ÚTIKRITIKA.HU / Abu Dhabi







útikritikák


Abu Dhabi

Abu Dhabi

Abu Dhabi dióhéjban|Vélemények| Praktikus | Látnivalók | Múlt, jelen, jövő | Louvre Abu Dhabi|Emirates Palace| Városon kívüli programok|Al AinOlvasmányos linkek | Fotóegyveleg

.

Emirates Palace - Aji fotója


Abu Dhabi (avagy Abu-Dzabi) dióhéjban

Lakosság (2023-ban): 1,5 millió

Az Egyesült Arab Emírségek országából a turisták elsöprő többsége a Dubai emírséget látogatja meg. A turizmus dolgában ritkábban egy másik emírség, a Ras al Khaimah is labdába rúg, de elsősorban szállásmegoldásként. Az ország “pénzeszsákja”, az Abu Dhabi emírség egyfajta munkamegosztás, általános üzleti koncepcióból adódóan nem szállt versenybe Dubai-val a turizmusra való összpontosításban. Azaz igen, de abban a formában, hogy Dubai turista desztinációvá válása mögött óriási mértékben Abu Dhabi anyagi háttere, azaz beruházásai állnak.

Az olajban Dubainál sokkal gazdagabb Abu Dhabi-nak elképesztően sok pénztöbblete van, és ebből bőven jut persze saját maga fejlesztésére. Az emírség szédítő mértékben fejlődik (főleg az utóbbi 5 év folyamán) és érdemes csak azért is odalátogatni, hogy lássa az ember miként mennek előre a dolgok ott, ahol a fizetési mérlegen nem kell rágódni. Abu Dhabi azért korántsem akar kimaradni a turizmusból, csak az emírségeken belül szakosodott a konferenciaturizmusra, meg a kulturális fesztiválokra. Az ország kulturális fővárosaként pozicionálja magát, és erre annyi pénzt fordíthat, amennyit csak akar.

Bár önálló programként is érdemes, de Dubaiból is sokan átlátogatnak Abu Dhabiba. Ez megtehető egyénileg uberrel vagy szervezett , egynapos túrával is. Oda és vissza háromórás autózásról van szó tökéletes autópályán. Dubaihoz képest nyugodt város, eltekintve az építkezések zajától. A közbiztonság tökéletes, tiszta, modern város. Fél nap alatt meg lehet nézni a legfontosabb nevezetességeket. Közülük kiemelkedik a gigantikus Nagy Mecset (Sheikh Zayed Grand Mosque), aminek a felépítése 2007-ben fejeződött be. 30 ezer imádkozót képes egyszerre befogadni! Elképesztő. Nagy látványosság az Emirates Palace is. Ez a monumentális palota példa arra, hogy Dubaihoz képest Abu Dhabiban erőteljesebb a törekvés az arab építészeti hagyományok modern korba való átmentésére.

Abu Dhabi közepe táján amúgy egy teljesen új banknegyedet építenek éppen, de hát a városban szinte mindenhol valami épül. Ha egy egész nap áll rendelkezésre Abu Dhabi meglátogatására, akkor még e kettő mellé befér egy bevásárlóközpont (Marina Mall) és a Ferrariworld meglátogatása. Bár Dubaiból idelátogatva értelmetlennek tűnik itt is bevásárlóközpontba menni, de sokan állítják, hogy Abu Dhabiban kedvezőbb áron lehet hozzájutni ehhez-ahhoz.

Abu Dhabi a hét emírségből álló Egyesült Arab Emírségek nevű ország egyike. Az ország területének csaknem 87 százalékát dominálja. Központja, Abu Dhabi város az ország fővárosa, már önmagában a pénzügyi hatalmából adódóan is. Sokkal gazdagabb, mint az ország többi hat emírsége. Abu Dhabinak kb. 1.5 millió lakosa van és ennek 85 százaléka nem helyi állampolgár.

Dubaihoz hasonlóan, Abu Dhabi meglátogatására is az októbertől májusig tartó időszak a legmegfelelőbb. A nyár rettenetesen meleg, s a 45 fok körüli nappali melegben, a nagy párában alig lehet bármilyen szabadtéri programot végigcsinálni.

Abu Dhabi városa 130 kilométerre van Dubaitól. 5 sávos az autópálya, amelynek nagy része éjszaka is teljesen kivilágított. Hivatalosan 120 km/óra az engedélyezett maximális sebesség, de a tilalmat sokan könnyedén áthágják.

Nagy Mecset - Varga Gábor fotója

Tetszett&Nem tetszett

Tetszett

1. Nem annyira pöffeszkedő, mint Dubai és nem uralja annyira egy várost átszelő autópálya, mint Dubajt.

2. Hétvégén a Corniche-on nézni a hét fáradalmait kipihenő vendégmunkásokat (zömében dél-ázsiaiak) 

3. Az új nevezetesség, az Ábrahámi Család Háza az üzenete miatt nagyon rokonszenves, de amúgy építészetileg is hatásos

4. Yas Island, múzeumok egy csodaszép kék tengerpartok

Nem tetszett

1. Amikor a Saadiyat Beach (fizetős strand) bejáratátánál az útleveleink felmutatását kérták tölünk. Noormális? Ráadásul 150 eurónak megfelelő összegbe kerül két napozóágy egynapi bérlése. 

Vélemények

,, Egy napot tölthettem Abu-Dzabiban. Teljesen el voltam ragadtatva tőlr. Nekem jobban tetszett, mint Dubai. Itt a növényzet sokkal természetesebb, tele szökőkutakkal ,csodálatos pálmafákkal teli tengerpart. Az egyik gyöngyszem az a Emirátusi Palota szálloda egy igazi luxus paradicsom itt mindenki a legjobbat kapja mindenből. A következő a Louvre jelenleg 12 nagy kultúrát mutat be a világhírű francia múzeum testvérintézménye. Továbbá a halpiac is egy igazi élmény túra,van lehetőséged meg nézni a több 100 kg mennyiségű halat és utána egy kis hangulatos étteremben meg is lehet kóstolni őket. Én ilyen finomságokat nem is tudom ettem e valaha. Pedig nagy halimádó vagyok. (2019)" forrás


,, Meghalt a király, éljen a király...vagyis az emír. Valóban május 13-án alig egy hónapja hogy eltemették Khalifát, az Egyesült Emiratusok második elnökét és Abu Dhabi emirjet, már másnap Mohammed lépett trónra. Amikor áprilisban még itt jártam mindenhol az idős emír képe figyelt ránk de máris lecserélték mindent az ifjú Al Nahayan uralkodó portréjára.

Abu Dhabi városnézésem hol is kezdhettem volna máshol mint ahol a városállam született az Al Hosn erődnél. 1760-ban egy őrtornyot építettek Abu Dhabi egyetlen édesvízi forrása fölé majd pár évtized múlva az uralkodók is itt építették fel a palotájuk és 1793 és 1966 között innen irányították a legnagyobb Emírséget Abu Dhabi urai az Al Nahayanok.

Ma szinte csak a forráskút őrtornya az eredeti de szép modern teret, kulturális központot és a legmagasabb felhőkarcolókat húzták fel a központi hely köré.


Sajnos be nem mehettem mert a vadonatúj jogszabályok szerint a három oltás mellé még egy friss PCR teszt is kell szóval 40 Dirham extrát nem ért meg a réginek kinéző modern erőd:)

Ha már itt voltam fotóztam párat a tengerparti sétányon és lencse végre kaptam a legformásabb magas felhőkarcolókat is 🙂 (Ata, 2022)

Ata fotói

Helyi közlekedés

Habár tömegközlekedés Abu Dhabiban csak 2008 óta van ( két évig ingyenes volt ) az emírségeket már 1969 óta intercity buszjáratok kötötték össze.


Abu Dhabi számomra legszebb és egyik legrégibb eredeti funkciós épülete a zöld csoda - a buszpályaudvar a hetvenes évekből. Olyan gyönyörű példája a kor építészetének hogy mindig ámulatba ejt amikor átszállok itt Dubai felé:) (Ata, 2022)


Ebben a témában mindenhol arról olvastam, hogy csak az indiaiak, pakisztániak használják a tömegközlekedést és hogy inkább menjünk mindenhova taxival, mert, hogy a vendégmunkások megbámulják az európaiakat a tömegközin (?). A Taxi valóban jóval olcsóbb, mint itthon és vannak esetek, amikor tényleg megéri használni, főleg akkor, ha hárman, négyen is vagytok. Nekünk, kettőnknek a tömegközlekedés sokkal kedvezőbb volt, (kb. harmad annyi) mint a taxi, ezért minden nap, többször is igénybe vettük a rémhírű buszokat is. A metró nagyon megbízható, amiről sok infót találtam, azonban számomra a busz sokkal inkább élvezhető volt, abból a szempontból, hogy nem kellett nyomorogni, le tudtam ülni minden alkalommal az egyébként nem kis távolságokon. A buszokon senki nem bámult senkit, legalábbis nem feltűnően, és ami a legfontosabb, mindig időben, maximum 5 perc késéssel megérkeztek a buszaink. Ami még nagy plusz lehet egy európai számára, hogy a Google Maps nagyon megbízhatóan üzemel, így rendkívül egyszerű eljutni A-ból B-be tömegközlekedéssel.
Technikai információ:

Abu Dhabiban és Dubajban is kell venni egy tömegközlekedési kártyát, amire aztán a későbbiekben pénzt lehet feltölteni és azt lehet levásárolni az utazásokkal. Abu Dhabiban Hafilat kártyát kell venni az autómatából, aminek egyszeri költsége 10 AED. Fontos: Az automatákban csak készpénzzel lehet feltölteni kártyát. Ahhoz, hogy érvényes legyen az utazás, felszálláskor és leszálláskor is le kell csipogtatni a kártyát, ahol kicheckolásnál megjelenik majd, hogy mennyibe került az út, illetve milyen összeg maradt még a kártyán.

Dubajban Nol Card-ot kell vásárolni, aminek a funkciója ugyanaz, mint a Hafilat kártyáé Abu Dhabiban. Annak, aki relatíve sokat fog tömegközlekedni, mindenképpen érdemes Silver Cardot vennie. Ennek az ára 25 AED, amiből 19-et lehet leutazni, tehát 6 AED-be kerül maga a kártya, de ezt beépítik az árba. Dubajban is fel- és leszálláskor érinteni kell a kártyát, hogy érvényes legyen az utazás. Jó hír, hogy az itteni automatákban már lehet bankkártyával feltölteni a Nol cardot. A metrón létezik külön női vagon, ha valaki ezt választaná.
https://www.rta.ae/.../rta/ae/public-transport/Nol-Fares - Ezen a honlapon megtaláltok mindent a dubaji tömegközlekedésről, zónákról, árakról stb...

Abu Dhabi és Dubaj között több buszjárat is közlekedik, melyeket a dubaji tömegközlekedési vállalat üzemeltet, tehát, ha át akartok menni egyik városból a másikba, akkor Nol card-ot kell használjátok. Az út a két város között nagyon egyszerű, kényelmes és kifejezetten olcsó, 25 AED egy irányba. A Google Maps ez esetben is nagyon megbízható. (n.t., 2022)

Kriszta fotója

Repülőtér

Megyünk Ománba sa-la-la-la 🙂
Pontosan az Arab-felsziget Svájcába Szalálaba. Abu Dhabi reptéren ért a hideg zuhany. Hát a világ egyik leggazdagabb olajemirátusától azért nem egy ilyen lepattant ősrégi repülőteret vártam..

Tiszta Ferihegy 1...másrészt megint jó sok "érdekes embert"fújt össze a szél a gépre....szó szerint terelni kellett az utasokat a gépre mint a birkákat. Életem leghosszabb boardingja volt, 80 azaz nyolcan percig tartott 240 ománi beszállítása...Persze 2022-ben Abu Dhabiban a repülőtéren megszólalt az esti imára hívó macskajaj zene és addig megállt az élet. A csúcs azonban a Salalahi repülőtéren. Feltorlódott a tömeg az utashídon senki nem érti mi történt. Ománi család életében nem látott mozgólépcsőt és megtorpanva előtte várták mit kell tenni...(Ata, 2022)

Praktikus

Aki nem Dubaiba, hanem ide érkezik, annak azzal kell számolni, hogy a repülőtér kb. 30 kilométerre van a várostól. Meglepően olcsó erre a távolságra a taxi, mindössze 55 dirham (7000 HUF). Nem kell ezen nagyon csodálkozni, hiszen egy liter benzin ára itt 120 forintnak megfelelő dirham! Abu Dhabin belül is mindenhová érdemes taxizni (átlagár 1000-1200 HUF körül), bár itt is nagyok a közlekedési dugók kora délelőtt és késő délután, meg csütörtök este. Dubai és Abu Dhabi között nagyon sűrűn közlekedik buszjárat. Másfél óra általában egy útra a menetidő. Egy útra 15 dirham/fő (kevesebb, mint 2ezer HUF)! A buszos közlekedés, amellett, hogy olcsó, rendkívül kényelmes megoldás is, hisz a modern, tiszta belsővel és légkondicionálóval ellátott buszok kérésre megállnak Dubai különböző pontjain.

,, Mindenképpen vigyetek magatokkal USD-t vagy Eurót, mert Abu Dhabiban sok helyen nem tudtam kártyával fizetni, úgyhogy jól jön.

Kerüljétek a népszerűbb strandokat, mint például a Marina Beach és menjetek kevésbé ismert, sokkal gyönyörűbb, és kevésbé zsúfolt partokra. (pl.: Mercato Beach) Egyszerűen összehasonlíthatatlan a víz tisztasága.

Nézzetek utána az ingyenes programlehetőségeknek. Rengeteg van.
Menjetek az óvárosba!! Nagyon hangulatos

Abu Dhabit ne hagyjátok ki pár nap erejéig! (n.t., 2022)


,, Dubaiban úti cél bemond: Abu Dhabi, Sheikh Zayed Grand Mosque, azaz a nagymecset. Taxis arc örül, nap fuvarját megcsípte, hülye turista megy kirándulni. Az emírségekben minden bérelhető autóban és minden taxiban figyel egy sebességmérő kütyü, ami elkezd Windows error szerű idegesítő hangjelzést adni 3 másodpercenként, ha a gépjármű átlépi a megengedett 120 km/h sebességet. A paki arc tolta neki, így átléptük. Egész úton, majdnem egy órán keresztül hallgattuk a hibaüzenet hangot. Vágókép. Megérkeztünk Abu Dhabiba, már látom a nagy mecsetet messziről, már csak egy csatorna és pár autópálya felüljáró választ el a céltól, de (harmadik szívás) taxis barátunk elvéti, többször is, eltévedünk. Nyolcadik felszólításra megállítja a taxiórát, majd tízedik STOP-ra az autót is. Egy 4 sávos út leállósávjában állunk és már a Mecset sem látszik. Teljesen bekavart. Mondom fizetnék, kiszállnék. Negyedik szívás: nem tud visszaadni, a semmi közepén pedig senki sem fogja felváltani. Du. fél2, 38 fok, külvárosi felhajtó, leállósáv. Végül leintek egy helyi taxit, lesz váltópénz, megszabadulok a csak Dubait ismerő taxistól és 7 perc múlva begördülünk a mecsethez. Megérkeztünk.." forrás


,, Vonat nincs, a napi kirándulós turista buszok már korábban elindultak, helyi tömegközlekedéssel sohasem érek oda, helikopter és private transzfer drága. Irány a metró. Abu Dhabi ugyan 130 km, de ebből 48-50km-t meg lehet tenni metróval egy szűk óra alatt és onnét már csak 80 km-t kell (meg vissza) megtenni taxival, ami biztos drágább lesz, mint az autóbérlés, de jogsi nélkül ne ugráljon az ember és az első nap megtapasztalt taxi árak mellett talán nem is lesz horror a számla." forrás

Ajánlott szállodák (2023-ban)

4 csillagos: Traders Hotel Qaryat Al Beri Abu Dhabi , Courtyard by Marriott World Trade Center Abu Dhabi

5 csillagos: Conrad Abu Dhabi Etihad Towers , Saadiyat Rotana Resort & Villas

Közbiztonság

Tökéletes, hibátlan. Nulla bűnözés.

Kriszta fotója

Abu Dhabi nevezetességeiről külön oldalon írunk, itt: https://utikritika.hu/dubai/abu_dhabi_nevezetessegei

fotók a Nagy Mecsetről:

Kriszta fotói

Kriszta fotói


Kriszta fotói


Kriszta fotói


Kriszta fotói

Ízlések és pofonok... - Nekem mind a csillárok, mind a szőnyeg ízlésficamosnak hatottak. - Kriszta fotója




Qasr Al Watan


Földvári Adrás fotói

Városon kívüli programok

Ferrari park

Seeworld

Tiszta Amerika. 2023-ban fogja megnyitni a kapuit, már látszik, hatalmas lesz

Liwa Oasis

Nagyon romantikus természeti látványosság ez az oázis a sárgabarackszínű homokdűnéivel. Hatalmas területen terül el, és az oázisban van több falu és farm. Abu Dhabiból sokféle dzsip túrát szerveznek ide. Ez egy időutazás is annak az érzékelésére, hogy milyen is volt az ország az olajdollárokat megelőző évszázadokban. Az Abu Dhabi-t ma is uraló dinasztia elődei innen telepedtek le a partvidékre valamikor a 18. század vége táján. Az oázis most látható házait mindazonáltal a 20. század hetvenes, nyolcvanas éveiben építették és már nem sárból. Azért az egész oázis vidék kellően autentikus, régies. Láthatók beduin sátortelepülések is, hogy a régi idők érzékletesebben jelenjenek meg a turista szeme előtt.

Mangrove erdő

Valójában mocsár, telejes egyedi természeti jelenség errefelé. Nemzeti Park, természetesen. Bejárni leginkább vezetett kajak túrával érdemes. Részletesebben itt.

Warner Bros Abu Dhabi

Klasszikus témapark, tiszta Amerika. Jegyvétel itt lehetséges elővételben. Részletesebben itt.

Abu Dhabi - manapság

Abu Dhabi legelőkelőbb részén az Emír egykori palotájával szemben áll a városállam igazi gazdagságát adó állami olajvállalat az ADNOC kettős székháza. Az eredeti épület a 70es évekből és az ultramodern felhőkarcoló az új székház. A bejárat előtt helyezték el az AD1 fúrót amely 1958-ban a cég első tornya volt.
Monopóliuma van az ADNOC-nak nemcsak Abu Dhabiban hanem az egész országban. Dízel egyáltalán nem kapható sehol az Emirátusokban, a 95-ös litere 2.54 AED tehát 260 Ft. Itt nincs államilag dotált ár mint Algériában, Azerbajdzsánban vagy Türkmenisztánban, piaci árat fizet minden autós cserébe viszont évente az állampolgárok is osztalékot kapnak az ország olajbevételeiből…..
Azon elmélkedtem ma, ha valóban a tisztességes piaci ára a benzinnek itt 260 Ft, na jó el kell jutnia Európába de mi miért is fizetünk mégis háromszor annyit?  (2024)

Al Ain

Al Jahili erőd

R. Gyuri fotója

Tevepiac

Afgán, pakisztáni és afrikai tevekupecek - R. Gyuri fotói

Oázis

R. Gyuri fotói

Múlt, jelen, jövő

A britek 1971-ben adták fel itteni gyarmatukat. Akkor jött létre az Egyesült Arab Emírség, amelynek elnöke Sheikh Zayed, Abu Dhabi uralkodója lett, miniszterelnöke pedig Dubai emírje. Sheikh Zayed egy holtszegény, elmaradott országból teremtett modern világot az olajbevételeknek köszönhetően. Amikor a britek elkezdték kitermelni az olajt az ötvenes évek végén, akkor Abu Dhabi városban alig 50 ezren éltek. Volt négy orvos és öt iskola! A mai nagyváros, akkor egy szegényes kis halászfalu volt ócska házakkal. A gazdagságot akkoriban az jelezte, ha valakinek egyáltalán volt sárból, vagy koralltörmelékből épített kis háza. Csatornázás nem volt, villanyszolgáltatás alig. A hatalmas sivatagi környezet életének lényege ebből állt: tevehajcsárok, nomád pásztorok, sátorok, a túlélést jelentő oázisok.

Az emír a függetlenséget követő években rendkívül felvilágosult módon kezdeményezte, gyorsította fel a fejlődést. Fejpénzt fizettek az embereknek, hogy iskolába járassák gyerekeiket. A jelen a káprázatos fejlődésről szól. Abu Dhabi emírség több, mint 450 ezer állampolgára a világ nyersolajkészletének egytizedéből és a világ gázkészletének 5 százalékából gazdálkodhat. Azaz gazdálkodik helyettük az uralkodóház, az emírrel az élen. A britek 1958 táján fedeztek fel olajlelőhelyeket az Arab-félszigetnek ezen a táján és a készletek 90 százaléka a mai Abu Dhabi emírség területére esik. Annyi többletbevétele van az államnak, hogy képtelen elkölteni az emírségen belül.

Nem túlzás állítani, hogy Dubai is Abu Dhabi kegyéből és beruházásaiból él, hiszen Dubai már lényegében nem számíthat saját természeti kincsre. Kifogyott belőle. A világ legmagasabb épületét, a Burj Khalifát Dubai kezdte építeni hitelből, de még így is képtelen volt állni a számlákat, úgyhogy Abu Dhabi injekciózott pénzt a befejezésbe. Abu Dhabi fölös pénzeit az egész világon beruházzák.

Kriszta fotója

Miként Dubaiban, itt is külföldi (főleg dél-ázsiai) fizikai munkások, és nyugati, európai szakemberek végeznek el szinte minden munkát. Négyszer annyi az ott élő és dolgozó külföldi, mint az emírségi állampolgár. Jó kereseti lehetőségek vannak, kinek-kinek a saját viszonylata alapján. A helyi állampolgárokat az uralkodóház módszeresen kényezteti, rengeteg kiváltsággal, ingyenes vagy nagyon olcsó szolgáltatásokkal látja el. A helyiek egy főre jutó havi átlagjövedelme eléri a három millió forintnak megfelelő dirhamot. A képzett külföldi szakmunkások sem keresnek rosszul, kb. 800 ezer és 1,2 millió között. A háztartási rezsiköltségek alacsonyak, és nagyon olcsó a benzin. A dél-indiai, pakisztáni, bangladesi, Sri lanka-i fizikai munkások kevéske fizetésért dolgoznak, de még ebből is tudják élelmezni otthon maradt családjaikat. A munkáltatók, a hatóságok nagyon keményen bánnak az ázsiai vendégmunkásokkal, de azok végtelen mennyiségben képesek ideáradni az otthoni munkanélküliség elöl. A helyi törvényeket, a munkáltató által kikötött szabályokat megszegőket könnyedén kipenderítik az emírségből. Ami a jövőt illeti, nos az olajtartalékok kitartanak a jelen század végéig. Kérdés, hogy addig változik-e a világ üzemanyag fogyasztásának mai jellege. Abu Dhabinak még biztos van sok ideje arra, hogy a töménytelen pénzét okosan beruházza. Gazdag állampolgárainak még az unokáik jóléte miatt sem kell igazán aggódnia.


Egy nemzeti idol vagy személyi kultusz?!
Bárhol járjon az ember Abu Dhabiban nincs olyan középülete, utcai plakátja a városállamnak ahonnan ne tekintene le ránk vigyázó szemeivel az Egyesült Arab Emirségek létrehozója Zájed bin Szultán az Al Nahjan uralkodóházból.
Uralkodásának közel negyven éve alatt lett egy sivatagi solymász sejkből az olaj révén a világ egyik leggazdagabb emberévé. Utódaival ellentétben nagyon keveset utazott Abu Dhabin kívül - ott viszont szinte mindenhova - és megmaradt annak az egyszerű embernek aki egész életében volt…
Abu Dhabi legfőbb látnivalói az ő nevéhez kapcsolódnak. Az Al Qasr erőd ahol született, máig Abu Dhabi legrégibb épülete és az óriási Nagymecset amely sírja fölé épült .
Mivel a muszlimoknál nem jellemző a szoborábrázolás így egy neves holland építész tervezte a 30 méter magas Államalapító emlékművét. Acélhuzalokon szabálytalan testek függnek a központi épület tetejéről amelyek a szultán kedvenc Al Aini sivatag csillagos egét szimbolizálják és a függő testek Zajed Emír képmását formázzák meg.
Érdemes ide ellátogatni a nap legforróbb óráiban amikor nem tud mást tenni a látogató a szabadban a hőség miatt. Itt ízelítőt kaphat a turista a légkondicionált helyiségekben az államalapító életéből és filozófiájából….


Vélemények

"Szerintem Abu Dhabi egyik fontos előnye Dubai-val szemben, hogy itt több lehetőség és tér van a városban gyalogolni. Na, nyilván nem május és október között. Nincs olyan rettenetes közlekedési helyzet, mint Dubaiban."


"Abu Dhabi egyszerűen unalmasabb, mint Dubai. Ettől függetlenül tetszett, mert valahogy természetesebbnek, kevésbé műanyagosnak tűnik itt a fejlődés, mint Dubaiban. Dubaiban többet adnak a látszatra, sok a szimpla giccs, míg Abu Dhabiban értelmesebbnek is tűnik a városfejlesztés, nem annyira önmutogató. A helyi hagyományokat jobban őrzik, még ha modern köntösben is."

Olvasmányos linkek

"Százból kilencvenkilenc utazó Dubajba repül, ha az Egyesült Arab Emírségek az úti célja. A kilencvenkilencből aztán hetvenöt ki sem mozdul onnan, ami nagy hiba, mert a mindössze 42 éves Emírségek fővárosa, Abu-Dzabi annyi szépséget és kincset rejteget, hogy megér egy több napos kirándulást." forrás


"A Yas Island sziget, félsziget 25 km-re található a belvárostól, a Corniche sétánytól, kb. fél óra autóval. A Yas Marina központ hármas funkciót tölt be: F1-es pálya, hotel, kikötő, 3in1. Az 5,5 km hosszú, 21 kanyarral tűzdelt pálya elhalad az organikus formákat öltő szálloda két épületét összekötő híd alatt, illetve a kikötőt is bejárja, így a Formula-1 nagydíjakat nézhetjük a szállodai szobánk erkélyéről, a 7 étterem bármelyikéből vagy a kiváltságosok yachtjukkal beúszhatunk a legizgalmasabb kanyarba. A pályacsúcsot (1:39,696) Lewis Hamilton tartja 2009 óta.

Ha éppen nincs versenyszezon, akkor megfelelő mennyiségű készpénz birtokában bárki felmehet a pályára meghajtani egyet a rendelkezésre álló autóparkból: Aston Martin Vantage GT4 Racing (420 lóerő, 90e Ft-tól), Mercedes SLS AMG (591 lóerő, 115e Ft-tól), Formula Yas 3000 (együléses), Chevrolet Camaro SS (460 lóerő), Yas Radical SST (500 kg, 210 lóerő @ 10.500 rpm).

Ha valakinek ez sem lenne elég elvégezheti a 2 napos drag racing akadémiát, aminek a végén 8x gyorsulhat a 3 üléses 1050 lóerős SuperComp gépállattal, ami a Bugatti Veyront is lealázva 2 mp alatt katapultál 100km/h-ra a végsebessége pedig jóval 300 felett van. A profi versenyzők ennél sokkal durvább gépekkel tolják esténként: a Top Fuel Dragster 8000 lóerős és 4 mp alatt éri el a 480km/h sebességet. Ezt csak nézni lehet, vezeti nem. Szerencsére.

A pálya és a kikötő 162 hektár területen fekszik, a lelátó pedig 41 ezer ülőhellyel rendelkezik. A kikötőben 222 hajóbeálló található és akár 150 méteres monstrumok fogadására is képes. A közelben, a Yas Islanden található még a Ferrari World vidámpark a világ leggyorsabb hullámvasútjával. A Ferrari Rossa 4,9 mp alatt gyorsul 240 km/h-ra. A 100-as sprinthez mindössze 2 mp kell. A belső szervek elmozognak, arcunk amorf masszaként torzul, adrenalin rush. A szomszédban pedig ott a Yas vízividámpark, ha egy kicsit lehűtenénk magunkat." forrás

Kriszta fotója

"Abu Dhabiból taxizás vissza Dubaiba: Totál sötétben, amikor kiértünk az autópályára a szakállas taxis leállította a taxiórát és elkezdett telefonálgatni, meg SMS-ezni vezetés közben. Biztos voltam benne, hogy hamarosan lekanyarodunk egy sivatagi benzinkúthoz és éppen most szervezi a haverjait, akikkel jól kirámolnak. Szép befejezése lett volna a napnak. Amikor végzett a mobilozással mondtam neki, hogy jó lenne visszakapcsolni a taxiórát. Azt hajtogatta, hogy nyugi my friend működik az, csak így nem ad windows error hangjelzést, ha 120-nál gyorsabban toljuk. Elég hihetetlennek tűnt, hogy sötét képernyővel is mér a tablet, hiszen telefonálás közben a szemem láttára bootolt újra a kütyün az oprendszer. Közben fejben számolgattam, hogy mennyivel közelebbről indultunk vissza és max. mennyi pénzt vagyok hajlandó fizetni, ha valami trükkös összeget mondana be a végén, felkészültem minden szcenárióra. 45 percig utaztunk szótlanul a sötétben, a végállomáshoz közeledve pedig, ahogy ígérte bekapcsolta a tabletet, ami tényleg üzemelt és 60 dirhammal kevesebbnél állt meg, mint amennyit az útra szántam, ha nem ment volna az óra. Alaptalan volt a gyanú. A taxisok jófejek." forrás

Fotóegyveleg

fotó by Konkoly-Thege

 

b.k. fotója

Ata fotója

Kriszta fotói

Saadiyat Beach - K. Kriszta fotója

Vissza az elejére


Kommentek

Viktoria, 2020. 01. 13. 14:18
Kedves Utikritika,

csecsemovel (5 honapos) nagy mereszseg Abu Dhabiba pihenni egeszsegugyi es higena szempontbol? Aprilisban mennenk.

Koszonettel, Viktoria


úti kritikus, 2020. 01. 10. 17:44
Nagyné számára:

Igen, Abu Dhabiban sincs készpénzfizetés a buszjegy vásárlásnál.
A Hafilat nevű Smartcardot a buszmegállók, buszállomások automatáiból kell beszerezni. Felszálláskor a kártyaleolvasó masinához kell illeszteni ezt a kártyát, így érvényesítendő az utazást. Egy utazás egy főre 2 AED

Muscatban az Al Khuwair vagy a Qurum központi térségekben érdemes szállást foglalni. A városban a tömegközlekedés felejtős, taxizni kell.


Nagyné, 2020. 01. 05. 06:30
Kedves Úti kritika,
Segítséget szeretnék kérni Abu Dhabi közlekedéssel kapcsolatban.
Busz közlekedésre lennék kiváncsi, illetve itt is kártya szükséges mint Dubaiban vagy jegyet kell vásárolni?
Van- e a reptérre sima public bus? 2 éjszakát szeretnénk eltölteni majd tovább repülni Oman- ba. A város melyik részén lenne ideális szállást keresni? Köszönöm elöre is.


Szász Géza, 2019. 12. 17. 14:23
Köszönöm szépen! Üdv. SzG.


úti kritikus, 2019. 12. 16. 17:58
Az Abu Dhabi reptéren lehet bérelni 15 személyes Ford Club Wagon-t


úti kritikus, 2019. 12. 16. 17:53
Géza!
Abu Dhabi nemzetközi reptéren, az 1-es terminálon van csomagmegőrző (baggage storage). Van ehhez némi adminisztráció, de ennyi. A hét minden napján 24 órán át tartanak nyitva. Nem drága a megőrzés, az ár függ a mérettől és a súlytól.


Szász Géza, 2019. 12. 16. 15:47
Sziasztok! 12.27-én érkezünk Abu Dhabiba, hajnal 2 kor, egy 7 napos hajóútra megyünk, Dubaj, Moszkat, Doha útvonalon. A hajónkra sajna csak este 7 kor kezdhetünk csekkolni! Nagy létszámmal 10 felnőtt és 3 gyerek, csomagok. Javaslat, hogy mit tudunk csinálni ezen röpke 18-20 órában. Fő problémának látjuk a csomagok elhelyezését. Minden öttletre vevők vagyunk! Köszönöm! Szász Géza


úti kritikus, 2019. 11. 09. 18:11
Máriának:

Kovács Andrea
idegenvezető (Abu Dhabi)
E-mail: info@dubaiprogramok.com


tóth v.mária, 2019. 11. 09. 16:05
abu dhabi városában lesz 18 óra transzferem. szeretnék magyar idegenvezetőt találni, aki megmutatná nekem a várost. ebben tudnának segíteni? köszönöm


Piros Piroska, 2019. 05. 22. 08:13
Kedves Úti Kritikus!
Szeretnék érdeklődni, h az Emirates Palaceban a Le Caféba kell-e előre asztalt foglalni, ha igen hol? Előre is köszônöm a választ. Piros


Németh Judit, 2018. 10. 05. 08:07
Kedves "Úti kritikus"
Köszönöm.


úti kritikus, 2018. 10. 02. 19:20
Juditnak:

http://dubaiofw.com/dubai-to-abu-dhabi-bus/


Németh Judit, 2018. 10. 02. 19:16
Helló, az oldalt olvasva, nem tűnik rossz ötletnek a buszozás! Érdekelne a Dubai Abu Dhabi buszjárat oda-vissza. Hol találok erről bővebb infót! Köszönöm


Tibor, 2017. 05. 15. 02:42
Hello, tudna nekem ajánlani egy szabad vagy megfizethető árú beachet ahol az aktív nyaralás mellett el lehetne egy fél napot tölteni? Vagy bármi infó a strandokról. Köszönöm


úti kritikus, 2017. 04. 22. 05:39
Kedves Natália!

Dubai és Abu Dhabi között a taxizás költsége egy útra 230 és 300 dirham között mozog (kb. 18 500- 24 ezer forint között). Az átlagos ár 270 dirham. A tól-ig keret azért ilyen nagy, mert függ attól, hogy Dubai melyik pontjáról Abu Dhabi melyik pontjáig megy a fuvar.Oda-vissza fuvarban is meg lehet néha állapodni. Nekem egyszer sikerült 500-ért.


Hegedűs Natália, 2017. 04. 19. 21:51
Tudna nekem segíteni abban, hogy Dubai-Abu Dhabi taxival nagyjából mennyibe kerül? Köszönöm szépen előre is:)


úti kritikus, 2017. 03. 14. 22:49
Ezt írta nekem e témában egy ismerős, aki ott élt:

Én amerikai rendszerű óvodában dolgoztam Abu Dhabiban. Az nem volt gond, ha valaki nem beszél angolul, mert a gyerekek hamar megtanulják.
Én amerikai vagy angol rendszerű iskolát keresnék a gyerekeknek. Nagyon sok pénzbe kerülnek, de ott legalább több angol és amerikai tanár is van.
Ha Abu Dhabiba érkeznek, akkor a magyar követségen keresztül egy pillanat alatt felvehetik a kapcsolatot a magyar anyukákkal és azok a legfrissebb információkkal el tudják látni őket. Segítőkészek az emberek. Lehet, hogy nekik sokkal jobb ötleteik vannak, mert ugye mi már néhány éve nem élünk ott.


úti kritikus, 2017. 03. 14. 07:35
Kedves Annamária!
Nem akarom ijesztgetni, de Abu Dhabiban rendkívül nehéz elintézni az óvodai és általános iskolai elhelyezést, mármint nyilván az angol nyelvű intézményekben. Kevés helyre roppant sok a jelentkező. Nagyon korán el kell kezdeni intézni. Elképesztően sok pénzbe is kerül az óvoda és az iskola (kb. évi 4-5 millió forint). Nem véletlen, hogy a legtöbb európai, amerikai munkavállaló a munkaadójával a szerződésében próbálja kikötni az iskoláztatás költségeinek a fedezését. Ingyenes óvodáról, vagy iskoláról ne is álmodjanak.


Annamaria, 2017. 03. 14. 05:33
Erdeklodni szeretnek az Abu Dhabii iskolarendszerrol. Nyaron koltozunk oda 2 gyermekkel, a nagyobbik 5, a kicsi 2,5 eves. Szuksegem lenne nehany hasznos informaciora, hogyan keressek iskolat ha a gyermek nem beszel angolul, mikor indul a tanev, milyen a helyi ovoda es iskolarendszer. Elore is koszonom.


Peter Gabor, 2016. 07. 25. 18:32
Nagyon hasznos beszamolo. Augusztus utolso heteben tervezunk egy het nyaralast Abu Dhabiba. Ferfiaknak a rovidnadrag rendben van? A szalloda partjan a holgyekre milyen bikini viselet ajanlott? Elore is koszonom a valaszokat!


úti kritikus, 2016. 06. 24. 19:55
Kedves Zsófi! Jó helyen teszi fel a kérdést, mert a honlapunk teljesen megbízható, Abu Dhabiban 15 évet eltöltött kanadai magyar forrásból nagyon precíz választ tud adni! A 12 éves kislány válla, sőt lehetőleg a teljes karja legyen ruhával fedett. Inkább valami vékony nadrág legyen rajta mint szoknya. Ha szoknya, akkor érjen a térd alá. Rövid nadrág, sort semmiképpen se! Tudni kell, hogy az ottani arabok (is) egy 12 éves lányt hajlamosak nőként vizslatni. Ez nem pedofília, hanem az a kultúrkör, ahol egy 12 éves lánynak már férjet szemelnek ki. Kellemetlen lesz szegény kislánynak egy meleg klímájú helyen így öltözködni, te el kell neki magyarázni értelmesen. Arab országokban előfordul, hogy 30 fölötti férfiak a turista szülőknek beígérnek hozományt, hogy adják hozzájuk a leánygyermeküket. Bizony nem ritka, hogy egy 15 év alattira vonatkozóan teszik ezt meg. Szóval így van ez. Ráadásul Abu Dhabi kevésbé felvilágosult hely, mint Dubai, részben azért mert nincsenek annyi turistához szokva.


csobanczy zsofi, 2016. 06. 24. 11:53
Miért nem írnak sehol arról, hogy a 12 éves lányok hogy öltözennek abu dhabiban?


Új hozzászólás beküldése

Név:
E-mail cím:*
Hozzászólás:


* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon