.
Speicherstadt - p.k. fotója
.
Lakosság (2025-ben): közel 1,8 millió -
A lakosság 71 százaléka német állampolgár, a többi migráns vagy legális engedéllyel rendelkező egyéb külföldi (pl. uniós állampolgár).
Berlin után a legnagyobb német város, amelynek önálló városállam státusa van.
Hamburgot az "Észak Velencéjének" is nevezik vízi útjai miatt. Hamburgot a tengeri kereskedelem tette jelentőssé. A 14. században csatlakozott a Hanza városok kereskedelmi szövetségéhez és ebből sokat profitált. Az Északi-tenger partjai száz kilométer távolságban húzódnak a Hamburgtól, Balti-tengerhez meg több csatorna révén kötődik. Hamburg hatalmas területen nyúlik el, majdnem másfélszer akkora, mint Budapest. Kétségtelen, hogy Berlinnek és Münchennek nagyobb a nemzetközi presztízse, ellentétben magával Németországgal, ahol jelentős tiszteletet élvez gazdasági teljesítménye miatt. (Egy közvélemény-kutatás szerint a németek körében Hamburg a legnépszerűbb német város.)
Hamburg sokak szerint Németország legdrágább városa Frankfurt és München mellett. Elegáns, kellemes, kozmopolita, a toleranciájáról híres nagyváros. Ebben a városban nem meglepő a Tőzsde és a Che Guevara-szobor kvázi szomszédsága a Rathausplatz térségében.
Havi nettó átlagfizetés (2025-ben): 3070 euró (német átlag: 2830 euró). A fogyasztói árak Hamburgban kb. 52 százalékkal magasabbak mint Budapesten. A bolti sör picit olcsóbb náluk.
A drágaság mellett Hamburgban az életszínvonal is magas. A német városok közül itt él a legtöbb dúsgazdag ember. (Az EU-n belül Brüsszel és London után a leggazdagabb városi régió.) Hamburgban több olyan lakónegyed létezik, amely tele van pazar villákkal, elegáns lakóházakkal. A sok méregdrága luxusüzlet jelzi, hogy van kellő kereslet. Ennek tükrében jelent vad kontrasztot az, hogy Hamburg utcáin sok hajléktalan lófrál.
A hamburgi emberek többnyire meglehetősen zárkózottak, de igazán szívélyessé válnak, ha meggyőződnek arról, hogy valaki tisztességes, rendes személy. A hamburgiak roppant közvetlenek tudnak lenni a buszon, metrón, előfordul, hogy egymásnak ismeretlenek csak úgy megkínálják egymást abból az elemózsiából, amit éppen fogyasztgatnak, és persze szóba is elegyednek.
Hamburg gazdasági jelentőségében nem csak a kikötő játszik főszerepet, a német média és könyvkiadás központjának is számít. Nem annyira közismert, hogy itt működik az Airbus egyik jelentős összeszerelő üzeme és ezáltal - Seattle és Toulouse után - Hamburg a világ harmadik legjelentősebb repülőgépgyártó központja.
Tanácsháza (Rathaus)
A turista szemtanúja lehet Hamburg dinamikus fejlődésének látva a rengeteg építkezést. Az Elba-parti Speicherstadt negyedben gigantikus építkezés zajlik, itt alakul a Hafencity, valóságos város a városban, szuper-modern, már-már futurisztikus jelleggel, az ökológiai szempontok maximális figyelembe vételével. A Hafencity lakásainak és irodahelyiségeinek az árfekvése a csillagos ég magaslatában leledzik.
1842-ben Hamburg kétharmada tűzvész martalékává vált, tehát eredeti állapotban kevés épület maradt fent a korábbi századokból. 1943-ban a szövetségesek bombázták Hamburgot és a város 80 százaléka (!) elpusztult, hozzávetőleg 42 ezren az életüket vesztették, legalább egy millió hamburgi elvesztette otthonát.
A Hamburgnak összesen 64 kilométer belső vízi útja (csatornája), 2500 (!) hídja van (több, mint Velencének). Németország legzöldebb nagyvárosának tartják.
Köztudott, hogy innen indult a legendás Beatles világhódító pályafutása. A Reeperbahn egy klubjába szerződtették az akkor ismeretlen zenekart. 1960 és 62 között több hamburgi klubba is játszottak, akkor még Ringo Star nélkül. A fiúk mostoha körülmények között játszottak és laktak. Hamburgi lányismerősük vette őket rá nagy nehezen, hogy a később védjegyükké vált gombafrizurát viseljék.
A leghosszabban a Kaiserkeller nevű klubban játszottak, tehát aki Beatles-ügyben zarándokolni is szeretne Hamburgban, annak a beszédes jelentésű Grosse Freiheit (Nagy Szabadság) utca 36-os számú épületét kell megkeresnie a Reeperbahn-tól és a Beatles-Platz-tól nem messze. A Kaiserkeller ma is működő klub, rock-ot és metál zenét nyomnak. Létezik egy buszos túra is Beatles témában, a 90 perces Magical History Tour. A buszon egy énekes kíséri a turistákat és dalra is fakad.
"Hamburg számomra nagyon kellemes élmény volt már az első alkalommal is. Sok időt töltöttem a városban. Első benyomásom a városról az volt hogy nagyon nyugodt és itt biztos nem történik semmi. Dehogynem! Ott van a DOM ami egy vándor vidámpark a város közepén. Évente 2x rendezik meg és 1 hónapig tart. A hangulata ma már inkább a müncheni Októberfestre hasonlít. Színes fesztiválok váltják egymást egész évben. A városnak igazán tekintélyes történelmi múltja van, s erre a hamburgiak büszkék is. Hanza kereskedő és kikötő tartományként Németország egyik leggazdagabb városa, ahol presztízs élni. Egyik kedvenc városrészem a Speicherstadt, ami anno a kereskedők Mekkája volt. Minden áru ide érkezett, itt határozták meg az árát és innen indult útjára Európába. Ma már inkább iroda házaknak, rendezvény központoknak és múzeumoknak ad helyet. Itt található a világ legnagyobb modell vasút múzeuma is. Ma már 3 szinten 5000 m2 terepasztal! Vicces, de inkább a felnőtteket nehéz elrángatni a terepasztalok mellől.
A városrészt csatornák szelik át, ahol egy kishajóval megnézhetjük ezeket a csodaszép téglaépületeket. A kishajók a Landungsbrücken S-Bahn megállótól indulnak és nem csak a Speciherstadt-ot hajózzák be, hanem a hajóépítő dokkokat is. Érdekes látvány, ahogy egy utasszállító luxus hajót kettévágnak, beemelnek egy új részt, majd összehegesztik. Hamburg "újdonsága" a HafenCity városrész, ami a Speicherstadt a világháború során lebombázott részén épül. Erre a részre a nagyon modern és futurisztikus építészet a jellemző. Talán ez az, ami mai Hamburgot a legjobban jellemzi, vagyis a régi és az új harmóniája. Egy kellemes vasárnap délutánra az egyik legjobb helyszín, sétálni, fényképezni és pihenni a rengeteg erre kialakított parkban, a mólókon és a rakpartokon. A várost ma már a musicalek egyik legnagyobb európai központjának nevezik. Olyan nagyszabású előadásoknak ad helyet, mint az Oroszlánkirály vagy a Tarzan. A show az egyik hajóépítő dokkból külön erre az előadásra átépített színházban látható, ahova stílusosan oroszlános hajókkal lehet átjutni. Hamburg is rendelkezik egy, az amszterdamihoz hasonló vörös lámpás negyeddel, Reeperbahn. Itt minden van, ami a szórakozáshoz kellhet. Színházak, bárok, éttermek, diszkók, night clubok...
A hamburgiak nagyon sokszínűek. Nem tudnám megmondani, hogy van e olyan hogy tipikus hamburgi. Talán egy dolog, ami jellemző lehet rájuk, hogy arisztokratikusak és mindig mindenről megvan a véleményük. A közlekedés már viccesen könnyű, és nagyszerű. A vonaljegyek és a napijegyek mindenre érvényesek Hamburgon belül. Legyen az busz, metró, S-Bahn, hajó. A repülőtérről közvetlen S-Bahnnal juthatunk a városba. Városlátogatásra a legalkalmasabb a „9 Uhr Gruppenkarte” 9.90 Eur-ért. Ezzel a napijeggyel de. 9 órától utazhatunk csoportosan, de fontos, hogy együtt! A csoport fogalma min 2 max. 5 fő. Vagyis ha a párunkkal vagy a barátainkkal utazunk Hamburgba, akkor megéri ezt a jegyet választani. A vonaljegyekkel átszállhatunk más járműre is 1 órán belül.
Hamburgban gyakran vannak a tüntetések, de ezek többnyire békések. Legyen egy békés nyugdíjas tüntetés vagy egy szélsőséges, a rendőrség mindig mindenre felkészül. Sosem volt olyan tapasztalatom, hogy félnem kellett volna, vagy azért lemondtam egy programot, mert megmozdulás van városban. Hamburg bevásárló negyede igen nagy, egy főutcában és a környező mellékutcákban terül el. Nem jellemző hogy plázákkal lenne telezsúfolva a város, inkább az utcákról lehet bemenni a boltokba. A város közepén a Jungfernstieg metró megállónál egy utcát alakítottak át bevásárló központnak, ez az Europa Passage.
Szombatonként nagy tömeggel találjuk magunkat szembe, ilyenkor megy mindenki vásárolni. Fontos hogy vasárnap a boltok zárva tartanak! Ha kártyával szeretnénk fizetni, akkor lehetőleg dombornyomott kártyát vigyünk magunkkal. Sajnos az itthon használatos Electron és Maestro kártyákat nem mindenhol fogadják el. Nagyon jó éttermek találunk a kikötő közelében, vagy a belvárosi tó (Innen Alster) környékén. Minden ország konyhája képviselteti magát, de természetesen a német konyha dominál. Érdemes egy tipikus sörfőzőbe is betérni, ahol a kiváló sörök mellett nagyon finom ételeket is kóstolhatunk." (Vendi)
Tetszett:
A Speicherstadt ódon téglaépületei között sétálni naplemente után, amikor a csatornák vize visszatükrözi a kivilágított raktárházak varázsát
A vasárnap reggeli Fischmarkt őrült hangulata, ahol a halárusok versengve harsogják túl egymást, miközben a bulizók még sörrel a kezükben nézik a napfelkeltét
A Planten un Blomen parkban csodálni a lenyűgöző vízi-fény játékot, miközben piknikezel a tökéletesen nyírt gyepen
A kikötőben hajókázni és nézni az óriási konténerhajókat, amik mellett még az Elbphilharmonie is eltörpül
A St. Pauli negyedben egy spontán utcazenész koncertre bukkanni, ahol helyiek és turisták együtt táncolnakNem tetszett
A híres Reeperbahn éjszaka inkább lehangoló, mint izgalmas, tele agresszív kidobókkal és túlárazott bárokban őgyelgő turistákkal
A főpályaudvar környéke kifejezetten koszos és veszélyes érzetet kelt még nappal is
Az Alster-tó partján fekvő kávézók annyira zsúfoltak hétvégente, hogy 40 percet kell várni egy asztalra
A St. Michaelis templom kilátójához vezető sorban állás két órát vett el az életemből
A Miniatur Wunderland jegyéért hajnali 6-kor kellett sorba állni, különben aznap már esélytelen bejutni
R. Gyuri fotója
"30 év után látogattam el újra Hamburgba. Arra sem emlékeztem a mostani utazáskor, hogy 1972-ben megszerettem-e a várost vagy sem. Az úti kritika honlapon előzetesen olvasottak alapján sejtettem, hogy tetszeni fog Hamburg. Két nap alatt erőltetett menetben fedeztük fel Hamburgot és a végkövetkeztetésem az, hogy szuper város, méltatlanul kevés magyar jön ide turistáskodni. A legjobban Hamburg dinamizmusa, sikeressége, és rokonszenves ízlésvilága fogott meg. Ez a város az építészek álomvilága lehet, mert a tervezők sok pénzből fantáziadús ugyanakkor visszafogott, ízléses, hivalkodástól mentes modern építményeket alkothattak. A Hafen City negyed bámulatosan szép, gusztusos, szellemes, aránytévesztésektől mentes. A Hafen City harmonikusan él együtt a szomszédságában található Speicherstadt-tal. Ez utóbbi vörös raktárépületekből kialakított irodai, kulturális és turisztikai negyed. Ez a két negyed együtt vált a kedvencemé Hamburgban.
Meglepett, hogy mennyire meghatározó a városképben az Elba, a kikötő és főleg a csatornák, az izgalmas vízi utak. Ha nem rombolták volna le Hamburgot, akkor a természeti adottságai révén a világ egyik legszebb városa lenne ma. Sok a szép régi épület és folyton találgattam, hogy éppen egy teljesen újra épített vagy csak egy restaurált házat látok éppen. A városképben a legszürkébb tényező talán a hatvanas és hetvenes években emelt épületek. Nagyon hiányoznak a műemléképületek, egy igazi óváros régi utcái. Lenyűgözött a szombati utcai nyüzsgés a bevásárló utcák övezetében. November elején 5 fok körüli hűvös időben hatalmas tömeg hömpölygött a városközpontban. Ilyesmit nem látni már jó ideje Pesten. Nem plázákban időznek, hanem igazi utcákon boltok kirakatait nézegetik. Jól öltözött, kedélyes, elégedett tekintetű emberek sokasága, semmiféle recesszió. A fene jó dolgukat! Masszív polgári jólét. A lazább érzés- és ízlésvilággal rokonszenvezőknek pedig ott vannak a Karolinien negyed használtruha boltjai, a Schanze negyed 20-35 év közötti, alternatívabb figurái.
Rokonszenveseknek találtam a hamburgi embereket. Kellemes németek, meglepően közvetlenek. Tetszett, hogy a lányok, a nők természetes kinézetűek, nincs eltúlozva a make-up, az öltözködés, a viselkedés. Meglepett, hogy más nyugat-európai városokhoz képest itt milyen kevés a bevándorló, állítólag a lakosságnak csupán a 10-12 százalékát teszik ki. Zömében afrikaiak, lengyelek, jóval kevesebb a török, mint Berlinben. Mit csináljak, haspók vagyok. Hamburgban kajálás ügyben a választék gigantikus. Az árak "hála" a hazai drágulásoknak nem is olyan riasztóak. A friss halak felhozatala dühítően csodás. Ha Hamburg a Földközi-tenger partján lenne, akkor szívesen élnék ott. Szeretnék visszajönni egyszer, május és szeptember között valamikor." (Jani)
"Ha én lennék a Műegyetem rektora, minden építészhallgatónak kötelezővé tenném Hamburg kortárs építészetét. Remek, teljesen modern házak százait csodálhatjuk meg, hiszen a várost nagymértékben lerombolták a II. vh alatt. A modern sokszor komolyan gyönyörű, látszik, hogy nem csupán a házat tervező mérnök ötletei valósultak meg, hanem az egész egységes koncepciót alkot. Minden sarokban felfedezhetünk egy-egy remekül kitalált részletet, egységében a sok különböző modern épület mégis nagyon harmonikus. Ami még ennél is invenciózusabb: hogy újították fel a kevés megmaradt régi épületet úgy, hogy a mai kor elvárásainak is megfeleljen? Terveztek például sok régi házra modern erkélyt, nagyon jól néz ki. Irigylésre méltóan tudták egyesíteni a modernt a régivel." (Kriszta)
Hamburg üzletei általában este 10-ig tartanak nyitva, és a non-stop boltok továbbra sem jellemzőek, ahogy a TESCO típusú, éjjel-nappali szupermarketek sem. Vasár- és ünnepnapokon a boltok zárva vannak, kivéve az éttermeket, benzinkutakat és néhány speciális helyet, így érdemes előre tervezni a vásárlást.
Ami igazán megkapó Hamburgban, az a rengeteg zöldterület. A város tele van fákkal, parkokkal, tavakkal, és a helyiek gondosan ápolják kertjeiket. Sokszor még kerítést sem találni a telkek körül, vagy ha van, az is csinos sövénnyel van megoldva. Érdemes megemlíteni, hogy a város szigorú szabályozást alkalmaz a fák védelme érdekében: egy építkezés során a kivágásukhoz külön engedély szükséges, és kötelező új fát ültetni helyettük. Minél nagyobb és idősebb egy fa, annál szigorúbbak az előírások – talán éppen ezért olyan zöld Hamburg.
A város éghajlata viszont megosztó lehet. Hamburgban évente átlagosan 190 esős napot regisztrálnak, míg Budapesten ez a szám mindössze 78. Az esős időjárás nem ritkán hetekig tart, és egy napon belül is többször váltakozhat esőzés és napsütés. Gyakoriak az olyan különleges időjárási jelenségek, mint az eső és napsütés egy időben, vagy a hóesés és napsütés különleges kombinációi. Az ég egyik fele gyakran viharos sötétségbe borul, míg a másik ragyogóan kék és napsütéses.
Történelem és városkép
Hamburg nagy része a második világháború bombázásai során megsemmisült, így a város kinézete alapvetően modern. Bár nem olyan "felhőkarcolós" mint Frankfurt, inkább széltében-hosszában terjeszkedik, emberközelibb hangulatot teremtve. A belvárosban 4-5 emeletes bérházak dominálnak, míg távolabb sorházas és családi házas környékek jellemzőek. A város tiszta és jól karbantartott, kevés elhanyagolt helyet találni.Kikapcsolódás és éjszakai élet
Hamburg éjszakai élete a Reeperbahn környékén koncentrálódik, ahol számos szórakozóhely és pub található. Aki szereti a „pub hoppingot”, az itt igazán jól érezheti magát, hiszen a helyek közötti távolságok rövidek, és a választék kiváló. Altona környéke is egy kisebb csomópontként ismert.Tömegközlekedés és kikötő
Hamburg tömegközlekedése példaértékű. A metróvonalak és buszjáratok hálózata szinte mindenhová elérhetővé teszi a várost, és az éjszakai járatok is jól szervezettek – a metrók 20 percenként közlekednek. Télen a város példás hóeltakarítással és útkarbantartással gondoskodik a zavartalan közlekedésről.A kikötő a város egyik legérdekesebb része. Mindig lenyűgöz valami: egy történelmi vitorlás, egy hatalmas konténerhajó vagy az éjszaka kivilágított daruk és gépek. A kikötő folyamatosan működik, a logisztika bonyolult rendszere pedig szinte sosem áll meg. Ez egy sajátos világ Hamburgban, ahol mindig történik valami különleges.
R. Gyuri fotója
Repülőtérről
A hamburgi nemzetközi repülőtér mindössze 8,5 kilométerre van a városközponttól a Hamváros északnyugati részén. Tiszta, tágas, felújított repülőtér, ami nagyon forgalmas, mégsem zsúfolt. A földszinten vannak szupermarketek és kávézók. Az éttermek a másodikon vannak. Az érkezési teremben van egy nagyon jó turista információs pult.
Hamburg repülőteréről a városközpont könnyen megközelíthető több közlekedési eszközzel. Az alábbiakban összefoglaljuk a leggyakoribb lehetőségeket és azok 2024-es árait:
S-Bahn (Vasút): Az S1-es vonal közvetlenül a repülőtérről indul, és körülbelül 25 perc alatt éri el a főpályaudvart. A vonatok 10-20 percenként közlekednek. A menetjegy ára felnőtteknek 3,30 euró, gyermekeknek (6-14 éves kor között) 1,30 euró. Egész napra érvényes jegy 7,80 euróért vásárolható.
Busz: A 110-es számú buszjárat, az "Airport Express" része a hamburgi tömegközlekedési hálózatnak (HVV). 10 percenként indul a 2-es terminál A zónájának kijárata elől. A menetidő a városközpontig körülbelül 30 perc. A jegyárakról és esetleges kedvezményekről érdemes a HVV hivatalos oldalán tájékozódni.
Taxi: Taxiállomások mindkét terminálnál találhatók. A városközpontba való bejutás taxival körülbelül 20-30 percet vesz igénybe, a forgalomtól függően. Az árak általában 29 és 35 euró között mozognak.
Autóbérlés: Több autókölcsönző cég áll rendelkezésre a repülőtéren, amelyek széles járműválasztékkal várják az utasokat. Az autóbérlés ára egy hétre átlagosan 320 euró körül alakul, de ez függ a választott autó típusától és a szolgáltatótól.
Éjszakai Közlekedés: Az éjszakai órákban a 606-os éjszakai buszjárat közlekedik a repülőtér és a városközpont között, 30-60 perces időközönként. A jegyárak megegyeznek a nappali járatokéval.
A hamburgi konyha jól ismert a tengeri ételekről, például a sült heringről, a garnéláról és a rákról. Érdemes kipróbálni a helyi tengeri étel specialitásokat, például a Finkenwerder sült heringet, amelyet burgonyával és almával tálalnak.
A városban számos tradicionális német étterem és sörszoba található, ahol az utazók megkóstolhatják a német söröket és étkeket, például a schnitzelt, a sültpulykát és a krumplisalátát. A hamburgi hamburgerek is híresek, és számos híres hamburger étterem található a városban.
A város a világ legnagyobb halpiacával, a Fischmarkt-tal is büszkélkedhet, ahol a látogatók kipróbálhatják a helyi tengeri ételeket és italokat, és élvezhetik a zenei programokat.
Hamburgban számos nemzetközi konyha is megtalálható, például az olasz, a spanyol és az ázsiai konyha, amelyek különösen a belvárosban találhatóak.
Érdemes megemlíteni, hogy Hamburgban a kávézók és az édességek különösen népszerűek, és a város híres a "Franzbrötchen" nevű, karamellizált cukros fahéjas péksüteményről.
Halétel - R. Gyuri fotója
R. Gyuri fotója
Halas szendvics - br
Hamburg közismert arról, hogy elég nyirkos a klímája, gyakran szitál az eső. A helyieknek létezik erre egy kíméletlen kifejezésük, a Schmuddelwetter (mocskos időjárás). A lényeg, hogy Hamburgba tanácsos vinni esernyőt, esőkabátot! Vásárlás szempontjából a legjobb hely a főpályaudvartól nyugatra eső Spitalerstrasse és Mönckebergstrasse(az utóbbit a hamburgiak csak úgy nevezik kedvesen, hogy ,,Mö"), mert itt találhatók a nagy áruházak és menő butikok.
A magasabb árfekvésű cuccok viszont a Neuer Wall , a promenádos jellegű Jungfenrstieg és a Fuhlenwiete környéként található luxus üzletekben találhatók. A használt holmik műfajában a Schanzen és a Karolinen negyed lehet érdekes. Hamburg amúgy is tele van használt-cikk/ruha boltokkal. Például a Classen Mannersache, Secondhand, Jimmy, (férfiaknak); Miss Seconda and Secondella (hölgyeknek); és van külön használtcikk bevásárlóközpont is, az N+H Kleidermarkt.
Hidegben, rossz időben megváltást jelent Hamburgban az Alsterarkaden (Alster árkádok), ahol árkádos, velencei stílusú boltívekkel fedett passzázsokban lehet vásárolgatni, kávézgatni. A legszokványosabb bevásárló utca Hamburgban, a gyalogos zónaként működő Spitalerstrasse, a főpályaudvar északi kijáratához közel. Hamburg St Geog negyedében a Lange Reihe Hanburg egyik legjelentősebb bevásárló utcájának számít. Hamburg legnagyobb bevásárlóközpontja a belvárosban található, 5 emeletes Europapassagen. A Gansemarkt nevű téren található bevásárlóközpont is roppant népszerű. Itt van a Hamburg legrégebbi (a 17. század óta működő) péksége. Az üzletek többnyire este nyolcig nyitva vannak, szombaton is.
Étkezés szempontjából óriási a választék Hamburgban mind a regionális, mind a nemzetközi konyha viszonylatában. A kikötő térségében kínálkozik a legsűrűbben étkezési lehetőség (Deichstrasse). Németországban itt lelhetők fel a legjobb halas-tengeri gyümölcsei specialista éttermek. A jó helyeken (pl. Fischküche, La Mer) az előző éjszaka fogott halakat tálalják. A regionális konyha egyik "szárazföldi" specialitása a Birnen, Bohnen und Speck (körte, bab és szalonna), és említésre méltó Grünkohl is (kolbász, káposzta, krumpli, sertéshús), valamint a hurka almapürével és valami erdei gyümölcsös szósszal (vajon mi a neve?). Népszerű étterem a helyi specialitások szempontjából a Friesenkeller a Jungfernsteg negyedben, közvetlenül az Inner Alster-en. Gyors utcai kajálásra príma lehetőséget kínálnak a heringes-hagymás zsemléket (pl. Bismarckbrötchen) és curry-s kolbászt (Currywurst) áruló kioszkok. Léteznek viszonylag olcsó vendéglők, ahol fejenként 15 euróból ki lehet jönni. Hamburgban egész jók a teaszalonok és a cukrászdák. Hidegben jól esik az utcán kortyolni egy pohár forralt bort (Glühwein). Ki gondolná, hogy Hamburgban egyáltalán nem népszerű és elterjedt a hagyományos hamburger? Az biztos, hogy itt találták ki a szendvicsként kínált, marhahúsból készült fasírtot, de Amerikában vált népszerűvé, Hamburgban pedig, csak elvétve találkozni vele a kajakínálatban.
"Hamburg belvárosa nem egy folyóparton van, mint ahogy például Budapesten, hanem a város számára nagyon jelentős tó, az Alster északi partján terül el. Itt található a Tanácsépület, bankok, ügyvédi- es biztosítási irodák központjai, kiegészülve rengeteg üzlettel és a hírhedt bevásárló utcával, a Mönckebergstraßeval. A hely jellegéből adódóan itt van kereslet a jobbnál jobb éttermekre, kávézókra és bárokra. Az Alex ebben a kategóriában is a legjobbak közé tartozik. A nagy részben hatalmas ablakokból álló, kétemeletes épület közvetlenül a tóparton fekszik, természetesen egy nagy terasszal, ahonnan akár be is ugorhatnánk az Alsterba, ha nem tartunk a hattyúktól, a korántsem kristálytiszta víz minőségétől, és az időről időre megjelenő tóőrségtől. Elsősorban azért ajánlom ezt a csodaszép helyet, mert a gyönyörű kilátáshoz remek ételek és kedves személyzet párosul."
HAMBURG ÉS SCHLESWIG-HOLSTEIN - TISZTELETBELI KONZULÁTUS
Hamburg igazán nagy metropolis, a második legnagyobb Németországban, azaz a különböző negyedek között gyakran szükséges tömegközlekedést igénybe venni. A hamburgi közlekedés kitűnően szervezett, messze az európai átlag feletti szinten. A tömegközlekedés főszereplői: az U-Bahn (metró), az S-Bahn (HÉV) és a buszjáratok. Ezek prímán össze vannak hangolva egymással, egységes jegyrendszerrel működnek. A metró 12 vonalból áll. Napközben gyakran csak 10 percenként jön szerelvény. Sokféle jegykombinációból választhatnak a turisták, aki pedig Hamburg Card-ot vesz az mind a közlekedésre, mind a múzeumlátogatásokra kedvezményeket élvezhet. A Tageskarte (napi jegy) délelőtt kilenctől a nap végéig érvényes, és 5,60 euróba kerül. Ez használhatja 1 felnőtt akár maximum három (14 év alatti) gyerekkel együtt. A szimpla vonaljegyeknél olcsóbb az, amely maximum 4 megálló megtételére korlátozódik. Létezik 3 napra szóló bérlet 15,90 euróért. Érdemes tudni, hogy e több éjszakai buszjárat is (Nachtbusse) működik éjjel 1 és hajnali négy között. Hamburgnak négy vasútállomással rendelkezik: a főpályaudvar (Hauptbahnhof), az Altona, a Dammtor és a Harburg. Lübeckbe óránként mennek vonatok (menetjegy 10,30 euró, menetidő 45 perc); Hannover másfél óra, 36 euró, Bréma 18.30 euró, egy óra, Berlin IC expressz vonattal 50 euró körül, másfél óra). Taxi. Kb. 15 euró egy 15 perces utazás. Borravalót szokás adni.
Hamburg tömegközlekedési rendszere 2024-ben is kiválóan működik, lehetővé téve, hogy egyetlen jegy áráért szinte bárhová eljuthassunk a városban. A repülőtérről a városközpontba például az S1-es S-Bahn vonal közlekedik, amely körülbelül 25 perc alatt éri el a főpályaudvart.
A jegyárak 2024-ben:
Felnőttek számára: Az egyszeri utazás ára 3,30 euró.
Gyermekek számára (6-14 éves kor között): A jegy ára 1,30 euró.
Egész napos jegy: 7,80 euróért vásárolható, amely korlátlan utazást biztosít a vásárlás napján.
Fontos megjegyezni, hogy a jegyárak időről időre változhatnak, ezért érdemes a legfrissebb információkat a Hamburgi Közlekedési Szövetség (HVV) hivatalos oldalán ellenőrizni.
A tömegközlekedési hálózat sűrű és megbízható, a járatok gyakran közlekednek, így ritkán kell 10-15 percnél többet várni. A rendszer jól átgondolt, és a legtöbb hely könnyen megközelíthető metróval vagy busszal.
A 2024-es évben a Hamburgi S-Bahn hálózat továbbfejlesztésre került, növelve a pontosságot és a megbízhatóságot. Az új vonalhálózatnak köszönhetően a járatok 95,9%-a pontosan közlekedik, ami javulást jelent az előző évi 94,6%-hoz képest.
"Az egyik kedvencem a hamburgi tömegközlekedés volt. Nagyon tetszett. Rengeteg jegykombináció közül lehet választani. A kedvencem az, hogy egy egynapos (5.60 EUR) jeggyel egy felnőtt és három 14 év alatti gyerek is utazhat korlátlanul mindenen. Beleértve a kompot is. Minden tiszta, karban tartott, kellemes." (Janka)
Sok turista nem tudja hogy ezek a kikötői kompok a sima tömegközlekedési napijeggyel korlátozás nélkül használhatóak és szinte bárhova eljutható velük a kikötőn belül. Nagy előnyük a turistacsapda kiránduló hajókkal szemben, hogy tetszőleges helyen kiszállhatsz, majd mehetsz a következővel tovább, miután kinézelődted magad. (2024)
Hamburgban a közbiztonság összességében jó! Bármennyire is érdekes a Reeperbahn, tény, hogy a prostitúció mellé itt is megtelepedett a drogüzlet, és a zsebtolvajok, mindenféle csibészek is próbálkoznak arrafelé. Rablásoktól Hamburgban nem kell tartani, csak arra vigyázzunk, hogy értékek nélkül sétafikáljunk ott. Nem veszélyesek, csak nem nyújtanak kellemes látványt a kábítószerfüggők, piás alakok, akik a főpályaudvar Kirchenalle-i kijáratánál vagy St. Georg negyedben a Hansaplatz-on gyülekeznek. Hatékony a rendőri jelenlét Hamburg a rizikós környékén, s ez megnyugtató a turista számára is.
Részletesen itt: https://utikritika.hu/nemetorszag/hamburg_latnivaloi
Hamburg a világ harmadik, Európa második legnagyobb kikötője! Természetesen a város történelme és fejlődése szorosan kapcsolódik a hajózási és szállítási iparhoz. Amikor a turista kimegy a hamburgi kikötőbe, hatalmas hajójavító műhelyeket, 19. századi dokkokat, gigantikus teherhajókat láthat, a vízparton sétálhat ámulva és bámulva, príma halas éttermeket találhat. Ha nincs eső és túl nagy szél, érdemes befizetni egy hajókirándulásra az Elba-folyón. Ennél is jobb ötlet kompozni (ingyenes Landungsbrückenből, 61 vagy még inkább a 62-es számú hajók, a Hadag Line üzemelteti), vagy vízi taxira szállni és szabadon választani irányt és időtartamot. Tanácsunk: a 62-es komppal elhajózni Finkenwerder-ig érintve az Övelgönne muzeális kikötőt). Az út Finkenwerderig és vissza kb. egyórás program. Ha szép az idő, akkor talán érdemes Finkenwerderből egy másik komppal (64-es vonal) tovább hajókázni Teufelsbrückbe. A Landungsbrücken metrómegálló felöl közelíthető meg jobban a kikötő térség turistás része.
A kikötői negyedben érdekesek a modern építészet remek ötletei, a lakóházakká, üzletközpontokká átalakított raktárépületek, gabonatárolók. A Dockland nevű helynél van egy hajó formájú épület, amelynek a tetejéről szuper a kilátás. Érdemes megenni egy friss halas szendvicset, csak úgy kutyafuttában. A Speicherstadt, azaz raktárváros a szabad kikötőnek egy olyan része, ahol réges-régi raktárépületek sorakoznak egymás mellett. Ez a világ legnagyobb egybefüggő raktárkomplexuma. A második világháborúban ezek a sötét-vöröses színű épületek épen maradtak. Az épületek egy részét lebontották és új lakóházak épülnek helyettük. Ezt részt nevezik Hafen City-nek. Érdemes odalátogatni, mert a csatornák által osztott épületsorok összességében izgalmas, történelmi hangulatot árasztanak, a modern építészet is látványos. Itt érzékelheti a látogató leginkább az Észak Velencéje feelinget, főként a csatornákon átívelő kis hidak miatt.
Csúcs program a híres hamburgi halpiac meglátogatása. A szabadtéri piac a régi-régi hal aukciós (halvásárcsarnok) épület mellett van, vasárnap hajnali öttől kilencig tartják meg. A koránkelés áldozatát kívánja meg hát ez a program. hatalmas a nyüzsgés, a térségben fogott halak nagy választékát lehet látni és persze sok kóstolási lehetőség is adódik, pl. rántott halas vagy garnélarákos vagy füstölt lazacos szendvicsek (Fischbrötchen). A fő látványosság a halas kofák szorgoskodása, feldolgozó műsora, hangoskodása.
Hamburg egyik fő turisztikai nevezetessége a Szent Mihály-templom (Michaeliskirche), tekintélyes, méretes, 18. századi barokk építmény. Fel lehet menni lifttel, vagy gyalog (ez utóbbi hangulatos!) a tetejére a toronyból 360 fokos panorámát (folyó, az új Operaház egy része stb.) nézni. Lehetőleg ne szervezzük a toronylátogatást hétvégére, mert olyankor sokat kell várni a 10 fős kapacitású liftre. Röhejes, ám előfordul déltájban, hogy zárva tartják a templomot ebédidő címén. Kívülről nem annyira látványos, mint mondjuk a kölni dóm, de a panorámás élmény miatt jó program. A templom Hamburg legmagasabb építménye. A helyiek szeretettel csak így nevezik egymás között: a Hamburger Michel. A templomban jelentős kár keletkezett a második világháborús bombázáskor, de szépen helyreállították.
Hamburg egyik legjelentősebb építménye a Rathaus, a Városháza. Nagy és egyszerűségében is szép (neo-Renaissance), és a közvetlen környékén (Rathausmarkt) a mozgalmasság miatt kellemes elidőzni. A városházába ingyenesen be lehet menni. Esős időben jó program. A pincében van egy kajálós hely egyedi, időutazós miliőben.
Hamburg leghíresebb utcája bizonyosan a Reeperbahn, ahol a vörös-lámpás negyed található. Akkor is érdekes erre járni, ha a turistát egyáltalán nem érdekli egyetlen ottani szolgáltatás igénybe vétele, vagy bármely sztriptíz műsor megnézése. Érdemes szimplán nézni az arcokat, a figurákat, a rengeteg mulatóhelyet, lebujt, sörözőt, tarka forgatagot. Nappal érdektelen, késő este válik érdekessé a hely.
A Reeperbahn-nal párhuzamosan van a kis (mindössze 60 méter hosszú), fafallal takart utca, a Herbertstrasse, ahová 18 éven aluliak és nők még nézelődni sem léphetnek be.
R. Gyuri fotója
Ott vannak az amszterdamihoz hasonló vitrines kurvák és az összes épület kupleráj. A kupinegyed jól érzékelhetően egyre szűkül, akárcsak Amszterdamban. A városatyák lépésről-lépésre szabadulni akarnak Hamburg hírnevének e kétes vonatkozásától. A turisták többsége csak nézelődik, és eltekint attól, hogy komolyan fontolóra vegye az ott ténykedő 250 prostituált valamelyikének 30 eurótól felfelé induló ajánlatát.
Hamburg vibráló éjszakai élete nagyrészt a Reeperbahn utcára koncentrálódik. Itt mindenki megtalálhatja a neki megfelelő helyet: klubok, diszkók, bárok, pubok, kiülős-beülős helyek, éttermek, karaoke bárok, és akár strip klubok is sorakoznak. Az utca éjszakánként tele van emberekkel, a rendőrök folyamatos jelenléte pedig biztosítja a nagy tömegek biztonságát.A megközelítése is egyszerű: a Hauptbahnhof állomásról az S-3 vonal visz három-négy megállón át, körülbelül 7-8 perc alatt Pienberg irányába. (Jegy vásárlás nem szükséges). A Reeperbahn és környéke egész éjjel nyüzsög, turisták töltik meg az utcákat – hasonló hangulatú, mint Budapest augusztus 20-i ünneplése.
Természetesen jártunk a híres piros-lámpás negyedben is, amely a Reeperbahn mellett, a Herbertstrasse utcában található. Ez egy mindössze 100 méteres utca, mindkét végén paravánnal lezárva a kíváncsiskodók elől. Az utca két oldalán utcafrontos házak sorakoznak, amelyek ablakaiból piros neonfény szűrődik ki, és a lányok, bikiniben ülve, beszélgetésre és szórakozásra invitálják az arra járókat. A látogatók széles skálán mozognak, a fiataloktól egészen az idősebb korosztályig.
Érdekes megfigyelni, hogy az ablakban ülő lányok meglepően intelligensek és nyitottak, azonban a fényképezés és bármilyen képanyag rögzítése szigorúan tilos. Az éjszakát a Superfly klubban zártuk, amely egy pincehelyiség, és hangulatos belső tereivel remek szórakozást kínál. A belépő 8 euró, a belső teret oszlopok szegélyezik, amelyek puha borítást kaptak – ez kreatív megoldás, így könnyen elkerülhetők az esetleges balesetek. Hamburg éjszakai élete összességében egy nagy őrület, ahol mindenki megtalálja a maga helyét!
Hamburgban a prostitúció nemcsak legális, hanem hosszú múltra visszatekintő hagyomány is. A kikötővárosi státusz miatt már évszázadok óta volt kereslet a dokkmunkások és matrózok körében a hölgyek társaságára. Az idők során több próbálkozás is történt a prostitúció betiltására, azonban ezek csak odáig jutottak, hogy a híres Herbertstrasse utca két végén nagy méretű kapukat helyeztek el, amelyek takarják a belátást. Ezek a kapuk csak nagykorú férfiak számára nyílnak meg, és a fényképezés is szigorúan tilos odabent. Bár ez nem hivatalos törvényi előírás, a szabályszegőket rendszerint rendőri figyelmeztetéssel sújtják.
Érdekesség, hogy időnként kíváncsi nők is próbáltak végigsétálni az utcán, figyelmen kívül hagyva a biztonságiakat. Bent pedig hamar szembesültek azzal, hogy minden épület egyben bordélyházként működik, ahol mintegy 250 hölgy kínál különféle szolgáltatásokat a látogatóknak. A lehetőségek széles skálája áll az érdeklődők rendelkezésére, feltéve, hogy készen állnak megfizetni a kívánt élményeket.
Az Alter Elbtunnel egy régi (1911), 24 méter mély alagút az Elba folyó alatt. Nagyon egyedi gyalogolós élmény az Elba két partja között. Egy szokványos közlekedési útvonal, nem igazi turista látványosság, és mégis. Az alagút keskeny, de jól megvilágított. A gyalogosoknak picit kimerítő lehet az élmény lépcsőzős része. A kényelmesek használják inkább a liftet. Szombat délután sokan járkálnak, vagy bicajoznak az alagútban szabadidős programjaik részeként. A gyerekek általában szeretik az alagutas sétát.
V. J. fotója
Gyerekekkel utazóknak szuper program Hamburgban a Miniatur Wunderland, ami a világ legnagyobb vasútmodell múzeuma. Azoknak is érdekes lehet, akiket maguk a vasútmodellek nem igazán érdekesek, és a felnőtteknek is élvezhető. Egy raktárépület két szintjén van a múzeum és a vasutak mellett Hamburg (pl. a repülőtér), Európa és az USA különböző nevezetességei láthatók kicsiben. Sokan órákat el tudnak itt tölteni. Cím: Kehrwider 2-4, Block D. Olyan népszerű, hogy előre kell foglalni belépési időt! További információ
R. Gyuri fotói
Hamburg híres a vásárlási lehetőségekről. A legmenőbb vásárlási hely az Alster Arcade, ami ráadásul nagyon szép is, a velencei építészet által ihletett építmény. Este nagyon szépen, hangulatosan kivilágított. Luxusüzletek sorakoznak egymás után, bámészkodni akkor is érdemes, ha ilyen drága dolgokra egyáltalán nem akarunk, vagy tudunk költeni.
A St. Pauli városrész az, amivel leginkább azonosítani szoktak Hamburggal. A helyiek Kiez-nek is nevezik ezt a városrészt, amely izgalmasan vegyes jellegű a kultúrát, az utcaképet, a szórakozási és szabadidős dolgok tekintetében. A feljebb említett Reeperbahn a leghíresebb utca St. Pauliban, de azért ennél többről szól a városrész. Tény azonban, hogy St. Pauli igazán éjszaka, este 11-től mutatkozik a legjellemzőbben. A közbiztonság nem olyan rossz, mint azt az utazó ott járkálva esetleg feltételezné. A bevállalós turista pénteken késő este beleveti magát a St. Pauli forgatagába, bulizik szombat hajnalig, aztán nem a hotelszobába tér vissza, hanem kimegy a halpiacra reggelizni!
Aki szereti a fiatalok által dominált diáknegyedeket, annak a Schanze ajánlható, főleg késő délután. Itt vannak Hamburg talán legjobb éttermei, bárjai, boltjai. Nagy az éjszakai élet, de teljesen más jelleggel, mint a Reeperbahn. Nívós és egyben laza környék. Tény és való, hogy nem ez Hamburg legrendezettebb, legtisztább része, sok a szemét és a graffiti. Ennek dacára a negyed kezd egyre menőbb lenni, és az árak is kúsznak felfelé. A Schanze St. Paulitól északra, a városközponttól nyugatra helyezkedik el, epicentruma a Schanzenstrasse. Az U-Bahn hármas vonalával közelíthető meg (vagy a S31, S3). Aki menő környéket akar látni menő üzletekkel, annak irány a Jungfernsteig/Neuer Wall térsége. Tele van luxus butikokkal, drága éttermekkel, és naná, hogy itt van a Four Seasons hotel. Érdekes, bohém, multikulturális városrész az Altona, ami régen külön város volt. Rengeteg bolt, étterem, kávézó van arrafelé, és sok élőzenés szórakozóhely is (pl. a Fabrik). A sikeres hamburgiak a Blankenese negyedben élnek. Ez egy igazán hangulatos, festői lakókörnyezet az Elba partján. Érdemes lépcsőn lemenni a folyópartra és megcsodálni a drága villákat. A negyed dombos részén érdekes, specializált boltok sokasága található. Odajutás a S-Bahn1 Wedel állomáshoz vagy S-Bahn11 a Blankenese állomáshoz, aztán előre a Bahnhofstrasse-n.
Portugál negyed Hamburgban - R. Gyuri fotója
A Speicherstadt városrész az egyik kedvenc helyem Hamburgban. Ezt a városrészt csatornák szelik át, partjain egymás mellett sorakoznak a vörös téglás raktárépületek. Ezek az épületek együttesen alkotják a világ egyik legnagyobb történelmi raktárkomplexumát. Egykor ide érkeztek a világ minden tájáról származó áruk, innen terjedtek szét Európa szerte. Ma azonban műemléki védelem alatt állnak, és főként galériák, irodák, bankok, valamint luxuslakások találtak itt otthonra.
A HafenCity városrész a Speicherstadt azon részén épült, amely a világháború bombázásai miatt súlyosan megrongálódott. Az új lakóházak modern építészeti stílusa keveredik a történelmi raktárépületek hangulatával, ami különleges légkört teremt a negyedben. (2024)
1. Hamburg nevének eredete a középkorra nyúlik vissza, és több német szóra vezethető vissza. A város nevét valószínűleg a "Hammaburg" kifejezésből származtatják, ahol a "Hamma" a település nevét jelöli, míg a "burg" erődítményt vagy várat jelent.
A "Hamma" jelentése vitatott, de feltételezések szerint a régi német "hamma" szóból ered, amely mocsaras, nedves területet jelenthetett. Más elméletek szerint a "Hamma" egy személynév lehetett, aki az adott területen élt vagy azt birtokolta. A "burg" kifejezés egyértelműen erődítményt jelent, ami arra utal, hogy a település egy megerősített hely volt.
A név első írásos említése 811-ből származik, amikor Nagy Károly frank uralkodó egy erődöt építtetett a mai Hamburg területén, amelyet "Hammaburg" néven neveztek. Az idők során a név folyamatosan változott, míg végül a mai Hamburg formában rögzült.
Lehet jelentkezni vezetett kikötőtúrára, elképesztő látni a hatalmas konténerhajókat, amelyek itt állomásoznak.
Az esőkabát kötelező, gyakran esik, ám ez korántsem olyan zavaró a városnézés során, mint amennyire elsőnek gondolná az ember. Esőkabát fel, esőkabát le, napjában többször, ez szinte garantált. 🙂
Én nem vettem napijegyet a tömegközlekedésre, gyalogosan jártam be mindent, napi 14 km körülbelül, ami nekem még komfortos volt.
Első este céltalanul bolyongtunk az Altona környéki S-Bahn megállók között, míg végre találtunk egy Lidlt (ahol a Tuborg 50-60 cent volt). Mire eljutottunk Theresához, már három mirelit pizza, nyolc sör és pár óra beszélgetés után döntöttük el, hogy irány a Pudel, ami állítólag jó hely az Elba partján, a Reeperbahn megállótól nem messze.
Leszállva az S-Bahnról rögtön nem az jutott eszünkbe, hogy merre lehet a Pudel, mert hirtelenjében a "piros lámpás" negyed közepén találtuk magunkat – pont este tíz körüli műszakkezdés idején. Azóta is sokszor ismételgetjük, hogy ennyi kurvát egy helyen még nem láttunk. Már ott rájöttünk, hogy ha ezt hangosan mondjuk, nem kevesen értik meg. Szóval 5-10 méterenként egy-egy csoport színes ruhás, hatalmas cipős lány álldogált, még a Burger King előtt is.
Ez utóbbi persze kicsit kilógott a környék profiljából, mert a boltok többsége nyilvánvalóan a helyi iparra épít: szexboltok, "kukkoldák", kurvacipőboltok és panziók között szépen beleillik a St. Pauli sajátos hangulatába.
Hamburg kikötője továbbra is meghatározó szerepet játszik, Európa második legnagyobbjaként, és világviszonylatban is az első tíz között tartják számon. Ez az óriási létesítmény már távolról is lenyűgöző látványt nyújt, de igazán akkor értékelhetjük, ha közelebbről is megismerjük. Erre remek lehetőséget kínálnak a kikötőt bejáró hajótúrák, amelyek népszerűek mind a turisták, mind a helyiek körében.
Egy ilyen hajókirándulás során szerencsés esetben olyan óriási konténerhajók mellett haladhatunk el, amelyek méretükkel panelházakkal vetekednek. A látvány lélegzetelállító: amikor egy kis 50-60 fős bárka egy ilyen óriás hajó közelébe manőverez, és a fejünk felett egy többtonnás horgony függ, az élmény igazán magával ragadó. A hajók és dokkok mérete, valamint a kikötő mozgalmas logisztikája mindenképp maradandó benyomást hagy.
A kikötő nemcsak nappal, hanem sötétben is varázslatos: az esti kivilágítás különleges hangulatot kölcsönöz a helynek, a daruk, hajók és terminálok fényárban úsznak. Ha valaki Hamburgban jár, egy hajós túra a kikötőben kihagyhatatlan program – garantáltan olyan élmény, amit máshol ritkán tapasztalhatunk.
R. Gyuri fotója
"Végül leszálltunk és elindultunk a Mönckebergstraßen, Hamburg nevezetes bevásárló utcáján. Rengeteg ember volt, próbáltunk a kölköket egy kupacban tartani. Inkább kevesebb, mint több siker koronázta igyekezetünk. Kellemesen idegileg feszült állapotban betértünk aztán egy bevásárlóközpontba, ahol kellemes meglepetésünkre kevés forgalom mozgott, így leültünk egy kávézóba, és egy egész békés félórácskát töltöttünk el itt egy kávé mellett. Miután a gyerekek elunták magukat és randalírozni kezdtek, sebtiben fizettünk és továbbálltunk. Meg akartuk nézni a nemrégiben épült új bevásárlóközpontot, az Europa Passage-t, is, ez azonban az embertelen tömeg miatt kudarcba fulladt. Lementünk hát inkább a Jungfernstieg fele az Alsterhoz. Beálltunk egy százméteres sorba egy fagyizóhoz, de szerencsére elég gyorsan haladtunk. Várakozás közben megfigyelhettük a gazdag helybéliek autós-motoros bemutatózását. Felkapott hely az Alster környéke, szeretnek erre autókázni, motorozni az emberek. Ilyenkor, tavasz első napos napjain, előbújnak a garázsokból a másod-, harmadautók, és megjáratják őket az önkéntes közönség előtt." forrás
"Kicsit bánom, hogy nem jutott több idő felfedezni a várost, tettünk egy közel két órás városnéző körutat, ezzel kaptunk egy átfogó képet Hamburgról, de ahhoz, hogy jobban megismerjem, sokkal több nap kellett volna. Igyekeztem kiélvezni a jó időt és a napsütést, Dánia (és főleg az esős Koppenhága) után ez igencsak lélekemelő volt. Tetszett a kontraszt az óváros és a folyamatosan épülő irodaházak között, láttunk villanegyedet és megnéztük a bűnös városrészt, St. Paulit is. Aki ismer, tudja, hogy a helyi stadion soha nem maradhat ki a látnivalók közül, habár nem rajongok a német fociért, elismerem a germánok szakmai tudását és alázatát, amivel a sportág felé viseltetnek" forrás
Visszahugyozó fal Hamburg bulinegyedében
Elindultunk a Szent-Nicholas templomhoz, bár tudtam, hogy gyakorlatilag csak a torony maradt meg belőle. Arról viszont nem volt szó, hogy a torony körül állvány van, így szinte semmit sem lehetett látni belőle! Elég elszomorító volt, de végül csak odamentünk, hogy megnézzük, mi a helyzet. A templom alagsorában kiállítás volt, megvettük a jegyet, és megtekintettük a "Hamburg a bombázások idején" című tárlatot. Itt tudtuk meg, hogy Hamburg a Gomorra hadművelet során szinte teljesen elpusztult (a templom is), több mint 42 000 civil életét vesztette, és körülbelül 37 000 ember megsebesült. Az áldozatok többsége nem a bombázás során halt meg, hanem az azt követő tűzvészben. Bár ez semmit sem von le a tragédiából, érdemes megjegyezni, hogy a közel 500 méter magas lángtenger (tornádó) kialakulására még a szövetségesek sem számítottak. Miután végeztünk a kiállítással, megtaláltuk a liftet, ami felvitt a toronyba. Szerencsére egyedül voltunk, és nem zavartak más turisták... bár a hideg szél és az állványzat miatt sem a kilátást, sem a torony gótikus díszítését nem tudtuk élvezni. Eléggé csalódott voltam, és kicsit szomorú is, hiszen ez a templom a negyedik legmagasabb templom Európában, de alig láttam belőle valamit.A csalódottságomat csak egy kicsit enyhítette, hogy alig pár perc sétára volt a Szent Michael templom, ami az európai listán a 11. helyen szerepel, és teljesen ép állapotban van, ráadásul látogatható is. Nem volt mit tenni, hát elmentünk oda, és alaposan szemügyre vettük a templombelsőt, ami bár nem volt olyan impozáns, mint az előző, azt hiszem, ezt a Hanza-protestáns barokk stílusnak köszönhetem. A barokk szószék igazán lenyűgöző volt, akárcsak a kripta, ahol mintegy 2500 ember nyugszik. A padló minden egyes négyzetcentimétere sírokkal van borítva, és a koporsók olyan mélyen vannak elhelyezve, hogy egy oszlopban négy koporsó is sorakozik egymás tetején. Elég megható volt végigsétálni a sírköveken, tudva, hogy alattuk földi maradványok pihennek. Később felmentünk a toronyba, Anyával és Lacikával lifttel, én pedig lépcsőn. A kilátás már jó volt, de a tömeg kicsit zavaró volt. Mégis alaposan megnéztük a várost, majd sikerült rábeszélnem Anyát, hogy ők is a lépcsőn jöjjenek le. Nem igazán örült neki, mert fájt a térde, de legalább láthattuk az óraszerkezetet és a harangokat. A mérnöki érdeklődésű látogatók pedig megcsodálhatták a torony építészeti szerkezetét, ami többeket lenyűgözött, de a társaságomban lévő kiskorút és a fáradt látogatót nem nagyon érdekelte.
A kipakolás után a szemerkélő eső ellenére elindultunk sétálni a környéken. Az esőcske nem zavart, már megszoktuk, hogy Hamburgban akár nyár van, akár késő ősz, mindig valami nedvesség éri az utcán mászkálót. Hamburg mára Németország legdrágább városává nőtte ki magát, ahol a milliomosok száma folyamatosan növekszik. Az üzletek még elegánsabbak lettek, az utcák továbbra is makulátlanul tiszták.
A város arculata azonban jelentősen átalakult az utóbbi években. A multikulturális környezetben egyre több kihívással találkozunk. A fiatalabb generációk, köztük a növekvő számú közel-keleti és afrikai származású lakosok, gyakran eltérő normák szerint élnek, mint amit a hagyományos német "tüchtig" (alapos, precíz) mentalitás megkívánna. Ez a változás a helyi lakosság viselkedésére is hatással van (nem tetszik nekik).
Különösen szembetűnő a változás a közlekedési morálban. A német precizitásról és szabálykövetésről híres város utcáin ma már mindennapos látvány a közlekedési szabályokat figyelmen kívül hagyó kerékpáros és autós egyaránt. Az udvarias közlekedési stílust felváltotta egy türelmetlenebb, agresszívabb vezetési kultúra, ami társadalmi hovatartozástól függetlenül megfigyelhető a városban közlekedők körében.
,, Bár Ringo Starr, a dobos, csak a hamburgi időszak végére csatlakozott a bandához, ez az 1960 augusztusától 1962 decemberéig tartó időszak leginkább arról szólt, hogy a Beatles tagjai színpadi gyakorlatot szerezzenek, zeneileg megérjenek. Legendás fellépések és "botrányos" mozzanatok köthetők a fiúk hamburgi éveihez, például Lennon egy szál alsógatyában, WC-ülőkével a nyaka körüli fellépése, a különböző drogokkal való ismerkedésük és még sok minden más. Ma Beatles tér és múzeum állít emléket a legendának." forrás
Kriszta fotója
R. Gyuri fotója
R. Gyuri fotója
Alternatívos művésznegyed (Schanze) - g.r. fotója
* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon
© Utikritika.hu. 2012.
Amerikai Egyesült Államok | Amszterdam | Argentína | Ausztrália | Ausztria | Bahama-szigetek | Balatonszéplak-felső | Bali | Barcelona | Berlin | Ciprus | Dominikai Köztársaság | Dubai | Egyiptom | Franciaország | Görögország | Hajóutak | Horvátország | Hongkong | India | Isztambul | Kanada | Kanári-szigetek | Kuba | Kvarner-öböl | London | Madrid | Malajzia | Maldív-szigetek | Mallorca | Mauritius | Málta | Mexikó | Nagy-Britannia | Németország | New York | Olaszország | Párizs | Portugália | Róma | Seychelle-szigetek | Sharm el-Sheik | Skócia | Spanyolország | Sri Lanka | Szingapúr | Thaiföld | Törökország | Toszkána | Tunézia | Vietnam | Zöld-foki Köztársaság
Még nem érkezett hozzászólás.