ÚTIKRITIKA.HU / India








útikritikák


India

Mit vigyünk? | Egészség | Pénz | Közlekedés |Étkezés| Vásárlás| Közbiztonság | Magyar külképviselet | Egyéb hasznos információk | Fotóegyveleg

.

Enikő fotója

Mit vigyünk?

Indiai utazásunkkor ajánlatos a megfelelő öltözék gondos megválasztása, hiszen általában nincs alkalom naponta többször is átöltözni. Érdemes már reggel úgy indulni neki a napnak, hogy minden hasznos holmi elérhető legyen egy városnézés vagy túra alatt. Fontos a kényelmes cipő, mert néhol nehezített terepen haladnunk. Ez lehetőleg legyen könnyű vászoncipő, vagy szandál, hiszen az időjárásra is gondolni kell. Ruhák tekintetében hasznos a könnyű, világos, lehetőleg vászonból készült ruha, mely eltakarja a lábat és a vállakat, dekoltázst is. Ezzel egyszerűbbé tehetjük a templomok meglátogatását, és egyben védjük magunkat a perzselő naptól is. A templomok esetében a zokni is jó megoldás lehet, bár néhány helyen cipőre húzható lábvédőben is látogathatóak a szent helyek.

Az indiai hölgyek többsége szebbnél szebb, sokszor rikító színekben pompázó kendőt visel a fején, aki vásárolni szeretne ilyet, tegye meg már az első napon, hogy rögtön munkába is foghassa. A sálak és kendők viseletét nem csak a vallás és a tradíciók követelhetik meg, hanem nagyon hasznos is; óvja a fejet a naptól és a napszúrástól, az arcot pedig, a széltől, mely sokszor port és homokot sodor a szemünkbe. Pont e miatt az érzékenyebb szeműeknek és kontaktlencsét hordóknak hasznos, ha mindig van kéznél szemcsepp, a szemüvegesek, napszemüveg használók pedig, egy törlőkendőnek vehetik sokszor hasznát.

A téli hónapokban Indiában érdemes kardigánt is vinni, felkészülve a hűvösebb estékre. A fényvédőszerek (pl. naptej) használata főleg a nyári időszakban javasolt, a magyar bőr valószínűleg az „enyhébb” indiai napsütésre sincs felkészülve.

Hasznos a drogériákban kapható kis kiszerelésű kézfertőtlenítő szer, mert a kézmosás nem túl hatékony, és ha valaki igazi indiai módra szeretne falatozni, készüljön fel rá, hogy kézzel fog enni.

"Nedves törlőkendő nélkül el sem indultam sehova. A higiénia mellett nagyon hasznos volt, hogy néha le tudtam törölni a port az arcomról és a kezemről, ráadásul frissítő is volt a nagy melegben."

Érdemes ugyanakkor előre gondolkodni és nem telepakolni a bőröndöt, mert Indiában a bazárok és a rámenős utcai árusok rengetegében szinte elkerülhetetlen a vásárlás.

A házi patika legalapvetőbb, jól bevált kellékei ne maradjanak ki a poggyászból! A fájdalom- és lázcsillapítókon kívül számítani kell a fűszeres ételek okozta gyomorpanaszokra is, főleg az érzékenyebb gyomrú, de a helyi gasztronómia megismerésére nyitott utazóknak. Az autókban, boltokban és szállodákban használt légkondicionálók pedig megfázáshoz, torokfájáshoz vezethetnek, erre is érdemes gondolni. Sok magyar erős alkohollal próbálja „fertőtleníteni” gyomrát, ez nem mindenkinek hatásos, ráadásul a nagy hőségben az alkoholfogyasztás nagyobb mennyiségben nem is javasolt (gondolva a kiszáradásra). Az asztmások különösen figyeljenek arra, hogy mindenhol nagy a levegő porkoncentrátuma, ezért a megfelelő szerekről gondoskodni kell.

"Hogy tudtam volna ellenállni az indiai ételeknek? Muszáj volt mindent megkóstolnom, de tudtam, hogy rossz vége lesz. Előre felszerelkeztem Imodiummal, széntablettával és vitaminokkal. Tudom, hogy gyenge a gyomrom, de az otthon jól bevált gyógyszerek segítségével végig tudtam élvezni az utazást. A lényeg, hogy mindent megkóstoltam, amit csak tudtam!"

Szúnyogriasztót is hasznos napi szinten többször használni, lehetőleg válasszuk a leghosszabb időn át védő spray változatot. Folyamatosan kenjük magunkat a készítménnyel, hogy elkerüljük a maláriát is terjesztő rovarok csípését!

"Nem is értem eddig hogy kerültem el a tehénszart. Csak egy pillanatra nem figyelek oda és máris kényezteti a lábamat a finom, meleg, puha szarkupac. Fél lábon ugráltam el a zuhanyzóig. A szandál egyből karanténba került.

Megpróbáltam összeállítani az ideális indiai öltözéket. Vállak, lábak takarva, zárt cipő a fent említett bajok kivédésére." forrás

Hasznos információ, hogy a zajokra érzékenyeknek jól jöhet éjjel a füldugó. Bár a nap közben folyamatosan hallható duda és közlekedési zajok éjszakára kicsit elcsendesülnek, a forgalom Indiában sosem áll le teljesen. A hotelek többsége ezért hangsúlyt fektet a hangszigetelésre.

Mindhárom városban előfordulhatnak áramkimaradások, főleg a melegebb hónapokban, hiszen a hatalmas embertömeg igényét nehéz kiszolgálni (pl. légkondicionáló). A menő hotelek némelyikében e miatt elemlámpát is bekészítenek a szobába, hogy még a pár percnyi sötétség se okozzon kényelmetlenséget. Akiket ez kimondottan zavar, azoknak érdemes egy kisebb zseblámpával készülniük, ám általában a rövid kimaradás nem szokott nagy gondot vagy pánikot okozni.

Egészség

Az indiai utazásnak nincsenek igazán egészségügyi kockázatai, ha a turista kellően körültekintő. A gyomorfertőzés fordul elő a leggyakrabban. Hasznos információ, hogy az ivóvíz az európai ember szervezete szempontjából nem iható. Mindenhol hozzá lehet jutni palackos ivóvízhez. Érdemes vinni antibakteriális gélt. Ilyesmit lehet itthon venni patikákban. Kötelező oltások nincsenek, ám vannak javasolt oltóanyagok, jobb félni, mint megijedni alapon ezek beadatása megfontolandó. Indiában jelentős probléma az AIDS terjedése.

A szemét eltakarítása sok helyen probléma, az erre érzékenyeknek javasolt a megfelelő zárt cipő választása. Hasznos megfelelő gyógyszerekkel készülni, sokaknak szükségük lehet például Imodiumra, főleg azoknak, akik szeretik kipróbálni a különféle helyi ételeket és italokat. Nem minden európai gyomra van felkészülve ezekre az étkezési élményekre.

Ha valaki Indiába látogat, érdemes felkészülnie arra, hogy az eltérő higiéniai körülmények miatt nagyobb az esélye gyomorfertőzésre. Számos módszer létezik a fertőzés megelőzésére, az interneten is találhatók tippek, de sok utazó esküszik a helyi megoldásokra. Egyesek például házi pálinkát visznek magukkal fertőtlenítés céljából, és minden reggel éhgyomorra elfogyasztanak egy kis adagot. Tapasztalatok szerint ez a módszer sokaknak bevált, de nem mindenkinek felel meg, és természetesen óvatosságot igényel.

Ha viszont valaki mégis gyomorproblémákat tapasztal, érdemes Indiában helyben kapható gyógyszereket kipróbálni. A helyi gyógyszerek gyakran erősebbek a megszokottnál, és darabra is vásárolhatók, ami praktikus megoldás, ha csak néhány tablettára van szükség. Fontos azonban, hogy a fertőzések megelőzésére hozott otthoni hasfogók gyakran nem elég hatékonyak az indiai körülmények között, így szükség lehet a helyi gyógyszerekre, ha a tünetek három napon belül nem enyhülnek.

xxx

Indiában a helyi gyógyszertárakban többféle, általánosan ajánlott gyógyszert kérhet gyomorrontás vagy bakteriális fertőzés esetére:

Ofloxacin és Ornidazole (például: O2 vagy Oflox-OZ tabletták): Ezek széles spektrumú antibiotikumok, amelyeket gyakran javasolnak az élelmiszer-eredetű fertőzések kezelésére. Ezek gyorsan enyhíthetik a bakteriális gyomorrontás tüneteit, de mindig orvos ajánlásával alkalmazza őket.

Ciprofloxacin (például: Ciplox): Ez egy erősebb antibiotikum, amely gyakran hatásos a bakteriális hasmenésre és gyomorrontásra. Szintén orvosi tanácsadás ajánlott használat előtt.

ORS (Orális Rehidratációs Só): A hasmenés okozta kiszáradás ellen hatékony megoldás az elektrolitok pótlására. A helyi patikákban különféle ízekben kapható.

Probiotikumok (például: Sporolac vagy Econorm): Ezek segítik a bélflóra helyreállítását, és különösen hasznosak antibiotikumos kezelés mellett vagy azt követően.

Loperamide (például: Imodium): Hasmenéscsillapító, amely gyorsan enyhítheti a tüneteket, ám fertőzéses hasmenés esetén csak átmeneti megoldásként alkalmazza, és ne gátolja a természetes ürítési folyamatokat túlzottan.

A legtöbb gyógyszer Indiában darabra is megvásárolható, de fontos, hogy mindig konzultáljon orvossal, mielőtt antibiotikumot szed, és hogy tisztában legyen az esetleges mellékhatásokkal.

(2024)


2024-ben továbbra is komoly probléma az egészségügyi kockázatot jelentő szmog Delhiben, különösen az őszi és téli időszakban, amikor az időjárási körülmények, mint a hideg idő és szélcsend, felerősítik a szennyezés hatását. Az indiai főváros levegőminősége idén is „súlyosan rossz” kategóriába került, néhol az AQI (Air Quality Index) 500-as szintjét is elérte, amely a WHO által biztonságosnak tartott értékeket többszörösen meghaladja. A szennyezés fő forrásai közé tartoznak a helyi járműkibocsátások és más, nehezen meghatározható szennyezők, amelyek összetett és hosszú távú megoldásokat igényelnek​


Fogmosáshoz is csak palackozott vizet használj. A fórumokon csaknem mindenki azt mondja, hogy az utcán ne egyél, én viszont azt mondom, hogy csak ott – kivéve az ötcsillagost. Az utcán ugyanis látod, hogy mi az, és hogyan készül. És friss. A konyhán viszont semmit nem látsz, még azt sem, hogy sok helyen nem használnak hűtőszekrényt, és simán felveszik az ételt a nagyon koszos földről, ha leesett. Én azért úsztam meg bármiféle hasmenést és egyéb problémát, mert kizárólag utcán ettem. Saláta, fagyi és jégkockás üdítő szigorúan tilos! (P. C., 2025)


2024-ben az Indiába látogató turisták számára továbbra is komoly kihívás az ételmérgezés vagy gyomorrontás, még óvintézkedések mellett is. Sokan jelentik, hogy már a megérkezés után rövid idővel jelentkeznek a tünetek, például láz és hasmenés, még akkor is, ha kizárólag lezárt palackból isznak vizet és biztonságosnak ítélt éttermekben esznek. Az utazók közül sokan helyi gyógyszerekre esküsznek, például helyi antibiotikumokra és probiotikumokra, amelyek gyakran hatékonyabbak, mint az otthonról hozott szerek.

A pálinka vagy más magas alkoholtartalmú italok használata megelőzésként is elterjedt módszer az utazók körében, mivel fertőtlenítő hatást tulajdonítanak neki. Azonban ez sem garantálja a teljes védelmet. Egyesek számára a megbízható indiai gyógyszerek, például a Normix, nyújtanak gyors megoldást, különösen súlyosabb tünetek esetén. Az orvos által ajánlott helyi antibiotikumok és a bélflórát támogató probiotikumok a tapasztalatok szerint segíthetnek enyhíteni a tüneteket, ám ajánlott orvosi tanácsot kérni, ha a tünetek nem javulnak néhány napon belül.


,, Indiában sok helyen van ivókút (otromba fémdoboz), csak háromszor meg kell kérdezni, hogy szűrt víz-e, van, ami csak hűt. Vagy ha belenézel a gépbe/mögé és látsz ilyen nagy búvárpalack-szerűségeket, akkor az nyugatiak számára is iható. Sok szálláson meg már alap a víztisztító, amiből a kulacsot fel lehet tölteni. Kulacsot vigyetek légyszi, ne kismillió PET palackot használjatok! köszi a Föld nevében is :)

A vízzel kell a legjobban vigyázni, a frissen készült étel, még ha az utcán készítik és matekháziban vagy újságpapírban is tálalják (saját élmény), nem fog gondot okozni. Inkább a svédasztalos helyeket kerüljétek, ott ki tudja mióta várakozik a kaja. Az indiaiak mindent sz*rrá főznek, vagy olajban/platnin kisütnek. Abban baci nem marad.... Rossz gyomorra pedig a zöld kókusz levét ajánlják. Meg úgy egyébként is igyatok/egyetek naponta min. 1-et, mert isssssteni!

A pálinka 70 alk.fok alatt nem fertőtlenít, az egész csak mendemonda. Viszont a picit is problémás gyomorra kifejezetten káros. Hangulatfokozásra jó, de arra tényleg! ;) (d.k., 2019)

Betegség, baleset kockázatára készülve mindenképpen kössünk utasbiztosítást, mégpedig magas értékhatárt, ugyanis a kórházi számlák jellemzően borsosak. Partnerünk oldalán lehetőség van online biztosítás megkötésére.

Vécé helyzet

Az első gondolatom az indiai vonatozásról a korábbi tapasztalataim a hazai vonatokról, például a nyíregyházi gyorsról és a ceglédi személyvonatokról jutottak eszembe – a higiéniát illetően voltak előítéleteim, amik miatt egy darabig próbáltam minimalizálni a folyadékfogyasztást, hogy elkerüljem a mosdóhasználatot. Azonban az első hosszabb, 7 órás utazáson nem volt más választásom, és végül kellemesen meglepődtem: a nyíregyházi gyors nem veheti fel a versenyt az itteni tisztasággal. Az indiai vonatok stílusa meglepően praktikus, sőt tisztábbnak és könnyebben kezelhetőnek bizonyult, mint amire számítottam. Azóta jóval nyugodtabban indulok útnak, és a higiéniai szint kellemes csalódást okozott.

Így tényleg lehet székelni

Indiai felirat: Használj vécét. Ne vizelj ide. Állati típusú emberek vizelnek ide.

Pénz

Indiában a hivatalos pénznem a rúpia, aminek a váltópénze, a paise ritkán kerül használatba. Rúpiából a legnagyobb címlet az ezres, ezt nagyon kevés helyen fogadják el, azaz pénzváltásnál ne fogadjunk el ilyet. Viszont tízes, húszas és ötvenes bankjegyekből hasznos sokat bespájzolni, mert ezekre nagyobb szükség van. Felesleges itthon próbálkoznia az indiai fizetőeszköz, a rúpia beszerzésével. Körülményes lenne amúgy is, ráadásul hivatalosan tilos bevinni rúpiát az országba. Egyébként az országból indiai rúpia kivitele nem engedélyezett. A repülőtéren a rúpiát váltják vissza dollárra, euróra stb.



A nulla cimletű "bankjegy" az indiai korrupcióellenes kampány egyik remeke (a hajdan valóban nem korrupt M. Gandhi képével)

 

Egyformán érdemes eurót vagy dollárt vinni. Az 500 eurós bankjegyet nem szívesen fogadják el. Indiában a repülőtéren érkezéskor is tudunk pénzt váltani, bár gyakran sorba kell állni ehhez. Pénzváltáskor győződjünk meg arról, hogy épek-e a bankjegyek. Pénzváltáskor kérhetnek útlevelet.

India kisebb városaiban, turisták által nem látogatott településeken gyakran nincs egyáltalán pénzváltóhely. Tájékozódni kell helyben, hogy el lehessen dönteni, hol érdemesebb váltani, bankban vagy pénzváltónál. A bankkártyát egyre több helyen elfogadják Indiában, szállodában szinte mindenhol, de kisebb üzletekben is.

ATM és varrógép - A kivett pénz nyomban átszabható nagyobb értékre

Alkudozás

Indiában teljesen elterjedt az alkudozás. A taxisokkal, és főleg a riksákkal mindig állapodjunk meg előre a viteldíjban, és ez alkudozással járhat. Termékek, ajándéktárgyak vonatkozásában hasznos megnézni, hogy mennyibe kerül az adott árucikk a fix árakkal dolgozó üzletekben. Piacokon általában a kereskedő által ajánlott ár felét célul kitűzni. Ha egy helyen több mindent veszünk, akkor erre hivatkozva nyomatékosan nagyobb engedményt kérjünk. Itt is érvényes az alkudozás egyik alapszabálya, azaz nem szabad kimutatni a konkrét áru iránti erős érdeklődésünket. Blazírt pofát vágjunk!

A két és fél hónapos indiai városnézés és vásárlás során napi átlagban 1000 forintot költöttünk fejenként. Az idegenforgalmi helyek belépőjegyei külföldieknek általában tízszer-tizenötször drágábbak, mint az indiai lakosok számára, azonban így is jellemzően 1000 forint alatt maradnak. A vásárlásainkat csak a legszükségesebbekre korlátoztuk, például ruházatra, kozmetikumokra és alapvető felszerelésekre, így emléktárgyakat alig vettünk.

Azóta a belépők árai helyenként emelkedtek, így 2024-ben egy-egy nevezetesség ára kissé magasabb lehet, különösen a turisták körében népszerű helyszíneken. Emellett a nagyobb városokban némely termék, például a ruházati cikkek, ár-érték aránya javult, így a minőség tekintetében még jobb választék érhető el helyi árakon.

Közlekedés

Az indiai közlekedés 2024-ben sem vált kevésbé kaotikussá, és az úton való átkelés még mindig igazi kihívás, ami némi bátorságot és előrelátást igényel. A forgalomban továbbra is minden megtalálható, a riksa, a teherautó, a bicikli, és persze a gyalogos. Az indiai városokban a gyalogosoknak nincs elsőbbségük, még a kijelölt átkelőhelyeken vagy piros lámpánál sem.

Az egyetlen hely, ahol tapasztalható némi rend és figyelem a gyalogosokra, továbbra is Delhi, részben a megnövekedett rendőri jelenlét és a szigorúbb szankciók miatt. Ugyanakkor itt is ajánlott fokozott figyelemmel közlekedni. A közlekedési helyzethez talán némi tánclépéssel hasonlítható mozdulatossággal érdemes közelíteni, mivel az egyensúly és gyors helyzetfelismerés segíthet biztonságosan átkelni az úttesten.

Az Indián belüli közlekedés vonatkozásában a csoportos utazások előnye nyilván az, hogy nem kell megküzdeni a bizonytalanságokkal, a kommunikációs nehézségekkel, és főként a forgalmi káosszal. Az úti kritikus egyértelműen lebeszél mindenkit arról, hogy autót bérelve kitegye magát a közúti közlekedés elképesztő zűrzavarának.

Indiában közlekedni 2024-ben is kihívás, amely próbára teszi az ember türelmét és figyelmét. Az utak egy káoszhoz hasonlító, elképesztően színes forgatagot mutatnak, ahol különféle járművek és gyalogosok folyamatos mozgásban vannak, látszólagos összevisszaságban, de valahogy mégis balesetmentesen. Az indiai közlekedés egyik alapszabálya változatlan: ha nincs dudád, szinte olyan, mintha az autód nem is működne. Dudálás nélkül szinte lehetetlen közlekedni, hiszen a dudálás nem csupán figyelemfelkeltés, hanem az előzés vagy egyéb manőverezési szándék jele is.

Nem meglepő, ha a főútvonalon, akár egy "highway"-en is szemből jön valaki; ezt a sofőrök többnyire egy békés dudálással jelzik egymásnak, és mindenki folytatja az útját. A rendőrök itt síp helyett egy hosszú botot használnak, amellyel figyelmeztetik a szabályszegőket – ha kell, akár az autóra vagy a sofőr vállára koppintva. A „15 centis szabály” miatt pedig, mely szerint csak minimális távolságot tartanak egymástól, szinte ép autót ritkán látni. Az útviszonyok és a gyakran kátyús utak miatt ez különösen igaz, ami egyedi, mégis lenyűgöző közlekedési élményt nyújt.


Az út a repülőtérről a szállodáig körülbelül egy óráig tartott, de a forgalom miatt sokkal hosszabbnak tűnt. A közlekedés kaotikus volt: bár autópályán haladtunk, mintha egyáltalán nem lennének szabályok. Autók, motorosok és tuktukok egymást kerülgetve száguldottak, ügyes szlalomozással, és a követési távolság alig érte el a 20-30 centimétert – mégsem volt egyetlen koccanás sem. Mindenki dinamikusan és magabiztosan vezetett, és a sofőröket az sem zavarta, ha épp lovaskocsit kellett kikerülniük az autópálya közepén.

Miután pénzt váltottunk, elindultunk felfedezni a várost. Néhány lépés után máris tuktukosok vettek körül minket, akik mind magukat ajánlgatták. Barátaink előre felkészítettek, hogy a turistáknak gyakran magasabb árat mondanak, így alkudozni kezdtünk. Végül megegyeztünk egy sofőrrel, hogy két napon át ő lesz az idegenvezetőnk, és megmutatja Delhi főbb nevezetességeit.

Beszálltunk a tuktukba, és hamarosan már a város forgalmas útjain haladtunk. Első megállónk egy boltnegyed volt, ahol a sofőr kedvesen végigkísért minket az üzleteken. Később megtudtuk, hogy mindez nem véletlen: jutalékot kap a boltoktól, függetlenül attól, hogy vásároltunk-e vagy sem.

Amikor besötétedett, visszakértük magunkat a szállodába. A sofőrünk kicsit csalódott volt, mert nem vásároltunk, így az aznapi jutaléka is kevesebb lett. Végül megbeszéltük vele, hogy másnap mely látnivalókat szeretnénk megnézni, és hogy délután vigyen ki minket a repülőtérre a további utazásunkhoz.

Utazás autóval

Indiában lényegében mindenki fittyet hány a szabályokra, folyton dudálnak, a visszapillantó tükört szinte egyáltalán nem használják. A bal oldali közlekedés a szabályos, de a sofőrök ezt nem mindig tartják be, ezért a leállósávban a forgalommal szemben közlekedő autós vagy motoros teljesen megszokott jelenség. A külföldi turista úgy érezheti, hogy Indiában a közlekedést nem a szabályok alakítják, hanem a végzetszerűségbe vetett hit. A mellékutcákból úgy vágtatnak ki a járművek a főutcára, mintha orosz rulettet játszanának.

Noná, hogy a gyalogos is veszélyeknek van kitéve, azaz a turistának nagyon éberen kell áthaladni az úttesten, persze a fejet más irányba fordítva, mint az otthon szükséges. Indiában azért dudálnak szinte folyamatosan, hogy jelezzék a jármű puszta létezését azok számára, akik látószerveikkel ezt amúgy nem nyugtáznák. A káoszt tarkítják az úton sétáló lomha tehenek, és a teve vagy ló húzta szekerek. Bizony az autópályán is megtörténhet, hogy a haladási iránnyal szemben tevefogat vagy tehéncsorda vánszorogjon. Delhiben sem könnyű vezetni, még a rátermettebb sofőröknek is nagy kihívás, sok a közlekedési baleset. A fővárosban minden főút közepén kerítés húzódik, hogy legalább egy irányú közlekedésre kényszerítsék az út egy-egy oldalát. A járműveken jellemzően mindig többen utaznak, mint az feltehetően engedélyezett, lett légyen szó iránytaxiról, kerékpárról, robogóról, buszokról.

Állítólag az autóvezetők többsége még járművezetési tanfolyamon sem vett részt. A jogosítványokat úgy adják-veszik, mint az alapvető élelmiszert. Az eredmény nem marad el: az utakon senki nem törődik a táblákkal, a másikkal, csak csökönyösen csinálja azt, amit jónak lát éppen. Érdekes a magyar utazónak megtapasztalni, hogy ebben a nyers közúti állapotban mennyire meglepően ritkák az anyázások, és az indiaiak milyen angyali, békés mosollyal képesek vadulni.

Az indiai vezetésről és közlekedésről rengeteget lehetne mesélni, de ami a legfontosabb szabály az az, hogy nincs szabály. Az erősebb az úr. És minden tökéletesen működik. Az utakon egy testként egyszerre mozog autóbusz, személygépkocsi, a csicsásan feldíszített teherautó és számtalan zöldre festett riksa, dudálások és tülkölések közepette, és ennek a mozgásnak csak az vet véget, ha egy álmos tehén lelép az úttestre, mert akkor hirtelen mindenki megáll. Mintha megnyomnának egy képzeletbeli „állj"gombot. Türelmesen megvárják, amíg a szent állat átmegy, átcammog, átsétál az autópálya vagy úttest másik felére. És akkor egy szempillantás alatt újra elindul a lüktető mozgás. A dudálásnak egyébként jelzésértéke van Indiában, azt jelenti, vigyázz, jövök. És valóban vigyáznak egymásra, a hajmeresztő szituációk ellenére nem láttunk balesetet. Pedig megszokott látvánnyá vált az egész családot szállító motorkerékpár, természetesen sisak nélkül, úgy, hogy az apuka előtt ült a nagyobbik gyerek, a színes száriban utazó anyuka pedig ölelte magához két alvó kicsinyét. De pár nap után a tíz emberrel telezsúfolt, amúgy négyszemélyes riksák látványa sem tűnt fel az utakon. Remek sofőrök az indiaiak. (Enikő, 2019)

Északon, Kargil és Zangla között a földúton - V. Jancsi fotója

Utazás vonaton

A vonaton való utazást mindenképpen meg kell tapasztalni, mert a pályaudvarok nyüzsgő légköre és a vasúti utazás indiai sajátosságai önálló turistás kalandnak szokott bizonyulni, többnyire pozitív értelemben. A vasúti közlekedés viszonylag biztonságos.

Az indiai vonatok különböző osztályokat kínálnak, amelyek komfortban, árban és zsúfoltságban jelentősen eltérnek egymástól:

C (General Class): Ez a másodosztály, ahol az utazás rendkívül olcsó, ám emiatt gyakran zsúfolt. Nagyobb távolságoknál kihívás lehet a helyhiány, mert sokszor rád ülnek, és a felszállásnál-leszállásnál is harc alakul ki a helyért. Ezt az osztályt azoknak ajánlják, akik bírják a szoros tömeget, és nem zavarja őket a kulturális különbségek.

Sleeper Class: Helyfoglalással működő alvó osztály, ahol nyolc ágy van egy szekcióban: három-három a fülkében keresztben, kettő a folyosón. Bár itt kényelmesebb az utazás, még előfordulhat, hogy az utastársak kényelmetlen közelségben ülnek le melléd vagy akár a fekvőhelyedre.

3 AC (Three-Tier Air Conditioned): Légkondicionált osztály, hasonló elrendezéssel, mint a Sleeper Class, ám itt már kényelmesebb a hőmérséklet. A légkondicionálás miatt a jegy ára körülbelül háromszorosa a Sleeper Class árának.

2 AC (Two-Tier Air Conditioned): Kényelmesebb, légkondicionált opció, ahol egy fülkében csak négy ágy található, így szabadabban lehet váltani az alvás és ülés között. Ez az osztály valamivel drágább, mint a 3 AC, viszont kevesebb az utas.

1 AC (First Class Air Conditioned): A legmagasabb osztály, ahol a fülkék szekrénnyel, asztallal és tükörrel felszereltek. Kétszer olyan drága, mint a 3 AC, de a nagyobb kényelemért sokaknak megéri.

AC Chair Class: Ez a légkondicionált ülőhelyes osztály, amely a rövidebb utazásokhoz ideális. Itt ülőhelyeket kínálnak, és a légkondicionálás miatt kényelmesebbek a körülmények.

Indiában az osztályok választéka lehetőséget nyújt arra, hogy mindenki megtalálja a számára és pénztárcájának megfelelő megoldást, ám a szokások és az utazás kultúrája minden esetben eltérhet az európai normáktól.

Vonatjegyekről tanácsos jó előre gondoskodni, mert gyakran elkel minden üléshely. A nagyobb pályaudvarokon vannak pénztárablakok, amelyeknél csak külföldieket (foreigners) szolgálnak ki.

Általában számoljunk azzal, hogy Indiában a vonatok, buszok ritkán tartják be a menetrendet, gyakoriak a késések. Biztonsági okból javasolt a vonaton a drágább osztályokon való utazás.

Indiában ma is kihívás a vonatjegyfoglalás néhány nappal előre, mivel az utazásokra a jegyek gyorsan elfogynak, főként a népszerűbb útvonalakon. A foglalás előtti hosszú várólisták miatt az utolsó pillanatban érkezők gyakran csak várólistás jegyet kapnak, ami nem garantálja az utazást. Az online foglalás ugyan javult, de helyi irodák segítsége továbbra is népszerű, mivel gyakran speciális foglalási lehetőségekhez férnek hozzá.

Légi közlekedéssel azonban az utolsó pillanatos foglalások sokkal gördülékenyebbek, és Indiában egyre több légitársaság kínál belföldi járatokat. Így egy hetes felkészüléssel a repülőjegy-beszerzés megbízható alternatíva. Végül egy kisebb, kevésbé hivatalos utazási iroda oldotta meg számomra, hogy eljuthassak Agrába, a Taj Mahalhoz, és onnan Khajurahoba, majd Delhibe. Ez a hálózat része annak az üzleti modellnek, amely az előzetes jegyfoglalásokon alapszik, ugyanakkor biztosítja, hogy az utazók még időhiány esetén is elérjék úti céljaikat.


2024: India utazásainkat előre kellett megterveznünk, eltérve attól a szokásunktól, hogy csak az adott helyszínen találjuk ki a programot. India kiterjedt vasúthálózatán napi 30 millió ember közlekedik, így a forgalmas vonalakon a jegyek gyakran két hétre előre elfogynak. Emiatt az egész, 30 napos útitervünket előre kellett végiggondolnunk és a vonatjegyeket időben lefoglalnunk.

Az első jegyvásárlási próbálkozások nem mentek zökkenőmentesen, különösen az online rendszer aktiválásánál. Az indiai vasút applikációjához helyi telefonszám kellett, amit Thaiföldön még nem tudtunk beszerezni, így hosszas levelezés és még Twitter-üzenetek is kellettek, hogy végül elérjük az ügyfélszolgálatot. De mindezek az apró küzdelmek részei lettek az indiai élményeknek, amelyekre ma már szívesen emlékezünk.

Bár az indiai vasútrendszer néha kihívást jelentett, megérte a fáradságot. Különösen élveztük a 12 órás éjszakai vonatutakat, amelyek valóban egyedi élményt nyújtottak: a helyi kultúra közvetlen közelről megtapasztalható, a hosszú távú utazások pedig az igazi India varázsát hozzák el.

Repülőterek és utazás

Új-Delhi repülőterének mind a nemzetközi, mind a belföldi terminálja kifejezetten zsúfolt. A fapados belföldi járatok esetében kifejezetten jellemzők a késések. Nagyon kockázatos egy ilyen belföldi járathoz közvetlenül kapcsolni a nemzetközi repülésünket. Ha nem érkezünk időben, és lekéssük a nemzetközi járatunkat, akkor a jegyátírás nagyon nehézkes.

A Mumbai Delhi viszonylat 2017-ben a világ harmadik legsűrűbben repült útvonala volt.

Taxi

Indiában az egyik alapvető szabály, hogy minden taxizás vagy riksázás előtt pontosan megállapodjunk az árban. Ezzel együtt ajánlott, hogy legyen nálunk elegendő apró, hogy a megállapodás szerinti összeget pontosan ki tudjuk fizetni – különben az alku ellenére is könnyen konfliktushelyzetbe kerülhetünk. Egy ilyen eset történt velem Delhiben, amikor este a pályaudvarról akartam eljutni a szállásomra. Mivel már sötétedett, elkerültem a tömegközlekedést, és taxiba szálltam. Részletesen megmutattam a sofőrnek a célt a térképen, ő pedig megerősítette, hogy ismeri az útvonalat és tudja, merre kell menni. Megegyeztünk egy árban, amely persze magasabb volt a reálisnál, de az egyesség megnyugtatott.

Érkezéskor a sofőr váratlanul több pénzt követelt, azt állítva, hogy a cél jóval messzebb volt a vártnál, noha a térképen előzetesen leellenőriztük a pontos helyszínt. Eleinte próbáltam nyugodt hangnemben emlékeztetni őt a megegyezésünkre, de végül csak az hatott, hogy határozott hangot emelni. A végén mégis visszaadta a pontos összeget. Az eset nemcsak az anyagiakról szólt: az ilyen helyzetekben, ha nem állunk ki magunkért, csak erősítjük a rossz gyakorlatot, amit később másokkal is alkalmazhatnak.

A helyiek és más utazók egyaránt figyelmeztetnek, hogy a taxisokkal és riksásokkal Indiában érdemes körültekintőnek lenni, hiszen egyesek hajlamosak kihasználni a turisták tájékozatlanságát.

Távolsági buszok

India távolsági buszjáratai a turisták körében népszerű közlekedési módot jelentenek, különösen azoknak, akik autentikusabb élményre vágynak, és nem riadnak vissza a hosszabb utazásoktól sem. Az ország különféle távolsági buszokat kínál, amelyek közül a „volvo” vagy „AC sleeper” buszok a legkényelmesebbek, légkondicionáltak és hálófülkékkel felszereltek. Az utazás előtti jegyfoglalás online is megoldható az olyan oldalak segítségével, mint a RedBus vagy az Ixigo – érdemes legalább néhány nappal előre lefoglalni a helyeket, különösen a népszerűbb útvonalakon.

A buszállomások kissé zsúfoltak és kaotikusak lehetnek, így érdemes időben érkezni és vigyázni az értékeinkre. Az indiai buszok sajátossága, hogy a megállóknál gyakran megjelennek helyi árusok, akik különböző ételeket és italokat kínálnak – ezek kóstolgatása kalandot jelenthet, de célszerű óvatosnak lenni a higiéniai körülmények miatt. A hosszabb útvonalakon az autópályák mentén tervezett megállók biztosítják az étkezést és mosdóhasználatot, de ezek minősége elég változó, így praktikus kézfertőtlenítőt és némi uzsonnát is magunkkal vinni.

Az utazás során számíthatunk indiai tájak és kisebb települések látványára, ami különleges élményt nyújt, ám a buszút gyakran hosszadalmas, mivel a forgalom sűrű lehet, és az utak minősége sem mindig a legjobb. A buszsofőrök tapasztaltak, de a vezetési stílusuk olykor meglepően gyors vagy bátor, amit sok európai utazó szokatlannak találhat.

Néhány buszon szórakoztatás is elérhető, például indiai filmek formájában, bár a hangerő lehet kicsit hangos. Érdemes fülhallgatót, esetleg egy nyakpárnát is hozni, hogy az utazás minél kényelmesebb legyen. A fapadosabb buszokon kevésbé lehet megbízni, így ha hosszabb útra készülünk, érdemes beruházni a drágább, kényelmesebb járatokra. Az indiai távolsági buszok nem feltétlenül érkeznek meg pontosan a menetrend szerint, így rugalmasságra lesz szükség, de a látványos utazási élmény kárpótol mindenért.

Elter Karcsi fotója

Étkezés

Bár utunk első napjaiban nagyon tartottuk magunkat azon figyelmeztetéshez, miszerint csak palackos vizet lehet inni, utcán sem üdítőt, sem gyümölcsöt vásárolni nem szabad, óvakodjunk még a jégkockától is, mivel csapvízből készül - ezekről egy idő után teljesen megfeledkeztünk, és nagyon lazán kezeltük a dolgokat. Fantasztikusan finomakat ettünk egy kis családi étteremben Udaipurban, Pushkarban is volt egy jól bevált éttermünk, ahol isteni palak paneert - indiai spenótos sajtot - ettünk, és sós meg mangós lassit ittunk, de a legfinomabbat mégis Delhiben, a Main bazár egyik éttermében ettük, ahol a vegetáriánus mellett húsból készült ételek is voltak.
Reggelente ott kezdtük a napot egy isteni spanyol reggelivel, és a vacsoránkat is ott fogyasztottuk el. Jelzem, ez egy szikh étterem volt, és a szikhekkel szemben egy kicsit elfogulttá váltam utunk során, a legjobb értelemben. (Enikő, 2022)


"Tetszett az indiai gyorsétkezde sztájl. Természetesen McDonalds itt is van a hagyományosan nem romló, örökéletű kajákkal (ha eszembe jut, felteszem a videót róla), de az emberek többsége az utcán kerekes asztalokkal (a mobilitás rendkívül fontos Indiában) kiálló ad hoc szakácsoktól veszi az ételt. Magyar gyomornak az első pár alkalommal lehet, hogy hasmarsos élményt jelentene, de alapvetően forró kajákat is tálalnak, nem csak elősütött 'péksüteményeket'." forrás

l. j. fotója

Azt természetesen mindenki tudja, hogy számunkra a víz ott ihatatlan, viszont a jó hír, hogy minden ihatót-ehetőt potom áron lehet megvenni. Azt is mindenki hallotta már, hogy utcán inkább nem kellene enni, mi ezt nagyjából be is tartottuk és egyszer se volt gondunk. Indiában minden csípős. Ha azt mondják, hogy nem, akkor is csíp. Mivel én nem szeretem és nem is bírom a csípőset, eléggé be voltam szarva, viszont simán lehet találni ételeket, amik meg vállalhatóak. Mondjuk a húst inkább el kellene felejteni, egy darabig próbálkoztunk a csirkével, de hamar feladtuk. Viszont annyiféle-fajta ételük van és olyan gazdag ízvilággal rendelkeznek, annyira más, mint itthon, hogy nem is baj, ha a hús kimarad.(2022)

Samosa árus

,, MI vegetáriánusok vagyunk. Indiában mind vallásilag, mind tradícionálisan mellőzik a húsfogyasztást. Ez azt jelenti, hogy általában minden étterem húsmentes. De nem csak húsmentes, hanem igazán vegetáriánus, változatos, és szuper választékkal. Gondoljátok el azt az érzést, hogy bemegyünk egy étterembe, s bármit választhatunk az étlapról. Mindezt úgy, hogy bárhol máshol, ha étterembe kell ennünk, akkor 1-2 húsmentes (nem is igazán teljes étel, csak kihagyva a hús, vagy salátta, vagy üres köret) étel közül választhatunk általában. Itt a nagy váraszték, meg teljesen megzavart bennünket. De India az a hely, ahol a “ragadozóknak” kell szenvedni, és keresgélni olyan hely után ahol kielégíthetik hús-szzomjukat. Na jó, azért találni, de szigorúan elkülönítve, s általában a közös étkezések során a húsevőket különültetik. Erről már korábban írtunk.

Összegezve: olyan nagyszerűek itt az ételek, (különösen a tejtermékek, melytől minden utikönyv óva int, de mi mindenkinek ajánljuk, curd és a lassi a legjobb) hogy még Zolinak sem volt kellemetlen hiányérzete az egy hónapban, amíg egyáltalán nem evett húst. " forrás


,, Tea mindenhol, minden mennyiségben. Az apró teázók és az inidai teázás hangulata lényegében bárhol, mindig ámulatba ejt. Legyen az egy helyi bevásárlóközpont eldugott emeleti sarka, vagy egy zajos nagyvárosi főút melletti kis bódé, vagy a piac bejárata mellett elterülő kispados apró bolt. A teát nagy bödönökben főzik, és felforralt tejjel keverik. Ezután, hogy mielőbb lehűljön, egyik apró pohárból a másikba öntik, felfelé tartott óvatosan megtervezett karmozdulatokkal. A teát tejporral és cukorral keverik össze és ihatatlanul forrón tálalják." forrás

Ez igazán lábas - Elter Karcsi fotója

Vásárlás

Indiában nem ritka, hogy az emberre kíváncsi pillantások irányulnak. Míg Ázsiában már máskor is találkoztam hasonlóval, itt, ha belépek egy boltba, az egyik alkalmazott szinte azonnal a nyomomba szegődik. Lassan követ, miközben nézelődöm, és kíváncsian figyeli, mit választok – olyan érdeklődéssel, mint amilyennel én tekintek rájuk.

Örömteli látni, hogy egyre több helyen adnak újrahasznosított anyagból készült szatyrot műanyag helyett. Indiában ugyanis rengeteg a hulladék, ám számos bolt igyekszik csökkenteni a műanyaghasználatot, és gyakran könnyű, újrahasznosított anyagból készült táskákat kínálnak.

A termékek sokszor kis, egyalkalmas kiszerelésben kaphatók, legyen szó samponról, arckrémről, mosószerről vagy hintőporról. Ezek a mini változatok kiválóak utazáshoz, mivel egy pici zacskónyi termék pontosan egy használatra elég. Bár más országokban is találkoztam már hasonlóval, India egyértelműen a „mini” termékek hazája.

Egy másik praktikus dolog, hogy szinte minden terméken fel van tüntetve az ár. Ez azért előnyös, mert így nem kell állandóan érdeklődni az árakról, és csökken annak esélye, hogy egyes boltokban túláraznák ugyanazt a terméket.


,, Egy dolgot biztosan nem lehet megállni Indiában, vásárolni. A mi pénztárcánk úgy igazán Jaipurban kezdett vicánkolni. A bazárkodás és a piacozás egy egészen új értelmet kapott, hiába járjuk Ázsia piacait hónapok óta. Kis utcákban kavarogni, be-be nézni a boltokba ahol az asszonyok a földön ülve válogatnak az eléjük kiterített szebbnél szebb textielek közül, vagy elveszni a zsákokban kirakott fűszerek között és realizálni, hogy a 90%-át fel sem ismered, de talán még nem is kóstoltad.

A háztartási boltok előtt állva sajnálod, hogy a réztálak és -kancsók nem épp a te konyhádba tartanak futószalagon, de ugyanígy a kézzel készített szőnyegeket, ágytakarókat és kispárnákat is a nem létező lakásunkba képzelem. Az a legjobb az egészben, hogy még ha nem is akarsz semmit venni, mert nem tudnád magadnak/magadon elképzelni, akkor is csak percekig állsz a portéka előtt és csak arra tudsz gondolni: ilyen gazdag ország a világon nincs másik és én meg nem lehet ennyire hülye, hogy a legtöbbnek még a nevét sem ismerem.
Őszinte leszek, vásároltunk, de végül nem a bazársoron, hanem egy nyugisabb boltban, ahol végre úgy válogattam a kb. 2000 párnahuzat közül, hogy Zolin kívül senki nem szólt hozzám. Az eladó is csak ritkán, ebből egyszer azt, hogy kérek-e egy kis masala teát. Naná, hogy kérek! Jobban is ment a nyertes 8 darab párnahuzat kiválasztása." forrás

Szórakozás

India városaiban valóban találni éjszakai életet, de ez jócskán eltér az európaitól, és néhány dologhoz az európai turistának is alkalmazkodnia kell. Az első nagy különbség az időpont: az indiai klubok és bárok többsége korábban zár, sok helyen akár 11 óra körül is véget ér az este. Bár vannak olyan városok, mint Mumbai, Delhi és Bengaluru, ahol kicsit tovább tartanak nyitva, ezek is ritkán húzzák éjfél utánig, főleg a szigorú városi rendeletek miatt.

A szórakozóhelyek közül sokban dress code van, és fontos, hogy megfelelően öltözzünk – a túl lezser öltözék, például papucs vagy sportos rövidnadrág, gyakran kizáró ok. A helyiek gyakran kiöltöznek egy-egy este erejéig, így érdemes hasonló stílust követni. A beléptetésnél figyelembe kell venni, hogy néhány helyre csak párokat vagy vegyes csoportokat engednek be, különösen a nagyobb klubokban, így egy egyedül utazó férfi vagy egy tisztán férfi társaság lehet, hogy nem találja magát könnyen bejutásra jogosultnak.

Az italok kifejezetten drágák lehetnek, és sok helyen kizárólag prémium italokat szolgálnak fel. Az európai árakhoz hasonlítva Indiában a városi klubok és bárok ára közel azonos vagy néha még magasabb is, különösen a turisták körében népszerű helyeken. Ezen kívül több helyen nemcsak a belépődíj van, hanem minimális fogyasztást is elvárnak, amelyet előre kell fizetni.

A helyi szokások közé tartozik a tánc, ami viszont az indiai klubokban gyakran nem annyira „egymáshoz simulós” jellegű, mint Európában. Inkább energikus, csoportos táncokat láthatunk, ahol mindenki saját terében mozog. A helyiek barátságosak, de tisztelik a személyes határokat, így az európai turistáknak is ajánlott követni ezt a példát.

Az európai turistáknak továbbá arra is fel kell készülniük, hogy egyes italokat – például erősebb röviditalokat – nem minden bárban szolgálnak fel, és azok beszerzése korlátozott lehet. Az is gyakori, hogy a helyszínen szigorúan tiltják a fotózást, így érdemes előre megkérdezni, ha emléket szeretnénk készíteni az estéről.

A zenét illetően Indiában széles skálán mozognak a stílusok, de az elektronikus zene, a Bollywood slágerek és a helyi popzene a legelterjedtebbek. Az európai turistáknak érdemes kicsit nyitottnak lenniük ezekre a stílusokra, hiszen a helyiek igazán átéléssel táncolnak rájuk, és az élmény sokkal autentikusabb lesz, ha elmerülünk ebben a sajátos zenei világban.

Végezetül: az éjszakai életet sok helyen hatósági ellenőrzések kísérik, így az alkoholfogyasztás és viselkedési szabályok betartása mindenképp ajánlott.

R. Gyuri fotója

Közbiztonság

Az Arany háromszög térségében a közbiztonság nem rossz, de nem is teljesen megnyugtató. Elsősorban Delhiben kell óvatosnak lenni, mert a közbiztonság némileg romló tendenciát mutat. A fővárosban sajnos egyre gyakrabban fordulnak elő lopások és nők elleni erőszakos cselekmények.

Indiában jó néhány magyar turistától loptak el pénzt és útlevelet. Tanácsosabb az útlevelet szállodai széfben őrizni, és csak egy fénymásolatot magunkkal hordani. Hasznost az útlevél lényeges oldalairól fénymásolatot készíteni, vagy még itthon beszkennelni és elmenteni a levelezőprogramunkra. A fővárosban tanácsosabb elkerülni sötétben egyes negyedek rosszul megvilágított mellékutcáit. Ezekben sem találkozik a turista kötelezően haramiákkal, ám biztos, ami biztos. Miként a világ sok más országában, itt is kerülje a turistának azt, hogy drága ékszereket, órát hordjon bizalmat nem gerjesztő negyedekben.

Hasznos információ, hogy női utazók sötétedés után egyedül ne sétáljanak a főváros utcáin. Előfordul az is, hogy a turistát idegenek étellel, itallal kínálják (pl. vonaton) és aztán elkábult helyzetében kirabolják. Azonban ne gyanítsunk minden a turistát leszólító emberben bűnözőt Indiában. Vannak lejmolók, koldusok, őket le lehet vakarni, ők nem veszélyesek, legfeljebb idegesítők.

Több funkciós pisztolytartó

Biztonság Indiában 2024-ben: Az utazók számára Indiában továbbra is az alapvető óvatosság és tudatosság a legfontosabb. A helyiek gyakran azt mondják, hogy ha figyelsz magadra és elkerülöd a kockázatos helyzeteket, nem érhet baj. Ezt a saját tapasztalatom is alátámasztja, de azért a turisták gyakran érezhetik magukat egy kicsit bizonytalannak, különösen, amikor sok figyelmet kapnak és kéregetőkkel találkoznak. Ez eleinte szokatlan lehet, de idővel az ember megtanulja kezelni a helyzetet.

Személyes tapasztalatom alapján a gyerekek és felnőttek is nagyon gyorsan megjelennek, ha valakinek segítséget nyújtasz. Egyszer például egy kiló banánt adtam egy csoport gyereknek, ami pillanatok alatt eltűnt a kezeik között, mintha egy kis zsákmányért folyna a küzdelem. Bár szívszorító látvány, az adakozás gyakran még több embert vonz, és pillanatok alatt egyre többen lesznek körülötted.

A helyiek és tapasztalt utazók gyakran azt javasolják, hogy bár adni szeretnél, ezt inkább helyi szervezeteken keresztül tedd meg, vagy keress más módot a közösség támogatására. Ha közvetlenül adakozol, a szándékod jó, de könnyen eláraszthatnak a kéregetők, és ez néha kényelmetlen vagy kellemetlen helyzeteket is okozhat.

A nyugalom megőrzése és a határozott, de udvarias visszautasítás jó módszer arra, hogy elkerüld a kellemetlen szituációkat.


,, A szent tehén sem haver. Amíg szélesek az utcák, addig rendben van a szent tehénkedés, de a keskeny sikátorokban nem. Az egyik vége öklel, ha éppen olyanja van, a másik meg szaros. Lehet választani, hogy melyiknél nyomakodik át az ember a fal mellett. És nemcsak tehenek kóborolnak az utcákon, hanem bikák is. Nagy bikák. Érdemes figyelni a helyieket, sokszor bátran szétugrálnak." forrás


,, Kerüljük a sötét helyeket és sikátorokat. Soha semmilyen esetben, főképp sötétedés után NE menjünk be sikátorba vagy olyan helyre, ahol látszólag senki nem tartózkodik vagy éppenséggel gyanús alakok vannak. Még nappal sem! Gondolom, hogy ezt nem is kell bővebben részletezni! " forrás

Magyar Külképviselet

Újdelhi Nagykövetség

  • Cím: 2/50-M Niti Marg,Chanakyapuri, New Delhi – 110-021
  • Előhívó: (00)-(91)-(11)
  • Telefon: 2688-1135
  • Ügyelet konzuli ügyekben, kizárólag vészhelyzetben, a nap 24 órájában: 0091-87-5030-3555
  • E-mail: mission.del@mfa.gov.hu
  • Honlap: www.mfa.gov.hu/emb/newdelhi

Újdelhi Konzuli hivatal

  • Cím: 2/50-M Niti Marg,Chanakyapuri, New Delhi – 110-021
  • Előhívó: (00)-(91)-(11)
  • Telefon: 2688-1135
  • Ügyelet konzuli ügyekben, kizárólag vészhelyzetben, a nap 24 órájában: 0091-87-5030-3555
  • E-mail: consulate.del@mfa.gov.hu
  • Ügyfélfogadás vízumügyekben: hétfő 11.00-13.00 óráig
    • Ügyfélfogadás tartózkodási engedély iránti kérelem benyújtására: kedd, szerda és csütörtök 09.00-13:00 óráig
    • Egyéb konzuli ügyben: előzetes bejelentkezés alapján
  • Konzuli kerület: India (mumbai konzuli kerületeket kivéve), Banglades, Maldív-szigetek, Nepál és Srí Lanka

Egyéb hasznos információk

  1. Indiában fényképezni számos helyen tilos (pl. laktanyák, repülőterek, egyes hidak, vízi erőművek). Több turisztikai látványosságnál, műemléknél, történelmi emlékhelynél csak a belépőjegy kiegészítéseként vásárolt külön jegy megvételével tudunk fényképezni és videózni.
  2. Érdemes egy zacskó cukorral, nyalókával készülni, hogy tudjunk mit a minket megrohamozó, kéregető gyerekeknek ajándékozni. Nyilván nem lehet mindenkinek pénzt osztogatni, de az ember nehezen állja meg, hogy ne adjon valamit. Pár szem cukorral nagy örömet szerzünk nekik és utána mi is nyugodtan folytathatjuk a városnézést.
  3. Készüljünk fel lelkileg az útra, hogy ne sokként érjen bennünket a szegénység, a nyomor. Jó, ha még itthon alaposan utána olvasunk az országnak, hogy tudjuk mire számíthatunk.
  4. ,, Ha nincs helyi SIM kártyánk, mindenképp legyen a telefonunkban egy olyan térkép, amit offline is tudunk használni (városok offline térképeit például le lehet tölteni a Google Maps-ről is) és minden esetben kövessük nyomon az útvonalunkat. Egy-egy helyzetben ez bizony életmentő lehet. Legalábbis ad egy bizonyos biztonságérzetet. Velem előfordult, hogy a riksasofőrömnek halvány fogalma nem volt arról, hogy hol a szállásom, mégis elvállalta a fuvart, hisz a pénz beszél. Amikor a GPS-en láttam, hogy másfelé tartunk, mint amerre kéne, bizony megállt bennem az ütő. Végül én lettem a sofőröm személyes GPS-e. (2019)" forrás

Fotóegyveleg

Tűzvédelem - Enikő fotója

Keleti kényelem

Vissza az elejére


Kommentek

Még nem érkezett hozzászólás.


Új hozzászólás beküldése

Név:
E-mail cím:*
Hozzászólás:


* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon



Repülőjegyek Delhibe Repülőjegyek Delhibe
Olcsó repülőjegyek Delhibe a Vistánál



SZÁLLÁSFOGLALÁS