.
Tarzanos kilengés - r.v. fotója
Újabban van magyar neve is a szigetnek: Szent Márton-sziget!
Jetta fotója
Sint Maarten, vagy az egész St. Martin sziget véleményem szerint remek úti cél, ahol könnyen el lehet tölteni néhány napot. Ellentétben a többi szigettel, amelyeket Sint Maarten után látogattunk meg, itt egy nap biztosan nem elég mindent felfedezni és megtapasztalni. Így tehát igen, Sint Maarten szerintem megér egy utazást.
Ajánlásom minden Sint Maartenbe utazó számára, hogy egy napot szánjanak a sziget felfedezésére, egyet a repülőgépes élményre, és még néhány napot, ha több szép strandot akarnak meglátogatni, vagy más tevékenységeket szeretnének kipróbálni (pl. kirándulás a közeli szigetekre, mint St. Barths, Anguilla vagy Saba). Biztos vagyok benne, hogy néhány napot itt el lehet tölteni anélkül, hogy unatkozna az ember. St. Martin tehát azoknak is megfelelő, akik élményekre vágynak, és azoknak is, akik egyszerűen csak pihenni szeretnének.
A szigetek közül, amelyeket ezen az utazáson meglátogattunk, St. Martin tetszett a legjobban. Egyrészt vonzott a "Európa a Karib-térségben" érzés, másrészt az, hogy két ország osztozik egy szigeten, és könnyen lehet közlekedni a két rész között. Emellett úgy gondolom, hogy St. Martin többet kínál, mint sok más karibi sziget. Nemcsak a repülőgépek miatt, hanem a szigeten elérhető egyéb programok miatt is.
St. Martin azonban a legkevésbé autentikus sziget volt, amit meglátogattunk. A sziget meglehetősen turisztikai, és a francia oldalon szinte több európai bevándorlót látni, mint karibi lakost. Ez engem nem zavart, de el tudom képzelni, hogy egyes utazók ezt negatívumként élik meg.
Emellett szeretném kiemelni a helyiek barátságosságát. Mind a holland, mind a francia oldalon nagyon udvariasak és segítőkészek voltak. Ez az egész Kis-Antillák térségére jellemző volt, amit ezen az úton meglátogattunk. Általában azt tapasztaltam, hogy ebben a térségben a turisták és a helyiek egyaránt jó hangulatban vannak, ami nagyon kellemesé tette az ott-tartózkodást. (2022)
A francia oldalhoz képest a holland oldal flancosabb, nagymenősebb. - b.e. fotója
Princess Juliana International Airport, St. Maarten: A holland oldalon lévő, nemzetközi repülőtér, a Princess Julianna, a világ legfurcsább leszállópályájú reptereinek egyike. A gépek a leszálláskor elképesztően alacsonyan ereszkednek le a Maho Beach nevű strand felett. A strand és a kifutópálya között csupán egy keskeny út és egy kerítés létezik. A strandolók egy része kifejezetten poénosnak tartja, ahogy a nagyobb gépek hajtóművei által kifújt szelek dobálják őket, pl. a vízbe. A közeli bárok rájátszanak kellő üzleti érzékkel az extrém helyzetre, mégpedig úgy, hogy a vendégeik számára kihangosítják az irányítótorony és a pilótafülke közötti rádiós beszélgetést, és így teszik izgalmasabbá az ijesztően alacsonyan és lassan leszálló gépek látványát. Fontos megjegyezni, hogy az utóbbi negyven évben egyetlen baleset sem történt ezen a repülőtéren! A "Maho Beach landing" kifejezés viszont fogalommá vált repülős körökben.
Egy átlagos napon több ezer ember érkezik a szigetre óceánjáró hajókkal, főként a holland oldalhoz tartozó Philipsburgba. Egyszerre akár négy nagyon nagy, vagy 6-8 kisebb hajó is kiköthet. Nagyon ritkán, a főszezonban előfordulhat, hogy néhány hajónak a part mentén kell horgonyt vetnie.
A főszezonban ezeknek a hajóknak az utasai Philipsburgot a sziget legforgalmasabb városává teszik, hiszen ilyenkor akár 18,000 vagy még több utas is kiszállhat. Az alacsony szezonban viszont általában csak egy-egy hajó érkezik alkalomszerűen. Az érkezési időpontokról és menetrendekről általában pontos információt találhatsz különböző online portálokon.
A hajókikötők körülbelül 1,6 km-re helyezkednek el Front Street keleti végétől, amely a fő bevásárlóövezetbe vezet. A kikötőből azonban a következő lehetőségek állnak rendelkezésre:
Taxiszolgáltatás: Egy flotta taxi (és bérelhető autók, illetve idegenvezetők) várja az utasokat, ahogy azt a "Helyi közlekedés" szekcióban is említjük.
Vízi taxi szolgáltatás: Folyamatosan közlekedő hajók körjáratban szállítják az utasokat Philipsburgba. A hajók egyik kikötője Front Street keleti végén található, a másik pedig a bíróság épületével szemben, Front Street közepén, mielőtt visszatérnek a hajókikötő területére.
Mindkét megálló közelében nagy strandok és a Front Street bevásárlóövezete található.
Egyszeri útra szóló karszalagokat alacsony áron, vagy korlátlan napi utazásra jogosító karszalagokat is vásárolhatsz egy kicsivel drágábban.
A nagyobb hajóforgalom idején hosszabb sorok alakulhatnak ki, de a vízi taxik száma ilyenkor növekszik, így ritkán kell hosszabb ideig várakozni.
A francia oldalon található Marigot kikötője egyszerre csak egy kisebb óceánjáró hajót képes fogadni, viszont vonzó marinákkal rendelkezik, amelyek számos méretű jachtot fogadnak. Az inter-szigeti kompjáratok többsége is Marigot-ból indul és érkezik.
Lehetséges utazni a szomszédos szigetekre, például Saint Barthelemy-re, Anguillára, Sabára, Sint Eustatius-ra és St. Kitts-re.
A holland oldalon nagyon a hotelválaszték, a francia oldalon viszont több a hangulatosabb szálláshely, igaz az ár-érték arány nem a legjobb.
Naturista hotel a Club Orient, ahol teljes családok mutatkoznak meztelenül a Karibi-térség legismertebb nudista strandján. Nincs all-inclusive ellátás. Szerveznek egynapos nudista hajóutakat.
Jetta fotója
Vigyázat! Alattomos a napsütés arrafelé. Észre sem veszi az ember és már leégett. Szóval óvatosan napozni.
Saint Martin szigetén trópusi éghajlat uralkodik, amely meleg és nedves időjárást jelent egész évben. Az éves átlaghőmérséklet körülbelül 27-29 Celsius fok, és a hőmérséklet nagyjából az év minden napján magas marad. A legmelegebb hónapok július és szeptember között vannak, amikor a hőmérséklet elérheti a 32-33 Celsius fokot, és az éjszakai hőmérséklet is általában meleg marad.
Az éghajlatot az esős évszakok és a száraz évszakok jellemzik. Az esős évszakok általában május és november között tartanak, amikor gyakoriak a heves esőzések és a trópusi viharok. A száraz évszakok általában december és április között vannak, amikor a napsütéses és száraz időjárás a jellemző.
Fontos megemlíteni, hogy Saint Martin szigete az Atlanti-óceánban található, és a sziget nyugati része érzékeny lehet a hurrikánokra a nyári és őszi hónapokban. Ennek ellenére a sziget a trópusi időjárás miatt egész évben vonzó üdülőhely, és a turisták élvezhetik a napsütést, a meleget és a kristálytiszta tengerpartokat egész évben.
Sok az iránytaxi, amelyeknél fejenkénti viteldíj van. Ez arányosan csökkenhet, ha több utassal osztozkodunk a közlekedésben. A kikötőnél várakozótaxik viteldíja fix és ki vannak táblázva a tarifák. 7-8 dolár között mozog a viteldíj per fő. A holland oldal központjábó, Philipsburgből a francia oldal központjához, marigothoz az út szárazföldön kb. 30 perc taxival.
Tuk tuk - k.p. fotója
Ilyenre nem számítottunk egy karibi szigeten. Délután 5 óra utáni közlekedési dugó a holland oldalon - n.o. fotója
Érdemes kipróbáni a lolo-nak (locally owned and locally operated) becézett szabadtéri kifőzdéket. Jók a grill húsok, halak, de van spagetti is, babos rizs.
Saint Martin szigetének egyik különlegessége 2024-ben is az, hogy karibi viszonylatban rendkívül olcsóak a szeszes italok. Gyakran jeges kis vödörben kínálják őket – csomagban –, például 5 üveg italt (sört vagy üdítőt) mindössze 10 USD-ért, amelyet a jég órákig hidegen tart. Így a napozóágy mellett is élvezhető a kellemesen hűvös ital. A hírek szerint a tömény szeszek is nagyon kedvező áron kaphatók, amit hazautazás előtt személyesen is megtapasztaltunk.
Egy kellemes sétát tettünk, miközben körülnéztünk a szépen rendezett, csábítóan berendezett üzletek között. Csomó ékszerbolt kínálta a gyémántokat és drágaköveket, akár önmagukban, akár ékszerbe foglalva. Mivel ez a terület adómentes, különösen népszerű az amerikai turisták körében, akik gyakran keresik fel vásárlás céljából.
Ezúttal azonban én is egy konkrét céllal indultam útnak: a korábbi tengeri napon ajánlották figyelmembe a Del Sol üzletet, ahol fényre színváltós keretű napszemüvegeket árulnak. Mivel már régóta vágytam egy ilyen különleges darabra, elsősorban ezért jártuk be a hangulatos bevásárlóutcákat. Az üzletek dekorációi is igazán figyelemfelkeltőek, hiszen mindegyik igyekszik kitűnni a kínálatban és megragadni a vásárlók figyelmét.
Végül sikerült megtalálnunk a keresett üzletet, és megvásároltam azt a napszemüveget, amire vágytam. Nemcsak a kinézete nyert meg, hanem a fantasztikus lencséje is: amikor felteszem, azonnal tisztábban és élesebben látom a világot. Pontosan ilyenre volt szükségem!
Sint Maarten szigetén számos szórakozási lehetőség várja a turistákat. Az üdülőhelyekben és a sziget más részein találhatók különböző éttermek, bárok, klubok és kaszinók, amelyek szórakozási lehetőséget kínálnak az idelátogatóknak.
Az üdülőhelyeken a legtöbb szálloda és üdülőhely rendelkezik saját éttermekkel, bárokkal és medencékkel, ahol a turisták kikapcsolódhatnak. Az ételek változatosak, beleértve a helyi ételeket és az olasz, az amerikai és az ázsiai konyhákat is.
A bárok és a klubok a sziget nagyobb településein találhatók, például a Philipsburg és Simpson Bay nevű városokban. A bárokban és klubokban zene szól, és számos ital és koktél közül választhatnak a vendégek.
A kaszinók is nagyon népszerűek Sint Maarten szigetén, és több kaszinó is található a sziget különböző részein. Az Atlantis World Casino és a Casino Royale a legnagyobbak közé tartoznak, és kínálnak asztali játékokat, nyerőgépeket és pókertermeket is.
Emellett a sziget gyönyörű strandjai is sokféle szórakozási lehetőséget kínálnak, beleértve a vízi sportokat, mint például a búvárkodás, a szörfözés és a jetskizés. Ö
Sok a kocsma, bár és fogy a sör, a rum rendesen. - b.e. fotója
Philibsburg - Egy helyi híresség (sminkes), The Yoda Guy állandó kiállítása - Jetta fotója
1. Vízum nem kell. Magyar állampolgárok kizárólag a beutazástól számított még legalább 6 hónapig érvényes útlevéllel utazhatnak be.
Maho Beach
A Maho Beach különleges élményt nyújt az alacsonyan leszálló repülőgépek látványával, mivel közvetlenül a Princess Juliana Nemzetközi Repülőtér kifutópályája mellett helyezkedik el. A repülőgépek rendszerint a tenger felől közelítik meg a leszállópályát, és a strand felett már elérik a minimális magasságot.
A nagyobb repülőgépek, például a Boeing 747-esek, általában 13:00 és 16:00 óra között érkeznek, így ekkor a leglátványosabb a strandolás.
A Sunset Bar & Grill közelében található táblákon gyakran feltüntetik a napi járatok érkezési és indulási időpontjait, így érdemes ezeket figyelni a pontos információkért.
Összességében, bár a repülőgépek egész nap közlekednek, a legnagyobb és leglátványosabb gépek érkezése a kora délutáni órákban várható. Ezért, ha ezt az élményt szeretné megtapasztalni, érdemes ebben az időszakban ott lenni a strandon.
Juli fotója
Veszély! Az érkező és felszálló repülőgépek robaja súlyos fizikai, testi kárt okozhat, akár halálosat is.
A francia rész területre a nagyobb (52 négyzetkilométer). A francia oldal központja Marigot, aminek magja a parti sétány és a Marina Port La Royale között terül el. A Marina Port La Royal egy cuki vitorláskikötő aranyos boltokkal, butikokkal. nagyon hangulatos hely.A francia oldal sokkal nyugisabb, mint a holland terület. Marigot boltjaiban értelemszerűen elsősorban francia márkákat árulnak: főleg parfümöket, kristályokat, ékszereket, és divatholmikat. Sok minden elég jutányos árú. A legtöbb bolt a Rue de la Liberté és a Rue de la République között található, a Baie Nettle öbölben.
b.m. fotója
A holland oldal a kisebb (37 négyzetkilométer). A holland rész fővárosa, Philipsburg valójában csak négy, egymással párhuzamos utcából és azok kisebb mellékutcáiból áll. Philipsburg egy homokpadon terül el Groot Baai és Great Salt Pond között. A tengerjárók kikötője, a great Bay kb. 1,6 kilométerre van a városközponttól. A Harbour Village-ből a bevásárlóutcákhoz (Front street és Backstreet) lehet vizitaxival is közlekedni. Philipsburg üzletei vámmentes árukat kínálnak.
A sziget északi, francia oldala Saint-Martin néven ismert, és területe 54 km². A déli, „holland oldal” Sint Maarten, amely 41 km². A holland oldal saját kormányzati és jogrendszerrel rendelkezik, miközben a „francia oldallal” való kapcsolatok változatlanok maradnak. A nevek közti zavarok elkerülése érdekében a két területet általában „francia oldal”-ként és „holland oldal”-ként említik.
Bár a szigetet két külön ország irányítja, nincs valódi határ. Csupán emlékművek és táblák jelzik a határvonalat. Több mint 350 éve a két ország úgy döntött, hogy a lakosok szabadon átléphetnek a határon anélkül, hogy problémákkal szembesülnének. A két ország békésen él együtt, ami jelentősen hozzájárul a turizmus fellendüléséhez. A különbségek inkább a különálló és eltérő közüzemi rendszerekből adódnak, például a francia oldalon az áram 250 V 50 Hz, míg a holland oldalon 110/120 V 60 Hz. Emellett a két oldal közötti telefonhívások nemzetközi hívásnak számítanak, és külön tárcsázási utasításokat igényelnek, amelyeket általában szállodákban és turisztikai helyszíneken tüntetnek fel.
A holland-francia határ
Ez a határvonal az egyik ritka szárazföldi határvonal a Karib-térségben.
A holland oldal: Sint Maarten
Sint Maarten vezető szerepet tölt be az ingatlanpiacon, ahol egyre több fejlesztés zajlik. Magas épületek és vízparti közösségek épülnek, amelyek különösen népszerűek, főként az amerikai vásárlók körében. Az utcákon gyakran keresik meg a turistákat időmegosztásos (time-share) ajánlatokkal. A hivatalos nyelv a holland, de szinte mindenki beszél angolul.
A holland oldalon az élelmiszerboltok és más üzletek árait általában a helyi valutában, a holland antillei forintban (NAF, más néven gulden) tüntetik fel, de az amerikai dollárt és az eurót is elfogadják. A forint hivatalosan a dollárhoz van rögzítve, fix árfolyammal: 1 USD = 1,79 NAF. Sint Maarten számos nagy üdülőhellyel büszkélkedhet, és gyakran érkeznek óceánjárók, amelyek utasokkal árasztják el Philipsburg városát. Philipsburg a Karib-térség egyik legjobb vásárlóhelye. Ha nem érdekel a vásárlás, a kikötő strandján pihenhetsz egy itallal a kezedben, vagy meglátogathatod az utcában található kilenc kaszinó egyikét. Ha ennél mozgalmasabb programra vágysz, bérelj 4x4-es autót, és fedezd fel a szigetet. A Maho és Cupecoy térség kiváló éjszakai életéről és gyönyörű strandjairól ismert.
A francia oldal: Saint-Martin
Saint-Martin a sziget északi kétharmadát foglalja el, és a szomszédos Guadeloupe szigete irányítja. Ez az oldal európaibb jellegű, mint a holland. A hivatalos nyelv a francia, és ugyanazok a törvények érvényesek, mint Franciaországban. A francia oldalon nincsenek kaszinók. Kevésbé fejlett, mint a holland oldal, azonban itt található a sziget természeti szépségeinek nagy része. A francia oldal híres az Orient Beach-ről, amely egy ruházatmentes strandrészről is ismert, valamint az itt található nudista üdülőről, a Club Orient-ről. A strand ruházatmentes része a déli végén található, és könnyen felismerhető a nagy, élénksárga napernyőkről. Bár a Club Orient saját partszakasszal rendelkezik, ez nyitva áll a nyilvánosság számára, így itt vegyesen találkozhatsz ruhás és ruházatmentes vendégekkel.
Saint-Martin városai, Marigot és Grand Case, kiváló gasztronómiai élményeket kínálnak, valamint számos érdekes üzletet és boltot is találsz itt.
Philipsburgben a Front Streeten a 19. századi Court House (birósági épület) és a picike Sint Maarten múzeum.
Utazás Saint Martin és Saint Barthélémy között (2024)
Voyager társaság: Mindennap indít járatokat, kivéve vasárnap és ünnepnapokon. A hajó Marigotból vagy Oyster Pondból (Saint Martin) indul, és Gustaviába (Saint Barthélémy) érkezik. Egy retúrjegy ára 2024-ben 100–160 euró között mozog, az üléstípustól függően.
Great Bay Express: Napi járatokat kínál. A hajó Bobby's Marina-ból (Philipsburg, Saint Martin) indul, és Gustaviába (Saint Barthélémy) érkezik. Egy retúrjegy ára 2024-ben 105–130 euró között van.
Utazás Saint Martin és Anguilla között (2024)
Funtime Charters: Napi járatokat indít. A hajó a St Maarten-Anguilla Dokkból (Airport Road, Saint Martin) indul, és Blowing Pointba (Anguilla) érkezik. Egy retúrjegy ára 120 euró, amely tartalmazza a Princess Juliana Repülőtérről (SXM) való transzfert is. Az átkelés körülbelül 20 percet vesz igénybe.
Calypso Charters: Naponta többször közlekedik. Egy retúrjegy ára 115 euró. A hajó szintén a St Maarten-Anguilla Dokkból indul, és Blowing Pointban köt ki.
Utazás Saint Martin és Saba között (2024)
Dawn II: Kedden, csütörtökön és szombaton indít járatokat. A hajó a Dock Maarten Marinából (Philipsburg, Saint Martin) indul, és Fort Bay (Saba) kikötőjében érkezik. Az út körülbelül 90 percig tart. Egy retúrjegy ára 95 euró.
The Edge: Szerdán, pénteken és vasárnap közlekedik. A hajó Simpson Bay Police Station Dokkból (Saint Martin) indul, és Fort Bay-be (Saba) érkezik. Egy retúrjegy ára 95 euró.
Makana Ferry: Hétfőn, kedden, csütörtökön és szombaton közlekedik. A hajó Bobby's Marina-ból (Philipsburg, Sint Maarten) indul, és Fort Bay (Saba) kikötőjébe érkezik. Egy retúrjegy ára 110 USD.
Utazás Saint Martin és Sint Eustatius között (2024)
Makana Ferry: Hétfőn, kedden, csütörtökön, pénteken és szombaton közlekedik. A hajó Bobby's Marina-ból (Philipsburg, Sint Maarten) indul, és Gallows Bay (Sint Eustatius) kikötőjébe érkezik. Az út során meg kell állni Sabában az útlevélbélyegzés miatt. Egy retúrjegy ára 110 USD.
Utazás Saint Martin és St. Kitts között (2024)
Makana Ferry: Hétfőn és pénteken indít járatokat. A hajó Bobby's Marina-ból (Philipsburg, Sint Maarten) indul, és Basseterre (St. Kitts) Port Zante Marinában köt ki. Egy retúrjegy ára 199 USD.
Jegyfoglalás
A jegyek foglalása Saint Martin, Saint Barthélémy, Anguilla és Saba között a StMartinbookings.com weboldalon lehetséges.
Sandy Island - j.s. fotója
Sint Maarten szigetének történelme nagyon gazdag és változatos. Az eredeti lakosok az Aravak indiánok voltak, akik a szigetet már évszázadokkal a spanyolok érkezése előtt benépesítették. A spanyolok érkezése után a szigetet két részre osztották, és sok évig két ország, Spanyolország és Hollandia birtokolta a szigetet.
Az 1648-as szerződés értelmében a szigetet két részre osztották, ahol a franciák birtokolták a sziget északi részét, és a hollandok a déli részét. Az északi rész a Saint Martin néven ismert, míg a déli rész a Sint Maarten néven ismert. A sziget területén a hollandok és a franciák jelenléte miatt kulturális keveredés alakult ki, amely gazdag és sokszínű kulturális örökséget hagyott maga után.
A sziget két része ma is külön országokként működik. A sziget gazdag és változatos kultúrája, a mesés strandjai és a turisztikai látványosságok miatt ma már a világ egyik legkedveltebb üdülőhelyei közé tartozik. A szigetet azonban az évek során több hurrikán és természeti katasztrófa is sújtotta, amelyek jelentős hatással voltak a sziget életére és történelmére.
"A mindössze nyolcvanhét négyzetkilométernyi sziget borzasztó gyorsan bejárható, kevésbé forgalmas időszakokban még egy óra sem kell a körbeautózáshoz. A nyolcvanötezer lakost számláló földdarab két részre van osztva: egyik fele holland (Sint Maarten), másik fele francia (Saint-Martin) fennhatóság alá tartozik. A két terület közötti átjárás - leszámítva a rengeteg fekvőrendőrt - akadálymentes, mindenféle ellenőrzés nélkül mehetünk át egyik részről a másikra.
Szt. Martin, és azon belül is a holland oldal meglehetősen jellegtelen. A homokos partok mentén drága éttermek, kaszinók, gazdag amerikai turistáknak felhúzott luxushotelek, duty-free üzletek és ékszerboltok sorakoznak. Nem véletlenül nevezik tehát a szigetet a bevásárlók paradicsomának. A francia oldal szerencsére nem ennyire amerikanizálódott. Ott több a lokális érdekesség, bár túl sok látnivalóra azon a részen sem érdemes számítani. Kicsit olyan az az oldal, mint egy francia nagyváros külső kerülete, ahol a fekák szénné pimpelt autókban Alliance Ethnikre krúzolnak.
A sziget a homokos partokon és a turistákra épült szolgáltatói szektoron kívül sok látnivalót nem kínál. Ha meguntuk a meleg tengervízben történő lábáztatást, nevezzünk be valamelyik vízi programba, majd pihenjük ki az izgalmakat a közeli koktélbárban. Délután (az otthonihoz képest féláron!) vegyük meg az asszonynak a régóta ígért gyémántgyűrűt, együnk egy jót valamelyik puccosabb étteremben, majd teli hassal vágjunk neki az éjszakai életnek, és kaszinózzuk el a gyerek taníttatására szánt összeget egyetlen óra alatt. St. Martin nagyjából erről szól. Las Vegas, csak éppen karibi jelmezben.
Az árakat illetően egyébként mi nem tájékozódtunk előzetesen, így érkezéskor a szállások és bérautók díjai láttán csak pislogtunk, mint hal a szatyorban. Szigorú napi költségvetésünkre pillantva el kellett döntenünk, hogy vagy jót alszunk, de nyögvenyelősen közlekedünk, vagy pont fordítva. A reptéri bérautós felhozatal legjobbját kiválasztva (automata Toyota Corolla naponta 35 amerikai dollárért) úgy döntöttünk, hogy néhány napig kocsiban fogunk aludni. " forrás
Jetta fotója
"St. Martin szigete két részből áll: holland (Saint Marteen) és francia (St. Martin). A holland részről indultunk, ahol nagyon helyes színes karibi koloniális stílusban épült házakat és egy teljesen üres tengerparton vettünk a górcsőnk alá. A fővárosba mélye, Philipsburg hihetetlen mennyiségű üzletet rejt: a piactól az überchic butikokon keresztül, a pia-szivar-ékszer boltokon át a helyes kézműves galériákig sok minden megtalálható itt. Egy csapat a mi hajónkról már egy spéci városnézésen vett részt, Segway-kel közlekedtek, egy másik, kicsit vadabb bagázs pedig Harley motorokat kölcsönzött és masírozott át a városka főutcáján. A parti bárok redőnyét épp most húzzák fel, a pult mögött egy mosolygós mamma tisztítja a poharakat, aki már így korán reggel hatalmas mosollyal invitált minket egy frissítőre. Akartunk is inni egyet, aztán a szomszédos szuvenír bolt előtt egy farmerba és csíkos mellénykébe öltöztetett kutyus látványa nem hagyott nyugodni és elkezdtem kattogtatni. Egyik kilátóról mentünk a másikra, átléptük a holland határt és máris a francia részen termettünk. A szigeten állandóan dugók vannak, amin nem kell meglepődni, csupán okosan kell az időnket beosztani. " forrás
,, A csöppnyi szigeten Hollandia és Franciaország osztozik meg, mint két gyarmatosító őskövület. A Cruise kikötő Philipsburg-ban van, a holland oldalon. Azt sejtettem, hogy nem fognak fejkendős holland lánykák fapapucsban, kezükben tulipánnal várni, de hogy egy halvány jelét sem fogom látni a holland tulajdoni viszonyoknak azon kissé meglepődtem. Most nem arra gondolok, hogy itt is főleg feketék élnek és angolul beszélnek, de sem az egyenruhák, sem az autók vagy rendszámaik nem viselnek még nyomokban sem európai vonást. Eleve dollár a fő fizetőeszköz, vagy ha euróval próbálkozol, azt is elfogadnák, de csak egy az egyben rátával. Meggyőződésem, hogy a szigeten egy lélek sem beszél hollandul, még az a sajtárus sem, aki a kikötő közelében kínálja hat hétig érlelt, helyben készült Gouda sajtját. Nem úgy a francia oldalon. Ott gyakran hallani francia beszédet, és az autók rendszámtábláin feltűnnek az uniós csillagok.
A menetrend kavarás eredményeképp ide csak 11:00 óra után érkeztünk meg, és bár nyolc órára tolták el az indulás idejét, ez nem nagy kaland, mert hatkor már sötét van. Rövid tanakodás után úgy döntöttünk, felkeressük azt a bizonyos strandot, ahol a repülőgépek pár méterrel a fejünk felett szállnak le. Az embertömeg transzportálása itt is szervezetten megy. A taxi diszpécser szépen osztályozza az embereket, attól függően ki akar a belvárosba menni, és ki arra a bizonyos strandra a reptér mellé. Miért is gondoltam, hogy csak én akarok elmenni oda? A taxi alatt itt mikrobuszokat kell érteni, amibe betuszkolnak 8-10 embert és csak úgy indul el. A kikötőtől a Maho beach-ig 16,- $ egy retúr jegy. Ezért kaptunk egy karszalagot és már szállhattunk is be az előhűtött Chevy Van járműbe. (Hollandiában ilyet biztos nem látsz.) A forgalom elég zsúfolt, helyenként még kisebb dugó is kialakult, de nem bántuk, mert így jobban körül lehetett nézni a úton. Az jól látszik, hogy ide biztos tolnak pénzt az „óhazából”, de azért ne képzeljünk egy Amszterdamot! A karibi jelleg abszolút dominál, csak itt már van KFC és Burger King is. A reptérhez közeledve, a jachtkikötőnél fogadott minket az eddigi legszomorúbb látvány. A hurrikán által partra vetett, vagy elmerült hajók tucatja hever szanaszét. Van köztük, amin látszik, hogy nem egy éve rohad féloldalára dőlve a parton, de valószínű, hogy a gazdája már felvette a kártérítést a biztosítójától, aki meg pont letojja, mi lesz a ronccsal, neki az csak költség lenne kiemeltetni. A helyi hatóság meg gondolom tehetetlen, a tulaj már rég felszívódott, a biztosító pedig mossa kezeit.
Megérkezve a célunkhoz a taxis hölgy közölte, hogy félóránként indulnak vissza ugyaninnen az iránytaxik, csak fel kell mutatnunk a karszalagunkat és már visz is vissza a hajóhoz. A fotókon nem feltűnő, de ezen a szakaszon nagyon keskeny a homokos part, és még egy forgalmas autóút is vezet a reptér kerítése előtt. Ember pedig van bőven, mindenki szeretne egy szelfit a háttérben egy Jumbo Jet-tel. Csakhogy ilyen nagy repülőgép ritkán jön a szigetre, ami ott töltött két óránk alatt mindössze egy nagyobbacska utasszállító landolt és több kisebb gép. Felszállni meg csak légcsavaros gépelet láttunk, pedig a legdivatosabb extrém sport itt az, amikor egy lökhajtásos utasszállító indul neki a kifutónak. Ilyenkor az idióták a kerítésbe kapaszkodva próbálnak ellenállni a légnyomásnak. Tele van a YouTube olyan videóval, amikor ez nem sikerül, és a fejüket verik be a betonszegélybe.
A karszalagos rendszer remekül működött, egy taxi (többed magunkkal) visszavitt a hajóhoz, illetve minket a belvárosba, ami kb. egy kilométerre van a kikötőtől.St. Maarten híres az adómentes, olcsó piáiról, nem csoda hát, ha a belváros teli van szeszbolttal. Itt kb. Auchan árakon meg lehet venni a Whiskey-t, de ezeknek ez már durván olcsó. Mi egy koktélt toltunk csak be egy part menti bodegában, amit a maga ezerötszáz forintos árával, műanyagpohárban, nem mondanám olcsónak, de tény, hogy fent a hajón ez a háromszorosa. Felkerestük a Hard Rock Café-t is, hátha látunk valami jó kitűzőt a gyűjteménybe, és hát, hogy is mondjam? Ilyen igénytelen, kicsi és lepattant HRC-t még a világon nem láttam. Debella néger csaj tehénkedett a pulton, még az is fájt neki, hogy ráköszöntem, nemhogy még kiszolgáljon. Kérdésemre, hogy mennyibe kerülnek ezek, undok arckifejezéssel visszakérdezett, hogy melyik. Mikor aztán zorall tekintettel a szemébe néztem, nagy kegyesen elsorolta, a különböző árakat. Az otthoni szocialista időkre emlékeztetett, amikor az eladók sértésnek vették, ha egy vevő érdeklődni óhajtott egy termékről. (2019)" forrás
Helyi hölgy - d.s. fotója
Jetta fotója
Strand a francia oldalon - h. v. fotója
* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon
© Utikritika.hu. 2012.
Amerikai Egyesült Államok | Amszterdam | Argentína | Ausztrália | Ausztria | Bahama-szigetek | Balatonszéplak-felső | Bali | Barcelona | Berlin | Ciprus | Dominikai Köztársaság | Dubai | Egyiptom | Franciaország | Görögország | Hajóutak | Horvátország | Hongkong | India | Isztambul | Kanada | Kanári-szigetek | Kuba | Kvarner-öböl | London | Madrid | Malajzia | Maldív-szigetek | Mallorca | Mauritius | Málta | Mexikó | Nagy-Britannia | Németország | New York | Olaszország | Párizs | Portugália | Róma | Seychelle-szigetek | Sharm el-Sheik | Skócia | Spanyolország | Sri Lanka | Szingapúr | Thaiföld | Törökország | Toszkána | Tunézia | Vietnam | Zöld-foki Köztársaság
úti kritikus, 2022. 10. 10. 18:10
Anitának!
2022. október 15-től érvényes rendelkezést lehet egyelőre látni. E szerint az oltási igazolással nem rendelkező beutazóknak friss PCR-tesztet kell bemutatniuk. Az oltottak esetében a Szputnyikon kívül elfogadják a többit.
Persze jövő év februárig változhatnak a rendelkezések, szóval kérdezzen rá nálunk januárban.
Anita, 2022. 10. 10. 16:12
Szia. Mi 2023 februárban akarunk ellátogatni ide. Az lenne a kérdésem, hogy a coviddal mi a helyzet? Kell prc teszt vagy oltás a beutazáshoz? Köszönöm a választ.
úti kritikus, 2022. 09. 23. 08:13
Gyulának:
A St. Maarten/St. Martin szigetről való elutazáskor illetéket (exit tax) kell fizetni… A nemzetközi járattal indulóknak személyenként 30,00 USD-t kell fizetniük, kivéve, ha az érkezés és az indulás ugyanazon a napon történik. Ha a Holland Antillákon belüli másik szigetre utazik, az indulási adó személyenként csak 10,00 USD.
Az exit tax-ot a repülőtéren a beszállás előtt kell kifizetni, és csak készpénzt vagy utazási csekket fogadnak el.
Nagyon fontos!: Egyes légitársaságok már beépítették az indulási adót a jegy árába, beleértve az American Airlinest, az Air France-t, a Continental Airlinest, a CorsAirt, a Delta Airlinest és a KLM-et. Ha nem biztos benne, hogy a repülőjegye ezt az exit tax-ot már tartalmazza, akkor rá kell erre kérdezni a repülőjegyet kiállító szolgáltatónál. Ha a felsorolt légitársaságok valamelyikével repül, akkor szinte biztos, hogy külön, a szigetről elutazáskor nem kérhetik az exit tax befizetését
Tóth Gyula, 2022. 09. 23. 04:13
Szuper. Bakancslistán van a sziget. 2023 - ban.
Kérdésem a következő lenne.
Olvastam a Mauri.hu oldalán, hogy a sziget elhagyásakor illetéket is kell fizetni.
Hol és mennyi összeget kell fizetni?
Köszönöm aaz infót.