ÚTIKRITIKA.HU / Hawaii - Big Island







útikritikák


Hawaii - Big Island

Tetszett&Nem tetszett

Tetszett:
A Hawaii Vulkánok Nemzeti Parkban éjszaka nézni a Kilauea kráter vörös izzását a csillagok alatt
A Mauna Kea csúcsán 4200 méteren a csillagvizsgálóban egy NASA kutató mutatta meg a Jupiter holdjait
A Punalu'u fekete homokos strandon teknősök napoztak közvetlen mellettünk, láthatóan zavartalanul
Az Akaka vízeséshez vezető esőerdei ösvényen vad orchideákat és óriás páfrányokat fotózni
A Kona kávéültetvényen a családi farm ötödik generációs gazdája mutatta meg a pörkölés művészetét

Nem tetszett:
A Kailua-Kona turistanegyedében minden sarkon ugyanazok a giccses aloha ingek és műanyag lei-k
A Mauna Loa Macadamia üzem "gyárlátogatásán" valójában csak egy ajándékboltba vezettek be
A helyi buszjárat kiszámíthatatlansága miatt kétórás késéssel értünk a Hilo-i repülőtérre
A Hapuna Beach-en a "snorkel túra" során a túl nagy csoportban egymást rugdosó turisták között úszni
A Waipio Valley kilátónál a drónok állandó zümmögése teljesen tönkretette a békés hangulatot


Vulkántúra a Nagy-Szigeten (Big Island, Mauna Kea): A Nagy Szigeten két hatalmas pajzsvulkán, a Mauna Loa és a Mauna Kea terül el. Utóbbi 4205 méter, de ha a hegy óceán alatt fekvő lábától a csúcsáig készítünk mérést, akkor megdöbbentő adathoz jutunk: a Mauna Kea 10 200 méter magas! Ezzel pedig valóban méltán pályázhatna a Föld legmagasabb hegycsúcsa címre, a bökkenő csak annyi, hogy 5995 méter a Csendes-óceán mélységében nyugszik. A 200-as út (The Saddle Road) egyre magasabbra tört, miközben a növények fokozatosan eltűntek a látótérből. Balra és jobbra megkövesedett, fekete lávamező vette át az uralmat, az autó a két vulkán között haladt. Mivel elértük a 2000 méteres magasságot, a fehér habcsóknak tetsző felhők már alattunk úsztak. Gépkocsink köhögő motorja folyamatos küzdelmet vívott az úttal és önmagával, miközben csodaszép vulkáni dombok és pajzsvulkán-maradványok bukkantak elő. Fákat, bokrokat, csenevész törpecserjéket itt már nem tart el a természet.

Így érkeztünk meg a 3000 méter magasan fekvő akklimatizációs állomáshoz, ahol minden turistának kötelező pihenőt tartania. 30-45 percig semmi mást nem szabad csinálni, mint lassan sétálgatni és nagy levegőt venni. Amikor kiszálltam a kocsiból, úgy éreztem, menten eldőlök. Végül sikerült megtartanom az egyensúlyomat, de teljesen lelassultam, és semmi másra nem vágytam, mint egy kiadós alvásra. A negyven perces felkészülés (lassú séta, ácsorgás) után következett a felfelé vezető út legmeredekebb szakasza, az utolsó 1200 méter legyőzése. A dzsip előbb megvadult bikaként, később alacsonyan szálló táltosként győzte le az utolsó métereket. Az 1967-es évjáratú csodagép, benne az elcsigázott utasokkal és mindig nevető sofőrjükkel megérkezett a világ legmagasabb kőkúpjának hóval borított tetejére.

Nagyon fontos tudni, hogy a gépkocsikölcsönzők elvileg nem engedik, hogy bérautókkal felmenjünk a vulkán tetejére. Ez azonban tényleg csak elvi tiltás, merthogy mindenki felmegy. Az már más kérdés, mi van akkor, ha a bérelt kocsi tönkremegy…(L. G. 2024)


Kommentek

Még nem érkezett hozzászólás.


Új hozzászólás beküldése

Név:
E-mail cím:*
Hozzászólás:


* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon


Olcsó USA Repülőjegyek Olcsó USA Repülőjegyek
Olcsó repülőjegyek az USA városaiba a Vistánál



SZÁLLÁSFOGLALÁS