ÚTIKRITIKA.HU / Marokkó






hirdetes

útikritikák


Marokkó

Egészség | Közlekedés | Étkezés | Vásárlás és pénzváltás | Szórakozás | Közbiztonság | Magyar külképviselet | Egyéb hasznos információk | Fotóegyveleg

.

Az országutak zömében szép hegyek és dombok mentén húzódnak - s.i. fotója

Egészség

A WHO ajánlásai alapján Marokkóban külön oltási kötelezettség nincs, mert az európaitól nagyban eltérő fertőzési veszély nem áll fenn, a Hepatitis A és B fertőző betegségek ellen ugyanakkor ajánlatos indulás előtt védettséget szerezni. A hazaitól eltérő hétköznapi higiéniai körülmények és baktériumflóra miatt azonban gyomor- és bélpanaszok jelentkezhetnek egyeseknél. A fentiek miatt a frissen fogyasztott gyümölcs- és zöldségfélék, valamint a kezek alapos mosása, illetve a húsok alapos megsütése javasolt. A fokozott higiéniai követelmények betartását minden esetben javasoljuk. Marokkóba beutazó állampolgárainknak javasoljuk a tartózkodás idejére érvényes és a legteljesebb kockázati területekre (beleértve a további orvosi kezelés céljából való Magyarországra vagy Európába szállítást, illetve a halott szállítást) kiterjedő biztosítás beszerzését. Télen a nyirkos időjárás miatt gyakoribbak a légúti megbetegedések. A napszúrás és a leégés veszélye jóval magasabb a hazainál, mivel a napsugárzás intenzitása nagyobb.

Főtéri protkó választék, foghúzóval és kihúzott fogak sokaságával  - Kriszta fotója

Kisebb panaszok esetén a sűrű patikai hálózat gyógyszerészei is hasznos tanáccsal tudnak szolgálni. A közkórházakkal ellentétben a magánklinikák és magán orvosi rendelők többségének színvonala jó, a gyógyszerek és az orvosi ellátás költségei azonban magasak (egy orvosi konzultáció ára 15-25 EUR). Az országban gyakorlatilag kapható minden Európában forgalmazott gyógyszer vagy azzal egyenértékű termék, speciális kemoterápia esetén azonban érdemes a szükséges gyógyszereket magunkkal hozni. A kapható gyógyszerek nagy része francia gyártmányú vagy francia licenc alapján készül helyben.

A közszolgálati (állami) mentőszolgálat (protection civile) elsősorban a nagyvárosokban és a jelentősebb országos főutakon működik elfogadható gyorsasággal (de orvos nélkül). Orvossal kiszálló mentőt csak a magán mentőszolgálatok működtetnek. A magyar társadalombiztosítás Marokkóban nem érvényes, így még a sürgősségi ellátás költségeit is felszámolják. Ezért javasoljuk, hogy a tartózkodás idejére érvényes és az orvosi kezelés céljából való Magyarországra vagy Európába szállítást, illetve a halott szállítást is lehetővé tevő biztosítással rendelkezzenek.

  • Mentők: 0537-20-20-20
  • Magán mentő szolgálat: 0537772309

"Vannak magánkórházak és állami kórházak. A turisták a legtöbb esetben a magánkórházakat választják, ezek nagyon modern technikával vannak berendezve, európai szintet hozva. Természetesen minden drágább, mint a rendes kórházakban. (Néhány példa: szülés állami kórházban 750 DH + 250 DH/éj ellátás, magánkórházban 1500 DH; magánkórházi díjak: szakorvosi rendelés 200 DH; háziorvos 130 DH; fogtömés 300-450 DH; vakbélgyulladás 3000 DH.) Biztosítás nélkül nem éri meg kiutazni, kb. 600 dirhamért (kb. 60 EUR) jön ki az orvos a szállodához. Fontos aranyszabály, hogy helyi bajokra, csak helyi gyógyszereket szedjünk. Mivel még a baktériumok mások, az európai gyógyszerek sokszor nem hatnak, viszont mindegyiknek van egy marokkói megfelelője, ezeket érdemes használni, ha szükség lenne rá. A helyi gyógyszertárban segítenek, csak mondjuk a gyógyszer elterjedt nevét és már tudják is mit kell adni." (László Orsi, Vista, )

,, Számíts rá, hogy sok helyen marokkói WC lesz, ami gyakorlatilag egy mélyedésből áll, amihez le kell gugolni, majd egy üveg vízzel leöblíteni. (2020)" forrás

Bizalomgerjesztő rötyi Rabat kézműves piacán - ervi fotója

Egészségügyi tanácsok:

  • Bár a nagyvárosokban a csapvíz ivásra alkalmas, de nem ajánljuk annak vagy a belőle készült jégnek a fogyasztását. Kizárólag palackozott víz fogyasztását javasoljuk, mely mindenütt kapható. Másfél liter ásványvíz ára: 150-200 Ft
  • Gyógyszerek: Érdemes hozni néhány alapvető gyógyszert: láz- és fájdalomcsillapító, görcsoldó, has fogó, hashajtó, megfázás- és torokfájás elleni szer, kalcium pezsgőtabletta, sebfertőtlenítő szer. Jó szolgálatot tehet egy lázmérő, néhány ragtapasz és fásli.
  • A Marokkóba látogató magyar állampolgárok a marokkói Egészségügyi Minisztérium arab és francia nyelvű honlapján szerezhetnek naprakész, részletes információkat a H1N1 új influenza vírus terjedésének marokkói helyzetéről, a megbetegedésék számáról és a helyileg javasolt megelőző és védekező intézkedésekről. Az érdeklődők a minisztérium által működtetett ingyenes telefonszámon: No. Eco: 0801 00 47 47 is választ kaphatnak kérdéseikre.

,, A csapvizet a helyiek sem nagyon isszák, te se tedd! Fogmosáshoz is inkább ásványvizet használj! A jégkocka is csapvízből készül. A zöldségeket is csapvízzel mossák meg. Amit előtted sütnek, főznek, az ehető. Koszos piacon, útszéli árusnál nem eszünk.

Tapasztalt utazók a pálinkára esküsznek. Étkezés előtt, után egy-egy kupica, és nemhogy baktérium, de bélflórád sem marad. Mondjuk a magyarok a fogfájásra is pálinkát isznak, szóval talán ez nem mérvadó.

Mentők: 0537-20-20-20      Magán mentő szolgálat: 0537772309

(2018)" forrás


,, Egy hétig az utcán kajáltunk, mosatlanul ettünk gyümölcsöt, frissen facsart gyümölcsleveket ittunk, de nem volt semmi gond.  (védé, 2017)"


,, Higiénia: A szállások mind rendben voltak, a szemetet minden nap összeseperték a városokban reggelente. A bazárokban por bőven van, a sok állattól pedig a szagok is belengik az egész országot. Ételmérgezést nem kaptunk, ami kisebb csoda a hűtő nélkül tárolt nyers húsok miatt, persze kicsit is gyanúsabb helyen nem mertünk enni. Most egy kicsit gyávábbak voltunk, mint legutóbb, talán ez volt az oka, hogy kevésbé lett low budget a költségvetés. (2018)" forrás

Közlekedés

,, Ha valaki Spanyolországból utazna át Marokkóba, megéri komppal menni. A városok közötti közlekedésre a CTM busztársaság tökéletesen bevált, utólag kiderült, hogy online is lehet jegyet venni rá (www.markoub.ma). A poggyászért fizetni kell pluszban 1 eurót. A vonatot is ajánlom, teljesen biztonságos vol. Párszor használtam taxit, ami elég olcsó, de érdemes alkudni. A legdrágább utam a reptérre volt, 6 eurót fizettem. Egyébként a városokon belüli közlekedést káosz jellemzi, zebrát nem használnak, mindenki keresztül-kasul járkál. Még gyalogosan is óvatosnak kell lenni, nehogy egy robogóval vagy lovasszekérrel ütközz. (2020)" forrás


Eredetileg autót szerettünk volna bérelni, mivel azzal mégiscsak mobilisabb az ember és könnyebb felfedezni mindent. Ezt a dolgot gyorsan elvetettük miután megláttuk, hogy az autóbérlős cégek kivétel nélkül horror összegű kauciót (deposit) zárolnak minden bérlés alkalmával. Ez a brutál kaució azzal magyarázható, hogy a marokkói közlekedést össze sem lehet hasonlítani az európaival. Mennek amerre látnak, nyomják a dudát folyamatosan, mintha nem lennének szabályok. Utólag, az ottani tapasztalatok alapján örülök, hogy végül nem béreltünk autót.

Mivel valahogy el kellett jutnunk Agadirba, így előre foglaltunk privát transzfert a ZIP Transfers oldalán fejenként 44€-ért oda-vissza (őket már említettem a Portós bejegyzésemben). Nagyon meg voltunk elégedve a szolgáltatással. A kisbusz abszolút elfogadható állapotban volt, kaptunk vizet is, a nekünk küldött sofőr (Amín) pedig hatalmas figura. Volt időnk megismerni a kétszer 260km autókázás során. Sok érdekességet mesélt marokkóról és az ottani életről. (2019) forrás

Közutak

Műszakilag az országos főutak jó állapotban vannak, a városokban kevésbé, túlzsúfoltságuk és a közlekedők (emberek, állatok, vontatott és önjáró két- és négykerekű járművek) alacsony fegyelmezettsége, illetve az autópark átlagosan rossz műszaki színvonala miatt azonban nagy a balesetveszély, különösen a hegyekben, illetve éjjel és csapadékos időben. A kapus rendszerben fizetős autópályák magas műszaki színvonalúak és biztonságosabbak: Tanger – Rabat - Casablanca – Settat – Marrakesh - Agadir, illetve Rabat – Meknes – Fes- Oujda között.

Aki maga szeretne kirándulni, akár többnapos utakra is érdemes elindulni bérelt autóval. Arra mindenképpen figyeljünk, hogy az autónak is és minden utasnak is legyen teljes körű biztosítása. A légkondi nélküli bérelt autó nem opció. 

,, Marrakesh - Ait Ben Haddou - Todra Gorge - Merzouga - Marrakesh útat tettem meg. Az útak jók, a sivagtag környékén gyengébb, de nekem Nógrád megyei tapasztalatokkal nem volt gondom az út minőséggel. A közlekedés a városokban káosz, vidéken jobb. Igazi káosz: sáv tartás nincs csak fúrakodás, biciklis, motoros, gyalogos jöhet bárhonnan. Ha tapasztalt és magabiztos vezető vagy, akkor bevállalható, de a várásokban meg fogsz izzadni az garantált. Sziciliánál sokkal rosszabb. Mondjuk bizonyos szempontból Grúziához tudnám hasonlítani, ha ez segít (2018)" forrás

Figyelem! Marokkó világviszonylatban az elsők között van az autóbalesetek gyakorisága és súlyossága tekintetében. A közúti közlekedés különös óvatosságot igényel, a muzulmánok böjti hónapja, a Ramadán idején, valamint a nyári hónapokban, amikor az Európában dolgozó marokkói vendégmunkások tömegesen térnek haza gépkocsival. Ritkán ugyan, de előfordul megtévesztés révén (pl. balesetet, műszaki hibát színlelve) végrehajtott útonállás, rablás.

"Marrakechből Agadirig kitűnő autópálya van 91 MAD-ért (9 EUR), de 120 km-es sebességkorlátozással és 2-3 mobil kamerával. Mivel csak 7 km (!) az engedélyezett túllépés engem a 131 km/óra sebességért 300 MAD-ra, míg a sztádakapunál – ahol a 40 helyett 61-et mértek – 500 MAD-ra akartak helyszíni bírságolni. (2015)" forrás


,, A vonatközlekedéssel semmiféle nyomós negatív tapasztalatunk nem volt, de mindenképpen érdemes 1. osztályra venni a jegyünket. Légkondis, kényelmes fülkék. NYOLC! órát utaztunk Marrakesből Fez-be! Ki lehetett bírni. (Bonneville, 2017)


,, Marokkó útjai többé-kevésbé rendben vannak, bár az Atlaszban gyakran futottunk bele víz által elmosott utakba, hidakba, amiket évek óta nem javítottak meg, olyankor egy kicsit földutazni kellett. Mindenhol nyüzsögnek a pénznyelésre szakosodott traffipaxozó rendőrök, többször két semmi között az úton is mértek, de leggyakrabban a települések környékén. Egy Marokkó roadtripet nem lehet megúszni anélkül, hogy párszor ne állítsanak meg. Általában kifejezetten a büntire megy a játék. Előszeretettel ugranak elő a semmiből, fa(l) mögül, főleg 60-as tábla után, és ha 64-gyel megyünk már elmeszelnek. Nekünk többször is 100 -200 dirhamunk bánta az eszeveszett száguldozást. (2018)" forrás


A VILÁG LEGBALESETVESZÉLYESEBB ORSZÁGA. (Wikipedia). Igen,tapasztaltam. Robogó, 4 fős család,papucsban bukósisak nélkül ,apa vezet utána ül a fia,a lánya majd az anya. 1 hét alatt 3 balesetet láttam. Övet NEM használnak, de a rendőr megállított gyorshajtásért,elengedett amúgy. A városon kívül viszont,kíváló utak,sztrádák azokon pedig Európai szintű pihenőhelyek jó kajálási lehetőséggel. (2022)

Tankolás

Európai szabványnak megfelelő minőségben lehet kapni a nagyobb benzinkutaknál ólommentes benzint és dízelolajat (a kisebb, különösen a vidéki kutaknál nincs mindig ólommentes benzin).

A magyarországitól vagy európaitól eltérő közlekedési szabályok, illetve szokások

A közlekedési lámpa (villanyrendőr) pirossá válásával egy időben vált a másik, keresztirányú forgalmat irányító lámpa zöldre, biztonsági időköz nincs. Zöld jelzésben is ajánlott körültekintéssel behajtani, mivel néha a piros jelzésen is áthaladnak, vagy azért, mert a lámpák egy része nem vagy rosszul működik. A körforgalmak elsőbbségi rendjét külön táblák jelzik, az irányjelzőt nagyon ritkán használják. Körforgalomba belépve nagy körültekintéssel közlekedjünk!

Figyelem! Gyakran bosszankodhatunk az előttünk haladó gépkocsi vezetés közben élénken beszélgető sofőrjére, vagy a kétsávos út kellős közepén haladó autósokra. Ilyenkor fény vagy hangjelzéssel adhatjuk az előttünk haladó tudtára, hogy mögötte mások is közlekednek. Előzésbe csak akkor fogjunk, ha látjuk, hogy vették jelzésünket.

Gyalogos közlekedés

A gyalogosok többsége körültekintés nélkül lép le bárhol az úttestre, az úttesten való gyalogosforgalom gyakori, a sávtartás nem jellemző, a taxik a legnagyobb forgalomban tiltott helyen is hirtelen megállnak Az órával nem rendelkező parkolóhelyeken mindenütt találhatók kék ruhás „felügyelők” - akik a kocsikra borravaló (1-2 dirham) ellenében ügyelnek. A közlekedési bírságok magasak és a helyszínen fizetendők.

Taxi

Kétféle taxi van, a szürkében általában 7-8 fő fér el (plusz a sofőr) és városon kívül közlekednek, a kék kicsi taxik pedig max. 3 fősek (plusz a sofőr) és városon belül fuvaroznak.

A városokban kis (petit taxi) és nagy vagy iránytaxik (grand taxi) bérelhetők. A kistaxi viteldíja km-függő, de a taxióra ritkán működik, az iránytaxik ára fix. Kistaxival a városokat nem lehet elhagyni, vidéki úthoz kizárólag a nagyok vehetők igénybe előre kialkudott árért. A poggyász szállításáért – a távolsági buszokhoz hasonlóan – külön díjat kell fizetni. A taxik nagyobbik hányada régi évjáratú és rossz műszaki állapotú autó – de a szolgáltatás ára összességében alacsony.

Tömegközlekedés

A nagyvárosokban van autóbusz-közlekedés, de színvonala kevés kivételtől eltekintve alacsony. Rabatban átadták a várost átszelő villamos vonalat.

Vasút

Tanger - Rabat - Casablanca-(El Jadida) - Marrakesh, illetve Rabat - Meknes - Fes - Oujda működik. A casablancai repülőtér épületéből óránként van vonat Casablancába, illetve Rabat, valamint kis kitérővel Marrakesh felé. Műszaki és biztonsági színvonala jó.

"A Marokkói Vasúttársaságról (ONCF) egy jól megszerkesztett háromnyelvű honlapról tájékozódtam. Kiderült, hogy a jegyek jóval olcsóbbak, mint itthon, a nagyméretű poggyászt pedig csomagként fel lehet adni az olyan vonatokra, melyek poggyászkocsival közlekednek. A gyakorlatban persze semmi nem ment simán. A poggyászleadás zárva volt, a cseppet sem előzékeny állomásfőnök pedig kijelentette, hogy ma már biztosan nem utazhatunk együtt a biciklinkkel. Besötétedett, de még mindig sokan várakoztak a peronokon, senkit sem zavart, hogy az emberek fel-le ugrálnak a mozgó vonatokról. Este háromnegyed 11-kor futott be az éjszakai szerelvény. Igényes, komoly vonat volt, csak hálókocsiból állt, és a kalauz mellett minden hálókocsihoz külön személyzet járt, mintha csak egy guruló szállodáról lett volna szó. Szerencsére a bringák szállítását is meg tudták oldani, mi pedig végre száguldhattunk nyugat felé az éjszakában. Megmosakodtunk, majd végigheveredtünk a kényelmes, puha ágyon, és szép lassan álomba merültünk a csendesen zakatoló szerelvényben." forrás


"A vonaton is rend, tiszta, újszerű bőrülések. Szemmel láthatólag a műbőr huzatot bicskával felhasogatni nem tartozik bele szorosan a helyi folklórba. Nagyon úgy néz ki, hogy nemcsak az osztrák vasutak lesznek tőlünk fényévnyi távolságra, de hamarosan a CFR, a román államvasutak után a marokkói is lehagy bennünket." forrás


,, Marrákesbe laza nyolcórás vonatúttal lehet eljutni Fezből – meg persze aki itt kezdi a túrát, közvetlenül Ryanairrel Budapestről. A vonat egész európai, tiszta, kulturált, nagyjából annyiba kerül a vonatjegy, mint itthon. Mivel kétóránként jár, megszakíthatjuk, így ki lehet szállni akár a fővárosban Rabatban, akár Casablancában. Mi Meknesben tettünk egy kört, rendkívül tanulságos, volt, a belváros elképesztően lepusztult és nyomorúságos volt, de itt is minden úgy nézett ki, mint Fezben – minden utca bazársor. Mi Rabatot és Casablancát kihagytuk, nem is lett volna időnk rá, és annyira nem is vonzott a koszos nagyváros. Ráadásul itt rengetek utas felszállt, vagyis ha itt szállunk fel, aligha lesz ülőhelyünk. (2018)" forrás


,, Vonattal utaztam Casablancából Marrakeshbe. Mivel egy járatot töröltek a következőn akkora tömeg volt, hogy fel sem fért mindenki, én is már csak az ajtóban kaptam helyet. A vonaton ugyan tilos a dohányzás, az ajtókhoz kijárnak az utasok menet közben füstölni. Általában hasist. És vannak olyan jófejek, hogy meg is kínálnak. Egy koma miután hozzátette, hogy „ez a hegyekből van, nem európai szar. Ez kiüt tesó.” Inkább visszautasítottam, nem biztos, hogy jó poén lett volna egyedül egy idegen nagyvárosban atomkészen kóborolni. A hosszú vonatút alatt elbeszélgettem pár formával, egy fiatal srác pedig pár hasis után egész úton készségesen tolmácsolt a minimál angoltudásával, így mindenkivel tudtam dumálni, aki megfordult a vonat végében. (2018)" forrás

Távolsági busz

Minden város elérhető ezzel, színvonala (pontosság, műszaki állapot, kényelem) busztársaságtól függően nagyon változó, de általában alacsony. Francia, spanyol és olasz városokba is közlekednek.

Biztosítás

Mindenféleképpen javasolt biztosítást kötni a személyek esetében az alábbi kockázatokra: teljes körű sürgősségi ellátás és gyógykezelés, súlyos betegség esetén repülőgépen történő hazai vagy európai kórházba való szállítás, halott szállítás. Gépkocsival történő utazás esetében a Marokkóra is érvényesített nemzetközi kötelező biztosításon túl javasolt teljes körű biztosítást (casco) kötni az autóra.

Autóbérlés

"Az autóbérlést nem ajánlanám, nincs is nagy hagyománya és a választék se nagy. A kaotikus közlekedésről nem is beszélve. A nagyvárosokban nagy a forgalom, az összekötő kisebb utakon pedig figyelmesen kell kerülgetni a kerékpárosokat, gyalogosokat és az útra tévedő állatokat. A közlekedési tábláknak nincs túl sok jelentősége. A keleti részeken és a hegyekben meredek szakadékok vannak. Marrakech és Ourzazate közötti hegyeken át vezető 2200 méteres szerpentin csak azoknak ajánlott, akik bírják a strapát. A látvány viszont kárpótol minden egyes kanyarért, gyönyörű az Atlasz-hegység gyűrt nyúlványa, ahogy minden napszakban más-más arcát mutatja." (L. O., 2013)


,, A kocsibérlés rendben volt, online foglalva a reptéren kis papírmunkával a miénk volt az autó - ami viszont feszengésre adott okot az az 1200 euró kaució volt amit a hitelkártyámon zároltak a bérélés idejére. A közlekedés először fura volt de aztán belejöttem és ahogy más én sem tartottam be semmilyen Európában megszokott közlekedési szabályt. Ez a fajta káosz meglehetősen jól működik, nem igazán láttunk balesetet max 1-2 is koccanást. A folyamatos figyelem viszont elengedhetetlen, valóban néha centikkel suhannak el melletted a helyiek. Tapasztalat vezetőknek szerintem nagy bajuk nem lehet. Az utak minősége meghaladta az elvárásainkat - igaz az autópályán az útdíj nem is olyan alacsony. (2018)" forrás


,, Nekünk 4 fővel a kocsibérlés volt a legcélszerűbb és legkényelmesebb. A legtöbb és legtávolabbi helyeket egyértelműen saját járgánnyal lehet bejárni. Vannak olcsó buszjáratok, és a városok között közlekedő Grand Taxi nevű, amikor megtelik indul típusú olcsó iránytaxik is. Északon jó a vonat közelekedés is.

Autót sem itthonról előre béreltem, mivel netes értékelésekben sokan ajánlották a helyi autókölcsönzőket. Marrákesben intéztünk kocsit is az érkezés utáni napon, bár az elején kicsit meg voltunk lőve, mert a Ramadán vége meg a szombat, meg ki tudja mi miatt egy csomó üzlet zárva volt. Szerencsére a kereskedő szellem azért nem csukott be, a neten kikutatott cégekkel a telefonos versenytárgyalás nyertese a Majdoline Travel lett. Egy vadonatúj Dacia Logant kaptunk 28 euró/nap áron, ami tartalmazott teljes önrész eltörlő biztosítást is, lehetett kártyával fizetni, és a multikkal ellentétben nem zároltak semmit a kártyán biztosítéknak. Ráadásul nagyon közel vannak a Djemaa El Fna térhez, és a medinához, ahol a legtöbb riad szállás van. A kocsit a medinában vettük fel, és a reptéren adtuk vissza külön díj nélkül. Szezonban (tavasszal és ősszel ) lehet, hogy érdemes előre szervezni a kocsit, feltehetően akkor azért nehezebb ilyen olcsón hozzájutni. Korrekt cég.

Marokkóban a legtöbb helyre normál aszfalt úton átlagos kocsival el lehet jutni, terepjáró csak akkor kell ha kifejezetten offroadozni szeretnénk. A Draa völgyében, a Szaharában és az Atlaszban erre sok lehetőség akad, de terepjárót bérelni értelemszerűen sokkal drágább, nekünk ez a kocsi elégséges volt a körútra. A benzin olcsóbb mint nálunk, 330 Ft körül volt. (2018)" forrás


,, Az ötödik naptól béreltünk autót egészen addig, amíg Fezben le nem adtuk a reptéren. A Discover Car Hire nevű oldalon foglaltuk a Holiday Inn Car Rental helyről, és mivel nem azt a helyet írták átvételi helynek a visszaigazoló papírra, mint ahova először vitték nekünk a kocsit, nem volt bankkártya leolvasó a pasinál és megúsztuk a 10.000 dirhamos depositot (kb. 300.000 Ft). Hitelkártya mindenképp kell amennyiben mégis van deposit, és nem nagyon találtunk semmi olyan helyet, ahol kevesebb lenne ez az összeg.

Helyben is lehet bérelni, lehet hogy olcsóbb és kevésbé körülményes, de mi biztosra akartunk menni. Az extra költség volt, hogy nem ugyanabban a városban adtuk le a kocsit, mint ahol átvettük, ha újratervezném az utat, emiatt valahogy jobban átszervezném (pl. a sivatagi túrát is lehetett volna úgy foglalni, hogy ne Marrakeshbe vigyenek vissza, hanem Fezbe). A kocsit lyukas kerékkel kaptuk, ami az állandóan pittyogó alacsony keréknyomás jelzésből derült ki, de mivel a legkisebb faluban is van benzinkút és nyomásmérő is, pár óránként felfújtuk, a következő bérlőre toltuk át a problémát.

A benzin olcsóbb, mint nálunk, 11 dirham körül volt. Városokban tényleg annyira tragikus a közlekedés, mint ahogy azt olvasni lehet, kezdő jogsival semmiképp sem ajánlott, de nagy rutinnal rendelkezőknek is igénybe veszi az idegrendszerét. A városokon kívül nincs egy lélek sem, ott sokkal jobb a helyzet. Az út tele van rendőrökkel, egy 200 km-es szakaszon legalább 10 ellenőrzés várható, de szinte kizárólag a gyorshajtást büntetik (azt viszont annyira, hogy hiába van városvége tábla, nem lehet többel menni). (2018)" forrás


,, Nem vezetek rosszul, több éve Budapesten gyakorlom, de ez Marokkóban olyan volt, mintha most először kerültem volna a forgalomba. Egyszerűen az egészet a rendezettség teljes hiánya jellemezte. A sötétben kivilágítás nélkül mindenki mindenfelé ment, jelzések nélkül. Ami még plusz nehezítő tényező volt, hogy a városban mindenhol nagyon erős volt a szálló por, ettől úgy tűnt, mintha ködben kellett volna haladnunk. Nem bíztam sem az autóban, sem a forgalomban lévőkben és igazából magamban sem. Teljesen kívül kerültem a komfortzónámon. (2019)" forrás

Kerékpár

"Elég erős volt a kontraszt Spanyolországhoz képest. Az addig széles, jó minőségű út tele volt kátyúkkal, az emberek, autók, motorok, teherautók, állat vontatta szekerek semmilyen közlekedési szabályt nem ismerve haladtak rajta. Pontosabban egyetlen szabály érvényesült: mindig a nagyobbnak volt elsőbbsége. A romos házak piszkos, sárgás-barnás kockákra hasonlítottak kicsiny ablakokkal. Járda nem volt, csak por, mocsok és iszonyú régi, lepukkant autók, motorok, teherautók. Sokan az út szélén szerelték őket, mert elég gyakran megadták magukat a nagy melegben és porban. Tudtommal egy dologban világelső Marokkó, a közlekedési balesetek gyakorisága és súlyossága tekintetében. Nem volt túl biztató tény ez egy kerékpáros számára." forrás

Étkezés

Az éttermi, kávéházi árak a borravalót nem foglalják magukban. Ennek általában 10% a mértéke. A szállodai személyzet szolgálatait 5-10 dirhammal (0,5-1 Euro) lehet honorálni.

Marokkóban járva amit nem érdemes kihagyni: útszélén frissen préselt gránátalmalevet inni (10-20 dirham, 1-2 euró), legalább egyszer egy riadban megszállni, kipróbálni a marokkói hammamot, alkudozni a medinában.
Mi a gasztronómiától nem voltunk elájulva, bár a kedvencünket, a citromos-olivás csirke tajine-t azóta is emlegetjük. Érdemes a piacon is enni, ha bírja az ember gyomra. (2022)

A világ legfinomabb frissen facsart narancsléje - fotó by Elter

,, Megfordultam már egy két helyen de ennyire jókat sehol sem ettem. Lehet, hogy az én ízlésemhez áll csak nagyon közel a helyi konyha, de nem bírtam betelni vele. Reggelente a francia gyarmati időkben meghonosodott Patisserie -ben kezdtem. Az ilyen kis francia pékségekben hatalmas a válaszék az olcsó és nagyon finom péksüteményekből. A helyi éttermek sem kifejezetten drágák. Előételnek a Harrirát érdemes kipróbálni, ez egy különleges helyi fűszerezésű húsleves.

A főételek közül a Taijin volt a kedvencem, amit szinte végtelen féleképpen el lehet készíteni. A Taijin valójában az agyagedény neve, amiben készül, és amiben egyben tálalják is. Ez egy remek kis találmány, csak beleteszik a húst, zöldséget, fűszereket, gyümölcsöket és betolják a sütőbe. Különlegessége, hogy az étel nem sül vagy fő, hanem párolódik benne és így elképesztően friss és intenzív lesz az íze, a húsok pedig vajpuhák. Sokfélét kipróbáltam, de az abszolút ízorgia, ami elnyerte a „legfinomabb kaja amit valaha burkoltam” címet a képen látható összeállítás volt, bárányhúsból, narancsos hagymalekvárból, mazsolával, szezámmaggal. Ha valaki Marrakeshben jár, ne hagyja ki semmiképp a Ben Youssef téren a Jad Jamal éttermet, ha éppen nem is vagy éhes, itt megpihenhetsz, a nyugalom oázisa a folyton nyüzsgő Medina közepén. A tetőteraszról belátni az egész óvárost és egy hideg koktél mellett jó képeket is lőhetsz innen. " forrás

Datolya és füge - fotó by Elter

,, Én mindenhol csapvizet ittam. Nekem nem volt ebből problémám, de akinek érzékenyebb a gyomra, nekik a palackozott víz jobb választas. Az utcákon árulnak frissen facsart gránátalma levet, illetve különböző gyümölcsökből dzsúzt (2-3 euró). Amiért odáig voltam, az a marokkói tea. Számukra a teázás egy rituálé, minden évszakban, napszakban fogyasztják. Náluk a tea zöld teából készül, friss mentával és rengeteg cukorral. Az ételek tekintetében is érdemes körültekintőnek lenni. Én ezzel nem foglalkoztam, sokszor ettem utcai árusoknál vagy random helyekre tértem be. Pozitívum volt, hogy rengeteg nemzeti ételük megtalálható vegetáriánus változatban is. Tangerben találkoztam pár furcsasággal, például a csigalevessel (francia hatás!). Ugyanennél az árusnál volt még bagett, amibe főtt krumplit, főtt tojást tettek. Én itt főtt, sós csicseriborsót (1 euró) ettünk.

A marokkói leves (3euró) nem annyira jött be annyira, mert túl fűszeres volt. A leves egyébként kenyérrel tálalták, ami náluk lapos, lepényszerű. Chefchaouenben a zöldséges kuszkuszt (2 euró) próbáltam ki, ami nagyon ízlett (a marokkóiak minden pénteken kuszkuszt fogyasztanak). Fesben volt szerencsém megkóstolni egy tradicionális reggelit a hostom családjának társaságában. A bőséges reggeli palacsintaszerű, édes lepény volt vajjal, lekvárral, házi sajttal. A legjobban a tangine ízlett, amely arról szól, hogy zöldségeket főznek össze egy kúp alakú agyagedényben. Ez nagyon egyszerű étel, de annál finomabb. Én, mint édesszájú, nem hagyhattam ki a marokkói diós-mézes aprósüteményeket. Legszívesebben hoztam volna haza pár kilóval ezekből. (2020)" forrás


Ebéd menü a kirándulásokon (előétel saláta, főétel, és desszert gyümölcs, ital nélkül) 100 dirham
A legbarátságosabb ételárakkal Chefchaouenben találkoztunk, a képek közé be is tettem egy menüsort, nagyon barátságos árak voltak.
Az árakban nagy szórást vehetünk észre, aminek két oka van: az egyik, hogy sok minden alkudható, medinában, piacon.
Illetve, hogy nem mindegy, hol fogyasztunk. Az éttermekben is több kategória van, ugyanúgy, mint itthon (piac, belváros, panorámaterasz, stb).
A leghúzósabb árakat például éttermekben a kirándulásokon észleltük, ahol nem volt választása az embernek, hol eszik, mert csak egy étterem van az út mentén, ahol megáll a busz. Ezek a helyek kifejezetten a kiránduló csoportokra felkészülve, a rendelést is leegyszerűsítve menüket alakítottak ki. (Valilia Travel, 2022)

Vásárlás és pénzváltás

Általános vélemény szerint Marrakesh-ben lehet a legjobban bevásárolni ajándékokat. Összességében minden fogyasztási termék kapható (hazai és import termékek). A nagyvárosokban az Auchan céghez tartozó Marjane (Marzsan) nevű szupermarket nyújt európai színvonalú szolgáltatásokat. A boltok nagy része 8.30/9.00-12.00 óra, majd 14.30-18.00 óra között tart nyitva, kora délután bezárnak sziesztára, kivéve a szupermarketeket, amelyek 9-től 21 óráig vannak nyitva. A bazárokban a legtöbb áru ára alku tárgya. Javasolt az értékesebb áruk vásárlásakor számlát vagy nyugtát kérni és azt megőrizni a határátkelés megkönnyítéséhez. A meglepetések elkerülése érdekében javasolt a vásárlás megkezdése előtt tisztázni, elfogadják-e gyakorlatilag is az adott hitelkártyát (különösen pl. benzinkútnál).

Gránátalmalé frissen préselve, 4 dl - 10-20 dirham
Egy tál tajine étteremben - 50 dirham
Kávé helyi kávézóban - 10 dirham
tevés kulcstartó a medinában - 10 dirham
bőr övtáska a medinában - 60 dirhamra tudtam lealkudni 🙂
egy csokor menta a piacon 5 dirham

(Vanilia Travels, 2022)

Kriszta fotója

Az úton, a hegyekben:

  • WC 1 DH (szinte mindenhol fizetős, wc-s néni vagy becsületkassza)
  • fanta, cola 10 DH, chips 20 DH, cappuccino 15-20 DH, útszéli banán 1 kg 5-8 DH

Nagyvárosokban:

  • mentatea 15 DH, frissen facsart grapefruit 15 DH, frissen facsart narancslé 4 DH, 1 kg mogyoró, mandula 120 DH
  • 1 kg datolya 60 DH, egy tál tazsin 150 DH, kenyér (lángos) 1-1,50 DH

Berber patikában:

  • 10 dkg fűszer 20 DH, argana olaj 60 DH, gyógy krémek 50 DH

Szállodában:

  • koktél 20-40 DH, 3 dl bor 70 DH

"A helyiekkel a kapcsolatba kerülést amúgy se lehet megúszni, még akkor is, ha nem akar vásárolni az ember. A nagyobb piacokon, óvárosokban nem érdemes egyedül bóklászni, mert ezekben a zegzugos, labirintusszerű sikátorokban pillanatok alatt eltéved az ember. Természetesen nem a térkép és az útjelző tábla a megoldás (utcaneveket nem is láttam): fel kell fogadni egy vezetőt, aki elvezet a látnivalókhoz, elmeséli a hely történetét és persze a végén be akar vinni majd valami boltba is, általában azzal a dumával, hogy itt a tetőről isteni a kilátás. Mire leér az ember, már várja a mentatea, és ember legyen a talpán, aki ezt visszautasítja, pláne az utána felkínált fantasztikus vásárlási lehetőségeket. Megspékelve azzal, hogy Marokkó amúgy tényleg olcsó, és olyan cuccokat tud venni az ember, amit ott helyben készítenek. Fémművesek, textilszövők, festők, szőnyegárusok, ékszerészek. Tényleg olcsón, jó minőséget adnak... hát szóval veszélyes kombó ez. Persze vásárolni nem kell, a boltokba se rángatnak be erővel - a vezető pedig a végén mindenképp meg fog sértődni, erre készüljünk fel. Akkor is, ha bemegyünk a boltba, és akkor is, ha annyi pénzt adunk a végén, amennyit kért. Ez hozzátartozik a helyi kommunikációhoz. Fehérek vagyunk, nekünk többet kell fizetni, mint a helyieknek, mert gazdagok vagyunk. Minden fehér az." forrás


"A „városnézés” a sofőr szempontjából itt annyit jelent, hogy elvisz a spanokhoz, ahol minden szemetet megpróbálnak ránk beszélni, ő pedig megkapja a maga kis sápját. (2015)" forrás


,, Az árak folyamatosan változnak, a termékek értéke pedig abszolút relatív. Kezdetben úgy érezheted, hogy mindenki le akar húzni vagy át akar verni, pedig – ahogy azt egy másik utazó mondta nekem – csak meg kell értened, hogy itt az alkudozás egy játék, a kultúra része. Arról nem is beszélve, hogy itt tényleg nagy a szegénység, mi pedig a pénzes turisták vagyunk, úgyhogy nagyot nem tévedsz, ha úgy érzed, hogy le akarnak húzni vagy át akarnak verni.

Vidéki városkában tudsz kávézni 6 dirhamért (kb. 168 Ft), ebédelni étteremben 35-ért (kevesebb, mint 1000 forint). Taxival utaztunk már 20 kilométert 20 és 50 dirhamért is. Ha nem tetszik egy ár, akkor nem kell elfogadni, vagy megpróbálhatsz alkudozni. Utcai árusoknál, piacon az eredeti ár kétharmadáért megkapsz mindent, ha ügyes vagy, akár a feléért is. Az árak egyébként a hazainál jóval alacsonyabbak. Valójában akkor sem jársz rosszul, ha az első ajánlatra rábólintasz. (2018)" forrás


Marokkó állítólag egy olcsó ország, ez akkor igaz lehet, ha valakinek van türelme alkudozni. Sehol nincs kiírva semmilyen ár, a boltban is képesek 2000 Ft-ért árulni egy kekszet, és amikor kérdő szemekkel nézünk vissza, hogy mégis ezt hogy, jön a kérdés: mennyit adnál érte? A bazárban is minimum a feléről kell indulni, és tényleg igaz, hogy ha az eladó nagyon mosolyog, szörnyen átvágott, ha morcosabb, sikerült beszerzési ár környékére alkudnod. A bőrkabátomért is legalább fél órát küzdöttünk, mire több, mint felére csökkent az ára, de alapvetően egyáltalán nem az volt, hogy otthagyjuk őket, és utánunk rohannak, hogy na jól van, gyere. Nem voltak olcsóak a pénztárcák, a táskák, ezekből szinte semennyit nem akartak engedni.

Vettünk 25 dirhamért és 60-ért is sálat, amelyeket a Szaharában használtunk. A 25 dirhamos mosás után annyira kieresztette a színét, hogy semmi nem maradt az eredeti árnyalatból, de legalább olyan lett, mintha direkt lenne foltos. A 60-as egy fokkal jobb, a többi ruhával nem mosnám ki, de legalább nem sokat veszített a színéből.

Árak, amikre lehet számítani: tagine, kuszkusz étteremtől függően 30-100 dirham, kávé, mentatea, gyümölcslé 10 dirham, hűtőmágnes 5-10 dirham, sálak 20-100 dirham, autóbérlés 30-40.000 Ft/hét, autópálya Marrakesh-Casablanca között kb. 80 dirham, Casablanca-Fez között is 80, 3 napos Szahara túra 89 EUR mindennel együtt, szállás már 3-5000 Ft-tól vannak teljesen tökéletesek is. Belépők: Casablanca mecset 120 dirham, Jardin Majorelle 70 dirham, Bahia Palace 10 dirham, El Badii Palace 40 dirham. 1 dirham=30 Ft, váltani nagyon sok helyen lehet, kb. egységes az árfolyam. Euróval is lehet fizetni, úgy egy kicsit rosszabbul számolják. Bankkártyával csak kevés helyen, nagyobb éttermekben, benzinkutakon lehet, a szállásokon is készpénzt fogadtak el. (2018)" forrás


Ha valaki útba szeretne igazítani nem azért teszi mert olyan jófej. Csak pénzt szeretne kérni a végén, és lehet hogy útközben bevisznek egy üzletbe is hátha vásárolsz. (2022)


Itt minden alku tárgya

Nem (csak) kedvességből kérdezik meg honnan jöttél, ez alapján mérik fel a vásárlóerődet! Az első ár fele kb. az a reális pont, ameddig engednek az árból, és még így is ráfizetsz. Ezért hangsúlyoztam, hogy Romániából vagyok, így eleve barátibb volt az ár.

A LEGFONTOSABB SZABÁLY! Abban hisznek, hogy amilyen az első vásárlás olyan lesz az egész nap, vagyis ha reggel jó üzletet kötnek és drágán adnak el egy portékát, sikeres lesz az egész napjuk. Ezért reggel nem érdemes a szúkba látogatni, ilyenkor magasabb az ár és nem fogadják jól, ha vásárlás nélkül távoznál.

Ez lehet erős általánosítás… én egyszer estem ebbe a csapdába, mondjuk az délután volt, az „utolsó Fezben élő zsidó” csábított be az üzletébe, azzal a sztorival, hogy hamarosan költözik Izraelbe, a családja már ott van, ő meg próbálja eladni a maradék portékáját, hogy követhesse őket, és beinvitált, hogy meséljen milyen nehéz Marokkóban élni… mentem, mint a kezes bárány. Amíg készítette a teát megemlítette, hogy az első vásárló vagyok aznap, nézzek nyugodtan körül.

Pánikoltam! Az üzlet tele volt (biztosan értékes, de…) poros és nagyméretű, teljesen hasztalan tárgyakkal: ezüst tányérok, csillárok, kancsók, térkő darabok, liturgikus eszközök. Végül megúsztam annyival, hogy adakoztam a közösségnek, de nem lettünk barátok. Ha visszamegyek, biztosan megnézem még mindig ott van-e.

Bevált módszer, ha alkudozás közben úgy teszel, mintha feladnád és elsétálsz, ilyenkor engednek még egy keveset az árból és ez érvényes a szervezett túrákra is. forrás

Pénzváltás

Az országban a kizárólagos fizetőeszköz a dirham, de pl. a bazárban elfogadnak eurót is a vevő számára kissé kedvezőtlenebb árfolyammal kalkulálva. A bankok a fontosabb konvertibilis valutákat (EUR, USD, CHF, GBP, CAD) váltják be dirhamra, a magyar forintot azonban nem. A jobb szállodák, éttermek, szupermarketek és az üzletek egy része elfogad elvileg hitelkártyát (Amex, Visa, Eurocard stb.).

,, Az árakat sokszor euróban adják meg külföldieknek. Néhol lehet kártyával fizetni, de nem általános, inkább készpénzes ország. Eurót szerintem felesleges váltani, mindenhol van ATM. A pénzkivételnek van díja, de ha belegondolunk, hogy a forint Euróra váltása, majd az Euró dirhamra váltása és hozzá az ügyintézésünk is idő, azaz pénz, akkor nem éri meg a macerát. (2018)" forrás

Borravaló

Hotelben a londinernek 5-10 dinárt (kb. 150-300 forint) szokás adni. Takarító személyzetnek hagyni a párnán naponta 20 dinárt, vagy egy hétre 100 dinárt.

Szórakozás

Marokkó szigorűan muzulmán ország, szóval a helyi lakosság jellemzően nem fogyaszt alkoholt. A nagyobb városok modernebb negyedeiben azonban vannak bárok, ahol felszolgálnak szeszes italokat. Marrakeshben például kellő konspirációval és rejtetten megy a piálás, persze elsősorban a turisták részéről, de a kis lokálokban helyi fiatalok is buzgón csatlakoznak a bulizáshoz elengedhetetlen alkohol fogyasztásához.    

Közbiztonság

Marokkó népszerű turista, sőt nyaralós célpont, biztonságos országnak tekinthető. Az idegenforgalmi szektor nagy gazdasági jelentősége miatt a marokkói hatóságok kiemelt figyelmet fordítanak a külföldi turisták biztonságára, elhelyezésük, pihenésük és szórakozásuk feltételeire. Az idegenforgalmi központokban, közlekedési csomópontokban és a nagyvárosok főútvonalain a rendőri szervek jelenléte szembeötlő.

Marokkó biztonsági, politikai és gazdasági, pénzügyi szempontból stabil ország. A helyi lakosság nyitott, toleráns természetű, a külföldiekkel szemben barátságos. Józan, de nem túlzott óvatosságra azért szükség van. A zsebtolvajlás a jellemző elkövetési forma a zsúfoltabb helyeken (piactéren, vásárokban, kikötőkben, esetleg vonaton), míg ritkábban a rablás (erőszak vagy fenyegetés alkalmazásával elkövetett lopás) a kevésbé frekventált helyeken. Útlevél (biztosítástól függően más érték) ellopása esetén mindenféleképpen kérjünk az eset rendőrségi bejelentéséről jegyzőkönyvet.

A nagyobb idegenforgalmi központokban, óvárosokban és bazárokban (különösen a fes-i és a marrakesh-i medinában/bazárban) a turistát gyakran megszólítják és idegenvezetői vagy más szolgáltatásokat (pl. henna-festés), illetve árukat (márkásnak tűnő órák, szuvenírek, ékszerek) kínálnak, ami a vásárló becsapásával végződhet. Ennek (és a fes-i bazárban az eltévedés) megelőzésére célszerű hivatalos (a marokkói turisztikai hivatal alkalmazottjának) idegenvezető szolgáltatásait igénybe venni, az egyéb ajánlattevőket pedig figyelmen kívül hagyni. A forgalmasabb helyeken számolni kell a legkülönfélébb egészségi állapotú és korú koldusok jelenlétével, esetenként rámenősségével. Egy kevés aprópénz zsebben tartásával, egy-két dirham (20-40 forint) odaadásával ugyanakkor rendszerint könnyen megszabadulhatunk az egyedülálló koldusoktól.

Rabatban történt:

"Most egy fiatal, fekete pólós srác jött oda hozzánk, hogy egy kis pénzt szerezzen Tamás barátomtól. Nem hagyta annyiban a dolgot, egyre erőszakosabban nyomult, míg végül Tomi megelégelte, összepakolt és felpattant a bicajára. A srác futva követte. Mi is gyorsan utánuk iramodtunk. Pár száz méter után lelassítottunk egy kereszteződésnél. Amint átértünk a túlsó oldalra, a srác előrántott egy hatalmas kést, s egy határozott mozdulattal levágta Tomiról az övtáskáját, majd berohant egy keresztutcába. Legszívesebben rávetettük volna magunkat, de a kés óvatossá tett minket. Csak biciklin követtük, próbáltuk nem szem elől téveszteni, és abban reménykedtünk, hogy sikerül segítséget kérnünk valakitől. Normál esetben a marokkói városok tele vannak rendőrökkel, most persze sehol nem láttunk egyet sem. Alig járt az utcán valaki, a srác nagyon jól tudta, mikor kell rabolni.

Nem sokkal később találtunk egy újságot olvasó rendőrt, aki beszólt a központba, és küldtek értünk két civil ruhás járőrt. A bicajok és cuccok itt maradtak, minket rendőrautóval átvittek a városon kívüli főkapitányságra, és egy undorító, börtönszerű alagsorban várakoztattak hosszú órákon keresztül. A rendőrök nem beszéltek angolul, csak franciául és arabul. Ez volt a nemzetközi esetekkel foglalkozó osztály. Végre felvették Tomi vallomását, aki az összes pénzén kívül az útlevelét és az igazolványait is elvesztette. Az adatokat egy csomagolópapír-szerű lapra vették fel, majd adtak egy ennél valamivel hivatalosabbnak tűnő nyomtatványt, amivel Tomi állítólag gond nélkül elhagyhatja az országot, nincs szükség konzulra, menjünk bátran Allah hírével." forrás

A Marokkóban turistáskodó magyar állampolgároknak javasolt a fokozott óvatosság, a tömegrendezvények, az esetleges utcai megmozdulások elkerülése. A személygépkocsival történő határátlépés során fokozott figyelmet kell arra fordítani, hogy illetéktelen személy ne férhessen az autóhoz (vagyis mindig zárjuk le az ajtókat!), és ne tudjon bárminemű kábítószert tartalmazó csomagot az alvázon, a csomagtartóban vagy az ülések alá elhelyezni. A szervezett bandáknak ez közkedvelt elkövetési módszere. Kerüljük továbbá gépkocsink marokkói állampolgárnak történő kölcsönadását és utasítsunk el mindennemű felkérést, ami marokkói állampolgár a határon történő átszállítására vonatkozik.

Fegyvertelen rendőrök - V. Jancsi fotója

,, Chefchauoen a kékségét követően a kábítószererei a második legismertebb tartozékai a városnak. Marokkó többi részén is igen elterjedtek a könnyűdrogok, de a kék város nem véletlenül számít e kategóriában fővárosnak. Minket is megkörnyékeztek a helyiek, akik nem csak füvet ajánlottak, hanem azt is, hogy saját szemünkkel is megnézhetjük a termesztés folyamatát, ha velük tartunk. Megint előkerült a varázsszó, miszerint ez "nem Marrákes". De mielőtt a kedves olvasó, már le is foglalná repjegyet néhány jó szippantásért, gyorsan hozzáteszem, hogy gyakran civil ruhás rendőrök ajánlanak ilyesmiket a gyanútlan turistáknak, aki ha igen mond, valamivel hosszabb vakációra számíthat az arab országban. (2017)" forrás


,, Ne utazz egyedül, nőként pláne nem! Én sajnos nem hallgattam erre a tanácsra, pedig sokkal kellemesebb lehetett volna az ottlétem. Ha mégis szólóban indulsz el, fogadj fel egy túravezetőt! (2020)" forrás


,, Egy helyen a gyerekek elkezdtek kövekkel dobálni engem, mert nem adtam nekik pénzt. 10-15-en voltak."


Két portugál lány hajtépésig fajuló utcai zaklatásról mesélt, másokat a kaotikus közlekedés, a rengeteg szemét, a vallásból fakadó korlátozások, a patriarchális szemlélet, és a kóbor állatok látványa vágott földhöz. Marokkóban vallási okokból kifolyólag tilos az ivartalanítás, így rengeteg leharcolt, sebes, éhező kóbor állat jön szembe az utcán. Mint később megtudtuk, a macskákra vigyáznak a helyiek, ugyanis szent állatnak számítanak, a kutyáktól viszont tartanak, ugyanis a népi hiedelem szerint rossz óment jelentenek. (2022) forrás

Kábítószer téma

A helyi hatóságok az utóbbi években fokozott figyelmet szentelnek a kábítószer-termelés és kereskedelem visszaszorítására, melynek kapcsán a kábítószer-fogyasztásért és csempészésért kirótt börtönbüntetések is szigorodtak. Vigyázni kell a titkosrendőrség akcióival, amikor is leplezett eladás keretében provokálják a külföldieket csekély mennyiségű adagot kínálva, majd ezt követően könyörtelenül lecsapnak a naiv vásárlóra. A marokkói joggyakorlatban mindenféle kábítószer tekintetében a zéró tolerancia elve érvényesül. A helyi börtönviszonyok nem érik el az európai színvonalat és nincs jogi lehetőség arra, hogy a Marokkóban elítélt magyar állampolgárok Magyarországon töltsék le büntetésüket.

Figyelem! A kábítószerügyekben a marokkói bíróságok a törvény teljes szigorát alkalmazzák, perújrafelvételre, a kirótt börtönbüntetés hosszának csökkentésére csak ritka esetben van lehetőség.(A rabati magyar nagykövetségnek nincs módja a börtönökben fogva tartott állampolgáraink rendszeres látogatására, élelemmel való segítésére, ilyen esetben az otthoni családra hárul ennek a terhe is. A konzuli szolgálat ezt csak közvetítő szerep vállalásával tudja segíteni.)

Magyar külképviselet

Konzuli Hivatal, Rabat:

  • Cím: 17, Zankat Ait Melloul Route des Zairs Souissi, Rabat B.P.5026, Maroc 10000
  • Előhívó: 00-212-5 - Telefon: 3775-7503, 3775-0757, Ügyelet: 00-212-6 6344-4867 (mobil) 00212- 6 6986-9734 (mobil)
  • Konzul: Dr. Horváth Gabriella - E-mail: mission.rba@mfa.gov.hu - Ügyfélfogadás: kedd-csütörtök: 9.00-12.00

Egyéb hasznos információk

  1. A marokkói partok mentén mind az Atlanti-óceán, mind a Földközi-tenger számos helyen alkalmas a vízi sportok űzésére. A tengert kevéssé ismerő, de a tengerbe beúszó turisták számára óriási veszélyt jelentenek a különösen az óceánban igen erős part menti vízfelszíni áramlatok, amelyek a legjobb úszót is visszafordíthatatlanul besodorják az óceán, tenger belseje felé, ami végzetes lehet.
  2. Marokkó iszlám ország, de az öltözködési szokások nem szigorúak. Nem célszerű azonban a túlzottan nyitott ruházat.
  3. Telefon: A nyilvános telefonok készpénz érmével és telefonkártyával is működnek. Magyarország előhívószáma: 00-36. A magyarországi mobilszolgáltatók mindegyike működőképes, de rövidebb-hosszabb működési zavarokra számítani kell. A feltöltő kártyás mobiltelefonok általában nem működnek. Elutazás előtt ajánlott a magyarországi szolgáltatónál tájékozódni az aktuális helyzetről.
  4. A marokkói reptéren az Inwi szolgáltatónál vettünk mobilnetet, a legkisebb csomag 20 Gb volt 20 euróért, mi ezt ketten használtuk megosztva,

,, A legjobb megoldás, ha beszerzel egy kártyafüggetlen telefont és veszel egy SIM kártyát a helyi telefonszolgáltatónál, a Maroc Telecomnál. (A legkisebb porfészkekben is árulnak ilyet). Két kártya, 10-10 GB nettel, kevesebb mint 300 dirham (nagyjából 8500 forint), és egy hónapig felhasználható. Telefonálás helyett pedig ott a skype. (2018)" forrás


,, Mobilnet:  Mindenféle apró bolt kültéri reklámján keresd a narancs/kék Maroc tel feliratot.
Kârtya 20dirhem,aktivàlàs utàn lebeszélhető, kérj rà forfait-ként adatcsomagot 20dh 1 giga 1nap.
50dh 5giga 1 hét, 100dh 10giga 1 hònap.
A boltban konfiguràltasd a készüléked, ùgy hogy előtte franciàra àllitod a nyelvet, mert a helyi nem fog a kedvedért megtanulni magyarul.
Az aktivàlàskor ird fel egy papirea a telszàmot mert a tovàbbiakban egyszerűbb lesz toltetned.
Ne egyszerűsíts, nem a legoptimálisabbak a reptéri meg mindenféle ingyen Sim-ek.
Az idén hàrom hònapot voltam tùlnyomòrészt Marokkòban. Sok ùj cégnek nagyvàrosban jò a lefedettsége, meg olcsò az adat, meg gyors is.....de ha elhagyod a vàrost mindez nem àllja meg a helyét.
A maroc tel még a sivatagban is 4g volt.
Ja, és szükségtelen mârkaképviseletet keresni. Ott szintùgy mint itthon sorszàmhùzàs, vàrokozàs és nyögvenyelős ügyintézés van..(vézsé, 2019)
.

  1. Internet: Az internet hálózat működése elterjedt, több telekommunikációs cég is ajánlja a vezeték nélküli elérhetőséget. A magasabb fokozatú szállodákban rendszerint van Wifi kapcsolódási lehetőség is.
  2. Elektromos áram: az európai szabványnak megfelelő feszültség és aljzat: 220 V, 50 Hz.
  3. Nyugat-Szahara hovatartozása továbbra is érzékeny nemzetközi kérdés, Marokkó számára pedig nemzeti ügy. Nyomatékosan kérjük és javasoljuk tehát, hogy e kérdésben tartózkodjanak a véleménynyilvánítástól, valamint kerüljék a félreérthető térképek és jelképek használatát.

,, A marokkóiak vallási okokból nem fogyasztanak alkoholt… legalábbis nyilvánosan. Ha este lazítanál egy sör társaságában, nem lesz könnyű dolgod. Nekünk két hét után sikerült olyan áruházat találnunk, ahol árultak alkoholt, az üzlet egy eldugott szegletében, biztonsági őrökkel, unatkozó kasszásokkal. A szórakozóhelyeken a turistákat minden gond nélkül kiszolgálják.

Habár világhírű a marokkói hasis, ne itt akard kipróbálni. Az országban mindenféle kábítószerrel kapcsolatban zéró tolerancia van. Könnyen belefuthatsz kamudílerekbe, akik valójában álcázott rendőrök, és akik csekély mennyiségű kábszert próbálnak eladni neked, hogy aztán könyörtelenül lecsapjanak rád. Nincs jogi lehetőség arra, hogy a Marokkóban elítélt magyar állampolgárok Magyarországon töltsék le büntetésüket, szóval, ha nem akarsz alaposabban szemügyre venni egy marokkói dutyit, akkor ezt felejtsd el. (2018)" forrás


,, Marokkó francia gyarmati múltja miatt az általánosan beszélt nyelv az arabon kívül a francia, azt szinte mindenki érti. Még a kocsibérleti szerződés is franciául volt, de azért lehet próbálkozni angollal is, na meg az univerzális mutogatással. A helyiekkel, legalábbis az önjelölt, és mindig férfi guide-okkal, mindenféle lehetetlen helyeken árusító eladókkal könnyű szóba elegyedni. Férfiak ülnek naphosszat a menta teáik mellett is a kávézók, kifőzdék teraszain is, kendős helyi nőket csak Marrákesben láttunk nyilvános helyen ücsörögni. A nőket legtöbbször csak dolgozni láttuk az utcán, földeken vidéken is, társasági életet inkább a négy fal mögött élnek. (2018)" forrás


,, Könnyű eltévedni, különösen a medinákban. Sok esetben a Google maps sem segít, azt tanácsolom, hogy jegyezz meg pontokat, amik alapján tudsz tájékozódni. (2020)" forrás

Fotóegyveleg

Vissza az elejére


Kommentek

úti kritikus, 2020. 01. 10. 15:41
https://www.consulat.ma/en/temporary-admission-cars-morocco


Fritsch Torsten, 2020. 01. 10. 12:03
formanyomtatványt letölteni hol lehet (gépkocsiknak az ország belépésekor)


Ildikó, 2019. 08. 30. 13:03
Én most készülök Marókkóba , tanácsos beoltatni magam , ? Nagyon nem szeretném.. vagy elég ha az ember ovatos ?


úti kritikus, 2019. 06. 26. 14:53
Aurora:
A magyart, de ha a kapcsolatfelvétel valamiért nem megy, akkor jöhet a holland, valójában nem az ott dolgozás alapján, hanem az uniós tagállamok képviseleteinek kötelessége segíteni az uniós állampolgárokat


Vincze Béla, 2018. 05. 27. 17:24
Sziasztok,
Én abban kérem a segítséget/tapasztalatot, hogy autóval mennék ki. Van a kompnál valami extra előírás...stb. Nagyon köszönöm.


Dóri, 2018. 05. 25. 09:52
Én a helyi pénzre szavazok. Amikor Izraelban voltunk nemrég, mindenki mondta hogy eurót és dollárt is vigyünk, végül semelyikre sem volt szükség. Mindenhol jobban szerették a saját pénzt...


úti kritikus, 2018. 04. 14. 11:37
Gábor,
Inkább eurót érdemes vinni. A helyieknek is ez a véleménye.


Gábor, 2018. 04. 14. 09:52
Kérdezni szeretném, hogy a pénzváltáshoz eurót vagy dollárt érdemes vinni Marokkóba?


Új hozzászólás beküldése

Név:
E-mail cím:*
Hozzászólás:


* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon