ÚTIKRITIKA.HU / Dubai - Erika 2025-ös tapasztalatai







útikritikák


Dubai - Erika 2025-ös tapasztalatai


Kétszer voltam Dubaiban: tíz évvel ezelőtt és idén. Ezúttal két teljes napot töltöttünk itt.
Mindkét érkezésünk hasonló volt: a taxis jó, nagyot keringett velünk a városban, mielőtt kitett volna bennünket a szállodánknál. A helybeliektől megtudtuk, így akarnak többletbevételre szert tenni.

Idén Burban laktunk, a belváros és a reptér között, egy régebbi, 8-9 emeletes szállodában. Fejenként, éjszakánként 10 ezer Ft-ért kb. 50 m2-es tiszta, modern szobát kaptunk 2x2 m-es ággyal, kanapéval, fotelekkel és egyebekkel. A reggelit hagyományos vagy vegán svédasztalról válogathattuk össze, hatalmas választékból. A tetőn szauna és remek medence is rendelkezésünkre állt.

Mivel közel volt a metró, első napon mentünk vele két menetet, egyiket reggel, a másikat este. Mindkét utazás fantasztikus volt, senki se hagyja ki, ráadásul a vonaljegy alig drágább mint itthon, átszámítva kb. 6-700 Ft-ra jött ki. Építészetileg és dekorációban is különlegesek az állomások. Ráadásul itt aztán senkit sem tudnak a sínek közé lökni, öngyilkosságot sem lehet elkövetni. Az alagutat ugyanis üvegfal választja el a perontól. Amikor a szerelvény megérkezik, a fal az ajtóknál kinyílik. Három különböző kocsiba szállhattunk be, van csak női szakasz, vegyes és VIP. Mivel utóbbiról nem volt infónk, hogy drágább a jegy, este véletlenül ide szálltunk be. Nem ültünk le, hanem beálltunk a szerelvény orrába, oda, ahol régen a metróvezető állhatott. Végignéztük a bokorban épített városközpontok kivilágított felhőkarcolóit, nappal pedig a „bokrok” közti, elegáns kertvárosokat. (Szerencsénkre nem jött ellenőr.)

Végigjártuk a szokásos nevezetességeket, ezeket inkább nem sorolom fel. A monorail (egysínű vonat a partról át, a Pálma Szigeten az Atlantis the Palm-ig) csalódás volt. 13 évvel ezelőtt, első ittlétem során a vonatnak csak egy megállója volt, a szerelvény lassan battyogott át a sziget fölött. Láttuk a csatornákat, a nyaralókat a homokos privát strandokkal – minden nagyon szép és szellős, tágas volt. Nemrég meghosszabbították a vonalat, 3 megállót alakítottak ki. Az első kettő unalmas lakótelepen halad át. Nagyobb baj, hogy a szigetből, a pálmalevelekből már semmit sem lehet látni, mindent beépítettek. A félkör peremét is, sajnos. Az Atlantisban csak a szuvenírboltig engedtek be és a fizetős akváriumig, amely a maga nemében csodálatos látványosságokat kínál. Híres a hotel aquaparkja is, anno itt eltöltöttem egy napot. Emlékszem, nagyon meglepett, hogy a mogyoródi Aquarénához képest itt nem kellett sorban állni a gumiövekért – lépten-nyomon hatalmas halmokban álltak a rendelkezésünkre. Legnagyobb élményem a kamikázecsúzda volt: nagy sebességgel robogtunk bele az érkező medencébe, amelyben hemzsegtek a cápák… Legalábbis fentről így látszott, aztán kiderült, hogy a ragadozókat üvegfal választotta el…

Második napon elhatároztuk, hogy megnézzük a híres Jumeirah Beach-et. A taxival ezúttal is pórul jártunk. Nemcsak, hogy ez a – amúgy indiai – sofőr is összevissza kóválygott, a végén ráadásul nem is találta meg a partot. A Marinán tett ki bennünket a Zero Gravity Clubnál. Dühösek voltunk, a viteldíjnak csak a felét fizettük ki. Gondoltuk, bemegyünk a klubba és hívunk másik taxit.

A recepción lebeszéltek róla. Kedvesen invitáltak, maradjunk ott, van privát strandjuk, ahová ingyenes a belépés. Ezen nagyon elcsodálkoztunk. Azon is, hogy kivették a strandtáskánkból az ásványvizünket és a két darab körténket. De nem volt semmi kényszer, hogy kötelező lenne a fogyasztás az étteremben.

A klub maga volt a földi paradicsom. Ápolt park, kényelmes napozóágyak, udvarias pincérek, hatalmas, langyos úszómedence és… olyan elegáns, tiszta mosdó, amilyet még életünkben nem láttunk: cserepes, örökzöld növények között dizájnberendezés, márványfalak, zuhanyozó, sminkasztalka, kényelmes fotelek, kitéve hófehér, ropogós törölközők, frissen vasalt köntösök… csak ámultunk és bámultunk.

Zero Gravity mosdó 

Úsztunk és napoztunk, november közepét írtuk, a tengervíz hőmérséklete 28 fok volt. Fölöttünk repülőgépek szálltak fel és le, ejtőernyősök ugráltak ki a közvetlen közelünkben. Kevés olyan nyaralónap lehetett az életünkben, amikor ennyire jól éreztük magunkat. Délután a mosdóhoz hasonlóan dizájnos étteremben megebédeltünk. Szendvicseket rendeltünk, amelyeket rengeteg salátával és többféle mártogatós szósszal tálaltak – a számla egyáltalán nem sokkolt le bennünket. Itthon szerintünk ilyen helyen, valamelyik privát klubban biztosan többet fizettünk volna. Mielőtt elhagytuk a klubot, megkaptuk a vizünket és a gyümölcsünket.

Vissza a szállodánkhoz pokoli dugóba kerültünk, több mint egy óráig vergődtünk az autópályán. A számla végösszege átszámolva forintban megközelítette a 30 ezret.

Ami nagyon zavart minket Dubaiban, az a rengeteg építkezés volt. Bármerre néztünk, mindenütt darukat láttunk, nagy volt a zaj és a por. Részemről visszasírtam a korábbi, élhetőbb Dubait, a tágas tereket.

László Erika, 2025 


Kommentek

úti kritikus, 2025. 10. 10. 06:46
Hangay Gézáné számára:

Dubajban az aranyékszerek ára elsősorban az aktuális aranyár, a karátszám és a súly függvénye, de a díszítés, a kidolgozottság és az alkudozás is sokat számít. A 24 karátos arany grammonkénti ára 2025-ben nagyjából 486 dirham körül mozog (kb. 48 600 Ft), a 22 karátosé pedig körülbelül 450 dirham (45 000 Ft). Egy tíz grammos karkötő aranytartalmának értéke tehát nagyjából 4500 dirham (kb. 450 000 Ft), de ez még csak az alapanyag.

Erre jön a kézműves munka díja, a kereskedői haszon és az adók, így a végső ár ennél jóval magasabb lehet. Egyszerűbb, vékonyabb, 22 karátos karkötőkért általában 5500–7000 dirhamot kérnek (kb. 550–700 ezer Ft), míg a díszesebb, bonyolult mintájú darabok 8000–9500 dirham (kb. 800–950 ezer Ft) körül mozognak. A 24 karátos ékszerek még ennél is drágábbak, különösen, ha finom kézi munkával készültek.

Az alkudozás a dubaji aranypiacon szinte kötelező, és a legtöbb helyen 10–15 százalékos engedményt is el lehet érni, főleg ha készpénzzel fizetünk, és több üzletet is megnézünk előtte. Fontos, hogy minden darab hivatalos súly- és karátjelzéssel ellátott legyen, és kérjünk róla részletes számlát.

Összességében tehát egy elegáns, középkategóriás 22 karátos karkötő ára alkudozás után általában 6000–7500 dirham (kb. 600–750 ezer Ft) körül alakul, míg egy különleges, művészien kidolgozott darab ára könnyen elérheti a 9000–10 000 dirhamot is (kb. 900 ezer–1 millió Ft).


Hangay Gézané, 2025. 10. 09. 22:55
Nem vagyok arany mániás, de érdekelne, hogy pl. egy karkötöre mennyit számítsak, bele értve az alkudozast is. Köszönöm, ha vaĺaszol.


Új hozzászólás beküldése

Név:
E-mail cím:*
Hozzászólás:


* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon