ÚTIKRITIKA.HU / Venezuela







útikritikák


Venezuela

Venezuela - bevezető| Tetszett & Nem tetszett | Vélemények | Repülés | Szállás | Egészség | Közlekedés | Étkezés | Vásárlás és pénzváltás | Közbiztonság | Magyar külképviselet | Egyéb hasznos információk | Földrajz és időjárás | Történelem | Manapság | A helyiekről | Turista etikett | Gasztronómia | Caracas | Margarita-sziget | Canaima | Angel Falls | Los Roques Nemzeti Park | Egyéb látnivalók |További beszámolók| Fotóegyveleg

.

Kedvencünk volt: Canaima a tepujákkal, ezekkel a különleges táblahegyekkel (ezek a világ legidősebb geológiai képződményei közé tartoznak, homokkőből és kvarcitból állnak, és több százmillió éves a múltjuk) - Cs. V. fotója

.

A jelenlegi katasztrofális belföldi áruellátási helyzet miatt nem éppen könnyű Venezuelában a turistáskodás 2025-ben sem. Hiába kap a turista a dollárjáért sok helyi pénzt, ha abból alig lehet valamit vásárolni, vagy ha mégis, akkor irreálisan magas árakon. Az üzemanyag továbbra is olcsó: litere 182 HUF-nak megfelelő helyi pénz (kb. 50 amerikai dollárcent).

Venezuela- bevezető

Hivatalos nevén: Venezuelai Bolivári Köztársaság (valójában antidemokratikus, balos diktatúra)

  • 10-szer akkora, mint Magyarország, de csupán háromszor annyian, 28,5 millióan lakják (2025-ös becslés). Az elmúlt 10 évben kb. 7 millióan vándoroltak el az országból, többségében a magasabb képzettségűek. Közülük a legtöbben Kolumbiába és  Panamába  telepedtek le.
  • A lakosság 69 százaléka mesztic (fehér és indián keverék) és mulatt (fehér és fekete keverék), 20 százaléka fehér, 9 százaléka fekete és 2 százaléka indián.
  • Havi nettó átlagfizetés (2025-ben): 190 USD
  • Az UNESCO kulturális világörökségének részei Venezuelában:
    • Coro városa és kikötője
    • a Canaima Nemzeti Park
    • Ciudad Universitaria de Caracas (Caracas egyetemvárosa)
  • Fő látnivalók, programok: amazóniai erdők, az Andok hegyvidéke, szavannák, fennsíkok, folyók, vízesések, csodás strandok, karibi korallszigetecskék, 43 nemzeti parkjuk van
  • Leggyakoribb vezetéknév: Gonzalez
  • Magyar állampolgárok turista célú beutazása évente maximum 90 napig vízummentes. A beutazás előtt a repülőgépen két formanyomtatványt kell kitölteni, egyet az idegenrendészeti hatóság és a vámszervek, a másikat az egészségügyi szervek számára. Turistacélú belépéshez három hónapon belüli visszaútra szóló repülőjegy felmutatását kérik a venezuelai hatóságok.
  • 2025. március - biztonsági helyzet:

Venezuelában az egyik legmagasabb a gyilkossági ráta a világon. A fegyveres rablás, utcai támadás, autólopás és betörés mind gyakoriak, és gyakran kíséri őket szélsőséges erőszak. Ne állj ellen a támadónak! Maradj éber, és kerüld az elektronikai eszközök vagy értéktárgyak nyilvános megjelenítését az utcán vagy járműben.

Az üzleti és hivatalos látogatók, valamint a helyiek körében a privát biztonsági szolgáltatások egyre inkább megszokottá válnak. Páncélozott járműveket gyakran használnak Caracasban, különösen sötétedés után, valamint a reptéri közlekedéshez.

Kerüld a tömegközlekedést! Több fegyveres rablás is történt már a caracasi metrón. Rendszeresek a jelentések arról is, hogy utasokat rabolnak ki a közösségi buszokon.

Csak előre lefoglalt taxit használj! A szállodák általában megbízható cégtől rendelnek taxit, vagy saját szolgáltatást biztosítanak.

xxx

Az országos elnökválasztásokat 2024. július 28-án tartották. A helyzet Venezuelában jelenleg feszült, figyelemmel kísérni az eseményeket, és tartsd naprakészen az utazási tanácsokat.

Jelenleg fokozott a kockázata a választási tüntetéseknek és demonstrációknak. Kerüld a politikai gyűléseket, demonstrációkat és tömegeket, amelyek erőszakossá válhatnak, és erőszakkal is feloszlathatják őket, beleértve gumilövedékek és könnygáz használatát. Ne próbálj meg átkelni a biztonsági erők vonalán vagy barikádokon.

Jelenleg az országban fokozott a biztonsági jelenlét, beleértve katonai bevetéseket is. Szigorú ellenőrzések vannak a határátkelőknél.

Az alapvető közszolgáltatások, beleértve az egészségügyet, a biztonságot, valamint az áram-, víz- és üzemanyag-ellátást, az elmúlt évtizedben leromlottak. Az elhúzódó áramkimaradások rontják az életkörülményeket, megszakítják a mobilhálózatok és az internet működését. Időnként hiány van néhány mindennapi szükségletből. Fontold meg konzervek és víz tárolását.

A caracasi nemzetközi repülőteret gyakran érinti az áramkimaradás, ami járatok késését vagy törlését okozza. Tarts szoros kapcsolatot a légitársaságoddal vagy utazási irodáddal, hogy megtudd, érinti-e a járatodat. A jelenlegi helyzetre való tekintettel számolj extra idővel a reptérre való utazás során.

Tetszett & Nem tetszett

Tetszett

  1. A csónakkirándulás a Canaima Nemzeti Parkban, az elképesztő természeti környezetben
  2. A kis repülőről látni szuper szögből és távolságból az Angel Falls-t, a világ legmagasabb vízesését
  3. A Margarita-szigeténél az Isla Coche, valamint a Museo Marino de Margarita
  4. A Los Roques nemzeti parkban a rengeteg flamingó és a kies partvonalak
  5. Caracasban a kevés kellemes hely egyike: a Centro de Arte La Estancia
  6. Látni sok egészen szép lányt, nőt
  7. Többnyire barátságosak az emberek, de jobb gyorsan tisztázni a magyarnak, hogy nem amerikai
  8. A Parque Nacional Sierra Nevada és a Merida-i katedrális
  9. Caracasban a Teleferico
  10. Az utcákon kapható friss gyümölcslevek (vigyázzunk, hogy ne vizezzék)

Nem tetszett

  1. Caracas érdekes, izgalmas város, na de szépnek nehezen nevezhető
  2. Caracasban és a többi nagyvárosban nagyon rossz a közbiztonság
  3. A turista infrastruktúra nem kellően fejlett, vagy itt-ott lezüllesztett
  4. A városok többnyire elég koszosak, szemetesek
  5. Korruptak a rendőrök
  6. Kevesen tudnak angolul, sok a mogorva alak
  7. Őrültek, rosszak a forgalmi, közúti viszonyok (esők után áradások)
  8. A kaja kínálatban túlteng a csirkehús, a kukoricalepények (arepas) nekem nem ízlettek
  9. Kolumbia százszor jobb turista úti cél!
  10. Venezuelában nincsenek gyarmatosítás előtti (avagy Kolumbusz előtti) kulturális emlékek
  11. A caracasi Simón Bolivar nemzetközi reptér kaotikis álllapota, a retkes vécék

Vélemények

Venezuelában ,,narkó diktatúra" van. A baloldali radikális rezsim elitje a kábítószerkereskedelemhez kapcsolódó pénzmosásban mélyen benne van. Caracasban elképesztő toronyépületek, pazar bevásárlóközpontok épülnek narkó pénzből. Van egy szűk gazdag réteg, részben arab kereskedők, akiknek az életszínvonala elképesztő magasságokban van az egyik napról a másikig vergődő szegények hatalmas tömegekhez képest. Az átlagos nyugdíj dollárban kifejezbe alig 20 USD. Amúgy az országban mindent amerikai dollárban számolnak, használnak. 

Külföldi turisták alig jönnek, mert a számukra fontos szolgáltatások hiányoznak. Nem érdemes Venezuelába menni turistáskodni.  (Venezuelai magyar mondja, 2025)


Venezuelába utazni ma már nem egyszerű döntés – az embernek alaposan meg kell fontolnia, miért és hogyan vág neki egy olyan országnak, amelyet a politikai és gazdasági válság sújt. A legjobb, ha ismerősök várják érkezéskor, ahogyan egy helyi ismerős büszkén mesélte, hogy páncélozott autóval mentek ki a reptérre egy régi barátjukért. Péter elmondta, hogy szigorúan betartotta a tanácsokat: csak autóval közlekedett, és a szállodája környékén kizárólag nappal sétált. Határozottan figyelmeztették, hogy este 8 után már ne menjen ki az utcára. Hozzátette: az országban rengeteg fegyver van az emberek kezében, és az uralkodó anarchikus állapotok mellett nagyon kevés dolog számít igazán biztonságosnak.

Mindezt elfogadni különösen nehéz egy olyan országban, amelyet gyerekkorában még a nyitottság és a bőség jellemzett. De szembe kellett nézni a valósággal: az infláció olyan szintet ért el, hogy a készpénz lényegében elvesztette az értékét, mindenki bankkártyával fizet, és még azon is olyan összegek szerepelnek, amelyeket aznap valahogyan dollárra váltanak – gyakran nem hivatalos úton. Az emberek a rokonaikon és ismerőseiken keresztül próbálnak dollárhoz jutni, majd azt minél hamarabb beváltani, hogy megőrizzék vásárlóerejüket. Nehéz elképzelni, hogy egy ilyen gazdasági környezetben hogyan maradhat egyáltalán működőképes az ország, de mégis életben van. És bár a jelenlegi helyzet komor, van ok az optimizmusra: Venezuela egy jobb sorsra érdemes ország, amely művelt és büszke lakóival, valamint hatalmas olajkészleteivel megérdemelné a békét és a jólétet.

Eredetileg 7 csillag volt, de 2006-ban Hugo Chavez elnök hozzáadatott még egyet, csak úgy önkényesen

Repülés

Budapestről Caracasba való utazás során több lehetőség közül választhatsz, de a közvetlen járatok hiányoznak, így mindig átszállásokra lesz szükség. Az alábbiakban bemutatom a leggyorsabb és legolcsóbb lehetőségeket:
Leggyorsabb lehetőségek

KLM Royal Dutch Airlines
Átszállási hely: Amsterdam (Amszterdam)
Járatok: Budapestről (BUD) Amszterdamba, majd Amszterdamból Caracasba (CCS).
Időtartam: Az utazás teljes időtartama kb. 15-18 óra, az átszállási időtől függően.

Air France
Átszállási hely: Párizs (CDG)
Járatok: Budapestről (BUD) Párizsba, majd Párizsból Caracasba.
Időtartam: Az utazás teljes időtartama körülbelül 15-20 óra, az átszállási időtől függően.

Iberia
Átszállási hely: Madrid (MAD)
Járatok: Budapestről (BUD) Madridba, majd Madridból Caracasba.
Időtartam: Az utazás teljes időtartama körülbelül 16-22 óra.

Legolcsóbb lehetőségek

Turkish Airlines
Átszállási hely: Isztambul (IST)
Járatok: Budapestről (BUD) Isztambulba, majd Isztambulból Caracasba.
Időtartam: Az utazás teljes időtartama kb. 17-25 óra, az átszállási időtől függően.
Ár: Általában olcsóbb opció, különösen, ha előre foglalsz és rugalmas vagy az utazási időpontokkal.

Lufthansa
Átszállási hely: Frankfurt (FRA) vagy München (MUC)
Járatok: Budapestről (BUD) Frankfurtba vagy Münchenbe, majd Frankfurtból vagy Münchenből Caracasba.
Időtartam: Az utazás teljes időtartama körülbelül 20-26 óra.
Ár: Költséghatékony lehet, különösen ha kedvezményes jegyeket találsz.

British Airways
Átszállási hely: London (LHR)
Járatok: Budapestről (BUD) Londonba, majd Londonból Caracasba.
Időtartam: Az utazás teljes időtartama körülbelül 17-24 óra.
Ár: Árak változóak, de gyakran vannak kedvezmények, ha időben foglalsz.

Tippek a legjobb árak megtalálásához:

Előfoglalás: Általában olcsóbb jegyeket találhatsz, ha előre foglalsz.
Rugalmas időpontok: Ha rugalmas vagy az utazási időpontokkal, könnyebben találhatsz kedvezőbb árakat.
Összehasonlító oldalak: Használj repülőjegy-kereső és összehasonlító oldalakat, mint a Skyscanner, Google Flights vagy Momondo, hogy megtaláld a legjobb árakat és járatokat.

Szállás

Caracasban jó választék található ötcsillagos szállodákból, bár ezek többnyire drágák. Venezuelában más turistahelyeken a vendégházak vagy B&B-k, amelyeket posadáknak neveznek, általában a legjobb opciók. Ezek mindegyike egyedi stílussal rendelkezik, és általában reggelit vagy vacsorát kínál, ha kérjük. A posadák ára és minősége nagyban változhat. Ifjúsági szállók nagyon ritkák.

Sok szállodában (főként a középkategóriás szállásokon) az ágyak nem mások, mint matracok betonlapokon, amelyek a rugós ágyakra emlékeztetnek, Attól függően, hogy milyen alvási preferenciáid vannak, lehet, hogy nem a legkényelmesebbek számodra. Ezt érdemes figyelembe venni, amikor szállást keresel.

Egészség

  • Venezuela sárgaláz veszélyes terület, főként a Brazíliával határos területeken, az Amasonas állambeli Parima térségében, és Bolivar régiójában.
  • Sokféle fertőzési veszély van a nem higiénikusan elkészített étkek és nem megfelelően tárolt, vagy vizezett innivalók miatt. Az utcai kaják fogyasztásáról felelősen kell dönteni. Kerüljük a salátákat, a majonézt.
  • Az orvosi ellátás ingyenes. Előfordulhat, hogy a doki éppenséggel kubai.

Közlekedés

A Venezuelában utazóktól elvárják, hogy mindig maguknál tartsák a személyazonosító okmányokat. Sok úton katonai ellenőrzőpontok találhatók, ezért autóval vagy busszal történő utazás során mindig legyen kéznél az útlevél, lehetőleg tartsd magadnál az útlevél színes másolatát is. Ha az útleveled eltűnik, ez segítheti az eljárásokat a helyi konzulátusnál. A katonai jelenlét folyamatos, de általában nem kell aggódni miatta. Azonban előfordulhatnak korrupcióval érintett tisztviselők. Érdemes figyelemmel kísérni a személyes dolgokat, például amikor a táskákat ellenőrzik drogok után. Előfordulhat, hogy a Guardia Nacional (Nemzeti Gárda) egyes tagjai drogokat helyeznek el, hogy megzsaroljanak vagy értékeket lopjanak. A drog használatára vonatkozó büntetések súlyosak, és a bizonyítási teher az vádlottat terheli, a rendőrség is kérhet kenőpénzt hasonló módszerrel.

Venezuelában csak egy viszonylag rövid távolsági vasútvonal létezik, így az országon belüli utazás három lehetőség közül választható: autóbérlés, buszok használata és autókölcsönzés. A venezuelai sofőrök általában agresszívek és nem törődnek a közlekedési szabályokkal. A közlekedési helyzet nagyon rossz, a sofőrök agresszívek, és mindenki első akar lenni. Ezért általában nem ajánlott az autóbérlés. Az üzemanyag rendkívül olcsó ára ezt az opciót viszonylag gazdaságossá teszi. Az autóbérlés drága része a biztosítás. Az üzemanyag ára 2018 augusztusában 1 BsF volt literenként, ami azt jelentette, hogy egy millió imperial gallon (4 500 000 liter) körülbelül 1 USD-t ért a feketepiaci árfolyamokon. A venezuelai kormány a bőkezű támogatások eltüntetésére törekszik, de bármilyen változtatás erős politikai ellenállást váltana ki.

Ne becsüld alá Venezuela közlekedési káoszát. Az gyakran figyelmen kívül hagyott közlekedési szabályok szerint jobbra kell vezetni, kivéve előzés esetén, és engedni kell a kerekkereseknek a körforgalomra belépést. A sofőrök gyakran meghaladják a 160 km/h-t (100 mph) az országúti szakaszokon. A biztonsági öv használatát előíró törvényeket nem mindig tartják be.

A közlekedési lámpákat gyakran figyelmen kívül hagyják, különösen éjszaka, nem türelem hiánya miatt, hanem azért, mert a sofőrök nem szeretnek megállni, mivel ilyenkor rablás áldozataivá válhatnak. A motorkerékpárok (moto taxi) néha akár öt embert is szállítanak, általában sisak nélkül, ami növeli az út veszélyeit.

A venezuelai gyalogátkelőhelyeken a gyalogosok nem rendelkeznek az Egyesült Államokban és sok európai országban megszokott elsőbbséggel. Ha lassítasz vagy megállsz egy gyalogátkelőnél, hogy lehetőséget adj egy gyalogosnak az átkelésre, balesetet okozhatsz a figyelmetlen járművezetők miatt.

Belföldi repülés

A belföldi repülés venezuelában olcsó, nem úgy, mint Argentínában vagy Brazíliában. Érdemes Venezuelában megvenni ezekre a belső járatokra a jegyet.

Távolsági buszok

A busz rendszer kiterjedt és rendkívül megfizethető (részben az üzemanyag alacsony ára miatt). A buszállomások zsúfoltak, de általában könnyű találni buszt bármelyik nagyobb városba, amely rövid időn belül indul. A rövid buszútak (2 óra) 3-7 USD-ba kerülhetnek, még a rendkívül hosszú buszútak (9 óra) is csak 10-35 USD-ba kerülnek. A nagyobb buszok általában légkondicionáltak. Valójában gyakran túlzottan légkondicionáltak, így érdemes hozni egy takarót. A buszok kényelmes és praktikus módját jelentik az országban való közlekedésnek. Azonban fontos, hogy mindig legyél tudatában a biztonsági kockázatoknak, mivel időnként rablások történhetnek a buszokon a városokban és az autópályákon. A legjobb, ha olyan buszokat választasz, amelyek fémkeresőt és csomagellenőrzést alkalmaznak, hogy biztos lehess benne, hogy az utasok nem visznek magukkal fegyvert.

Ha buszozás mellett döntesz, egy jó opciónak számít az Aeroexpresos Ejecutivo. Saját termináljuk van Caracas egy lakóövezetében (Chacao, Bello Campo), és a csomagok ellenőrzésre kerülnek a buszokon (mint a repülőtereken). A buszok tiszták, biztonságosak és jól karbantartottak, ráadásul a sofőrök képzettek a sebességhatárok betartásában (sok baleset történik a venezuelai autópályákon a túl gyors vezetés és a rosszul karbantartott utak miatt). Drágábbak, mint a sima buszok, de még mindig olcsók amerikai vagy európai mércével nézve. Kártyával is lehet fizetni, és telefonon előre is lehet jegyet vásárolni. Az Aeroexpresos kicsit drágább lehetőségeket is kínál sok hosszú útvonalra, amelyek félágyas üléseket kínálnak, amelyek extra dönthetők, és kényelmesebb alvást tesznek lehetővé az éjszakai utazások során.

Kisebb városok esetén előfordulhat, hogy nincsenek rendszeres buszok. Ilyen esetekben autókölcsönzést lehet igénybe venni, amelyeket "por puestos"-nak neveznek. Ezek általában régi és rossz állapotú járművek, de megfizethetőek. Drágábbak, mint a buszok, jellemzően 5-9 USD-ba kerülnek egy-egy órás vagy kétórás útra. A fő probléma az, hogy általában megvárják, amíg megtelik a kocsi (4 vagy 5 utassal), mielőtt elindulnának. A sofőrök gyakran próbálnak rávenni arra, hogy fizesd ki az extra utasokat, ha azonnal el akarsz indulni. Az autók népszerűek, így általában nem kell sokáig várni, amíg megtelik a kocsi. A por puestos az útvonalak vagy célállomások neveivel ellátott jelzésekkel azonosíthatók. Kerüld az egyedüli utazást por puesto-val, és óvakodj a 'kalóz' taxisoktól, akik nem hivatalosak és esetleg külföldieket céloznak meg rablás céljából.

Étkezés

Az étkezési nehézségek és az ellátási problémák Venezuelában bizonyos mértékig érintik a turistákat is. Az országban jelenleg élelmiszerhiány van, és az árak is rendkívül magasak. A turisták számára azonban vannak olyan opciók, amelyek segíthetnek csökkenteni az étkezési nehézségeket. Például, sok hotel és étterem rendelkezik saját kerttel, ahonnan friss termékeket szereznek be. Emellett a turisták kipróbálhatják a helyi ételeket, mint például az arepas (kukoricadara- vagy lisztből készült lepények), pabellón criollo (marhahúsból, fekete babból, rizsből és sült banánból álló hagyományos étel), vagy a hallaca (kukoricadara-lisztes tésztából készült halsült).

Fontos azonban tudni, hogy a turistáknak ajánlott megbízható helyeket választani az étkezéshez, és csak palackozott vizet fogyasztani, mivel az ivóvíz minősége problémás lehet. A turistáknak azt is javasoljuk, hogy készüljenek fel a magas árakra, és vigyenek magukkal néhány tartalék élelmiszert, ha lehetséges.

Vásárlás és pénzváltás

A turisták számára is komoly nehézségeket jelenthet a vásárlás Venezuelában az ellátási problémák miatt. Az ország súlyos gazdasági válságban van, amelynek következtében a termékek árai rendkívül magasak lehetnek. Emellett az élelmiszerhiány miatt a boltokban gyakran nem kaphatók bizonyos termékek, és az árukészlet változékony lehet. Turistáknak javasolt előre megtervezni az élelmiszervásárlásokat, és érdemes lehet a helyi piacokat vagy élelmiszerboltokat felkeresni, amelyeknek ismert a jó minőségű kínálata.

A Visa és a MasterCard széleskörűen elfogadottak, az American Express és a Diners Club általában csak a magasabb kategóriájú éttermekben, szállodákban és bevásárlóközpontokban fogadott el. A kereskedők mindig kérnek személyazonosítót a hitelkártyás tranzakció előtt (útlevél is elegendő). Az ATM-ek az ország minden pontján megtalálhatók, de csak bolívarokat adnak ki a hivatalos árfolyamon. A Maestro bankkártyák a legszélesebb körben elfogadottak, de a Visa bankkártyákat gyakran nem fogadják el, mert a kereskedők számára "díjkérő" kártyaként jelennek meg (a vásárló számára "Debit"-ként, az eladó számára "Credit"-ként), és egyes ATM-ek a venezuelaiak azonosítószámának utolsó két számjegyét is kérhetik, ami problémát okozhat a külföldiek számára, akiknek nincs azonosítószámuk a bankszámlájukhoz.

Jobb, ha aprópénzt viszel magaddal, mert sok kereskedő, különösen a taxi sofőrök, ritkán rendelkeznek visszajáróval. A taxi sofőröknek borravaló adása nem szokásos, és furcsának tűnhet. Légy óvatos a taxi sofőrökkel, mivel szinte mindegyik turistákat kihasználja, különösen a repülőtérről Caracasba vezető úton. Használj csak hivatalos repülőtéri taxi szolgáltatásokat (fekete Ford Explorer-ek), amelyek a repülőtéren belül egy jegyértékesítő pontnál találhatók. Vásárold meg a jegyet ott, először ellenőrizve a díjat a kijelzőn látható célállomás szerint, ne kérdezd meg a pénztárost vagy a taxi sofőröket közvetlenül. Repülőtéri transzfert is kérhetsz, de az drágább lehet (főként luxusszállodák esetében). A Caracasban biztonságos taxi szolgáltatásként használhatod a "Teletaxi"-t, amelyet a ☏ +58 212-9534040 számon tudsz beállítani. Kérdezd meg a díjat telefonon a szolgáltatás megrendelése előtt.

Az éttermekben a borravaló általában minimális. Ha 10%-os szervízdíjat tartalmaz az ár, akkor némi aprópénzt hagyhatsz a végösszeg felett, ha nem tartalmaz, akkor a 10%-os borravaló adása szokásos.

Pénzváltás

Venezuelában a hivatalos pénznem a Bolívar digital (ISO kód: VED), amelyet 2021. október 1-jén vezettek be a Bolívar soberano helyett, 1 millió Bolívar soberano = 1 Bolívar digital arányban. A Bolívar soberano (BsS) 2018-ban lépett életbe a Bolívar Fuerte (BsF) helyett, 100 000:1 arányban. A Bolívar Fuerte a régi bolívar helyett került bevezetésre 2008-ban, 1 Bolívar Fuerte = 1000 régi bolívar arányban. Így egy 2021-es Bolívar digital egyenlő 100 billió 2008-as bolívarral. A Bolívar digital valójában nem digitális pénznem, hanem nyomtatott bankjegyeket használ, mint elődei.

Még a legújabb bolívar verzióval is az országon belüli tranzakciók kétharmada amerikai dollárban történik 2021 decemberi állapot szerint. A Wikivoyage nem ad meg árakat bolívarban. Az amerikai dollárban kifejezett árak széles tartományban mozoghatnak az alacsony hivatalos és magasabb nem hivatalos árfolyamok közötti eltérés miatt.

A bolívarok sem az országon belül, sem azon kívül nem könnyen átválthatók. A bankok (és a néhány pénzváltó) a hivatalos árfolyamon adják a venezuelai pénzt, de létezik egy virágzó párhuzamos piac, ahol magasabb árfolyamon lehet váltani. Ezek a nem hivatalos árfolyamok az általános kereslet, infláció és politikai instabilitás függvényében változnak. A "párhuzamos piacon" különböző árfolyamok vannak: a turista árfolyam, a fekete piaci árfolyam (egy kicsit magasabb, de veszélyes és kényelmetlen) és a kötvénykereskedői árfolyam (nagy mennyiségű államkötvény, ha elérhető). Az a legmagasabb árfolyam, amely bizonyos internetes oldalakon referenciaérték, a kormányzati dollárkötvény árfolyam, amelyhez csak akkor férhetsz hozzá, ha több ezer dollárnyi államkötvényt vásárolsz egy venezuelai brókercégen keresztül. Ez utóbbi határozza meg a fekete piaci és a turista árfolyamot is. A fekete piacot érdemes kerülni, hacsak nem vagy biztos a pénzváltók őszinteségében, mivel ők lehetnek csalók, tolvajok vagy még rendőrök is, akik kereskedőknek álcázzák magukat. A legbiztonságosabb párhuzamos árfolyam a turista árfolyam, amelyet általában a turizmusban dolgozó magasabb szintű személyek (szállodavezetők, posada tulajdonosok stb.) biztosítanak. Az árfolyamok változnak Venezuelában és hetente is eltérhetnek. A turista árfolyam ritkán változik. Miután pénzt váltottál, nem tudsz visszaváltani euróra vagy dollárra, hacsak a turista operátor, aki átváltott neked, nem hajlandó visszavenni.

Az üzletekben széles körű élelmiszer- és alapvető termékhiány van; sok alapvető gyógyszer hozzáférhetetlenné válik.

Az aktuális párhuzamos piaci árfolyamokat és árakat online lehet megtalálni, de az infláció mértéke miatt még az oldalak sem mindig pontosak. Jelentések szerint a venezuelaiak WhatsApp csoportokat használnak az árfolyamok és árak beállítására. A venezuelai pénznem az Egyesült Államokon kívül az eBay-en is forgalmazzák, különböző árpontok között a párhuzamos fekete piaci árfolyam és a hivatalos kormányzati árfolyam között, és inkább gyűjteményi tárgyaként vannak értékesítve, mintsem utazási pénzként. Vásárlás előtt biztosíthatsz magadnak némi költőpénzt, amíg nem találsz valakit, akiben megbízhatsz pénzváltás terén Venezuelában. Az árfolyamkülönbség a fekete piacon és a hivatalos kormányzati árfolyamok között óriási.

Közbiztonság

2025-re frissítve: Caracas továbbra is a világ egyik legveszélyesebb városa, a gyilkossági arány továbbra is rendkívül magas, 100 ezer lakosra vetítve 100 emberölés történik. Bár a város már korábban is a bűnözési statisztikák élén szerepelt, még mindig Latin-Amerika egyik legveszélyesebb helyszíne. A hasonlóan súlyos bűnözési mutatókkal rendelkező városok listáját továbbra is főként mexikói és venezuelai települések uralják, például Tijuana és Acapulco. Caracas mellett más venezuelai városok, például Ciudad Guayana és Maturín is a legveszélyesebbek közé tartoznak, ahol a közbiztonsági helyzet továbbra is kritikus.


Venezuela a közbiztonság szempontjából veszélyes turista célország mind az egyéni, mind a csoportos utazók számára. Lebeszélni azonban nem akarunk senkit a venezuelai utazásról, viszont nyomatékosan ajánljuk az úti kritikus figyelmeztetéseinek feldolgozását. A rossz közbiztonság egyes vonatkozásai nagyon ritkán érintik a turistákat. Venezuelában vannak pénz kizsarolását célzó túszszedős emberrablások, és bandák közötti összecsapások. A turisták az ilyen jellegű bűncselekményeknek ritkán válnak áldozataivá, gyakoribb, hogy a turistának baja származik a szokványos utcai bűnözéseknek: rablás, zsebtolvajlás.

Egy ismerőst Caracasban este 9 tájékában a Sabana Grande és a Plaza Venezuela között, tehát nagyon frekventált környéken támadott meg egy fiatal suhancokból álló banda. Az egyikük egy kis nádvágó késsel kényszerítette a pénze átadására. Sajnos a közelben mozgó járókelők egyáltalán nem indultak a segítségére. Meglepően csekély az utcákon a rendőri jelenlét. Szerencsére 120 dollár volt csupán a vesztesége. A metrón utazáskor van a legnagyobb kockázata a kizsebelésnek. Legyünk éberek. Caracasban nincs sok turista, azaz a turista nem jelent kiemelt célpontot. Helyiek ugyanúgy lehetnek áldozatok, csak ők jobban ismerik a jellemző kockázatokat.

Az egyenruhások (rendőrség, katonák) általi ellenőrzés is lehet veszélyes, mert vannak álruhákkal elkövetett rablások. Javasoljuk, hogy amennyiben a holmink éppen a szálláshelyen van, akkor inkább útlevélmásolat legyen nálunk, azaz ne az eredetit adjuk át ellenőrzésekkor. Veszélyes régiónak számítanak Venezuela Kolumbiával határos vidékei. Nem tanácsoljuk azt, hogy Venezuelából Kolumbiába (vagy fordítva) szárazföldön próbáljon eljutni. Eleve a határátkelés is nagyon időigényes, macerás a biztonsági ellenőrzések miatt.

Sajnos a Margarita szigeten is vannak fegyveres rablások. Még a szállodákban is történhetnek bűncselekmények, és turista csoportokat is megtámadhatnak szervezett programok során. Veszélyes helynek számít Porlamar város központja, a strandok közül pont a legismertebbek: a Playa El Agua és az El Yaque.

Fontos általános tanácsaink:

  • Sötétedés után ne nagyon mászkáljunk elhagyatottabb helyeken.
  • Idegenvezető nélküli programoknál mindig előre tájékozódjunk helyiektől (pl. a recepciósoktól), hogy mely helyeket tanácsos elkerülni.
  • Már a caracasi repülőtéren az érkezéskor is nagyon óvatosnak kell lenni, mert bűnözők néha összejátszanak a hordárokkal vagy a taxisokkal. Kizárólag a hivatalos repülőtéri taxit vegyük igénybe: fekete színű Ford Explorer terepjárók sárga felfestésekkel. A repülőtér és a város közötti utakon történnek éjszaka rablások. Szerencsésebb olyan gépet választani, ami nem éjszaka érkezik meg vagy indul.
  • A városi közlekedés során csak olyan járműveket vegyünk igénybe, ahol látható, hogy feltételezhetően van valami rádiótelefonos kapcsolat valamilyen hivatalos központtal. Érdemes a hotel segítségével kérni taxit vagy iránytaxit. A túl olcsón kínált szállítási eszközök gyanúsak.
  • Ha bűnözők megtámadnak minket, semmiképpen se tanúsítsunk ellenállást, mert a testi épségünk, életünk fontosabb, mint az értéktárgyaink. Noná, hogy eleve ne legyenek nálunk komolyabb értéktárgyak.
  • A nagyobb összegek pénzautomatánál történő felvételekor külön nagyon óvatosnak kell lenni.

Magyar külképviselet

Nincs Caracasban magyar nagykövetség, de van két tiszteletbeli konzul is:

Tiszteletbeli konzul: Enrique Fried Beckhoff Benkö

Calle La Cinta Qta. Marimar PA Urb. Las Mercedes, Caracas , Distrito Federal

E-mail cím: consultas@hungria.net.ve
Telefonszám: +582129941031
--------------------------------

Tiszteletbeli konzul(nő): Nyisztorné Kristóffy-Jeszenszky Judit

Edificio Multiapoyo, Piso 6 Pedro Ponce Carrasco E9-25 y 6 de Diciembre
Caracas , Distrito Federal

vagy: Centro Cultural Venezolano-Húngaro, “Casa Húngara”, Av. Alvarez Michaud, Urb. Los Chorros, 1071, Caracas, Venezuela

E-mail cím: judithkjn@gmail.com
Telefonszám: +582122574651
-------------------

San Cristóbal városban is van egy tiszteletbeli magyar konzul: Tóth István

Cím: Carrera 21 Nro. Pirineos Suites 5 2., San Cristóbal , Táchira

E-mail cím: hungriamanaca@hotmail.com
Telefonszám: +584147075090

Egyéb hasznos információk

2025-ben Venezuelában a Wi-Fi elérhetősége és minősége javuló tendenciát mutat, különösen a nagyvárosokban és a turisztikai központokban. A venezuelai Nemzeti Távközlési Bizottság (Conatel) 2023-ban bejelentette a 2G hálózatok fokozatos kivezetését, és 2100 új 4G bázisállomás telepítését tervezte 2025-ig, hogy kielégítse a gyorsabb adatátviteli sebesség iránti növekvő igényt, és LTE szolgáltatásokat biztosítson a lakosság 90%-ának. Ezek a fejlesztések hozzájárulnak a jobb mobilinternet- és Wi-Fi-szolgáltatásokhoz, különösen a turisták által gyakran látogatott területeken.​

A legtöbb szálloda, kávézó és étterem ingyenes Wi-Fi-t kínál vendégeinek, bár a kapcsolat sebessége és stabilitása változó lehet. A nagyobb városokban, mint Caracas, Maracaibo és Valencia, a Wi-Fi szolgáltatások általában megbízhatóbbak és gyorsabbak, míg a vidéki területeken a lefedettség és a sebesség korlátozottabb lehet.​

A mobilinternet-hálózatok fejlesztése is folyamatban van, és a 4G lefedettség növekedésével a turisták számára könnyebbé válik az internet-hozzáférés útközben is. A helyi SIM-kártyák beszerzése egyszerű, és kedvező árú adatcsomagok állnak rendelkezésre, amelyek lehetővé teszik a folyamatos online kapcsolatot.

Földrajz és időjárás

  • Nem közismert, hogy a Venezuela szó a Velence kicsinyített megnevezése spanyolul: tehát Kis Velence.
  • Észak-déli kiterjedése mintegy 1300 km, a keleti-nyugati pedig, több mint 1500 km.

Vnezuela otthona a világ legmagasabb vízesésének, az Angel-vízesésnek, és Dél-Amerika második leghosszabb folyójának, az Orinocónak. Emellett Venezuela rendelkezik a leghosszabb partvonallal a Karib-tengeren. Az ország a világ ötödik legnagyobb olajexportőre, és hatalmas, kiaknázatlan földgázkészletekkel is rendelkezik. Ökológiai szempontból Venezuela a bolygó 20 megadiverz országának egyike; a nemzeti területének több mint 40%-át védett területek borítják.

Bár geológiailag változatos, az éghajlatváltozás súlyosan érintette Venezuela ökológiai sokféleségét. 2024 májusában az ország lett az első andoki ország és az egyik első a modern világban, amely elveszítette az összes gleccsereit.

Történelem

Venezuela története és válság

Venezuelát Kolumbusz Kristóf fedezte fel 1498-ban harmadik útja során, amikor az Spanyolország birtokaként követelte el.

Venezuela volt az egyik három ország, amely a Gran Colombia felbomlása után 1830-ban alakult meg (a többiek Kolumbia és Ecuador voltak). A 20. század első felének nagy részében Venezuela katonai diktátorok uralma alatt állt, és az ország jelentős mértékben fejletlen volt, főként mezőgazdaságtól függött.

Venezuela a 20. században

Az első világháború alatt hatalmas és jelentős olaj- és gáztartalékokat fedeztek fel a Maracaibo-tóban. Ez kulcsszerepet játszott az ország számára – az életkörülmények jelentősen javultak, az ország iparosodott, számos bevándorló érkezett a világ minden tájáról, és az ország gazdasági fellendülést élt meg, amely több évtizeden át tartott.

Az olaj- és gáztartalékokra való túlságos támaszkodás hamarosan Venezuela vesztét okozta – a gazdaságot súlyosan érintette a globális olajárak hirtelen változása az 1980-as években, ami gazdasági összeomláshoz, kormányellenességhez és széleskörű politikai és társadalmi feszültségekhez vezetett. Az 1990-es évek közepén több bank csődbe ment, ami tovább bonyolította a helyzetet.

Venezuela Hugo Chávez alatt (1999 - 2013)

A kormányba vetett bizalom összeomlása Hugo Chávez elnökké választásához vezetett az 1990-es évek végén.

Chávez átdolgozta az ország alkotmányát, és elindította a Bolivári Köztársaság létrehozását, azaz egy olyan országot, amelynek alapelvei Simón Bolívar hitein és ideáljain alapulnak. Chávez Bolivári missziókat hozott létre, amelyek célja a gazdasági, kulturális és társadalmi körülmények javítása volt, és számos szocialista és védelmi politikát valósított meg. A 2000-es évek eleji magas olajárak gazdasági fellendülést hoztak.

Bár ezek a lépések és politikák Chávez-t sok venezuelai körében népszerűvé tették, egyre nyilvánvalóbbá vált a 2010-es évekre, hogy a Chávez-kormány rosszul kezelte az országot – magas volt az infláció, időnként élelmiszer- és készlethiány volt, és a kormány továbbra is nagymértékben függött az olaj- és gáztartalékoktól. A szegénység, a korrupció és a bűnözés évről évre növekedett, ami elősegítette a venezuelai válság kialakulását.

Venezuelai válság (2013 - jelen)

Chávez 2013 márciusában elhunyt, és utódja, Nicolás Maduro, aki buszvezetőből szakszervezeti vezetővé, majd politikussá vált, vette át a hatalmat.

Maduro folytatta elődje politikáit, ami az ország eddigi legrosszabb humanitárius válságát okozta. Az alapvető élelmiszerek és gyógyszerek hiányoznak, az erőszakos bűnözés az egekbe szökött, a vállalkozások kénytelenek voltak bezárni, és több ezer venezuelai került nyomorba.

A venezuelaiak túlnyomó többsége hihetetlenül nyomorúságos életet él, és sokan elköltöztek, hogy jobb lehetőségeket keresve máshol éljenek. Sok venezuelai úgy érzi, hogy országuknak nincs már reménye vagy jövője, bár egy kis részük úgy véli, hogy idővel változások következhetnek be.

Manapság

Ha egy országnak igazoltan több olajtartaléka van, mint Iránnak, Oroszországnak és Líbiának együttvéve, ott nem lehet gond, igaz? Dehogynem. És ehhez nem is kell sok – elég, ha egy teljesen elhibázott gazdaságpolitika veszi át az irányítást.

Venezuela a világ legnagyobb bizonyított olajtartalékával rendelkezik, még Szaúd-Arábiát is megelőzi ezen a téren. Ehhez képest a gazdasága az összeomlás szélén áll, az ország pénzügyi helyzete pedig évről évre csak romlik. 2025-ben Venezuela továbbra is súlyos adósságterhekkel küzd, miközben az arany- és valutatartalékai szinte teljesen eltűntek. A kormány a pénznyomtatás eszközével próbálja orvosolni a válságot, ami a világ egyik legmagasabb inflációjához vezetett.

Ez két súlyos következménnyel járt. Egyrészt a hivatalosan létező tartalékok nagyrészt csak a papíron léteznek, másrészt a hiperinfláció minden helyi valutában fizetett bért gyakorlatilag értéktelenné tett. A hatóságok az árak állami szabályozásával próbálják csillapítani az infláció hatását, de ennek következménye a folyamatos áruhiány. Nemcsak alapvető élelmiszerekből van hiány, hanem olyan hétköznapi dolgokból is, mint a vécépapír – sőt, paradox módon még benzinből is, pedig a világ legnagyobb olajtartaléka éppen itt van. A venezuelai jegybank áruhiány-indexe továbbra is riasztó szinten áll, ami azt jelenti, hogy bármely adott pillanatban az alapvető termékek egy jelentős része nem elérhető az országban.

És mi ebből a tanulság? A mesterséges árkontroll nem működik. A tervgazdaság nem működik. A hiperinflációval terhelt populista gazdaságpolitika pedig végképp nem működik. De ezt mi már tudhatnánk – elég csak visszagondolni a nyolcvanas évek tapasztalataira.


A helyiekről

A venezuelai emberek, azaz a venezueliek, különböző etnikai csoportokból állnak, köztük az őslakosok, a spanyolok, az afro-amerikaiak és a kevert etnikai származásúak. Az országban élő emberek nagy része városi lakos, de az őslakosok sok helyen még hagyományos életmódot folytatnak. A venezuelaiak híresek vendégszeretetükről, barátságosságukról és vidámságukról. Azonban az ország gazdasági problémái miatt sokan küzdenek a megélhetésért, ami hatással van az életminőségre és az életmódra.

Venezuelában az elmúlt években az emberek tömegesen hagyták el az országot a gazdasági, társadalmi és politikai válság miatt. Az ENSZ becslései szerint 2015 és 2021 között mintegy hatmillió venezuelai hagyta el az országot, és az éves kivándorlási arány folyamatosan növekszik. A kivándorlás fő okai között szerepel az élelmiszer- és gyógyszerhiány, a magas infláció, az elszegényedés, a bűnözés és a politikai instabilitás. A kivándorlás az ország gazdasági, társadalmi és politikai helyzetére is hatással van, és tovább mélyíti a válságot.

Turista etikett

  1. Könnyen lehet, hogy olyan középosztálybeli helyivel keveredünk politikai témák megvitatásába, akik utálják a mostani populáris kormányzatot (meg a Chavez-es előzményét. Mindazonáltal óvakodjunk attól, hogy kívülállóként állást foglaljunk olyan témákban, amiben nem vagyunk kellően tájékozottak. A venezuelaiak - politikai nézeteiktől függetlenül - nagy hazafiak, és rossz néven veszik, ha valaki a partvonalról beszól nekik, kritizálva a hazájukat. hagyjuk, hogy csak ők nyilvánítsanak véleményt.
  2. A venezuelaiaknak jellemzően nagyon lezser viszonyuk van a pontossághoz. Számítsunk arra, hogy megbeszélt időponthoz képest helyi ismerősünk késni fog, olykor sokat. Próbáljunk nem idegeskedni emiatt, és főleg ne hánytorgassuk fel a pontatlanságot.

Gasztronómia

Az ellátási problémák miatt a venezuelai gasztronómia helyzete is nehéz. Az élelmiszerhiány és az árak magas volta miatt sokan nehézségekkel küzdenek az élelmiszer beszerzésében. Az éttermek és kávézók száma is csökkent, és az áruk választéka is korlátozott. Sok helyen a menüben csak korlátozott mennyiségű ételek állnak rendelkezésre, és gyakran hiányoznak az alapvető élelmiszerek, mint például a hús, a tej és a kenyér. A helyi lakosok sokszor családtagjaiktól vagy barátaiktól kapják az élelmiszereket, és a turisták is ezt a lehetőséget választhatják, hogy megpróbálják kivédeni az étkezési nehézségeket. Azonban a turistáknak is érdemes előre tájékozódniuk az éttermek és kávézók helyzetéről, és készülniük a korlátozott választékra és a magas árakra.

Caracas

Lakosság (2025-ben): kb. 3 millió

Sokan mondták már nekem, hogy még a legrosszabb helyekhez is túl pozitívan állok. Akár mennyire szegény, elhanyagolt, piszkos vagy veszélyes egy város – vagy ezek kombinációja –, mindig találok benne valamit, ami miatt érdemes odalátogatni. Továbbra is szeretném megmutatni, hogy néhány rosszabb hírű városnak is van vonzereje. Caracas esetében azonban be kell ismernem, hogy ez már kihívás lenne.

Caracas mára a világ egyik legveszélyesebb városává vált, és a közbiztonsági helyzet továbbra is kritikus. Az országban az elmúlt években is többször rendkívüli állapotot hirdettek, ami jól mutatja, milyen instabil a helyzet.

Pedig Caracas akár kellemes hely is lehetne. A várost hegyek és erdők ölelik körül, a lakosság sokszínű, és az óvárosi rész is tartogat néhány szép épületet. Egy pillanatig még nekem is tetszett, de a valóság gyorsan utat tört magának. A Plaza Bolívaron sétálgatva úgy éreztem, hogy talán van valami hangulata a városnak, de amikor Bolívar szülőházához akartam eljutni, a rendőrség lezárta a környéket egy frissen történt késelés miatt. A feszültség tapintható volt, és az emberek arckifejezése is sokkal komorabbnak tűnt, mint bárhol másutt Dél-Amerikában, ahol eddig jártam.

Az, hogy egyáltalán Caracasba kerültem, csak annak köszönhető, hogy Peruból hazafelé itt kellett átszállnom, és kiderült, hogy ingyen megszakíthatom az utamat egy nappal. Nem mondanám, hogy ajánlom a várost, de azt sem, hogy megbántam, hogy körbenéztem – még ha Caracas nem is az a hely, ahová szívesen visszatérnék.


Függetlenségi emlékmű - b. a. fotója

A szegénynegyedek a domboldalakra épülnek - b. a. fotója

Margarita-sziget

Margarita mindössze félórányi repülőútra fekszik Venezuela partjaitól, és igazi karibi sziget, ahol az all-inclusive hotelek, fehér homokos, azúrkék vizű strandok, hangulatos éttermek és pezsgő latin bulik mind adottak a tökéletes kikapcsolódáshoz. A sziget neve latinul gyöngyöt jelent – és valóban, a látvány és az atmoszféra tökéletesen illik ehhez az elnevezéshez.

Néhány napnyi pihenés, evés-ivás és tengerparti semmittevés után azonban elindulok felfedezni a sziget más arcát is. La Asunción, a főváros, legnevezetesebb látnivalója a Santa Rosa erőd. Egykor a spanyolok itt tartották fogva a függetlenségi háború egyik hősének 16 éves, várandós feleségét, hogy zsarolással kényszerítsék megadásra. Hátborzongató érzés belépni a sötét cellába, ahol a vastag falak mintha még mindig őriznék ennek a tragikus történetnek az emlékét.

Ahogy az autó lassan kapaszkodik felfelé az úton, a völgy mélyén egy apró fehér templomot pillantok meg. „A sziget és a halászok védőszentjének csodatévő szobrát őrzik itt” – mondja a kísérőm. Közelebbről nézve az aprónak tűnő épület egy méretes katedrálissá növekszik. Az oltár felett áll a „Völgy Madonnájának” kis szobra, amelyhez különös gyógyulásokról és csodás eseményekről szóló történetek fűződnek. Valami megmagyarázhatatlan nyugalom száll meg, és ez az érzés elkísér a délután további részében is.

A nap hátralévő óráit a La Restinga Nemzeti Park lagúnájának csendjében töltöm, egy csónakban ringatózva. A mangroveerdők sűrű ágainak ölelésében madarak csárognak, miközben a révész gyakorlott mozdulatokkal navigál a vízi „utcák” kusza hálózatában. Az idő itt mintha lelassulna, és a természet minden nesze a sziget varázsát erősíti.


Canaima

Utam a Canaima Nemzeti Park felé vezet, a vízesések és táblahegyek varázslatos vidékére, amelyet az UNESCO már évekkel ezelőtt a Világörökség részévé nyilvánított. Puerto Ordazból indulok repülővel, és az ablakon kitekintve lenyűgöző látvány tárul elém: az őserdők végtelen zöldjéből különleges, lapos tetejű táblahegyek emelkednek ki. A geológusok szerint ezek a világ egyik legősibb sziklaképződményei, és az itt élő növényfajok egyharmada sehol máshol nem található meg. A nemzeti park hatalmas területén alig van kiépített út, így a nagyobb távolságokat csak kisrepülőgépekkel lehet megtenni, míg a földön a folyók és keskeny ösvények biztosítanak összeköttetést.

A semmi közepén, egy turistáknak kialakított táborhelyen éjszakázom. Másnap túravezetőmmel kenuba szállunk, és egy közeli indián közösséget keresünk fel. Ezen a vidéken a pemonok élnek, akik a táblahegyeket – amelyeket tepuiknak neveznek – szent helyeknek tartják. Hitük szerint ezek a mawarik lakhelyei, olyan ember formájú lényeké, akik képesek elrabolni az élők lelkét. Hagyományaik tiltják, hogy a magaslatokra merészkedjenek, ám a turisták érkezése óta egyre többen vállalkoznak túravezetőként, így lassan feloldódik ez az ősi szabály.

A pemonok mindmáig szoros kapcsolatban élnek a természettel, és bár egyre többen vállalnak munkát a turizmusban, sokan továbbra is önellátó módon élnek. Saját kezükkel építenek házat, fonnak függőágyat, készítenek szandált, furulyát – sőt, még konzervet is. Az évszázadok során megtanulták, melyik növény milyen betegségre jó, hiszen a környéken sem kórház, sem orvos nem elérhető. A világ változik körülöttük, de a természethez fűződő mély kapcsolatuk továbbra is meghatározza mindennapjaikat.


Angel-vízesés

Egyszer csak azon kapom magam, hogy a Mennyországban vagyok – legalábbis a látvány ezt sugallja. Szerencsére teljesen épen és biztonságban ülök a repülőgép fedélzetén, de amit az ablakból látok, az szinte valószínűtlen. Az Auyantepui táblahegy felett repülünk, és lenyűgözve figyelem, ahogy a barnás sziklafal szaggatott pereméről egy fehér, fátyolszerű víztömeg veti magát a mélybe – az Angyal-vízesés.

A világ legmagasabb vízesése több mint 1000 métert zuhan a hegy platójáról, mielőtt eléri a völgyet. Nevét egy amerikai pilótáról, Jimmie Angelről kapta, aki 1937-ben kényszerleszállást hajtott végre ezen a vidéken, és felfedezte ezt a páratlan természeti csodát. Azóta az Angyal-vízesés mágnesként vonzza a látogatókat, akik sokszor a fárasztó, 6-8 órás túrától sem riadnak vissza, hogy a vízesés lábához eljuthassanak. A látvány minden fáradságot megér – itt a természet olyasmit alkotott, ami valóban túlmutat a hétköznapi világon.

Los Roques Nemzeti Park

Ha Margarita a tenger gyöngyszeme, akkor a szomszédos Los Roques maga a Paradicsom. Már a levegőből is lélegzetelállító a látvány: a türkizkék tenger ölelésében fehér homokszigetek bukkannak fel, mint elszórt ékkövek. A nemzeti park ötven szigete közül csupán egy, Gran Roque lakott, itt találhatók a turisták számára fenntartott pousadák (kis vendégházak).

De nem időzöm sokáig a szárazföldön – katamaránba szállok, és irány a végtelen kék, az apró szigetek világa! A táj érintetlen, csak a partok előtt horgonyzó jachtok és néhány napernyő árulkodik az emberi jelenlétről. Felcsatolom a békatalpamat, és alábukom a kristálytiszta vízbe. Odalent egy másik világ tárul elém: színpompás halrajok cikáznak, kagylók, szivacsok és korallok mindenütt – a szivárvány minden árnyalatában.

Nem véletlen, hogy Los Roques a világ egyik leggazdagabb tengeri élőhelyeként ismert. Itt a természet érintetlen szépsége és a karibi nyugalom olyan harmóniát alkot, amelyet nehéz máshol megtalálni.

Egyéb látnivalók

Jön!

További beszámolók

A venezuelai bolívar továbbra is instabil, és az infláció évről évre rombolja az értékét. A hivatalos árfolyam szerint egy dollárért meghatározott mennyiségű bolívárt adnak, de a valóságban senki sem ezzel az árfolyammal számol. A repülőtérről kilépve máris többen ajánlják, hogy váltsunk pénzt – a feketepiaci árak ugyanis sokkal kedvezőbbek, és a legtöbb helyi ezzel az árfolyammal él.

A feketepiac még mindig mozgatja az ország gazdaságát. A hivatalos árfolyamon váltó turisták számára Venezuela továbbra is egy drága úti cél, miközben a helyiek és az itt gyakran megforduló külföldiek a valódi árfolyamhoz igazítják a kiadásaikat. Egy Subway-szendvics vagy egy palack víz az utcán akár tízszer olcsóbb is lehet, ha valaki a megfelelő helyen vált pénzt. A bolívar nem konvertibilis, így a bankkártyával történő fizetés gyakran nagyon rossz üzlet – sokkal jobban jár az, aki dollárral érkezik és helyben vált.

Margarita-sziget továbbra is népszerű célpont, különösen azok számára, akik a Karib-tenger partján szeretnének pihenni anélkül, hogy a drágább karibi szigetországokba utaznának. A sziget 45 percnyi repülőútra fekszik a venezuelai partoktól, és lenyűgöző természeti adottságokkal rendelkezik. Bár nem olyan dzsungelszerű, mint az Orinoco vagy az Amazonas vidéke, a pálmafákkal borított partszakaszok és a különleges növényzet egyedivé teszik. A sziget belsejében több kisebb hegyvonulat is található, amelyek közül a legmagasabb 800 méteres magasságot ér el.

A szörfösök és kiteboardosok közössége továbbra is jelen van Margarita egyes partszakaszain, de a sziget egyre inkább a venezuelai és dél-amerikai turisták kedvelt célpontjává vált. Az árak – amennyiben valaki ügyesen vált pénzt – sokkal kedvezőbbek lehetnek, mint a Karib-térség más szigetein, de a hiánygazdaság továbbra is érezhető: egyes termékek időnként eltűnnek az üzletekből, és a turizmus a helyi ellátási problémák miatt még mindig nem működik zökkenőmentesen.

Aki ide látogat, annak érdemes dollárral érkeznie, és tájékozódnia arról, hogy hol és hogyan lehet legálisan pénzt váltani. Venezuela gazdasági helyzete még mindig ingatag, de aki tisztában van a helyi viszonyokkal, az még mindig egy izgalmas, különleges Karib-tengeri úti célként élheti meg Margarita-szigetet.


Venezuela legnagyobb folyója, az Orinoco, közel 3000 kilométeren át kanyarog, mielőtt az Atlanti-óceánba ömlik. Útja végén a folyó hatalmas deltává szélesedik, amely számtalan ágra bomlik, így alakítva ki a világ egyik legnagyobb, érintetlen mocsári területét. Az itt élő waraók, egy körülbelül 25 000 fős őslakos közösség, évszázadok óta alkalmazkodtak a dzsungel és a víz világához.

Boca de Uracoa közelében kenuba szállok, és helyi vezetőmmel indulok felfedezni a deltát. A part mentén cölöpházak állnak, amelyek az időszakos áradások ellen védenek. A dzsungelbe érve gyorsan világossá válik, hogy ami számomra áthatolhatatlan őserdő, az a waraók számára egy élő szupermarket. Vezetőm egy pálmatörzsből ehető belsőt hámoz ki, egy fa kérgéből ivóvizet fakaszt, egy bokor leveleit pedig habzó szappanná változtatja tenyerében. A piranha-horgászat sem maradhat el, és miközben én még próbálkozom, ő már a botjára akadt zsákmányt figyeli. Végül, mint egy bűvész, egy egyszerű zöld szárból egy élénkvörös virágot hajtogat, mintha csak a semmiből varázsolta volna elő.

A dzsungel élővilága lenyűgöző. A papagájokat, tukánokat és kolibriket még én is felismerem, de vezetőm számtalan más madárfajt is bemutat. Ami nekem egy rozsdaszínű gömb a fán, az számára vörös bőgőmajom. A pumákról, jaguárokról, tarantulákról, csörgőkígyókról és anakondákról órákig tudna mesélni – én viszont egyáltalán nem bánom, hogy ezekkel nem találkozom személyesen.

Végül egy waraó faluba is ellátogatunk. Már a parton nagy mozgolódás támad, a helyiek előszedik kézzel készített kosaraikat, faragott szobraikat, míg a gyerekek bogyókból fűzött nyakláncokat akasztanak a karjukra, és széles mosollyal várják a látogatókat. A kisebbek még pucéran szaladgálnak, a nagyobbak már ruhát hordanak, de ezek többségükben szakadtak és foltosak – a mindennapi megélhetés itt még mindig küzdelmes. Kunyhóik egyszerűek, bennük csupán néhány függőágy és alapvető használati tárgy található.

A közösség élete továbbra is a természet adományaira épül – a nap nagy részét halászattal, vadászattal és gyűjtögetéssel töltik. A látogatók által hozott pénz nagy segítség számukra, és szinte minden apró csecsebecsének nagyon örülnek. Bár az életük távol áll a modern kényelemtől, az Orinoco-delta egyedülálló világa egy olyan hagyományos életformát őriz, amely lassan, de biztosan fogyatkozóban van.


Egy talányos kaland az Orinocótól délre

Caracastól déli irányba tartva a venezuelai Guárico Államban lévő Cabruta az utolsó olyan város az Orinoco északi partján, ahová betonúton kényelmesen el lehet jutni. A kilencvenes évek elején, aki a túlpartra tartott, kompot volt kénytelen igénybe venni. A másik oldalon fekvő Caicara már közigazgatásilag Estado Bolivar (Bolivár Állam, Venezuela egy államszövetség, mint az Egyesült Államok, csak itt 23 állam van) része, mondhatni a civilizáció utolsó regionális bástyája. Innen délre először a szavanna, később a folyam forrásvidékén már a trópusi esőerdő az úr.

Az elhagyatott táj településszerkezete kicsit hasonló az alföldi tanyavilághoz: elszórt fincáck, haciendák, conucók és hatók jellemzik. (A felsorolt nevek aszerint tesznek különbséget az egyes vidéki gazdaságok - alapvetően farmok - között, hogy az ott lakóknak mi a fő tevékenysége. Más elnevezéssel illetik az állattenyésztéssel, mással a növénytermesztéssel, s megint mással a kettő kombinációjával foglalkozó birtokokat.) A lényegi különbség errefelé leginkább a birtokok méretében, s egymástól való távolságukban keresendő: nem ritka, hogy két szomszédos gazdaság főépülete egymástól akár száz kilométerre van. A farmokon személyzet dolgozik, s amennyiben adásvétellel kicserélődnek a tulajdonviszonyok, a személyzet legtöbbször marad. Errefelé hatalmas biznisz a kerítésépítés, olykor több száz kilométeren kell felhúzni, hiszen mindenki védi a marháit meg lovait.

A lassú komppal átkelünk a folyón. Caicarában sörökkel töltjük fel a hűtőládánkat, jeget veszünk, s nekiindulunk a szavannának. (Ezt a tájegységet az Orinocótól északra Venezuelában llanóknak nevezik.) A területet elsősorban a panáre csoporthoz tartozó indiánok, meg javarészt meszticek lakják. A mintegy 1200 lelket számláló törzs egyfajta átmenetet képez az urbanizált és természeti világ között, nem élnek rejtőzködő életmódot, de nem is civilizálódtak. Kapcsolatban állnak a közeli teleülésekkel, eljárnak vásárolni, vagy orvoshoz, esetleg munkásnak szegődnek valamelyik közeli farmra, vagy a maguk által készített csecsebecséket árulják a helyi piacokon.

Vagy kétszáz kilométerre keletre járunk már Caicarától, amikor egy kisebb panáre falura bukkanunk. Alig húsz indián él itt, négy ház áll a falu főterén, egy meg kicsit hátrébb éppen épül. Két barátom az indiánokkal ismerkedik, én inkább a készülő malocát fotózom. Hosszú, vékony gerendákat vágnak, azokat növényi rostokból sodort kötöző anyaggal illesztik egymáshoz, majd az egészet sűrű pálmalevelekkel befedik. A tetőszerkezet pár év alatt az enyészeté lesz, ilyenkor újat csinálnak. A házépítő két indián kezei között nem ég, legfeljebb csak pislákol a munka; lassúak, megfontoltak, látszik a hozzáállásukon, hogy errefelé máshogy értelmezik az idő fogalmát. Nem kapkodnak, amikor elkészül, elkészül, idő van bőven…

Éppen azon gondolkodok, vajon ilyen mentalitással mikor lesz beköltözhető a kégli, amikor Laci futva kiabál, s utasít, azonnal rohanjak az autóhoz.
Mindhárman bepattanunk, s padlógázzal indulunk.
- Mi történt? – kérdezem – amikorra Laci arcára már kiül a biztonság nyugalma.
Most ő vezet, figyelnie kell, út nincs, legfeljebb keréknyomok, de azok sem mindenütt. Szóval nem jó feleslegesen zavarni.
- A panárék magvakból, meg kajmán fogakból készített nyakláncokat akartak
ránk sózni, mégpedig olyan áron, amennyiért kazettás magnót lehet kapni a caracasi szupermarketekben. Erre én elmosolyodtam, amivel sikerült alaposan felidegesítenem őket. Ellenségessé váltak, ezért kellett angolosan távozni. A pofátlanságnak is van határa!

A csapásokon vagy egy órán keresztül hajtunk déli irányba. A szavanna leginkább mantecóból és chaparróból (két kisméretű helybéli fa, a chaparro leveleit smirgliként lehet használni, a manteco meg kiváló tűzifa) álló ritkás bozótja sűrűsödni kezd, más fajok is megjelennek, kezd kizöldülni a táj. Itt-ott feltűnik egy-egy buritpálma (vagy ahogy ott hívják, moriche pálma), vagy a kisebb folyókat övező vékony galéria erdő. Elérünk egy dús ligetet, leparkolunk, s úgy döntünk, megfürdünk a Cuchiveróban. Az Orinocó mellékfolyója itt elég keskeny, nem túl vonzó sárgásbarna vizű, viszont nem annyira meleg, mint a forró március végi levegő, úgyhogy jól esik megmártózni benne. Így tesz a közelben egy jaguár is, ügyet sem vetve ránk pancsol az üdítő vízben.

A lubickolás végeztével visszatérünk az autóhoz. Ideje indulni, nemsokára tábort kell vernünk, vacsorát kell főznünk, mert ránk fog esteledni. Itt a trópusokon pontban hatkor már gyakorlatilag sötét van, jobb elkerülni, hogy ne lássuk, merre verünk tanyát, meg mit eszünk.

Nyitjuk ki a kocsi ajtaját, s a meglepetéstől köpni-nyelni sem tudunk! A szélvédő ezer üvegszilánkra törve, a kocsi belsejében, az első ülésen egy tégla méretű terméskő díszeleg.
- A fenébe! Ez az indiánok aljas bosszúja! – gondoljuk. Aztán hárman izgatottan
meghánytuk-vetettük a dolgot.

Kb. 30 kilométeres átlagsebességgel hajtottunk, tehát legalább harminc kilométerre távolodtunk el a falutól. Útközben egy lelket sem láttunk. Sem gyalog, sem futva, sem kerékpáron, sem lovon. De lovuk nem is volt az indiánoknak, úgyhogy ez a verzió nem játszik. A fürdés legfeljebb fél órás volt, tehát, ha azonnal utánunk eredve követtek volna minket, akkor nem csak öt tüdeje kellett volna legyen az illetőnek, hanem legalább 25 km/h sebességgel kellett volna futnia. És nem perceken, hanem legalább másfél órán keresztül! Meg nyilván láttuk is volna a visszapillantó tükörben a dühtől tajtékozva vágtázó, kezeivel hadonászó mérges indiánt. Akkoriban Carl Lewis futhatott mintegy 36 km/órás sebességgel, de ő az aktuális rövidtávú olimpiai sprintbajnok, a világ leggyorsabb embere. Képtelenség, hogy egy vézna bennszülött ilyen nyúllábú és ilyen kitartó legyen! Internet, skype, chat, twitter, mobiltelefon anno még a fővárosban is alig volt, nemhogy az Orinoco forrásvidékén, a világ hátsó udvarában. Úgyhogy egyértelműen arra a megállapításra jutunk, hogy nem a bosszúszomjas indiánok tették. Viszont ha nem ők, akkor valaki más! De ki az a valaki? A panárékon kívül órák óta nem láttunk embert, és a fizika ma ismert törvényei alapján magától nem repül egy kő.
Ettől a talánytól máig nem tudok aludni, pedig már több mint harminc év telt el azóta. Sajnos, az igazság ezúttal is odaát van…(Elter Karcsi emlékezik, 2021)

Fotóegyveleg

Vissza az elejére


Kommentek

Vargha B., 2019. 02. 08. 18:34
Viktor!

Nem szeretnék vitába bonyolódni Veled, de azért tényszerűen megállapítható, hogy a minél szó az magyarul van, a minnél pedig, venezuelaiul....


Szabó Viktor, 2019. 02. 08. 15:40
Nem nehéz megállapítani, hogy a jelenlegi Venezuelai helyzet az Egyesült Államok hibája, mivel már nem tartja kezében az egész Amerikai kontinenst, mint egykor és nagy hiány neki Venezuela olaja, de nem is baj, minnél kevesebb ország van az USA kezében annál jobbl.


Új hozzászólás beküldése

Név:
E-mail cím:*
Hozzászólás:


* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon