ÚTIKRITIKA.HU / Strandolás Albániában

Strandolás Albániában

Általában | Himara strand |Velipoja|Gjipe BeachLukovë| Saranda strand | Fotóegyveleg

Albániai strandolásról általában

Íme a 7 legszebb albán strand ranglistája - szerintünk:

1. Drymades

2. Dhërmi

3. Himara

4. Borsh

5. Saranda

6. Ksamil (szép fehér a homok)

7. Gijpe

Az albán partok Montenegróval határos részén egész Durresig általában homokos, majd déli irányban haladva Vloráig homokos, kavicsos és sziklás váltakozva. Vlorától délre a Jón tenger partján kavicsos és sziklás partszakaszok váltják egymást.

,, Komoly fejlesztések zajlanak, elsősorban olyan albánok befektetésével, akik éltek a kormányzat azon ajánlatával, hogy bármilyen forrásból, módon szerzett pénzeket 10% adó megfizetésével fehérre moshatnak, ha az idegenforgalomba ruháznak be belőle. (2016)"

"Az Adriai-tenger errefelé homokos partú, és igen sekély, ezért jóval melegebb is a szokásosnál. (2015)" forrás

"Ksamil-ban találhatók Albánia legdélebbi strandjai, és itt található egyúttal az egyedüli fehér homokos partszakasz a majd 400 km-es tengerparton. A fehér homokos strandokon kívül a hely további különlegessége a 4 kis sziget. A legnagyobb 5 hektár, és a parttól kb. 100 méterre található, de az összes sziget együtt nincs 10 hektár. A szigetek úszva is megközelíthetőek, de most már a szigeteken kiépült éttermek csónakkal is átviszik a vendégeket. A falu neve azt jelenti: 6 mérföld (a görög hexa szóból), ugyanis pontosan ennyi távolságra fekszik Korfutól. A falu régi albán neve egyébként Dema volt. Az egyik strand neve „Bora-Bora”. :)" forrás

Sarandában nagyobbak a strandok, Ksamilban viszont szebbek. Ksamil Bora Bora-nak titulált fehér homokos strandjait a zsúfoltság miatt elkerültük, de egyébként is a kis öblöket részesítjük előnyben mindig. Ksamil és Saranda között lélegzet előállító strandok vannak. Mi ezeket kerestük fel: Pulëbardha beach, Plazhi Pazqyrave, Plazhi i Manastirit és Pellumbave beach. A napágyak árai változóak. 500-1500-ig helytől függően.

Albánia tengerpartja kb. 360 km. Nyaralás tervezésekor ne egy Ksamilról felrakott őszi / tavaszi / hajnali kép alapján döntsetek, mert akkor soha többet nem tértek vissza az országba. A felső rész Vlora-ig az Adria, ezen részeken homokos, lassan mélyülő a víz jellemzően. Gyönyörűen kiépített tengerpartok vannak.
Mi Qerretben vagyunk Durres alatt, pl. hozzánk gyerekekkel érkezők vannak emiatt többségben, mivel itt a gyerekeket nyugodtan beengedheted a vízbe, nem kell izgulni, hogy "elmerülnek", homokoznak, pancsolnak és a vizet is hamarabb melegíti át a napsugár.
Vlorától lefelé a Jón tenger vize szép, ezen részeken is gyönyörűen kiépített strandok / partok vannak, jellemzően kavicsos, hirtelen mélyülő vízzel.
Kinek ez, kinek az jön jobban be.

Napernyők használata:
Mindenhol más, általánosságban lefoglalod, letelepszel valahol ami szimpatikus, majd jön a staff és beszedi az árát Ez 600 - 1500 lek körüli összeg (nálunk Qerretben 5 csillagos fullos hotel előtt 700 lekbe kerül 1 napernyő + 2 ágy.)

(m.g., 2022)

Himara strand

Himara Albánia partvidékén található, délre Vlorétól és északkeletre Sarandétól. A környéken több szép strand is található, köztük a fő strand, a Himara Beach is.

A Himara Beach egy homokos tengerpart, amely kristálytiszta vizű és enyhén hullámos tengerrel rendelkezik. A part mentén több bár és étterem található, ahol a látogatók megpihenhetnek és élvezhetik a helyi konyhát és italokat. A tengerparti szolgáltatások közé tartoznak a napozóágyak és a napernyők bérlése, valamint különböző vízi sportok, például a búvárkodás és a sznorkelling lehetősége is.

A Himara Beach egyébként az Albán Riviéra nevű terület része, amely a földközi-tengeri partvidék egyik legszebb és legfelkapottabb turisztikai célpontja.

r.g. fotója

Velipoja

Velipoja Albánia északi partján, a Jón-tenger partján található, és egy gyönyörű homokos tengerpart, amely kristálytiszta vízzel és csodálatos környezettel rendelkezik. A strand környéke gazdag természeti és kulturális látnivalókban, és egyre népszerűbbé válik az Albánia iránt utazó turisták körében.

A Velipoja strand tágas és széles homokos partszakasza kiváló lehetőséget biztosít a napozásra, a pihenésre és a strandolásra. A víz lassan mélyül, így ideális a gyerekek számára is. A parton találhatók bárok, éttermek és más szolgáltatások is, mint például vízi sportok, napernyők és napozóágyak bérlése.

A strand közelében több természeti látnivaló is található, köztük a híres Shkodra-tó, a Valbona Nemzeti Park és a Theth Nemzeti Park, amelyek mind lenyűgöző hegyvidéki tájakkal és kulturális értékekkel rendelkeznek. A strandtól nem messze található a híres Rozafa-vár is, amely szintén népszerű látványosság a turisták körében.

Gjipe Beach

,, Az utazásunk legnagyobb meglepetése a Gjipe Beach volt. Mindenért kárpótolt minket. Sarandetol 2 óra távolságra, a part mentén található ez az eldugott kis strand. A kocsit fent kell hagyni egy fizetős parkolóban majd onnan 15-20 perc séta. Ez az igazi élmény, ami miatt utaztunk. Van egy óriási kanyon, ami több km hosszan kígyózik a szárazföldtől a tenger irányába, majd tölcsér szerűen nyílik szét és lesz belőle egy apró kavicsos fehér homokos tengerpart, a Gjipe Beach. A tenger színe gyönyörű, a strand két oldalán magas sziklákban folytatódik tovább a part. Itt lehet kirándulni a kanyon belseje felé, búvárkodni, sziklát mászni, ugrálni és röplabdázni is. Pont azért volt jó mert megvolt még az eredeti természetes érzés bennünk amikor ott voltunk. Mivel nagyon nehézkes a lejutás ezért nincsenek is sokan. Van 1-2 autentikus pálmatetős étterem egy kis sátras kemping és a természet. Nekünk annyira megtetszett, hogy 2 teljes napot is ott töltöttünk a nyaralás alatt. Sarandëbol egyébként mennek hajók is a Gjipére úgyhogy érdemes utánanézni ennek is, ha valaki nem szeretne autóval menni." (2022) forrás

Lukovë

Lukovë Albánia partvidékén, a Jón-tenger partján található, és egy kisebb, kevésbé ismert homokos tengerpart. A strand gyönyörű, tiszta vizű és csendes környezettel rendelkezik, így ideális hely a pihenésre és a nyugalomra vágyóknak.

A Lukovë strand sziklás részeinél találhatók apró öblök, amelyek a tömeg elől védettebb helyeket biztosítanak a strandolóknak. A strand fő részén, a homokos területen napernyők és napozóágyak állnak a látogatók rendelkezésére, valamint bárok és éttermek is találhatók a part mentén.

v.i. fotója

A Lukovë strand környéke természeti szépségekben bővelkedik. A strand közelében található a híres Porto Palermo erőd, amely egy ókori erődítmény, és ma múzeumként működik. A strand közelében van a Borshi vára is, amely egy másik történelmi emlékhely Albániában. A környék a hegyekkel is körülvett, így számos lehetőség van túrázásra és más szabadtéri tevékenységekre is. A Lukovë strand csendes és barátságos atmoszférájával egy olyan hely, ahol a látogatók élvezhetik az Albánia kínálta csodákat, és egy kicsit elvonulhatnak a mindennapi zajok elől.

v. i. fotója

Saranda strand

Ami az étkezést illeti, túl sok az állóbüfé, gyorsétterem, és ehhez képest viszonylag kevés a leülős, kellemes vendéglő.

,, Egy nap a Mango beachen próbálkoztunk. Üres nagy placc a víz mellett, sokan oda voltak lepakolva úgyhogy mi is lepakoltunk.
Kb 1 óra múlva érkezett egy “napágyas” pasi, oltári bunkó stílusban, mutogatva hogy hopp kapjuk össze magunkat és takarodjunk.
Elkezdett minden ott levő pakolni, mentünk arrébb, jön egy másik pasi kérdeztük mennyi a napágy, kifizetnénk.
Mondja 1000 lek, ok, akkor mutasson helyet (többiek nagy része elment nem is próbálkozott). Erre jön az előző pasi, durván magyaráz a fiatalabb srácnak, hogy nem vehetünk pénzért sem helyet, és h no free bed, mutatjuk a pénzt, de mutogat hogy húzzunk el. Fiatal srác segített hogy a Flamingora átmehetünk nyugodtan lepakolhatunk…
Mi sajnos nem voltunk még itt soha, nem ismi voltunk az egyetlenek akik lepakoltunk, megértem, ha nem lehet, persze, szóljanak ránk. de hogy 2 pici gyerekkel ilyen stílusban szó szerint kib*sszanak minket, az azért eléggé szíven ütött…
Végül átmentünk a Fflamingora." (b.l., 2021)

"Albániában jobb az ország belsejében maradni. Télen eleve minek menne az ember a tengerpartra, nyáron pedig tényleg akkora a tömeg, hogy az szinte mindenhol élvezhetetlenné teszi a nyaralást. Albániának nincs annyi szigete, mint Horvátországnak, néhány száz kilométeres partszakaszának jelentős részét pedig nagyvárosok és azok közvetlen szennyezett vonzáskörzete foglalja el. A kétségbeejtően fellengzősen Albán Riviérának nevezett déli, már a Jón-tenger által mosott szakasz szép ugyan, de itt meg annyira meredeken emelkednek ki a hegyek a vízből, hogy a fennmaradó nagyon kevés strandon fürtökben lógnak a Mercedeseikből kipottyanó albán családok. A kevés élvezhető partszakaszt ott lehet megtalálni, ahol nincs a strandra közvetlenül bekötött aszfaltozott út, de egy ilyenen sem éreztem, hogy Albániába érdemes lenne tengerparti élményekért utazni. Az ország belsejéért viszont simán. Gjipe: Egy az albán tengerpart kevés olyan strandja közül, ahol nincs tömeg. Köszönhetően annak, hogy csak gyalog vagy a tenger felől közelíthető meg. Fél óra sétát megéri rászánni a nyugalomra. (2014)" forrás

Bunec Beach - t. r. fotója

Ksamil szigetek

A tengervíz csodás, de nyáron túl nagy a zsúfoltság.

,, Ksamil kellemes meglepetés volt, tényleg egy kis gyöngyszem a Jón-tenger partján. Néha lehet érezni, hogy nem Nyugaton jársz (ott tartózkodásunk alatt is volt áramkimaradás, a vezetési morál olykor hagy kivetnivalót maga után, illetve a reptérről való 4,5 órás vezetés sem túl pihentető), de ezeket szerintem kompenzálja a táj szépsége, az emberek kedvessége és figyelmessége, illetve a viszonylagosan olcsóbb árak. Hatalmas élmény, örülök hogy ott lehettem." (b.j, 2019)

Olvasmányos linkek

,,Első strandolós napunkon felkerestük Ksmalit, az Albán Bora Borát. A part elég szépnek mondható, a víz kristálytiszta, viszont nagyon durva turista tömeg terült el rajta, ezért nem szerettük annyira.

A második strandos napunkat Saranda egyik legszebb standján töltöttük ahol turista is alig volt. Ez már jobban tetszett, viszont ezen a napon az időnk nem volt olyan jó mint előző nap, a tenger nagyon hullámzott és a víz sem volt túl meleg, de szerintem maximálisan kiélveztük. Velünk szemben Korfu szigete, ami felett épp vihar tombolt, de ezt mi szerencsére megúsztuk.

xxx

Gjipe Beach egyik szépségét az adja, hogy autóval elég nehezen megközelíthető, így csak gyalogosan vagy hajóval lehet oda eljutni, ebből kifolyólag nagyon kevés emberre találkoztunk. Mi a gyalogos megközelítést választottuk, így a busztól még várt ránk 4km-es túra a célig. (2016)" forrás

Fotóegyveleg

Queparo strand Vlora megyében - t. r. fotója

Vissza az elejére

úti kritikus, 2019. 09. 03. 17:31
A taxizás a reptérről Ksamilba egy útra kb. 200 euró

úti kritikus, 2019. 09. 03. 17:28
János!
Nem lesz egyszerű. Először a reptérről busszal el kell menni Tiranába. Ez nem komplikált, mert gyakran megy járat. Tiranából busszal el kell jutni Sarandába. Kb. kétóránként megy busz és közel 5 órás az út. Aztán Sarandából helyi busszal lehet lemenni Ksamilba. Lesz mit Ksamilban kipihenni...

Pintér János, 2019. 09. 03. 17:19
Néhány nap mulva indulunk Albániába repülővel. Ksamilban fogunk megszállni. Nem vezetek, így az autóbérlés sajnos nem jöhet szóba. A taxi mennyibe kerül? Vagy esetleg van busz, minibusz, amivel el lehet jutni?

úti kritikus, 2019. 08. 20. 14:23
Borbála!
Tudtunkkal nincsenek belföldi kompjáratok

Vácziné Csanády Borbála, 2019. 08. 20. 13:32
Szeretném megkérdezni, hogy Golem-ből vagy Durresből van hajójárat Ksamil-ba vgay Saranda-ba? Azt tudom, hogy Korfu-ról van Saranda-ba. Köszönöm

úti kritikus, 2019. 07. 17. 09:41
atikti!

Albániában csaknem valamennyi tengerparti strand közstrand, tehát nem kell belépődíjat fizetni. Ha nincs a befizetett hotelünknek kis kijelölt (nem a tengeri érő) helye, ahol ingyenesen biztosítanak napozóágyat, akkor bérelhetünk. Két napozó ágy és egy napernyő bérlése 3,50 és 7 euró között mozog, északon általában valamivel olcsóbb.

atikti, 2019. 07. 17. 08:32
Sziasztok!

A strandok használatáért jellemzően kell fizetni? Vagy csak a nyugágybérlés kerül pénzbe?

úti kritikus, 2019. 02. 07. 10:31
Eszter,
Május második felében kb. 24-25fok az átlagos nappali hőmérséklet. Persze manapság mindig vannak a megszokotthoz képest eltérések, akár hidegebb, akár melegebb irányban. Az esték kifejezetten hűvösek, szóval kell vinni dzsekit, pulóvert. Esős napok lehetnek. E tekintetben Vlore térsége viszonylag a legkevésbé csapadékos.
A tengerbe fürdés attól függ, hogy mennyire bírja az utazó a 20 fok körüli vízhőmérsékletet. Gyakran 18 fok körüli a víz és az már a kis lurkóknak biztos túl hideg.
Ezek amúgy szerintem a jó strandolós helyek:Drymades, Dhermi, Himara, Borsh, Ksamil

F. Eszter, 2019. 02. 06. 15:24
Kedves Úti Kritikus,
májusban utaznánk repülővel Tirana-ba, merre érdemes szállást foglalni?
Május 19-26 között milyen az idő, lehetséges már fürdeni a tengerben?
Ha igen, melyik tengerparti helyszínt ajánlaná?
Két kis lurkó is utazik velünk.
Előre is köszönöm az információkat,
üdvözlettel: Eszter

úti kritikus, 2018. 08. 12. 16:06
Kedves Bach Mátyásné,

Ez egy 3 évvel ezelőtt épült hotel. A szobák tiszták, az ellátás egész jó. Ami hátrányos, hogy nincs a hotelnek medencéje. A hoteltől 50 méterre elterülő strand szép és széles, de a hotel előtti részen éppen a hotel albán vendégei baromi hangosan bömböltetik a helyi slágereket. A tengerfenék kellemes homokos. A napozóágyak ingyenesek a hotelvendégeknek.
Durres nyáron baromi zsúfolt, amúgy az albánokon kívül elég sok a külföldi is, meglepően sok lengyel.
Nagyon kell figyelni a járdákon, mert rossz állapotban vannak.
A hotellel szemben van egy Pelikan nevű cukrászda nagyon finom sütikkel. A hotel környéke és egész Durres biztonságos.

Bach Mátyásné, 2018. 08. 12. 15:38
Én a Sun Hotelről és környékéről érdeklődök.Mit tudtok róla?

Tóth Dezső, 2017. 03. 22. 17:20
Milyen Durresitől Délre lévő strand Golem térségében? Hotel Kolaveri bázishellyel? Köszönöm!