ÚTIKRITIKA.HU / Francia Riviéra








útikritikák


Francia Riviéra

Cote d'Azur - A Francia Riviéra dióhéjban | Tetszett & Nem tetszett | Vélemények | Szállásválasztás | Ajánlott hotelek | Strandok | Közlekedés | Étkezés | Vásárlás | Szórakozás | Közbiztonság | Látnivalók, programlehetőségek | További beszámolók| Fotóegyveleg

.

Éze - K. Erika fotója

Cote d'Azur - A Francia Riviéra dióhéjban

  • Augusztusban ne! Egyáltalán nem tanácsoljuk, hogy augusztusra időzítse a Cote d`Azur meglátogatását! Franciaországban ilyenkor veszik ki legtöbben a szabadságot és hatalmas tömegek árasztják el a Francia Riviérát. Tömegnyomor, csillagászati árak, forgalmi dugók, teltházas szálláshelyek. A július sem nyugis, akkor is telt ház van a Francia Riviérán, de nem olyan durva a helyzet, mint augusztusban.
  • Ajánlott utazási időpont: április és június első két hete között, valamint szeptembertől október közepéig.
  • Sok a programlehetőség: nizzai óváros, Chagall múzeum, stb.
  • A Cote d`Azur egyedisége, hogy a menő helyeken (Cannes, Monaco, Saint Tropez, Antibes) szemtanúja lehet az ember a felső- és a felső-középosztály magamutogató elitségének, pompázatosságának, és ez szórakoztató élmény.
  • Tiszta és szép kék a tenger, jól kiépítettek a strandok, zömében kavicsosak (Nizzánál egyértelműen). Homokos strand csak három településnél található: Villefranche-sur-Mer, Saint-Raphael és Beaulieu-sur-Mer. A víz viszonylag sekély, így hamar felmelegszik, de természetesen sose lesz olyan a hőmérséklete, mint a dél-mediterrán nyaralóhelyeken.
  • Lényegében a Marseille-től 20 kilométerre található Cassis városka és Menton (olasz határ) közötti, 180 kilométeres autós távolságú (kb. két órás út) partszakaszt jelenti a Cote d'Azur (ejtsd: kot dázűr, magyarul Azúrkék part). Menton felől a csúcs városok: Monte Carlo, Nizza, Antibes, St. Raphael, St.Tropez.
  • Monaco-ba nem szabad bemenni autóval, parkolás csaknem lehetetlen vagy méregdrága, vonattal kell odalátogatni. (Kommentelők alant ellenvéleményt formáltak.)
  • Érdemesebb egy kis településen jutányosan kivenni szállást és onnan kiindulva, csillagtúraszerűen bejárni a régiót, lehetőleg vonattal és nem autóval (Nizzában egy nap parkolás 30 euró).
  • Nyáron szinte biztosak lehetünk a jó időben és az ősz is kellemesen meleg, de a tavasz általában csapadékos, a tél pedig meglepően hideg. Az utóbbi években többször volt havazás is.
  • A Francia Riviérán élő helyiek sokkal barátságosabbak és vendégszeretőbbek, mint a párizsi honfitársaik.
  • Kiejtési segédlet: Saint Tropez (szan tropéj), Menton (manton), Antibes (Antíb), St Raphael (szán ráfáel), Nizza, mint Nice (franciásan: Nísz)
  • A Wizzair repül Nizzába. A városról külön tartalom ide kattintva látható.
  • A Francia riviérán Saint-Jean-Cap-Ferrat városban a legdrágábbak az ingatlanok. A villák árai 30 millió eurótól felfelé! Tágabb körben az ingatlanok  átlagos négyzetméter árai HUF-ban kifejezve: 13-23 millió között.  
  • Melyek a Francia riviéra legolcsóbb települései?: Menton, Juan les Pins, Cagnes sur Mer és Saint Raphael.


Nizzáról, Monacoról, Cannesról és Saint Tropezről külön aloldalakon adunk részletesebb információt.

Tetszett & Nem tetszett

Tetszett

  1. A tenger változó kékjei, a sokat sütő nap, a kevés eső
  2. Menő, legendás helyek, elegáns, érdekes emberek, nagyvilági élet, pazar kirakatok, Cannes szuper!
  3. A turista infrastruktúra kiválóan szervezett
  4. Közeli mesésen szép falvak (pl. Saorge és Lucéram), Provence közelsége
  5. Gasztronómiai csúcshelyek, a francia konyha pompázása, a nizzai saláta, a halak, a borok, a fenséges illatok
  6. Minden olyan szép, jóllétet sugárzó, nem egy szokványos nyaralóhely
  7. Szinte mindenki laza, lezser, disztingvált, pl. a nizzai Promenade des Anglais híres sétányon
  8. Változatos a természeti környezet
  9. Mindig lehet azért találni nyugisabb szegleteket
  10. Az egyik legszebb strand, a Plage Mala egy kis öböölben Cap d'Ail-ban, még ha kavicsos is, a másik elképesztően szép strand a Plage de Pampelone St. Tropez-nél, és még egy: Porquerolles partjai Hyére tájékán

Nem tetszett

  1. Akik ki nem állhatják a sznobságot, azokat talán idegesíteni fogja a sok rongyrázás, előkelősködés
  2. Baromi drága szinte minden (beülős helyen kóla 4 euró, sör 6 euró), főleg a menő városokban, Monaco méregdrága
  3. Nyáron a nyomasztó hőség
  4. Az útjelzéseken nehéz eligazodni
  5. Az olcsó hotelek nagyon spórolnak a szolgáltatásokon
  6. A nem franciákkal szemben kevésbé nyitottak, Cannes-ban sokan kifejezetten arrogánsak a külföldiekkel szemben (pl. a pincérek)
  7. A városi hotelek szobáiba beáradó utcai forgalmi zajok
  8. Városi parkolóhelyet találni
  9. Augusztusban Antibes strandja - pokoli embertőmeg 

Vélemények

"Tetszett:

  1. Fantasztikusan szép, a kék minden színében tündöklő tengerpartok látványa a mögöttük húzódó havas hegyvonulatokkal

  2. Felfedezni a Cote d’Azur könnyen bejárható, hangulatos mediterrán városait

  3. A Nizzából felszálló repülőgépek látványa a tenger felett

  4. Monaco közelsége, ahol megtapasztalhatjuk a mérhetetlen csillogást és pompát, bejárhatjuk a Forma-1-es pályát

  5. Cápát simogatni és hatalmas tengeri akváriumokat csodálni a monacói Oceanográfiai Múzeumban

  6. A Riviéra hosszú tengerpartján futó, kerékpározó, sportoló emberek

  7. Kavicsos (Nizza) és arany homokos tengerpartot (Antibes) is lehet találni, ki-ki kedvére válogathat

  8. Olcsó buszjegyek - egy 1,5 eurós buszjeggyel be lehet járni az egész Riviérát (egy buszjegy 74 percig érvényes, átszállással is)

  9. Az előszezonban nincsenek tömött strandok (mint nyáron), főként helyieket látni a tengerparton, ahogy családjaikkal pihennek, sétálnak

  10. Sokféle étterem található a strandok közelében, mindenki megtalálja az ízlésének megfelelőt

  11. Nizza 7 km hosszú tengerparti sétánya

  12. Antibes óvárosa, hangulatos sikátorai és a mellette húzódó hatalmas jachtkikötő

  13. Velo Bleu, bérelhető kerékpár a Nizza és Cagnes sur Mer körüli szakaszon, amivel könnyedén végigtekerhetünk a tengerparti sétányon

Nem tetszett:

  1. A buszok nem állnak meg a megállóban, csak ha integetéssel jelezzük, hogy fel szeretnénk szállni - erre egy helyi lakos hívta fel a figyelmünket, miután több busz is elhaladt lassítás nélkül a megálló mellett

  2. A tengerparttól beljebb eső főutak elhagyatottabbak, szemetesebbek, sokfelé törött autóalkatrészek hevernek az út mellett

  3. A tömegközlekedésen elsőre nehéz kiigazodni, nagyon sok járat közlekedik

  4. Kevesen beszélnek angolul, a legtöbb helyi csak franciául hajlandó megszólalni – ez főként a közlekedésnél okozott gondot, a buszvezetők ennek ellenére segítettek néha a kiigazodásban

  5. A kavicsos tengerparton mezítláb nehéz közlekedni (viszont a tengervíz szép tiszta)

  6. A Wifi nehézkesen működött a szállodában és a közterületeken is

  7. Szeles tengerpart (áprilisban), sőt az eső is többször eleredt

(Gabi)


"Az egyik legszebb fekvésű tengerpart Európában. Gyönyörű strandok, pálmafák, a háttérben a magas hegyek, festői falvak, hangulatos városok. Isteni péksütemények, sajtok, borok, friss halak, rákok. Egy sehol máshol nem tapasztalható életérzés, a vidéki báj keveredése a csillogással és a fényűzéssel. Amikor lepillantok Monte Carlora a magasból, vagy amikor végigautózok a nizzai, cannes-i tengerparton, kicsit olyan érzésem van, mintha Amerikában lennék. A nagyobb városok is emberléptékűek, barátságosak, hangulatosak.

Nekem Nizza a kedvencem, de nagyon szeretem Monte Carlot és Mentont is. Bár igazán azt élvezem, amikor a települések között autózva felfedezzük a szebbnél szebb kilátóhelyeket. Monacot és Villefranches-Sur-Mer-t mindenképp érdemes a magasból is megcsodálni! A parton futó panoráma út kitűnően alkalmas erre. A Nizza és Monaco közötti szakasz kimondottan látványos és hasonló a Cannes-ból Saint-Tropez-ba vezető út egy része is. Kár, hogy messze van. Az árak főszezonban nagyon magasak, így nem mindegy, hogy mikor megyünk és milyen szállást foglalunk. A strandok nem mindenhol olyan csábítóak, ahogy azt képzelné az ember. Ahol szebb a part, ott fizetni kell." (Gerda)


"Ne sajnálják az időt a városok és a hegyi falvak felfedezésére, mert megéri! Nyár elején még nincs akkora tömeg és rekkenő hőség sem; ilyenkor jókat lehet kirándulni. Érdemes autóval útra kelni és a nyaralást egy pár napos olasz vagy szlovén kirándulással összekötni. Az észak-olasz tóvidék vagy a Bledi-tó például jó választás lehet. Amint beérnek Franciaországba, térjenek le az autópályáról, mert a part menti út sokkal szebb helyeken vezet keresztül." (M.G)


"Ezeket igazán érdemes megnézi a Riviérán:

  1. Eze Village – egzotikus kaktuszkert a felhők között, tengerre néző panorámával

  2. Nizza – Fennocchio fagyizó a belvárosban: közel 100 féle fagyi a leglehetetlenebb ízekben – az ibolyásat és a kaktuszosat csak ajánlani tudjuk.

  3. Monaco – oceanográfiai múzeum hatalmas cápaakváriummal

  4. Grasse – Nemzetközi Parfümmúzeum, az illatok Mekkája

  5. Antibes – Picasso Múzeum

forrás

Szállásválasztás

A Francia Riviérára készülő utazónak érdemes néhány specifikus szempontot figyelembe vennie a szállásválasztásnál. A tengerparthoz viszonyított elhelyezkedés kulcsfontosságú, hiszen a közvetlen parti szállások jelentősen drágábbak, ugyanakkor a kilátás és a kényelem sokak számára megéri a felárat. A szezonalitás szintén meghatározó tényező, mivel a június és augusztus közötti főszezonban az árak akár kétszer-háromszor magasabbak lehetnek, mint elő- vagy utószezonban.
A közlekedési lehetőségek figyelembevétele azért fontos, mert a riviéra települései között kiváló vonatközlekedés működik, így nem feltétlenül szükséges a legdrágább városokban, mint Nice, Cannes vagy Monaco megszállni. Autóval érkezőknek különösen érdemes a parkolási lehetőségeket előre ellenőrizni, mivel sok szálláshelyen nincs saját parkoló, a közterületi parkolás pedig rendkívül költséges lehet a Riviérán.
A nyári hónapok forrósága miatt a klímaberendezés megléte szinte elengedhetetlen, csakúgy mint a mikroklíma és környék sajátosságainak figyelembevétele. A tengerparthoz közeli szállások párásabbak lehetnek, míg a domboldali szálláshelyek jobb kilátást és kellemesebb levegőt kínálhatnak. A közeli strandok jellege – kavicsos vagy homokos, fizetős vagy ingyenes – szintén befolyásolhatja a szállásválasztást. Végezetül érdemes figyelembe venni a helyi rendezvények, mint a Cannes-i Filmfesztivál vagy a Monacói Nagydíj időpontját, amikor az árak extrém magasra szökhetnek a térségben.

Ajánlott hotelek

jön

Strandok

A legszebb strandok:

  • Plage Mala (Cap d`Ail)
  • Plage les Buses (Roquebrune)
  • Theoule sur Mer (egy kilométerre Cannes-tól)
  • Cap Antibes
  • A Plage de Pampelone St. Tropeznél (a szépsége tekintetében világhíres)

Nincs sok homokos strand. Néhányat megemlítünk:

  • Les Issambres
  • Ste Maxime
  • Pici homokos strand az Agay-i öbölben (Saint-Raphael)
  • Port Fréjus (por frézsü) és Saint Raphael (szen ráfáel) között van egy hosszú, széles homokos strand

"A legszebb strandot Villefranches-Sur-Mer-ben láttam, de kristálytiszta a víz Cannes-nál is, ahol finom-homokos a part. Nizzában köves és általában zavarosabb, szemetesebb a víz, mint máshol. Saint-Tropez-nál a félsziget távolabbi részein vannak a fürdésre alkalmas helyek (pl. Pampelonne beach), de a jobb partszakaszok elzártak és/vagy fizetősek. A többi városra is az jellemző, hogy azokon a részeken, ahol a legszebb a víz, van büfé, nyugágyak és napernyők, ott fizetni kell a belépésért." (Gerda)


"A Cannes-i szabad strandokon (pl. Plage Macé) egy matrac nélküli napozóágy bérlése napernyővel egy napra 14 euróba kerül. Lehet csak ágyat vagy csak napernyőt bérelni, akkor az külön egyenként: 7 euró. Amúgy a Croisette partszakaszán négy strand található: A Plage du Casino, a Plage Macé közstrand, a Plage du Square Verdun és a Port Pal Beach. A Plage Macé nagy szabadstrand a Croisette nyugati részén terül el, amúgy két magánstrand között." (K.J., 2015)

Közlekedés

A nyári főszezonban a közutakon rendszeresek a szörnyű dugók, előfordul, hogy két település között (pl. St Tropez és Ste Maxime) 20 kilométeres távolságot egy-másfél óra alatt lehet csak megjárni. Viszont bérelt autó nélkül ez egyáltalán nem fog sikerülni.

"Bár Bécsből indul közvetlen repülőjárat is, én eddig minden alkalommal autóval mentem a Francia Riviérára. Legutóbb összekötöttük egy 2 éjszakás olaszországi pihenővel, melybe belefért Verona, Miláno, Como és Lugano meglátogatása is. Igaz, nagyon hosszú az út, de látványos, akár Szlovénián, akár Ausztrián keresztül indulunk el. A pályák kitűnő minőségűek, de drágák! Főleg az olasz szakaszon. Oda-vissza akár 150-200 euro díjjal is számolhatunk. A szlovén és az osztrák szakaszra matricát kell venni (a legrövidebb 1 hetes), mely a határ közeli benzinkutaknál beszerezhető. A továbbiakban fizetőkapuk vannak. Általában cédulát kell húzni, majd amikor letérünk a pályáról, vagy új szakasz kezdődik, ez alapján kell fizetni.

Autóval minden könnyen megközelíthető. Nizza és Cannes part menti főutcáján, az út szélén is lehet parkolni (fizető automaták vannak), de ha nincs hely, akkor – ahogy a többi település esetében nyílt parkolók vagy parkolóházak vannak. Monte Carloban a Casinonál lévő teremgarázsban érdemes letenni az autót, Saint-Tropezben pedig a kikötőt jelző táblát kell követni. A parkolás nem olcsó, de megéri kifizetni azt a pár eurót, mert így legalább biztonságban tudhatjuk a kocsit és nem kell kilométereket sem gyalogolnunk a látnivalókért." (Gerda)


A francia vonathálózat valóban jól kiépített, de a szervezettséggel kapcsolatban azért volna mit finomítani. Egyes állomásokon a vágányokat nemcsak betűkkel jelölik (például A-tól F-ig), hanem még szakaszokra is osztják – így előfordulhat, hogy az ember a „C vágány D szakaszán” várakozik. Ezt elsőre nem könnyű értelmezni, különösen, ha idegenként próbál eligazodni, és nem csoda, hogy sokan tanácstalanul nézelődnek, biztosan jó helyen állnak-e. Engem is több alkalommal megállítottak külföldi turisták, hogy segítséget kérjenek, mert nem voltak biztosak benne, melyik vágányról indul a vonat. A kijelzők ritkák és aprók, így ha az ember nem figyel nagyon tudatosan, könnyen lemaradhat vagy rossz helyre állhat.

A vonatra felszállva a helyzet nem javul: nincs semmilyen digitális kijelző, nincs automatikus tájékoztatás, az utasnak magának kell számolnia a megállókat, nehogy tovább utazzon a kelleténél. Ugyan a megállókat bemondják franciául, de ha valaki nem beszéli a nyelvet, ezzel sokra nem megy.

És akkor a személyzetről... A kalauzok hozzáállása gyakran kimondottan barátságtalan. Egy szombat reggelen például két vonat állt ugyanazon, F jelű vágánynál, és mivel az egyik Cannes felé tartott, odamentem megkérdezni, jó helyen vagyok-e. A válasz egy vállrándítás volt: „Az a C vágányról indul.” Csakhogy a kijelzőn ott szerepelt a megállók között Cannes is – végül persze a vonat megállt ott, ahogy sejtettem. Nem először fordult elő, hogy az információ hiányos vagy ellentmondásos volt, a személyzet pedig nem igazán segítőkész.

A jegyellenőrzés is meglehetősen esetleges. A peronokon nincsenek kapuk, senki sem ellenőrizte a jegyemet oda- vagy visszafelé. Ha valaki akarna, gond nélkül megtehetné az utat például Monaco és Cannes között jegy nélkül – úgy tűnt, ez senkit sem érdekelne igazán.

Étkezés

"Az éttermekben elsősorban salátákat, tésztákat, pizzát, tenger gyümölcseit lehet enni. Drágaság van. Mi a tavalyi évben 50 euro alatt sose úsztuk meg a vacsorát. Ebből hárman ettünk, fejenként egy egyszerűbb fogást, általában salátát vagy tésztát tengeri herkentyűkkel és 1-1 üveg vízzel. Reggelire érdemes a helyiek példáját követve friss péksüteményeket vásárolni. Ropogós baguettet minden szupermarketben is lehet kapni. Számomra meglepő volt, hogy a városközpontokban és a parton szinte sehol nem találtunk igazi pékséget, így a tradicionális croissantból és a mennyei francia édességből a macaroonból is csak egyszer tudtunk enni. Vacsora vagy ebéd gyanánt érdemes a baguette mellé néhány Camambert-jellgű sajtot is végig kóstolni esetleg egy üveg zamatos borral kísérve.

Jó tudni, hogy az éttermek a déli dömping után csak az esti órákban kezdenek megtelni, addig áltálában a konyha zárva tart. Így hiába éhezünk meg mondjuk délután 5 körül, a pincér jót fog rajtunk mosolyogni és visszaküld a partra napozni. Az étlapot sok helyen csak franciául hozzák ki, de ha szépen kérjük és türelmesen végighallgatjuk a morgolódást, hogy miért nem beszéljük az ő nyelvüket, akkor előbb-utóbb elénk varázsolnak egy angol vagy egy német nyelvű menüt is." (Gerda)


"Nizza konyhája olyan, mint a történelme: egy mediterrán katlan, amiben együtt forr múlt és jelen, francia (főleg Provence) és olasz (Piedmont, Ligúria) régiók ízei, de egzotikus lendületet adnak a helyi gasztronómiának a volt francia gyarmatokról, különösen Marokkóból és Algériából bevándorlók is. A fő fehérjeforrás természetesen az, ami a tengerből jön (tengeri keszeg, tengeri sün, kagyló, szardella), ahogy a nizzai mondás tartja: „A hal a tengerben születik és olajban leli halálát”.

Az óváros girbegurba utcáin rejlő helyi erők éttermeiben – akik szeretik hangsúlyozni „tüzes, latin vérüket” – az olasz gyökerek miatt megtaláljuk a „gelatót”, a „pizzát”, a „soccát” (genovai eredetű, csicseriborsó-lisztből készült palacsinta), és a „raviolit” is, persze nizzai interpretációban: az autentikus ízeket keresők a „spécialités niçoises”, „cuisine nissard”, „nissa socca” feliratokat figyeljék az óvárosban (Vieux Nice). A hal mellett a másik kedvelt húsféle a Sisteron völgyeiből érkező juh; gyümölcs, zöldség, zöld fűszerek szempontjából pedig természetesen a provence-i stílus dívik, ezt demonstráljuk most egy mesés „ratatouille tésztasalátán”." forrás

Vásárlás

Szórakozás

Közbiztonság

  • A térségben a legrosszabb közbiztonság Nizzában van. Éjszaka a szórakozó negyedek táján előfordulnak kötekedő fickók, jellemzően észak-afrikaiak. A rendőrség a konfliktusok esetén nem mindig tanúsít kellő aktivitást.
  • A városok közötti vonatokon a késő esti órákban alig van utas, és ilyenkor kellemetlen helyzetbe kerülhet az ember, ha felbukkan egy rossz arcú társaság.
  • Nizzában a forgalmasabb helyeken zsebtolvajok szorgoskodnak. Különösen azokat kell figyelni, akik "véletlenül" összeütköznek az emberrel a vonaton, a buszon vagy tömeges utcarészeken.
  • Az őrizetlen parkolókban hagyott autókban semmi kívülről látható értéket sem szabad hagyni.

Ahogy kiléptünk az utcára, egy fiatal férfi utánunk szólt és mutogatott valamit. Először nem tudtuk, mire akar figyelmeztetni, de gyorsan kiderült: észrevette, hogy a telefonom kilóg a táskámból, és óvatosságra intett, nehogy ellopják. Meglepett a gesztusa, mert ritkán találkozom ennyire közvetlen és segítőkész idegenekkel utazásaim során – különösen egy nagyvárosban, ráadásul Franciaországban. De lám, ilyen is előfordul! (Nizza, 2024)

Látnivalók, programlehetőségek

Cannes

Le Suquet – Cannes óvárosa

Cannes szívében, a Chevalier-domb oldalában található a város történelmi negyede, amely egykor halászfalu volt. Az autómentes, romantikusan kanyargó kis utcák és színes házak között sétálva egyre szebb panoráma tárul elénk, ahogy a domb tetejére érünk. Itt található az óváros ikonikus temploma, az Église du Suquet, valamint a 11. századi Tour du Mont Chevalier őrtorony, amelynek kilátójából lenyűgöző kilátás nyílik az öbölre és az óváros alsó részére. Le Suquet városrész a Rue d'Antibes bevásárlóutcáig terjed, ahol ma már luxusmárkák és népszerű divatláncok üzletei váltják egymást.

Ha helyi különlegességeket keres, érdemes ellátogatni a Rue d'Antibes-on található Fragonard üzletbe, ahol a közeli Grasse-ból származó provence-i kozmetikumok, illatszerek és dekorációs tárgyak széles választékát találja.

Vieux Port – Cannes régi kikötője

A Le Suquet alatt elhelyezkedő, Port Cannes I néven is ismert régi kikötő ma is használatban van, és ideális hely arra, hogy egy sétát téve visszarepüljünk az időben. Innen könnyen elképzelhetjük, milyen lehetett Cannes a 19. század közepén, amikor a kikötőt megépítették és a várost elérte a Párizs – Lyon – Földközi-tenger vasútvonal. Ez az időszak alapozta meg Cannes és a Francia Riviéra nemzetközi népszerűségét. A legnagyobb luxusjachtokat azonban nem itt találja, hanem az öböl másik végén lévő modern kikötőkben, ahol a híres La Croisette sétány véget ér.

Monte Carloban, azaz Monacoban

Monacoról külön fejezetben írunk: https://utikritika.hu/franciaorszag/francia_riviera/monaco


Nizzában

Érdemes még megnézni ezeket:

  • Frejus óvárosa a római arénával
  • St. Raphael sugárútja
  • az Esterel-hegy St. Raphael és Cannes között
  • Moustiers és a Ste. Croix-tó

"Mentonban (ejtsd manton) mindenképpen fel kell sétálni a kikötő mellett futó várfalra, mert a végéből lenyűgöző a rálátás a városra és a környező hegyekre. A központban is érdemes tenni egy sétát, mert nagyon hangulatos. Monte Carloban a Casino alatt lévő parkban tegyenek egy sétát. Innen nyílik az egyik legjobb rálátás a városra és a hercegi palotára. Keressék meg a Vasarely mozaikot is! A Casinot belül is meg lehet nézni, de ha nagy a tömeg, akkor csak bizonyos időpontokban engedik be az embereket. És ez egy bájos hegyi falu Monaco és Nizza között. A lábánál lévő parfümgyárba is megéri benézni némi szuvenírért.


Cannesban mindenki a híres Filmfesztiválnak otthont adó épületre kíváncsi. A lépcsőkre terített vörös szőnyegen lesétálva mi is kiélvezhetjük egy pillanatra a hírességeknek kijáró figyelmet, ugyanis biztos, hogy számos vaku kereszttűzébe kerülünk – még ha nem is profi fotósokéba, hanem amatőr, ám annál lelkesebb a világ minden részéről idevetődött családtagokéba.

Parkolni az alatta lévő teremgarázsban lehet. A szomszédos jachtkikötő, pedig bőven felér a Saint-Tropez-ivel. Saint Tropez-ben kevés a látnivaló, elsősorban a hely hírneve a vonzó. A nyüzsgő kikötő főleg naplemente előtt hangulatos. Az idelátogatók többsége a Louis de Funès filmekből jól ismert csendőrség, a Gendarmerie épületéhez is elzarándokol, legalább egy fotó kedvért. Jó, ha lélekben előre felkészülünk, hogy a híres településen csak a kirakatok és a jachtok csillognak. Maga Saint-Tropez egy csendes halászfalu, ami hosszú autóútra van Nizzától, főleg ha a látványos tengerparti utat választjuk." (Gerda)

További beszámolók

Villa Ephrussi de Rothschild – Saint-Jean-Capp-Ferrat

Nizzai utazásunk megtervezésekor tűnt fel a térképen számunkra egy kis félsziget a város mellett, ahol egy gyönyörű villára találtunk. Kicsit utána nézve biztos voltam benne, hogy ez a látnivaló bekerül majd a programba. Építészetileg is felcsigázott a villa és amikor láttam képeket az ezt körülölelő kertről nem volt bennem kétség, hogy nem szabad kihagyni, ha már arra járunk. A Villa Ephrussi-ban 2022. decemberében jártunk. Nizza központjából kb.35 perces buszozással jutottunk el. A városban is használható 10 utazásra szóló bérlet ide is érvényes volt.
A buszmegállótól rövid sétával már meg is érkeztünk a villához. Gyönyörű rózsaszín épület fogadott minket és pazar kilátás a tengerre. Buja mediterrán növények szegélyezik az utat a bejáratig. Szikrázó napsütés tette még fantasztikusabbá az itt töltött időt. Hihetetlen volt számunkra decemberben látni a színpompás virágokat, az élénken zöldellő füvet és növényeket. A villa kertjét szebbnél szebb szökőkutak, csobogók tarkítják, melyek időnként zenei aláfestést is kapnak. Több különböző stílusú kert övezi a főkertet (provance-i kert, rózsakert, egzotikus kert, firenzei kert, japán kert, spanyol kert, lapidáris kert, francia kert), igazán izgalmas egyikből a másikba keveredni. Mindemellett fantasztikus a kilátás a tengerre a félsziget bármely oldalát is közelítjük meg. A villa belül is pazar. Tágas terek és nagy ablakok jellemzik, ahol bátran áramlik be a fény és szinte minden irányból lehet gyönyörködni a tenger látványában. Nem véletlen, hogy Beatrice de Rothschild bárónő beleszeretett ebbe a területbe és ezt választotta egy álomvilla megépítésének. (1907-1912 között építették)📸


Ez a bájos kis középkori városka a Côte d’Azur-ön, félúton Monaco és Nizza között fekszik. Egy körülbelül 400 méter magas hegy tetején épült, amelyet girbegurba, szűk utcácskák szelnek át felfelé, míg a csúcson egy botanikus kert várja a látogatókat, tele kaktuszokkal. Az egészet egy középkori várrom koronázza meg. Ha nem lenne ennyire lenyűgöző, talán giccsesnek tűnne – sőt, valójában így is az. De mégis igazi és varázslatos.

Néhány útikönyv kissé fanyalogva említi, mondván, hogy nincsenek itt jelentős kulturális emlékek, múzeumok vagy különleges látnivalók. A turisták dolga mindössze annyi, hogy bebarangolják az összes kis utcát, és átadják magukat a hely atmoszférájának. A hangulat vitathatatlan: az utcák annyira szűkek, hogy egy autó el sem férne, és a meredekségük sem éppen barátságos.

Boltból nincs hiány, és bár a kínálat jelentős része a turistákat célozza, sokak szerint a szuvenírgiccs és a bóvli is képviselteti magát. Az viszont tagadhatatlan, hogy érezhető a közeli Grasse hatása – a város, amelyet a parfümök fővárosaként emlegetnek. Ennek eredményeként számos csábító parfüméria található itt, ahol nem a jól ismert márkák illatai sorakoznak, hanem egyszerűbb, alig kevert kölnik. Ez annak köszönhető, hogy Provence ezen régiójában állítják elő a parfümipar számára azokat a növényi kivonatokat, amelyek a híres illatok alapjául szolgálnak.



Marseilletől egészen Monacóig bejártuk az egész Riviérát. Leginkább a part mentén megbúvó, bájos kis falvakat fedeztük fel, vagy épp a Gorges du Verdon lenyűgöző kanyarulatai között barangoltunk. Érdekes módon Cannes-t és Nizzát érintettük a legfelületesebben – valamiért kevésbé vonzottak, mint a többi hely. Cannes-ban csak a tengerparti Croisette sétányig jutottunk, Nizzában pedig a híres Promenade des Anglais-ig. A tengerparton egyébként sem időztünk sokat, mert mindig úton voltunk – egyikünk sem az a klasszikus napozós típus.

Nizza nekünk jobban tetszett, főként az olaszok által alapított óvárosa és tágas terei miatt. Ez egyébként Franciaország ötödik legnagyobb városa. Cannes viszont szinte egész évben pezseg: rengeteg fesztivál, kiállítás és konferencia vonzza ide a látogatókat, miközben turisták hada lepi el a várost. A Croisette mentén sorakozó luxushotelekben 500 euró alatt szobát találni szinte lehetetlen, de még a beljebb eső sétálóutcákon is jellemzően 250 euró körül alakulnak az árak.

Sétálás közben több orosz és angol szót hallottunk, mint franciát. A számtalan hangulatos kis kávézó és pékség mellett leginkább méregdrága dizájnerboltok sorakoznak. A Côte d’Azur ezen része alapvetően a tehetős nyugdíjasok kedvelt célpontja, nem pedig a családosoké – ennek megfelelően a gyerekbarát szolgáltatások sem jellemzőek, játszóterekből például alig akad néhány. Így maradt a kavicsos part, ami nekünk épp megfelelt.


Nizza és a Côte d’Azur éghajlatát jelentősen befolyásolják a helyi adottságok, ennek köszönhető például, hogy a tél itt jóval enyhébb, mint a tőle mintegy 300 kilométerrel délebbre fekvő Madridban. Északról a Provence-i Alpok – pontosabban az Alpok nyugati láncához tartozó Tengeri-Alpok – veszi körül a várost, amelyek természetes akadályt képeznek a hideg légtömegek számára, így mérsékelve a hőmérsékletcsökkenést. Emellett a tenger hatalmas víztömege is kiegyensúlyozó hatással bír: a felső 2-300 méteres rétege még a leghidegebb hónapokban sem hűl 12-13 Celsius-fok alá, ami télen enyhíti a lehűlést, nyáron pedig csökkenti a forróságot.

A Provence-Alpes-Côte d’Azur régió Franciaország legnaposabb vidéke, itt a legmagasabb a napsütéses órák száma, így Nizza méltán viselheti a „napfény városa” címet. Az itteni értékek jelentősen meghaladják azokat, amelyeket Magyarországon mérünk: még a legkevésbé napos decemberi és januári hónapokban is háromszor annyit süt a nap, mint Budapesten. A nappali órák száma (tehát a napkeltétől napnyugtáig eltelt idő) azonban nem tér el jelentősen. Nyáron is több napsütésre lehet számítani, júliusban például Nizzában átlagosan 2,5 órával hosszabb ideig süt a nap, mint a magyar fővárosban.

A hőmérséklet tekintetében a téli hónapok feltűnően enyhébbek, míg tavasztól nyár közepéig a budapesti és nizzai hőmérsékleti adatok nagyjából megegyeznek. A legalacsonyabb átlaghőmérséklet ritkán süllyed 10 fok alá, így télen nincs szükség vastag kabátra, sálra és sapkára – ezt mi is megtapasztaltuk. A kellemes, enyhe időjárás miatt Nizza kiváló úti cél egy kis korai „tavaszolásra”, hiszen ilyenkor a városnézés és a napfény élvezete is kellemesebb. Január végén is előfordulhat, hogy egy szál pólóban lehet sétálni a déli órákban, ha az időjárás kegyes és nincsenek felhők – bár egy vékony pulóver vagy tavaszi kabát azért legtöbbször jól jön.

Aki strandolást is tervez, inkább a nyári hónapokat válassza, mivel a tengervíz csak júniusra melegszik tartósan 20 fok fölé. A bátrabbak már májusban is megmártózhatnak, de aki szeretné elkerülni a főszezoni árakat, érdemes az őszi hónapokra időzíteni az utazást. Az egész nyáron át tartó napsütés ugyanis biztosítja, hogy a víz még kellemes fürdőhőmérsékletű marad.



A francia Riviéra népszerűsége a 19. század közepe óta töretlen. Az angol arisztokrácia, élén Viktória királynővel, fedezte fel először Nizza és környéke enyhe, a ködös Angliához képest paradicsomi klímáját. Azóta is folyamatosan érkeznek ide a tehetős turisták, évszaktól függetlenül.

A régió mindig is vonzotta a hírességeket és milliárdosokat. Brad Pitt és Angelina Jolie egykor itt vásárolták meg közös birtokukat, egy lenyűgöző kastélyt, amely azóta több jogi vita tárgya lett, miután kapcsolatuk véget ért. Roman Abramovics szintén a Riviérán fektetett be ingatlanba: egy tengerre néző, több tízmilliárd forint értékű kastélyt vásárolt, amelyhez hatalmas birtok és több tucat kertész által gondozott park tartozik.

A Côte d’Azur különlegessége, hogy luxus és pompa mindenhol jelen van. Cannes, Monte-Carlo, Saint-Tropez és Antibes utcáin sétálva bárki szemtanúja lehet a felső tízezer látványos életmódjának, a fényűző autóknak, jachtoknak és grandiózus villáknak. Ez a magamutogató elegancia ugyanakkor sajátos hangulatot is teremt – amelyet vagy imádni, vagy épp elkerülni lehet, de közömbösen aligha lehet elmenni mellette.

Fotóegyveleg

Toulon véroskában - S. R.  fotója

Antibes - Aji fotója

Saint-Tropez - Aji fotója

Nizza - F. J. fotója

Vissza az elejére


Jemen_info3

1970. 01. 01. 01:00 |

Földrajz | Időjárás | Történelem | Manapság | A jemeniek | Turista etikett | Jemeni konyha | Fotóegyveleg

Easy rider - Elter Karcsi fotója

Földrajz

Jemen földrajza változatos és összetett, amely öt fő régióra osztható:

Parti síkság: A Tihamah parti síkság alacsonyan fekvő, lapos terület, amelynek egyes részei nagyon termékenyek a hegyekből lefolyó patakok miatt. A Föld legforróbb helyei közé tartozik Tihamah. A legtöbb település a part mentén található, mert a sós tengeri levegő enyhíti a hőség hatását.

Nyugati hegységek: A parti síkság hirtelen véget ér a nyugati hegységnél, ahol az Afrikából érkező monszunesők a Vörös-tengeren áthaladva felerősödnek, és a hegyek csipkézett csúcsai által megakadályozva kicsapódnak. A nyugati hegység egyes részei, különösen Ibb és Ta'izz, esőerdőkre jellemző csapadékmennyiséget kapnak, ami termékeny földet biztosít kávé, qat, búza és cirok termesztéséhez. A hegyek itt hosszú emelkedőkkel rendelkeznek; legtöbbjük 600 m-ről 2,135-3,050 m magasságig emelkedik. Jelentős csúcsok közé tartozik a Jabal Sumarah, Jabal Ba'dan, Jabal Sabir és Jabal Ad Dukayik, mind körülbelül 3,000 m magasak.

Középső hegységek: Ez inkább egy fennsík, dombos területekkel a tetején, mert a hegyek kevésbé csipkézettek és kevesebb csapadékot kapnak, mivel a legtöbb eső a nyugati hegységben hullik le. Az Arab-félsziget legmagasabb hegyei itt találhatók, beleértve a legendás Jabal an Nabi Shu'ayb-ot a főváros, Sana'a közelében, amely körülbelül 3,660 m  magasságban fekszik. A középső hegységek egyes részei rendkívül termékenyek, mint például Dhamar környéke, és a középső hegységek hőmérséklete is szélsőséges. A napi hőmérsékleti ingadozások a legnagyobbak a világon, nappali csúcshőmérséklet körülbelül 26-27 C, míg éjszaka fagypont alá süllyedhet. A középső hegységek nagy része, a hegyeket kivéve, 2,000-2,440 m magasságban található.

Központi fennsík: A középső hegységek fokozatos lejtése után egy 915-1,525 m magasságú fennsíkra érkezik, amelyet völgyek és wadik, vagyis patakok szelnek át. Ez a terep nem olyan durva, mint a középső vagy nyugati hegység, de a növényzet csak a völgyekben vagy a wadik közelében lehetséges, mert ezek sok öntözővizet biztosítanak a csapadékból, amely csak a távoli területeken fordul elő. Villámárvizek nagyon gyakoriak. Ez a fennsík Shabwah-tól Hadhramauton és Al Mahrán keresztül Dhofarig terjed Ománban, amelyet sok jemeni Nagy-Jemen részének tekint, nem is beszélve Najranról, Jizanról és Asirról Szaúd-Arábiában.

Sivatag: A Rub Al-Khali, azaz az Üres Negyed, a világ legveszélyesebb sivataga és a legnagyobb homoktenger, Északkelet-Jemenben, Délkelet-Szaúd-Arábiában és Északnyugat-Ománban található. Évekig egyáltalán nem esik eső, és szinte nincs növényzet. A hőmérséklet elérheti a 61°C-ot. 

Sokotra - sárkányfa - Ohotin Viktor fotója

Időjárás és éghajlat

Az ország klímája száraz és forró, a csapadék mennyisége a domborzati viszonyoknak megfelelően változik. A tengerparti sávban ehhez magas páratartalom is társul. A belső területeken meglehetősen nagy a napi hőingadozás: éjjel nem ritka a fagypont körüli hőmérséklet, miközben nappali hőmérséklet általában 30 °C körüli.

Történelem

Dél-Arábia és Jemen modernkori története 1918-ban kezdődött, amikor Jemen elnyerte függetlenségét az Ottomán Birodalomtól. 1918 és 1962 között a Hammaddin család uralta monarchiáként. Észak-Jemen 1962-ben vált köztársasággá. Dél-Jemen viszont csak 1967-ben vált függetlenné a britektől. 1970-től Dél-Jemen kommunista kormányzati rendszert honosított meg. 

A két ország 1990-ben egyesült Jemeni Köztársaságként.

Részletes:

Jemen régóta a kultúrák kereszteződésében létezik, Dél-Arábiában való elhelyezkedésének köszönhetően kapcsolódik a Közel-Kelet legősibb civilizációs központjaihoz. A Kr. e. 12. század és a 6. század között a minaeai, sabaei, hadramauti, qatabani, ausani és himjarita királyságok része volt, amelyek ellenőrizték a jövedelmező fűszerkereskedelmet, majd etióp és perzsa uralom alá került. A 6. században a himjarita király, Abu-Karib Assad áttért a zsidó hitre. A 7. században az iszlám kalifák kezdték meg az ellenőrzés kiterjesztését a területre. A kalifátus felbomlása után Dél-Arábiát számos dinasztia irányította, amelyek részben vagy egészben uralták Dél-Arábiát. Perzsa eredetű imámok időszakosan 160 évig uralkodtak Jemenben, teokratikus politikai struktúrát hozva létre, amely a modern időkig fennmaradt.

Az egyiptomi szunnita kalifák a 11. század során Jemén nagy részét elfoglalták. A 16. századra, majd ismét a 19. századra Jemen az Oszmán Birodalom része lett, és egyes időszakokban az imámok egész Jemen felett gyakorolták az irányítást.

Dél-Arábia és Jemen modern történelme 1918-ban kezdődött, amikor Jemen függetlenné vált az Oszmán Birodalomtól. 1918 és 1962 között Jemen a Hamidaddin család által uralt monarchia volt. Észak-Jemen 1962-ben köztársasággá vált, de csak 1967-ben vonult ki a Brit Birodalom, amely a 19. században védelmi övezetet alakított ki Áden dél-arábiai kikötője körül, és létrejött Dél-Jemen. 1970-ben a déli kormány névlegesen kommunista kormányrendszert fogadott el. A két ország 1990. május 22-én egyesült Jemen Köztársaság néven.

Az egyesülés azonban nem vezetett békéhez. Az USS Cole nevű amerikai hadihajót 2000-ben megtámadta az Al-Káida Ádenben, miközben üzemanyagot vett fel. Azóta az Arab-félszigeti Al-Káida megerősödött az országban, és az Egyesült Államok válaszul többször támadott jemeni célpontokat drónokkal. A hosszú ideig tartó diktátor, Ali Abdullah Szaleh kormánya az arab tavaszhoz kapcsolódó drámai tiltakozások közepette bukott meg 2012-ben, de utódja, Abd Rabbu Manszúr Hadi korábbi alelnök alig sietett a tüntetők által követelt reformok bevezetésével, és a síita húszik milíciája 2015 februárjában átvette a kormány irányítását. A szunnita arab kormányok, különösen Szaúd-Arábia, közel álltak Szalehhez és Hadihoz, és ellenzik a síita uralmat ebben az arab országban. Egy szunnita iszlamista koalíciót, az Al-Islahot támogatják a húszi erők elleni polgárháborúban, és brutális bombázási kampányt vezettek, amely jelentősen károsította az ország infrastruktúráját

Manapság

6,8 millió jemenit azonnali éhezés fenyeget, további 10,2 millió jemeni van válságban, vagyis gyakorlatilag már ők is éheznek, csak az életük nincs veszélyben. Közvetlen veszélyben. Még.
Ez összesen 17 millió ember, Jemen teljes, 28 milliós népességének több mint 60 százaléka.

Az éhínség Jemen két legnépesebb kormányzóságában, a népesség negyedének otthont adó Taiz és Hodeidah kormányzóságokban a legfenyegetőbb. Ebben a két tartományban zajlik legintenzívebben a háború.

A helyzetet nem egyszerű megoldani, mert abban nagyon nagy szerepet játszik az országban évek óta dúló, mostanra nemzetközi konfliktussá, jelző nélküli háborúvá szélesedő polgárháború. (2017)

"A statisztikák szerint a jemeni nők hetven százaléka analfabéta, a legtöbb lány az általános iskolát sem fejezi be, mivel a szülőknek általában csak egy gyermek taníttatására van pénzük, azt pedig fiúkra költik. Bár ma már a Szanaai Egyetemre járóknak körülbelül 50 százaléka nő, tanulmányaik befejeztével a legtöbbjük nem talál munkát.

Az országban nagyon gyakori a gyerekházasság, a nyomorgó szülőknek sokszor anyagilag is megéri férjhez adni kilenc-tíz éves lányaikat. Jemenben egyébként korábban már érvényben volt egy törvény, amely megtiltotta a 15 évesnél fiatalabbak kiházasítását, ám a parlament a kilencvenes években ezt a szabályozást eltörölte, arra hivatkozva, hogy a szülőknek jogukban áll akkor férjhez adni lányaikat, amikor csak akarják. A jemeni szociális minisztérium adatai szerint 2010-ben minden negyedik menyasszony még nem töltötte be a 15. évét, amikor megköttetett a házasság.

Jemenben a férj és feleség kapcsolatát nagyon szigorú törvények szabályozzák: a többi között a nőknek még a házat sem szabad elhagyniuk a férjük engedélye nélkül, a házaséletet szabályozó passzus pedig megengedi a házasságon belüli nemi erőszakot.

Egy jemeni nőnek a "nemek" körül forog az élete. Nem kerékpározhatnak, nem maradhatnak ki sokáig a barátokkal, nem beszélgethetnek a politikáról vagy vallásról, nem halogathatják a férjhez menést, nem válhatnak el, nem járhatnak fedetlen hajjal, nem tanulhatnak tovább, nem utazhatnak egyedül, és nem lehetnek férfi barátaik. Csupán azért, mert nőnek születtek.

Sokan talán nem is hallottak még Jemenről, vagy valami távoli, talán nem is valóságos vidéknek gondolják. Pedig Jemen létezik. Egy csodálatos és titokzatos szépségű ország, amit a háttérben diktatórikus hatalmak irányítanak.

Ezt a helyet olyanok irányítják, akik háborút szítanak, vallási konfliktusokat és politikai nyugtalanságokat okoznak. A szunnita és síita vallási konfliktusok és a korrupt vezetők tönkreteszik a jemeniek életét, gazdaságát. (2016)" forrás

A jemeniek

Előfordulhat, hogy azt gondolnád, Jemen az egyik etnikailag homogénebb ország a Közel-Keleten, ha csupán azt tudnád, hogy a lakosság közel 100%-a arabnak vallja magát. Azonban sok jemeni erősen kötődik helyi, szektás és törzsi identitásához, és a politikai különbségek is mélyek, ami gyakran vitatott és néha erőszakos sokszínűséget eredményez.

A jemeni emberek jellemző tulajdonságai, szokásai, hagyományai és társadalmi berendezkedése sokrétű és összetett, mélyen gyökerezik a történelmi és kulturális hagyományaikban. Íme néhány jellemző vonás:
Társadalmi és kulturális jellemzők:

Vendégszeretet: A jemeni emberek híresek a vendégszeretetükről. Az idegenek meghívása otthonukba és megvendégelése gyakori és elvárt viselkedés. A vendégszeretetet vallási és kulturális kötelességként is kezelik.

Család: A család központi szerepet játszik a jemeni társadalomban. A nagycsaládok gyakran együtt élnek, és a családi kötelékek nagyon erősek. Az idősebb családtagok tisztelete különösen fontos.

Törzsi azonosságtudat: A jemeni társadalom jelentős részét a törzsi hovatartozás határozza meg. A törzsek közötti kapcsolatok és az ezekhez fűződő identitás nagy befolyással bír a mindennapi életre és a politikai helyzetre is.
Vallási és kulturális szokások:

Vallás: Az iszlám, különösen a szunnita és síita ágazatok, mélyen áthatja a jemeni élet minden aspektusát. A vallás nemcsak a spirituális életben, hanem a társadalmi normákban és törvényekben is központi szerepet játszik.

Qat: A qat rágása társadalmi szokás, amely a nap jelentős részét kitölti. A qat rágása közösségi tevékenység, amely során az emberek összegyűlnek, beszélgetnek és üzleteket kötnek.
Női egyenjogúság:

Nők helyzete: A jemeni nők helyzete nagymértékben függ a lakóhelyüktől és a helyi kulturális normáktól. A városi területeken a nők számára több lehetőség nyílik az oktatásra és a munkavállalásra, míg a vidéki területeken a hagyományos nemi szerepek és a korlátozások erősebbek lehetnek. A nők jogai és lehetőségei jelentősen korlátozottak, és a női egyenjogúság kérdése komoly kihívásokkal néz szembe.
Idősek tisztelete:

Idősek tisztelete: Az idősebbek tisztelete és megbecsülése mélyen beágyazódott a jemeni kultúrába. Az idősebb családtagok iránti tisztelet megnyilvánul a mindennapi életben, a döntéshozatalban és a családi tanácskozásokban.
Vérmérséklet és viselkedés:

Vérmérséklet: A jemeni emberek általában barátságosak és vendégszeretőek, de a kulturális és törzsi hagyományok miatt a viselkedésük és hozzáállásuk változhat. A tisztelet és az udvariasság alapvető elvárás, különösen az idősebbekkel és a vendégekkel szemben.

Konfliktuskezelés: A törzsi hagyományok és a törzsi igazságszolgáltatás még mindig jelentős szerepet játszanak a konfliktusok megoldásában, bár a modern jogrendszer is érvényben van.
Ünnepek és hagyományok:

Hagyományos öltözet: A hagyományos jemeni öltözetek, mint például a férfiak által viselt „jambiya” (görbe tőr) és a nők által viselt „abaya” (hosszú köpeny), még mindig gyakoriak és a kulturális identitás fontos részét képezik.

Ünnepek: Az iszlám vallási ünnepek, mint az Eid al-Fitr és az Eid al-Adha, kiemelkedő fontossággal bírnak. Ezek az ünnepek családi összejövetelekkel, közös étkezésekkel és imákkal járnak.

arcok és arctalanok - b.a. fotója

Szana-i boltosok - Elter Karcsi fotója

Ünnepi ruhában - Elter fotója

Turista etikett

Jemenben a turistának fokozott elővigyázatosságot kell tanúsítania. A viselkedésben és főleg az öltözködésben alkalmazkodni kell a helyi szokásokhoz és hagyományokhoz. Ennek megfelelően a nők részére ajánlott a zárt ruhák viselése, a mélyen dekoltált, hátat, vállakat szabadon hagyó, lenge öltözékek viselése egyáltalán nem ajánlott!

Kerülendő dolgok

Bizonyos dolgokat kerülni kell, mert helytelenítéssel találkozhatnak, és ezeket mindenképpen érdemes elkerülni a tartózkodás során.

Politika

Kerüld az Egyesült Államokról való beszélgetést — sok jemeni úgy érzi, hogy az USA „beleavatkozik” az ország ügyeibe, és több kárt okozott, mint hasznot.
Kerüld Izrael témáját — akárcsak az arab világ többi részén, sok jemeni negatív érzéseket táplál Izraellel szemben.

Vallás

Az iszlám Jemen államvallása, és minden jemeni életében fontos szerepet játszik. Akárcsak az arab világ többi részén, a vallás kényes téma. Mindig érzékenyen és tisztelettel közelítsd meg a vallási kérdéseket.

Vallási helyek látogatásakor viselkedj és öltözködj megfelelően. Néhány mecsetbe nem léphetnek be nem muszlimok. Ha nem vagy biztos, kérdezz.
Ramadán idején tartózkodj a nyilvános evéstől, ivástól, dohányzástól és rágástól. Ennek elmulasztása rendkívül tiszteletlennek számít.
Ne kritizáld vagy beszélj rosszul az iszlámról; Jemenben szigorú blaszfémiatörvények vannak.
Ne beszélj vallásról agnosztikus nézőpontból; ezt teljesen értetlenül fogadják.
Kerüld a térítéssel kapcsolatos bármilyen utalást; az áttérés Jemenben bűncselekmény.

Egyéb

Ez egy muszlim ország. Légy érzékeny arra, hova irányítod a kamerádat. Rengeteg nagyszerű fotólehetőség van minden sarkon (a kérdés általában az, mit hagyj ki az egyes képekből), de ha embereket fényképezel, mindig kérdezd meg előtte. Az „mumkin akhud sura minak?” arab kifejezés nagyon hasznos. Soha, de soha ne próbálj meg nőkről képeket készíteni, még akkor sem, ha te magad is nő vagy. Ez nagy sértésnek számít, és akár súlyosabb következményekkel is járhat. Ne próbálj fényképezni semmit, ami stratégiai jelentőségű lehet (pl. amit legalább egy katona vagy rendőr őriz). Azonban, ha udvariasan kérdezel és az őrök jókedvűek, akár emlékfotót is készíthetsz egy géppisztolyt tartó katonával!
Annak ellenére, hogy közel van a gazdagabb olajtermelő országokhoz, Jemen a világ egyik legszegényebb állama. Sok helyi számára az életkörülmények nagyon nehezek. Turistaként számíts arra, hogy a helyi kereskedők magasabb árakat kérnek tőled. Miközben tudatában vagy a jemeni szegénységnek, ne engedj az együttérzésből fakadó kísértésnek, hogy megfizesd az első árat. Az alkudozás az élet része a világ nagy részén, és minden vevőtől elvárják.
Ha egy terület le van zárva, annak nagyon jó oka van. Bármennyire is csábító lehet a bátor felfedező szerepében tetszelegni, nincs ok arra, hogy növeld az emberrablás vagy rosszabb esélyeit, hacsak nem feltétlenül szükséges.

Emellett készülj fel arra, hogy gyakran kérnek majd tőled tollat (qalam, galam) a helyi iskolák számára, valamint édességet (bonbon). Az előbbi esetben, ha van egy felesleges tollad, érdemes lehet megfontolni az adományozást. Az utóbbi esetben viszont ellenállj a kísértésnek, hogy édességet adj, mert ez elvárást teremthet a következő külföldi érkezővel szemben. Mondani sem kell, hogy ne adj pénzt („fulus!” „bizniz!”) gyerekeknek. Inkább helyi jótékonysági szervezeteknek adományozz.

Jemeni konyha, gasztronómia

A jemeni konyha jelentősen eltér az Arab-félsziget többi részétől, és valódi fénypontja lehet bármelyik jemeni utazásnak—különösen, ha helyiekkel együtt élvezheted (ez egy meghívás, amit a látogatók gyakran kapnak, még többször, mint amire számítanak).

Főételek:

Salta: Ez a jemeni konyha jellegzetes étele, egy húsalapú pörkölt, amit görögszénával fűszereznek és általában a főétkezés végén szolgálnak fel. Az íze elsőre meglepő lehet az újoncok számára, de mindenképpen érdemes megszokni.

Mandi: Egy népszerű húsos és rizses étel, amely a Hadhramaut régióból származik. A mandi különlegessége abban rejlik, hogy a húst agyagkemencében sütik, és a rizs fölé akasztják, így a húslé a rizsre csepegve főzi azt meg.

Desszertek:

Jemeni méz: Különösen híres az egész régióban, és a legtöbb desszert bőségesen tartalmazza.

Bint al-sahn: Egyfajta lapos tésztaétel, amit mézzel öntenek le.

Jemeni mazsola: Szintén érdemes megkóstolni.

Egyéb érdekességek:

Qat: Noha nem étel, érdemes megemlíteni a qat levelet, amit szinte az egész jemeni lakosság rágcsál ebéd után egészen vacsoráig. A növényt az egész országban termesztik, és a helyiek szívesen kínálják meg vele a látogatókat. A qat rágása művészet, de az alapötlet, hogy a kis, puha leveleket és ágakat (a keményeket nem) rágják, és egy nagy golyót formálnak belőlük az arcukban. A qat enyhe stimuláns hatású, étvágycsökkentő és álmatlanságot is okozhat. Azonban a qat rágása számos egészségügyi problémát is okozhat, beleértve a száj- és nyelőcsőrákot, így óvatosan érdemes fogyasztani.

Italok:

Jemen hivatalosan száraz ország, azonban nem muszlimok maximum két üveg alkoholos italt hozhatnak be az országba, melyeket csak magánterületen fogyaszthatnak el. Nyilvánosan alkohol hatása alatt mutatkozni nem ajánlott.

Sokféle gyümölcslevet és üdítőt lehet kapni, de kerülni kell a lepukkantabb gyümölcslé boltokat, mivel azok csapvizet is használhatnak alapként. A jemeni teát (shay) és kávét (qahwa vagy bun) gyakran fogyasztják étkezéshez. A jemeni kávé jóval gyengébb, mint a félsziget más részein található erős török kávé.

A csapvizet kerülni kell, de palackozott víz szinte mindenhol kapható, akár hűtött, akár szobahőmérsékletű változatban.

Fotóegyveleg

Elter Karcsi fotói

Vissza az elejére


« vissza

Kommentek

úti kritikus, 2019. 07. 04. 17:32
Bocsi: inkább 80 euró, egy kisebb autó


úti kritikus, 2019. 07. 04. 17:28
Zoltán!
Tán érdemes lenne a rentalcars.com-on előre foglalni autót akár egy napra és aztán a Nizza-i reptérről már tömegközlekedni az utazás többi részében. Igaz egy napra a bérlés lehet kb. 100 euró, de akkor azért van egy oda-vissza út.


Zoltan, 2019. 07. 04. 16:54
Sziasztok, eloszor megyunk a Francia rivierara, bar az olasz Ventimigliaban tudtunk szallast talalni. A kerdesem az lenne hogy mivel eleg keso er be a gepunk (21:00), szeretnek autot berelni. Erdemes egyaltalan? Ha igen, akkor hol, melyik cegtol? Van e valakinek esetleg ebben tapasztalata? Az a helyzet hogy Nizza reptertol kb 1 ora Ventimiglia es a taxi kb 130€ lenne. Amiket eddig neztem googlin autokolcsonzoket, az 5 napra amig ott leszunk kb ennyi lenne egy auto. Kozben azt is latom, hogy a tomegkozlekedes viszonlag jo es konnyen el lehet erni a nagyobb varosokat.
Koszi elore is.


Attila, 2018. 12. 26. 14:35
Jó cikk, de ezt a magyarosch “hajlandó” szót hanyagjuk már! Nem nem hajlandóak, handm nem tudnak angolul, valamint el kellene már fogadni, hogy a francia is világnyelv, így sokal parlent français.


Attila Kántor, 2018. 09. 08. 10:38
10ezer forintból ne akarjunk a francia riviérán nyaralni!!!Mi jövőre oda szeretnénk menni!Pár összehasonlíttás a cikk írójának!Mi idén olaszországban voltunk,Amalfi partvidék,Nápoly,Capri.Amalfiban 1,5 órát keringőztem mire beengedtek a parkolóba 5eur/óra parkolásért,Sorrentóban 6-7 euró a sör,1literes 13 euró,Ravellóban 5 gombóc fagyiért 20 eurót(igen jól olvasod húsz eurót)fizettünk.Éttermek nem drágák,2 személyre egy jó vacsora 20-25 euró.Ezektől függetlenül nekünk nagyon tetszett,gyönyörű hely!!!Akinek ez sok az maradjon a Balatonnál,ott is lehúzzák az ember bőrét a semmiért.Tihanyban a szállásért annyit fizettem mint az Amalfi parton!


Jägerné Sashegyi Erzsébet, 2018. 06. 22. 10:17
Az a kérdésem hohy a 15 eur hetijeggyel a TER kisvonatot és a villamost is lehet -e használni? Vagy a 10 db os gyűjtő jeggyel? Vagy ezekhez külön jegy kell és menyibe kerül egy Monako i út? Köszönöm előre is a választ!


Márta, 2017. 09. 10. 11:26
Én a családommal 16 éve minden nyaramat a Riviérán töltöm.Egyszerre több hetet.Rengeteg mélygarázs van ,vannak olcsóbbak és drágábbak is.Monte Carlóban többször parkolunk ingyenesen a kaszinó előtti földalatti parkolóban.Összeségében olcsóbban parkolunk ott ,mint itthon.A parkolóházak színvonala viszont sokkal jobb és mindig talàlunk helyet!


Nblsilver, 2017. 04. 17. 19:44
Sziaasztok én most vagyok Monte Carloban A parkolassal semmi baj rengeteg fedett parkoló található. Mi a parton lévõ egyikbe voltunk és egésznapra 5€ fizettünk. Cannes viszont 3 órára 10€


Mimike, 2015. 10. 14. 16:56
Most jöttünk vissza a Francia Riviéráról. Voltunk Grasse-ban is, megnéztük a parfümgyárat. Előzetes bejelentkezésnél lehet kérni magyar idegenvezetést! Mónika, egyetlen magyarként dolgozik ott, mint idegenvezető. Nice-ban érdemes kipróbálni Fenocchio fagyizót (2 Place Rossetti). A legfinomabb fagyit életemben ott ettem. Ajánlani tudom: ibolya, jázmin, levendula, rózsa... Monaco-ban sok a parkolóház és megfizethető. Antibes szép város, szép tengerparttal.


Matyi, 2014. 10. 05. 23:32
Egyet értek mind a három hozzá szólóval. Júliusban 14 napot töltöttünk Cap Martin-ban az elsö nap autóval mentünk át Monacóba ami (11km) volt rögtön találtunk is bent a városban a Casinotól 5 perces sétára parkoló helyet amire fizetünk 3.60€-at 3 órára. Két személyre az böséges ebéd volt 52€. Nizzában ugyan ezt meg csináltunk 2 nap mulva ahol az ár szintén ennyibe került , söt a parkolót legalább 30 percig keresnünk kellet. Aki ezeket az árakat soknak tartja az maradjon a (magyar tenger parton) és ne gondolkozzon semmilyen Francia Riviérán !


Gábor, 2014. 09. 17. 13:28
Megerősíteném az előttem szólókat. Idén voltunk a Francia Riviérán, jártunk Monacoba is. Rengeteg parkolóház van (ugyan úgy, mint Nizzában vagy akár Cannesban), sőt talán itt volt a legolcsóbb, 1€/óra. Lássuk be, hogy egy Budapest belvárosi parkolás közel kétszer ennyibe kerül!


Lacilaci, 2013. 09. 04. 22:59
Bendinek igaza van, Monacoban rengeteg parkolóhely van, érdemes rögtön beérkezéskor a hercegi palota melletti/alatti kb 10 szintes parkolóban hagyni az autót. Megjegyzem, a parkolás minden felkapott idegenforgalmi helyen drága, Párizsban, Velencében, Cannesban, Münchenben, teljesen mindegy.


Bendi, 2013. 09. 03. 18:09
A cikkben valótlan az az állítás, hogy Monacoban nem lehet parkolni. kiválóan kiépített parkolóház rendszere van, ahol az első óra ingyenes, és mindig van hely. Ha nem Monte Carloban vacsorázunk akkor semmivel nem drágább mint a többi város a környéken.


Új hozzászólás beküldése

Név:
E-mail cím:*
Hozzászólás:


* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon