ÚTIKRITIKA.HU / Ausztria






hirdetes

útikritikák


Ausztria

Közlekedési szabályok, sebességkorlátozások | Közlekedéssel kapcsolatos ellenőrzések és büntetések | Autópályák és matricák | Pénzváltás | Árak és vásárlás | Étkezés | Borravaló | Egészségügy | Közbiztonság | Magyar külképviselet | Fotóegyveleg

.

Tafelspitz - r. gy. fotója

Közlekedési szabályok, sebességkorlátozások

A magyar jogosítvány - ugyanúgy, mint a többi uniós igazolvány - Ausztriában is érvényes, de csak a 18. életévét betöltött személy használhatja külföldön, és az autó tulajdonosának írásos engedélye szükséges, amennyiben nem saját autóval utazunk.

Szükséges, illetve javasolt okmányok, ha autóval utazunk: amennyiben az Európai Unió területére utazunk autóval, nincs szükség a biztosítást igazoló zöld kártyára, viszont hasznos mégis elvinni, mert egy baleset esetén jelentősen megkönnyíti a kárrendezést. Szintén könnyebbé teszi a helyzetet baleset esetén az európai baleset-bejelenő lap. Ezt a szabványdokumentumot a biztosítótársaságoknál lehet beszerezni. E dokumentumok birtokában viszonylag gyorsan érvényesíthetjük a kárrendezésre vonatkozó igényeinket.

Sebességkorlátozás tekintetében nincsenek nagy különbségek hazánk szabályaihoz képest: lakott területen belül 50 km/h, belvárosokban akár csak 30 km/h, lakott területen kívül 100 km/h, autópályán pedig 130 km/h a megengedett sebességhatár, motorkerékpárok és 3500 kg-ot meg nem haladó járművek esetében.

További sebességkorlátozások:

  • Személygépkocsik utánfutóval: városban: 50km/h, országúton: 100 km/h, autópályán: 100 km/h
  • Buszok: városban: 50km/h, országúton: 80 km/h, autópályán: 100 km/h
  • Trailert vontató járművek (750 kg alatt): országúton: 100 km//h , autóúton: 100 km/h, autópályán: 100 km/h
  • Trailert vontató járművek (750 kg felett): B kategória
  • A trailer és a vontató jármű együttes súlya nem haladja meg a 3500 kg-ot: országúton: 80 km/h, autóúton: 80 km/h, autópályán: 100 km/h
  • Trailert vontató járművek (750 kg felett): B+E kategória: országúton: 70 km/h, autóúton: 70 km/h, autópályán: 80 km/h
  • 3 500 kg-ot meghaladó járművek: országúton: 70 km/h, autóúton: 70 km/h, autópályán: 80 km/h

Közlekedéssel kapcsolatos ellenőrzések és büntetések

Gyorshajtás

A gyorshajtást Ausztriában is alaposan ellenőrzik. Nem meglepő, ha egy szinte néptelen hegyi szerpentinen haladva, egy kanyar után, az üres buszmegállóban megbújva vár ránk egy türelmes rendőr a háromlábú sebességmérővel, majd a következő kanyarban már a kolléga vár a kirótt bírsággal. Mivel Ausztriában egyre nő a gyorshajtás okozta halálos közlekedési balesetek száma, az osztrák Parlament szigorított intézkedési csomagot fogadott el a közeledési szabálysértőkkel szemben.

A korábbi szabályok alapján, belterületen 40 km/órás, külterületen pedig 50 km/órás sebességtúllépésért két hétre vonhatták be a jogosítványt. Az új rendelkezés értelmében a szabálysértési eljárás elindítása mellett, akár 6 hónapra is bevonhatják az osztrák vagy külföldi elkövető jogosítványát, a gyorshajtás mértékétől függően, és természetesen a közlekedési szabálysértési bírság kiszabása mellett. Belterületen 60 km/óra, külterületen 70 km/óra túllépés például már 6 hetes jogosítvány-bevonást jelenthet, belterületen 80 km/óra, külterületen 90 km/óra túllépés pedig 12 hetes bevonást jelent. Belterületen 90 km/óra, külterületen, pedig 100 km/óra túllépés estén a jogosítványt már hat hónapra vonhatják be.

Gyorshajtási csekkekkel akarnak pénzt szerezni csalók

2024-ben is előfordulnak hasonló csalási próbálkozások, ahol csalók az osztrák rendőrség nevében gyorshajtási bírság befizetésére felszólító leveleket küldenek magyar állampolgároknak. A levelek továbbra is megtévesztően hasonlítanak a hivatalos hatósági értesítésekre, és gyakran pontosan tartalmazzák a címzett nevét, lakcímét és a jármű rendszámát. A levélben szereplő elérhetőségek, például a hatóság telefonszáma, webcíme és e-mail címe nem valósak, vagy nem működnek, ami arra utal, hogy csalásról van szó. A magyar Rendőrség azt javasolja, hogy az ilyen leveleket kapók tegyenek bejelentést bármelyik rendőrkapitányságon, és semmi esetre se fizessék ki a követelt összeget, mivel az csupán a csalók zsebébe kerülne. Az áldozatok védelmében az illetékes hatóságok figyelmeztetik a lakosságot, hogy legyenek éberek, és a kapott bírságok hitelességét ellenőrizzék.

Ugyanakkor tudni érdemes, hogy Ausztria is az EUCARIS rendszer tagja, amelynek keretében a magyar gyorshajtóknak már a német nyelvű mellett magyar felszólító levelet is küldenek. A levélben nem szokott lenni fotó, sem csekk az utóbbi időben, hanem átutalási megbízással lehet kiegyenlíteni a bírságot. Amennyiben valaki nem biztos benne, hogy büntetése jogos, úgy a levélben található elérhetőségeket érdeklődhet.

2024-ben sem változott az osztrák közlekedési szabályok szigorúsága, és a matricahasználat terén is szigorúan betartják a szabályokat. Nemrég az osztrák határon megállítottak, amikor elhagytam az országot, azzal az indokkal, hogy a szélvédőn lévő autópálya-matricám nem volt megfelelően felragasztva, csak oda volt csíptetve. Annak ellenére, hogy a matrica érvényes volt, 120 eurós bírságot kaptam, és nem volt lehetőség arra, hogy egyszerűen felragasszam és továbbinduljak. A büntetés azonnal, készpénzben volt esedékes. Az egész szabályozás csak németül szerepel a matricán, ami nem túl felhasználóbarát. Összehasonlítva, a magyar rendőrök sokkal segítőkészebbek, mint azt valaha is gondoltam volna. Bár sokat bosszankodtam ezen az eseten, végül igyekeztem nyugalommal kezelni a helyzetet, és a nagymamámra gondolva csak annyit kívántam, hogy költsék el ezt az összeget egészségük megőrzésére.

Ami az osztrák sebességkorlátozásokat illeti, továbbra is nagyon komolyan veszik ezeket. Ha például egy kanyar előtt 50 km/órás tábla van kitéve, akkor az valószínűleg valóban szükséges, és ha egy iskolánál 30 km/órás korlátozást látunk, általában pontos időintervallummal van kiegészítve, például "iskolai időben 7-15 óráig". Emiatt nem jellemző, hogy figyelmen kívül hagyják a korlátozásokat, hiszen ezek logikusak és a közlekedés biztonságát szolgálják. Természetesen, ha az időjárási és közlekedési körülmények ideálisak, ott is előfordulhat, hogy a megengedettnél néhány km/órával gyorsabban haladnak. Általában körülbelül 10% az, ami "belefér", és ezért a rendőrök nem állítanak meg, bár elméletileg már 1 km/órás gyorshajtásért is büntethetnek, de a minimális bírság összeg mindössze 20 euró. Az osztrák hatóságok rugalmasan kezelik a gyorshajtást; nagy különbség van például aközött, ha valaki üres négysávos úton hajt 20 km/órával gyorsabban, vagy ha egy játszótér mellett 60 km/órával. Az osztrákok különösen szigorúak az alagutakban való sebességtúllépéssel szemben; itt szinte mindenki pontosan betartja a sebességkorlátozást.



2024-ben az osztrák hatóságok továbbra is keményen fellépnek a szabálytalankodó autósokkal szemben, és sok magyar sofőr kapott bírságot tartalmazó értesítést. Ezek az összegek akár milliós nagyságrendet is elérhetnek, és az Európai Unió hatályos jogszabályainak köszönhetően nincs lehetőség a büntetés elkerülésére – a bírságot be kell fizetni, különben végső soron behajtási eljárás is indulhat.

A határokon átnyúló felelősségre vonás intézménye működik, így számos magyar autós kapott hivatalos fizetési felszólítást az osztrák hatóságoktól. Az ilyen leveleknek gyakran nincs bélyegzője, aláírása, sem fényképes bizonyítéka, de mégis hivatalos értesítések. Fontos tudni, hogy ezeket a felszólításokat nem az osztrák rendőrség küldi ki, hanem a járási elöljáróságok. Egy szakjogász tanácsa szerint, ha meggyőződtünk róla, hogy a bírságot az arra jogosult hatóság állította ki, akkor azt minél előbb ki kell fizetni, hogy elkerüljük a kellemetlenségeket.

Ausztria és Magyarország között továbbra is érvényben van az a megállapodás, mely szerint segítik egymást a 70 eurónál magasabb közlekedési bírságok behajtásában – ez ma nagyjából 26 ezer forintnak felel meg. Az osztrák hatóságok különösen szigorúan kezelik az alábbi közlekedési szabálysértéseket:

Gyorshajtás: Az osztrákok nagyon komolyan veszik a sebességhatár túllépését, és súlyos büntetések várnak azokra, akik átlépik a megengedett sebességet. Komoly pénzbírságot, sőt, akár fél évre a jogosítvány bevonását is eredményezheti a szabálysértés.

Kötelező felszerelés hiánya: November 1. és április 15. között csak téli gumival és hólánccal felszerelt autók közlekedhetnek téli körülmények között. A büntetés 35 eurótól akár 5000 euróig is terjedhet, és súlyos szabálysértés esetén az autót forgalomból is kivonhatják. A jól láthatósági mellény továbbra is kötelező.

Követési távolság megsértése: Az osztrák hatóságok követési távolságmérő készülékekkel mérik, hogy betartják-e a sofőrök a 0,8 másodperces követési távolságot. Ennek megsértése komoly bírságokat vonhat maga után.

Alkoholfogyasztás: Ausztriában 0,5 ezrelék a megengedett véralkoholszint, de ennél alacsonyabb érték esetén is intézkedhet a rendőr, ha veszélyesnek ítéli meg a vezetőt. Ilyenkor a slusszkulcsot elkobozhatják, és 3000 euróig terjedő bírságot szabhatnak ki. 1,6 ezrelék feletti véralkoholszint esetén a jogosítványt legalább hat hónapra bevonják, és akár 6000 eurós büntetést is kiszabhatnak.

Nem megfelelő parkolás: Ha szabálytalanul parkolunk, a bírság 20-50 euró között mozoghat. Ha úgy parkolunk, hogy akadályozzuk a közlekedést, az autót elvontathatják, és körülbelül 200 euróba kerülhet, hogy visszakapjuk.

IGL (Immissionsschutzgesetz-Luft) tábla: Az “IG-L” tábla ideiglenes sebességkorlátozást jelent, amit a légszennyezés csökkentése érdekében vezettek be. Ha nem tartjuk be az itt előírt sebességet, nem egyszerű gyorshajtásért, hanem környezetkárosításért kell felelnünk. Ennek büntetési tétele elérheti a 2800 eurót, ami körülbelül 1 millió forintnak felel meg.

A fentiek alapján érdemes alaposan átnézni a közlekedési szabályokat és azok betartására különös figyelmet fordítani, mivel az osztrák hatóságok nem bánnak kesztyűs kézzel a szabálytalankodókkal.


,, A legkisebb szabálytalanságért vagy műszaki problémáért is százezrekre büntetik a magyarokat az osztrák autópályákon. Már egy kőfelverődés miatt is járhat rendszámlevétel és brutális büntetés.

Több autósnak ugyanaz a problémája. Elindultak Ausztriába a kocsijukkal, haza viszont már nem jutottak. Legalábbis a saját autójukkal biztosan nem. Merthogy megállították őket az osztrák autópályán, bevitték őket egy úgynevezett rögtönzött ellenőrzőpontra, ahol spontán leműszakiztatták a kocsijaikat, majd mindenféle mondvacsinált hibát találtak azokon. Amivel alapvetően még nem is lenne akkora probléma, ha ezek után nem követelnének akár több ezer eurós bírságot a helyszínen és nem vennék le a rendszámot a kocsikról.

Krasznai László Bécsből tartott hazafele a frissen műszakizott autóján. „Odaadtam a papírjaimat, majd a rendőr mondta, hogy rendben van, ezt most nem adja vissza, hanem kövessem őt egy műszaki ellenőrzésre” „Követtem őket egy udvarba, ahol láttam már, hogy nagyon sok magyar, román rendszámú teherautó, személyautó áll. Mondták, hogy ez nagyon rövid, 10 perces történet lesz” – tette hozzá.

Maga az ellenőrzés az tényleg 10 perc volt, csakhogy a végén elkezdték sorolni Lászlónak a hibákat és amikor már közel 200 ezer forintnak megfelelő eurónál járt a rendőr, akkor egy kicsit mondhatni ideges lett. Aztán amikor a rendszám is lekerült az autójáról, akkor meg még dühösebb. És hogy mi miatt nem közlekedhetett tovább egy métert sem a kocsi?

Van egy kőfelverődés, ami mondjuk a kisujjam körmének a negyede, erre azt írta, hogy egy tömítetlenség és beázás. És mozog a lámpa. Ilyeneket írt, illetve, hogy lámpa hiba, de az autónak minden lámpája kiválóan működött és akkor rájöttem, hogy mi volt ez az óriási probléma: ez pedig a rendszámtábla világítás. Kettőből egy nem működött” – magyarázta. Neki szerencséje volt, mert a papírjait visszakapta és megkapta az engedélyt arra, hogy hazavontathassa a kocsit. Ugyanakkor ez újabb plusz költség: trélerrel hazahozni az autót további 110 ezer forint. Így László bécsi kiruccanása már több mint 300 ezer forintba került. (2018)" forrás


,, Az osztrákok nem tudnak vezetni. A városban hatvanas táblánál 40-nel, belvárosban 30-as táblánál 20-al menneki... Másfél helyre parkolnak. Jobbra kanyarodó sávból kereszteződésben balra kanyarodnak.

Ja és persze mindenkinek SUV-ja van meg Dodge Ramje, aki csak teheti. Az infrastruktúrát meg nem igazán modernizálják. (2018)" forrás



,, Gyakran járok a határ másik oldalára, a kis falvakban is van fixen telepített traffipax, meg a rendőrök is sokszor mérnek kézi eszközökkel. Amúgy vicces, Magyarországon csilli-villi VÉDA állványokat raknak ki az út mellé és a rendőr a kocsiban marad, addig Ausztriában meg a klasszikus kézben tartott mérőműszert használják. Nem tudom, ezt-e, amit a képen látni, de valami hasonlót. Ráadásul egy időben pont ilyen papírbábukat is kihelyeztek, ami messziről olyan élethű volt, hogy totálisan beváltotta a célját.

A büntetési tételek meg elég magasak, így én például nem merem túllépni (Ausztriában sem) a megengedett sebességet. Más viszont úgy látszik igen, pedig, elég nehezen tudom elképzelni, hogy a határ mellett hosszabb távon nem lehet belefutni egy-két büntetésbe.

A határ túloldalán Ausztria legszegényebb része, Dél-Burgenland található. Persze még így is nagyon megéri ott dolgozni, a burgenlandi sáv tele van magyar dolgozókkal. Mezőgazdaság, gyárak és éttermek nyújtanak havi 1000-1500 eurós fizetést, szaktudástól függően.

Minden reggel hosszú sorokban indulnak munkába a magyarok, délután/este pedig hazafelé. Az elmúlt 10 évben már nagyrészt sikerült elhagyni a gazdasági totálkáros, 20 éves autókat, így a legtöbb ember viszonylag jó állapotban lévő autókkal megy át dolgozni. (A románok rosszabb állapotban lévő BMW-kkel vagy kisbuszokkal csapatják, a bolgárok meg totál roncsautókkal.)

Nem tudták viszont levetni a magyarok a kelet-európai szokásokat, köztük a záróvonal negligálását és sebességhatárok leszarását. Mentem már tejködben Ausztriában, előttem és mögöttem is osztrákok. Egy barom kezdett el csak dudálni valahol hátul, majd húzott el nagy sebességgel a kocsisor mellett, egy magyar rendszámos Alfa Romeo.

De akárhányszor is közlekedem Ausztriában, az osztrák rendszámos autók 80%-a simán betartja a sebességhatárokat, míg a magyaroknál talán ha 15-20%. Tíz autóból kettő tud ötvennel közlekedni lakott területen, a többinek legalább 60-70-nel mennie kell. Alaphangon. Majd talán lesz olyan olvasó, aki elmondja, hogyan működik ez Ausztria belsejében, Burgenlandban ez az általános helyzet.

Ami ciki, mert mindig úgy érzem, ha egy idegen országban járok, akkor be kellene tartani a szabályokat. 20 éve még át sem lehetett menni a határon, most nem azt kéne mutatni, hogy jöttek a "keleteurópaiak", akik nem tudnak viselkedni, s száguldoznak a faluban. Ahol másnak a gyereke sétál vagy át szeretne kelni a zebrán. Hozzáteszem, hogy a nagyon sok román vagy néhány bolgár rendszámos kocsi sem ismeri a sebességhatárokat, így akár megalakíthatnánk valamilyen kelet-európai klubot is. Szarunk a rendőrökre, szarunk az ott lakókra, nekünk sietős dolgunk van, így megyünk!  (2019)" forrás



Ha az autópályán 10 kilométeres tempóval lépjük túl a megengedett legnagyobb sebességet, minimum 20 eurós (6250 Ft) bírsággal, 11-19 kilométeres gyorshajtásnál már 35 euróval (közel 11 ezer forinttal) számolhatunk. Ezenkívül fontos odafigyelni az autópálya feletti elektronikus kijelzőn megjelenő IG-L feliratra is. Ez azt jelenti, hogy a légszennyezés miatt kell csökkenteni a sebességet, ennek betartását különös szigorral figyelik. Horribilis a maximális büntetési tétele ennek a szabálysértésnek, akár 2180 euró, vagyis több mint 700 ezer forint is lehet. A vezetés közben kézben tartott mobiltelefon használatáért 50–72 euró (15 500–22 500 Ft) fizethetünk. (Autóklub, 2018)

Közlekedés busszal, tehergépjárművel és nyerges vontatóval

Ausztriában 2015. januárjától környezetvédelmi matricával kell ellátni minden EURO 2-6 besorolású tehergépjárművet és buszt. A matrica beszerzéséhez szükség van a jármű forgalmi engedélyére, mely igazolja az EURO környezetvédelmi besorolást. A matrica hiányát akár 2000 eurós büntetéssel is súlythatják a hatóságok. 2014. júliusa óta pedig az EURO 0 és EURO 1 besorolású tehergépjárművek nem közlekedhetnek Bécs területén és Alsó-Ausztria bizonyos útjain.

Követési távolság be nem tartása

Az osztrák autópályákon követési távolságmérő készülékeket állítottak fel. Egy bizonyos „út-idő” diagramból állapítják meg videó és radar segítségével, hogy a vezető megtartotta-e a 0,8 másodperces követési távolságot. Ha ez nem történt meg, akkor a büntetést csekken kell befizetni. Hasznos az utazás előtt a www.oeamtc.at és a www.asfinag.at honlapokat megnézni, itt tájékozódhatunk az osztrák útviszonyokról.

Kötelező felszerelés

A fényvisszaverő mellény járműben való tartása kötelező és szükség esetén használni is kötelező azt. 2008 óta a téli időszakban, november 1. és április 15. között télies útviszonyok esetén, vagyis havas, kásás és jeges úton a járművek csak téli gumival és hólánccal felszerelve közlekedhetnek. Fontos információ, hogy hóláncot csak abban az esetben szabad használni, ha egybefüggő jégpálya fedi az utat és a lánc az út felszínét nem károsítja. Kásás út esetén nyári gumit, vagy hóláncot nem használhatunk. A büntetés 35 eurótól egészen 5 000 euróig terjedhet, a mulasztástól, vagy az esetleges baleset okozásától függően. A sógorok szeretik a hólánc puszta meglétét is időnként közúti ellenőrzés keretében megnézni. Legyen náluk mindig. Súlyos szabálysértés esetén a hatóság a gépjármű forgalomból történő kivonásáról is rendelkezhet.

Alkoholfogyasztás

Ausztriában megengedett az alkohol kismértékű fogyasztása, de a véralkoholszint nem lehet magasabb, mint 0,5 ezrelék. Ezen érték alatti alkoholfogyasztás esetén, amennyiben a rendőr úgy látja, hogy a vezetőnek a forgalomban való részvétele veszélyeztetheti a többi forgalomban résztvevőt, akkor elveheti a slusszkulcsot, valamint pénzbüntetés is kiszabható, akár 3 000 euróig. A vezetői jogosítványa ebben az esetben viszont nem kerül bevonásra. 1,6 ezreléken felüli véralkoholszint esetén legkevesebb hat hónapra vonják be a jogosítványt és az elkövetőnek akár 6 000 eurós büntetést is kiszabhatnak.

Parkolás rosszkor, rossz helyen

Fontos információ, hogy ha tiltott helyen állunk meg, a szigorú osztrák rendőrök már 10 perc esetén sem elnézőek, a pénzbüntetés 20-50 € lehet. Ha járművünk viszont akadályozza is a közlekedést, akkor el is vontatják és csak kb. 200 € megfizetése ellenében kaphatjuk vissza. Valamennyi osztrák város központjában, továbbá kiemelt turista központokban "rövid parkolási zónákat" alakítottak ki. A parkolási díj meg nem fizetését vagy a megengedett parkolási idő túllépését büntetik, sőt az autót el is szállíthatják, és kb. 200 € ellenében kaphatjuk csak vissza őt. Érdemes az autót a nagyobb városokban kialakított földalatti parkolóházakban hagyni.

Mire számíthatunk?

Helyszíni bírság: ha a vezető elismeri a helyszínen a szabálysértés elkövetését, és kifizeti a meghatározott pénzbüntetést, akkor a pénzbüntetés kiszabására vonatkozóan további panasszal, jogorvoslati lehetőséggel nem élhet.
Feljelentés: amennyiben a vezető nem ért egyet a büntetés kiszabásának alapjával vagy pénzbüntetés összegével, akkor a rendőr erről jegyzőkönyvet vesz fel, majd feljelentését továbbítja az illetékes hatósághoz. Ez a hatóság a szabálysértési eljárás alá vont személy részére határozatát kézbesíti. A határozat ellen 14 napon belül az érintett fellebbezéssel élhet írásban, vagy szóban.

Turisták, vagy más átutazók esetében, akik nem rendelkeznek állandó lakcímmel Ausztriában, ellenük induló szabálysértési eljárás esetén, a magyar jogszabályoktól eltérően az osztrák rendőrnek joga, hogy a kiszabandó pénzbüntetés biztosítására ideiglenes biztosítékot vegyen az érintett személytől. Ez lehet egy kisebb pénzösszeg vagy értéktárgy, pl. kamera, fényképezőgép, laptop, mobiltelefon, stb. Ezt az eljárás jogerős lezárását követően kaphatja vissza tulajdonosa, amennyiben rendezte tartozását.

Nem érdemes vitába szállni az osztrák rendőrökkel, hacsak nem vagyunk nagyon biztosak a dolgunkban. A közlekedési szabálysértés megtörténtét vitató magyar turistát az osztrák rendőrség további pénzbüntetéssel sújthatja, a hatósági eljárás lefolytatásának akadályoztatásának szabálysértése jogcímén. Hasznos a rendőrséggel együttműködni. Nyelvi nehézségek esetén, telefonon lehet a konzuli szolgálathoz fordulni.

Az osztrák hatóságok nagyon figyelnek a járművek műszaki állapotának rendszeres és szigorú ellenőrzésére. Általános tapasztalat sajnos, hogy a Kelet-és Közép-Európából Ausztriába belépő járművek nagy része nem felel meg a közúti biztonsági követelményeknek. Egy közúti műszaki vizsgálat során alkalmatlannak minősíthetik az ilyen gépkocsit a közlekedés biztonsága szempontjából. Ebben az esetben a rendszámtáblát és a forgalmi engedélyt bevonják, továbbá kötelezik a gépkocsi vezetőjét a gépjármű helyben történő megjavíttatására, ami súlyos költségeket vonhat maga után osztrák árakon.

Az osztrák rendőrségnek a jogosítvány bevonásán túl lehetősége van arra is, hogy a gépjárművet, annak kulcsát és forgalmi engedélyét a bírság megfizetéséig visszatartsa. Le is szerelheti az autó rendszámát , illetve kerékbilincset a feltehet. Jó tudni, hogy Ausztria csatlakozott az EUCARIS európai gépjármű-adatbankhoz. A tagállamok közötti adatszolgáltatás pedig lehetővé teszi Ausztria számára a külföldi rendszámú gépjárművek esetében is a büntetés behajtását. Így akár külföldről is lenyomozhatják a megbírságolt autó tulajdonosát és közvetlenül neki címezhetik a bírságról szóló csekket.

Büntetés bérelt autóval

Ha valaki bérelt kocsival követte el a szabályszegést, akkor számíthat rá, hogy akár a bérbeadónál megadott címére is kaphat felszólítást, vagy már eleve az ott megadott hitelkártya adatok alapján megterhelik a számláját. Ha az útlevelének/személyi igazolványának és a jogosítványának az adatait is felvették, akkor szinte biztosan számíthat rá, hogy az autó bérbeadója át fogja terhelni a bírságot.

-------------------

,, Büntetésre számíthatnak a közlekedési balesetben résztvevők Ausztriában, ha indokolatlan esetben hívnak rendőrt a helyszínre. Ez olyan szituációkra vonatkozhat, amikor a vétkes fél kiléte egyértelmű, az érintettek pedig a betétlapok kitöltése után távozhatnának. A bírság összege 36 euró, ez mai árfolyamon 13 ezer forintnak felel meg.

Az autópályák nyugati szomszédunknál is matrica megvásárlását követően vehetők igénybe. Ennek elmulasztása első körben 43 ezer forintnak megfelelő bírságot von maga után. Aki nem fizeti meg a büntetést, arra akár 100 ezer és 1 millió forint közötti összeget is kiszabhatnak a hatóságok. (2021)" forrás

Autópályák és matricák

2024-ben Ausztriában összesen 16 autópálya található, melyek hossza összesen 1677 km, és valamennyi autópálya használatáért fizetni kell. Az autópályamatrica több helyen is beszerezhető, például a határátkelőknél, benzinkutaknál, postákon, valamint a dohányboltokban. Emellett digitális matricát is lehet vásárolni az osztrák közlekedési hatóság hivatalos weboldalán vagy mobilalkalmazásában. A matricát minden esetben fel kell ragasztani a szélvédőre, ha autópályára hajtunk fel.

A matricák ára 2024-ben a következő:

10 napos matrica: 9,90 €/személyautó és 5,80 €/motorkerékpár. A 10 napos matrica 10 egymást követő napon érvényes.
2 hónapos matrica: 29,90 €/személyautó és 14,90 €/motorkerékpár. A két hónapos matrica a vásárlás napjától két hónapig érvényes, az azonos napon jár le (példa: január 10-én vásárolt matrica március 10-én jár le).
Éves matrica: 99,90 €/személyautó és 39,90 €/motorkerékpár. Az éves matrica az adott év január 1-től a következő év január 31-ig érvényes.

Az autópályákon továbbra is gyakoriak az ellenőrzések, és a matrica nélküli autózás súlyos bírsággal járhat, amely 300 és 3000 euró között mozoghat. Az érvényes matrica hiánya, a ki nem lyukasztott vagy a szélvédőre fel nem ragasztott matrica egyaránt érvénytelennek minősül, és bírság fizetésével jár.

Az autópálya-matricákon kívül bizonyos hegyi utakon külön útdíjat, úgynevezett Maut díjat kell fizetni. Az ilyen utak közé tartozik többek között az Arlberg-alagút, a Brenner-autópálya, a Dachstein út, a Felbertauern út, a Gerlos Alpine út, a Großglockner-alpine út, a Maltatal-Hochalm út, a Nockalm út, a Pyhrn-országút (Gleinalm alagút, Bosruck alagút), a Silvretta alpine út, a Sölden - Rettenbachferner-Tiefenbachferner, a Tauern-országút, a Timmelsjoch, valamint a Villacher alpine út - Dobratsch.

A Korridorvignette továbbra is érvényben van az A14-es Rheintal/Walgau autópályán Vorarlbergben, a német határ és Hohenems-i csatlakozás között. A korridorvignette ára 2024-ben: 3 €/egy útra és 5 €/mindkét irányban, és 24 órára érvényes. Ha rendelkezik 10 napos, 2 hónapos vagy éves autópálya-matricával, a Korridorvignette külön megvásárlása nem szükséges.

Vonatozás

Az osztrák vasúti hálózat kiterjedt, kényelmes és viszonylag pontos. Érdemes országon belül vonatozni, sőt még Magyarországról sem elvetemült ötlet a vonatot választani.

Pénzváltás

Minden külföldi fizetőeszköznél az aktuális átváltási árfolyam a mérvadó. A bel- és külföldi fizetőeszközök korlátlan mennyiségben vihetőek be és ki az országba/ból. A bankok nyitvatartási ideje Ausztriában is meglehetősen rövid, hétköznapokon kora délutánig vannak nyitva (kb. 15.00 – 16.00 óra), általában a csütörtöki napon hosszabb a nyitva tartás (max. 17.00-18.00 óráig).

Árak és vásárlás

Az árak az utóbbi időben már szinte azonosak a magyar árakkal. Eltérést az aktuális euro-forint árfolyam ingadozása jelenthet. A turistáknak költségkímélés szempontjából érdemes figyelni például a tömegközlekedésben nekik járó kedvezményekre, Ausztria ebben nagyon nagyvonalú. A nagyvárosokban általában mindenhol vásárolható olyan kártya, amely kedvezményt vagy ingyenességet biztosít éttermekben, múzeumokban és egyéb turisták által látogatott helyeken, és általában ezekkel a kártyákkal ingyenesen vehető igénybe a tömegközlekedés. Ezt már csak a magas parkolási költségek miatt is hasznos figyelembe venni.

Nemcsak az egyes települések, de a tartományok külön-külön is árulnak hasonló kártyákat, amelyek már vonat-, hajó- és távolsági buszjáratokra is biztosítanak kedvezményt, illetve élményfürdőkbe, élményparkokba, stb. is kedvezményt, vagy akár ingyenességet is nyújtanak. Ha már itt tartunk, és valaki kedvet kapott autó nélkül menni Ausztriába, érdemes a MÁV, illetve az osztrák vasutak turistáknak árusított kedvezményes jegyeiről érdeklődni. Bécsbe például vásárolható olyan kedvezményes árú vonatjegy, amely már a bécsi tömegközlekedésre is érvényes. A turisták és természetesen a helyi lakosok között is egyre népszerűbb a Bécsben létrehozott szolgáltatás , a "Citybike" igénybe vétele: alacsony bérleti díjért olyan kerékpár bérelhető, amit a használat után a város különböző helyein kijelölt helyekre kell leállítani.

2024-ben ismét összehasonlítottuk néhány azonos márkájú alapvető élelmiszer minőségét Magyarországon és Ausztriában. Igyekeztünk változatos bevásárlólistát összeállítani, amely tartalmazott ételt és italt, fűszereket és levesport, egészséges és kevésbé egészséges termékeket, főként olyanokat, amelyeket gyakran látunk mások bevásárlókosarában. Az összehasonlításhoz Bécs és Budapest átlagos árkategóriájú szupermarketeiből szereztük be a termékeket. Bár a kínálat nem teljesen azonos, és Ausztriában továbbra is nagyobb a választék, meglepő módon néhány alapvető termék – például a Hellmann's majonéz – hiányzott a bécsi polcokról. Vizsgáljuk meg azokat a termékeket, amelyek jellemzően mindkét országban elérhetők a nagyobb élelmiszerboltokban.

A Danone Activia natúr joghurt megvásárlása során a magyar piacon egy kisebb félreértés történt: véletlenül az Activia termékcsalád Pille Natúr joghurtját vettük, amely szemre szinte ugyanolyan, mint a normál változat, de kissé drágább. Az osztrák termék után a magyar joghurt csalódást okozott, egy kanál után mindannyian félretettük. Ekkor vette észre egyik éles szemű tesztelőnk, hogy a kettő nem is azonos termék.

A megfelelő joghurt megvásárlása után a helyzet javult, de még mindig nem lett teljesen kiegyenlített a verseny: a hozzávalók nem teljesen egyeznek, mint azt a képen is láthatják, és a Bécsben vásárolt Activia savanykásabb karakterű a magyar verziónál. A magyar változat egyetlen előnye az ára volt: a négyes csomag 549 forintba került, míg az osztrák változatért 3,19 eurót, vagyis 1270 forintot kellett fizetni. (Az árakat az aktuális 398,4 forintos középárfolyammal számoltuk.)

A müzlikínálat jelentős eltéréseket mutat. Az apró helyi márkák mellett természetesen jelen vannak a nagy nemzetközi márkák is, de szemmel láthatóan eltérő ízű, összetételű vagy csomagolású termékeket próbálnak eladni. A Dr. Oetker Vitalis nevű müzlije mindkét országban megtalálható, bár a magyar boltokban mézes változatot nem találtunk, míg Ausztriában éppen a csokoládés volt hiánycikk. Felmerült a gyanú, hogy az osztrák turisták vásárolták fel a készletet, hiszen Bécsben a mézes Vitalis kilója 2745 forintnyi eurót ér, míg Magyarországon a Tesco online boltjában csupán 2240 forintért kínálták.

Étkezés

2024-ben az ausztriai éttermek nyitvatartási ideje változó lehet a városok és vidéki területek között. Az osztrák éttermek általában 11:30 és 14:00 óra között, majd délutáni szünet után 17:00-tól 22:00 óráig tartanak nyitva, de a turisták által gyakran látogatott helyeken előfordulhat folyamatos nyitvatartás is. A kisebb vidéki éttermek gyakran tartanak hosszabb ebédszünetet, és nem minden nap vannak nyitva – hétfőn vagy kedden például sok helyen zárva tartanak. Ausztriában a vendéglők korai zárása szokásos, így érdemes vacsorát legkésőbb 20:00-21:00 óra körül tervezni. A kávéházak és pékségek korábban nyitnak, akár már reggel 7-8 órakor, és általában késő estig fogadják a vendégeket. A nemzetközi étteremláncok rugalmasabb nyitvatartással rendelkezhetnek, különösen a nagyobb városokban. Az éttermeknél érdemes előzetesen tájékozódni a nyitvatartásról, mivel az ünnepnapokon és hétvégéken eltérhetnek a megszokottól.

Ha hagyományos osztrák ételeket szeretnél kipróbálni, érdemes ellátogatni egy Gasthaus vagy Gasthof étterembe, amelyek hagyományos ételeket kínálnak megfizethető áron. Ezek az éttermek általában különböző fix ebédmenüket is kínálnak, amelyek levesből és főételből állnak, és néha desszertet is tartalmaznak. Az árak jellemzően 5-7 euró között mozognak, kivéve a nagyon turistás területeket. Az étlapok többnyire németül vannak, bár néhány helyen angol nyelvű menü is elérhető. Ne felejtsük el, hogy Ausztriában elvárják a borravalót minden étteremben. Általában elegendő, ha a számlán szereplő összeget felfelé kerekítjük.

Fizetés

Az osztrák éttermekben mindig kérni kell a fizetést. Vonzd magadra a pincér figyelmét, és mondd: "zahlen, bitte" (a számlát kérem). Ezután a pincér elhozza a számlát, vagy szóban közli az összeget. A helyes módja annak, hogy fizessünk, az, hogy odaadjuk a készpénzt, és megmondjuk, mennyit szeretnénk fizetni, beleértve a borravalót is. A borravaló esetében érdemes a végösszeget kerekíteni, vagy a végösszeghez hozzáadni 50 centet vagy 1 eurót személyenként (ez általában egy teljes étkezés esetén körülbelül 5-10%-nak felel meg). A pincérek nem függenek a borravalótól, ezért nem szükséges nagy összeget adni. Ha azt mondod "danke" (köszönöm) fizetéskor, az azt jelenti, hogy megtarthatják a visszajárót. Alternatív megoldásként megadhatod az összeget, amelyet a borravalóval együtt fizetni szeretnél, és csak az e feletti összeget kapod vissza (például ha 20 euróval fizetsz, és az összeg 16,50 euró, és azt mondod "Siebzehn Euro" (tizenhét euró), akkor a pincér 3 eurót ad vissza, és megtartja az 50 centet borravalóként).

Helyi specialitások

Ha lehetőséged van megkóstolni a Kletzennudelt, mindenképpen tedd meg. Ez egy különleges karintiai étel, amelyet nagyon ritkán találni máshol: édes tészta, amelyet aszalt körtével és lágy sajttal töltenek meg. A legjobb Kletzennudel kézzel készül, apróra vágott aszalt körtével, a gyengébb minőségű változatok viszont körteporral készülnek.

A salátákat Kernöllel (zöld tökmagolajjal) készítik, amely egy stájer specialitás. Bár a sötétzöld vagy sötétvörös színe ijesztő lehet, a dióra emlékeztető íze igazán érdekes. Egy jó minőségű stájer Kernöl ára 10-20 euró körül mozog, és talán az egyik legosztrákabb ajándék, amit hazavihetünk. Vigyázat az olcsó Kernöllal, amelyet néha "Salatöl" néven árulnak. Az üveget megfelelően zárjuk le, mivel az olaj enyhe hő hatására tágul és nem eltávolítható foltokat hagyhat. Bizonyos esetekben a napfény eltávolítja ezeket a foltokat. A Kernöl online boltokban is elérhető.

Desszertek

Strudel: Réteges, gyümölccsel töltött sütemény, leggyakrabban almával.
Sachertorte: Csokoládétorta csokoládémázzal, sárgabaracklekvárral töltve. Frissen, enyhén édesített tejszínhabbal (amit az osztrákok "Schlagobers"-nek hívnak) tálalják. Az eredeti Bécsben, a Café Sacherben kapható, de hasonló sütemények számos más bécsi kávézóban is elérhetők. A Café Sacher azonban több turistás elemet is tartalmaz (például kötelező 2 eurós ruhatár), és a süteményeik nem mindig frissek.
Eszterházy: Osztrák torta.
Malakhoff: Tejből és rumból készült finom sütemény.
Manner Schnitten: Nagyon bécsi édesség, de valójában csak a négyzetes forma és a rózsaszín csomagolás az egyedi benne. Mindenhol kapható. (Talán már láttad termékelhelyezésként néhány hollywoodi filmben, például a "Jóbarátok"-ban, és kíváncsi voltál, mik is ezek.)
Milchrahmstrudel: Tejes-túróval töltött rétes, melegen tálalva.
Powidl: Egy másik bécsi specialitás, alkoholos szilvalekvár. Jó ajándék lehet, mivel egzotikus íze van és máshol a világban nehezen beszerezhető.

Vegetáriánusok

A vegetáriánus étrend lassan terjed Ausztriában, különösen a nagyobb városokban. Az osztrákok nem olyan nagy húsevők, mint Közép-Európa többi részén; az ország lakosságának 47%-a változatos étrendet követ, amelyben csak korlátozott mennyiségű húst fogyasztanak. A legtöbb étterem nem kifejezetten vegetáriánus vendégekre van felkészülve, de szinte biztosan találhatunk húsmentes ételeket az étlapon. Alternatívaként minden nagyobb városban találhatóak vegetáriánus éttermek, valamint nehezebben, de vegán vagy vegánbarát helyek is. Vegetáriánus és vegán termékeket (például tofu, szójatej, laktózmentes termékek) szinte minden szupermarketben megtalálhatunk az országban, még vidéken is, valamint sok bioboltban is.

Hagyományos vagy nagyon vidéki éttermekben különcnek tűnhetünk, ha vegetáriánusok vagyunk, és lehetséges, hogy egyetlen húsmentes étel sincs az étlapon. Ez különösen igaz a hagyományos osztrák konyhát kínáló éttermekre, amelyek nagyban támaszkodnak a húsra – még a látszólag zöldséges ételek, mint például a krumplisaláta vagy a zöldségleves is gyakran tartalmaznak húskészítményeket. Néha a "vegetáriánus" feliratú ételek is tartalmazhatnak halat, mivel a vegetáriánus étrendet gyakran összekeverik a pescetariánus étrenddel.


A pescetariánus étrend olyan étrend, amelyben a vegetáriánus ételeken kívül halat és más tengeri herkentyűket is fogyasztanak, de egyéb húsokat, mint például a szárnyasok vagy vörös húsok, nem esznek. A pescetariánus étrend tehát növényi alapú, de kiegészül a tenger gyümölcseivel, így több fehérjét és omega-3 zsírsavat biztosít, mint egy hagyományos vegetáriánus étrend.

Ha bizonytalanok vagyunk, kérdezzük meg a felszolgálót, hogy az általunk választott étel tartalmaz-e állati eredetű hozzávalókat. Néhány hagyományos étel, amely biztosan vegetáriánus, a Kaiserschmarren (édes, pufók palacsintadarabok gyümölcskompóttal), a Germknödel (édes gombóc savanyú szilvalekvárral) és a Kasnudel (raviolihoz hasonló tésztaétel).

Az osztrák Vegan Társaság naprakész listát tart fenn a vegetáriánus és vegánbarát étkezőhelyekről.

2024-ben a Wienerwald étteremlánc jelentősen átalakult, és sajnos már nem olyan gyakori, mint korábban. Az utóbbi években több egységüket bezárták, így kevesebb helyen találkozhatunk velük Ausztriában. Azonban még mindig vannak olyan éttermek, ahol élvezhetjük a rántott csirkecomb különlegességüket, ami továbbra is népszerű fogásuk. Ha sikerül találni egy nyitva lévő egységet, mindenképp érdemes kipróbálni, mert sokak szerint még mindig a csúcs ebben a kategóriában.


Csodás mákos nudli - r.gy. nyálcsorgatós fotója

Borravaló

2024-ben Ausztriában a borravalóval kapcsolatos szokások továbbra is hasonlóak, mint korábban. Nem várják el, hogy a vendégek nagy összegeket hagyjanak borravalóként, de illik valamennyit adni. Az osztrák vendéglátók általában mosolyogva, kedvesen adják vissza a visszajárót, és nem okoz nekik problémát, ha valaki nem hagy nagyvonalú borravalót. A körülbelül 10%-os borravaló továbbra is általánosan elfogadott, és megfelelő összegnek számít a jó szolgáltatásért. Ausztriában gyakori, hogy a visszajáró összeg egy részét kerekítjük fel borravalóként, például ha az összeg 47 euró, 50 eurót fizetünk. Az éttermekben és kávézókban gyakran rákérdeznek, hogy mennyit szeretnénk fizetni, mielőtt visszaadnának, így egyszerűen lehet jelezni a borravalót. Bár a magyar nyelvtudás nem minden étteremben jellemző, turisták által látogatott helyeken, különösen Bécsben, előfordulhat, hogy az egyik pincér beszél magyarul. A turisták számára ez kényelmes lehet, különösen azoknak, akik nem beszélnek németül. A vendéglátás minősége és a személyzet hozzáállása továbbra is barátságos, így a vendégek kellemes élményben részesülnek. Érdemes előre készülni készpénzzel, mivel nem mindenhol fogadnak el bankkártyával adott borravalót. Az osztrákok általában precízek, így a borravaló átadása is gyorsan és hatékonyan zajlik.

Egészségügy

Rögtön az elején leszögezhetjük, hogy Ausztriában nagyon magas színvonalú az egészségügyi ellátás, még az uniós átlaghoz képest is. Természetesen ezt a színvonalat kapják mindazok, akik turistaként, vagy átutazóként kénytelenek igénybe venni az egészségügyi szolgáltatásokat. A tapasztalatok szerint az életmentő ellátásokat az is megkapja, aki nem rendelkezik egészségügyi kártyával, vagy biztosítással, de ezeket a költségeket utólag meg kell téríteni. Ennek fényében pedig mindenképp javasoljuk a poggyász- és balesetbiztosítás megkötését, mert hát ez a magasabb színvonal bizony borsos költségeket vonz magával. Különösen az extrém sportok, vagy például a síelés esetében érdemes alaposan megvizsgálni, mire is terjed ki pontosan a biztosítás érvényessége (pl. helikopteres mentés). Információink szerint a magyar biztosítók megbízhatóak fizetés szempontjából.

Az ausztiai utazáshoz mindenképpen tanácsoljuk utasbiztosítást kötni. Ezen a linken - a honlapunk jóvoltából - kedvező árú ajánlatot lehet kapni.

2024-ben ismét Bad Aussee környékén voltam síelni, és sajnos újabb baleset ért a Loser hegyen, ami miatt ismét orvosi ellátásra szorultam. Ezúttal a térdszalagjaim sérültek meg, és a Bad Aussee-i kórházban láttak el. Az ellátás minősége és gyorsasága ismét lenyűgözött, különösen a magyarországi viszonyokhoz képest. Az osztrák egészségügy továbbra is magas színvonalú és hatékony, a sérülésemet azonnal megvizsgálták, és egyéni méretre szabott sínt kaptam, amely Magyarországon még mindig külön fizetős, és hosszú várakozási időt igényel.

Az ellátás során az orvosok és az ápolók rendkívül figyelmesek és kedvesek voltak, ami sokat segített abban, hogy gyorsan megnyugodjak a baleset után. Az adminisztrációs folyamat is gördülékeny volt, és a biztosításommal kapcsolatos kérdésekre az orvos egyszerűen csak legyintett, mondván, hogy a magyar biztosítókkal ritkán szokott probléma lenni, és minden bizonnyal fedezik az ellátást. Ezúttal sem kellett külön fizetnem semmilyen ellátásért, mivel az Európai Egészségbiztosítási Kártyám (EHIC) alapján a szükséges sürgősségi ellátást teljes mértékben megkaptam.

Külön kiemelendő, hogy a 2024-es tapasztalataim alapján az osztrák egészségügy még inkább elérhetővé vált külföldi turisták számára. Az EHIC kártya használata továbbra is megkönnyíti a sürgősségi ellátáshoz való hozzáférést, és az osztrák hatóságok mindenben segítőkészek voltak. Ráadásul a kórház felszereltsége, beleértve a modern diagnosztikai eszközöket, továbbra is a legmagasabb színvonalat képviseli. Az osztrák egészségügy nyelvi akadályokat is igyekszik leküzdeni: az orvosok és a személyzet tagjai közül többen beszélnek angolul, sőt, néhányan még magyarul is, ami szintén nagy könnyebbséget jelentett számomra.

Összességében az osztrák egészségügyi rendszerben ismét kellemes tapasztalatok értek, és úgy érzem, hogy a magyar állampolgárok számára fontos, hogy tisztában legyenek az Európai Egészségbiztosítási Kártya előnyeivel, különösen, ha külföldre utaznak síelni vagy más sporttevékenységekre. Az ellátás gyorsasága, szakszerűsége és a biztosítással kapcsolatos rugalmasság mind hozzájárultak ahhoz, hogy a baleset ellenére is pozitív élményekkel térjek haza.


2024-ben Bécs vezetékes vize továbbra is Európa egyik legjobb minőségű ivóvizének számít, és ez az osztrák főváros egyik legnagyobb büszkesége. A bécsi csapvíz az Alsó-Ausztriai Alpok kristálytiszta hegyi forrásaiból érkezik közvetlenül a város vezetékeibe, biztosítva a lakosság számára természetes és friss ivóvizet. A víz szigorú minőségellenőrzéseken megy keresztül, és legkésőbb 36 óra alatt jut el a forrásoktól a háztartásokba, mindezt szivattyúk használata nélkül, tehát gravitációs úton kerül a csövekbe. Ez azt jelenti, hogy a víz szennyeződésmentesen és minimális beavatkozással érkezik meg a bécsi lakókhoz.

A vízvezeték-rendszer érdekessége, hogy miközben naponta körülbelül 400 000 köbméter víz áramlik Bécs felé, út közben vízerőműveken halad át, amelyek elektromos energiát termelnek. Ez az energiatermelés elegendő egy kisebb város teljes ellátásához, és ezzel a bécsi vízrendszer nemcsak a vízellátás szempontjából fenntartható, hanem az energiahasználat szempontjából is környezettudatos. Bécs elkötelezett a megújuló energiaforrások használata mellett, és a vízerőművek jelentős szerepet játszanak ebben a stratégiában.

A város közterületein továbbra is több mint 900 ivókutat találhatunk, amelyek tiszta ivóvizet biztosítanak a bécsieknek és a turistáknak egyaránt. Ezek az ivókutak különösen hasznosak a nyári hónapokban, amikor a hőmérséklet gyakran magasra emelkedik, és fontos a megfelelő hidratálás. Az ivókutak elhelyezkedése a város minden részén elérhetővé teszi a friss vizet, így a lakosoknak és látogatóknak nem kell attól tartaniuk, hogy szomjan maradnak, miközben felfedezik a várost.

Bécs vízellátási rendszere egyúttal történelmi jelentőségű is, hiszen a vízvezetékeket először az 1870-es években építették ki, és azóta is folyamatosan modernizálják. A bécsi ivóvíz tehát nemcsak kiváló minőségű, hanem egy technikai és mérnöki bravúr eredménye is, amely több mint egy évszázada biztosítja a város fenntartható vízellátását. Ezen felül a városban található modern víztisztító állomások tovább növelik a víz tisztaságát és minőségét, amelyeket rendszeresen ellenőriznek, hogy megfeleljenek a legszigorúbb előírásoknak is.

Bécs vízellátása jó példát mutat arra, hogy a városi infrastruktúrát hogyan lehet környezetbarát módon és innovatív megoldásokkal működtetni, miközben a lakosság számára a legjobb minőségű szolgáltatásokat nyújtják.

Közbiztonság

Jelenlegi, 2024-es adatok szerint Ausztria továbbra is a világ egyik legbiztonságosabb országának számít, és az erőszakos bűncselekmények száma rendkívül alacsony. Az aktuális OECD statisztikák és más nemzetközi kutatások alapján a rablások, testi sértések és autólopások aránya Ausztriában a fejlett világ legalacsonyabbjai között van. A Mercer tanulmánya 2023-ban is Bécset a világ egyik legbiztonságosabb városaként rangsorolta, amely hozzájárul ahhoz, hogy az ország vonzó turisztikai célpont maradjon. Az erőszakos bűncselekmények továbbra is ritkák, és nem kell aggodalomra okot adniuk az átlagos turistának.

 Ismerőseim nemrég költöztek vissza Sopronkőhidára,mert nem bírták ott élni a rossz közbiztonság miatt. Persze nem a kistafírozott belvárosban laktak. Pedig a srácnak osztrák cégnél van jó állása,és oda jár át dolgozni...innen. Szóval jó nagy kamu ez a legèlhetőbb város...Ha kicsit eltávolodsz a belvárostól,koszos és nem jó a közbiztonság...(2024)

Turisták számára a „Landespolizeikommando” honlapját javasoljuk tájékozódásul, a tartózkodás helyéhez legközelebb eső rendőrség megtalálásához.

Magyar külképviselet

Probléma esetén a magyar utazó az alábbi külképviseleti szervekhez fordulhat segítségért:

Magyar Nagykövetség Bécsben:

  • 1010 Bécs, Bankgasse 4-6.
  • Munkaidőben hívható telefonszám: 0043-1- 537-80300
  • Ügyeleti vonal: 0043- 699- 120-29048 (mobiltelefon diplomáciai ügyekben munkaidőn kívül).

Konzuli Hivatal:

  • 1010 Bécs, Schenkenstrasse 4.
  • Munkaidőben hívható telefonszám: 0043-1-537-80300.
  • Ügyeleti telefonszám: 0043-664-315-0156 (mobiltelefon konzuli ügyekben, munkaidőn kívül).
  • E-Mail: Konsulat.VIE@kum.hu, VisaVIE@kum.hu

Egyéb hasznos információk

1. 2019 november elsejétől tilos a dohányzás az osztrák vendéglátóhelyeken, beleértve a kocsmákat is. Pontosan: tilos a dohányzás az összes olyan nyilvános helyen, ahol ételt és italt állítanak elő, dolgoznak fel, adnak ki vagy fogyasztanak. A tilalom a vízipipára és az elektromos cigarettára is érvényes.

Fotóegyveleg






Vissza az elejére


Kommentek

zoltán, 2019. 05. 16. 15:52
Tisztelt Hölgyem/Uram.
Lejárt a műszaki vizsgám az Osztrák rendszámú autómon(a 4-hónapban még benne van)és sürgősen szlovákiába kell utaznom.Esetleg van valami tapasztalat mi a hozzáállás a szlovákiában?Határon ellenőrzik?


Tar László, 2019. 04. 29. 21:14
Segítséget kérek,mi karácsonkór voltunk kint és VALOBAN átlépték a sebességet 50 bejött 68 al közlekedtek meg is jött a levél január 10 dikén 50 euro 11 dikén befizettem a bankban,hogy bizonyíték legyen és van is,már az 5 sok levelet kapom,hogy fizetésem be újra mert ha nem 5000 euróra ugrik utánna már 60 eurót küldték én mindig küldtem a másolatot most már pénz sem kell nekik csak dolgozzak le nekik 1 napot és 3 órát,már 5 hónapja rettegve nézem a postaládát,kérem aki tud segítsen valami tanácsban köszönöm tél:06 202464152


Farkas Éva, 2018. 11. 01. 13:43
Az lenne a kérdésem, a párom osztrákból jött hazafelé nem sokkal indulás után az autópályán egy hölgy elévágott és hirtelen megállt. Kiszálltak az autóból jelzem a párom csak magyarul beszél ezért telefonon kérte a kollégáját segítsen a fordításban.Az osztrák hölgy elkérte a párom iratait, beszállt az autóba és még a párom telefonon érdeklődött a kollégájától hogy mit mondott neki a hölgy az szó nélkül elhagyta a helyszínt.A kolléga elmodta azt mondta a hölgy neki nincs ideje megvárni míg oda ér a rendőrség. Az ő autójának nem lett semmi baja a miénk viszont több százezer ft os kár.A legnagyobb problémánk az mivel a párom épp akkor telefonált nemtudott képet készíteni, mivel sötét volt nem is tud az autóról leírást adni. Kérem szépen aki tudja hogy ilyenkor mit lehet tenni értesítsen! Előre is nagyon szépen köszönöm! Nagyon fontos mert a páromnak ez a kenyérkeresője autó nélkül nem tud munkába járni!


Krocsek Zoltán, 2018. 06. 02. 17:42
Tisztelt Úti Kritikus!

Személyautó vonóhorogra szerelhető kérékpártartóra (THULE)Ausztriában van-e valamilyen, a miénktől eltérő rendelkezés?
Segítségét köszönöm.


Gulyás Mihály, 2018. 01. 23. 19:36
Tisztelt Utikritika!
Kint voltam a múlt évben Bécsben, és tapasztaltam, hogy a közlekedési lámpák
sárga színe először villog, és utána világít folyamatos fénnyel.
Itt mi a szabály? Ha villog még mehetek, ha sárga már meg kel állni?
Gondolom azért van, hogy piroson egyáltalán ne menjen autó.
Jól gondolom?


Dóra, 2017. 11. 20. 13:22
Tisztelt Úti Kritikus!
Megbüntettek 2017.08.08. az A4 autópályán gyorshajtásért, csak egy a bökkenő...nem voltunk Ausztriában ezzel az autóval 2016. szeptembere óta, akkor sem arra felé!Az szép az egészben, hogy pecázni voltunk akkor a kocsival itt Magyarországon a családdal! Most mi a teendő! A fotót, hogy lehet kikérni? Csak a rendszámot adták meg, de tudjuk, hogy több europai ország rendszáma is pont ilyen formátumú mint a miénk! Fizessek vagy fellebbezzek?


Kovacs krisztian, 2017. 11. 13. 13:29
Sziasztok.. trafi büntetést ha kapsz azt Magyarországi címre mennyi idővel érkezik?
Van elévülés ha nem küldik már nem is jön?

Illetve párszor volt már hogy Bécs s1-nél meg Linz előtt 100as táblánál nem mentem gyorsabban de előztek előttem,mellettem is mentek csak sorba villanat trafi, s elég nehéz beazonosítani hogy ki mire hogy,csak látod hogy villan..


Attila, 2017. 10. 31. 16:21
Hello elvettèk az automat grazba a rendörök mert olajos volt a motor ès pici lyuk volt a taposon kaptam egy 690 euros büntetést le vetteték velem a rendszámot vissza kapom?


úti kritikus, 2017. 10. 31. 15:53
Balázs!
Meg tudod mondani, hogy melyik tartományban történhetett a vétség?


Császár Balázs, 2017. 10. 31. 15:08
Tiszteletem !

Ausztriába gyorshajtásért megbüntettek 45 euróra , HSU450 rendszámmal és olyan problémám van elhagytam a levelet , nem tudom elutalni a kért összeget , nem tudom , tudnának segíteni ez ügyben valahogy ? Vagy kihez tudnék fordulni ?

Előre is köszönöm

Császár Balázs


Kovacs Peti, 2017. 09. 04. 19:59
Penzgyujtes szaga van, rendorallamkontosben. En is kaptam palyan allitolag 70-es tabla volt es 80-al veszelyeztettem a tobbiek eletet. Kifizettem nekik aztan a Billabol visszaloptam ugyanazt az erteket, egy masik alkalommal meg egy benzinkuton hajtottam be. Ludas Matyi fele adok-kapok, javaslom mindenkinek.


Sárosi Sándor, 2017. 06. 15. 11:38
Mindenféle tehergépkocsihoz (kis teherhez is) kötelező előre beszerezni az osztrák környezetvédelmi matricát, ami 40€. 2016.01.01.től már euro3-as vagy jobb kategóriával lehet csak behajtani a kiemelt környezetvédelmi zónákba. A büntetés 2200€. Ausztria teljes keleti határa kiemelt zóna. Ki tudja miért...
Személy gépkocsival korlátozás nélkül be lehet hajtani besorolástól függetlenül.
Köszönöm a segítséget.


úti kritikus, 2017. 06. 14. 15:38
Kedves Sándor!

Elnézést a megkésett válaszadásért. Talán picit tudok segíteni:

Van egy osztrák információs honlap, ami alapján lehet tájékozódni:

angolul: https://www.umwelt-pickerl.at/en.html

németül: https://www.umwelt-pickerl.at/de.html

Magyarul sajnos nincs, pedig csehül és lengyelül van.

Tudok angolul és németül, de nincs merszem a kérdésére a honlap tartalma alapján válaszolni.

Próbálja meg értelmezni a zónákat és ha esetleg van nyelvi akadály, akkor segítek.


Sárosi Sándor, 2017. 06. 12. 10:07
Tisztelt Úti Kritikus!
A környezetvédelmi besorolás és korlátozással kapcsolatban szeretnék kérdezni. A neten próbáltam információhoz jutni, egyelőre eredménytelenül, mindenhol a tehergépkocsik korlátozásáról írnak.
2017.08.29.-én mennénk Ausztriába, és két "nem új" autóval rendelkezem, ebből választhatok. A személygépkocsi euro2-es besorolású, a kisteher pedig euro4-es.
A személlyel szívesebben mennék, tiltást nem találtam csak tehergépkocsira, de ennek ellenére bizonytalan vagyok a használatát illetően. Tanácsát megköszönném.
Üdvözlettel:
Sárosi Sándor


Béla, 2016. 12. 19. 16:56
Tisztelt Úti Kritikus!

Szeretnék érdeklődni, hogy van-e információja arról ha biztosítékként lefoglaltak pénzt (csak egy napra mentünk ki), de az eljárás büntetés nélkül zárult, ebben az esetben mi a tehendő vagy a fent említett pénzt honnan lehet visszaszerezni?
Válaszát előlre is köszönöm!


Úti Kritikus, 2016. 10. 04. 17:56
Kedves Tibor!
Sokáig Ausztriában élt kapcsolatunk szerint amennyiben nincsen bizonyító erejű fotó, illetve főleg jegyzőkönyv a szabálysértésről - úgy nem követelhetik a büntetés megfizetését Öntől.


Tibor, 2016. 09. 27. 09:23
Tisztelt Úti Kritikus!
Szíveskedjen arra válaszolni, hogy büntethető vagyok-e abban az esetben ha bizonyítékot nem tudnak szolgáltatni az állítólagos jobbra tartási kötelezettségem elmulasztása miatt- amit én nem ismerek el. Az osztrák hatóság levélben csak annyit közölt, hogy két rendőr látta. Felmerült bennem, ha látták a szabálysértést miért nem állítottak meg vagy készítettek bizonyító erejű fotót vagy videót. Lehetséges-e, hogy egyszerű állításra - bizonyítékok hiányában - megbüntessenek egy egyébként is nagyon szubjektív megítélésű közlekedési szabály miatt,ugyanis autópályán kamionok sora mellett elhaladva sokszor adódik olyan helyzet, hogy rövid időre is visszatérni a kamionok közé több balesetveszélyt jelent mint mellettük folyamatosan előzve haladni.Megjegyzem, hogy azt is elismerték, hogy senkit nem tartóztattam fel ezalatt az előzés alatt.


Lugosi Sándor, 2016. 09. 03. 23:06
Szeretném megtudni,hogy ha egy nap ugyanazon az autópályán többször is túllépem a sebességet és esetleg többször is megbüntethetnek akkor csak egyszer büntetnek vagy halmozódik?


Szabolcs, 2016. 08. 31. 21:20
Végülis ma megkaptam a levelet, amely szerint 61 km/h-val haladtam 50 helyett. Itthon 68 km/h-ig nem is büntetnek (igaz 69 km/h már 30 ezer Ft), ehhez vagyok szokva, erre áll a szemem és a lábam is, ha vezetek. Az OTP oldaláról át tudtam utalni a forint számlámról a 40 Eurot, de elég szép díjat felszámítanak az utalásra. Ma 40 Euro 12.515 Ft-ba került az OTP-nél, de úgy láttam a végösszeg 15 ezer Ft fölött volt (később lesz pontosítva külföldi utalás esetén). Tehát 40 Euro átutalásáért 2.500 - 3.000 Ft közötti díjat számol fel az OTP. Ez azéert érdekes, mert külföldön kártyával vásárolni gyakorlatilag olcsóbb, mintha váltok pénzt.


Szabolcs, 2016. 08. 27. 21:53
Külföldön voltunk nyaralni és Ausztrián keresztül vezetett az útunk. Alig telt el egy hét és kaptam egy levelet, amely szerint gyorshajtásért 40 Eurora büntettek (a levél még nincs nálam, mert szüleim címére ment). Nincs vele gond, valóban előfordulhatott, hogy kicsit gyorsabban mentem, az összeg is jóval alacsonyabb, mint a hazai büntetések. A kérdésem az, hogy kell, vagy hogy tudom ezt a büntetést befizetni? Csak átutalással lehet fizetni, nekem azonban csak forintszámlám van. Ebben az esetben fizethetek forintban? Vagy mi a jó megoldás? Más hogy fizet? Lehet, hogy ezt a kérdést az OTP-ben kell majd feltennem?


Úti Kritikus, 2016. 08. 25. 16:25
Pokmetz Tamás!
Kapott a helyszíni bírságoláskor bizonylatot a rendőrnek átadott összegről? Amennyiben igen, úgy annak másolatát elküldheti postán büntetésen megadott címre és másodszor nem kell kifizetnie a bírságot.


Pokmetz Tamás, 2016. 08. 25. 15:39
Tisztelt Úti Kritikus!

E hónap 13-án utaztunk volna Ausztriába, amikor a határon megállítottak minket. Az ellenőrzés során kiderült, hogy a jogosítványom lejárt. A helyszínen 50 eurós bírságot kaptam, amit rendeztem is.
Augusztus 23-án pedig kaptam egy levelet, amiben ugyanezért a szabálysértésért 100 eurót követelnek. Mellékeltek kettő csekket is: az egyik nincs kitöltve, a másik pedig 50 euróról szól.
Lehetséges, hogy kétszer büntettek meg? Felülbírálhatják a helyszíni bírság összegét utólag?
Előre is köszönöm válaszát.


Úti Kritikus, 2016. 08. 04. 17:37
Kedves H.Edina!
Pontosan milyen adatok nem látszanak? Az adásvétel dátuma és a vevő adatai? Azt tanácsoljuk, hogy első körben valamelyik rendőr-kapitányságon érdeklődjön az ügyben.


H.Edina, 2016. 08. 04. 16:55
Tisztelt Úti Kritikus!
Gyorshajtásért kaptam csekket arról az autóról Ausztriából amit az esemény előtt hat nappal eladtam és egy nappal előtte lejelentettem a hatóságnál.
Hol mutathatom be az adásvételit?
A fénymásolaton nem látszanak a kézzel írt adatok!
Köszönöm válaszát!
H.Edina


Úti Kritikus, 2016. 06. 16. 10:00
Kedves Balázs!
Ha a rendőr felvette az adatait, akkor nagy valószínűséggel a büntetési eljáráshoz tette, így a befizetésre felszólító levelet postán fogja megkapni (akkor is, ha Ön magyar állampolgár). Amennyiben lezáráson hajt át és ott rendőr megállítja, úgy igen, valóban megbüntethetik, hiszen közlekedési szabálysértést követ el.


Török Balázs, 2016. 06. 15. 19:12
Tisztelt Cím!
Ágfalva-Schattendorf átkelőnél hajtottam át, mikor az ott álló rendőr félreállított. Mivel sok az ingázó, ezért a reggeli és délutáni (16:00-19:00) időpontban lezárják az átkelőt. Én tudtam, hogy valamikor lezárják, azt nem pontosan mikor, de úgy hittem valami közúti akadályt tesznek ki. E helyett a rendőr a szokásos papírok ellenőrzése után közölte, hogy mivel rossz időben hajtottam át, ezért 20 eurót vagy 6 ezer forintot fizessek ki. Miután nem volt nálam pénz, egy jegyzettömbre felírt pár adatot és közölte, hogy várjam a büntetést. Elköszönt és megengedte, hogy most az egyszer áthajtsak. Elképzelhető, hogy blöffölt? Vagy mi a pontos lefolyása egy ilyen helyzetnek? Megbüntethet egyáltalán ezért? Válaszát előre is köszönöm


Úti Kritikus, 2016. 06. 09. 10:04
Kedves Déri Zsolt (ittas vezetés)!
Kérdése nem kifejezetten turistáskodással kapcsolatos. Azt tudjuk tanácsolni, hogy várja meg a hatósági intézkedésről szóló tájékoztatás megérkezését. A vádak és az eljárás ismeretében kereshet fel ügyvédet. Tekintve, hogy a befolyásoltsága (az érték alapján) súlyos mértékű volt, a jogosítványát jogszerűen vették el Öntől - a szonda értéke dokumentálható, vérvételre valószínűleg nem volt szükség ebben az esetben.

Kedves Zsolt (Autópálya matrica)!
Mivel a pályamatrica vásárlásakor minden bizonnyal megadja a rendszámát, a kamera valószínűleg azt figyeli és összeveti egy nyilvántartással. Itthon szokott lenni valamennyi türelmi idő az ilyen le-/felhajtásokra, talán Ausztriában sem büntetik azonnal a matrica nélkül rossz helyen le-/felhajtókat.


ZSOLT DÉRI, 2016. 06. 08. 19:32
TISZTELT HÖLGYEM-URAM!!ZSOLT VAGYOK!!2016.06.01-ÉN VOLT EGY ITTAS VEZETÉSEM AUSZTRIÁBAN!BELEMENTEM EGY PARKOLÓ AUTÓBA!!!JÖTTEK A RENDŐRÖK!SZONDÁT FÚJATTAK!!2,66 LETT!DE NEM VETTEK VÉRT!!!MIRE LEHET SZÁMÍTANOM???SEMMI PAPIRT NEM ÍRTAM ALÁ!!JOGOSÍTVÁNYOM ELVETTÉK!!!


zsolt, 2016. 06. 04. 17:27
Üdvözlöm.Branau a után Magyarország felé a 148as útról az A8as-ra 1 napja lejárt matricával hajtottam fel de aztán a kúton vettem érvényeset.Ha volt kamera az láthatta hogy nem érvényes vagy csak azt jelzi ha nincs a szélvédőn? Köszönöm válaszát.


Úti Kritikus, 2016. 06. 01. 11:35
Kedves Tamme!
Az mit jelent, hogy a fotót nem tudja megnézni? Tudomásunk szerint fotót a levélben már nem szoktak mellékelni, illetve az utóbbi időben átutalásos fizetési módot adnak meg, nem küldenek ki csekket. A büntetés valódiságát a levélben megadott elérhetőségeken tudja ellenőrizni.


Tamme, 2016. 06. 01. 09:16
Tisztelt Címzett!

Pár napja kaptam egy büntetést Ausztriából gyorshajtás végett. Érdekelne, hogy honnan bizonyosodhatom meg, hogy a dokumentum tényleg valódi. Nem ajánlott levélként érkezett, a fotót a gyorshajtásról nem tudom megnézni és ami a legfurcsább, hogy csekket sem mellékeltek. Egy magyar és német nyelvű tájékoztató van benne. Az adatok igaz stimmelnek, de azért mégis fura, hogy se csekk se semmi.
Válaszukat előre is köszönöm!


Útikritikus, 2016. 03. 23. 16:11
Kedves Bikkes Mária!

Egyelőre azt az információt kaptuk az osztrák idegenforgalmi hivataltól, hogy városba behajtási illetékről vagy adóról nem tudnak. Kizárólag a nagy járművek közlekedési korlátozását említették, amiről már írtunk korábban - illetve az autópályákon használatos "matricarendszert" (GO-box). Ha további információink lesznek, jelentkezünk!


Bikkes Mária, 2016. 03. 23. 11:31
Tisztelt Úti Kritikus!
Érdeklődnék, hogy egy városba, ha busszal hajtunk be, akkor valóban városbelépési díjat kell fizetni? Ha igen, akkor az milyen nagyságú?

Üdvözlettel Mária


Úti Kritikus, 2016. 03. 21. 10:16
Kedves Major Erzsébet!
Nem kifejezetten az utazás témakörébe tartozó kérdése, ezért azt tudjuk javasolni, hogy vegye fel a kapcsolatot a biztosítójával az ügyben.

Tudomásunk szerint egyébként a repedt szélvédő biztonsági kockázatot hordoz, így bírságolhatnak érte (hangsúly a feltételes módon). A kisebb repedéseket - ha nem kell cserélni a szélvédőt - helyi szélvédős műhelyek is tudják azonnal javítani.


Major Erzsébet, 2016. 03. 19. 15:28
Üdvözlöm! Sajnos nem találok sehol a neten arról hogy egy repedt szélvédő milyen büntetésekkel jár. Sajnos a 7végén kaptunk egy kavicsot de 7főn hajnalba már menni kell kifelé az autóval. Büntetnek ezért? Kell számítani valamire? Köszönöm


Géza, 2016. 03. 10. 20:17
Üdv egy Német nyelvű tájékoztató egy Magyar nyelvű tájékoztat és a csak szintén Németül rendszám születési idő lakcím minden egyezik


Úti Kritikus, 2016. 03. 09. 10:13
Kedves Géza!
Épp a napokban írtunk róla, hogy csalók ügyködnek hamis osztrák bírságcsekkekkel. Biztos benne, hogy a kapott csekk valódi? Mi volt a borítékban?


Géza, 2016. 03. 08. 19:48
Kaptam egy csekket de Békéscsabán a postán nem tudtam feladni tudna valaki segíteni hol lehet feladni a csekket. Kösz


Úti kritikus, 2016. 03. 05. 10:19
Kedves Schüller Balázs!
Úgy tudjuk, hogy ilyen büntetéseket többen is kaptak tavaly Ausztriából úgy, hogy sose voltak az országban. Ez könnyen lehet egy csalás, ahol fiktív büntetés befizetése által akar a csaló pénzt szerezni. A magyar rendőrség javasolja, hogy tegyenek bejelentést.


Schüller Balázs, 2016. 03. 04. 19:57
Tisztelt Úti Kritikus!
Egy olyan kérdésem lenne Önhöz, hogy mit tudunk tenni az alábbi esetben.Kaptunk egy levelet Ausztriából,amelyben az áll,hogy gyorshajtást követtünk el.A bökkenő csak az,hogy az autó soha nem volt Ausztriában, de még külföldön sem.Lehet kérni gépjármű típust, vagy fényképet ami bizonyító erővel bír, hogy nem mi vagyunk a vétkesek.
Segítségét előre is köszönöm


Úti Kritikus, 2016. 01. 22. 17:48
Kedves Badics László!
Az osztrákok minden bizonnyal máshogy állnak az ilyesmihez, valószínűleg úgy ítélték meg, hogy számukra ez kötelesség - szemben a hazánkban tapasztalható "nemtörődömséggel". Abban kételkedünk, hogy ezért bármiféle juttatásban részesülnének, főleg rendőri közbenjárással.

A közlés stílusát nem lehet általánosítva minősíteni, embere válogatja, hogy ki hogyan közli a mondandóját - ezzel nem illetnénk az osztrákokat.

Azt javasoljuk, hogy a veszélyhelyzetek és hasonló incidensek elkerülése végett a GPS/térkép tanulmányozásához inkább egy autópályamenti pihenőt válasszunk.


Badics László, 2016. 01. 20. 16:25
Tisztelt Úti Kritikus!
Ausztriában autópályáról letértem, de elbizonytalanodtam, hogy jó helyen hajtottam-e le. A lehajtó megállósávjában addig álltam le, amig a GPS-t bekapcsoltam. Egy pillanat alatt ott állt mögöttem egy civil rendszámú autó és minősíthetetlen módon kioktattak, hogy mekkora szabálytalanságot követtem el, megállásommal mekkora veszélyt jelentek az autópályán közlekedőknek, és telefonáltak a hivatalos rendőröknek. Ők kb fél óra múlva megérkeztek és megbüntettek 200 Euróra, amit én kifizettem.Szabálytalankodtam, elfogadom, fizettem.
De ugye a büntetés azért volt, mert megálltam, de velük közel egy órát álltam ugyan ott!? Akkor nem veszélyeztettem semmit!? Ráadásul a rendőrök viselkedése tulajdonképpen kultúrált volt, de a civileké minősíthetetlen!!! Hasonló incidens már több évvel ezelőtt is fordult velem elő, akkor is civilek állítottak meg és majdnem verekedésig fajult a viselkedésük! Miért adnak Ausztriában ekkora jogokat civileknek? Valyon mit szólnának a "kedves sógorok", ha Magyarországon is civilek állítanák meg és büntetnék őket?
Örülnék, ha a történtekről leírnák véleményüket. Azért is, hogy valamennyi közlekedő figyelmét felhívjuk a nagyon aktív és nagyon-nagyon inkorrekt úgynevezett civil "rendőrökre", akik valószínüleg juttatásban részesülnek, ha büntethetnek!


Úti Kritikus, 2016. 01. 05. 18:07
Kedves Mező Jenő!
A korábban hivatkozott cikk szerint 2016. január 1-től az összes súlycsoport esetében érvényes, hogy EURO-II besorolással nem lehet közlekedni Bécsben és Alsó Ausztria bizonyos részein. Az egyéb területeken való közlekedés engedélyhez kötött.

A közlekedési engedély feltétele egyébként az EURO besorolást jelző környezetvédelmi plakett beszerzése. Ezt vizsgaállomáson lehet igényelni díj ellenében.

További információ: http://goo.gl/6jVNqR


Mező Jenő, 2016. 01. 05. 17:38
Érdeklődni szeretnék,2016.01.01.-től Euro II-es motorral szerelt autóbusszal hogyan közlekedhetek Ausztriában,engedéllyel,vagy anélkül is?Előre is köszönöm a választ!


Úti Kritikus, 2015. 11. 20. 15:03
Kedves Bíró Attila!
Bár kérdése nem turistáskodással kapcsolatos, azért megpróbáltunk utánanézni a dolognak. Egy a weben fellelhető cikk szerint a tehergépjárművek és nyergesvontatók esetében EURO 2-es (!) szintnél érvényes a közlekedési tilalom 2016. január 1-től. Jelenleg még csak az EURO 1-es szintre érvényes ugyanez. Link: http://goo.gl/6jVNqR


Biró Attila, 2015. 11. 19. 09:09
Tiszetelt Kritikus!
Szeretném a segítségét kérni abban, hogy utánfutót, ill. trélert január 1-től csak EURO 7 környezetvédelmi osztályú járművel szabad. Ezt mondta nekem a héten egy osztrák rendőr.


Úti kritikus, 2015. 10. 26. 17:43
Kedves Hegedűs Ágnes!
Sajnos nagyon valószínű, hogy a valódi rendőri intézkedés hiányában ezt kizárólag polgári peres eljárásban tudják rendezni (ami hosszú és nem biztos, hogy eredményre vezet). A kárbejelentőt aláírta a hölgy?

Rendőri intézkedés hiányában a kárbejelentő sajnos visszavonható vagy ellentétes nyilatkozat tehető. Önöknél is ez a helyzet. Ilyenkor a kárrendezés csak úgy valósulhat meg, ha a hölgy biztosítóját megkeresik és bizonyítják az ő vétkességét - a nyilatkozatának ellentmondva.

Ehhez kellenek a fényképek, kellenek tanúk (autópálya rendőrség?), hogy ő vezette a járművet és ő okozta a balesetet.

Balesetnél ezért mindig javallott a rendőri intézkedés kérése, hiszen a rendőr hivatalos eljárás keretében jár el, jegyzőkönyv készül, amit mindkét félnek alá kell írnia - így a helyszínen bizonyított a vétkesség, amit nem lehet visszavonni.


Hegedüs Ágnes, 2015. 10. 26. 17:16
Tisztelt Hölgyem,Uram! a segítségét szeretném kérni.Ez év augusztusában mentünk haza Magyarországra,és egyik német hölgy ismerősünk,vezette az autónkat egy darabig,ki közben elaludt egy percre ,és nekiment hátulról egy kamionnak.Ezután megálltunk a legközelebbi leállóban,és ő telefonált az Osztrák autópálya rendőrségnek.Azok kijöttek,fényképet csináltak,az összetört autó elejéről,de semmilyen jegyzőkönyvet nem vettek fel,csak egy névkártyát adtak.A hölgy eljött velünk Magyarországra..és utána visszahozta a sérült autót,hogy majd itt Németországban megcsináltatja,hiszen az ő hibájából tört össze autónk eleje.Mi 1 héttel később jöttünk vissza. Azóta mióta vissza jöttünk egyszer tudtunk beszélni vele,de közölte ő nem hibás,az hogy mi megbíztunk benne,és oda adtuk a kormányt neki,az a mi bajunk,ő nem felelős az autó összetöréséért.Szeretném kérdezni ez tényleg így van? Voltunk szerelőnél aki azt mondta 2000 euro a megcsináltatása, és el kellene menni a hölgy biztositójához.Nekünk csak magyar kötelező biztositásunk van a rendszám is magyar,Neki is van autója.
Előre is köszönöm válaszát,


Úti Kritikus, 2015. 10. 02. 15:48
Kedves Tibor!
Nagyobb biztonsággal lehetne nyilatkozni, ha látnánk a csekket - de látatlanban is feltételezzük, hogy a csekken szerepelnie kell egy IBAN és egy BIC számnak is, ezekkel pedig minden probléma nélkül végre kell tudni hajtani az átutalást - ezek pont azért kerülnek rá, mert nemzetközi utalásra is szükség lehet a büntetés behajtásakor.

Azt javasoljuk, hogy próbálkozzon meg újra az OTP-nél vagy egy másik bankon keresztül.


Tibor, 2015. 10. 02. 15:28
Tisztelt, Úti Kritikus!

Segítségét szeretném kérni, ugyanis Ausztriából (Burgenland) kaptam csekket gyorshajtásért (60EUR), amit magyarországon nem tud kezelni a bankom (OTP).
A csekken nincs megadva sem a hatóság címe, sem annak bankja címe, amik hiányában nem lehet végrehajtani (-online bankon keresztül sem) a deviza átutalást.
Németül nem tudok, így angolul írtam emailt a büntetőhatározaton található címre, kérvén, hogy fentebb említett szükséges címeket, adják meg, különben nem megy végbe a befizetés. Hogyan szokás/tudnám befizetni a csekket?

Ha lehet emailben válaszoljon, köszönöm.


Úti Kritikus, 2015. 09. 15. 17:34
Kedves Tokai Anita!
Ausztriában élt forrásunk szerint valóban előfordulnak esetek, amikor a rendőrök a gumik állapotát/életkorát vizsgálják - pl. a repedezettséget, bordázat mélységét, vagy akár az életkorát. A műszaki vizsgákon is mindig ellenőrizni szokták a gumik életkorát - mivel ha öregedő téli gumit használ csúszós utakon, az kockázatos lehet és kiszámíthatatlanná teheti a gépkocsit veszélyhelyzetekben.

Ami a maximumot illeti, széles körben elfogadott, hogy 4-5 éves korában már öregszik a téli gumi és jelentősen romlik az anyagminősége, így a megbízhatósága is.


Tokai Anita, 2015. 09. 15. 16:04
Tisztelt Úti Kritikus!

Én arra lennék kíváncsi (mivel ezt az információt kaptam), hogy a személygépkocsi műszaki állapotánál télen azt is vizsgálják, hogy hány évesek a téli gumik? És ha igen akkor mennyi a megengedett maximum?


Úti Kritikus, 2015. 01. 14. 09:40
Kedves Horváth Lászlóné!
A törvényi szabályozások szerint az EU területén belül kezdő vezetői engedéllyel is lehet vezetni - pótkocsit viszont nem lehet vontatni vele. Életkort érintő korlátozás csak a 18 év alatti személyek esetében áll fenn - ők nem vezethetnek külföldön.


horvath laszlone, 2015. 01. 13. 19:42
Tisztelt hölgyem .uram ! arra szeretnék válszat kapni ,hogy friss jogositvánnyal szabad-e ausztriába menni.én 56 éves vagyok és én ha kiszeretnék menni akkor rám is vonatkozik a jogszabály tisztelettel horvathné


Új hozzászólás beküldése

Név:
E-mail cím:*
Hozzászólás:


* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon