ÚTIKRITIKA.HU / Shanghai








útikritikák


Shanghai

Shanghai dióhéjban | Tetszett & Nem tetszett | Vélemények | Szállás | Közlekedés | Étkezés | Vásárlás | Szórakozás | Közbiztonság és kellemetlenségek | Látnivalók | További beszámolók | Fotóegyveleg

.

Nénik reggel karddal táncolnak - L. J. fotója

Shanghai dióhéjban

  • Shanghai Kína Kína legnépesebb városa, egyben a világ harmadik legnagyobb városa (Tokió és Delhi után). 2026-ös becslések szerint közel 30,4 milliós a lakossága. Minden négyzetkilométerre 3700 lakos jut.
  • Shanghai Jangce-folyó torkolatánál fekszik. Nevezik "kelet gyöngyének" vagy Kelet Párizsának". Shanghai többnyire sík domborzatú, csupán délnyugati részén vannak dombos területek.
  • Shanghai a világ egyik leggyorsabban fejlődő nagyvárosa. 2008-2009-et leszámítva 1992 óra minden évben két számjegyű a százalékos növekedése. A fizetések itt messze magasabbak, mint Pekingben és a városok többségében (Hongkongot nem számítva). Igaz ehhez igazódnak az árak is, amik roppant magasak.
  • Havi nettó átlagfizetés (2025-ben): 534 ezer HUF-nak megfelelő jüan - (kínai országos átlag: 330 ezer HUF-nak megfelelő jüan)

Tetszett & Nem tetszett

Tetszett

  1. Sétálni, embereket bámulni az East Nanjing sétálóutcán
  2. Este a Bund-ról csodálni a Huangpu-folyót, és a szemben lévő Pudong felhőkarcolóinak összképe (skyline)
  3. Nagyon könnyű a tömegközlekedéshez hozzászokni (16 metróvonal), angol kiírások
  4. Teljesen jó a közbiztonság
  5. A világ legdinamikusabban fejlődő városában körülnézni
  6. A magas épületek által körülölelt kis régi háztömbök miliője 
  7. Sok a jó minőségű étkezőhely
  8. A volt francia negyed (Old French Concession) épületei
  9. Shanghai sokkal rokonszenvesebb, nyitottabb, vibrálóbb, mint Peking!
  10. A sok jólöltözött ember (inkább a 20 és 35 közöttiek)
  11. A Shanghai Towerről a városkép mázlista módon kifogott tiszta égboltos napon
  12. A repülőtér és  a városköpont pereme között közlekedő Maglev mágneses vasúton utazás rövid, de szuper élménye 

Nem tetszett

  1. Csúcsforgalomban taxizni, vagy a metróban ki- és beszálláskor tolakodni
  2. Nyáron a magas páratartalom, egész évben gyakran esik az eső
  3. Az autósok, a gyalogosok és főleg a motorosok a szabályokat felrugó magatartása
  4. Az utcán a köpködés, szemetelés (bár Pekingben sokkal rosszabb a helyzet e téren)
  5. Meglepően nagy a drágaság, még Hongkonghoz, Japánhoz képest is!!!!
  6. A levegő, a víz, a kaja szennyezettsége
  7. Az internetezést érintő korlátozások
  8. Azért nincs annyi turisztikai látványosság, mint Pekingben
  9. A taxiórát bekapcsolni nem akaró, simlis taxisok a turistás helyek (pl. a Bund) közelében
  10. Az éjszakai klubokban a lehúzási trükkök
  11. A masszázsra invitáló csajok vacak, átlátszó dumája
  12. A Shanghai Tower kilátójába a nagyon drága (7500 forint) belépőjegy
  13. Az Óvárosban a hétvégi borzasztó nagy tömeg (hétköznap kellett volna odamenni)
  14. A szürke lakótelepek (az itthonihoz képest legalább kétszer magasabbak)

Vélemények

"Shanghai 25 milliós metropolis. Ennek ellenére tiszta, tágas, sok a zöld felület, parkok, melyek megbontják a betontengert. Metróhálozata fantasztikus, 16 vonal. Angolul nagyon jól kitáblázott, tiszta, könnyű eligazodni rajta, olcsó ( 1 jegy kb. 4 RMB = 170 HUF) és gyors. A felszíni közlekedés nagyon lassú a sok autó miatt. Leginkább a volt francia koncesszió területén a Shikumen házak tetszettek. A szürke kőkapu házakat felújították, hangulatos éttermeket, bárokat, galériákat alakítottak ki bennük. Sétálónegyed, ahol érdemes ebédelni vagy vacsorázni.

Shanghaiban valamelyik emblematikus felhőkarcolójának kilátótornyába mindenképpen fel kell menni. Az Üvegnyitó - Financial Center, Jin Mao torony, vagy majd 2015. júliusától a Shanghai Torony 660 méter, mely a világ második legmagasabb épülete. Egymás mellett állnak a Pudong város részben. A tradicionális Kínát Shanghai mellett Tongli vizivárosban kell keresni. 1 óra autóval Shanghaitól. Tongliban a kínai kertművészetet csodálhatjuk meg, csatornákon lehet hajózni hosszú bambusztutajokon. Az utcákon kínai csemegéket kínálnak: szezámmagos sütemény, isteni csülök, gőzgombócok. Csend, nyugalom, egyszerű vidéki házak!" (Csiszár Ági, Vista)


Mintha egy sci-fi világába csöppentünk volna – és valóban, elég csak körülnézni: megérkeztünk Sanghajba. Ez a város már évszázadokkal ezelőtt is kapuként szolgált a Kínai Birodalom felé és onnan kifelé, mára pedig a világ egyik legnagyobb, legpezsgőbb metropoliszává vált – és nem mellesleg a Távol-Kelet egyik kereskedelmi szíve. Óriási mérete és megállíthatatlan lüktetése európai szemmel nézve szinte felfoghatatlan. Itt keveredik a kelet és a nyugat kultúrája, hagyománya, életérzése, és ez egy olyan sajátos atmoszférát teremt, amit elsőre befogadni is nehéz.

A francia koncessziós negyedben például csak a kínai nyelvű feliratok emlékeztetnek arra, hogy mégsem Párizs egyik elegáns kerületében sétálunk. A kis divatbutikok, neves márkák üzletei, teraszos éttermek és galériák viszont mind-mind a nyugati világ jelenlétét idézik – csak éppen más ritmusban, más szabályokkal. Itt sétálni, vásárolgatni olyan, mint Európában... csak néha olcsóbban és sokkal izgalmasabban.

De mielőtt elmerülnénk ebben az elképesztő kavalkádban, előbb be kell jutnunk a városba – még mindig a Pudong repülőtéren vagyunk. Bár harminc kilométerre vagyunk a központtól, a távolság itt nem akadály, inkább lehetőség egy különleges élményre: a Maglev vonat vár ránk. Ez a mágneses lebegtetésű szerelvény úgy siklik a pályán, hogy meg sem érinti – közel 500 kilométer per órás sebességgel szeli át a várost. Szinte repülünk, mire megérkezünk a Pudong kerületbe, ahonnan könnyedén átszállhatunk a futurisztikus metróhálózatra. Vagy – ha kedvünk szottyan egy kis városi alkura – akár taxiba is pattanhatunk, hogy az első pillanattól élvezzük a felhőkarcolók közé ékelődő modern városképet.

Számomra mégis a francia negyed százéves villái, a régi városrész zegzugos sikátorai, az utcai árusok és aprócska étkezdék adják Sanghaj igazi lelkét. Ugyanakkor nem lehet elmenni szó nélkül amellett, hogy a város az ég felé tör. Ezer körüli számú magas épületéből több tucat meghaladja a 200 méteres magasságot, ami már önmagában is lélegzetelállító. A Jin Mao Tower például 421 méter magas, mellette pedig ott magasodik a 632 méteres Shanghai Tower, amely a város jelképévé vált. Mindez nemcsak méretében lenyűgöző, hanem szimbóluma is annak, hogyan alakult át ez a város a jövő egyik arcává – olyan hellyé, amelynek neonfényei messziről mutatják, merre halad a világ.


,, Shanghai totál bejött nekünk, csak a kínaiakat nem sikerült megkedvelni. Pedig a Shanghai-i népek jóval kulturáltabbak, mint a pekingiek. A belföldi turisták között van sok tahó.

Sok minden tetszett, de a leginkább a Taikang Road-on a pesti Gozsdu-udvarhoz hasonló (na annál azért sokkal ütősebb) régies boltos, vendéglátós, sikátoros piacszerűség. Kulturált és ugyanakkor valamennyire romantikus. A 9-es metróvonalon a Dapuqiao metrómegállónál kell kiszállni és onnan már könnyen megtalálható ennek a csuda jó helynek a egyik bejárata. Van egy élelmiszer piaci rész is, de az nem nagy szám. Nem szabad kihagyni ezt a labirintusos, igazán gusztusos helyet!.

A French Concession felfedezésekor is becsatolható ennek a helynek a meglátogatása. A Middle Fixing Roadtól ez gyalogtávolság.  (j.k. )"


"Shanghai sokkal szabadabb légkörű, nyüzsgőbb, impulzívabb, mint Peking. Jobban hasonlít a délkelet-ázsiai megavárosokra. Shanghai kellemesebb, zöldebb, tisztább, élhetőbb, mint Peking. Kellemesebb, mint bármely kínai város, Hongkongot leszámítva. Shanghaiban olcsó a taxi, de valamivel drágább, mint Pekingben. Nagyon praktikus a metró, bármilyen városrészt el lehet vele érni, ráadásul olcsó. Shanghaiban baromi nagy a kontraszt a konzumerista, élveteg luxus high-tech és a lepukkant, hagyományos világ között.

Mi nem tetszett? A Nanjing Roadon és a Bund térségében idegesítően sok az ember, ráadásul mint európait 3 percenként inzultáltak mindenféle masszázs és egyéb ajánlatokkal, mármint a zugárusok. Shanghai szupermodern negyedei túlságosan pöffeszkedőek, nem vonzó, hogy minden a fogyasztásról szól, a bevásárlóközpontok gigantikusak, de így az egész nem annyira rokonszenves. Rengeteg a luxusbolt, már-már unalmas, hogy mennyi van belőlük. Amúgy a turistás helyek elég műanyagosak. Sok mindent építettek az utolsó évtizedben a turista látványosságoknak, de ezekből hiányzik az eredetiség. Minden arról szól, hogy miként tudják lecsapolni a külföldi és a belföldi turistát ál-látványoságokkal.

Voltam helyi ismerősökkel a bulivilágban, ami sokféle. A felhőkarcolók legfelső emeletein vannak a rongyrázós, kivagyi, sznob, méregdrága helyek, ahová csak elegánsan lehet bemenni. Ezeken a helyeken meglepően sok a Shanghaiban dolgozó európai, amerikai. Vannak igazi kínais bulihelyek és vannak az undergound helyek, főleg a French Concession táján. Ezek az underground helyek nem különböznek nagyon a hasonló műfajú európai helyekről. Kicsit egzotikusabbak, de a zene az ugyanaz. (Andris)

Trendi csávó - Andris fotója

Sanghaj nagyon furcsa hely – de a legjobb értelemben. Az ember néha úgy érzi, itt tényleg bármi megtörténhet: a lehetőségek végtelenek, a ritmus lehengerlő. Aztán egyszer csak szembetalálja magát a város másik arcával, és ráébred, hogy a szabadság, amit elsőre érez, néha csak díszlet – mögötte még mindig ott húzódik egy szigorúbb, központosított rendszer.

De mire ezt megemészted, már egy kis mellékutcában jársz, ahol olajos illatok szállnak fel a sarki kifőzdékből, műanyag sámlikon ülnek a helyiek, és fapálcikával eszik a friss tésztát. Egy sarokkal arrébb pedig ott áll egy apró buddhista templom, amit valahogy beszorítottak két harmincöt emeletes panelház közé – mindezt olyan felhőkarcolók árnyékában, amik már inkább egy másik bolygó látványát idézik. Sanghaj minden lépésnél újabb és újabb arcát mutatja, folyamatosan meglep – él és lüktet.

Ez a város olyan, mint egy állandóan változó élőlény, ami minden pillanatban újabb alakot ölt. Mintha versenyt futna saját magával, hogy egyszerre szolgálja ki a helyiek gyorsan változó igényeit és a külföldi befektetők ambícióit. És ez az energia, ez a kettősség adja Sanghaj igazi varázsát.


,, A Hangzhou és Sahnghai közötti 170 km-es távolságot ismét szuperexpresszel tesszük meg. Már nagyon rutinosan megyünk át a biztonsági átvilágításon, és ismét egy hatalmas pályaudvaron találjuk magunkat. Ez is szuper tiszta és jól szervezett. Az egyórás vonatút seperc alatt eltelik (milyen könnyű hozzászokni hogy 300-al hasít a vonat), és Shanghai-ban egy még nagyobb pályaudvarra érkezünk ahol már Peter várja a csoportot. Ahogy egyre feljebb és feljebb jutunk a mozgólépcsővel, egyre inkább érezzük a 100% páratartalmat. A csomagok buszba történő bepakolása után egy igen nagy zuhé köszönt minket ami nem ritka Shanghai-ban és nem is ér minket váratlanul, mivel egyébként is tájfunt közeledtét ígérték Kína ezen részére. Az eső átírja aznapi programunkat, így ebéddel kezdünk a Bundon, a Hungpu folyó partján. Az eső ömlik tovább ezért a Jáde Buddha templomhoz vezet az utunk. A nagy felhőkarcolók, és monstrum épületek között szinte megbújik ez a csodás épület. Több épületből áll, az egyiket a nagyobb udvarrész érdekében egy az egyben hátrébb tolták néhány méterrel. A templomban szerzetesek is élnek, szertartásokat is tartanak (pont elcsíptünk egyet amikor ott voltunk). A hívők ide járnak imádkozni, füstölőt gyújtani. A templom fő látnivalója a 2 (vagyis igazából 3) Buddha szobor. Az egyik egy majdnem 2 méteres, csodás ékszerekkel díszített Ülő Buddha, a másik egy szintén nagyobb méretű fekvő és egy kisebb fekvő Buddha.

Következő állomásunk egy selyemüzem, ahol bemutatják, hogy hogyan lesz a bebábozódott selyemhernyóból ing, sál, ágynemű, stb.. (Bemutató végén vásárlási lehetőség.) Mire végzünk az üzemben újból úgy esik mintha dézsából öntenék. Utolsó állomásunk aznapra a Nanjing Road, Shanghai legforgalmasabb, szállodákkal, üzletekkel, éttermekkel teli útja. Az eső kicsit levesz a hely hangulatából.

Ismét borús/esős időre ébredünk, és mire a régi városrészbe érünk, ismét szakad az eső. Őszintén szólva Shanghai elsőre nem tett túl mély benyomást rám, de az óváros egészen elbűvölt. Ezt a részt is, csak úgy mint Shanghai többi részét óriási épületek ölelik körül. A kapun belépve jellegzetes pagodás épületeket pillanthatunk meg. Továbbhaladva egy kis térre érkezünk, ahonnan a Cikk-Cakk hídon keresztül eljuthatunk az Öreg Teaházhoz, ami a kis tavacska közepén helyezkedik el. A híd nem véletlenül cikk-cakk alakú, ez a forma azt a célt szolgálja, hogy a rossz szellemek ne tudjanak keresztülhaladni rajta. (A szellemek a kínaiak szerint csak egyenes irányban tudnak haladni.) A tóban sok-sok aranyhal úszkál. Az Öreg Teaház manapság is különféle teákkal várja vendégeit. A hídon továbbhaladva a Yu-Yuan avagy az Örömök Kertjéhez érkezünk. Ezt a csodálatos kertet a Pan család megbízásából építette egy tájépítész még a 16. században. A kertet az évszázadok során többször is lerombolták, majd újjáépítették. A kert természetesen a FengShui elveinek megfelelően épült: sziklák(lyukas sziklák amik rendkívül értékesnek számítanak), tavak, fák, hidak. Csodás az egész kert, a rosszidő ellenére sem veszít szépségéből. Itt is lehetne barangolni és fotózgatni akár órákon át.

Magunk mögött hagyjuk az óvárost, hogy a Bundról csodálhassuk meg a Pudong városrészen magasodó számtalan felhőkarcolót. Csak hogy a leghíresebbeket említsem: Kelet-Gyöngye TV Torony(Oriental Pearl Tower),Jin Mao Tower, Shanghai World Financial Center/Tower (aka sörnyitó), Shanghai Tower. Ezek látványosan kiemelkednek a többi amúgy sem parányi épület közül. Hajókázni indulunk a Huangpu folyón, hogy tovább ámulhassunk a magasabbnál magasabb épületek látványában. Shanghai építészeti szempontból nagyon formabontó, a Pudongon csupa új és modern épületek sorakoznak, a Bundon keverednek az európai stílusú (pl. francia koncessziós) épületek és modern társaik, és ott van még ugye az óvárosi rész hagyományos épületeivel. A hajóút kb. 1 órás, mindkét oldal fotózására durván ugyanannyi idő jut.
Napunk zárásaként még teszünk egy látogatást a Pudong városrészben, hogy közvetlen közelről is szemügyre vehessük eme monumentális épületeket. A programot délután 3-4 körül befejezzük így több szabadidő marad estére. (A. Zsófi)

Szállásválasztás

Sanghajba utazó turisták számára számos fontos szempontot érdemes figyelembe venni a szállásválasztásnál. A legjobb lokációk közé tartozik a Bund területe, amely a város leglátványosabb része, ahol a történelmi épületek és a folyóparti sétány mellett gyönyörű kilátás nyílik a modern Pudong felhőkarcolóira. A folyóparti történelmi épületekből álló Bund Shanghai válasza a párizsi Champs Élysées-re, ahol a város legfényűzőbb szállodái, üzletei és éttermei találhatók.
A Francia Negyed (Former French Concession) különösen vonzó az európai turisták számára, mivel európai és gyarmati építészete, lombos fasorai és elegáns hangulata egyedi atmoszférát biztosít. Itt számos étterem, kávézó és butik található festői környezetben.
A Nanjing Road környéke kiváló választás azoknak, akik közlekedési szempontból központi helyen szeretnének megszállni. A híres sétálóutca mindkét oldalán üzletek sorakoznak, és közel van a Bund területéhez és a Yu kerthez is. A People's Square (Népek tere) szintén praktikus választás, mivel több metróvonal is keresztezi (1-es, 2-es és 8-as), így könnyű eljutni a város bármely pontjára.
Xintiandi egy kicsi, de különleges terület, amely gyönyörűen felújított, hagyományos shikumen épületeiről ismert. Bár kissé drágább, részben sétálóutcás jellege nyugodt hangulatot biztosít, kisebb, független üzletekkel. Jing'an szintén remek választás, ahol éttermek, kávézók, bevásárlóközpontok és zöld területek találhatók. A lenyűgöző Jing'an templom különleges látványosság, amely a modern környezetben található.
Az ár-érték arány szempontjából érdemes figyelembe venni, hogy bár a Bund területén lévő hotelek drágábbak, a központi elhelyezkedés és a kilátás miatt sokszor megéri a felárát. Korlátozott költségvetéssel utazóknak a Radisson New World Shanghai jó választás lehet, amely központi helyen található, jó minőségű és megfizethető árú.
Shanghai tömegközlekedése rendkívül hatékony, a metróhálózat a világ legnagyobb ilyen rendszere, ezért ha a szállás metróállomás közelében van, könnyen elérhető a város bármely pontja. A város területileg Pudongra (keleti part) és Puxira (nyugati part) oszlik – a fő turisztikai látványosságok a Puxi oldalon találhatók, míg Pudong a modern üzleti negyed a jellegzetes felhőkarcolókkal.
A turisták számára különösen fontos a tisztaság és a személyzet nyelvtudása – érdemes olyan szállodát választani, ahol az alkalmazottak beszélnek angolul. A szoba kilátása jelentősen növelheti az élményt, különösen a magasabb emeleti szobák esetében, ahonnan csodálatos panoráma nyílik Shanghai jellegzetes látképére.
Fontos tudni, hogy külföldi turistaként a szállodákban speciális regisztrációs eljárás szükséges, ezért ajánlott olyan szálláshelyet választani, amely rutinosan fogad nemzetközi vendégeket.

Közlekedés

Mi főként robogóval közlekedtünk. Szinte mindenhol van bicikli/robogó sáv. Nagyon tudom ajánlani a Mute-ot, ahonnan mi béreltünk. Mindenki beszél angolul, nagyon segítőkészek és jó áron. (Semmilyen jogosítvány nem szükséges, csupán a sisakot kell mindig hordani, azért büntetnek). Cím: 425. Yanping Rd, Shanghai.
Ha nem robogó, akkor viszont bicikli. Shanghaiban rengeteg bicikli van, amit a lent említett applikációkkal lehet használni, csak a QR kódot kell leolvasni, és már lehet vinni. Ha nem akarunk várost nézni, és délutáni órákban közlekednénk, akkor a metróval is lehet utazni. Shanghainak jelenleg 19 metró vonala van. Végső esetben persze kocsival is lehet közlekedni, a rendes taxik mellett Didit is lehet hívni az Alipayen keresztül. Szerény véleményem szerint nem vezetnek jól, és mindig hányingerem lett az út végére, de van az a távolság, amit kocsival érdemes megtenni. (2023)

Taxi

Ez a turista számára Shanghaiban a legjellemzőbben igénybe vett közlekedési eszköz. Figyelnünk kell, hogy a sofőr induláskor elindítja e a méterórát (egy kis táblát kell lecsapnia). Az első három kilométerre az alapár 12 yüan, éjszaka, este kilenctől 14 yüan. Minden további kilométer 2 yüan, 10 kilométer után már 4 yüan. A városon belül jellemzően 12-20 yüant fizetünk. Tudatában kell lennünk annak, hogy a taxisok nem tudnak angolul. Elengedhetetlen, hogy kínai írásjelű támpontot adjunk a sofőrnek arról, hogy hová akarunk menni. A szálláshelyünkön kérjünk ehhez segítséget. Sok taxitársaság van Shanghaiban. A legszínvonalasabb a Da Zong. A járműveik tisztábbak, mint az átlag és a sofőrök egységes egyenruhát öltenek.

Sanghajban a taxizás továbbra is az egyik legkényelmesebb és legelérhetőbb közlekedési forma, főleg ha az ember gyorsan szeretne A-ból B-be jutni. Az árak még mindig kedvezőek nemzetközi összehasonlításban, és a rendszer viszonylag megbízható. A legismertebb és legnagyobb múlttal rendelkező szolgáltató a világoskék autóiról felismerhető Dazhong Taxi – sokan még mindig őket tartják a legkorrektebbnek. Hívhatóak telefonon is (96.822), bár ma már inkább az applikációs rendelés a jellemző.

A legtöbb taxi még mindig Volkswagen Santana, egy olyan típus, amit Kína szinte teljes egészében saját igényeire formált, és amely Európában sosem vált ismertté. Emellett szép számmal közlekednek újabb modellek is, például hibrid Buick LaCrosse-ok vagy Touranok, de megjelentek az elektromos járművek is a város zöldítési törekvéseinek köszönhetően.

Annak ellenére, hogy több tízezer taxi rója a várost, csúcsidőben, esőben vagy ünnepek idején valóságos vadászatba torkollhat egy fuvar megszerzése. Ilyenkor segíthet az egyik kínai nyelvű taxiapp, amely GPS alapján rendeli hozzánk a legközelebbi szabad járművet. Az utcán is le lehet inteni taxit, de előfordul, hogy hiába világít a „szabad” (空车) felirat, a sofőr mégsem áll meg – vagy már másnak van lefoglalva.

Az árakat megtett kilométerek alapján számítják. Az alapdíj 14 jüan, ami az első három kilométerre érvényes, utána kilométerenként 2,4 jüan, 10 kilométer felett pedig 3,6 jüan/km. Éjszaka, azaz 23:00 és 05:00 között 30%-os felárral kell számolni.

A taxisok általában rendesen viselkednek, de mint bárhol, itt is lehet hallani történeteket becsapásról vagy túlszámlázásról. Ezért mindig kérjünk nyugtát (发票), amely tartalmazza a sofőr nevét, azonosítóját és a panaszkezelő központ számát is. Ha valamit a kocsiban hagyunk, ezzel lehet a legegyszerűbben visszaszerezni.

Előfordulnak feketén dolgozó taxisok is, akik némileg drágábban visznek, de többnyire problémamentesen utaztunk velük is – csak érdemes tisztázni az árat előre.

A sofőrök többsége kifejezetten büszke a munkájára. Nem ritka, hogy státuszszimbólumként hosszú körmöket növesztenek – egyesek még kis rézvédőt is hordanak rajtuk –, amit aztán a piros lámpánál lelkesen be is vetnek különféle célokra. Többen fehér kesztyűben vezetnek, és bár az angolt kevesen beszélik, szívesen veszik, ha néhány szót el tudunk mondani kínaiul. Ilyenkor gyakran mosolyognak, bólogatnak, és még az út is gyorsabban telik.


DiDi (esetleg Uber, ha még van sofőrjük) a legjobb. Ha leintesz taxit, arra figyelj, hogy kapcsolja be az órát, akkor már nagy baj nem lehet.

Metró

A gyalogláson kívül a legajánlottabb, legpraktikusabb közlekedési forma a turistának. Olcsó, tiszta, sűrűn jár és elképesztően csendesen. Fényévekre van a hármas metró előtt. 2013 óta a világ leghosszabb metróhálózata a  shanghaji metró a maga 588 kilométeres hosszával. Lenyűgöző.

Sok turista nevezetességhez el lehet vele jutni, megbízható. Azt azonban tudni kell, hogy este csak 11-ig (legfeljebb 11.30-ig) közlekedik. Közvetlenül 10 előtt akkor se vegyünk jegyet, ha a pénztár még nyitva tart, mert előfordulhat, hogy aztán a peronra nem fut már be egyetlen vonat sem. 

Az angol nyelvű iránymutató kitáblázottság nagy segítség. A kijárati eligazíttások is kétnyelvűek (kínai, angol).

Komolyan: a metrón van wifi (na, az már más kérdés, hogy milyen tartalmat, szolgáltatást tudunk vagy nem tudunk elérni). A hangosbeszélő is lenyomja a dumát a kínai után angolul is. 

Csúcsidőben inkább kerüljük a metrózást, hacsaknem át akarjuk élni a ,,túl sok kínai lökdös engem" élményt. Egyébként a helyiek elég kulturáltan viselkednek, többnyire megvárják míg kiszállnak a szerelvény adott ajtóján.

Nyáron túlspilázzák a légkondit, s ilyen esetben akár pulóverre is szükségünk lehet.  

Ha más vonalra akarunk átszállni, akkor az adott vonal színére alapozzuk az irányvételt. 

Megfontolandó a napi kártya megvétele, ha sok, egymástól távolabbra eső néznivalót halmozzunk fel az aznapi programmba. Az ugyancsak  Transportation Card birtokában némi időt spórolhatunk meg, mert nem kell többszőr vessződni a jegyautomatával. A kártyára tetszőleges összeget fizetünk, illetve némi (20 jüan) kauciót is rá regisztrálnak. Menetenként 3 vagy 5 jüan kerü levonásra a kártyáról. Nem kell tarifazóna ügyben törni a fejünket. Szedi le a megfelelő összeget, oszt jónapot. Ha viszont automatából veszünk jegyet, akkor nem árt felkészülni előre megfelelő aprópénzekkel. 3 napos bérlet 45 jüant (kb. 1800 forint) kóstál. 130 cm-nél alacsonyabb gyerekeknek a metrózás ingyenes.  

Shanghai metróhálózata szuper modern, s csak az egyes és a kettes vonal öreges, mert azok vannak a legrégebben üzemben. (2016-ban 16 metróvonal létezik Shanghaiban.) A metróállomások gigantikusak.    

A metrózás biztonságát hivatott szavatolni az, hogy a nagyobb holmikat (pl. hátizsákokat) átszkennelik.

Egy-két metrómegállónyi távolság esetén, ha hárman vagyunk, és az utcákon éppen nincs közlekedési dugó, akkor talán érdemesebb inkább taxiba szállni. 

Az európai turisták egy kisebbsége szerint a Shanghai-i metró kaotikus, lármás. A nyafogók arról nem tesznek említst, hogy itt a metróállomások falát nem csúfítják grafitik, és ritkán látni szemetet a földön. Koldusok, hajléktalanok sincsenek a metróállomásokon. 

Válts ki metrókártyát (Shanghai Public Transportation Card) és akkor nem kell az apróval/jegyvásárlással rabolni az időt.

Busz

Tudsz buszozni, ha tudod melyik busz és hány megálló, a buszok száma ki van írva, nyelvtudás nélkül is érthetően.

Sanghaj buszhálózata még a metróvonalaknál is kiterjedtebb: több mint ezer járat közlekedik a városban, és valóban szinte nincs olyan pont, amit ne lehetne velük elérni. A rendszer azonban külföldiként nem mindig barátságos. A megállók többségében kizárólag kínai nyelven tüntetik fel az útvonalakat és a megállók nevét, így aki nem olvas kínaiul, könnyen eltévedhet. Bár egyes buszokon már angolul is bemondják a következő megállót, ez önmagában nem elég, ha az ember nem tudja, pontosan merre is tart a járat.

Ha viszont már kiismerjük magunkat egy adott útvonalon, a busz olcsó és kényelmes alternatíva lehet. Az utastér általában tiszta, gyakran még ülőhely is akad, és a város nyüzsgését is egészen más nézőpontból figyelhetjük így. A közlekedési kártyáról az út ára egységesen 2 jüan, függetlenül a megtett távolságtól.

Egy dolgot viszont érdemes észben tartani: a sofőrök gyakran sajátos stílusban vezetnek. A gyorsítások és hirtelen fékezések nem ritkák, így ha nem sikerül ülőhelyet találni, jobb, ha alaposan megkapaszkodunk. Az utastér ilyenkor gyakran olyan, mint egy ringlispíl: jobbra-balra dőlnek az emberek, néha egymásra esnek, vicces kis szóváltások alakulnak ki – de senki sem csodálkozik, mintha ez lenne a dolgok természetes rendje.


Sanghajban buszra várni néha olyan, mintha találós kérdésre keresnénk a választ: ott állsz a megállóban, de fogalmad sincs, hányas járat tűnik fel a következő kanyarban. A kijelzők és táblák többnyire csak kínai karaktereket mutatnak, így a buszszám vagy az útirány is rejtély maradhat, ha nem ismered a nyelvet. Ez az első napokban zavarba ejtő lehet, de ha az ember kiismeri a környéket, már rutinszerűvé válik a mozgás. A belvárosba a repülőtérről busszal nagyjából 20 jüanért el lehet jutni, míg taxival ez az út körülbelül 300 jüan – tehát ha nem vagy időszorításban, a busz jelentősen olcsóbb.

Bár a buszok nem mindig követnek pontos menetrendet, meglepően sűrűn járnak. Ha van mobilneted, érdemes kínai térképes applikációban – például a Gaode Map vagy a Baidu Map segítségével – követni, melyik járat hová tart és mikor érkezik. Egyre több új buszmodell jár elektromos meghajtással, ami csendesebbé és környezetbarátabbá teszi az utazást. És ha már megtanultál lavírozni a fékezések és kanyarodások között, akkor rájössz: ezek az utak néha éppoly izgalmasak, mint maga a város.

Motoros triciklis taxi

Sanghajban a motoros tricikliket, melyeket kínaiul "sanlunche" néven ismernek, ma már főként elektromos meghajtással látják el, szemben a más ázsiai országokban elterjedt benzinmotoros változatokkal. Ezek a háromkerekű járművek korábban a város utcáinak jellegzetességei voltak, különösen az 1980-as években, amikor hivatalos taxiként is funkcionáltak a városban. Manapság a hatóságok szigorítják a szabályozásukat Sanghajban, mivel ezek a járművek a forgalmi dugók egyik okozójaként vannak számon tartva, hiszen egy teljes forgalmi sávot elfoglalnak, miközben viszonylag lassan haladnak. A turisták számára kedvelt közlekedési eszközök, azonban az utazóknak érdemes vigyázniuk, mert a sofőrök gyakran túlszámláznak, különösen a népszerű látványosságok közelében. Az utóbbi években a motoros triciklik nagy része elektromos meghajtásúvá vált, ami környezetbarátabb alternatívát jelent a zajosabb és szennyezőbb benzines verzióknál. Sanghaj külvárosainak egyes részein, ahol a tömegközlekedés kevésbé fejlett, ezek a járművek "utolsó kilométer" szolgáltatóként működnek, segítve az ingázókat a metróállomásoktól otthonukig. A kínai nagyvárosokban, köztük Sanghajban, ezek a járművek gyakran "beng beng" vagy "sanbengzi" néven ismertek, melyek a rázós utazásra utaló hangutánzó nevek. Az elektromos triciklis taxik elsősorban újdonságértékük miatt népszerűek, de környezetvédelmi előnyeik is vannak, és dugók esetén gyorsabb közlekedést biztosíthatnak, mint más közlekedési eszközök. Sanghajban a modern triciklik elérhető áron kínálnak közlekedési alternatívát a drágább taxikkal szemben, és különösen népszerűek a kisebb utcákban, ahová a buszok nem tudnak behajtani.

Maglev

A sanghaji Maglev vonat a világ első kereskedelmi forgalomban üzemelő mágneses lebegtetésű vonata, amely Transrapid technológiával működik, a Siemens és a ThyssenKrupp közös fejlesztéseként. A vonat Shanghai Pudong nemzetközi repülőterét köti össze a Longyang Road állomással (amely átszállási lehetőséget biztosít a 2-es, 7-es, 16-os és 18-as metróvonalakra), így kényelmes kapcsolatot biztosítva az utasoknak a városközpont felé.

A Maglev korábban lenyűgöző, 431 km/órás sebességgel közlekedett, ami a világ leggyorsabb kereskedelmi forgalomban lévő vonatává tette 2004-es megnyitásától egészen 2021-ig, amikor a maximális sebességet 300 km/órára csökkentették. A vonat a 30,5 kilométeres távolságot mindössze 8 perc alatt teszi meg, ami jelentősen gyorsabb a hagyományos közlekedési eszközöknél.

A 2001. március 1-jén kezdődött építkezés után a vonal 2004. január 1-jén kezdte meg a kereskedelmi forgalmat. A Shanghai Transrapid projekt megvalósítása 10 milliárd jüanba (1,33 milliárd dollárba) került. A technológia lényege, hogy a vonat erős elektromágnesek segítségével 10 cm magasságban lebeg a pálya felett, kiküszöbölve a súrlódást, ami lehetővé teszi a nagy sebességet és az egyenletes utazást.

A Maglev vonatok különlegessége, hogy nincsenek kerekeik: a mágneses lebegtetési technológia segítségével a föld érintése nélkül mozognak. Ez az elektromágneses erő kiküszöböli a súrlódást, ami hihetetlenül sima és csendes utazást tesz lehetővé. A technológia környezetbarát, mivel nem bocsát ki káros gázokat, és az energiafogyasztása is jóval alacsonyabb más közlekedési eszközökhöz képest.

A vonaton elegendő ülőhely van, a kocsikban légkondicionáló működik, és egy LCD kijelzőn látható az aktuális sebesség. A járművek általában 3-5 kocsiból állnak, és maximális kapacitásuk 959 utas. A járatok 15-40 percenként indulnak, így nem kell sokat várni a következő vonatra.

Egy nem kereskedelmi tesztfutás során 2003. november 12-én a Maglev vonat elérte az 501 km/órás sebességet is, ami kínai rekordnak számít. Érdekesség, hogy a Maglev üzemeltetési költségei valójában jóval alacsonyabbak, mint a hagyományos nagysebességű vonatoké. A vonat és a pálya közötti fizikai érintkezés hiánya jelentősen csökkenti a kopást és az elhasználódást, ami alacsonyabb karbantartási igényeket eredményez.

A Sanghaji Maglev Múzeum, amely a Longyang Road állomás földszintjén található, bemutatja a Maglev történetét, technológiáját és jövőjét. A múzeum 2007 nyarán nyílt meg. Itt a látogatók megismerkedhetnek a vonat gyártásával, előnyeivel, technológiai titkaival és jövőbeli kilátásaival, valamint számos interaktív projekttel és szimulációs részleggel is találkozhatnak.

Az ott két magyar (apa és fia)

Étkezés

Praktikus étkezőhely a turista számára a legtöbb bevásárlóközpontban található ézkedő központ. Itt nagyon nagy a választék, van minden árkategória. Jókat lehet enni. Egy emeleten van az összes kajálda. Jól áttekinthető a választék.

Zöldhagymás tészta

Maga az étkezés nem drága, sokat ettünk éttermekben, az ázsiai éttermek minden esetben jóval olcsóbbak, mint ha valaki európai ételt szeretne enni ott. Nagy szokás a share food, tehát több ételt rendelni és megosztani. A drágább éttermekben is egy főre 5-6 ezer forint körül alakult. A sima kis éttermek ennél jóval olcsóbbak. Mindenhol vagy meleg vízzel vagy teával kínálnak.
A mi kedvenceink:
Kínai - Sechuan Citizen 🥟,
Thai - Homethai, Justthai 🥘,
Vietnám - Saigon Mama, Fatpho 🍲,
Japán - Sake Ichi, Izakaya Most, Tokyo House

(2023)


Kínában már eddig is sokféle finomságot kóstoltunk, de amit Sanghajban ettünk, az mindent felülírt. Egy apró muszlim kínai kifőzdére bukkantunk, ahol annyira elvarázsolt minket az ízek világa, hogy ötször is visszatértünk ugyanoda. A fogások tele voltak csípős paprikával, friss paradicsommal és aromás fűszerekkel, a tésztát pedig minden alkalommal frissen, a szemünk előtt gyúrták. Illat, hangulat, mozdulat – minden élő és pillanatnyi volt, semmi sem tűnt iparinak vagy előregyártottnak.

A pult mögött dolgozó szakács néhány mozdulattal varázsolta elő a gőzölgő tésztakupacokat, mintha csak táncolna az asztallap felett. A csípős-savanykás levesek után nem lehetett nem kérni még egy adag sült tésztát, amit egy különleges, mentás-paradicsomos szósszal kínáltak. Minden alkalommal más volt a hangulat: egyszer harsány, zsibongó, másszor csendes és füstös – de az étel mindig tökéletes maradt. Egy idő után már inteni sem kellett, mosolyogva hozták, amit az első alkalommal rendeltünk.


Sanghajnak nincs egyetlen ikonikus, mindent vivő nemzeti fogása – nincs olyan étel, amit úgy emlegetnének, mint mi a gulyást. Cserébe lenyűgözően sokféle nemzetközi és regionális konyhával várja azokat, akik megéheznek a felfedezés közben – legyenek turisták vagy már itt élő külföldiek. Az utcákon egymást érik a különféle vendéglátóhelyek: a felhőkarcolók árnyékában elegáns éttermek, sarkokon gőzölgő kifőzdék, kis mellékutcákban pedig nénik és bácsik sütögetnek fura formájú húsokat egy kövön – mindehhez az illatok kavalkádja és a sercegés hangjai társulnak. Itt valóban nehéz éhesnek maradni – a város egész nap enni hív.

Aki biztosra akar menni, annak ott a Nanjing út, ahol hatalmas „food plaza”-k kínálnak több emeletnyi választékot. Itt szinte minden konyha megtalálható: japán ramen, koreai grill, olasz tészta, malajziai curry vagy épp nyugat-kínai húsos nyársak. A gyorséttermektől a dizájnos bisztrókig minden stílus képviselteti magát, és a legtöbb helyen elérhető menü angol nyelven is. Esténként a plázák tele vannak helyiekkel is – nemcsak a turisták esznek itt, hanem azok is, akik tudják, hol érdemes.

Vásárlás

Az eső elől egy plázába menekültünk, ahol életemben először láttam kanyar-mozgólépcsőt. A sanghaji bevásárlóközpontok bárhol lehetnének a világban, a legnagyobb ruhamárkák mind képviseltetik magukat, és az árak sem olcsóbbak. De azért felfigyeltem egy-két üzletre, ami kifejezetten ázsiai. Felnőttek tolonganak egy olyan boltban, ahol játékfigurákat és fingom sincs, milyen kellékeket árulnak. Ami tetszett, a felső szinten egy nyilvános táncterem, ahol a nap különböző szakában más és más fajta táncot oktatnak. (2024) forrás

Szórakozás

Kínában - Hongkongot nem számítva - Shanghaiban van a legnagyobb buli- avagy éjszakai élet. Vannak utcák, ahol szinte csak bárok sorakoznak egymás mellett. Ilyen például a Hengshan utca. Shanghai egyik negyede, a Xintiandi kedvelt bulizós környéknek számít. Ebben a negyedben rengeteg a bár és az étterem, de ezek bizony többnyire nagyon drágák.

Shanghai egyéb részein is sok a kocsma, karaoke- és táncos bár. A Bund negyed közelében is sok az ilyen hely.

,, A Nanjing Roadon van rá esély, hogy leszólítanak - főleg fiatal lányok - lehúzási céllal. Tea, kocsma, festmények, a lényeg, hogy lehet barátkozni, de inkább ne a Nanjing Roadon."

Menő helyen menősködik az expat - Andris fotója

Közbiztonság

Shanghai az óriási mérete dacára jó közbiztonságú város. A külföldi turistának leginkább a zsebtolvajoktól és a balek idegen átvágására szakosodott csalóktól kell tartania. A Nanjing Road keleti szakaszán fiatal hölgyikék kikezdenek a külföldi turista pasikkal és meghívják őket kávézni. Ennek a kísértésnek ellent kell állni, mert a hölgyike által javasolt bárban vagy étteremben az asztalon aztán nem csak teáscsészék és teáskanna kerül elő, hanem rengeteg luxus étel és méregdrága piás üvegek. Aztán persze kiderül, hogy kinek kell állnia a számlát. Ugyancsak elterjedt jelenség, hogy elég jó angoltudással rendelkező "egyetemisták" teaceremóniákra, kulturális rendezvényekre, helyekre invitálják a külfödi turistát. Ne kérjünk segítségükből, az ,,önzetlen" idegenvezetésből. Alapvetően gyanakodjunk azokra, akik túl rámenősen akarnak valamit ránk erőltetni.

Shanghaiban azért ezek az átverős jelenségek mégis gyérebbek, mint annyi más ázsiai nagyvárosban. Jó hír az is, hogy Shaghaiban nagyon ritka a külföldi turista sérelmére elkövetett rablás, erőszakos cselekmény. Kínában nagyon szigorú a büntető törvénykönyv és van ennek elrettentő ereje. Ha heves vitába keveredünk, vagy véletlenül jelen vagyunk valami verekedős helyzetnél, mindenképpen tanúsítsunk maximális visszafogottságot. Shanghaiban a déli és nyugati elővárosok számítanak közbiztonság szempontjából valamennyire rosszabb területnek. Az autófeltörések száma rohamosan növekszik, ami nem csoda, hiszen az autók száma is gyorsan gyarapodik.

Kínában tilos a prostitúció. A külföldi turista a kurvázásra azért fázhat rá, mert a prostilányok többnyire fegyveres strici felügyelete alatt dolgoznak, és a stricik bizony rablásra vetemedhetnek, a kialkudott pénzhez képest többet követelhetnek, nem kesztyűs kézzel. A meglopnak, kirabolnak bennünket, kevéssé számíthatunk a rendőrség közreműködésére. Igaz ez részben a nyelvi akadályok miatt van így.

Egyéb hasznos információk

1. Van Shanghajban magyar főkonzulátus az alábbi címen: 

288 Xiang Cheng Lu Pudong Xinqu Shi

Pudong Xinqu, Shanghai Shi, 200127

E-mail cím: consulate.shg@mfa.gov.hu
Telefonszám: +862163411007

Főkonzul: Bolla Szilárd
Vezető konzul: dr. Zámbó Katalin


Hasznos applikációk:
WeChat: Sajnos ide egyelőre tudtommal csak kínai kártyát lehet beregisztrálni. Viszont kérhetik pl. robogó regisztrációhoz. Az egyik legtöbbet használt applikáció ott kint.
Alipay: Itt lehet MasterCard kártyát beállítani. Ami nagyon hasznos, nagyon kevés készpénzt használnak. Vagy Alipay-el vagy WeChat-tel fizetnek. Itt a saját QR kódodat kell bemutatni fizetéskor, amit ők leolvasnak. Illetve itt lehet metró kártyát is készíteni, ami Londonhoz hasonlóan csak le kell olvasni. Sok másra is használható, mi főként ezekre használtuk. +pont, hogy angol nyelvű az applikáció.
Baidu Translate: Gyorsan és egészen pontosan fordít angolra. Csak le kell fotózni a fordítani kívánt szöveget.
Dianping -大众点评: Program ajánlásokat és kuponokat lehet rajta találni.
美团- Sajnos nincs angol neve. Biciklit lehet vele kölcsönözni. (2023)


Amire számítani kell megérkezéskor, hogy a reptéren van még egy vízum ellenőrzés, melyhez egy kék színű lapot fognak kérni, amit ott helyben kell kitölteni. Megkérdezik a személyes adatokat továbbá a távozás napját, a szálloda/tartózkodási hely címét, telefonszámát, és hogy az évben, mely országokban jártatok. Toll legyen nálatok! (2023)


Látnivalók

Shanghai látnivalóiról külön fejezet szól:. https://utikritika.hu/kina/shanghai/latnivalok

Nanjing Road

Jade Buddha templom

További beszámolók

,, Shanghai a város:


- ahol a Tescoban akciósan lehet kígyót venni vacsorára/ebédre
- ahol az edzőteremben közös használatra szánt szemcseppek vannak kihelyezve
- ahol népszerű az orrfogyasztó masszírozó gép
- ahol a legnagyobb divatját éli a szilikonos fenékemelő farmer
- ahol olcsóbb a kóla, mint a víz
- ahol még akkor is elütne az autós, ha világító karácsonyfadísszel tekerném magam körbe
- ahol nem jelent semmit a KRESZ, így jobb csukott szemmel, nagy reménnyel átmenni a kereszteződésen
- ahol minél csicsásabb a ruha, annál szebb
- ahol a felnőtt nő is macskafüles hajpántban érzi magát a legcsinosabbnak
- ahol nem szabad meglepődni a legkülönfélébb hangnemben megszólaló harákolásoktól
- ahol esőben is működik a szabadtéri mozgólépcsők többsége
- ahol az embereknek pontosan az ajtóban érzik úgy, - a legteljesebb nyugalomban- hogy meg kell állniuk. Természetesen csak abban az esetben, ha még minimum 10 ember van mögöttük.
- ahol a metrózás felér egy szumó viadallal
- ahol nyugodtan neki lehet menni bárkinek, és ha még a bocsánatkérés el is marad, az nem jelent gondot"

forrás


"Az érdekesebb dolgok csütörtökön történtek, mert az ő tanácsára mentem el a két megállóra lévő kis városrészbe, buddhista kolostorral, magas pagodával, és sok utcai árussal. Két helyen is láttam a fellógatott húsok között kutyát, és az egyik helyre be is néztem indulás előtt.

- Van kutya hús?
- Mi?
- KUTYA!
- Ja, kutya, van. 68 yuan.

A végén 38-ra alkudtam le, ami még mindig kicsit drága, de megkaptam egy tál vöröses-barnás húsban gazdag levest. Egész laktató volt, pont elég, és kicsit ugyan rágós, de nagyon finom." forrás

Kína-szerte sok városban jártunk, de számunkra Shanghai vitte a prímet. Nemcsak ottani utazásaink során, hanem az eddig felfedezett ázsiai nagyvárosok között is az egyik legkedvesebb emlékké vált. Talán a Bund lenyűgöző panorámája, a folyóparti fények és az égbe szökő tornyok összhangja volt az, ami azonnal rabul ejtett.

Shanghai tűnt a legélhetőbb városnak. A lehetőségek sokasága, a jól szervezett közlekedés, a kulturális nyitottság és a modern életstílus valahogy itt keveredett leginkább a számunkra befogadható módon. Az európai tervezés logikája és az ázsiai monumentalitás egymásba fonódik a felhőkarcolókban, miközben a város tele van zöld parkokkal, tágas terekkel és eldugott zugokkal, ahol könnyű egy pillanatra megállni és csak szemlélődni.

Múzeumba is ellátogattunk – bár az nem nyújtott különösebben mély élményt, annál inkább egy találkozás: Lina kétszer is velünk tartott, és ő volt az élő bizonyíték arra, hogy ebben a hatalmas metropoliszban is lehet valódi otthonra lelni. Egyszer épp rendőröktől kért útba igazítást – autóban ültek, mégis készségesen segítettek –, a beszélgetés végén pedig jóízűen nevettek együtt, mert Lina megdicsérte a kiejtésüket... természetesen kínaiul, miközben végig angolul beszéltek hozzá.

A francia negyed sétányain járva először fogott el igazán az érzés, hogy Shanghai sokkal több, mint egy kínai nagyváros: igazi világváros, ahol természetes a kultúrák keveredése. Az utolsó napok egyikén elugrottunk egy közeli kisvárosba is, amit nem véletlenül neveznek Shanghai Velencéjének – valóban megérdemli ezt a költői elnevezést.


Shanghai fantasztikus! Az európai országokhoz képest hatalmas rend és tisztaság van. Az első problémákat az angol nyelvtudás teljes hiánya és a fizetési nehézségek okozzák, mivel sehol nem fogadnak el bankkártyát, csak az Alipay appal vagy készpénzzel lehet fizetni.

Valamilyen lámpás fesztivál van a városban, mindenfelé nagy, kivilágított papírszobrok állnak. Rengeteg a motoros (nekik külön hajós átkelőjük van a folyón, mivel hidak a központban nincsenek), de biciklivel is sok embert látni.

Először nehezen vettem észre, mert hajnalban érkeztem, de a reggeli csúcsidőben és napközben is iszonyatosan csendes a város. A legtöbb közlekedési eszköz elektromos, és az emberek kulturáltan közlekednek.

Shanghai hatalmas! Ameddig a szem ellát, hatalmas felhőkarcolók vegyülnek a régebbi, alacsonyabb épületekkel.

Előre lefoglaltam jegyet a világ egyik legmagasabb épületébe, a Shanghai Towerbe. A tervem az volt, hogy innen nézem meg a naplementét egy fényshow kíséretében, de már túl régóta voltam ébren, és kellett egy kis adrenalin.

A helyiektől megtudtam, hogy Shanghai gazdasági helyzete is megérezte a visszaesést: sokkal kevesebb a turista, mint korábban.
(2025)



,, Az utolsó napunkra szabad napot kap a csoport, így kedvünkre járhatjuk be a várost. A reggeli és a csomagolás utolsó simításai után felkerekedünk, hogy ellátogassunk a híres/hírhedt Fake Market-ra. Ez egy csupa koppincs terméket árusító piac, ami kis üzletekből és standokból áll, és a metró aluljáróból fel sem kell menni, hogy megközelítsük. Egy szabály van: alkudni kötelező! Ha valaki szeretne márkás cuccokat olcsóbban vásárolni mint otthon (egyébként egészen jó minőségűek) annak érdemes ellátogatnia, de ne olyan feeling-re számítsunk mint a xiani bazárban! Mi gyorsan letudjuk a piacozást, és már robogunk is tovább a Bundra, már csak azért is mert a mai napon sikerül szép és főként esőmentes időt kifognunk. Hétvége lévén sokan sétálgatnak itt, mi is így teszünk. Ezt követően kávé és kávézó keresésébe fogunk, hogy utolsó yüan-jainkat is elköltsük. Már épp elfogyna a remény, mikor is a metrómegálló felé tartva belefutunk egy Food Court nevű helybe. Elsőre egy kis nyüzsgő nyitott elejű mini piacnak tűnik, de beljebb haladva egy mozgólépcsőt találunk lefelé, és egy igen nagy területű street food hely tárul a szemünk elé. Kávét itt is csak nagyobb küzdés árán tudunk szerezni (egy igen híg példányt) viszont a kínai konyha mindenféle remekét árusító helyekbe botlunk. Pompás ebéddel zárjuk szabadnapunkat! (A. Zsófi)



Fotóegyveleg

Külföldi turisták számára ,,ideális" útjelzők

Nyilvános vécé turizmus (?)

Elter Karesz fotója

Vissza az elejére


Kommentek

Gábor, 2024. 11. 27. 16:23
https://fikatours.blogspot.com/2024/10/kina.html


Máté, 2016. 10. 24. 10:21
Nagyon hasznos bejegyzés volt! Sok érdekes dolgot megtudhattam! Köszönöm a nép nevében, hogy mindezt megosztotta! A minap találtam egy érdekes látványosságot, mely felkeltheti figyelmét! http://atomenergiainfo.hu/tudta-on/turistalatvanyossag-lett-atombunker


Új hozzászólás beküldése

Név:
E-mail cím:*
Hozzászólás:


* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon


Repülőjegyek Pekingbe Repülőjegyek Pekingbe
Olcsó repülőjegyek Pekingbe a Vistánál
Repülőjegyek Shanghaiba Repülőjegyek Shanghaiba
Olcsó repülőjegyek Shanghaiba a Vistánál



SZÁLLÁSFOGLALÁS