomások, az ISBT buszterminál, a hátizsákos turisták által kedvelt Paharganj, valamint a Hauz Khas és a Qutb Minar eléréséhez. A Kék vonal szintén praktikus Akshardham, a Botanical Garden és Paharganj nyugati részeinek eléréséhez az RK Ashram Marg állomáson keresztül. A Magenta vonal hasznos a Delhi Repülőtér 1-es termináljához és a Hauz Khas, a Lotus Temple, az Okhla Bird Sanctuary és a Botanical Garden megtekintéséhez.
Figyelem: A metróállomások mind az új, hivatalos, indiai neveket használják, így például Connaught Place neve "Rajiv Chowk", Delhi Junction neve "Chandni Chowk", és az ISBT neve "Kashmere Gate".
Minden vonat első kocsija kizárólag nők számára van fenntartva; ennek megszegése büntetést von maga után. Férfiak, akik nőket kísérnek, szintén nem léphetnek be ebbe a kocsiba.
Legyen felkészült arra, hogy ha csúcsidőben szeretne kiszállni egy főállomáson, keményen kell dolgoznia, hogy kijusson, mielőtt az ellenkező irányba áramló utasok visszatolnák. Ne féljen használni az erejét, hogy kijusson.
Gyalogosan
Delhi nagy része nem igazán kedvez a gyalogosoknak. A távolságok hosszúak, az útjelzések gyengék, és a turisták által kedvelt területeken állandóan koldusok és árusok zaklathatnak. Az utak átkelése gyakran több sávnyi forgalmas út átgázolását jelenti. Próbáljon meg egyenesen, kiszámítható vonalban haladni, hogy a járművek el tudjanak kerülni. Még jobb, ha egy csoport helyi lakoshoz csatlakozik, és az ő árnyékukban kel át az úton. Ha igazán szeretne sétálni, ezek a helyek ajánlottak:
Séta a Rashtrapati Bhavantól (az elnök háza) az India Kapuig a Kartavya Pathon (ez egy 3–4 km-es séta).
Séta a Jama Maszidtól a Vörös Erődig a Chandni Chowk területén.
A Déli-Delhi erdős területein is érdemes sétálni. Próbálja meg az Indiai Technológiai Intézet déli részétől a Sanjay Vanon keresztül a Qutub Minarig tartó útvonalat. Vegye figyelembe, hogy a Sanjay Van nem mindig biztonságos, ezért ajánlott csoportban menni, lehetőleg nappali világosságban.
Dél-Delhi: A Green Park-Hauz Khas falu, majd a Hauz Khas lerombolt madrasa környéke újabb bevásárlóterületet, egy felkapott művészfalut, régi romokat és minőségi kerteket kín
Marhahúsra ne vágyódjunk Delhiben. A fővárosban két regionális konyha dominál: a mozlim Mughlai és a többnyire vega pundzsábi.
Delhi lakói sok minden miatt panaszkodnak a városukkal kapcsolatban, de az éttermek még a legigényesebb ínyenceket is kielégítik. Nemcsak a szubkontinens egyik legjobb indiai ételeit találhatjuk meg itt, hanem egyre több kiváló (bár gyakran drága) nemzetközi étterem is kínál különböző világkonyhákat. Ne feledje, hogy Delhi körülbelül 1000 km-re van a legközelebbi óceántól, ezért érdemes inkább vegetáriánus, csirke- és birkahúsos ételeket rendelni.
Látogasson el a Chandni Chowkban található Paranthe Wali Galira. Ez az utca olyan boltokat kínál, ahol kizárólag parathákat (töltött indiai kenyeret) készítenek és árulnak. Ezek minden elképzelhető ízben és töltelékkel rendelkeznek, a keserű tökötől kezdve a fagyira.
Delhi egyik legismertebb utcai étele a híres chaat. Az utcai snack ételek, mint például a spanyol tapas vagy a görög mezze, széles választékot kínálnak, de a delhi stílusú chaat általában egy olajban sült tésztahéjat jelent, amit sütés után töltöttek meg burgonyával, lencsével vagy szinte bármi mással. Ezeket joghurttal, chutney-kkal és chaat masala fűszerkeverékkel tálalják, és frissen fogyasztják.
Néhány tipikus chaat étel: paapdi chaat (kis kerek, ropogós dolgok keveréke joghurttal és egyéb szószokkal), paneer tikka (tandoorban fűszerekkel sült túrókockák), pani puri vagy golguppa (kis kerek üreges héjak burgonyás töltelékkel és egy fűszeres, édes szósz keverékkel).
A legjobb hely chaatot enni a Bengali Market, ami a Connaught Place közelében, a Mandi House metróállomás közelében található. Az éttermek magas színvonalúak, és az ételek kiválóak. ATM-ek is vannak a közelben. Az egyik legismertebb étterem itt a Nathu's. De ha igazán jó chaatot szeretne, érdemes eljutni Old Delhi-be, különösen Ashok'shoz a Chawri Bazaar közelében. Bár a szakértők szerint a legjobb chaatot az utcán készítik, a legtöbb utazó próbál kényelmes középutat találni a higiénia és az autentikusság között.
A Külügyminisztérium nem javasolja az utazást a következő régiókba: Jammu és Kashmir állam, Ladakh kivételével, valamint a keleti és északkeleti államok (Manipur, Tripura, Assam, Nagaland, Meghalaya, Mizoram, Sikkim és Arunachal Pradesh) és az indiai-pakisztáni határvidék teljes hosszában.
Este turista lány/ hölgy egyedül, férfi kíséret nélkül semmiképpen se menjen ki az utcára! A buszok és a taxik sem biztonságosak e tekintetben. A női turisták inkább hárítsák a helyi férfiak közeledését, még ha a legártatlanabb szándékkal is közelítenek. A lányok/ hölgyek napközben se hordjanak kihívó öltözéket (miniszoknya, feszes sort stb.). Az indiai férfiakkal mindig a férfi kísérő kommunikáljon!
Nagyobb a veszélye annak, hogy az utcán minket leszólítók valahogyan becsapnak, min az, hogy kiraboljanak.
,, Nem tagadom, még Zoli is bevallotta: féltünk. Nem csak Old-Delhiben, végig az első pár napban. Féltünk, hogy kirabolnak minket, bizalmatlanok voltunk mindenkivel és mindennel szemben, még a kajáldákkal kapcsolatban is, bár utóbbi azt gondolom talán nem szorul magyarázatra. Már általában délután háromra iszonyatosan kifáradtunk a sok "eladótól" és a nagy tömegtől, pedig általában csak délben indultunk útra.😃 A kéregetőkre egy idő után rá sem néztünk, talán azért, hogy ne égjen bele a retinánkba a megviselt arcuk, közben persze még így is szimplán szar alaknak éreztük magunkat főleg a taxi kényelmes hátsó ülésén, kezünkben a kétszázezres telefonunkkal. Még attól is féltünk, hogy adjunk nekik, mert sok helyről azt olvastam, egynek adsz és ott terem abban a pillanatban másik száz. (2017)" forrás
Alkudozás
"Kötelező népi játék! Minden olyan helyen, ahol nem fix árral dolgoznak. Gyakori helyszínei a piacok és a helyi közlekedés. Már korábbról is volt némi alkudozási tapasztalatom, de az Indiai utazásom végére már egész profi lettem benne. :) Nem könnyű, hiszen Indiában is mindenki a turistákon szeretne sokat keresni. Egy olyan helyről beszélünk, ahol például a múzeumi belépők húszszor drágábbak a külföldieknek, mint a helyi lakosoknak. Nyilvánvalóan a többi szolgáltatást is drágábban akarják eladni a turistáknak. Néhány személyes tanács: Nem érdemes hosszú alkudozásokba belemenni, ha nagyon nem közelednek az álláspontok, akkor nyugodtan indulj tovább, általában egy-egy ilyen alkudozáskor sokan körbevesznek és sok a fültanú, valaki általában utánad megy és bevállalja a fuvart olcsóbban is, mint akivel az imént beszéltél. De természetesen törekedni kell a korrekt megegyezésre.
Nekem jól bevált módszer volt, hogy megmondtam mennyi pénzem van, ennyiért elvisz-e. Pszichésen valamiért jó hatású, ha ekkor fizikailag is előveszi a pénzt az ember és megmutatja (persze csak annyit, amennyit mondott...) És természetesen akár ötször is meg kell erősítened, hogy csak ennyid van, mire elvállalja a fuvart, vagy nem. Akkor tudod, hogy már nagyjából a helyi árakon jársz, ha előkerülnek az un. share (megosztott) taxik, tehát megvárják, hogy beteljen emberekkel a jármű, és csak akkor indul el (ilyenkor is előfordulhat, hogy még kétszeresét fizeti az ember, mint a helyiek), vagy elindul veled egyedül is a jármű, de útközben utasokat toboroz (kiabál jobbra-balra) a vezető, ilyenkor néha nagyobb kerülőket is tesznek csak, hogy elhaladjanak nagyon frekventált helyeken. (2017)" forrás
Enikő fotója
"Azt kell tudni az indiai múzeumokkal és látnivalókkal kapcsolatban úgy általában, hogy az indiaiak nagyon sokan vannak, így hát minden múzeumnál hosszú sorok vannak. Ezért találták ki, hogy a turistáknak külön pénztár van mindenhol, így nem kell sorban állni. Igaz a belépő árak minimum tízszer, de a legtöbb helyen húszszor drágábbak, mint a helyieknek. Igaz ezzel a múzeumokba belépéskor is a sor elejére lehet menni. Így nem lesz egész napos program egy múzeum meglátogatása. (2017)" forrás
,, Rá kellett jönnöm, hogy a delhi városnézésnek, annak, hogy minél valósabb képet kapjak az indiai hétköznapokról, nincs praktikusabb, sőt, talán nincs is más módja, minthogy keresztül-kasul utazgatunk az elővárosokkal együtt mintegy 22 milliós metropoliszban. Az emberek, persze az alacsonyabb társadalmi osztályba tartozók, ugyanis kis túlzással az utcán élnek. Egyfelől a közlekedés rengeteg időt elvesz az életükből, másfelől pedig az utca hatalmas jelentőségű közösségi élettér számukra. Lépten-nyomon főznek, esznek, beszélgetnek, játszanak, szerelnek valamit, álldogálnak, ülnek vagy éppen fekszenek az árnyas fák alatt." forrás
Enikő fotója
"Mély benyomást tesz az emberre ez a hatalmas építmény. Hétvégén látogattunk el oda, és hosszú sorokban álltak a az ország minden tájáról érkezett helyiek. A külföldi turistának tanácsos nem hétvégére időzíteni a látogatást ide (de hétfőre se, mert akkor zárva van). Láthatóan nagyon büszkék erre a műemlékre, hisz ez Delhi jelképe. Az agrai Red Fort-hoz képest ez méretre kisebb, de tartalmasabb nevezetesség. Az óváros déli peremén látogatható erődöt vörös homokkőből építették. Belül látogatható több kis palota és egy mecset. 250 rúpia a belépőjegy. Indiában a turista lát ennél nagyobb szenzációkat, de azért illik megnézni, elvégre az UNESCO kulturális világörökségének a része. Elég leharcolt állapotban van, és a kútjaiban sem folydogál víz." (Dani & Réka, 2014)
Elter Karcsi fotói
Jama Masjid belseje - Fatehpur Sikri - fotó by Elter
"Az indiaiak szerint a világ egyik legnagyobb mecsete. Hogy az indiai főváros legnagyobb mecsetje, az tuti. A bazárnegyed északi szélén áll. Szép építmény és hatalmas az előtere, azaz nincs tömegnyomor. A bejárati kapuhoz először fel kell rendesen lépcsőzni. A lépcsősor tetejéről jópofa látvány a lenti piac. Sajnos éppen a piac miatt elég dzsuvás a mecset környéke. Le kellett vennünk a cipőt a bemenetel előtt. Itt is 250 rúpia volt a belépőjegy. Nem is tudom, hogy a fotózás jogáért fizettünk-e vagy a belépésért, úgy tűnt ugyanis, hogy a helyiek egyáltalán nem vettek jegyet. Mind a mecset előtt, mind bent sok a koldus. Ehhez Indiában egyszerűen hozzá kell szokni. Lehangoló, de ez van. A mecset területén jó nagy a nyüzsgés. Túl sok kulturális érdekességet nem sikerült benne találni. A lényeg a dimenzió (65 méter hosszú és 25 méter széles), és a 40 méter magas minaretek. Komolyan, 20 ezren tudnak itt egyszerre imádkozni. A 17. század közepe táján építették. Kb. ötszáz méterre van a Vörös mecsettől, tehát kombinálni lehet a két programot. Bent található egy hatalmas belső udvar, ami igazán lenyűgöző. Rékának nagyon tetszett a vörös homok-köves falak és a fehér márványok együttese." (Dani & Réka)
Raj Ghat az indiai Delhi városában található Mahatma Gandhi emlékmű, amelyet 1951-ben emeltek a néhai politikus és vezető tiszteletére. Az emlékmű a Yamuna-folyó partján, egy csendes és fás környezetben található.
Az emlékmű maga egy egyszerű, fekete márványlap, amely Gandhiji nevét viseli. A lapot egy zöld kert veszi körül, amely egy kis szökőkúttal és fákkal díszített. Az emlékhely nagyon csendes és nyugodt, és ideális helyszín a megemlékezésre és a Gandhi békés filozófiájának elmélkedésére.
Elter Karcsi fotója
Kutab Minar
A Kutub Minar Delhi egyik legismertebb és legfontosabb turisztikai látványossága, és az egyik legmagasabb téglatorony az egész világon. Az épületet az Iszlám Sultánatok korszakában, az 1190-es években építették, és a Delhi Központi Történelmi Park része.
A torony 73 méter magas, és öt különböző szintből áll, amelyek mindegyikét egy másik építészeti stílus jellemzi. A torony alapjának átmérője 14,3 méter, és a csúcsa 2,7 méteres átmérőjű. Az épület főként piros homokkőből készült, és a felépítése során sok különböző díszítőelemet is felhasználtak, például a korabeli hindu építészetből is.
Az épület eredeti célja az volt, hogy a muzulmán hívőknek szolgáljon imádkozási helyként. A torony tetején egy őrtorony található, amely eredetileg az egész környéket figyelte, hogy időben észrevegyék az ellenséges támadásokat. Ma a torony látogatói megmászhatják a lépcsőket, hogy felmehessenek a torony tetejére, és gyönyörködjenek a csodálatos kilátásban, amely a környező parkra és a városra nyílik.
A Kutub Minar további érdekességei közé tartozik az épület közvetlen közelében található Aláuddin Khilji mauzóleum, az Alai darwaza kapu, valamint a közelben található Qutb Minaar templom, amelyet a sultán építtetett az egykori hindu templom helyén. A Kutub Minar ma a legjobb példája a középkori indiai építészeti művészetnek, és fontos történelmi és kulturális jelentőségű helyszín az indiai kultúra számára.
Elter Karcsi fotója
Humayun síremléke
A Humayun síremléke Delhi városában található, és az egyik legjelentősebb Mogul (mughal)-dinasztia síremlékei közé tartozik. Az épületet a 16. században építették fel, és az indiai művészet és építészet egyik legszebb példája.
Az épület tervezője Mirak Mirza Ghiyas, a perzsai művészet egyik legnagyobb alakja volt, és a tervezés során mogul, perzsa és indiai építészeti elemeket kevert össze. Az épület homlokzata piros homokkőből készült, és az egyik leglenyűgözőbb mughal építészeti alkotás a világon.
Az épületet az első mogul uralkodó, Babur unokája, Humayun emlékére építették fel, és a dinasztia többi uralkodójának síremlékeihez hasonlóan fontos szimbolikus jelentőséggel bír. Az épület közepén található a szarkofág, amely a korabeli kultúrában az elhunyt személy földi maradványait tartalmazta, és az épület falai és belső terei sok gyönyörű díszítéssel rendelkeznek.
Az épület mellett található kertek és tavak is hozzájárulnak a Humayun síremlék különleges atmoszférájához. Az épület és környéke a 20. századig eléggé elhanyagolt állapotban volt, azonban az 1950-es években helyreállították, és azóta a látogatók számára egyik legnépszerűbb turisztikai látványosság lett Indiában.
A Humayun síremlék Delhi egyik legimpozánsabb és leggyönyörűbb épülete, amely megmutatja a Mogul-dinasztia nagyszerűségét és építészeti zsenialitását.
Elter Karcsi fotója
Isa Khan Niyazi síremléke
Az Isa Khan Niyazi síremléke Delhi városában található, és az egyik legfontosabb mughal építészeti emlék. Az épületet az 1500-as években építették fel, és a Mogul-dinasztia korai időszakára utal.
Az épület tervezése során számos indiai építészeti elemet alkalmaztak, például a csempézett díszítést, a különböző színű márványból készült szarkofágokat, valamint az íves formákat és a faragott oszlopokat. Az épület homlokzata is gazdagon díszített, és az egyik leglenyűgözőbb mogul építészeti alkotás a világon.
Az Isa Khan Niyazi síremléke környezete egy nagy kert, amely szintén nagyon szépen díszített. A kertben rengeteg növény található, köztük különböző virágok, fák és bokrok, amelyek csodálatos zöld környezetet teremtenek az épület számára.
Az épület a környező parkkal együtt tökéletes helyszíne egy séta vagy piknik számára. Az Isa Khan Niyazi síremléke ma már turisztikai látványosság, és az épület jelentősége az indiai építészet és művészet történetében is kiemelkedő.
Elter Karcsi fotója
Gurudwara Bangla Sahib (szikh templom)
A Gurudwara Bangla Sahib egy jelentős szikh templom Delhi szívében. Az épület a sikh vallás alapítójának, Guru Har Krishan Sahibnak a nevét viseli. Az épület lenyűgöző aranykupolájáról és elegáns fehér márvány borításáról ismert. A templom komplexuma magában foglal egy szent tavacskát, ahol a látogatók megtisztulhatnak. A Gurudwara Bangla Sahib híres ingyenes langar (közösségi étkezés) szolgáltatásáról, amely minden látogatónak elérhető. A templom környéke nyugodt és tiszteletteljes légkört áraszt, amely lehetőséget ad a meditációra és imádkozásra. A látogatók számára fontos, hogy tiszteletteljes öltözetben érkezzenek, és a templom szabályait betartsák. Az épület nemcsak vallási központ, hanem fontos kulturális és történelmi helyszín is Delhi városában.
Elter Karcsi fotója
1. Delhi nevének eredete nem teljesen egyértelmű, de több elmélet is létezik. Az egyik szerint a város neve Raja Dhilu-tól származik, aki Kr. u. 1. században uralkodott a térségben, és a róla elnevezett Dhillika városra vezethető vissza. Egy másik elmélet szerint a "Delhi" szó a szanszkrit „dhili” szóból ered, ami lazát vagy tágat jelent, és arra utalhat, hogy a korai városfalak nem voltak elég erősek. Van egy olyan magyarázat is, miszerint a „dehleez” vagy „dhaliz” (perzsa eredetű szó) szóból származik, ami küszöböt jelent, mivel Delhi egyfajta átjáróként szolgált a Gangesz és az Indus völgyek között.
"Az erődből kifele ismét alámerültünk az indiai metró csodálatos világában. Akárcsak a mexikóvárosi, vagy a kairói metróban, itt is vannak női kocsik, amik inkább az életvédelem, mint a vallásosság jegyében lettek elkülönítve. Sajnos az indiaiak is hajlamosak arra a dühítően ostoba viselkedésmintára, amire a többi, túl gyorsan urbanizálódott népség: egyszerűen nem engedik leszállni a leszállókat, mielőtt megpróbálnának bepréselődni. Ez különösen akkor tragikomikus, amikor tök üres az egész kocsi, rengeteg szabad ülőhely van, egyetlen egy ember akar leszállni, egyetlen egy akar felszállni (tehát még egyszerre el is férnének az ajtóban egymás mellett) és mégsem sikerül lökdösődés nélkül megoldani a manővert. Nem viccelek, az egyik bevásárlóközpontból hazafelé tényleg láttuk ezt a jelenetet.
Viszont a nagyobb állomásokon már rendet tartanak a rendőrök (vagy csendőrök vagy mifenék). A metró minden egyes ajtajához ki van rendelve egy egyenruhás, akinek az a dolga, hogy két szerelvény között helyre kis sorokba rendezze a várakozókat. Ezt nem kíméletesen teszik, gumibottal igazgatják helyükre a renitens elemeket, és amikor begördül az állomásra a metró, vissza is tartanak mindenkit, addig, amíg a leszállók ki nem értek. Persze ezután azonnal kezdődik a tülekedés, egymás taposása, de legalább nevelve van a nép. (2013) forrás
"India nem Ázsia. Nem teljesen egyértelmű, hogy micsoda, de messze van a thai mosolyoktól, a segítőkész filippínóktól, de még a ronda, ellenszenves jávaiaktól is. Természetesen a fixáras reptéri taxitársaság is "csődbe ment" de ajánlottak egy "nagyon jó árat". Mi még ekkor kábák voltunk a fél év Ázsiától, és csak enyhe rossz érzéssel fogadtuk el, hogy betuszkoltak minket egy taxiba, de az önvédelmi reflexek még nem kezdtek el működni. Utólag visszagondolva igazán sokra nem húztak le minket, de úgy valahol félúton már kezdett emelkedni a vérnyomás, amikor leesett, hogy igazából a taxióra ki van kapcsolva, és aki ezzel jól fog járni a taxiban ülők közül, az nem mi leszünk.
A hotelben természetesen azonnal megpróbáltak minket az interneten foglalt szállás áránál magasabbért elrakni, és reggeli nélkül, de ezt még hárítottuk. Új Delhi körülbelül a világ legrosszabb városa szálláshelyek szempontjából, már ha az ember a legalább részben "reális" turistacélpontok között mozog (aki beteszi a lábát Bangladesbe, az megérdemli, ami vele történni fog). Egyszerűen csak iszonyatosan rossz és rettenetes drága szállodák között lehet válogatni, még harminc euróért sem lehet egy nyomorult szobát foglalni egy éjszakára, pedig azért az ember ennyi pénzért az Oktogonon apartmant bérelhet, két hálószobával. A hostelworld-n két fajta szállás van: az egyik, ami tele van csótányokról, csalásokról, lopásokról szóló rémtörténetekkel, a másiknak pedig nincsen egyetlenegy ajánlása sem, vélhetőleg azért mert minden tízszázalékos kritika után törlik a profiljukat. Természetesen a nyilvánvalóan kamu önajnározó visszajelzéseket ilyenkor is figyelmen kívül hagytuk.
A mi hotelünk csak két meglepetéssel szolgált. Először is az út során először sikerült NemSünnek egy kiadósat rókázni az első vacsorától, pedig még csak nem is húst evett, csak főtt zöldséget. A másik az, hogy gyanús kaparászást hallottunk (az amúgy elég jól kinéző) szobánk ajtaja felől egész éjjel. Nem értettük, hogy most egy különösen inkompetens betörő próbál bejönni, vagy mi van. Az ajtó kinyitása a zaj megszűnését eredményezte, de sehol egy teremtett lélek nem volt.
A következő napok folyamán, ha részletekben is, de fény derült a jelenség okára: a frissen felújított hotel álmennyezetében egerek laktak. Amikor az egyik betévedt a szobába, hívtuk a recepciót, és ekkor megjelent egy féltucatnyi markos fiatalember, akik kedélyesen kétszer átrendezték a szobát, míg az egyiküknek sikerült sarokba szorítania a rágcsálót, ahol is a szandálos talpával halálra taposta, majd küldetett egy felmosó-vödörért… (2012)" forrás
"Az egész Indiára jellemző idegesítő dolgok itt elviselhetetlen méreteket öltenek. Új-Delhi elegáns kertvárosi részeit leszámítva olyan tömeg van folyamatosan az utcákon, hogy kínszenvedés sétálni, mert mindig szembe jön valami. Akár motor, gyalogos, tehén, riksa, biztosan nem ő fog kitérni az útból. Mindezt tetézi, hogy megállás nélkül szólongatják az embert a címben felsorolt módokon a különböző árusok, riksások, koldusok, és képtelenek felfogni, hogy mi csak azért is megpróbálnánk sétálni, és nincs szükségünk még egy pashmina sálra, faragott elefántra pedig pláne. Cserébe viszont, ha valami tényleg kéne, azt nagyon nehéz megszerezni. Lépten-nyomon megpróbálnak átverni, hazudnak, csalnak, a különböző jutalékok hierarchikus rendszere mozgatja a szálakat.
Jegyvásárláskor a vasúti alkalmazott a pályaudvarról képes elküldeni az emeleti jegypénztár helyett egy kamu állami tourist office-ba, ahol ugyan elvben lehet vonatjegyet kapni, de csak csomagban, vagyis lehetőleg vegyünk előre tízet plusz egy teveszafarit, egyetlen vonatjegyet sajnos nem adhat. Az értetlenség olyan méreteket ölt, hogy mikor a Jodhpurba induló vonatunkat próbáltuk nem lekésni, és a riksást nógattuk, számunkra egyértelműnek tűnő jelekkel és szavakkal, ő félreállt és hindiül elmagyarázta, számunkra egyértelműen, hogy nem érti. Szerencsére a vonat már induláskor tíz percet késett, így elértük. (2009)" forrás
"Nagyon szeretem Indiát, ezt a misztikus és gyönyörű országot, ahol többször és több helyen is megfordultam már. Szeretem a titokzatosságát, ami körüllengi, a fantasztikus tájait, a Himalája havas csúcsait, az elképesztő több százéves építményeket, a különféle vallásokhoz tartozó csodálatos templomokat, és nem utolsósorban az indiai konyhát is. Aki Indiában jár, azt magával ragadja a fűszerek bódító illata, a káprázatos színek kavalkádja, az indiai zene és a hindu istenekről szóló táncok, a gyönyörű ékszerek. Nem kérdéses, hogy Indiának különleges atmoszférája van. A vallási sokszínűségből adódóan lépten-nyomon különböző templomokba, mecsetekbe, és szentélyekbe botlunk, ami a turisták számára valódi kánaán, azonban azt sem szabad szem elől téveszteni, hogy a vallási különbségek sok feszültséget is magukban hordoznak.
Az indiai városokban az utca nyüzsög, nagy a forgalom, az ütött-kopott autók állandóan dudálnak. Rengeteg az autó, sok közöttük a régi, kiszolgált járgány. Az utcakép szerves tartozékai a "kőkorszaki", lestrapált buszok, melyekről fürtökben lógnak le az emberek, és a 3 kerekű, sárga motoros járművek, a riksák hada. Vannak még biciklis riksák is. A riksásokkal nem mindig egyszerű kommunikálni, ugyanis nem túlságosan iskolázottak, és általában angolul sem tudnak. Ez mégsem tudott bennünket elriasztani attól, hogy riksával közlekedjünk.
Jó tanács: soha ne üljünk be úgy egy riksába, hogy a fuvar árában ne egyeztünk volna meg. Alkudni azonban lehet, sőt kell is, mert a külföldieknek mindig magasabb árat mondanak. Az utcákon szinte mindenhol árulnak valamit. Lehet enni-inni is, ami azonban egy európai ember számára nem veszélytelen vállalkozás. Az is igaz, amit nem akartam soha elhinni, hogy Indiában szabadon járkálnak a tehenek az utcákon. Teljesen váratlanul bukkannak fel, sokszor akadályozva és veszélyeztetve a forgalmat. A tehenek mellett szembetűnő a kóbor kutyák nagy száma is. Mind a tehenek, mind a kutyák kifejezetten csúnyák és soványak, gyakran egymás mellett turkálnak a szeméthalmokban élelem után kutatva. Vannak városok, ahol majmokat is lehet látni az utcákon, amelyek hordákban, szabadon garázdálkodnak.
A szemét mértéke sem elhanyagolható, nagy a por, szennyezett a levegő. A forgalmas helyeken sok a koldus és az árus, sajnos sok közöttük a gyerek is, akik gyakran piszkos nyakláncot, zsebkendőt és egyéb apróságot akarnak rátukmálni az emberre, vagy éppen a cipőnket akarják megpucolni, és mindezt elég erőszakosan teszik. Találkoztunk nyomorék koldusokkal is, ezeknek a szerencsétleneknek a nagy része valószínűleg a koldusmaffia áldozata. A legegyszerűbb rájuk sem nézni, és továbbmenni, mert sajnos képtelenség mindenkitől venni valamit és pénzt sem tudunk adni az összes kéregetőnek.
Láttunk leprás koldust is, de engem legjobban mégis a koldusgyerekek látványa viselt meg, akik gyakran mezítláb, piszkos ruhában, maszatos arccal kéregetnek, miközben gyönyörű, barna szemekkel néznek az emberre. Találkoztunk saduval, azaz "szentemberrel" is, aki az egész életét a vallásnak szenteli, lemond az anyagi javakról és kizárólag adományokból él." forrás
"Delhi különös szőttese a klasszikus építészetnek, a jó öreg gyarmati feelingnek és a középosztály terjeszkedő lakónegyedeinek. Mindent összevetve, jó összefoglalója az indiai városi létnek. Igaz ugyan, hogy a repülőtérről a városközpont felé haladva egy ideig határozottan az az érzésem, hogy az utcakép az "itt nem szívesen szállnék most le" és az "itt még a busz sem mer megállni" kategóriák közt váltakozik. Nem beszélve a jármű gondosan befelé hajtogatott visszapillantóiról (indiai sofőr elvből nem néz hátra, legfeljebb az utasokra) valamint a kormányzáshoz és a technika üzemeltetéséhez szükséges elengedhetetlen berendezésekről, úgymint fél négyzetméteres Ganésa-poszter (szerencsét hozó elefántfejű isten), csengők, fityegők, házi oltár.
Ha hozzászoktunk a segítőnek álcázott utcai gerillamarketingesek fel-felbukkanó jelenlétéhez, a baloldalt-vezetve-padkán-menve-dudára-tenyerelve-riksát-előz-tehenet-kikerül vezetési stílushoz, megismertük Chandi Chowk csillogó textileket, ékszereket, illatszereket kínáló üzleteit, megmosolyogtuk a Hari Puttar(!) kalandjait reklámozó moziplakátokat, ettünk csípőset, ittunk kókusztejet és mangólasszit, irány az Indiába látogatók kihagyhatatlan látnivalója: a Tádzs Mahal. Úton Agrába érdemes megállni Gwailorban és Orchában, a paloták, a romok, a hindu templomok és a vízparti falvak látványa miatt.
Étvágygerjesztőként kezdjük az Akbar-mauzóleummal, melynek kertjében fekete hátú indiai antilopok barátkoznak – a további kontraszt kedvéért – sárga pillangókkal. Akbar a mogul uralkodók sorában a harmadik volt, de a legtiszteletreméltóbb mind közt. Azonban Agrába unokája végső nyughelyét jöttünk megtekinteni. (2014)" forrás
"India minden sajátosságával együtt csodálatos hely, több alkalommal írtunk róla a Playeren, de Delhi az a város, ahol épeszű ember csak addig tartózkodik, amíg nagyon muszáj, aztán tovább is áll. A végeérhetetlen emberáradat, a hőség, a por, a zaj, a kifogásolnivaló higiénés állapotok olyan mashupja ez, ami az igazán edzett utazókat is felőröli. Indiáról és fővárosáról mások már nyilatkoztak nagyon kritikus hangnemben ("kloáka", "pöcegödör", vagy ott a meg nem nevezett angol úriember, aki szerint "India az a hely, ahol naponta egymilliárd ember az utcára sza..ik"), ezeket mi kissé túlzónak tartjuk, mindenesetre idegpróbáló metropolisz, annyi bizonyos. Vannak az útikönyvekben is fellelhető parkok, paloták, múzeumok, de az utcai feelinget akkor sem lehet megkerülni. Az egyetlen pozitívum, hogy méretéhez képest nem veszélyes, elenyésző a turistákat érő atrocitások száma. Indiát szeretjük, Delhit nem annyira. (2012)" forrás
,, Delhi külvárosa egészen hihetetlen képeit mutatta az ablakból. Szemétdomb tetejére épült viskók, épp a kis/nagy dolgukat intéző emberek, nem akárhogyan: egymás mellett vagy egymással szemben guggoltak a sínektől pár méterre. Gyaníthatóan kakáltak (férfiak voltak és guggoltak🙄, szóval...), miközben kényelmesen beszélgettek. Pár méterre tőlük kisgyerekek rohangálnak önfeledten a szemétdombon, megint máshol pedig tehenek túrnak és falatoznak a hulladékból. Hihetetlen impulzusok ezek. Akarva akaratlanul, mikor ezeket a kemény emberi sorsokat látjuk, egyre gyakrabban merül fel a kérdés bennünk: hogy bírják? Miért nem lesznek öngyilkosok? Nem éreznék megváltásnak? Válasz még egyelőre nincs." forrás
Enikő fotói
ételosztás a szikh templomban - Elter Karcsi fotói
* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon
© Utikritika.hu. 2012.
Amerikai Egyesült Államok | Amszterdam | Argentína | Ausztrália | Ausztria | Bahama-szigetek | Balatonszéplak-felső | Bali | Barcelona | Berlin | Ciprus | Dominikai Köztársaság | Dubai | Egyiptom | Franciaország | Görögország | Hajóutak | Horvátország | Hongkong | India | Isztambul | Kanada | Kanári-szigetek | Kuba | Kvarner-öböl | London | Madrid | Malajzia | Maldív-szigetek | Mallorca | Mauritius | Málta | Mexikó | Nagy-Britannia | Németország | New York | Olaszország | Párizs | Portugália | Róma | Seychelle-szigetek | Sharm el-Sheik | Skócia | Spanyolország | Sri Lanka | Szingapúr | Thaiföld | Törökország | Toszkána | Tunézia | Vietnam | Zöld-foki Köztársaság
Még nem érkezett hozzászólás.