.
Deutschlandticket (49 eurós bérlet) – Németország 2025
A Deutschlandticket 2023 májusában indult, és 2025-ben is elérhető. Ez a bérlet havi 49 euróba kerül, és egész Németországban érvényes a helyi és regionális közlekedési eszközökön. Ez magában foglalja:
városi tömegközlekedést (buszok, metrók, villamosok),
elővárosi vonatokat (például S-Bahn),
regionális vonatokat (Regionalbahn, Regionalexpress).
Fontos megjegyezni:
❌ A Deutschlandticket nem érvényes a távolsági vonatokra, mint az IC, ICE vagy EC járatok.
❌ Szintén nem használható magánüzemeltetők bizonyos expresszvonatain.
Vásárlás és használat:
Bárki megvásárolhatja – nincs szükség németországi lakcímre.
Általában digitális formában adják ki, például mobilapplikációban vagy műanyag bérletkártyán.
Havi előfizetésként működik, de bármikor lemondható.
A díjat bankkártyával vagy bankszámláról fizetik.
Miért előnyös?
Rendkívül kedvező ár: egyetlen havi bérlettel az egész országot bejárhatod helyi és regionális közlekedéssel.
Környezetbarát közlekedés ösztönzése volt a cél, miközben a lakosság közlekedési költségeit is csökkentették.
A németországi utakon a közlekedési táblák egyértelműek, jól láthatók, a jelzések többnyire könnyen értelmezhetők egy külföldi utazónak is. Ahol probléma lehet, és nagyobb figyelem szükségeltetik a magyar utazónak az a megállási korlátozások kiegészítő jelzései és a kerékpárosok közlekedésére vonatkozó jelzések.
,, Egy fontos figyelmeztetés! Ha valaki Németországba megy, akkor nézzen utána, hogy ahová megy, oda az autójával behajthat-e? Ugyanis szinte semelyik nagyobb német városba vagy egyéb védett helyekre nem lehet behajtani, csak ha rendelkezik az autó zöld környezetvédelmi matricával (pld München tágabb belvárosa is). A külföldiekre is vonatkozik. Regisztráltatni kell a kocsit aTÜV-nél, de szerencsére ezt itthon is el lehet intézni. Én ma tettem ezt meg. 6.500.-Ft és azonnal oda is adják. ÉMI-TÜV SÜD honlapjára kell felmenni, hogy hol intézik a matricát. E enélkül, még ha a kocsi egyébként megfelelne az előírásoknak, azonnal büntetnek, 80-100 Euró. Nagyon-nagyon sok helyre csak ezzel a matricával lehet behajtani. Miután regisztrálva van a rendszám (bár a matricát ki kell ragasztani a szélvédőre), elektronikusan kamerákkal is figyelhetik az autót és igencsak nehéz a büntetést elkerülni. (sz.g., 2020)
Rengeteg olyan forgalmas kereszteződés van, ahol a szembejövő sávok egyszerre kapnak teljes zöldet. Azoknak, akik jobbra kanyarodnak vagy egyenesen mennek tovább, ez nem jelent különösebb gondot. A balra fordulók viszont elég nehéz helyzetbe kerülnek.Jobb esetben fordulónként 5–6 jármű át tud jutni, de először általában ott ragadnak a kereszteződés közepén, és csak akkor tudják befejezni a kanyarodást, amikor az egyenesen haladó forgalom elapad – vagy amikor az ő sávjukra piros lámpa vált.
Szerencsére az ilyen helyeken általában elegendő időt adnak az áthaladásra. Viszont ha egy csuklós busz is beáll a fordulóba, szinte biztosra vehetjük, hogy mögötte már nem sok esélyünk marad továbbhaladni.
Úgy tűnik, hogy itt használják a világon a legsűrűbben a megállni tilos táblákat. Kis fehér nyilacskák mutatják, hogy a tiltás a tábla előtt, után, vagy éppen mindkét irányban érvényes-e. Vannak utcák, ahol szinte minden egyes kocsibehajtó után újabb tábla áll. Elsőre szokatlannak tűnik, de kétségtelenül világos és egyértelmű.Viszont ahol nincs kirakva tiltó tábla, ott a helyiek nem is haboznak: megállnak, ahol csak tudnak, mintha nem lenne holnap. Sokszor még párhuzamos közlekedésre kijelölt utcákban is mindkét oldalon parkolnak, még akkor is, ha emiatt csak egyetlen busznyi szélesség marad az áthaladáshoz – miközben ott rendszeresen buszforgalom is zajlik.
Németországban nincs általánosan kötelező sebességkorlátozás az autópályákon (az ajánlott sebesség 130 Km/h). A németországi autópályák (Autobahn) 65 százalékán nincs sebességkorlátozás. Gyakori a helyi (jól kitáblázott) korlátozás, melynek betartása kötelező. A közlekedési szabályok megsértői gyakori ellenőrzésekkel és magas bírságokkal (súlyosabb esetben szigorúbb szabálysértési vagy büntetőeljárással) számolhatnak. A sebességhatárok és a pihenő-idők betartását, az autópálya-használati díj (néhány rövidebb szakasz kivételével személygépkocsiknak nem kell fizetni) megfizetését rendszeresen és szigorúan ellenőrzik, szabálytalanság esetén magas bírságot szabnak ki. Számolni kell a javíttatás magas költségeivel is (a továbbhaladás súlyosabb műszaki hiányosság esetén csak a javítás után megengedett).
Felhívjuk a figyelmet a Németországra is érvényes gépjármű-biztosítás, valamint az érvényes okmányok fontosságára (vezetői engedély, rendszám, forgalmi engedély). Az alkohol vagy kábítószer befolyása alatti járművezetés Németországban sem megengedett. Németországban 40 euró pénzbírsággal sújtható az a gépjármű tulajdonos, aki gépjárművét nem az időjárási viszonyoknak megfelelő felszereléssel látja el.
Németországban meghatározott környezetvédelmi övezetek léteznek. Az egyes kijelölt zónákba csak előzetesen beszerzett matricával lehet behajtani, ennek hiányában megbírságolják a gépjármű vezetőjét. Berlinre, Kölnre, Hannoverre és egyéb kijelölt városokra vonatkozóan behajtási tilalom áll fent azon gépjárművekkel szemben, amelyek nem rendelkeznek a rendelet szerinti finompor-határérték betartását igazoló matricával. A behajtási tilalom az említett városok meghatározott területére, általában a szélesebb értelemben vett belvárosra terjed ki. A rendelkezés vonatkozik a Németországba utazó, a fenti zónákba behajtani szándékozó külföldi turistákra is. A matricával nem rendelkező gépjármű-vezetők a német jogszabály alapján 40 euró bírsággal sújthatók. A matrica egész Németország területére érvényes korlátlan ideig.
A tilosban parkoló gépkocsikat leggyakrabban elszállítják. Ennek költségei a bírsággal együtt igen magasak (városonként és tárolási naponként változó, de alapesetben akár 2-300 Euro is lehet). Számítani kell arra, hogy Berlinben és más nagy városokban gyakran vannak olyan sztrájkok, amelyek különböző mértékben megnehezítik vagy megbénítják a közlekedést.
Az interneten rengeteg pletykát találni arról, hogy egyesek nem fizették be a külföldön szerzett gyorshajtási vagy parkolási bírságot és azóta se kaptak felszólítást külföldi hatóságtól. Persze nem minden esetben lehetünk ilyen szerencsések, főleg az EU területén! Az EU-ban működik ugyanis egy EUCARIS (EUropean CAR and Driving license Information System) elnevezésű szervezet és annak információs rendszere, aminek a feladata az EU tagországok gépkocsi-nyilvántartásának egyesítése. Ők akár országhatáron keresztül is lenyomozhatják a megbírságolt jármű tulajdonosát és kézbesítésre átadhatják a címet a megfelelő hatóságoknak.
Ha valaki bérelt kocsival követte el a szabályszegést, akkor számíthat rá, hogy akár a bérbeadónál megadott címére is kaphat felszólítást, vagy már eleve az ott megadott hitelkártya adatok alapján megterhelik a számláját. Ha az útlevelének/személyi igazolványának és a jogosítványának az adatait is felvették, akkor szinte biztosan számíthat rá, hogy az autó bérbeadója át fogja terhelni a bírságot. Amúgy sem érdemes az EU területén sehol gyorsan hajtani, mert elég súlyos büntetéseket osztanak ki érte (főleg a skandináv országokban).
Autót könnyen, gyorsan bérlehet az alábbi linken.
Gyakran hallani, hogy itt még a mellékutak is jobbak, mint odahaza az autópályák – és ez jórészt valóban így van. Pedig mi a keleti régióban élünk, ahol a kiindulási helyzet történelmileg nagyon hasonló volt a miénkhez. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy szinte mindig zajlanak valahol felújítások: gyakran találunk lezárt utcákat vagy autópálya-szakaszokat. De nemcsak az aszfalt minősége és a kátyúk szinte teljes hiánya feltűnő, hanem az általános rendezettség és átgondoltság is.A mozgáskorlátozott parkolóhelyeket itt nem kopott festékkel jelzik, hanem tisztán, egyértelműen látható módon. Parkolóhelyet pedig szinte mindig lehet találni – sok helyen egy-két óráig ingyenesen, de még a történelmi belvárosokban is gyakran elég egy eurót fizetni egy órára.
A közlekedési kultúra is egészen más, mint amit Magyarországon megszoktunk. A szabályok betartása szinte szent dolog: a sárga lámpánál nem gyorsítanak, a buszokat kiengedik, és nem állnak meg a járdán "csak tíz percre" villogóval. Ugyanakkor az elsőbbségről sosem mondanak le: ha a szabály őket illeti meg, azt szigorúan érvényesítik. Még akkor is, ha messziről jelezném, hogy átengedem őket, inkább lassítva, óvatosan és gyanakodva közelítenek.
A nem hivatalos szabályokkal viszont itt is meggyűlik a baj: például a bevásárlóközpontok családosoknak fenntartott parkolóhelyeit rendszeresen elfoglalják apró városi autók, pickupok és sportkocsik is. Hiszen azokat nem táblák, csak felfestések jelzik – és végül is, nekik is "van családjuk".
Gyakran hallani, hogy a németek követendő példát mutatnak: korrektek, udvariasak, sokkal fegyelmezettebbek, mint mi, magyarok. Én azonban máshogy látom. Számomra a német inkább az engedelmesség mintaképe: mindent a szabályok határoznak meg, és semmi más.Ha ki van téve egy 80-as sebességkorlátozó tábla, akkor onnantól kezdve hajszálpontosan 80-nal haladnak – nem kicsit lassítva, hanem azonnal satufékkel –, és a feloldó tábláig kitartóan tartják is a sebességet. Autópályán, ha valaki indexel, hogy sávot váltana, a mellette kicsit hátrébb haladó autós nem fékez, nem segít beengedni – inkább gázt ad, hogy még véletlenül se férjen be elé a másik. Pedig ez nyilvánvalóan ellentmond a közlekedés szellemének.
Az alapelv mintha az lenne: az én sávom az én váram, ide senki nem léphet be, amíg én itt vagyok. Nem számít, hogy a másik esetleg egy kamionnal nehezen tudna haladni – inkább beállnak mellé és értetlenül néznek fel rá, mintha ez teljesen normális lenne.
Minden egyes részletet külön ki kell írni nekik, mert ha nincs világos utasítás, nem tudják, hogyan kellene viselkedni.
Vonatozás Németországban
Jól szervezett, eléggé pontos és sűrű a német vonatok hálózata. A vonatjegyet érdemes előre beszerezni, főleg azért, mert az ára általában csak felfelé mozog, ahogy az utazás közeledik.
A kisebb és nagyobb városok szinte észrevétlenül kapcsolódnak egymáshoz, természetes átjárhatósággal. A földalatti vonat-villamos rendszer, az U-Bahn, mindenhol könnyen megközelíthető: mozgólépcsők és liftek segítik a közlekedést, így az idősek, a betegek és a mozgásukban korlátozottak is ugyanolyan könnyedén utazhatnak, mint a fiatalok.
Tíz percen belül szinte bármelyik állomásról indul járat a kívánt irányba, és többféle lehetőség közül is választhatunk: nemzetközi vonat, U-Bahn vagy S-Bahn – mindegyikkel negyedórán belül elérhetjük a célunkat. Az állomások tiszták, rendezettek, és nincs kellemetlen szag sem. Egyszerűen lenyűgöz, milyen magas színvonalon működik a német vasúti rendszer.
Bár a német vasúti rendszer általában lenyűgözően szervezett, tapasztalataink szerint Köln és Düsseldorf között időnként komoly fennakadások is előfordulnak. Az információáramlás sokszor akadozik, a vonatok gyakran késnek, és a helyzet kezelése sem mindig példaértékű.
Ha valaki vonattal szeretne továbbcsatlakozni például a budapesti repülőjárathoz, érdemes legalább félórás tartalékidővel számolnia, hogy ne kerüljön kellemetlen helyzetbe. Számunkra ez komoly csalódást jelentett, különösen, hogy a Deutsche Bahn részéről semmilyen különösebb segítséget vagy törődést nem tapasztaltunk.
Nyugis vagon - R. Gyuri fotója
,, Közlekedési lámpák
Számomra egészen megdöbbentő, hogy egy ennyire rendszerszinten gondolkodó nép mégsem tudott átvenni egy jól működő forgalomirányítási modellt. A gyalogosoknak szóló zöld lámpa mindenféle előzetes figyelmeztetés nélkül vált pirosra. Nincs villogás, nincs jelzés arra, hogy "figyelj, mindjárt piros, ne indulj el" vagy "siess át" – egyszer csak, katonás egyszerűséggel, vált a lámpa.
Szerencsére azért még adnak 5–10 másodpercet, mielőtt ténylegesen megindulnának az autók, így van némi esély biztonságban átérni az úton.
Nem meglepő: a németországi egészségügyi ellátó rendszer rendkívül fejlett, az egészségügyi ellátás és megelőzés nagyon hatékony. A magyar állampolgárok sürgősségi egészségügyi ellátása a hatályos európai normáknak megfelelő keretek között, a német állampolgárokkal azonos mértékben és feltételekkel biztosított (Európai Egészségbiztosítási Kártya). A tapasztalatok szerint a szükséges igazolások (nyomtatványok) hiányában is biztosítják az orvosilag feltétlenül szükséges akkut, életmentő ellátásokat, amelyek költségeit azonban (beleértve a mentés költségeit is) utólag meg kell téríteni (nyomtatvány vagy hazai biztosítási jogviszony hiányában).
Tekintve, hogy mind a mentés (pl. helikopter) mind pedig az egészségügyi ellátás költségei magasabbak, mint Magyarországon, ezek megtérítése rendkívüli anyagi terhet jelenthet. Többek között ezért is különösen fontos a minden ellátásra és káreseményre kiterjedő, továbbá megfelelő mértékű fedezetet nyújtó (külön) utazási biztosítás előzetes megkötése. Tehát kimondottan ajánljuk a mindenre kiterjedő utas- és baleset-biztosítás megkötését. Jóllehet a németek többsége tartózkodik a csapvíz fogyasztásától, nyugodtan ihatunk belőle.
Jutalmazza kutyáját valami változatosággal: Engedje, hogy az Ön saját ajtaja elé kakálhasson! - M. V. fotója
Németországban a munkahét fogalmába tartozik a szombat is! Tehát, amikor busz, vagy vasúti menetrendet nézünk, akkor a munkanapok (werktage) rubrikában kell néznünk a szombati járatokat. A boltok többsége szombaton 13-kor zár be. Németországban a posta szombaton délelőtt is kézbesít.
A kasszáknál nem fordul elő, hogy kétszer húzzák le ugyanazt a terméket, nem adnak vissza kevesebb pénzt, és nem próbálnak romló húst frissként eladni. Ami viszont meglepett minket: a felvágottak nem romlanak meg két nap alatt a hűtőben, az érett – nem túlérett! – banánt pedig féláron kínálják az éretlenhez képest.
Nem szorosan a vásárláshoz kapcsolódik, de érdemes megemlíteni, hogy az eladók szinte mindenhol rendkívül udvariasak. Eleinte kissé zavartan néztünk össze a férjemmel, amikor a pénztáros kedvesen rákérdezett, hogy vagyunk, mindent megtaláltunk-e, amire szükségünk volt, és elégedettek vagyunk-e a vásárlással.
Németország éjszakai élete számos egyedi jellemzővel rendelkezik, amelyek megkülönböztetik más európai országokétól:
A német klubkultúra nemzetközileg elismert, különösen Berlin techno színtere, amely az 1990-es évek óta meghatározó szerepet játszik a globális elektronikus zenei életben. A Berghain, Tresor, KitKatClub és hasonló ikonikus helyszínek nemcsak klubok, hanem kulturális intézmények.
Az éjszakai élet időzítése sajátos: a németek általában később, gyakran éjfél után indulnak szórakozni, és nem ritka, hogy a bulik hajnali 5-6 óráig vagy akár a következő nap délutánjáig tartanak. Számos klub péntektől hétfő reggelig folyamatosan nyitva tart.
A "Feierabend" kultúra fontos része a német hétköznapoknak – ez a munkaidő utáni társasági italozást jelenti, amikor kollégák, barátok összegyűlnek egy sörre vagy borra. Ez gyakran átmenetet képez a nappal és az éjszaka között.
Németországban a bárokat és klubokat korhatáros rendszer jellemzi: a legtöbb hely 18 éven felülieknek engedélyezett, míg néhány "16+" eseményt is rendeznek, ahol alkoholt csak korlátozottan szolgálnak fel.
A beengedési politika különösen Berlinben híres: a klubok ajtónállói válogatnak a vendégek között, és a beengedés nem feltétlenül az öltözéktől vagy a külsőtől függ, hanem inkább a hozzáállástól és attól, hogy valaki illik-e az adott hely atmoszférájához.
Különleges az "Eintritt frei, Austritt Spende" (belépés ingyenes, kilépéskor adomány) rendszer, amely bizonyos klubokat és underground eseményeket jellemez.
A "Späti" (késői bolt) kultúra jellegzetes német jelenség – ezek az éjjel-nappal nyitva tartó kisboltok, ahol olcsón lehet alkoholt vásárolni, és gyakran a bolt előtt gyűlnek össze az emberek beszélgetni az éjszakai programok előtt vagy után.
A zenei sokszínűség kiemelkedő: a techno és house mellett számos német város kínál élő zenés helyszíneket, jazz klubokat, indie rock bárokat és hagyományos kocsmaélményt is.
A biztonság kiemelt fontosságú: a német klubokban és fesztiválokon gyakran találkozni "awareness team"-ekkel, akik a biztonságos szórakozást és a zaklatásmentes környezetet biztosítják.
Az alkoholfogyasztásra vonatkozó szabályok liberálisak: közterületen is engedélyezett az alkoholfogyasztás, így gyakori a "Wegbier" (útisör) jelensége, amikor az emberek útközben, akár tömegközlekedésen is iszogatnak.
Itt Németországban a sör nagyjából annyira számít alkoholos italnak, mint nálunk a bodzaszörp. Tizenhat éves kor felett már legálisan fogyasztható, és nyilvános helyeken, meg a legtöbb tömegközlekedési eszközön sem nézik rossz szemmel, ha valaki a metrón vagy villamoson sörözget (na jó, pár helyen – például az S-Bahnon – már próbálják korlátozni, de azért nem erőltetik túl). Ha jól tudom, egy korsó sör elfogyasztása után, azaz 0,05%-os véralkoholszintig még autót is lehet vezetni – persze ésszel.A minőség egészen más világ, mint amit otthon megszoktunk: például a helyi Löwen sör köszönőviszonyban sincs az otthoni névrokonával. Az árak viszont a kocsmákban, sörcsarnokokban már kevésbé barátságosak – fél liter sörért általában 1,50 és 3,50 euró között kérnek –, boltokban viszont nagyjából ugyanannyiba kerül, mint Magyarországon.
És ha már sztereotípiáknál tartunk: természetesen itt van a mindenki által ismert német virsli is. Bratwurstot egyelőre nem sikerült kóstolnom, de a bajor Weißwurst – az édeskésebb ízű, édes mustárral ajánlott fehér virsli – már megfordult a tányéromon. Nekem egy kicsit a sótlan májgaluskára emlékeztetett.
Kenyeret általában csomagolt parasztkenyeret veszek a szupermarketben, fél kilót 50-60 centért, és csomagolt létére teljesen rendben van. A tejföl viszont igazi kihívás: korrekt minőségű változatot találni nem egyszerű, a kis kiszerelésű 225 grammos adag pedig két személyes lecsóra is alig elég. A créme fraiche-t inkább meghagyom a franciáknak és a South Park rajongóknak.
És persze ott van még a híres Leberkäse is – ami nyers fordításban "májsajt", de se máj, se sajt nincs benne. Külsőre egy kisebb cipóra hasonlít, ízre és állagra meg leginkább a parizer vagy egy virsli belseje ugrik be róla. Zsemlében, melegen egészen korrekt, csak hát az a vastagság… néha olyan érzésem van, mintha egy asztallapot harapnék.
A népes török közösség döner kínálatát is teszteltem párszor, de itt más fűszerekkel dolgoznak, és kevésbé pirítják meg a húst, mint otthon. Gyorséttermek terén pedig a szokásos: Burger King, McDonald’s, néhol Pizza Hut – KFC viszont ritkaság, Wendy’s pedig már el is tűnt. De hát végső soron, ahogy mondani szokták: "a Big Mac itt is Big Mac, csak épp der Big Mac-nek hívják."
Európában valószínűleg itt van a legtöbb vegetáriánus és vegán egy négyzetkilométerre, és ennek megfelelően a kínálat is jóval nagyobb, mint otthon. Senki sem kérdezi meg nagy szemekkel, hogy akkor most a csirkemell belefér-e, vagy hogy eszem-e halat. A pincér rezzenéstelen arccal veszi tudomásul, ha sajt nélküli pizzát kérek, és nem néz úgy rám, mintha épp egy másik bolygóról érkeztem volna.
Az emberek többsége nagyjából képben van: hallottak már arról, hogy a húsfogyasztás nem éppen környezetbarát. A helyzet viszont akkor kezd igazán szórakoztatóvá válni, amikor szóba kerül, hogy vegán kaját szeretnék. Ekkor általában két reakció következik: vagy valaki előáll valami kreatív marhasággal, vagy rögtön jön az okoskodó lecke arról, hogy "mindenki azt egyen, amit akar", mintha ezzel épp én akartam volna megváltani a világot egy tányér lencsefőzelékkel.
Otthon ilyenkor még azzal is elmegy néhány perc, hogy egyáltalán elmagyarázzam, mi az, hogy vegán. Itt legalább tudják – csak épp nem mindig akarják hallani.
Németország európai viszonylatban biztonságos országnak nevezhető. Nagyon hatékony a bűnüldözés és a bűnmegelőzés. A bűncselekmények inkább a nagyobb városokban történnek (Berlin, Frankfurt, Hamburg, München), de ott sem jelentős számban. A statisztikák szerint nagyon kevés magyar turista válik erőszakos bűncselekmény áldozatává. A nagyobb városokban turista nevezetességek tájékán és a rossz közbiztonságú környékeken nem számottevő mértékben előfordul a zsebtolvajlás, lopás, igen ritkán rablás, vagy a csalás egyes formái (pl. „itt a piros, hol a piros” játék vagy a hitelkártya-csalás).
Sziasztok németországi biciklitolvajok! Ma veszem meg 15 hónapon belül a harmadik kerékpáromat. Van esetleg valami színpreferenciátok? - m.m. fotója
1.
Amikor egy némettel beszélgetsz, és a lehető legudvariasabb formában – olyan választékos nyelvezettel, amit még ők sem használnának – megkéred, hogy legyen szíves egy picit lassabban beszélni, mert hát a némettudásod nem éppen anyanyelvi szintű… akkor ő megértően bólogat, mosolyog, és biztosít róla, hogy semmi gond.
Aztán ugyanúgy folytatja, mintha mi sem történt volna: ugyanazzal a sebességgel, ugyanazzal a nyelvtani rakétatűzzel, mintha legalábbis Goethe szellemével társalogna. Az ember ilyenkor csak áll, pislog, és elgondolkodik azon, hogy ez most direkt megy-e, vagy a németeknél a beszédtempó is olyan dolog, amit egyszerűen képtelenség szabályozni. Agyrém, de legalább jókat lehet rajta nevetni.
2. Németországban, akárcsak nálunk, szigorúan tilos az autópályán gyalogosan közlekedni. És itt nem arról van szó, hogy csak egy kicsit rosszallóan néznének rád – ha gyalogolsz az autópályán, komoly büntetésre számíthatsz, sőt, akár börtönbe is kerülhetsz.
Ráadásul Németországban sok helyen még sebességkorlátozás sincs az autópályákon, úgyhogy nemcsak a rendőröktől kell tartani, hanem attól is, hogy egy kétszázzal száguldó BMW szó szerint elfúj, mielőtt észrevennéd. Ha valaki kalandos sétára vágyik, jobb, ha inkább egy parkot választ – az autópálya maradjon meg annak, amire való: autóknak, nem gyalogtúrázóknak.
* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon
© Utikritika.hu. 2012.
Amerikai Egyesült Államok | Amszterdam | Argentína | Ausztrália | Ausztria | Bahama-szigetek | Balatonszéplak-felső | Bali | Barcelona | Berlin | Ciprus | Dominikai Köztársaság | Dubai | Egyiptom | Franciaország | Görögország | Hajóutak | Horvátország | Hongkong | India | Isztambul | Kanada | Kanári-szigetek | Kuba | Kvarner-öböl | London | Madrid | Malajzia | Maldív-szigetek | Mallorca | Mauritius | Málta | Mexikó | Nagy-Britannia | Németország | New York | Olaszország | Párizs | Portugália | Róma | Seychelle-szigetek | Sharm el-Sheik | Skócia | Spanyolország | Sri Lanka | Szingapúr | Thaiföld | Törökország | Toszkána | Tunézia | Vietnam | Zöld-foki Köztársaság
Perei Gyöngyi, 2017. 12. 16. 20:59
"Közhelyes, hogy itt a mellékutca is jobb, mint odahaza az M6-os, de jórészt tényleg így van. Pedig mi a keleti oldalon élünk, ahol a hozott örökség nagyjából azonos volt a miénkkel."---valamennyire segítette a nyugati rész a keletit én úgy gondolom. Mo-ot pedig ki segítette?....Bárki jobban halad ha van segítsége...
Tibi Tibor, 2016. 12. 26. 22:05
Nem tudom mikori tapasztalatok alapján íródott a cikk, de most nagyon nem ez van már. Sokszor itt is keleten érzem már magam...sajnos.
Remecz Béláné, 2014. 09. 10. 21:02
Jo estét kivánok!Szeretném tudni ki felel a biztonsági öv bekötéséért,a sofőr vagy az utas?Milyen büntetésre számithat a szabálysértő?
Választ elöre is köszönöm