Az Egyesült Királyságban az egészségügyi ellátás színvonala változó, ezért érdemes előre tájékozódni a helyi lehetőségekről. Ha ott tartózkodás közben orvosi ellátásra lenne szükséged, lépj kapcsolatba a helyi egészségügyi szolgáltatóval:
Anglia: NHS England
Wales: NHS Direct Wales
Észak-Írország: NHS Northern Ireland
Skócia: NHS Scotland
A Brexit óta (2021. december 31.) különösen fontos, hogy utazás előtt utazási egészségbiztosítást köss, amely minden szükséges ellátást fedez. Ha van valamilyen meglévő betegséged, győződj meg arról, hogy a biztosítás kiterjed az ezzel kapcsolatos kezelésekre is. Mindig tartsd magadnál a betegségekről és a gyógyszerekről szóló angol nyelvű igazolást.
Az európai egészségbiztosítási kártya (EHIC) még használható sürgősségi ellátásra az Egyesült Királyságban, de utazás előtt érdemes ellenőrizni a jogosultságot a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelőnél (NEAK). További részletek elérhetők a GOV.UK weboldalon.
Gyógyszerek bevitele az Egyesült Királyságba: Ha nem ott élsz, hozd magaddal az orvos által aláírt, angol nyelvű igazolást, amely tartalmazza a nevedet, utazásod időpontját, a gyógyszerek listáját, adagolását, és mennyiségét. Maximum 3 hónapra elegendő gyógyszert vihetsz be.
Sürgősségi számok:
Rendőrség: 999 vagy 112, nem sürgős esetben: 101
Áldozatvédelmi segélyvonal: 08081689111
Mentők: 999 vagy 112; nem sürgős esetben: 111
Tűzoltók: 999
A Nagy-Britanniába történő utazáskor (is) nagyon tanácsoljuk utasbiztosítás megkötését. A biztosítóval szemben érvényesített kárigényünkhöz a rendőrségi bejelentést tegyük meg, de részletes jegyzőkönyvet erről ne várjunk, mert csak az ügyszámot közlik. Jegyzőkönyvet a rendőrség általában csak a biztosítótársaságoknak ad ki, térítés fejében.
A könyv címe: 12 egyszerű lecke - Hogyan potyizzunk az emberekre?
"Akármennyire is beteg vagy, ha nem kell kórházba menned, csak influenza, mindenre megoldás a paracetamol. Akkor is, ha kiköpöd a tüdőd. Szerintük." forrás
Legközelebb, ha kézmosás közben úgy tűnik, túl hideg a víz, gondolj a következőkre: Angliában 1500 körül a legtöbb esküvőt júniusban kötötték, mivel a hagyomány szerint az évi fürdést májusban végezték el, és júniusban még elég jó szagúak voltak. Az esetleges kellemetlen szagok elfedéséért a menyasszonyok nagy csokor illatos virágot tartottak a kezükben. Ez lett a későbbi menyasszonyi csokor.
A magyar turisták a magyar jogosítvánnyal vezethetnek. A bal oldali menetirányra tekintettel fokozott figyelmességgel vezessünk az ország útjain. Az alacsonyabb besorolású utak keskenyek és kacskaringósak; ezeken fokozott óvatosság indokolt, kanyarban kerüljük az előzést. Amennyiben akár autópályán is baleset miatt több órára lezárják az utat, a britekhez hasonlóan várjunk türelmesen. A leálló sáv ilyen esetben nem használható menekülő útvonalként.
Fontos kiemelni, hogy a közúti ellenőrzés nagyon szigorú, s ha az ellenőrzés során a gépjármű vezető nem tudja igazolni, hogy csak ideiglenesen tartózkodik az Egyesült Királyságban, akkor a rendőrség a gépkocsit azonnal, a helyszínen lefoglalja, és gyakorlatilag jogorvoslati lehetőség nélkül, értéktől függetlenül bezúzzák. Ezért ha turistaként tartózkodnak magyar rendszámú gépkocsival az országban, mindig legyen a járművezetőnél a beutazást igazoló komp, vagy vasúti jegy, ugyanígy a kiutazásra szolgáló, már megvásárolt jegy, valamint a szállásfoglalás igazolása.
A sebességkorlátozó táblák számai mérföld/órában vannak megadva. Az Egyesült Királyság a térfigyelő kamerákkal leginkább ellátott országok egyike, s ez a traffipaxokra is érvényes. Vezetés közben a mobiltelefon használata tilos (azaz csak kihangosítóval engedélyezett, de ekkor is kiszabhat büntetést a rendőr, ha úgy ítéli meg, hogy a telefonálás elvonta a vezető figyelmét).
A külföldi (magyar) állampolgár, aki Nagy-Britanniában lakcímmel nem rendelkezik és a brit rendőrség vagy a Vehicle Operator and Services Agency (VOSA) közúti szabálysértés miatt büntetést szab ki rá, fix összegű helyszíni bírságot köteles fizetni. A brit pontrendszerhez illeszkedve a külföldi gépjárművezetők büntetőpontjait is nyilvántartják, ami akár vezetéstől való eltiltáshoz is vezethet az ország területén.
2024-ben az Egyesült Királyságban a helyszíni bírságok és a kötelező bírsági letétek összege továbbra is £30 és £200 között mozoghat, attól függően, hogy milyen súlyú szabálysértést követtek el. Ha az ügy bíróság elé kerül, a bírság egységesen £300 lesz. A vezetési idő túllépésére és a jármű túlterhelésére kiszabott bírság mértéke továbbra is arányos a szabálysértés nagyságával.
A városi parkolás szigorúan szabályozott marad, mindenütt táblák jelzik, hogy a járda mellett csak a helyi lakosok parkolhatnak, akik betűkkel jelölt zónákba tartoznak, vagy bárki, aki használja az utcai parkoló-automatákat. A "vörös utak" (red routes) továbbra is különösen szigorúak a megállás tekintetében, csak meghatározott körülmények között lehet rajtuk megállni.
Londonban, ha valaki két héten belül befizeti a kiszabott bírságot, az összege £60. Ha később fizeti be, az összeg £120-ra emelkedik. Ha egy gépkocsi kerékbilincset kap vagy elszállítják, a kiváltási költség már az első napon meghaladja a £200-t. Azokat az autókat, amelyeket nem váltanak ki, elárverezik vagy megsemmisítik.
London belvárosában a korábban gyakori dugók miatt külön túlzsúfoltsági adót (Congestion Charge) vezettek be az oda reggel 7 és délután 6 óra között behajtani kívánóknak. A kijelölt terület határát táblán és az úttesten jól látható C betűk jelzik. A napi 10 fontos díjat a kérdéses napon lehet befizetni a kijelölt helyeken (egyes benzinkutak, üzletek), telefonon (0845 900 1234, magyar telefonról 0044 207 649 9122) vagy interneten.
Érdekesség: A brit törvények szerint, ha egy autós elgázol egy szarvast, akkor azt nem viheti el, hogy megegye. A baleset helyszínére érkező következő autósnak viszont ez engedélyezett.
Annak, aki nem vezet esetleg, ott vannak a brit vonatok és a távolsági buszok. A vonat talán kényelmesebb, de a busz szinte mindenhová elvisz. Érdemes a magas árak miatt előre tájékozódni, például ezen a honlapon.
"Én sofőr vagyok kint és nem gáz, megszokod egy nap alatt, HA VAN RUTINOD! Na de neked nincs, ezért ajánlom, hogy nagyon gyorsan keress valaki ANGOLT, egy jó barátot, aki kimegy veled a parkolóba és 5 fontért veszel bójákat a sport boltban (foci felszereléseknél), kirakjátok az utat és rutin rutin rutin órákon át LEGALÁBB!
Az angolok nagyon buták és udvariasak, ha nincs jelzés, lefagynak és nem tudják mit kell tenni. Ezért szinte minden kereszteződésben van lámpa ez nem lesz gond. Ha már beültél legalább legyél határozott, mert nem olyan gáz ez a bal oldal. GOOD LUCK!" forrás
"Érthetetlen, hogy mire jó a jobb kormányos autó. Így ugyanis a jellemzően ügyetlenebb - bal - kézre hárul szinte minden feladat. Az index mindenhol a bal oldalon van, a jobb kormányos kocsiban viszont bal kézzel kell beállítani az ülés szögét, matatni a rádión és a légkondin, kezelni a kéziféket és ami a legnagyobb nehézséget okozza - bal kézzel kell váltani. Az ember az elején automatikusan nyúlkál a jobb kezével, de csak a levegőt markolja. Jómagam gyakran váltottam mellé, jellemzően ötös helyett hármasba kapcsoltam.
Bal kormányos autóknál szívesen nyugtatom a kezem a sebváltón, kifejezetten szeretek váltani. Jobb kormányoson ugyanakkor két - három napba tellett, amíg megszoktam valahogy a suta kéz aktív használatát. A tolatás is nehézkes, főleg azoknak, akik hátrafordulnak ilyenkor, ugyanis a berögzült jobbra fordulással csak az ablakot fejeli le az ember. Ha viszont tudunk tükörből tolatni, akkor ez kevésbé zavaró.
Annál inkább kellemetlen volt, hogy nem éreztem az autó bal oldalát. Ez végig kitartott öt napos utam során. Hol méterre voltam a tőlem balra haladótól, hol lekoccoltam egy tükröt. Egyszerűen nem ment. A bal oldali közlekedés már kevésbé nehézkes, hiszen csak azt kell csinálnod, amit az előtted haladó tesz. Így még körforgalomban sem jelent ez gondot, főleg ha sokan vannak az utakon. Azonban este, amikor fáradt vagy és egy kihalt utcán közlekedsz, már bekapcsolhat a régi beidegződés. Én kétszer tértem át az út jobb oldalára, de szerencsére még időben kacsoltam.
Nem mértem ugyan le, de Angliában valahogy szűkebbnek tűnnek a sávok. A dugó Londonban még keményebb, mint Budapesten, viszont ott van Metro (huszonvalahány vonal). Az eldugott kis falusi utak is tökéletes állapotban vannak, több száz mérföldes utam során egyetlen kátyúval sem sikerült találkoznom. A táblák mindenhol jól látható helyen vannak, időben figyelmeztetnek a legapróbb veszélyre is. Érdekes továbbá, hogy nincs balkéz-szabály arra az utcákra ahol nincs tábla, ugyanis nincs olyan eset, hogy egy kereszteződésben ne tábla szabályozná az elsőbbséget." forrás
"Ha autót bérlünk és úgy fedezzük fel a környéket számítsunk arra, hogy az angoloknál magasabb a sebességkorlát, általában gyorsabban lehet közlekedni a táblák szerint az utakon, mint ahogy mi azt itthon megszoktuk. Ők ezt be is tartják, még az olyan utakon is, ami kevésbé belátható, vagy annyira szűk, hogy folyton félre kell húzódni. A vidéki utakat sövény szegélyezi, ami szintén nehezíti a kilátást, így valóban csak tapasztaltaknak ajánlott. Valamint a kis falvakban nincsenek kifejezetten járdák, és sok a biciklis is, így rájuk is nagyon kell figyelni vezetés közben." (Gabi)
,, DUDASZÓ. Erről annyit érdemes tudni, hogy az itteni sofőrök kicsit kezdenek elolaszosodni. Legyen bármi, dudálnak. Ha annyival haladsz a sávban amennyivel lehet, ha hétvége van, ha sietnek, ha nem indulsz pöccre a zölddel együtt, ha nem kanyarodsz, mert sorra jönnek szemből… ők dudálnak, majd ha sikerül nekik kielőzni, akkor mellé mutogatnak egy sort és padlógázzal odébb állnak. Így ezt is meg kell szokni egy kicsit, de néhány hét és már meg se hallod. Viszont az első néhány alkalommal, amikor még épp ki sem ismered magad az itteni utakon, ez egy plusz stresszforrás." forrás
,, Szerintem Európa, vagy talán a világ legkellemesebb közlekedési kultúrája az angoloknak van. Annyira udvariasak, hogy az hihetetlen. Ahogy kitetted az indexet, hogy sávot szeretnél váltani, a melletted lévő autó azonnal fékez, és beenged maga elé. Egészen elképesztő szokás. Ha idegenként bolyongsz valahol a címet keresve, az első arra járó autós lefékez, letekeri az ablakot, és megkérdi, hogy mit keresel, hátha tud segíteni. Bevallom, néha az elején előfordult, hogy például egy cégtől kihajtva a beidegződés miatt az út jobb oldalára kanyarodtam. Ilyenkor a szembe jövő autós megállt, és mosolyogva mutatta, hogy talán fáradjak át a baloldalra, mert ez ugye Anglia. Egy apróság van csupán, ami rendszeresen balesetet okoz egy a kontinensről érkezett kamion, és egy angliai személyautó viszonylatában. Azt hallottam, hogy azt tanítják náluk, hogy a párhuzamos közlekedésben haladjanak a kamion fülkéje mellett, mert a sofőr biztosan látni fogja az autójukat. Igen, de csak ha a jobb oldalon ül. Ha a baloldalon, akkor a jobb oldali részen autózó, teljesen láthatatlan. Ezért vannak olyan balesetek, amikor letoljuk sávváltáskor a jobbról mellettünk haladó autót. " forrás
,, Autót vezetni, na, azt nem nagyon tudnak. A buszsofőrök negyvennel közelítik meg a megállót, csak hogy aztán satufékkel álljanak meg. Most hogy esett kicsit a hó lehetett látni, mennyire elveszettek. Az, hogy téligumijuk nincs max. hópehelymintás óvszerként, az érthető, ez nem egy havas klíma. De szerintem a fizika alapjait sem tanítják meg autósiskolában, mert azért még én sem (és ez nagy szó) próbálnék csutkáig fölpörgetett motorral elindulni a csúszós latyakban. Tegnap az ablakból néztük, ahogy egy szerencsétlen nő már a sírás határán küszködött a domboldal alján. Semmi nem ment neki, végül egy jótét kutyasétáltató tolta be egy parkolóba, hagy szedje össze magát.
Megdobálhatnak, de akkor is kimondom: a bőr színéből elég jól meg lehet saccolni a vezetési stílust. Persze mit várunk, ha valaki Bombayben meg Kairóban gyakorolta a helyi KRESZ-nek nevezett szájhagyományt. Szerintem az egyik legmeredekebb típus az ázsiai nő, fingjuk nincs semmiről. Egy filippinó kolleginám gyújtás rákapcsolása előtt mindig imádkozik, s hát rá is fér az Úr kegyelme, mert egyszer útközben valamit olyan viccesnek talált, hogy behunyta a szemét és a volánra rádőlve kacagott. Mi meg kiabáltunk, hogy állj meg, balkézszabály, jönnek! Addig viszont elég szépen haladt a szaggatott vonal fölött. De hogy ne legyek annyira rosszmájú, itt szeretném dícsérni a női buszsofőröket, mert tapasztalatom szerint ők kiegyensúlyozottabban lavíroznak a gépjárművel. (London, 2017)" forrás
"Az angol fővárosban elképesztőek az alkoholfogyasztási szokások a magas árak ellenére is. Az, hogy a londoniak minden nap söröznek, tökéletesen elfogadott, ahogy az is, hogy az ebédszünetüket is alkoholfogyasztással töltik – ezt a munkám során figyeltem meg, és meglepő módon leginkább az üzletemberekre jellemző. Azon már meg sem lepődtem, hogy a legalapvetőbb orvoslátogatás alkalmával is az alkoholfogyasztási szokásokra vonatkozó, kötelezően átnyújtandó tesztet töltetnek ki a háziorvosok, illetve a kórházi nővérek." forrás
A törvény szerint az angol sörözőkben ihatunk sört, de nincs jogunk berúgni.
"Sajnos elég drága az étkezés Londonban. Viszont étterem helyett mehetünk Pub-okba is, ahol jóval olcsóbban juthatunk ételhez. Egy tipikus pub étlapján megtalálható a "fish&chips", a steak, Shepard's pie, lasagne, saláták, a curry (erről lejjebb) és a szendvicsek is. Ezek mindegyike általában sült krumplival tálalva. A vasárnapi városnézés után kipróbálhatjuk az angolok, hagyományos vasárnapi ebédjét, ami valamilyen sült húst jelent (lehet akár csirke, bárány, marha) kétféle zöldséggel, és sütőben sült krumplival. Másik nagy kedvencem. És, hogy mit esznek az angolok egy átlagos hétköznap? Ha szeretnénk kipróbálni, kövessük az alábbi leírást.
Reggelire általában müzlit esznek, illetve pirítóst vajjal, lekvárral. A hagyományos angol reggelit– tojás, bab, szalonna, pirítós – ma már leginkább csak hotelekben, pubokban szolgálnak fel. Az ebéd a legtöbb esetben egy szendvics, tortilla tekercs, esetleg egy kis chips és valamilyen gyümölcs, s ezzel le is tudták. Náluk a vacsora a főétkezés, ami valamilyen főtt étel jelent. Ez lehet akár valamilyen tészta, pizza, curry, vagy húsétel is. Jellemzően azonban, mindig készítenek hozzá valamilyen zöldséget, amit persze csak sós vízben – sokszor még sót sem raknak bele – párolnak meg, így elég ízetlen, de legalább egészséges." forrás
"A Magyarországon elterjedt “ötórai tea” koncepciója valójában nem létezik. A hagyományos angol délutáni teázás 4 órakor történt – manapság 3-4 körül zajlik. A délutáni teázás valójában egy uzsonnát jelentett az arisztokrácia számára, akik később vacsoráztak, mint a fizikai munkások, így délután muszáj volt valamivel az éhségüket csillapítani. A második világháború után azonban ez az étkezés egyre inkább a háttérbe szorult. Bár a teázás megmaradt, manapság a teaszendvicseket és süteményeket 1-2 db keksz helyettesíti. A hagyományos délutáni teázás szállodák, teázók specialitása, illetve népszerű vendégváró alkalom délutáni zsúrok tartására, baráti-rokoni összejövetelekre (lásd angol teaparti). Ennek ellenére az angol tea a britek legfontosabb itala – napi 3-5 bögrét fogyasztanak." forrás
,, Milyen az igazi irish breakfast? Mint otthon egy disznótoros. Hurka, kolbász, sült sonka, tojás, rösztiszerű krumpli, paradicsom, plusz svédasztal müzlivel, tejjel, lekvárral, kenyérrel. Mindez 5 euróért (1560 forint) Európa egyik legdrágább országában. Aznap legközelebb csak vacsorát ettünk. " forrás
,, Pubok – sokkal több, mint egy kocsma, és nem csak attól, hogy meleg ételt, hamburgert, sült krumplit is felszolgálnak. .A közösségi élet színtere ez, szívesen jár ide idős és fiatal. Bizonyos napokon pub kvízt tartanak, ahol a tisztelt közönség tesztelheti tudását." forrás
,, Nem tudom, miért, de Angliában állandóan nasizabálhatnékom van, pedig az édességek színvonala épp hogy hármas alá. Vagy a brilliáns marketing, vagy a szürke idő teszi, de nehéz ellenállni a kekszeknek, csokiknak, étbevonóba mártott magvaknak. A kedvencem a Bendicks mentolos csokitallér és a Marks&Spencer sajtos scone-ja. Budapesten ritkábban kívántam az édességet, és olyankor vagy magam sütöttem valami fáin sütit, vagy elmentem egy jobb cukrászdába kielégülni. Itt meg egyre az édesipari gagyikon jár a szemem. Szerintem részben azért, mert nincs rendes, átlagember piaca ahol a szemem és gyomrom jóllakna friss, helyi zöldséggel, gyümölccsel." forrás
"Én nem is vagyok nagy vásárlás mániás vagy ilyesmi, de megint azt éreztem, hogy nincs az a pénz, amit ne lehetne Londonban elkölteni. Sőt... Amit ÉN ne tudnék elkölteni, pedig ez már szó... Az a rengeteg bolt! Az igénytelen ajándékboltoktól kezdve a többemeletes Primarkon vagy H&M-en át a legnagyobb luxusmárkákig tegnap szerintem minden üzletet láttam, ami márkáról életemben hallottam már, és persze még sokkal többet. És ezek csak a ruhaüzletek, de ott van az a sok különleges bolt, amit sehol máshol nem látni.
Egyébként a Primark a legolcsóbb márka, és egy ekkora üzletben nincs olyan alkalom amire ne találna az ember megfelelő ruhát/cipőt/kiegészítőt, bármit de az áruk minősége nem is ér többet az áruknál. Nagyjából olyan, mint otthon a kínai üzletek. Olcsó, de nem túl tartós ruhák, bár az igaz, hogy a Primarkban teljesen normálisan kinéző ruhákat lehet kapni, a kínai üzletekben meg azért a legtöbb elég igénytelen cucc. Legutóbb amikor ezen a részen jártam, akkor bementem egy hatalmas TK Maxx-be, ahol márkás dolgokat lehet olcsóbban kapni, ezt az üzletet meg akartam keresni, de útközben bementem bementem mindenhova, ami érdekesnek tűnt." forrás
Őrizetlenül hagyott táskák eltulajdonítása, zsebtolvajlás, autófeltörés a világ más nagyvárosaihoz hasonlóan Nagy-Britannia forgalmas pontjain is előfordul. Ne hagyjuk őrizetlenül értékeinket, ruhapróbálás, kocsmalátogatás közben sem.
Figyelem! A nagyvárosokban, különösen London egyes kerületeiben a fiatalkorúak körében előforduló késelések miatt Nagy-Britanniában szigorúan büntetik, ha nyilvános helyen (vagy akár gépjárműben) valaki nyomós indok nélkül tart magánál kést (az önvédelem nem számít nyomós oknak). Ugyancsak tiltott a 7,62 cm-nél nagyobb pengéjű zsebkés, bicska birtoklása, vagy az önvédelmi gázspray használata.
A brit rendőrök általában professzionálisak és megbízhatóak, valamint kevésbé agresszívek, mint sok más fejlett ország rendfenntartó erői. A brit rendőrség a "hozzájáruláson alapuló rendőrség" elvét követi, azaz a köz bizalmára alapozzák legitimitásukat, nem pedig erőszakkal érvényesítik a rendet. Ennek ellenére nem mindig engedékenyek, és beavatkoznak, ha szükséges. Az első vonalbeli rendőrök gyorsan reagálnak bármilyen biztonsági aggodalomra, például gazdátlan csomagokra vagy részeg emberekre.
Angliában és Walesben 43 területi rendőri erő működik, míg Skóciában és Észak-Írországban országos rendőrségi erők vannak. A legtöbb brit rendőr nem visel lőfegyvert, kivéve a speciális fegyveres egységek tagjait, míg Észak-Írországban a rendőrök rendszeresen felfegyverezve járőröznek a történelmi politikai feszültségek miatt.
A rendőrök általában csak angolul beszélnek, de tolmács elérhető rádión keresztül. A rendőrségi kihallgatás során jogod van egy ingyenes tolmácshoz és ügyvédhez. Jogod van a hallgatáshoz is, bár Skócia kivételével ez a jog korlátozott, és bizonyos helyzetekben felhasználható ellened a bíróságon.
A helyszínen nem kell készpénzes bírságot fizetni, és gyakorlatilag nincs jelen az utcai korrupció. A rendőr megvesztegetése súlyos bűncselekmény. A brit rendőrök sötétkék egyenruhát viselnek, Észak-Írországban pedig sötétzöldet.
Néhány területen közösségi támogatótiszteket is alkalmaznak, akik korlátozottabb hatáskörrel rendelkeznek. A biztonsági őrök általában nem rendelkeznek rendőrszerű hatáskörökkel.
A brit közlekedési hálózat általában nem rendelkezik jelentős biztonsági problémákkal, és komolyabb incidensek rendkívül ritkák. Ugyanakkor a gyanús csomagokkal vagy gazdátlan poggyásszal kapcsolatos éberséget értékelik, és a közlekedési vállalatok dolgozói szívesen fogadják a megfelelően megfogalmazott aggályokat. Olyan napokon, amikor nagy rendezvények, például futballmeccsek vannak, nem ritka, hogy a városok környéki tömegközlekedési eszközökön, különösen a vonatokon, részeg és rendbontó emberek utaznak. Ilyen esetekben a vasúti személyzet és a Brit Közlekedési Rendőrség általában kezeli a problémát okozó egyéneket.
Magyar nagykövetség Londonban
Nagykövet: Szabadhegyi Péter János
Nagy-Britanniában a csapoknál jó nagy sokk érhet minket! A meleg és a hideg víz is külön csapból folyik. Az egyik baromi hideg, a másik pedig baromi meleg. Sokan nem értik, hogy ennek meg mi értelme van, de igazából - egy félig-meddig urban legend szintjén - terjedő magyarázat szerint a brit csővezeték-rendszer kiépítésekor csak hideg vizes csapokat terveztek, hiszen a fűtött folyóvíz ekkor még nem volt feltalálva. A jobbkezesség gyakoriságának elve alapján a hidegcsap a jobb oldalra került. Később a házi átfolyós és bojlertartályos vízmelegítők elterjedésével újabb csapot kellett beszerelni, a régi vezetékezéshez nyilván nem akartak nyúlni, így megszületett a melegcsap a bal oldalra.
Sokaknak ez meg is felelt, de páran gondolkozni kezdtek a keverőcsap lehetőségén. A keverőcsapoknál azonban észrevették, hogy a korábban kiépített vezetékrendszerben az átfolyás és így a nyomás is csekély, a keverőcsapból pedig igen csak gyengén csordogált a víz. A nyomásemelés jó ötletnek tűnt elsőre, de a keskeny és vékony falú ólomcsövek nem bírták a nagyobb nyomást és szétrepedtek. Mivel a brit épületek jó részében még mindig ezek a régi (amúgy egészségtelen) ólomcsövek teljesítenek szolgálatot, ezért a keverőcsapok nem terjedhettek el annyira. Persze vannak már újító helyek (pl. szállodák), ahol megoldották a problémát (pl. szivattyúrendszerrel és nyomáskiegyenlítéssel). Az új építésű házakban jószerivel már mindenhol gondoskodnak a megfelelő vízvezetékezésről, hogy lehessen keverőcsapokat telepíteni.
"A meleg vizes és a hideg vizes csap KÜLÖN van, az egyikből tűzforró, a másikból jéghideg víz folyik. Maximum összelötykölni lehet a kettőt a mosdókagylóban, de rendesen használni nem. Teljesen érthetetlen, vajon ők hogy a fenébe használják? Teljesen zakkantak? Nem értem..."
"Azért jobb a két csapos megoldás, mert ha arcot akarsz mosni, akkor könnyedén behajolhatsz a mosdóba és nem vered be a fejed a csapba." (Persze létezik olyan keverő-csap, aminek elforgatható a kivezetése - úti kritikus)
"Sok helyen találkozhatsz már keverőcsapokkal Nagy-Britanniában! Hotelekben, újabb lakóházakban, nyilvános mellékhelyiségekben, mindenfelé..." (Egy brit fórumozó)
"Elvileg egy régi brit kormányzati intézkedés az oka, mert régebben a megbízhatatlan átfolyós vízmelegítőkről úgy vélték, hogy ha elromlanak és a nyomás sem megfelelő, akkor a meleg víz visszafolyhat a keverőcsapon át a hideg vizes vezetékrendszerbe és a tiszta ivóvízbe így mindenféle baci kerülhet (amelyek a meleg vízben tenyésztek ki). Hát... érdekes elmélet, de végül is hihető. Vagy mégsem?" (Egy másik brit fórumozó)
Nagy-Britannia: vagy leég a kezed, vagy lefagy. A világ többi k*b*szott részén - olyan a víz, amit simán kibírsz!
Ez pedig egy igen elmés home-made hack, ami sokaknak segíthet...
* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon
© Utikritika.hu. 2012.
Amerikai Egyesült Államok | Amszterdam | Argentína | Ausztrália | Ausztria | Bahama-szigetek | Balatonszéplak-felső | Bali | Barcelona | Berlin | Ciprus | Dominikai Köztársaság | Dubai | Egyiptom | Franciaország | Görögország | Hajóutak | Horvátország | Hongkong | India | Isztambul | Kanada | Kanári-szigetek | Kuba | Kvarner-öböl | London | Madrid | Malajzia | Maldív-szigetek | Mallorca | Mauritius | Málta | Mexikó | Nagy-Britannia | Németország | New York | Olaszország | Párizs | Portugália | Róma | Seychelle-szigetek | Sharm el-Sheik | Skócia | Spanyolország | Sri Lanka | Szingapúr | Thaiföld | Törökország | Toszkána | Tunézia | Vietnam | Zöld-foki Köztársaság
Még nem érkezett hozzászólás.