.
Nénik reggel karddal táncolnak - L. J. fotója
"Shanghai 25 milliós metropolis. Ennek ellenére tiszta, tágas, sok a zöld felület, parkok, melyek megbontják a betontengert. Metróhálozata fantasztikus, 16 vonal. Angolul nagyon jól kitáblázott, tiszta, könnyű eligazodni rajta, olcsó ( 1 jegy kb. 4 RMB = 170 HUF) és gyors. A felszíni közlekedés nagyon lassú a sok autó miatt. Leginkább a volt francia koncesszió területén a Shikumen házak tetszettek. A szürke kőkapu házakat felújították, hangulatos éttermeket, bárokat, galériákat alakítottak ki bennük. Sétálónegyed, ahol érdemes ebédelni vagy vacsorázni.
Shanghaiban valamelyik emblematikus felhőkarcolójának kilátótornyába mindenképpen fel kell menni. Az Üvegnyitó - Financial Center, Jin Mao torony, vagy majd 2015. júliusától a Shanghai Torony 660 méter, mely a világ második legmagasabb épülete. Egymás mellett állnak a Pudong város részben. A tradicionális Kínát Shanghai mellett Tongli vizivárosban kell keresni. 1 óra autóval Shanghaitól. Tongliban a kínai kertművészetet csodálhatjuk meg, csatornákon lehet hajózni hosszú bambusztutajokon. Az utcákon kínai csemegéket kínálnak: szezámmagos sütemény, isteni csülök, gőzgombócok. Csend, nyugalom, egyszerű vidéki házak!" (Csiszár Ági, Vista, 2015)
"Mintha egy sci-fi filmbe cseppentünk volna, de nem csoda, hisz Shanghai-ban landolt a repülőnk. A város mely már több száz éve is a Kínai birodalom egyik ki- és bejárata volt, ma már az ország és a világ egyik legnagyobb városa, és egyben a távol kelet legnagyobb kereskedelmi központja is. Hatalmas és állandó lüktetését európai szemmel, aggyal szinte fel sem lehet fogni. Keveredik benne a keleti meg a nyugati kultúra világa és hagyományai, ez pedig egy teljesen egyedi hangulatot kölcsönöz neki, amit elsőre fel sem tud fogni az ember. A francia negyedben például a feliratokból jövünk rá, hogy nem Európában vagyunk, pedig a fantasztikus éttermek, a világmárkák üzletei és a kis divatbutikok egyaránt a nyugati kultúra erőteljes befolyását igazolják. Itt úgy sétálhatunk, vásárolhatunk – csak persze olcsóbban – mintha Párizs valamelyik kerületében tennénk.
Mielőtt azonban belemerülnénk a lenyűgöző kavalkádba, először is be kell jutnunk valahogy a városba, ugyanis még mindig a pudongi repülőtéren álldogálunk. Igaz harminc kilométerre vagyunk a városi metrórendszertől, viszont így olyan élményben lehet részünk, amire nem is számítottunk, legalábbis nem rögtön landolás után. A „Maglev” vár ránk! Maglev, ami annyit jelent, mágneses levitáció, tehát a szerelvény elektromágneses mezőben lebeg, és ennek hatására halad a pályáján, közel 500 kilométer per órás sebességgel. Hát valahogy így érünk be a Pudong városrész külső kerületébe, ahol egyszerűen átszállhatunk a szintén futurisztikus városi metróhálózatba, de ha kedveljük a felhőkarcolók, és a modern épületek kavalkádját, jobban tesszük, ha gondos alkudozás után inkább taxiba szállunk. Számomra sokkal vonzóbbak a francia koncessziós negyed villái, a régi városrész sikátorai, az apró bazárok és talponálló kajáldák, de tagadhatatlan, hogy a modern épületek teszik Sanghaj építészetét egyedülállóvá. Magas épületeinek száma közel ezer, közülük több mint negyven a 200 méteres magasságot is meghaladja, amire már csak rágondolni is szédítő, pedig az igazán magasak közelébe még nem is értünk. Ilyen például a Jin Mao Tower, mely 421 méter magasságig nyújtózkodik, de már mellette majdnem készen van a 632 méteresre álmodott Shanghai torony, melyet a tervek szerint 2015-ben adnak majd át. A város tehát megállíthatatlanul az ég felé tör és villódzó neonfényei mindenki számára jelzik az útját." (VJM, 2014)
,, Shanghai totál bejött nekünk, csak a kínaiakat nem sikerült megkedvelni. Pedig a Shanghai-i népek jóval kulturáltabbak, mint a pekingiek. A belföldi turisták között van sok tahó.
Sok minden tetszett, de a leginkább a Taikang Road-on a pesti Gozsdu-udvarhoz hasonló (na annál azért sokkal ütősebb) régies boltos, vendéglátós, sikátoros piacszerűség. Kulturált és ugyanakkor valamennyire romantikus. A 9-es metróvonalon a Dapuqiao metrómegállónál kell kiszállni és onnan már könnyen megtalálható ennek a csuda jó helynek a egyik bejárata. Van egy élelmiszer piaci rész is, de az nem nagy szám. Nem szabad kihagyni ezt a labirintusos, igazán gusztusos helyet!.
A French Concession felfedezésekor is becsatolható ennek a helynek a meglátogatása. A Middle Fixing Roadtól ez gyalogtávolság. (j.k. 2016)"
"Shanghai sokkal szabadabb légkörű, nyüzsgőbb, impulzívabb, mint Peking. Jobban hasonlít a délkelet-ázsiai megavárosokra. Shanghai kellemesebb, zöldebb, tisztább, élhetőbb, mint Peking. Kellemesebb, mint bármely kínai város, Hongkongot leszámítva. Shanghaiban olcsó a taxi, de valamivel drágább, mint Pekingben. Nagyon praktikus a metró, bármilyen városrészt el lehet vele érni, ráadásul olcsó. Shanghaiban baromi nagy a kontraszt a konzumerista, élveteg luxus high-tech és a lepukkant, hagyományos világ között.
Mi nem tetszett? A Nanjing Roadon és a Bund térségében idegesítően sok az ember, ráadásul mint európait 3 percenként inzultáltak mindenféle masszázs és egyéb ajánlatokkal, mármint a zugárusok. Shanghai szupermodern negyedei túlságosan pöffeszkedőek, nem vonzó, hogy minden a fogyasztásról szól, a bevásárlóközpontok gigantikusak, de így az egész nem annyira rokonszenves. Rengeteg a luxusbolt, már-már unalmas, hogy mennyi van belőlük. Amúgy a turistás helyek elég műanyagosak. Sok mindent építettek az utolsó évtizedben a turista látványosságoknak, de ezekből hiányzik az eredetiség. Minden arról szól, hogy miként tudják lecsapolni a külföldi és a belföldi turistát ál-látványoságokkal.
Voltam helyi ismerősökkel a bulivilágban, ami sokféle. A felhőkarcolók legfelső emeletein vannak a rongyrázós, kivagyi, sznob, méregdrága helyek, ahová csak elegánsan lehet bemenni. Ezeken a helyeken meglepően sok a Shanghaiban dolgozó európai, amerikai. Vannak igazi kínais bulihelyek és vannak az undergound helyek, főleg a French Concession táján. Ezek az underground helyek nem különböznek nagyon a hasonló műfajú európai helyekről. Kicsit egzotikusabbak, de a zene az ugyanaz. (Andris, 2014)
Trendi csávó - Andris fotója
,, Shanghai nagyon fura. Persze jó értelemben. Egyszer olyan érzésed van, hogy ez az a hely, ahol bármi lehetséges, majd utána rájössz, hogy az ottani kommunista világ mégse olyan szabad. Később rátalálsz az eldugott utcákra, ahol koszos kis kifőzdékben esznek a helyiek, és meglátod az 35 emeletes panelok közé betuszkolt buddhista templomot. Természetesen mindez hatalmas felhőkarcolók árnyékában játszódik. Lépten-nyomon meglep a város. Zsizseg!
Shanghai egy élő organizmus, ami roham tempóban evolválódik, hogy lépést tartson a helyiek és a befektetési szándékkal érkező külföldiek igényievel. (2018)" forrás
,, A Hangzhou és Sahnghai közötti 170 km-es távolságot ismét szuperexpresszel tesszük meg. Már nagyon rutinosan megyünk át a biztonsági átvilágításon, és ismét egy hatalmas pályaudvaron találjuk magunkat. Ez is szuper tiszta és jól szervezett. Az egyórás vonatút seperc alatt eltelik (milyen könnyű hozzászokni hogy 300-al hasít a vonat), és Shanghai-ban egy még nagyobb pályaudvarra érkezünk ahol már Peter várja a csoportot. Ahogy egyre feljebb és feljebb jutunk a mozgólépcsővel, egyre inkább érezzük a 100% páratartalmat. A csomagok buszba történő bepakolása után egy igen nagy zuhé köszönt minket ami nem ritka Shanghai-ban és nem is ér minket váratlanul, mivel egyébként is tájfunt közeledtét ígérték Kína ezen részére. Az eső átírja aznapi programunkat, így ebéddel kezdünk a Bundon, a Hungpu folyó partján. Az eső ömlik tovább ezért a Jáde Buddha templomhoz vezet az utunk. A nagy felhőkarcolók, és monstrum épületek között szinte megbújik ez a csodás épület. Több épületből áll, az egyiket a nagyobb udvarrész érdekében egy az egyben hátrébb tolták néhány méterrel. A templomban szerzetesek is élnek, szertartásokat is tartanak (pont elcsíptünk egyet amikor ott voltunk). A hívők ide járnak imádkozni, füstölőt gyújtani. A templom fő látnivalója a 2 (vagyis igazából 3) Buddha szobor. Az egyik egy majdnem 2 méteres, csodás ékszerekkel díszített Ülő Buddha, a másik egy szintén nagyobb méretű fekvő és egy kisebb fekvő Buddha.
Következő állomásunk egy selyemüzem, ahol bemutatják, hogy hogyan lesz a bebábozódott selyemhernyóból ing, sál, ágynemű, stb.. (Bemutató végén vásárlási lehetőség.) Mire végzünk az üzemben újból úgy esik mintha dézsából öntenék. Utolsó állomásunk aznapra a Nanjing Road, Shanghai legforgalmasabb, szállodákkal, üzletekkel, éttermekkel teli útja. Az eső kicsit levesz a hely hangulatából.
Ismét borús/esős időre ébredünk, és mire a régi városrészbe érünk, ismét szakad az eső. Őszintén szólva Shanghai elsőre nem tett túl mély benyomást rám, de az óváros egészen elbűvölt. Ezt a részt is, csak úgy mint Shanghai többi részét óriási épületek ölelik körül. A kapun belépve jellegzetes pagodás épületeket pillanthatunk meg. Továbbhaladva egy kis térre érkezünk, ahonnan a Cikk-Cakk hídon keresztül eljuthatunk az Öreg Teaházhoz, ami a kis tavacska közepén helyezkedik el. A híd nem véletlenül cikk-cakk alakú, ez a forma azt a célt szolgálja, hogy a rossz szellemek ne tudjanak keresztülhaladni rajta. (A szellemek a kínaiak szerint csak egyenes irányban tudnak haladni.) A tóban sok-sok aranyhal úszkál. Az Öreg Teaház manapság is különféle teákkal várja vendégeit. A hídon továbbhaladva a Yu-Yuan avagy az Örömök Kertjéhez érkezünk. Ezt a csodálatos kertet a Pan család megbízásából építette egy tájépítész még a 16. században. A kertet az évszázadok során többször is lerombolták, majd újjáépítették. A kert természetesen a FengShui elveinek megfelelően épült: sziklák(lyukas sziklák amik rendkívül értékesnek számítanak), tavak, fák, hidak. Csodás az egész kert, a rosszidő ellenére sem veszít szépségéből. Itt is lehetne barangolni és fotózgatni akár órákon át.
Magunk mögött hagyjuk az óvárost, hogy a Bundról csodálhassuk meg a Pudong városrészen magasodó számtalan felhőkarcolót. Csak hogy a leghíresebbeket említsem: Kelet-Gyöngye TV Torony(Oriental Pearl Tower),Jin Mao Tower, Shanghai World Financial Center/Tower (aka sörnyitó), Shanghai Tower. Ezek látványosan kiemelkednek a többi amúgy sem parányi épület közül. Hajókázni indulunk a Huangpu folyón, hogy tovább ámulhassunk a magasabbnál magasabb épületek látványában. Shanghai építészeti szempontból nagyon formabontó, a Pudongon csupa új és modern épületek sorakoznak, a Bundon keverednek az európai stílusú (pl. francia koncessziós) épületek és modern társaik, és ott van még ugye az óvárosi rész hagyományos épületeivel. A hajóút kb. 1 órás, mindkét oldal fotózására durván ugyanannyi idő jut.
Napunk zárásaként még teszünk egy látogatást a Pudong városrészben, hogy közvetlen közelről is szemügyre vehessük eme monumentális épületeket. A programot délután 3-4 körül befejezzük így több szabadidő marad estére. (zsofia.apro@vista.hu, 2018)
Persze van minden kategória. A hostelekben egy kétágyas 35 euró körüli összegbe kerül. A városközpontban is vannak ifjúsági szállások. Nem minden hostelben evidens, hogy tudjanak angolul. Jellemző, hogy a recepciósok valami nagyon alapszinten gagyognak angolul. Shaghaiban jelen van az összes ismert nemzetközi hotellánc, mint pl. a Novotel, a Sheraton, a Shangri-La, a Sofitel. A három legmenőbb hotel Shanghaiban: Four Seasons, Park Hyatt és a Peninsula.
Ajánlott szállodák:
2 csillagos: Hotel Hao Du Shanghai, Chunshengjiang Hotel
3 csillagos: Astor House Hotel, Hotel Howard Johnson Plaza Lingang Shanghai
4 csillagos: Hotel Novotel Atlantis, Hotel New World Shanghai
Apartman műfajban nagyon ajánlott!: New Harbour Service Apartments (imádtuk az elhelyezkedését és a kilátást este a szobánkból!)
Más shanghai szálláshelyek foglalása - hotelscombined.com
Mi főként robogóval közlekedtünk. Szinte mindenhol van bicikli/robogó sáv. Nagyon tudom ajánlani a Mute-ot, ahonnan mi béreltünk. Mindenki beszél angolul, nagyon segítőkészek és jó áron. (Semmilyen jogosítvány nem szükséges, csupán a sisakot kell mindig hordani, azért büntetnek). Cím: 425. Yanping Rd, Shanghai.
Ha nem robogó, akkor viszont bicikli. Shanghaiban rengeteg bicikli van, amit a lent említett applikációkkal lehet használni, csak a QR kódot kell leolvasni, és már lehet vinni. Ha nem akarunk várost nézni, és délutáni órákban közlekednénk, akkor a metróval is lehet utazni. Shanghainak jelenleg 19 metró vonala van. Végső esetben persze kocsival is lehet közlekedni, a rendes taxik mellett Didit is lehet hívni az Alipayen keresztül. Szerény véleményem szerint nem vezetnek jól, és mindig hányingerem lett az út végére, de van az a távolság, amit kocsival érdemes megtenni. (2023)
Taxi
Ez a turista számára Shanghaiban a legjellemzőbben igénybe vett közlekedési eszköz. Figyelnünk kell, hogy a sofőr induláskor elindítja e a méterórát (egy kis táblát kell lecsapnia). Az első három kilométerre az alapár 12 yüan, éjszaka, este kilenctől 14 yüan. Minden további kilométer 2 yüan, 10 kilométer után már 4 yüan. A városon belül jellemzően 12-20 yüant fizetünk. Tudatában kell lennünk annak, hogy a taxisok nem tudnak angolul. Elengedhetetlen, hogy kínai írásjelű támpontot adjunk a sofőrnek arról, hogy hová akarunk menni. A szálláshelyünkön kérjünk ehhez segítséget. Sok taxitársaság van Shanghaiban. A legszínvonalasabb a Da Zong. A járműveik tisztábbak, mint az átlag és a sofőrök egységes egyenruhát öltenek.
,, Shanghaiban a taxizás viszonylag olcsó és megbízható közlekedési eszköz. A legismertebb és a legjobb hírnek örvendő taxis cég a Dazhong az égszínkék autóival. Telefonszámuk: 96.822.
Csaknem az összes taxi Volkwagen Santana. Ez a típus az európai piacon nem nagyon terjedt el. Ide hozták gyártásra, majd a helyi igények szerint fejlesztették tovább. 2010 óta vannak Volkswagen Tourant-ok és 350-es Buick LaCrosse hibrid elektromos autók is taxis üzemben.
Hiába van Shanghaiban több mint 50 ezer taxi, a csúcsidőben, esőben és ünnepek alkalmával taxihiány lép fel és sokat kell vadászni/várni rájuk. Utcán leinthetjük őket, telefonon vagy neten lehet rendelni, vagy a legújabb, okostelefonra tölthető program segítségével (ami egyelőre csak kinai nyelven érhető el), megadjuk a pozíciónkat és a hozzánk legközelebb lévő taxis válaszol és jön értünk.
Előfordul, hogy hiába ég a “szabad” (kinai karakterekkel: 空车), kijelző a taxi tetején, az megsem áll meg.A számlázás nem idő, hanem kilométer alapú. Az alapdij 14 yuan (2.04 euró) és ez nem változik az első 3 kilométer alatt. Utana 2,4 jüan kilométerenként, amig eléri a 10 kilometeres távolságot, onnan mar 3,6 jüan/km. Az éjszakai felár 30% (23:00-05:00 kozott).
A taxisok általában redesek. Hallottunk sztorikat átvágásokról, lehúzásokró. Ilyenkor panaszt lehet tenni a taxitársaságnal. A taxis fotója, neve, száma és a panasziroda telefonszáma jól látható helyen fel van tüntetve. Mindig kérjünk számlát, mert azzal bizonyitani tudjuk igazunk és ha valamit a kocsiban felejtünk, könnyebb megtalálni
Vannak feketén üzemelő taxik. Lehet hogy ők picit drágábbak, egyébként semmi gond nem volt, amikor velük utaztam.
A taxisok nagy része büszke a foglalkozására és arra, hogy nem kell fizikai munkát végeznie. Státusz szimbolumként hosszú körmöket növesztenek. Némelyik meg rézkupakot is húz a körmére, hogy óvja, ne törjön le. Jól jön a hosszú köröm orrot, fület, fogát piszkálni a piros lámpánál. Többen feher kesztyűt viselnek. Egyébként tényleg jófejek, próbalják megérteni amit mondasz és örülnek, ha beszélsz pár szót knaiul. (2015)" forrás
DiDi (esetleg Uber, ha még van sofőrjük) a legjobb. Ha leintesz taxit, arra figyelj, hogy kapcsolja be az órát, akkor már nagy baj nem lehet.
Metró
A gyalogláson kívül a legajánlottabb, legpraktikusabb közlekedési forma a turistának. Olcsó, tiszta, sűrűn jár és elképesztően csendesen. Fényévekre van a hármas metró előtt. 2013 óta a világ leghosszabb metróhálózata a shanghaji metró a maga 588 kilométeres hosszával. Lenyűgöző.
Sok turista nevezetességhez el lehet vele jutni, megbízható. Azt azonban tudni kell, hogy este csak 11-ig (legfeljebb 11.30-ig) közlekedik. Közvetlenül 10 előtt akkor se vegyünk jegyet, ha a pénztár még nyitva tart, mert előfordulhat, hogy aztán a peronra nem fut már be egyetlen vonat sem.
Az angol nyelvű iránymutató kitáblázottság nagy segítség. A kijárati eligazíttások is kétnyelvűek (kínai, angol).
Komolyan: a metrón van wifi (na, az már más kérdés, hogy milyen tartalmat, szolgáltatást tudunk vagy nem tudunk elérni). A hangosbeszélő is lenyomja a dumát a kínai után angolul is.
Csúcsidőben inkább kerüljük a metrózást, hacsaknem át akarjuk élni a ,,túl sok kínai lökdös engem" élményt. Egyébként a helyiek elég kulturáltan viselkednek, többnyire megvárják míg kiszállnak a szerelvény adott ajtóján.
Nyáron túlspilázzák a légkondit, s ilyen esetben akár pulóverre is szükségünk lehet.
Ha más vonalra akarunk átszállni, akkor az adott vonal színére alapozzuk az irányvételt.
Megfontolandó a napi kártya megvétele, ha sok, egymástól távolabbra eső néznivalót halmozzunk fel az aznapi programmba. Az ugyancsak Transportation Card birtokában némi időt spórolhatunk meg, mert nem kell többszőr vessződni a jegyautomatával. A kártyára tetszőleges összeget fizetünk, illetve némi (20 jüan) kauciót is rá regisztrálnak. Menetenként 3 vagy 5 jüan kerü levonásra a kártyáról. Nem kell tarifazóna ügyben törni a fejünket. Szedi le a megfelelő összeget, oszt jónapot. Ha viszont automatából veszünk jegyet, akkor nem árt felkészülni előre megfelelő aprópénzekkel. 3 napos bérlet 45 jüant (kb. 1800 forint) kóstál. 130 cm-nél alacsonyabb gyerekeknek a metrózás ingyenes.
Shanghai metróhálózata szuper modern, s csak az egyes és a kettes vonal öreges, mert azok vannak a legrégebben üzemben. (2016-ban 16 metróvonal létezik Shanghaiban.) A metróállomások gigantikusak.
A metrózás biztonságát hivatott szavatolni az, hogy a nagyobb holmikat (pl. hátizsákokat) átszkennelik.
Egy-két metrómegállónyi távolság esetén, ha hárman vagyunk, és az utcákon éppen nincs közlekedési dugó, akkor talán érdemesebb inkább taxiba szállni.
Az európai turisták egy kisebbsége szerint a Shanghai-i metró kaotikus, lármás. A nyafogók arról nem tesznek említst, hogy itt a metróállomások falát nem csúfítják grafitik, és ritkán látni szemetet a földön. Koldusok, hajléktalanok sincsenek a metróállomásokon.
Válts ki metrókártyát (Shanghai Public Transportation Card) és akkor nem kell az apróval/jegyvásárlással rabolni az időt.
Busz
Tudsz buszozni, ha tudod melyik busz és hány megálló, a buszok száma ki van írva, nyelvtudás nélkül is érthetően.
,, A Shanghai-i buszhálózat a metrónál is szerteágazóbb, több mint ezer buszjárat működik. Mindenhova mennek, mindent el lehet velük érni. Egyetlen egy probléma van: a külföldi számára használhatatlan, mert a megállókban csak kínaiul írja az útirányt és a megállókat. Néhány buszon jelzi angolul a következő megálló nevét, de ez kevés, mert az irányt nem lehet kideríteni, ha nem érted a nyelvet.
Ha mar megismerted az útvonalat, akkor tökéletes közlekedési járgány. Viszonylag tiszták, legtöbbször meg ülőhely is akad és kényelmesen szemlélődhetsz. Az utazókártyáról 2 jüant vesz le, a távolságtól függetlenül. Azt viszont mindenkinek ajánlom, hogy ha nem talál ülőhelyet, akkor jó erősen kapaszkodjon, mert a legtöbb buszvezető autóversenyzőnek képzeli magát, Nehezen lehet talpon maradni. Nevetséges ahogy jobbra-balra dülöngélnek az utasok, Egymás lábára lepnek, egymásra esnek, jajgatnak, obégatnak, de senki nem emel panaszt. Azt hiszik ez a normális, s így kell buszt vezetni. (2015)" forrás
,, Ha a buszmegállóban várod a buszt, azzal csak az a baj, hogy nem tudod, hányas jön :D A reptérről busszal kb 20 jüan a belváros, taxival meg 300 jüan." (mi, 2019)
Motoros triciklis taxi
Maglev
Az ott két magyar (apa és fia)
Praktikus étkezőhely a turista számára a legtöbb bevásárlóközpontban található ézkedő központ. Itt nagyon nagy a választék, van minden árkategória. Jókat lehet enni. Egy emeleten van az összes kajálda. Jól áttekinthető a választék.
Zöldhagymás tészta
Maga az étkezés nem drága, sokat ettünk éttermekben, az ázsiai éttermek minden esetben jóval olcsóbbak, mint ha valaki európai ételt szeretne enni ott. Nagy szokás a share food, tehát több ételt rendelni és megosztani. A drágább éttermekben is egy főre 5-6 ezer forint körül alakult. A sima kis éttermek ennél jóval olcsóbbak. Mindenhol vagy meleg vízzel vagy teával kínálnak.
A mi kedvenceink:
Kínai - Sechuan Citizen 🥟,
Thai - Homethai, Justthai 🥘,
Vietnám - Saigon Mama, Fatpho 🍲,
Japán - Sake Ichi, Izakaya Most, Tokyo House(2023)
,, Itt Kínában persze az eddigi ételek is nagyon finomak voltak, na de amit Shanghaiban kóstoltunk mindent felül múlt…ötször mentünk vissza ugyanabba a kifőzdébe muszlim kínait enni. Rengeteg paprikát, paradicsomot és paprika őrleményt használnak a tésztát pedig előttünk gyúrták. " forrás
,, Sanghajnak nincs saját „gulyása”, cserébe sokszínű nemzetközi konyhával várja az odalátogatókat (és persze azokat, akik már eleve ott élnek). Az utcán sétálva egymást követik a változatos vendéglátó egységek – a skála az éttermektől a néniig terjed, aki valamilyen fura állatot sütöget egy kövön –, olyan nincs, hogy a korgó hasú látogató ne találjon magának kedvére valót. Ha valaki biztosra menne, akkor a hatalmas Nanjing úton talál food plaza-kat, ahova betérve több emeleten keresztül válogathat az éttermek közül." forrás
Az eső elől egy plázába menekültünk, ahol életemben először láttam kanyar-mozgólépcsőt. A sanghaji bevásárlóközpontok bárhol lehetnének a világban, a legnagyobb ruhamárkák mind képviseltetik magukat, és az árak sem olcsóbbak. De azért felfigyeltem egy-két üzletre, ami kifejezetten ázsiai. Felnőttek tolonganak egy olyan boltban, ahol játékfigurákat és fingom sincs, milyen kellékeket árulnak. Ami tetszett, a felső szinten egy nyilvános táncterem, ahol a nap különböző szakában más és más fajta táncot oktatnak. (2024) forrás
Kínában - Hongkongot nem számítva - Shanghaiban van a legnagyobb buli- avagy éjszakai élet. Vannak utcák, ahol szinte csak bárok sorakoznak egymás mellett. Ilyen például a Hengshan utca. Shanghai egyik negyede, a Xintiandi kedvelt bulizós környéknek számít. Ebben a negyedben rengeteg a bár és az étterem, de ezek bizony többnyire nagyon drágák.
Shanghai egyéb részein is sok a kocsma, karaoke- és táncos bár. A Bund negyed közelében is sok az ilyen hely.
,, A Nanjing Roadon van rá esély, hogy leszólítanak - főleg fiatal lányok - lehúzási céllal. Tea, kocsma, festmények, a lényeg, hogy lehet barátkozni, de inkább ne a Nanjing Roadon."
Menő helyen menősködik az expat - Andris fotója
Shanghai az óriási mérete dacára jó közbiztonságú város. A külföldi turistának leginkább a zsebtolvajoktól és a balek idegen átvágására szakosodott csalóktól kell tartania. A Nanjing Road keleti szakaszán fiatal hölgyikék kikezdenek a külföldi turista pasikkal és meghívják őket kávézni. Ennek a kísértésnek ellent kell állni, mert a hölgyike által javasolt bárban vagy étteremben az asztalon aztán nem csak teáscsészék és teáskanna kerül elő, hanem rengeteg luxus étel és méregdrága piás üvegek. Aztán persze kiderül, hogy kinek kell állnia a számlát. Ugyancsak elterjedt jelenség, hogy elég jó angoltudással rendelkező "egyetemisták" teaceremóniákra, kulturális rendezvényekre, helyekre invitálják a külfödi turistát. Ne kérjünk segítségükből, az ,,önzetlen" idegenvezetésből. Alapvetően gyanakodjunk azokra, akik túl rámenősen akarnak valamit ránk erőltetni.
Shanghaiban azért ezek az átverős jelenségek mégis gyérebbek, mint annyi más ázsiai nagyvárosban. Jó hír az is, hogy Shaghaiban nagyon ritka a külföldi turista sérelmére elkövetett rablás, erőszakos cselekmény. Kínában nagyon szigorú a büntető törvénykönyv és van ennek elrettentő ereje. Ha heves vitába keveredünk, vagy véletlenül jelen vagyunk valami verekedős helyzetnél, mindenképpen tanúsítsunk maximális visszafogottságot. Shanghaiban a déli és nyugati elővárosok számítanak közbiztonság szempontjából valamennyire rosszabb területnek. Az autófeltörések száma rohamosan növekszik, ami nem csoda, hiszen az autók száma is gyorsan gyarapodik.
Kínában tilos a prostitúció. A külföldi turista a kurvázásra azért fázhat rá, mert a prostilányok többnyire fegyveres strici felügyelete alatt dolgoznak, és a stricik bizony rablásra vetemedhetnek, a kialkudott pénzhez képest többet követelhetnek, nem kesztyűs kézzel. A meglopnak, kirabolnak bennünket, kevéssé számíthatunk a rendőrség közreműködésére. Igaz ez részben a nyelvi akadályok miatt van így.
1. Van Shanghajban magyar főkonzulátus az alábbi címen:
288 Xiang Cheng Lu Pudong Xinqu Shi
Pudong Xinqu, Shanghai Shi, 200127
E-mail cím: consulate.shg@mfa.gov.hu
Telefonszám: +862163411007
Főkonzul: Bolla Szilárd
Vezető konzul: dr. Zámbó Katalin
Hasznos applikációk:
WeChat: Sajnos ide egyelőre tudtommal csak kínai kártyát lehet beregisztrálni. Viszont kérhetik pl. robogó regisztrációhoz. Az egyik legtöbbet használt applikáció ott kint.
Alipay: Itt lehet MasterCard kártyát beállítani. Ami nagyon hasznos, nagyon kevés készpénzt használnak. Vagy Alipay-el vagy WeChat-tel fizetnek. Itt a saját QR kódodat kell bemutatni fizetéskor, amit ők leolvasnak. Illetve itt lehet metró kártyát is készíteni, ami Londonhoz hasonlóan csak le kell olvasni. Sok másra is használható, mi főként ezekre használtuk. +pont, hogy angol nyelvű az applikáció.
Baidu Translate: Gyorsan és egészen pontosan fordít angolra. Csak le kell fotózni a fordítani kívánt szöveget.
Dianping -大众点评: Program ajánlásokat és kuponokat lehet rajta találni.
美团- Sajnos nincs angol neve. Biciklit lehet vele kölcsönözni. (2023)
Amire számítani kell megérkezéskor, hogy a reptéren van még egy vízum ellenőrzés, melyhez egy kék színű lapot fognak kérni, amit ott helyben kell kitölteni. Megkérdezik a személyes adatokat továbbá a távozás napját, a szálloda/tartózkodási hely címét, telefonszámát, és hogy az évben, mely országokban jártatok. Toll legyen nálatok! (2023)
Shanghai látnivalóiról külön fejezet szól. Ide kell kattintani.
,, Shanghai a város:
- ahol a Tescoban akciósan lehet kígyót venni vacsorára/ebédre
- ahol az edzőteremben közös használatra szánt szemcseppek vannak kihelyezve
- ahol népszerű az orrfogyasztó masszírozó gép
- ahol a legnagyobb divatját éli a szilikonos fenékemelő farmer
- ahol olcsóbb a kóla, mint a víz
- ahol még akkor is elütne az autós, ha világító karácsonyfadísszel tekerném magam körbe
- ahol nem jelent semmit a KRESZ, így jobb csukott szemmel, nagy reménnyel átmenni a kereszteződésen
- ahol minél csicsásabb a ruha, annál szebb
- ahol a felnőtt nő is macskafüles hajpántban érzi magát a legcsinosabbnak
- ahol nem szabad meglepődni a legkülönfélébb hangnemben megszólaló harákolásoktól
- ahol esőben is működik a szabadtéri mozgólépcsők többsége
- ahol az embereknek pontosan az ajtóban érzik úgy, - a legteljesebb nyugalomban- hogy meg kell állniuk. Természetesen csak abban az esetben, ha még minimum 10 ember van mögöttük.
- ahol a metrózás felér egy szumó viadallal
- ahol nyugodtan neki lehet menni bárkinek, és ha még a bocsánatkérés el is marad, az nem jelent gondot"
"Az érdekesebb dolgok csütörtökön történtek, mert az ő tanácsára mentem el a két megállóra lévő kis városrészbe, buddhista kolostorral, magas pagodával, és sok utcai árussal. Két helyen is láttam a fellógatott húsok között kutyát, és az egyik helyre be is néztem indulás előtt.
- Van kutya hús?
- Mi?
- KUTYA!
- Ja, kutya, van. 68 yuan.A végén 38-ra alkudtam le, ami még mindig kicsit drága, de megkaptam egy tál vöröses-barnás húsban gazdag levest. Egész laktató volt, pont elég, és kicsit ugyan rágós, de nagyon finom." forrás
,, Az teljességgel bizonyos, hogy Kínában Shanghai volt a kedvenc városunk, de még az eddigi ázsiai városok közt is dobogós helyen áll. Miért is? Gyönyörű látképei vannak a Bund környékén.
Shanghai volt számunkra a legélhetőbb város. Mind körülményeiben, mind lehetőségeiben az egyik leginkább tetszetős volt számunkra.
Hatalmas házai magukon viselik a nyugati tervezettség pozitív hozadékait, de ennek ellenére ázsiaian monumentálisak. Csodálatos parkok és terek vannak itt.
És még múzeumban is voltunk, ami amúgy nem volt egy nagy szám. Lina kétszer is találkozott velünk, igazán elvarázsolt minket, hogy milyen eleven és életrevaló ebben a hatalmas városban, és mennyire megtalálta itt a helyét. A csúcspont az volt, amikor útbaigazítást kért a rendőröktőől akik a kocsijukban ültek, és a végén jót kacagtak, met megdicsérte őket a helyes angolos kiejtésért..persze mindezt kínaiul.
Jártunk még a francia negyben is, először ott csapott meg igazán minket, hogy ez a város mennyire világváros.
Egyik utolsó napon pedig ellátogattunk a közeli kisvárrosba, amit Shanghai velencéjének hívnak: joggal." forrás
,, Az utolsó napunkra szabad napot kap a csoport, így kedvünkre járhatjuk be a várost. A reggeli és a csomagolás utolsó simításai után felkerekedünk, hogy ellátogassunk a híres/hírhedt Fake Market-ra. Ez egy csupa koppincs terméket árusító piac, ami kis üzletekből és standokból áll, és a metró aluljáróból fel sem kell menni, hogy megközelítsük. Egy szabály van: alkudni kötelező! Ha valaki szeretne márkás cuccokat olcsóbban vásárolni mint otthon (egyébként egészen jó minőségűek) annak érdemes ellátogatnia, de ne olyan feeling-re számítsunk mint a xiani bazárban! Mi gyorsan letudjuk a piacozást, és már robogunk is tovább a Bundra, már csak azért is mert a mai napon sikerül szép és főként esőmentes időt kifognunk. Hétvége lévén sokan sétálgatnak itt, mi is így teszünk. Ezt követően kávé és kávézó keresésébe fogunk, hogy utolsó yüan-jainkat is elköltsük. Már épp elfogyna a remény, mikor is a metrómegálló felé tartva belefutunk egy Food Court nevű helybe. Elsőre egy kis nyüzsgő nyitott elejű mini piacnak tűnik, de beljebb haladva egy mozgólépcsőt találunk lefelé, és egy igen nagy területű street food hely tárul a szemünk elé. Kávét itt is csak nagyobb küzdés árán tudunk szerezni (egy igen híg példányt) viszont a kínai konyha mindenféle remekét árusító helyekbe botlunk. Pompás ebéddel zárjuk szabadnapunkat! (zsofia.apro@vista.hu)
Külföldi turisták számára ,,ideális" útjelzők
Nyilvános vécé turizmus (?)
Elter Karesz fotója
* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon
© Utikritika.hu. 2012.
Amerikai Egyesült Államok | Amszterdam | Argentína | Ausztrália | Ausztria | Bahama-szigetek | Balatonszéplak-felső | Bali | Barcelona | Berlin | Ciprus | Dominikai Köztársaság | Dubai | Egyiptom | Franciaország | Görögország | Hajóutak | Horvátország | Hongkong | India | Isztambul | Kanada | Kanári-szigetek | Kuba | Kvarner-öböl | London | Madrid | Malajzia | Maldív-szigetek | Mallorca | Mauritius | Málta | Mexikó | Nagy-Britannia | Németország | New York | Olaszország | Párizs | Portugália | Róma | Seychelle-szigetek | Sharm el-Sheik | Skócia | Spanyolország | Sri Lanka | Szingapúr | Thaiföld | Törökország | Toszkána | Tunézia | Vietnam | Zöld-foki Köztársaság
Gábor, 2024. 11. 27. 16:23
https://fikatours.blogspot.com/2024/10/kina.html
Máté, 2016. 10. 24. 10:21
Nagyon hasznos bejegyzés volt! Sok érdekes dolgot megtudhattam! Köszönöm a nép nevében, hogy mindezt megosztotta! A minap találtam egy érdekes látványosságot, mely felkeltheti figyelmét! http://atomenergiainfo.hu/tudta-on/turistalatvanyossag-lett-atombunker