V. Jancsi fotója fotója
(márszejj)
Lakosság (2024-ben): kb. 870,000, de vonzáskörzetével együtt 1,6 millióan vannak. - Marseille Franciaország második legnépesebb városa.
A város a dél-franciaországi Provence-Alpes-Côte d'Azur régió gazdasági központja. Marseille Földközi-tenger parti kikötőváros.
Az átlagos hőmérséklet: tavasszal 19°C, nyáron 25°C, ősszel 14°C, télen 12°C. Április és október között a legkellemesebb a város meglátogatása.
A napsütésben legteljesebb 10 európai város listáján Marseille a második (2858 napos óra egy évben).
2024-re vonatkozóan pontos statisztikai adatokat nehéz találni Marseille lakosságának muszlim arányáról, mivel Franciaországban törvény tiltja a hivatalos népszámlálásokban a vallási és etnikai hovatartozás nyilvántartását. Azonban becslések szerint Marseille lakosságának 20-30%-a muszlim, ami az egyik legmagasabb arány Franciaországban.
A muszlim közösség zömében Észak-Afrikából, különösen Algériából, Marokkóból és Tunéziából származó emberekből áll. Marseille történelmi kapcsolatai Észak-Afrikával, különösen az algériai függetlenségi háború után, nagy számú bevándorlót vonzottak a városba.
A fekete-afrikai közösség Marseille-ben kisebb, mint az arab származásúak aránya, de az elmúlt évtizedekben a szubszaharai Afrikából érkező bevándorlók száma is növekedett.
Bár Marseille nagy város, azért a turisták számára érdekes helyeket gyalog elég könnyen be lehet járni.
Marseille bűnözési indexe az egyik legmagasabb Franciaországban, és az itteni bűnözés öt-hatszor magasabb, mint az ország más városaiban. Bár a város központi, turisztikailag frekventált részei viszonylag biztonságosabbak, a periférikus, szegényebb negyedek jelentős kockázatot hordoznak. Szóval a Közbiztonság fejezetünket tanácsos alaposan tanulmányozni, mert - persze - kellő elővigyázatossággal könnyen el lehet kerülni a bajt.
A fogyasztói árszint 20 százalékkal van a párizsi alatt.
Nettó havi átlagfizetés (2024-ben): 2150 euró - (Párizsban közel 3000 euró)
A franciaországi utazáshoz mindenképpen tanácsoljuk utasbiztosítást (betegség, baleset, poggyász) kötni. Ezen a linken - a honlapunk jóvoltából - kedvező árú ajánlatot lehet kapni
Marseille Franciaország legrégebbi városa. 2600 évvel ezelőtt alapították.
Marseille-nek több beceneve van: pl. Massilia (a régi latin neve), Massalia vagy éppen Marselha.
Marseille fő turista nevezetességei: Notre-Dame de la Garde bazilika, Vieux-Port (Régi Kikötő), Le Panier negyed, If vára, MuCEM (Európai és Mediterrán Civilizációk Múzeuma)
A francia himnuszt, a "La Marseillaise"-t, eredetileg Claude Joseph Rouget de Lisle írta 1792-ben, amikor Franciaország hadat üzent Ausztriának. Az éneket eredetileg "Chant de guerre pour l'armée du Rhin" (Harci dal a Rajnai Hadsereg számára) címmel írták.
A dal a Marseille-i önkéntesek révén kapta a nevét, akik a francia forradalom idején vonultak Párizsba, énekelve ezt a forradalmi dalt. Amikor 1792. július 30-án a marseille-i forradalmárok beléptek Párizsba, és ezt a dalt énekelték, az hamarosan "La Marseillaise" néven vált ismertté, és azóta is Franciaország nemzeti himnusza.
Ami tetszett: Lépten-nyomon gyönyörű épületekbe botlik az ember, órákat el lehet tölteni szerintem csak nézelődéssel. A Longchamp Palais hideg rázós élmény, úgyszintén a Pharo kastély, gyönyörű kilátás nyílik a tengerre. A Cathedrale la Major és a Notre Dame de la Garde már csak hab a tortán. ( A Notre Dame-hoz egyébként a régi kikötől a 60-as busz megy fel, a kisvonat előtti megállóból indul. A kisvasút egyébként 9 EUR). Metróval gyorsan el lehet érni mindent, busszal is, azok viszont teljesen kiszámíthatatlanul járnak.
Ami nem tetszett: A város nagy része büdös, koszos, tele van szeméttel, erőteljes pisiszag a legtöbb helyen, néhány patkányt is láttunk, nálam ez sajnos nagyon visszavett az élményből. A buszokat le kell inteni, különben nem áll meg, azt, hogy mikor jön a következő, nem tudod, volt ahol 25 percet vártunk a buszra, a Google térkép szerint már elment kettő is. Azt nem tudom, hogy miért, de délután négy körül szerettünk volna beülni enni valahová, de minden IS zárva volt, pakoltak be, ételt nem lehetett kapni, nagyjából 6-7 körül nyitottak újra. Gyanítom itt is szieszta van, de ezt nem olvastam el előre. Mindenhol, de tényleg mindenhol (metró aluljáró stb) dohányoznak. (2022)
"A legnagyobb város természetesen Marseille ebben a régióban, viszont mint minden nagyvárosnak, neki is vannak szebb és kifejezetten ronda részei. Én személy szerint nem ajánlom, hogy Marseille-ben több időt töltsünk, maximum 1 napot, hogy a főbb részeit megnézzük, de szállásra semmiképpen sem. A mellékutcákban nagyon sok a hajléktalan, kéregető, valamint nem túlzottan bizalomgerjesztő alakok, éjszaka egyedül nem szívesen mászkálnék az utcán.
A Vieux Port-ot érdemes bejárni, ez a régi kikötő, sok szép vitorlást és csónakot láthatunk itt, és egy rögtönzött halpiacot. Érdemes még felmászni a Notre Dame de la Garde templomhoz, mely egy domb tetején található, látszik is a kikötőből, fentről szép panoráma tárul elénk. Viszont csak az vállalkozzon neki, aki bírja a hegymenetet, vagy pedig kocsival/busszal érdemes felmenni, ugyanis felfele nagyon meredekek az utak és sokat kell lépcsőzni.
Jó időben jó program még kimenni a Vieux Port-ra néző földnyúlványra, itt található az Aix Marseille egyetem, és olyan hotelek mint Sofitel, Novotel. Viszont nagyon szeles tud lenni ez a rész, így csak jobb időben ajánlom, de cserébe kárpótol minket a kilátás. Vagy a másik irányba érdekes stílusú a Cathédral de la Major és a Centre de la Vieille Charité.
Marseille leginkább még vásárlásra alkalmas, a Rue Paradis környékén rengeteg ruhabolt található, főleg olyan márkák, amik nálunk is kaphatóak, viszont sokszor sokkal kedvezőbb áron és teljesen más stílusban. Marseille-ből még lehet kisebb hajókirándulásokra befizetni, például megnézni If várát, mely igazi fontosságát Alexandre Dumas Monte Cristo grófja c. regénye után kapta.
Egyedül ami vonzó lehet, az az éjszakai élet Marseille-ben, sok bár, szórakozóhely van itt, és van nyüzsgés este. Ez előnye Aix en Provence-hoz képest, viszont Aix-ben is vannak bárok, beülős helyek, de sokkal kevesebb számban. A legolcsóbb alkoholos italok kb. 4 eurónál kezdődnek." (Gabi, 2020)
V. Jancsi fotója
,, Marseille a Riviéra olvasztótégelye: bármit befogad, bár nem gyúr egységes masszává. Más és más arculatú negyedekből tapad össze, ahogy az itt élő népségek arca is más és más. Ami összefűzi: a mediterrán őrület, a kuszaság, a tobzódás. Mértéktartásról szó sem lehet.
A dombokon a szokásos déli farkastörvények szerint hullámzik a közlekedés. A piros lámpa nem számít, amikor ott jártam, két nap alatt leszoktam arról, hogy tekintetbe vegyem: ha kocsi jön, állj, ha nem jön, a gyalogos bárhol átsiethet az utcán, csak siessen. A járdát a motorosok is bátran használják. Az autósok pedig nem bánják, hogy jobbára csak a többi kocsival és néhány bátor gyalogossal kell megküzdeni az előrejutásért.
A kisvárosi miliő csak kis része a kétmilliós Marseille-nek, és átlépve a kisváros képzeletbeli határát elénk tárul a nagyvárosi ábrázat, a ronda, színtelen emeletes házak, a kirakatok és neonfények sora, egy-egy fa csak a természet hírmondója. Kocsibűz és mimikátlan arcok. És legyen bármilyen elbájoló a kisvárosi mag, Marseille valóságát mégis ez a kép tükrözi igazán – és itt nem Marseille-en, hanem a nagyvároson van a hangsúly. Marseille ráadásul koszos és úszik a szemétben, mindenhol. Nemcsak a piros lámpa, de a köztéri kukák használata sem kötelező.
Lapozzunk a helyi divatlapban… Marseille, a Côte d'Azur prominens tagja természetesen előkelőségét is felvillantja, a tengerparthoz és a hegyről fénylő Notre Dame de la Garde templomhoz közel, ahol a provence-i módi falusiasból nagystílűvé avanzsál: villák, hotelek szép panorámája a domboldalon, no meg széles bevásárlóutcák, Porschék és Minik minden mennyiségben. Errefelé a szemetelés is visszafogott." forrás
V. G. fotója
Marseille nagyon nagy város, ahol sokat kell majd gyalogolni. Kényelmed érdekében próbálj minél kevesebb dolgot magaddal vinni, és ne tarts magadnál értéktárgyakat, ha nincs rájuk szükséged, mert a városban a bűnözési ráta viszonylag magas, különösen a lopások terén. Vigyázz például a „marseille-i táncra” vagy azokra a fiatalokra, akik focitudásukat akarják megmutatni, mert ezek alkalmával már sokan elvesztették a pénztárcájukat.
Sok üzlet nyitva tart vasárnap is, és akár 19-20 óráig nyitva van. Az éttermek nyitvatartása is elég rugalmas: nyáron különösen könnyű 14 óra után is helyet találni ebédelni. A turisztikai helyeken akár 22 óra után is lehet enni.
Figyelj a forgalomra, mert Marseille-ben nem túl rendezett! Különösen óvatosan kell közlekedni, amikor az utcán átkelsz, még akkor is, ha zöld a lámpa. Vigyázz a robogókra is, amelyek nem haboznak felhajtani a járdára vagy behajtani egyirányú utcákba.
Ha autóval közlekedsz, zárd be az ajtókat menet közben, a táskákat tartsd a lábadnál vagy az ülések alatt, ne az öledben. Parkoláskor pedig ne hagyj látható helyen értéktárgyakat. Röviden: egy kis józan ész és óvatosság, és a nyaralásod biztosan kellemesebb lesz! (2022)
Marseille nemzetközi repülőtere 19 kilométerre van a várostól. Repülőjegy árakat ezen a linken lehet nézegetni.
Városnézéshez nem érdemes autót bérelni, a belvárosban nem lehet autóval közlekedni. Vidéki kirándulásokhoz viszont nélkülözhetetlen.
A jó helyen lévő és jó árú szállások nyáron hamar megtelnek.
Ha Marseille-ben biztonságos, kellemes és nem túl zajos környéken keresel szálláshelyet, amely viszonylag közel van a városközponthoz, az alábbi negyedek jó választásnak bizonyulhatnak:
Le Panier: Marseille egyik legrégebbi és legautentikusabb városrésze, közel a Vieux-Porthoz és a turisztikai látványosságokhoz. Bár közkedvelt a turisták körében, viszonylag nyugodt és bájos, szűk utcáival és történelmi épületeivel ideális választás egy csendesebb szálláshelyhez.
Endoume: Ez a negyed szintén közel van a belvároshoz, de csendesebb és biztonságosabb, mint a zsúfoltabb részek. Endoume közel található a Vieux-Porthoz, de egy kicsit távolabb a fő turisztikai folyosóktól, így kellemes, nyugodt hely lehet.
Saint-Victor: A Vieux-Port közelében található, de egyben csendesebb is. A környék számos étteremmel és bárral rendelkezik, azonban mégis nyugodtabb légkört biztosít, és könnyű hozzáférést nyújt a város nevezetességeihez.
Cours Julien: Bár ez a negyed inkább bohém jellegű, nappal kifejezetten nyugodt és kellemes, és sok helyi bolt, kávézó és művészeti galéria található itt. Este néha élénkebb, de nappal rendkívül kellemes.
Roucas-Blanc: Egy elegáns, hegyoldalban fekvő negyed, amely csendes és biztonságos, valamint gyönyörű kilátást nyújt a tengerre. A környék egy kicsit távolabb van a városközponttól, de továbbra is viszonylag könnyen elérhető.
Ajánlott hotelek:
2 csillagos: Inter-Hotel Pac des Expositions, Hotel Richelieu
3 csillagos: Best Western Hotel Marseille Bourse Vieux Port
4 csillagos: Radisson Blu Marseille - Vieux Port, Grand Hotel Beauvau Vieux Port
Marseille egy nap alatt bőven bejárható. Végy egy PassXL 24órás bérletet tömegközlekedésre 5.20Euroért és mindenhová eljutsz busszal villamossal metróval:) (Ata, 2024)
A reptér és a Saint Charlese állomás között 10 percenként jár a transzferbusz, 16 EUR egy felnőtt retúrjegy.
Városon belül 24 és 72 órás jegyet lehet venni, a 24 órás 5.40, a 72 órás 10.80 EUR-ba kerül. Ezekkel minden tömegközlekedési eszközt lehet használni. (Két metróvonal, 3 villamosvonal és rengeteg busz). Az fix, hogy a franciák nem tudnak normálisan közlekedni, a piros lámpa szinte ismeretlen fogalom, keresztbe-kasul megy mindenki mindenfelé.
A metrónál kapus rendszer van, ahol vagy átugranak az emberek, vagy megvárják hogy te menj, rád tapadnak és bemennek mögötted. (2023)
Egy órás időhatáron belül korlátlan alkalommal lehet utazni az 1,50 euróba kerülő alapjeggyel a buszon és a villamoson. A metróra is érvényes, de ott csak egyszeri alkalomra. Az egy napra szóló jegy (carte journée) 5 euróba kerül.
Metró
A Marseille metróhálózata 2024-re modernizálva és bővítve lett, hogy jobban szolgálja a város közlekedési igényeit. A hálózat két vonalból áll: az M1-es (kék vonal) és az M2-es (zöld vonal). Az M1-es vonal 1951 óta működik, és több fontos közlekedési csomópontot érint, például a St. Charles pályaudvart. Az M2-es vonal, amely 1984-ben nyílt meg, összeköti a város déli és északi részét.
A metrókocsik korszerűsítése során új, légkondicionált járművek álltak szolgálatba, amelyek kényelmesebb utazást biztosítanak. A vonalak közötti átszállási lehetőségek javítása érdekében több átszállóállomás is felújításra került. A metróhálózatot intelligens jegyrendszer támogatja, amely lehetővé teszi a digitális jegyek és kártyák használatát. Az új információs rendszerek az állomásokon valós időben mutatják a következő járatok érkezési idejét.
A Marseille metróhálózatának bővítése a város nyugati és keleti külvárosait is eléri, ezzel növelve a közlekedési lehetőségeket a külterületeken is. Az új állomások modern dizájnnal és akadálymentesítéssel rendelkeznek, így mindenki számára könnyen hozzáférhetők. A rendszer fejlesztése célja, hogy csökkentse a forgalmi dugókat és növelje a közlekedési hatékonyságot Marseille-ben.
Busz
Marseille buszközlekedése 2024-re jelentős fejlesztéseken ment keresztül, hogy jobban kiszolgálja a város lakóit és látogatóit. A városban több új buszvonal indult, amelyek a külvárosi területeket is elérik, így javítva a közlekedést a távolabbi részeken. A buszok korszerűsítése során új, környezetbarát járműveket állítottak forgalomba, amelyek csökkentik a károsanyag-kibocsátást.
Az új buszok kényelmes üléseket és ingyenes Wi-Fi-t kínálnak az utasoknak. A járatok pontosabb követését lehetővé tevő valós idejű információs rendszerek segítik az utasokat a menetrendek és érkezési idők nyomon követésében. Az állomásokon és megállókban modern digitális kijelzők tájékoztatják az utasokat a következő buszok érkezési idejéről.
A buszközlekedés fejlesztése érdekében több közlekedési csomópontot is felújítottak, így az átszállás más közlekedési eszközökre, például a metróra, egyszerűbbé vált. Az új buszvonalak és szolgáltatások célja a közlekedési igények jobb kielégítése és a forgalmi torlódások csökkentése. Az akadálymentesítési intézkedések biztosítják, hogy a buszok mindenki számára könnyen hozzáférhetők legyenek, beleértve a mozgáskorlátozottakat is.
A városvezetés folyamatosan dolgozik a buszközlekedés javításán, hogy a közlekedési rendszer hatékonyabbá és fenntarthatóbbá váljon.
A Marseille-i buszközlekedés viteldíjai 2024-re a következőképpen alakultak:
Egyszeri Jegy: Az egyszeri jegy ára 2,30 euró, amely egy útra jogosít, függetlenül a megtett távolságtól.
Napi Bérlet: A napi bérlet ára 5,50 euró, amely az adott napon korlátlan számú utazást tesz lehetővé a buszokon, valamint a metró- és villamoshálózaton is.
Havi Bérlet: A havi bérlet ára 65 euró, amely egy hónapra érvényes és korlátlan utazást biztosít a buszokon, metró- és villamoshálózaton.
Éves Bérlet: Az éves bérlet ára 680 euró, amely egész évben érvényes, és korlátlan utazást biztosít a helyi közlekedési eszközökön.
Családi Bérlet: A családi bérlet opciók 100 euró körüli költséggel rendelkeznek, és két felnőtt és három gyermek számára biztosítanak korlátlan utazást egy hónapra.
Diák és Nyugdíjas Kedvezmény: Diákok és nyugdíjasok számára kedvezményes jegyek állnak rendelkezésre. Diákjegy 1,60 euró, míg a nyugdíjasok jegye 1,70 euró.
Mobil Jegyek: Az utasok lehetőséget kaptak mobiltelefonos jegyvásárlásra is, ami 2,50 eurós díjat jelent egy egyszeri útra.
Tourist Pass: A turistáknak ajánlott 7 napos turistabérlet 20 euróba kerül, amely korlátlan utazást biztosít a helyi közlekedési eszközökön.
Speciális Kedvezmények: Speciális kedvezmények elérhetők, például csoportos utazásokhoz és iskolai kirándulásokhoz.
Egyéb: Az árak évről évre változhatnak, és időszakos akciók is elérhetők lehetnek, érdemes mindig tájékozódni a helyi közlekedési szolgáltatóknál az aktuális viteldíjakról.
R. Gy.
Villamos
A Marseille-i villamosközlekedés 2024-es viteldíjai és információi a következőképpen alakulnak:
Egyszeri Jegy: Az egyszeri villamosjegy ára 2,30 euró, amely egy útra jogosít fel a villamoshálózaton belül.
Napi Bérlet: A napi bérlet ára 5,50 euró, amely az adott napon korlátlan számú utazást engedélyez a villamosokon, buszokon és metróhálózaton is.
Havi Bérlet: A havi bérlet ára 65 euró, amely egy hónapra szól, és korlátlan utazást biztosít a villamosokon, buszokon és metróhálózaton.
Éves Bérlet: Az éves bérlet ára 680 euró, amely egész évben érvényes, és korlátlan utazást biztosít a villamosokon, buszokon és metróhálózaton.
Diák Kedvezmény: Diákok számára kedvezményes jegy elérhető, amely 1,60 euróba kerül az egyszeri villamosútra.
Nyugdíjas Kedvezmény: Nyugdíjasoknak szóló jegy 1,70 euróba kerül, ami kedvezményt jelent az alapárhoz képest.
Családi Bérlet: Családi bérlet is elérhető, amely havi 100 euró körüli áron kínál korlátlan utazást két felnőtt és három gyermek számára.
Mobil Jegyek: A mobiltelefonos jegyvásárlási lehetőség ára 2,50 euró egy egyszeri útra a villamoson.
Tourist Pass: A turistáknak szánt 7 napos bérlet ára 20 euró, amely korlátlan utazást biztosít a villamosokon és más helyi közlekedési eszközökön.
Heti Bérlet: A heti bérlet ára 18 euró, amely hét napra érvényes és korlátlan utazást enged a villamosokon, buszokon és metróhálózaton.
Gyerek Jegy: Gyerekeknek az egyszeri jegy ára 1,10 euró, amennyiben a gyermekek 6 és 11 éves kor között vannak.
Csoportos Kedvezmények: Csoportok számára kedvezményes árak érhetők el, amelyek külön egyeztetést igényelnek.
Speciális Kedvezmények: Speciális kedvezmények érhetők el bizonyos időszakokban és események során.
Jegyautomaták: Jegyeket és bérleteket automatákból lehet vásárolni a villamosmegállókban és a metróállomásokon.
Online Vásárlás: Az online jegyvásárlás lehetősége is rendelkezésre áll, ami kényelmes alternatíva lehet.
Bérlet Megújítás: A bérletek megújítása egyszerűen elvégezhető az online portálon vagy jegyirodákban.
Értékesítési Pontok: Jegyek és bérletek beszerezhetők helyi értékesítési pontokon, például közlekedési irodákban és kiválasztott üzletekben.
Taxi
2024-ben:
A taxisokat könnyen hívhatjuk telefonon vagy online alkalmazások segítségével. Az Uber és Bolt szolgáltatások is elérhetők a városban, ami kényelmes alternatíva lehet a hagyományos taxik mellett.
A főbb közlekedési csomópontok, például a Saint-Charles pályaudvar és a régi kikötő (Vieux Port) környékén találhatóak taxiparkolók, ahol könnyen találhatunk szabad taxit.
Az alap tarifa Marseille-ben 7 euró körüli, és a kilométerenkénti díj 1,30–1,50 euró között változik. Az alapdíj mellett lehetnek extra költségek, például éjszakai tarifa vagy csúcsidőben.
Éjszakai taxizás esetén (22:00 és 06:00 között) és ünnepnapokon általában emelkedik a tarifa. A csomagok és a nagyobb csomagtartalom használata is extra díjat vonhat maga után.
A taxiknak kötelezően rendelkezniük kell működő taxiórával, ami viteldíjat automatikusan kiszámítja. Ügyeljünk arra, hogy a taxióra be legyen kapcsolva induláskor.
A borravaló adása nem kötelező, de elvárt, ha elégedettek vagyunk a szolgáltatással. Általában a számla összegének 5-10%-a ajánlott.
Mindig ellenőrizzük, hogy a taxi hivatalos, azonosított jármű és a sofőr rendelkezik a megfelelő engedélyekkel. A legtöbb taxis jármű Marseille-ben világoskék színű.
Bár sok taxisofőr beszél angolul, előfordulhat, hogy a helyi nyelv, a francia használata hasznos lehet, különösen a kisebb cégek esetében.
A legtöbb taxi elfogadja a bankkártyás fizetést, de mindig érdemes készpénzt is hozni, mivel előfordulhat, hogy a kártyaolvasó nem működik.
Az Uber, Bolt és hasonló alkalmazások segítségével egyszerűen rendelhetünk taxit, nyomon követhetjük az érkezést, és előre láthatjuk a várható költségeket.
Indulás előtt érdemes tájékoztatni a sofőrt a célpont pontos címéről.
Ha taxis megállót keresünk, a nagyobb szállodák, közlekedési csomópontok és turisztikai látványosságok közelében találhatunk taxik telephelyeit.
Ha előre tervezett utazást szeretnénk, taxi foglalási szolgáltatásokat is igénybe vehetünk, amelyek biztosítják, hogy a taxi időben megérkezzen.
Ha a taxis nem használja a taxiórás (franciául "taximètre", kiejtés: tákszimetr), vagy a tarifa túl magasnak tűnik, ne habozzunk jelezni a problémát és, ha szükséges, kérjük a taxis az ár részletezését.
Ügyeljünk arra, hogy a taxiban hagyott személyes tárgyakat minél hamarabb visszaszerezzük. A taxiknak általában van egy elveszett tárgyak nyilvántartása.
Taxitársaságok: Marseille-ben több taxis társaság is működik, például a Taxis Marseille és a Taxi City, amelyek megbízható szolgáltatást nyújtanak.
Autóval
Marseille-ben saját autóval közlekedni 2024-ben:
Marseille közlekedési rendszere sűrű, és a saját autó használata kényelmes módja lehet a város felfedezésének, de figyelembe kell venni a parkolási lehetőségeket és a közlekedési szabályokat.
A város különböző parkolási zónákra van felosztva, és a parkolási díjak zónánként változhatnak. A belváros környékén magasabb díjakra kell számítani.
A legtöbb utcai parkolóhely parkolóautomatákkal van felszerelve, ahol a parkolási díjat lehet kifizetni. A díjak általában óránként változnak, és a parkolásra vonatkozó szabályok jól láthatóan ki vannak írva.
A belvárosban és a turisztikai látványosságok közelében gyakran nehéz parkolóhelyet találni. Érdemes helyi parkolókártyákat vásárolni, amelyek kedvezményeket biztosíthatnak a parkolási díjakból.
Marseille-ben találhatóak rövid távú parkolók, például a belvárosi üzletek közelében, valamint hosszú távú parkolók, mint például a pályaudvaroknál és a repülőtéren.
Ha hosszabb ideig tartózkodunk, érdemes érdeklődni a helyi parkolási engedélyekről, amelyek lehetővé teszik az autó hosszabb ideig tartó parkolását alacsonyabb díjak mellett.
Sok szálloda saját parkolóval rendelkezik, amit előzetesen foglalni érdemes. Ellenőrizzük a szálloda parkolási lehetőségeit és díjait a foglalás során.
Figyeljünk a parkolási tilalmakra és a szabályzatokra, mivel a szabályok megszegése büntetést vonhat maga után, és az autót elszállíthatják.
A városban több nyilvános és magán garázs is található, ahol biztonságosabban parkolhatunk. A garázsok díjai általában magasabbak, mint az utcai parkolásé, de biztosítják az autó védelmét.
A régi kikötő (Vieux Port) környékén nehezen található parkolóhely, de a közelben található parkolóházak használata ajánlott, ha ezt a területet szeretnénk felfedezni.
Használjunk parkolási applikációkat és térképeket, hogy előre tájékozódjunk a parkolóhelyek elérhetőségéről és az árakról.
Ismerjük meg a helyi közlekedési törvényeket és szabályokat, hogy elkerüljük a büntetéseket és a problémákat.
Ne hagyjuk az értékeinket az autóban, mivel a tolvajok könnyen hozzáférhetnek az utcán parkoló járművekhez.
Marseille-ben a csúcsidőkben gyakoriak a közlekedési dugók, ezért érdemes időben érkezni és előre tervezni az utazást.
Ha nem találunk parkolóhelyet a kívánt helyszínen, használjuk a park-and-ride lehetőségeket, ahol a külvárosban parkolhatunk, és tömegközlekedéssel folytathatjuk az utazást.
Kerékpárral
Marseille-ben kerékpárral közlekedni 2024-ben:
Marseille-ben több kijelölt kerékpárút és kerékpáros sáv található, amelyek biztonságosabbá teszik a közlekedést a városban. Ezeket az útvonalakat térképeken és kerékpáros applikációkban könnyen nyomon követhetjük.
A város rendelkezik kerékpármegosztó rendszerrel, amely lehetővé teszi a kerékpárok rövid távú bérlését. A rendszer általában könnyen elérhető, és a kerékpárokat különböző állomásokon lehet felvenni és leadni.
Számos kerékpárbérlő üzlet működik a városban, ahol napi, heti vagy hosszú távú bérlésre is van lehetőség. Érdemes előre foglalni a bérlést, különösen a turisták által látogatott időszakokban.
A kerékpárokat a város több pontján lévő kijelölt kerékpártárolókban lehet biztonságosan parkolni. Ezek a tárolók jól láthatóak és könnyen hozzáférhetőek.
A kerékpárbérlés költségei változóak lehetnek, általában óránként, naponta vagy hetente számítják. Érdemes összehasonlítani az árakat és a bérlési feltételeket.
A kerékpárutak állapota változó lehet, így fontos, hogy figyeljünk a közlekedési jelzésekre és a pálya állapotára. Néhány útszakasz lehet rossz állapotban vagy nem jól karbantartott.
Használjunk bukósisakot és világítást a kerékpáron, különösen rossz látási viszonyok között, hogy növeljük a biztonságot.
Közlekedési Szabályok: Ismerjük meg a helyi közlekedési szabályokat, és tartsuk be azokat. A kerékpárosoknak is vannak előírásaik, amelyeket követni kell.
Kerékpárral könnyen elérhetjük a város nevezetességeit és látnivalóit, például a Vieux Portot, a Notre-Dame de la Garde-t és a tengerparti sétányokat.
Marseille dombos területeinek köszönhetően néhány kerékpárút emelkedőkkel és lejtőkkel terhelt. Érdemes felkészülni a fizikai kihívásokra és megfelelő kerékpárt választani.
Ha hosszú távú utazásra van szükség, a kerékpárt a tömegközlekedési eszközökre is fel lehet vinni, például a vonatokra és buszokra, ahol ez megengedett.
A kerékpáros túrák népszerűek Marseille-ben, és számos ügynökség kínál vezetett kerékpártúrákat a város felfedezésére.
Mivel a város utcáin sok a forgalom, figyeljünk arra, hogy mindig legyünk éberek, és tartsuk be a közlekedési szabályokat.
Néhány kerékpárbérlő helyszín biztosít szerelőszolgáltatásokat és tartozékokat, mint például zárakat és lámpákat, amelyek hasznosak lehetnek a kerékpáros közlekedés során.
asználjunk helyi kerékpáros térképeket vagy applikációkat, hogy könnyen választható útvonalakat találjunk és elkerüljük a zsúfolt területeket.
Gyalog
Marseille-ben gyalogosan közlekedni izgalmas és élvezetes lehet, különösen, mivel a város rengeteg érdekes látnivalót kínál. A belvárosban és a turisztikai területeken könnyen bejárhatóak a nevezetességek, mint például a Vieux Port, a Notre-Dame de la Garde és a különleges kis utcák a régi városrészben.
A gyalogos közlekedés előnye, hogy lehetőséget ad arra, hogy közelebbről felfedezze az építészeti és kulturális szépségeket. Marseille városképe sokszínű, tele van élettel, színes piacokkal, bájos kávézókkal és éttermekkel. A város dombos területeinek köszönhetően gyakran élvezhetjük a gyaloglás során a szép kilátásokat, és a látogatók könnyen rábukkanhatnak a rejtett zugokra is, amelyek elkerülik a tömeget.
A gyalogos közlekedés során érdemes figyelembe venni, hogy a város egyes részei dombosak és néha meredekek, így a séták során némi fizikai kihívásra is számíthatunk. Marseille közlekedése általában élénk, és a gyalogosoknak érdemes odafigyelniük a forgalomra és a helyi közlekedési szabályokra.
Az utcákon gyakran találkozhatunk utcai árusokkal és helyi rendezvényekkel, amelyek színesítik a város hangulatát. A régi városrészben, mint például a Le Panier negyedben, a szűk utcák és a jellegzetes házak autentikus mediterrán atmoszférát biztosítanak.
Gyalogosan könnyen elérhetők a híres piaci területek is, ahol friss helyi termékeket vásárolhatunk, és ahol az árusok barátságosan fogadják a vásárlókat. A piacon való sétálás különleges élményt nyújt, hiszen megismerkedhetünk a helyi kultúrával és gasztronómiával.
A város különböző részein található gyalogos övezetek és sétálóutcák, amelyek lehetővé teszik a kényelmes közlekedést anélkül, hogy a forgalommal kellene foglalkozni. Ezek az övezetek gyakran tele vannak kávézókkal, éttermekkel és üzletekkel, így ideális helyszínek egy pihentető sétához.
A helyiek válltig állítják, hogy Franciaországban itt a legjobb minőségű a csapvíz.
Marseille étkezési élményei különleges lehetőségeket kínálnak, de érdemes néhány dolgot figyelembe venni az éttermek kiválasztásakor. Először is, ne hagyja figyelmen kívül a helyi étkezési szokásokat és a tipikus mediterrán konyhát, amely tele van friss tengeri ételekkel, például bouillabaisse-szel és friss halakkal. Érdemes olyan éttermeket keresni, amelyek helyi alapanyagokat használnak, mert ezek autentikusabb élményt nyújtanak.
Marseille híres piacaival és étkezőhelyeivel rendelkezik, ezért érdemes körülnézni a piacokon, például a Vieux Port közelében, ahol friss és helyi alapanyagokkal rendelkező éttermeket találhat. Az éttermek gyakran kínálnak napi menüt, amely jó ár-érték arányt biztosít, és lehetőséget ad arra, hogy kipróbáljon néhány helyi specialitást.
Ne felejtse el, hogy a turisztikai központok közelében található éttermek ára gyakran magasabb lehet, mint a helyi lakosok által látogatott helyeken. Ha szeretne autentikus tapasztalatokat szerezni, érdemes elkerülni a túlzottan turistás helyeket és inkább a helyiek által ajánlott helyekre menni.
A szájhagyomány útján szerzett ajánlások gyakran megbízhatóak, így érdemes érdeklődni a helyieknél a legjobb éttermekről. Marseille-ben sok étterem kínál üde teraszon történő étkezést, ahol élvezheti a mediterrán éghajlatot és a város vibráló légkörét.
Amennyiben szeretné megkóstolni a helyi borokat, sok étterem kínál széles borválasztékot, ami tökéletes kísérője lehet a helyi ételeknek. Figyeljen arra, hogy a francia étkezési kultúrában gyakran fontos a szervizdíj, ami néha már benne van az árban, ezért érdemes rákérdezni.
Érdemes időben asztalt foglalni, különösen a népszerű helyeken, mert az éttermek gyorsan megtelhetnek, különösen a turisztikai szezonban. Ha vegetáriánus vagy vegán étrendet követ, érdemes előre tájékozódni az éttermek kínálatáról, mivel nem minden hely kínál megfelelő alternatívákat.
Ne hagyja figyelmen kívül az éttermek online értékeléseit és véleményeit sem, mivel ezek segíthetnek abban, hogy elkerülje a csalódásokat és megtalálja a legjobb helyeket. Marseille étkezési lehetőségeinek felfedezése során vegye figyelembe, hogy a helyi ételek és ízek megismerése az egyik legjobb módja annak, hogy valóban átélje a város kultúráját.
Végül, ne habozzon kipróbálni néhány kisebb, helyi családi éttermet, ahol autentikus ételeket találhat, és barátságos légkörben élvezheti az étkezést. Marseille étkezési élményei széles választékot kínálnak, és egy kis előzetes kutatás után garantáltan ízletes és emlékezetes élményekkel gazdagodhat.
A híres, nevezetes bouillabaisse (bujabesz) - Hát nem csodás?
R. Gyuri eledele
A "La Bourse" nevű bevásárlóközpont 5 perc gyalogtávolságra található a régi kikötői negyedtől (Vieux Port).
Árak 2024-ben: Egy espresso ára 2-2,5 EUR között mozog, míg egy latte 3,5-4,5 EUR. Egy átlagos főétel ára 12-22 EUR, de egyes helyeken elérheti a 30 EUR-t is. Egy sajtburger gyorsétteremben körülbelül 3-4 EUR-ba kerül. Hűtőmágnesek 4-6 EUR között mozognak, de néha 10 EUR-ért 3-4 darabos akciók is elérhetők. Egy képeslap ára 0,30-1,50 EUR. A If várához a retúr hajójegy 12 EUR, míg a belépőjegy 7 EUR.
A legtöbb bulihely itt van: Escale Borely, Place Thiarsor és a Régi kikötő (Vieux Port). 18 éven aluliaknak nem szolgálnak fel alkoholt.
A Le Mystik egy szuper hely diák közönséggel.
A város rossz közbiztonsága erősen összefügg a virágzó kábítószer-kereskedelemmel, mert ennek kapcsán történik a legtöbb erőszakos bűncselekmény.
"Sokan mondják, hogy Marseille veszélyes város, de ez szerintem nem igaz. Vannak bizonyos környékek ahová a turistának nem szabad mennie. De kérdezem én, Párizsban a turisták járkálnak a 18., 19., 20. kerületben? Nem mennek mert ezekben a kerületekben nem biztonságos turistáskodni. Ez egy kozmopolita város, nagyon sokféle emberrel, de a helyi emberek barátságosabbak a külföldi turistákkal, mint a párizsiak. Szóval nem kell beijedni és kerülni Marseille-t!"
A Marseille és a bűnözés címszavakra egész sok találatot ad ki a Google.
Tegnap este a tunéziai étteremben szóltak, hogy tegyük el a telefont az asztalról. Csak arra az esetre, ha arra járna néhány ,,bad guy” – mondták.
Azzal nyugtatom magam, hogy a hátizsákomat még nekem is percekig tart kicsomózni, így még a magasan kvalifikált ,,bad guynak” is nagy kihívást jelentek. Ha egyszer kirabolnak, legalább legyek kihívás. (2022)
Marseille hosszú történelme során, és még a mai napig is, sok francia számára bűnözéssel sújtott városként ismert, és sajnos ez a hírnév nem teljesen alaptalan. Ennek ellenére a turisták nagyszerűen érezhetik magukat, ha megteszik az alapvető óvintézkedéseket, és a városközpont nagyon biztonságos. Általános szabályként elmondható, hogy a Régi Kikötőtől 15-20 perces sétatávolságon belül lévő területek biztonságosak.
Azonban a zsebtolvajlás és rablások száma jelentősen megnövekedett, így kerülendő az értéktárgyak nyílt viselése, és figyelni kell a környezetre, mint bármely nagyvárosban. A város északi kerületeinek többsége (a Quartiers Nord), kivéve L'Estaque és Château-Gombert területeit, Franciaország legveszélyesebb területei közé tartozik, és ezeket a turistáknak ajánlott elkerülni. Szerencsére nincs is különösebb ok arra, hogy oda menjenek.
Ráadásul Marseille azon kevés francia városok egyike, ahol továbbra is jelen vannak a maffiák és bandák.
A Boulevard Michelet környékén sok prostituált található. Más okból is érdemes elkerülni ezt a területet különösen futballmeccsek idején, mivel dühös, ittas Olympique de Marseille szurkolókkal találkozhat az ember. Marseille Európa egyik legjelentősebb futballvárosa, és a helyi szurkolók nem veszik jó néven, ha valaki egy látogató csapat, különösen a Paris Saint-Germain mezét viseli. (2021)
1. Marseille városában 2024-ben is elérhető a Marseille City Pass, amely 24, 48 és 72 órás változatban kapható. Az Európa-bajnokság idején online vásárlás esetén 15%-os kedvezmény érhető el. A teljes árak: 24 EUR a 24 órás, 32 EUR a 48 órás és 40 EUR a 72 órás kártya esetében. 7-15 év közötti gyermekek számára a kártyák 18 EUR, 22 EUR és 26 EUR áron vásárolhatók meg, a kedvezmények figyelembevételével. A 24 órás tömegközlekedési jegy ára 5,50 EUR, de akciós időszakban 3,80 EUR-ra csökkenthető, és az 1 órás jegy 1,60 EUR. A városkártyával ingyenesen látogathatók a városi múzeumok, az If vár, a hajóút (vagy a Frioul-szigetekre), valamint a városnéző kisvonat az óvárosban és a Notre-Damenál. A kártyához könyvet és várostérképet is kapunk, továbbá éttermekben és üzletekben általában 10%-os kedvezményt lehet igénybe venni.
2. Marseille-ben van egy tiszteletbeli magyar konzul Pierre Vásárhelyi személyében.
E-mail cím: consul@consulat-hongrie-marseille.org
Telefonszám: +33442200109 vagy +33603298770
Consulat de Hongrie World Trade Center Provence 2 rue Henri Barbusse
13001 Marseille
,, Marseille évezredek óta kikötőváros, amióta az ókori görögök az i. e. 6. században partra szálltak itt. A kikötői forgalom az 1840-es években nőtte ki a mai Vieux Port (Régi Kikötő) helyét, és költözött egy nagyobb befogadóhelyre távolabb a központtól, hogy a továbbiakban ott bonyolítsa folyó ügyeit. A Vieux Port yachtparkolóként és turistalátványosságként végezte, de örülhet, hogy öregkorában is fontos szerepet tölt be, és továbbra sem elhanyagolható bevételi forrást jelent az anyatelepülésnek. A szag még mindig autentikus, csak a kakofóniát már nem tengerészek, hanem kirándulók hozzák létre. Ha magamba nézek, nem is bánom a változást - hisz mi vonzót találnék egy ipari kikötőben, míg e valamennyire élő múzeumban megérzek valamit az aromából és a szellemiségből. Kirakat a laikusoknak.
A kikötőtől balra magasodó dombra felkaptatva elérjük a hajósok védőbástyáját. Itt épült fel a Notre Dame de la Garde templom, amelynek helyén már a 12. században is kápolna állt, később a várost védő erőd, majd a 19. század közepétől mai formájában a székesegyház. Ismerős színekben és stílusban pompázik, és ahogy emlékezetemben kutatok, előtűnnek a mosolyráncaim, mert a firenzei dómra emlékeztet." forrás
A Vieux Port, Marseille régi kikötője:
Rezonál, nyüzsög és pörög, így nem tehetek mást, pörgök vele én is.
Az egész kikötő tele csónakokkal, jachtokkal, vitorlásokkal, mintha egy hatalmas vízi parkoló lenne – csak annál sokkal szebb –, ahol a hajók egymás mellett lebegnek a vízen a másikkal párhuzamosan.
Hogyan képesek a hajóskapitányok ilyen precízen beállni a kijelölt helyükre?
Elképesztő.
Ahogy az is elképesztő, hogy kora reggel a halpiacon lehet kapni tengeri keszeget, szardíniát, ezernyi féle olyan halat, aminek nem tudom a nevét, még azt a csúnya lapos képűt is.
Ördöghalat (igen, rákerestem).
A régi kikötő tükröződő pavilonja alatt utcazenészek jönnek-mennek, harmonika szól és hip-hop. Minden és mindenki megfér egymás mellett. Ahogy a piros bohócorrban tüntetők és az ukrán zászlókkal vonulók. Ahogy a félmeztelen srácok is, akik a tengerbe ugráltak és az őket hangosan kiröhögő part menti sirályok.
Hihetetlen, de mintha tényleg röhögtek volna.
Marseille szinte minden szegletéből látszik a város legmagasabb pontján álló, ikonikus Notre Dame de la Garde bazilika, ahogy a Notre Dame-tól is látszik az egész, hihetetlen város és a Frioul szigetek: Pomégue, Ratonneau, Tiboulen és If.
Tíz éve felmentem a bazilikához. Felmásztam, körbenéztem, elámultam.
Most nem. Most mászás helyett megettem a kikötőben egy nagy tál kagylót kéksajt mártással. Ha van olyan, hogy életem kagylója, nekem ez volt az. Mellé fehérbor az októberi nyárban.
Varázslat!
Beesteledik.
A hegytetőn a bazilika szikrázik a sötétben, a kikötő vize háborítatlan, az utcán a söröző előtt egy DJ zenél, a sarkon pedig szapora léptekkel befordul egy patkány. (2022)
Azaz a Notre-Dame de la Garde
A Notre-Dame de la Garde Bazilika Marseille egyik legfontosabb vallási és turisztikai helyszíne. A bazilika a város legmagasabb pontján, a La Garde dombon található, ahonnan lenyűgöző kilátás nyílik Marseille-re és a Földközi-tengerre. Az épület építése 1853-ban kezdődött, és 1864-ben fejeződött be. Az építkezés során neoromán stílust használtak, amely gazdagon díszített külsővel és belső térrel rendelkezik. Az épület fő attrakciója a kupola, amely aranyozott mozaikokkal van díszítve, és a Szűz Mária szobor, amely a hajót irányítja.
A bazilika a helyiek számára fontos zarándokhely, ahol a város védőszentjéhez, Szűz Máriához imádkoznak. A belső tér hatalmas mozaikokkal és freskókkal van díszítve, amelyek a marseille-i hajósok történeteit ábrázolják. Az épület előtt egy szépen kialakított tér található, ahonnan szép kilátás nyílik a városra. A Notre-Dame de la Garde népszerű turistacélpont, és évente több ezer látogatót vonz. A bazilika látogatása során meg lehet tekinteni a helyi halászok által hagyott ajándékokat is, amelyek a kegyhely részei.
A templom körüli területen több szép park és zöld terület található, ahol a látogatók pihenhetnek. A bazilika látogatása gyakran együtt jár egy sétával a környező hegyekben és a város panorámás területein. Az épület közelében található kis kávézók és üzletek is, ahol helyi specialitásokat lehet kóstolni. A Notre-Dame de la Garde nemcsak vallási jelentőséggel bír, hanem kulturális és történelmi szempontból is fontos. Az épület kiemelkedő építészeti és művészeti értéke miatt számos művész és építész tiszteli. A bazilika látogatása során gyakran szerveznek vezetett túrákat, amelyek részletesebben bemutatják a templom történelmét és építészeti különlegességeit. A Notre-Dame de la Garde a marseille-i élet szerves része, és mélyen beágyazódott a helyi közösség kultúrájába.
R. Gyuri fotója
A Szent Miklós-erőd, vagy más néven Fort Saint-Nicolas, Marseille egyik ikonikus történelmi építménye. A Vieux Port (Régi Kikötő) keleti oldalán, egy kiemelkedő sziklán található, ahonnan pazar kilátás nyílik a tengerre. Az erőd építése 1660-ban kezdődött XIV. Lajos francia király parancsára, aki a helyi lázadásokat és felkeléseket szerette volna ezzel megfékezni. Az építményt François Ferry mérnök tervezte, és kifejezetten katonai célokra alakították ki. Az erőd hatalmas, vastag falai és erős bástyái voltak, melyek a kikötő védelmét szolgálták. A Szent Miklós-erőd valójában két részből áll: a magasabb Grand Fort és az alacsonyabb Petit Fort alkotja. Az erőd nemcsak a külső fenyegetésekkel szemben nyújtott védelmet, hanem Marseille lakosságának ellenőrzésére is szolgált. Az erődítmény belsejében egy nagy udvar található, amelyet a falak vesznek körül, és amelyet a katonaság használta kiképzésre és gyakorlatozásra. A 19. században az erődöt börtönként is használták, többek között politikai foglyok őrzésére. A Szent Miklós-erőd évszázadok során számos átalakításon ment keresztül, de alapvető szerkezete megmaradt. A mai napig jól megőrizte eredeti formáját, és a történelmi emlékhelyek között fontos szerepet tölt be. Az erőd jelenleg nyitva áll a látogatók előtt, akik megismerhetik Marseille történelmét és élvezhetik a lenyűgöző kilátást. A helyszín népszerű turistacélpont, különösen a történelmi építészet és a tenger iránt érdeklődők körében. Az erőd környékén sétányok és parkok találhatók, ahol a látogatók pihenhetnek és gyönyörködhetnek a panorámában. A Szent Miklós-erőd Marseille egyik szimbóluma, amely gazdag történelmével és építészeti szépségével vonzza a látogatókat.
,, A Vieux Port két oldalán rejtőzik a régi városmag, ami olyan hangulatot áraszt, mint egy mesebeli provence-i kisváros, szűk utcák kaptatnak fel az emelkedőkön és buknak alá, homokszínű házak levelendulaszínű zsalugáterekkel, de ha netalántán zöld színre festették volna a zsalut, látszik, hogy levendulaszínt akkor is kevertek a festékbe. A provence-i vidék színeit viselik az itteni házak, alázattal olvadva a tájba, a sziklás hegyek színét és a levendulamezők színét. És a kisvárosi külső nemcsak máz, a Panier negyed terein gyerekek rajcsúroznak, ugrálnak a szökőkúton, csúszkálnak a lépcsőkorláton, anyukák fordítják napszemüveges arcukat a nap felé babakocsit tologatva, a nagyszülők generációja pedig nyugodt mosollyal szemléli az eseményeket a padon. Egy halom galéria is beköltözött a Panier negyedbe, illetve a művészek költöztek és hozták a galériát, ami nem is csoda, átérezve a tiszta provence-i atmoszférát – az élet lassú, eseményt a szomszédok jelentenek, és mindennek bölcsője a táj, ami nemcsak színeit, hanem terményeit is kölcsönadja. Igen, itt még létezik szomszédság és szomszédolás." forrás
Marseille új városrésze, az Euroméditerranée, a város modern arcát mutatja be. Ez a hatalmas urbanisztikai fejlesztés az egyik legnagyobb Európában, és célja a város megújítása, gazdasági fellendítése. A városrész a kikötő környékén található, ahol a régi ipari területeket modern lakó- és irodaházakkal, valamint kulturális és kereskedelmi központokkal váltották fel. A futurisztikus építészeti megoldások és a zöldterületek harmonikusan illeszkednek egymáshoz. Az ikonikus, felhőkarcolók is helyet kaptak, például a Zaha Hadid által tervezett CMA CGM Tower. Az új városrész célja, hogy vonzza a nemzetközi vállalatokat és turistákat, valamint innovációs központtá váljon. Számos kulturális intézmény, mint például múzeumok és művészeti galériák, is helyet kapnak itt. Az új városrész egyik központi eleme a Les Terrasses du Port bevásárlóközpont, amely exkluzív üzletekkel és éttermekkel várja a látogatókat. A városrész közlekedési infrastruktúrája is jelentős fejlesztéseken ment keresztül, új villamosvonalak és metróállomások épültek. Az Euroméditerranée projekt célja, hogy Marseille-t modern, élhető várossá tegye, amely vonzó a fiatalok és a befektetők számára egyaránt. Az új városrészben található lakóépületek tervezése során kiemelt figyelmet fordítottak az energiahatékonyságra és a fenntarthatóságra. A városrész megújulásával párhuzamosan a környező régi negyedek is fellendültek, új üzletek és éttermek nyíltak. A lakosok és látogatók számára rengeteg zöldterület és közösségi tér áll rendelkezésre, ami hozzájárul a kellemes városi élethez. Az Euroméditerranée projekt új lendületet adott Marseille-nek, és hozzájárult a város nemzetközi hírnevének növeléséhez. Ez a városrész Marseille jövőjét képviseli, egyesítve a hagyományos mediterrán bájt a modern életstílussal.
Bevetettük magunkat Marseille legbohémabb és legrégibb városnegyedébe, a Panier-be. A kerület szűk utcái a street art földi paradicsoma, a négy-öt emeletes házak között minden sarok és falfelület tartogat valamilyen meglepetést.
Egyszer King Kong, máskor egy hatalmas zöld polip tűnik fel a falakon, s itt nem csupán zászlók, de melltartók is lengedeznek a szélben. A keskeny utcák színes terekbe torkollanak, ahol kávézók és bisztrók dobják fel a hangulatot. Ha már megittuk megérdemelt cappuccinónk egy kis téren üldögélve, betérhetünk designer üzletekbe és művészeti galériákat is meglátogathatunk.A Panier nem volt mindig ilyen népszerű városrész, avagy egyáltalán biztonságos helynek sem volt mondható. A szűk területen zajló folyamatos építkezés, az egyre magasabbra épülő házak elzárták a fényt az utcafrontról. A 19. századra a környék túlzsúfolttá vált, megnövekedett a bűnözés és a prostitúció.
Ám a 20. század végére a Panier teljesen átalakult, a város tudatosan fejlesztette a kerületet. Napjainkban művészeknek, tervezőknek, bájos üzleteknek ad otthont, mely az egyik legnépszerűbb turistacélponttá vált Marseille-ben.Nekem nagy kedvencem lett a ‘Le Panier’ városrész, alig tudtam abbahagyni a fényképezést, hisz mindig szembe jött valamilyen szürreális graffiti vagy mediterrán, színes, szűk utca. (2022)
Cours Julien alteros negyed
Ha megkérdezzük a marseille-i fiatalokat, melyik a kedvenc negyedük, a válasz általában egyértelmű: la Quartier Cours Julien. A kis alternatív negyed egy dombon fekszik, és a városközpontból vagy a kikötőből gyalog vagy metróval (állomás: Notre Dame du Mont) érhető el. Ez egyfajta alternatív látványosság Marseille-ben. A Cours Julien egy hosszú, autómentes tér, szökőkutakkal, olajfákkal, ciprusokkal, játszótérrel, rengeteg graffitivel és napozószékkel rendelkező kávézókkal. Néhány ember a falnak támaszkodva lazul, a tér túloldalán egy hangszóróból reggae zene harsog.
Les Calanques
A Calanques egy lenyűgöző természeti jelenség a Marseille-től délre fekvő francia tengerparton. Ezek a mély kősziklák és barlangok híresek a kristálytiszta vízükről és lenyűgöző tájképükről. Marseille-től csak rövid autóútra vannak. A Calanques nemcsak turisták, hanem hegymászók és túrázók körében is népszerűek, mivel számos ösvény és túraútvonal vezet át a területen. A természetvédelmi területként is számon tartott Calanques csodálatos lehetőséget nyújt a természet közelségének élvezésére és a gyönyörű tengerparti kilátásokra.
f. m. fotója
Marseille saját nyelvjárása: Marseille-ben egy speciális nyelvjárás, az úgynevezett "Marseillais" található, amely keveredik a francia, az olasz, a provanszál és az arab nyelvek elemeivel. A helyiek sajátos akcentusa és szóhasználata olykor még a francia anyanyelvűek számára is nehezen érthető lehet.
A 'Marseille-i tánc' csalás: Marseille-ben van egy ismert csalási módszer, amit "Marseille-i tánc" néven ismernek. A csalók általában a turistákhoz lépnek, és elkezdenek "táncolni" körülöttük, miközben észrevétlenül ellopják az értékeiket. Ez a módszer viccesnek hangozhat, de valójában komoly probléma a városban.
Marseille régi orvossága: csiganyálka: A történelem során Marseille lakói csiganyálkát használtak gyógymódként különböző bőrproblémákra és sebekre. A nyálka természetes regeneráló hatásait már az ókori Rómaiak is ismerték, és ma is használják a szépségiparban, különösen a bőrápolásban.
A legnagyobb városi szarkofágtemető: Marseille-ben található Európa egyik legnagyobb római kori szarkofágtemetője, a Saint-Victor apátság. Az apátság kriptái az ókor óta temetkezési helyek voltak, és a templom alatt több mint száz római szarkofágot őriznek, amelyeket az 5. század óta itt helyeztek el.
Marseille Franciaország legrégebbi városa, amelyet i.e. 600 körül alapítottak a görögök Massalia néven. Már az ókorban is fontos kikötő volt, hiszen kiváló fekvésének köszönhetően a Földközi-tenger kereskedelmi útvonalainak egyik kulcsfontosságú pontjává vált. A római időkben Massilia néven ismerték, és bár megtartotta autonómiáját, fokozatosan a római birodalom része lett.
A középkorban a város hanyatlásnak indult, de a keresztes háborúk idején ismét fellendült, amikor a keresztesek gyakran itt szálltak hajóra. A 14. században Provence részeként Marseille a francia koronához került, ami tovább erősítette a város jelentőségét. A 17. században Marseille-t súlyos pestisjárvány sújtotta, amely a lakosság nagy részét elpusztította, de a város újraépült.
A francia forradalom idején Marseille nagy szerepet játszott a forradalmi eszmék terjesztésében, és innen ered a híres "La Marseillaise" is, amely ma Franciaország nemzeti himnusza. A 19. században Marseille iparosodott és jelentős bevándorlóközponttá vált, különösen Észak-Afrikából.
A 20. század elején Marseille a francia gyarmati birodalom egyik fő kapuja lett, ahonnan az áruk és az emberek áramlottak be és ki az országba. A második világháború alatt súlyos károkat szenvedett, amikor a németek elfoglalták és lerombolták a város nagy részét.
A háború után Marseille újraépült, és Franciaország egyik legfontosabb ipari és kereskedelmi központjává vált. Az 1960-as évektől kezdve jelentős bevándorlási hullámok érkeztek a városba, különösen Algériából, ami multietnikai jellegűvé tette a várost.
Bár a város híre gyakran összefügg a bűnözéssel, különösen a 20. század második felében, Marseille a 21. századra fokozatosan átalakult, és 2013-ban Európa Kulturális Fővárosa lett.
Marseille Franciaország egyik legszegényebb városa, a munkanélküliségi ráta és a szociális feszültségek magasak. A város népességének körülbelül egynegyede él szegénységben, ami jelentős társadalmi különbségeket eredményez, és ezek a problémák gyakran hozzájárulnak a város Franciaországon belüli negatív megítéléséhez.
Marseille-t gyakran asszociálják a bűnözéssel, különösen a drogkereskedelemmel és az erőszakos bűncselekményekkel. A város északi kerületeiben, ahol szociális lakások találhatók, a bűnözés magasabb szintű, és a francia közvélemény gyakran kritikus ezzel kapcsolatban. A városra gyakran „veszélyes” helyként tekintenek.
Az észak-afrikai bevándorló családokból származó fiatalok jelentős része szerepet játszik a város bűnözésének növekedésében, különösen az északi negyedekben, ahol a munkanélküliség és a szociális elszigeteltség magas. Ezek a területek gyakran a drogkereskedelem, bandaháborúk és erőszakos bűncselekmények központjai. A fiatalok számára, akik sok esetben marginalizált környezetben nőnek fel, a szervezett bűnözés vonzó alternatívát kínál a hagyományos gazdasági lehetőségek helyett.
A bűnözés koncentrációja különösen magas az északi negyedekben, ahol a fiatalok gyakran részt vesznek a drogkereskedelemben, de a bűnözés a város más részeire is kiterjedhet. Az északi kerületek, mint például Les Quartiers Nord, Franciaország legveszélyesebb területei közé tartoznak.
2024-ben Marseille gazdasága több pilléren nyugszik, amelyek közül a legfontosabbak:
Kikötő és logisztika: Marseille Franciaország legnagyobb tengeri kikötője, és az egyik legnagyobb a Földközi-tengeren. A kikötő főként kereskedelmi tevékenységekből, import-exportból, valamint olaj- és gázszállításból él. A Grand Port Maritime de Marseille kiemelkedő szerepet játszik az áruszállításban és az ipari tevékenységekben.
Idegenforgalom: Marseille gazdag történelme, kulturális öröksége és a mediterrán partjai miatt népszerű turisztikai célpont. A 2013-as Európa Kulturális Fővárosa cím elnyerése jelentős fellendülést hozott a turizmusban. Szállodák, éttermek és turisztikai szolgáltatások jelentős bevételi forrást jelentenek.
Ipar: A városban fejlett ipari ágazatok találhatók, beleértve a vegyipart, a gyógyszeripart, és az energiaipart is. A kikötő környéke számos ipari létesítményt foglal magában, különösen az olajfinomítás területén.
Technológiai és innovációs szektor: Az utóbbi években Marseille nagy hangsúlyt fektetett a digitális gazdaságra, és különösen a tech startupok és innovációs központok fejlődtek jelentősen. Az új gazdasági zónák és innovációs hubok célja, hogy vonzóak legyenek a digitális és technológiai ipar szereplői számára.
Kulturális és kreatív iparágak: A kulturális fesztiválok, múzeumok és kreatív iparágak, mint például a filmművészet és a zeneipar is jelentős szerepet játszanak Marseille gazdaságában, hozzájárulva a város vonzerejéhez mind a turisták, mind a helyi lakosság számára
"Marseille neve a Taxi filmekből lehet még ismerős, ami egyébként nekem nagy kedvencem volt anno. Először nem igazán tetszett a város, és nehezen is igazodtam ki, annak ellenére is, hogy volt egy térképem, amit a hostelben kaptam. Először valami művész negyednek tűnő helyen kötöttem ki. Ott bolyongtam egy kicsit, megettem egy szendvicset a téren, majd beültem egy kávéra, ami adott egy kis löketet. Letértem valami főbb útra, ahol megláttam a domb tetején a Basilique Notre-Dame de la Garde-t és végre megvolt az irány, hogy merre kell menni. Oda föl! A bazilika nagyon szép volt belülről is, kívülről is és a panorámáért is megérte odamenni. Belülről tök érdekes volt, hogy kis hajó makettok lógtak lefele a mennyezetről és a templom belső fehér-vörös-arany színei is nagyon tetszettek. A templom tornyán pedig egy hatalmas arany színű Mária szobor áll, kezében a kis Jézussal. Ekkor változott meg a véleményem a városról. Nem is olyan rossz hely ez a Marseille! (2014)" forrás
Marseille a Riviéra igazi olvasztótégelye: mindent befogad, de nem gyúr egységes masszává. Különböző arculatú negyedekből áll össze, ahogy az itt élők arca is változatos. Ami közös bennük, az a mediterrán pezsgés, kuszaság és élettel teli hangulat. Mértékletességről itt szó sem lehet. A dombokon a megszokott déli közlekedési szabályok szerint hullámzik a forgalom. A piros lámpa nem jelent sokat, két nap alatt én is leszoktam arról, hogy figyelembe vegyem: ha jön autó, állj, ha nem, a gyalogos bárhol átkelhet az utcán, csak sietnie kell. A motorosok bátran használják a járdát, és az autósok sem bánják, hogy főleg más járművekkel és néhány bátor gyalogossal kell versenyezniük az előrejutásért.
A Vieux Port két oldalán rejtőzik a régi városmag, amely olyan hangulatot áraszt, mint egy mesebeli provence-i kisváros: szűk utcák kapaszkodnak fel az emelkedőkön és ereszkednek alá, homokszínű házak levendulaszínű zsalugáterekkel. Ha netalántán zöldre festették volna a zsalut, akkor is látszik, hogy levendulaszínt kevertek a festékbe. A házak provence-i színekben pompáznak, alázattal olvadva bele a tájba, a sziklás hegyek és levendulamezők árnyalataiba.
Sok téren található piac, az a valódi szabadtéri fajta, amely itthonról sajnos egyre inkább kiveszőben van, de itt mindennapos látvány. Gyümölcs, zöldség, fűszerek, ruhák - mindenféle árut találni. A piac környékén tömegek gyűlnek össze, állnak, ülnek, kávéznak és beszélgetnek. Az árusok és eladók, legyen szó boltról vagy piacról, barátságosak, és ha nem megy a francia, humorosan vagy éppen kedvesen reagálnak. Ez egy provence-i kisváros hangulata, nem egy szupermarketé.
De a kisvárosi miliő csak egy kis része a többmilliós Marseille-nek, és átlépve a képzeletbeli határt, a nagyvárosi látvány tárul elénk: ronda, színtelen emeletes házak, kirakatok és neonfények, egy-egy fa csupán a természet hírmondója. Kocsibűz és kifejezéstelen arcok. Bár a kisvárosi mag elbájoló, Marseille valódi arca mégis a nagyvárosi kép - és itt nem csak Marseille-ről, hanem bármely nagyvárosról van szó. Marseille ráadásul piszkos és tele van szeméttel. Nemcsak a piros lámpa figyelmen kívül hagyása a jellemző, de a köztéri kukák használata sem kötelező.
Marseille újabb arcát is megmutatja: ez a város Afrika európai oldala, ami teljesen illik hozzá, hiszen közel van az észak-afrikai partokhoz, és akik onnan Európába tartanak, könnyen ide érkeznek első lépésben. Arabok és afrikaiak ugyanúgy lakják a várost, mint a franciák, és ugyanannyi joguk van itt élni. Piacokat, bazárokat működtetnek, vagy éppen afrikai stílusú üzleteket nyitnak. A kultúrák vegyülnek, a bőrszínárnyalatok mintát rajzolnak a városképre.
A bevándorlók lakta negyedekbe (sajnos értsd: gettókba) nem látogatunk el; ez a titok maradhat a városé. Marseille-ben a közbiztonság hírhedten rossz, de a városközpontban maradva nem fenyeget veszély. A táskánkra persze figyelünk, mint bárhol máshol. Hallottam egy történetet, hogy egy látogatót érkezése után néhány héttel majdnem megtámadtak, de remélhetőleg az ilyen esetek kirívóak.
A taxi a régi kikötőben tett ki minket, ahonnan pont ráláttunk a domb tetején álló Notre Dame de la Garde templomra. Innen indulnak a Hop on buszok és a városnéző kisvonat is. Idő híján végül úgy döntöttünk, hogy a kikötő környékén maradunk, és a város ezen részét fedezzük fel. Nagyjából belőttük az irányt a katedrális felé, és csak nézelődtünk. Marseille-nek nagyon egyedi hangulata van: sok kis zegzugos utca, nem éppen nagy tisztasággal, de rengeteg graffitivel. A házfalak jelentős része festővászonként szolgál. Ezek azonban nem egyszerű falfirkák, hanem valódi művészi alkotások, amelyek nagyon megfogtak minket.
Útközben találtunk egy kis pékséget, ahol végre megkóstoltunk egy igazi francia croissant-t. Hogy valóban annyival finomabb-e, vagy csak a hangulat teszi, de teljesen el voltunk tőle ájulva. Egy másik pékségben pedig kekszeket árultak, ami önmagában nem különleges, de itt a bekevert nyers tésztát is árulták, mintha téli fagyi lenne. Meglepetésünkre nagyon finom volt.
Végül eljutottunk a katedrálisig is, amely monumentális épület, kívül-belül nagyon különleges. A katedrális lábánál egy hatalmas tér terül el, múzeumokkal és a tengerrel szegélyezve, ami különösen szép időben hangulatos. Innen vissza lehet sétálni a régi kikötő bejárata mentén arra a részre, ahonnan indultunk.
Sajnos újra feltámadt a szél, ezért úgy döntöttünk, hogy keresünk egy taxit és visszamegyünk inkább a hajóra. Marseille kellemes meglepetés volt, tetszett a város hangulata. Sok mindent nem tudtunk megnézni, és már csak a régi kikötőben is órákat lehetne eltölteni. Nagyon bízunk benne, hogy lesz még alkalmunk visszatérni és tovább felfedezni a várost. (2024)
Helyi lakosok - i.sz. fotója
V. Jancsi fotói
* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon
© Utikritika.hu. 2012.
Amerikai Egyesült Államok | Amszterdam | Argentína | Ausztrália | Ausztria | Bahama-szigetek | Balatonszéplak-felső | Bali | Barcelona | Berlin | Ciprus | Dominikai Köztársaság | Dubai | Egyiptom | Franciaország | Görögország | Hajóutak | Horvátország | Hongkong | India | Isztambul | Kanada | Kanári-szigetek | Kuba | Kvarner-öböl | London | Madrid | Malajzia | Maldív-szigetek | Mallorca | Mauritius | Málta | Mexikó | Nagy-Britannia | Németország | New York | Olaszország | Párizs | Portugália | Róma | Seychelle-szigetek | Sharm el-Sheik | Skócia | Spanyolország | Sri Lanka | Szingapúr | Thaiföld | Törökország | Toszkána | Tunézia | Vietnam | Zöld-foki Köztársaság
úti kritikus, 2017. 04. 24. 22:04
Szia Dávid!
Hirdetnek pincér állásokat Marseille térségében. Jellemzően elvárnak egy-két év tapasztalatot és angol tudást, ha nincs francia tudás. A fizu havi 1300 és 1700 euró között mozog. Teljesen változó és előre inkább kiszámíthatatlan, hogy borravalóból pluszban mennyi jöhet össze.
Csonka Dávid, 2017. 04. 24. 21:13
Szia azt szeretném kérdezni hogy magyarként ki költözve mire számithatok munka terén konkréten pincér munkára gondoltam