ÚTIKRITIKA.HU / Amerikai Egyesült Államok






hirdetes

útikritikák


Amerikai Egyesült Államok

USA -ba utazni utasbiztosítás nélkül nem ajánlott.

Egészség | Közlekedés | Étkezés | Vásárlás | Közbiztonság | Magyar külképviseletek | Egyéb hasznos információk | Fotóegyveleg

Phoenix (Arizona) - A Waymo nevű vezető nélküli taxi - Ki mernéd próbálni? - g.e. fotója

Egészség

Az Amerikai Egyesült Államok meglátogatása magyar állampolgároknak nem javalott utasbiztosítás nélkül. Olyan mérhetetlenül drága az egészségügyi ellátás, hogy nagy és több évre kiható pénzügyi problémát jelenthet egy komolyabb sérülés vagy kórházi  tartózkodás kifizetése. Gyerekkel utazóknak pedig egyenesen kötelező. Sajnos bizonyos életkor felett a biztosítók extra díjakat szednek az utazóktól. Árak összehasonlításért kattintson ide, hátha kellemes meglepetés éri.

Ha esetleg szükség van rá, mielőtt orvost keres, el kell olvasni a kötvényben rögzített feltételeket. És azok szerint telefonálni/e-mailt írni, intézni a dolgot. Ha sos, akut nagy baj van, azonnal hívja a 911-et, a kötvény persze ráér.

A csapvíz a legtöbb helyen iható, de mindig kérdezzük meg inkább. Minden gyógyszer kb.kapható, ami itthon is. A patikák amolyan drogériák, mindenes boltok, érdemes pont ezért a nagyobb láncok patikáiba menni. Viszont , ami vényköteles, ott egyértelműen az amerikai orvos által felírt gyógyszert adják csak ki. Nem lehet csak úgy odamenni, hogy ilyen vagy olyan hatóanyagot szeretnék.

A legnagyobb nyári hőségben is mindig legyen nálunk egy vékony pulóver. A közterületek, metrók hűtése ugyanis elképesztően hatékony. Őket nem zavarja, de az, aki ehhez nincs házzászokva nagyon könnyen megfázik.

"Tegnap ellátogattam egy gyógyszertárba. Itt Amerikában a gyógyszertárakat nem úgy kell elképzelni, mint otthon, hogy kicsik és csak gyógyszerek vannak... Egy patika itt minimum egy nagy CBA, vagy Tesco méretű, tele mindenféle dologgal. Egy gyógyszertárban szinte mindent meg lehet találni, a képeslaptól kezdve az üdítőig. A patikán belül van egy kis rész, ahol a vény köteles gyógyszert lehet venni és van egy másik rész, ahol a sima gyógyszereket lehet venni Frutty helyett. Itt nem jelent senkinek sem nagy dilemmát egy két literes fájdalomcsillapító vásárlása. Ha bárkinek fáj valamije, azt iszogatják. Ahogy néztem, a gyógyszerek nem drágák, körülbelül annyiba kerülnek, mint nálunk. A híresebbek, mint pl. Claritine 17 dollár, az intim kendő 0.88 dollár, szóval elég olcsónak mondható még hazai viszonylatban is." forrás

,, Mindenhol megy a légkondi, de ez nem a kellemes 23 fokot jelenti, hanem 20-at! Irtó hideg. Mindent teleraknak jéggel. Fullra. Hideg mániások. (én meg majdnem megfagytam tegnap mire megettem a hamburgert a 20 fokban és megittam, hozzá fél liter jégkockát :D)" forrás

Közlekedés

2024 augusztus: az USA 4 városában már rendelhetőek az ún. driverless taxis. Olyan taxik, amikben nincs taxisofőr. És ez a 4 város: Austin (Texas), Los Angeles (Kalifornia), Phoenix (Arizona) és San francisco (Kalifornia). Ha valaki bevállalja, kérjük, küldjön rólat egy beszámolót!

Belföldi  repülés

A legelterjedtedd közlekedési  forma. Rengeteg a fapados, rengeteg az akciós repülőjegy, érdemes körülnézni. De ugyanakkor ez azzal jár, hogy az utas a repülési iparban nem a legfontosabb tényező. Minden munkafolyamatot ráhagynak az utazóra:  csekkolj be magadnak, intézd el a csomagcimkét is magadnak és szenvicset is vigyél a fedélzetre. Ezzel együtt mégéri. 

A San Francisco Los Angeles repülőút 2017-ben a világ hetedik legforgalmasabb járata és az USA legsűrűbben repült várospárja lett.

Hasznos linkek a közlekedéshez:

Általában az autókölcsönzők utólag terhelik a bérlő kártyájára az úthasználati díjakat, mára már kevés készpénzben fizetendő út van csak. Nem drága, de kevés odafigyeléssle kikerülhető a fizetés. A bérlésnél kalkulálnak egy összeget, azt zárolják a kártyán. A bérautó leadása után csak hetekkel szokták a zárolást feloldani. Az autót bérlő személy életkorának függvényében pótdíjat szoktak felszámolni, általában 25 év alatt és 70 felett.

A jelzőlámpák általában nem a fejünk felett, hanem a kereszteződés szemközti oldalán találhatóak. Kis ívben jobbra knyarodni pirosnál is lehet, feltéve, hogy ezt  külön tábla nem tiltja. (És nem jön balról autó. ) Érdemes érdeklődéssel olvasni a táblákat, általában minden alaposan ki van táblázva, külön szólnak, hogy kanyarodni kell, meg kell állni, stb.

Ha a kereszteződésben négy stoptábla van, annak van előnye, aki először ért a kereszteződéshez. Városban a megengedett sebesség 25-35 m/ óra, autópályán általában 70. Csúnyán büntetik, aki ezt  túllépi.

           Fizetős utak listája az USA-ban

Jogosítvány

Szokványos magyar jogosítványt elfogadják, de egyévesnél hosszabb tartózkodás esetén már nem érvényes a használata. Figyeljünk arra, hogy a jogosítványnak érvényesnek kell lennie. Nemzetközi jogosítvány kiváltására nincs igazán szükség, de előnyös lehet megléte, mert autóbérlésnél, vészhelyzetekben, közlekedési vétségek, balesetek esetén legalább nem kell az illetékeseknek a magyar nyelv megértésével reménytelenül próbálkozni.

Autóbérlés

Miután a hosszú repülőút és az Amerikai Egyesült Államokba való belépés izgalmai után mázsás terhektől szabadultunk meg és újabb adrenalinhullám önt el bennünket attól, hogy épségben megérkezett a csomagunk is, nyílik az ajtó és végre kiléphetünk az Újvilágba. Ez akár szó szerint is érthetjük, hiszen újdonságok, furcsaságok hadával fogunk találkozni az itt töltött idő alatt. Aki ilyen messzire utazik, az nyilván nem a tengerparton vagy a szállodában akarja tölteni az összes idejét, hanem szeretné felfedezni a környéket, így autót bérel. Ezt hasznos már itthon elintézni, hogy ott ne legyen más dolgunk, mint átvenni a papírokat. Nyilvánvaló: autó nélkül Amerikában nehezen boldogul az ember. Ezen a honlapon egyszerűen és biztonságosan lehet autót bérelni.

,, Sokszor van olyan, hogy az ügyfélnek nincs credit kártyája. Ha nagyon nem tud szerezni vagy már késő akkor a SIXT elfogad Debit kártyát, sőt ahogy lehúzta depozitot az autó bérleti díjjat KP is kifizethető. DEBIT kártyával középkategóriás autót vagy premium amerikai gyártmányú autót lehet felvenni. Miami Beachen nincs szükség autóra, használni lehet az UBER/LYFT kocsikat, a helyi bubi kerékpárokat (citiBike) vagy a várost behálózó free trolly buszjáratokat is.
A parkolás 0-24 fizetős és drága. Tilosban vagy rossz helyen parkolás során az autót nagyon gyorsan elviszik a "lopósautók" . Az autó kiváltása aznap 250-300 USD + tax (vendel.kin@vista.hu)

Fontos, hogy a szerződésben szereplő sofőrnek legyen dombornyomott bankkártyája, mert anélkül nem veheti át a járművet. Még itthon érdeklődjünk, hogy pontosan milyen biztosítást tartalmaz a kifizetett összeg. Mivel előre csak kategóriát választhatunk, azt hogy pontosan milyen kocsit fogunk a nyaralás alatt vezetni ott, a helyszínen derül ki. Általában többet is felkínálnak, és mi dönthetjük el, hogy melyik szimpatikus. Aki hosszabb időre megy, pláne ha családostól, az ne ezen spóroljon; válasszon egy jobb kategóriájú, nagyobb autót, amiben nem csak a társaság, de a csomagok is kényelmesen elférnek, hiszen a távolságok miatt rengeteg időt töltenek majd utazással az Egyesült Államokban.

Sok autóbérlő vállalkozás kikötheti, hogy az autót csak 25. életévét betöltött személy vezetheti, illetve azt is, hogy minden személy regisztrálja magát a szerződésben, aki vezetni fogja a bérautót. Egyes autókölcsönzők esetleg megengedik, hogy 25 éves kor alatt is vezessük az autót, viszont ilyenkor jellemzően felárat számolnak a kocsira. És nagyon megemelik a biztosítást is.  Mivel a bérautó állapotáért és az azzal elszenvedett/okozott balesetekért mi felelünk, erősen ajánlott biztosítást is tartalmazó bérleti szerződést kötni, vagy külön ilyen esetre szóló biztosítást intézni az kint tartózkodás idejére. Sajnos a helyzet ugyanez a 70. életévüket már betöltött sofőrök esetében is.

A bérautót az esetek túlnyomó többségében tele tankkal kapjuk meg, így is illik visszavinni. A kölcsönző mindig regisztrálja a tank állapotát induláskor és érkezéskor. A különbségeket természetesen elszámolják, így általában jobban járunk, ha magunk tankoljuk meg a kocsit a visszaadás előtt.

Sokaknak újdonság az automata sebességváltó, amivel a kinti kocsik működnek. Aki nem vezetett még ilyen autót, az bátran kérjen segítséget még a kölcsönzőben. Szívesen megmutatják, hogy hogyan használjuk a váltót, hogy állítsuk be az üléseket, így már kényelmesebben és nyugodtabban vághatunk neki az országútnak, ami első ránézésre talán ijesztőnek tűnhet. Mindenképpen béreljünk GPS-t vagy a sajátunkra töltessük fel az amerikai programot! (Utóbbinak nagy előnye, hogy nem angolul, hanem magyarul kapjuk az útbaigazítást.) Nem csak időt spórolunk vele, de a térkép helyett inkább a látnivalókra figyelhetünk és abban is nagy segítséget nyújt, hogy milyen éttermek vannak a környékünkön, vagy hol van a legközelebbi benzinkút. Mobiltelefonon működő gps alapú térkép is nagyon hasznos lesz.

Érdemes arra figyelni, hogy több olyan szabály létezik, ami erősen eltér a magyar szabályozástól. Általában lehet például tele piros lámpánál kisívben jobbra kanyarodni. Ha nem lehet, azt  külön tábla tiltja. Érdemes a táblákat mindig figyelni, nagyon álaposak általában. De a szabályok államonként változhatnak, érdeklőni, figyelni kell.

"Kényelmes volt a Ford, amit választottunk. SF-ban áldás volt az automata sebváltó. A férjem viccesen tapasztalta itthon, hogy "elfelejtett" vezetni... Nagyon jó ötlet volt a magyar nyelvű GPS! Kötöttünk még helyben plusz biztosítást Gerda (Vista Mammut) tanácsára, amire nem volt szükség szerencsére, de számunkra is egy plusz védelmet jelentett. A bankkártyás fizetéssel kapcsolatban érdekes lehet,hogy néhány helyen a debit kártyát elutasítja a rendszer, benzinkútnál még a kútkezelőnél sem működik, tehát akármilyen hitelkártyát mindenképpen kell vinni. Ezt korábbról tudtuk, de azt hittük, hogy az utóbbi években valamit javult a helyzet, de nem. SF-ban meglepően nagy távolságokkal találkoztunk és jó volt, hogy az indulás előtt szükséges 2 óránál még egy órával korábban értünk ki. Az autóleadás valóban gyors és zökkenőmentes volt, de relatíve sok idő kellett a reptéren, hogy nyugodtan tudjunk mindent megtalálni." (O. Éva, kaliforniai utazás, 2013)


"Szeretek Amerikában közlekedni. Minden, mindig kényelmesen ki van írva, többször is. Sokszor már-már megmosolyogtató alapossággal. Kb. ezen a szinten: "Lámpa várható, lámpa 200 méteren belül, itt állj meg, ha piros a lámpa. " Az emberek követik az utasításokat, minden működik. Néhány kedvenc táblám: 1000-2000.- dollár a büntetés, ha szemetet dobsz ki az ablakon. A börtönök közelében tilos stoppolni és stoppost felvenni. A városi bevezető utakon rendszeresen van un. carpool. Egy sáv, ahol csak olyan autók közlekedhetnek, amelyekben a táblán megjelölt 2-3 ember minimum utazik. Szépen, akkurátusan ki van mindig írva, hogy mikor (6.30-9.00 pl. ) , melyik sávban és hány ember legyen minimum a kocsiban. A jobboldali sávból pirosnál is lehet kis ívben jobbra kanyarodni, ha nem jön senki. És a kedvenceim: Ha jön a mentő, minden kocsi, automatikusan és azonnal lehúzódik, nincs kivétel. A másik kedvencem a parkolást tiltó tábla, kb. ezzel a szöveggel: tilos a parkolás keddenként 4-6-ig, az utca takarítása miatt. Hm." (K. Kriszta, 2014)

Autóutak

Itt is a méretek lesznek a leginkább mellbevágóak, 8-10 sávon, több szintes autópályákon cikázik a forgalom, aminek ha részesei leszünk, hamar rájövünk, hogy nem is olyan rémisztő. Olyan, mintha mindenkinek saját sávja lenne, amelyben kedve szerinti tempóban, nyugodtan haladhat. Nem dudálnak rá, nem mutogatnak neki; ha esetleg kezdetben túl lassú vagy bizonytalan, a többiek majd szépen kikerülik. Mivel eloszlanak a kocsik, hatalmasak a követési távolságok, ami megnyugtatóan hat és hagy időt annak is, aki sávot szeretne váltani vagy egy elnézett tábla miatt irányt váltani. Az autópályákat freeway-nek hívják és egy-két ritka kivételtől eltekintve ingyenesek.

Sebességkorlátozás

Általánosan érvényben levő sebességkorlátozás nincsen. Mindenhol a táblák szerint kell közlekedni. Általában 55, 65 vagy 75 mérfölddel lehet haladni (a GPS ebben is segít), ami ott elég lassúnak tűnik.

Jellemző sebességkorlátozási szabályok:

  • Autóutakon 55-65 mérföld/óra (88-104 km/óra)
  • Az ország nyugati részén a hatalmas sík területeken végig húzódó autóutakon 70-75 mérföld/óra (75=120 km/óra)
  • Településeken belül 25-30 mérföld/óra (40-48 km/óra)

A sebességkorlátozás szabályait a hatóságok nagyon komolyan veszik és szigorúan betartatják. A Magyarországról odautazó, bérelt gépkocsival közlekedő turisták jellemzően meglepődnek azon, hogy az amerikai autóvezetők mennyire engedelmesen betartják a közlekedési szabályokat, főleg a sebességkorlátozásra vonatkozókat. Ennek egyik magyarázata lehet az, hogy sok helyen találunk "Speed limit enforced by aircraft" táblákat, vagyis hogy a rendőrség repülőket/helikoptereket vet be és az égből méri a sebességátlépőket. Ez vagy igaz, vagy nem (drága lenne egy ilyen alakulat fenntartása), de tény, hogy sok Amerikát megjárt notórius gyorshajtó számolhat be arról, hogy a rendőr azzal inti le, hogy a levegőből mérték be. A sebességkorlátozásra vonatkozó szabályok megsértése lebukás esetén egyébként drága mulatság. Nyilván ezzel is magyarázható, hogy az USA-ban az autósok jóval körültekintőbben és sokkal kisebb agresszivitással vezetnek. A sebességkorlátozást adott útszakaszra konkrétan megjelenítő táblák ott nem kérésnek, hanem parancsnak minősülnek.

,, Wyomingban elkapott rendőr gyorshajtásért, pedig most csak 85-tel mentem 55 helyett. Egy pár percig úgy nézett ki, hogy sikerül megint kidumálni magam, de végül csak annyit értem el, hogy levitte a büntetésem 150 dollárról 100-ra, és csináltunk egy közös szelfit! Drága fotó volt. (2018)" forrás

Amerikai sajátosságok

  • Egy érdekesség, hogy a forgalmasabb utakon van egy úgy nevezett "CAR POOL lane", amit csak azok az autók használhatnak, amelyekben legalább ketten ülnek, így ők a dugókban gyorsabban haladhatnak. Vigyázat, ezt  is ellenőrzik. Sokszor ki van írva, mennyi a minimum az autóban utazók száma.
  • A másik pedig, hogy piros lámpánál is lehet jobbra fordulni. De csak jobbra!
  • A településeken példásan vigyáznak a gyalogosokra, roppant előzékenyek, udvariasak. Irigylésre méltó, hogy a zebráknál, de a lakott területeken csaknem bárhol fékeznek, megállnak az autók, ha egy gyalogos át akar kelni az úttesten. Mikor jutunk mi el idáig?

"Az amerikai emberek egyáltalán nem tudnak autót vezetni és nagyon furák a közlekedési szabályok:

  • Az autópályán mindkét irányból lehet előzni - ez számunkra nagyon zavaró, egyrészt folyamatosan azt érzem, hogy áthágom a közlekedési szabályokat, másrészt felettébb módon balesetveszélyes. Amikor középen döcög valaki, jobbról-balról előzgeti mindenki. Nagyon-nagyon kell figyelni.

  • Az autópályák itt a környéken minimum hat sávosak, amiből kettő expressz. Ezt csak egy speciális bérlettel lehet igénybe venni - ez egy elektronikus kütyü, amit az autó szélvédőjére kell tenni. Ez valahogy a hitelkártyával van összekombinálva és minden egyes áthaladáskor olvad le a pénz az ember hitelkártyájáról.

  • Piros lámpánál az esetek 95%-ban lehet kis ívben jobbra kanyarodni.

  • Nincs egyenrangú útkereszteződés, de nagyon szeretik a stop táblákat, aminek két fajtája is van. A klasszikus, ami nálunk is van, klasszikus kereszteződésekben. A másik az un. 4 ways - ez nagyon vicces. A kereszteződés mind a 4 utcájában ki van téve. Mindenkinek meg kell állnia és az mehet először, aki először odaért, ha esetleg minden autó közel azonos időben érkezik. Azt beszéltük Gáborral ma, ha Magyarországon is lenne ilyen kereszteződés, a magyar ember még direkt bele is taposna a gázpedálba, hogy ő érjen oda elsőnek.

  • Itt a sofőrök nem udvariasak - ha elcseszel egy sávot, inkább menj tovább, mert egy másodpercig sem fog senki beengedni vagy elengedni. Ehelyett inkább teljes testtel belefekszenek a dudába.

  • Az indexet teljesen random módon használják, ami szintén ad okot némi aggodalomra, hiszen sosem tudjuk, hogy az éppen előttünk lévő mit szeretne tenni.

  • Bizonyos államokban (pl. Wisconsin) simán lehet piásan vezetni, ráadásul viszonylag magas véralkohol-szinten. Floridában tilos.

  • Vezetés közben simán lehet telefonálni. Roppant balesetveszélyes, amikor a sok dagi csak a fülre tapasztja a telefont és negyvennel halad a középső sávban.

forrás

Reggeli csúcs - Karesz fotója

"Sokan mondják, hogy az amerikaiak nem tudnak vezetni. Ebben lehet valami. De az itteni vezetési kultúra nézhető másik szemüvegen keresztül is. Olyan, mint oktatás errefelé nincs. Találni egy-két autósiskolát, de fehér holló az, aki ott tanul vezetni. Államonként eltérő életkorban, 15-16 évesen(!) az életkor elérésén kívül minden egyéb teendő nélkül kaphatsz ún. tanuló engedélyt. Ez abból áll, hogy ha egy jogosítvánnyal rendelkező felnőtt is ül a kocsiban, akkor nyugodtan vezethetsz, néhány kisebb megkötéssel. Ebből következik, hogy az amerikai gyerekek többsége 14 év 364 naposan már majd megőrül, hogy másnap kocsiba ülhessen, és apuka mellett tanuljon meg vezetni. Ebből persze egyben az is következik, hogy általában apuka vagy anyuka tanít vezetni, a saját hibáit vagy éppen fortélyait kontroll nélkül továbbörökítve a következő nemzedékre.

Egyébként az utakon is általános nyugodtság árad ebből az alacsony fordulatszámon üzemelő népből, ami viszont mintegy ellensúlyozza az iskola hiányát. Többségében megfontolt, nem a száguldásra törekvő, udvarias autósokkal találkozhatunk, akik két másodperc előnyért nem fogják az életüket kockáztatni. Az utak sem alkalmasak nagyon gyors közlekedésre, a sebességhatárok pedig, amiknek betartását nagyon szigorúan veszik, egyáltalán nem a száguldozást segítik elő. A sebességhatárokat tekintve egyébként magyar szemmel furcsa lehet, hogy nincs fix, minden útra érvényes szabály, mint Európában. Annyival lehet menni, amennyit a tábla jelez, és ezért hazai szemmel nézve minden út tele van tűzdelve a sebességhatárt jelző táblákkal. A keleti partra jellemző limitek, km/h-ban: városban 40-55, országúton: 55-90, autópályán: 90-105. Ennél gyorsabb engedélyezett sebességet még nem láttam.

Talán a pörgés hiánya az, amitől egy európainak itt önkéntelenül is a vezetni nem tudás érzése kattan be. Ha valaki percekig áll egy kereszteződés előtt, hogy biztosan meggyőződjön róla, nem jön senki, az otthon nem tud vezetni, itt pedig csak egy átlagember. Ha valaki 80-nal cammog a három sávos autópályán a belső sávban, és nem csak a körülötte lévő forgalomra nem reagál, hanem arra sem, ha mögötte villognak és dudálnak, azt otthon megverik. Itt azt verik meg, aki mögötte villog és dudál.

A párhuzamos közlekedés egyébként is egy kényes kérdés errefelé. Hevesebb vérmérsékletű otthoni autóstársainknak bizony egy nyugtató jógatanfolyammal érne fel, ha ebben az országban kellene vezetniük. Itt a sáv arra van, hogy haladjanak benne. Legyen az külső, belső, középső, ha nekem arra van dolgom, akkor kiválasztom a sebességet, és haladok. Ha valaki gyorsabban akar menni, akkor kerüljön ki, mindegy merre. Tehát egy három sávos autópályán senki se kössön biztosítást arra, hogy a belső sávban fog a leggyorsabban a céljához érni.

Érdekes egyébként, hogy ez az egész szitu, amikor nagyjából azonos sebességen halad két-három sáv egymás mellett, az otthon megszokotthoz képest még az alacsonyabb sebességek ellenére is azt az érzetet kelti, hogy minden mozog, minden halad, mindenhol történik valami. A villogás, az meg külön dolog. Arra hamar rájöttem, hogy azt itt olyanra, hogy figyelmeztessem, vagy uram bocsá’ anyázzam a másikat, nem is értik, nem hogy nem használják. Egyszer láttam itt Amerikában egy ismeretterjesztő filmet a német autópályákról. Az Autobahnról, ahogy itt (is) hívják. Abban külön elmagyarázták, hogy ha valaki lassan megy az Autobahnon a belső sávban, akkor aki mögé ér villog meg indexel, és ez azt jelenti, hogy takarodj onnan. És a rendes német autós érti is a szabályt, és takarodik. Na itt ilyen nincs, se villogás, se belső sáv betartása.

Nem kell persze attól tartani, hogy itt mindenki szent. Van ideges autós, száguldozó vagy a sávokat cikkcakkban szelő errefelé is. Csak annak itt nem mutatnak be, nem szívatják vagy próbálják meg-önkéntes-rendőrködni, hanem engedik, hadd menjen. Nem véletlenül, hiszen bármilyen hihetetlen, de itt még a helyi KRESZ könyvben is benne van, hogy ha bemutatsz, könnyen lelőhetnek…! És ez nem vicc. Az alábbi idézet halál komolyan Connecticut Állam hivatalos KRESZ könyvéből származik, a „problémás viselkedés” fejezetből, 50. oldal: „Ha inteni akar egy másik autósnak, akkor legyen szíves minden ujját használni. Trágár mozdulatok miatt lőttek le, szúrtak le és vertek már meg embereket.” forrás


Mobilozás autóvezetés közben. Ez szintén olyan dolog, ami kiveri nálam a biztosítékot!!
Így is nagyon bénán vezetnek és akkor még mobiloznak is vezetés közben.
Nem csak magát, hanem másokat is veszélyeztetve.
A covid óta egyébként szerintem az emberek amúgyis (nem csak itt - az egész világon) tök frusztráltak és kettyósok.
Megspékelve ezekkel a problémákkal, hát nem túl jók a kilátások!
Azt vettük észre, hogy az utóbbi időben látványosan rengeteg közlekedési kihágást látunk: piros lámpán át, egyirányú utcában, szembe a forgalommal, minden 2. mobilozik, stb… 😟
Bár a piros lámpán való áthajtást azt most Magyarországon is többször tapasztaltuk.
És azért nem / sem értem, mert itt, ahol aztán tényleg minden van és rohadtul nem tétel egy headset, ott miért kell vezetés közben mobilozni!!!!

Itt az autósok az esetek többségében piros lámpa esetén is kikanyarodhatnak jobbra. Ami egyfelől tök jó dolog (autósként) - gyalogosként viszont nagyon-nagyon kell figyelni, mert az autósok nagyjából semennyire se figyelnek. Egyrészt szerintünk szokatlan számukra, hogy valaki gyalog közlekedik (tudom, hogy viccesen hangzik, de tényleg így van).
A másik “vicces” (inkább elgondolkodtató) dolog ezzel kapcsolatban, hogy tök sokszor fordul elő olyan, hogy piros a lámpa nekünk, gyalogosként, viszont nagylelkűen át akar engedni minket a jobbra kanyarodó… Aztán utána még ő mérges, mert nem látja, hogy nekünk piros a lámpa.
Zebrán is vagy nagyon előzékenyen átengednek, vagy örülsz, ha élve átjutsz, mert bizonyos kanyarodó sávoknál eszükbe nem jut, hogy a gyalogost átengedjék.
Szóval ez például egy apróbb, de azért bosszantó dolog.

(2022) forrás

Tankolás

Fontos tudni, hogy ha kikerülünk a nagyvárosok vonzáskörzetéből van, hogy csak 100 kilométerenként tudunk tankolni. Mielőtt nekivágunk egy nemzeti parknak vagy egy alacsonyabb rendű útnak, feltétlenül töltsük tele a benzintartályt! Tankoláskor számunkra szokatlan módon előre kell fizetni a pénztárnál! Abban az esetben, ha kevesebb lesz a végösszeg, visszaadják a különbözetet.

"Amit nem kerülhetünk el, ha autót bérlünk, az a kocsi tankolása. Az árak az elmúlt 7 évben 150-200%-kal nőttek, de Magyarországhoz képest még mindig jelentősen olcsóbb a benzin és a gázolaj. Az óriási távolságok miatt a benzinköltségek elég jelentős összeget ölelhetnek fel. Minden államban, városban, de még kutaknál is eltérnek az árak. A legtöbb helyen csak önkiszolgáló van, kivéve rokkant vendégeknek és Oregon államban..." forrás

Hogyan tankolj az USA-ban? - videó

Parkolás

A parkolás a nagyvárosokban elég költséges, így ügyeljünk rá, hogy olyan szálláshelyet foglaljunk, ahol ezért nem kell külön fizetni és van is elegendő hely minden autó számára. A belvárosi részeken általában az út szélén lehet megállni a kocsival és a mellette lévő parkolóórába kell bedobni az aprót. 25 centért 8-10 percet kapunk. A digitális kijelző mutatja, hogy mennyi időnk maradt. Ám ezeknél a maximális idő 2 óra. Hosszabb városnézés esetén maradnak a jóval drágább parkolóházak vagy nyitott parkolók.

Különböző egyéb szabályok

A mobiltelefon használatát, illetve az SMS-ezést vezetés közben több szövetségi államban tiltják. A találgatás helyett tanácsos Amerika bármely részében tartózkodni a mobilozástól és az SMS-ezéstől.

"Az emberek nem dudálnak, előzékenyen vezetnek, és nagyon jól szervezettek, kitáblázottak az utak. A piros lámpánál, ha nincs másképp kitáblázva, jobbra lehet fordulni. A nagy parkolóházakban is általában ingyenes a parkolás az első két órára. A jelzéseket érteni kell, pl. piros járdaszegélynél egyáltalán nem lehet megállni, a sárgánál is csak ki-beszállásra, és ahol nincs felfestés, a táblák utasításait követve kell parkolni. Ha nem fizeted be a parkolóórát, szinte biztos, hogy 10 percen belül megbüntetnek, de nem tesznek fel kerékbilincset akkor sem, mint otthon. Rendőr igazoltatni kizárólag csak akkor állít meg, ha szabálytalanságot csinálsz. Például, ha gyorsan hajtasz, vagy szabálytalanul csináltál valamit: telefonáltál kihangosítás nélkül, vagy rossz helyen fordulsz be. Olyankor ki van zárva, hogy ne kapjál pénzbírságot. Amit fontos tudni ezzel kapcsolatban, és én nem tudtam, ezért jól meg is ijedtem. Gyorshajtás miatt megállítottak az egyik éjszaka. Amikor félreállsz és mögötted reflektorral világit a rendőrautó, nem szabad kiszállni, a kezek jól láthatóak kellenek, hogy legyenek (sajnos sokaknak van Amerika egész területén fegyver az autóban). Az anyós ülésen levő embernek különösen nem szabad kiszállnia. Majd odasétál a rendőr, elkéri a jogosítványt, registration-t és visszamegy az autójába. Egész idő alatt csak akkor lehet kiszállni vagy kinyitni az ajtót, ha kérik.

Sajnos engem, ami megijesztett, hogy az autónak döntve át is motoztak. Nagyon illedelmesek, és kedvesek akkor is különben, de elővigyázatosaknak kell lenniük. Emlékszem, próbáltam bevetni, hogy azért sietek, mert allergiás tüneteim vannak, és orvoshoz akarok menni.. Azt mondtak semmi baj, gyorsan elintézik a papírmunkát, és kíséretet adnak a kórházig, hogy gyorsabban odaérjünk." (a Los Angelesben élő Judy, 2012)


"Ha megállít az amerikai rendőr: Nem árt ha tudjuk a rendőrökkel való találkozáskor hogyan kell viselkedni. Tudnunk kell, hogy az USA-ban a rendőr nem állíthat meg "csak" igazoltatás céljából. Ha látjuk mögöttünk a villogó lámpát, akkor bizony elkövettünk valamit, amit jobb lett volna, ha nem... Ez lehet bármilyen kicsi szabálysértés, pl követési távolság be-nemtartása, túl gyors sávváltás, túl agresszív gyorsítás/indulás, vagy akár a visszapillantó-tükrön lógó bisz-basz jelenléte, ami zavarhat a kilátásban, nem álltunk 3 mp-ig a stopnál, stb..." forrás


"Ami nagyon meglepő, hogy az emberek elmondása szerint az összes eddigi felsorolt autó közül a Toyota vezeti a népszerűségi listák legtetejét. Függetlenül attól, hogy a márka nem a legdrágább autókat kínálja, egy Camry-nek legalább akkora presztízse van, mint otthon egy Audinak. Itt szinte mindenki, aki nem tud Land Rovert venni és fel akar vágni, az Toyota Yaris Sedan-t, vagy Camry-t vásárol. (2012)" forrás

Vonattal

"utaztál már vonattal (AMTRACK)?
Honnan is jött nekünk a fèrjemmel ez a vonatozàs ötlete? A fèrjem a neten talàlt videòkat, milyen szép tàjakon megy. Kikereste..., "hurrà!!! Ez a vonat Amerikában van !" Ìgy 2018-ban beleàsta magàt a témàba, ès 2019 màjus elején már a vonaton ültünk, igaz mi a Chicago - Los Angeles utvonalat céloztuk meg elöször. 3 éjszakàt töltöttünk a vonaton. A szerelvény utolsò vagonjaiban csak ülések vannak. Utàna van az étterem, a mozdony fele pedig a 2 személyes kicsi kabinos, abbol azt hiszem 2 vagon volt, és amiben mi is utaztunk a fülkés, ahol kettönknek volt egy fülke a hozzà tartozò zuhany/wc mosdò. Nem egy bàlterem, de nekünk tökèletesen elèg volt. A kaja is nagyon finom. Több helyen megáll, mivel helyközi vonat szerepèt is betölti. Ki lehet szàllni, de nem áll sokáig. Azèrt a friss levegö miatt nem árt nèha leszàllni pár percre.
Több Amtrack ùtvonalat néztünk már.
Igen tudom..., nem olcsò a jegy. De..., ha azt nézed 3 napig fedèl van a fejed fölött, ergo nem kell hotelt fizetni. Az àrban benne van napi hàromszori étkezès ès hozzà ital. És haladsz A-bòl B-be. Szàmold össze a 3 nap szàllàst, kajàt, autòbérlés+üzemanyag, vagy repülöjegy. Ez lehet így több mint a vonatjegy àra.
Ez volt az elsö, de biztos nem az utolsò vonatozàsunk az Államokban. (2024)

Étkezés, borravaló

Az amerikai filmekben gyakran látjuk a szereplőket gyors-étkezdékben enni, hamburgert, pizzát, és az utcákon hot-dog-ot. Aki a gyorséttermi kaját nem szívleli, az ne aggódjon, mert az USA-ban rengeteg konyha, és étkezési típus létezik. Amerikába többször visszatérő utazók egyöntetű véleménye, hogy kint szuper jókat lehet enni, a nagyvárosokban szinte bármit, amihez éppen kedvünk van. Az amerikai társadalom úgynevezett olvasztó tégely jellegénél fogva az etnikai éttermek elképesztő sokaságával lehet találkozni. A mexikói taco, a görög gyros, a kínai tavaszi tekercs ott már nem is számít külföldi ételnek.

Nagy divatja van néhány év óta az egészséges táplálkozásnak, és sok olyan étkezőhelyet találhatunk, ami ezzel a trenddel kapcsolatos, pl. salátabárok. Aki nagyon takarékos költségvetéssel utazik az USA-ban akár napi 10-15 dolláros keretből is megúszhatja, persze nagyon szerény igényekkel. A dohányzási tilalmakra nagyon oda kell figyelni. Ott ezt igazán komolyan veszik. Az italrendelésnél pedig tudatában kell lenni annak, hogy 21 év alattiak nyilvános helyen nem fogyaszthatnak, rendelhetnek alkoholt.

Ha úgy döntenétek, hogy Amerikában étteremben ennétek valamit, akkor fel kell készülni arra, hogy fél órát fogtok várni egy asztalra. Szinte minden város tele van éttermekkel, de úgy tűnik ezeknek száma nem elég. Én nem egy étterembe látogattam el, de minden alkalommal hosszú, körülbelül fél órás várakozás volt.

"Természetesen fel vannak készülve az étterem-tulajdonosok is a problémára. Nem egy vendég esetében történt meg, hogy meglátták a várakozási időt és elhagyták a helyet. Azt találták ki a furfangos tulajdonosok, hogyha várni kell, akkor mindenki kap egy telefonra emlékeztető tárgyat. Ez intelligensen listázza az asztalokat és abban a pillanatban, ha felszabadul egy, akkor elkezd rezegni és már indulhattok is. Nem minden helyen találkoztam ezzel a megoldással, de ilyet itthon még a Marriottban sem láttam. Érdekes volt számomra, hogy míg itthon torkos csütörtököket kell tartani, hogy valaki elmenjen étterembe, addig Amerikában abból van a probléma, hogy mindenki étteremben akar enni." forrás


"Az átlag amerikai (ilyen nincs, de tegyük föl, hogy mégis van) nem egészen úgy használja az evőeszközöket, ahogy mifelénk jobb házaknál szokás, ám a dolog mégsem lesz számunkra teljesen idegen. Emlékeznek, hogy amikor kicsik voltunk és kést nem kaphattunk, anyu előbb fölvágta a húst, aztán úgy ettük villával. Ezt Amerikában is sokan így csinálják, még ötvenéves korukban is, csak anyu nélkül. Sosem felejtem el azt az amerikai srácot, aki úti- és kabintársam volt a Galápagos-szigetek közt járkáló hajón. A személyzet szépen megterített, kés, villa, kanál, ahogy kell. Volt ott minden, húsok, tengeri eledelek, saláták, egyéb köretek. Tudják, mit csinált Jim? A villát bal kezébe fogta, de marokra, és némi brutalitással ledöfte a hússzeletet. Megragadta a kést, és a húsból lenyiszált egy darabot, majd a villát átvette a jobb kezébe, szúrt, és úgy vette a szájába a húst. Ha néha kissé nagyobbra sikerült a falat, akkor a húsit körberágta, míg el nem fogyott. A köretet, ha másként nem ment, ujjai segítségével juttatta a villára. Nem állítom, hogy minden amerikai így eszik, de eleget láttam, és bizony elég sokan. Jim ráadásul nem valami nebraskai farmergyerek volt, hanem massachusettsi számítógépes akármi." forrás


"Az átlag európai és magyar általában megadja a kellő módját és “tiszteletet” a kávézásnak, és jobbára leül egy kávézóban vagy otthonában, hogy úgy kortyolja el a maga kis eszpresszóját. Sokaknak ez egy igazi rituálé, és értetlenkedve nézik, hogy az amerikaiak nemhogy nem isznak presszó kávét, hanem inkább mozgásban (on the go), hol séta közben, hol pedig vezetés közben, vagy pedig közlekedési eszközön fogyasztják el hosszú kávéjukat. Nekik az a kávé rituáléjuk, merthogy az egész amerikai nép mozgásban van és fogyasztani akkor is kell." forrás


,, Az USA-ban az italok egy jelentős részét (de főleg az üdítőket és a vizet) telepakolják jéggel. Nem spórolni akarnak, egyszerűen csak így szokták meg. Nem túlzás, hogy néha egy pohár üdítőben több a jég, mint az ital.

Az üdítők viszont ingyen újratölthetők. Aligha a rengeteg jég miatt, de elég félelmetes tempóban hordják az étteremben az ember elé az üdítőt (illetve gyorsétteremben annyiszor lehet ingyen újratölteni az italt, ahányszor az ember kedve tartja). Sokszor még azt sem várja meg a pincér, hogy az előző adag elfogyjon. Speciel nem csodálkozunk, hogy az elhízás népbetegség.

Ha már az elhízás: akkora adagokat hoznak, hogy még az ezen a téren rutinosnak mondható magyar gyomor is keresztbe áll tőle. Mondjuk simán elvihetjük a maradékot, de a dolog tud félelmetes lenni. Ráadásul elképesztő párosításokat tudnak kitalálni, élén a juharsziruppal megküldött baconnel, de a mályvacukor-édes burgonya és a fagylaltos üdítő sem semmi európai szemmel nézve.

Szinte stresszeli az embert a rengeteg kérdés egy-egy étteremben. Milyen legyen a péksütemény: fehér, teljes kiőrlésű, barna, félbarna? Milyen sajtot kérünk bele? És milyen zöldséget? Milyen legyen a hús? Ez persze így leírva talán nem tűnik annyira keménynek, de a helyszínen a sorban állva hirtelen megválaszolni 20-25 hasonló kérdést tud stresszes lenni. És akkor még csak egy szendvicset rendeltünk. (2016)" forrás

Borravaló

  • Gyorsétterem: Miként itthon, persze ott sem szoktak a vásárlók borravalót adni.
  • Étterem: A pincéreknek általában nagyon alacsony az alapfizetése és igazából a borravaló jelenti számukra a jövedelmet. Ha elégedettek vagyunk a kiszolgálással, akkor adjunk 10 százalék körül borravalót. Készpénzfizetésnél nem kell erről előre nyilatkozni, elég megvárni, míg visszahozza a maradékot és a borravaló összegét egyszerűen otthagyjuk.

Kínai étterem felirata szabad fordításban: "Az annyit eszel amennyit akarsz büfé nem azt jelenti, hogy egész nap itt eszel. Nem maradsz négy órát, hanem eszel, oszt mész haza"

"A Sales Tax (adó) nélküli nettó összegből kell képeznünk a borravaló összegét a következő etikett szerint:

  • 10-15% ha nem voltunk megelégedve, "épp csak elment" a kaja és a kiszolgálás.

  • 15-20% ha meg voltunk elégedve

  • 20% felett ha kiváló volt és nagyon meg voltunk elégedve.

  • valójában egy normális étteremben $100 dollárt fizetve illik otthagyni $125-öt.

A második körben tehát az a feladatunk, hogy kiszámoljuk a borravaló összegét (Tip), majd azt hozzáadjuk a korábbi bruttó végösszeghez (Total) és a kapott értékeket, valamint jóváhagyó aláírásunkat a kapott tollal firkantsuk fel a számlákra. A fekete mappát hagyjuk az asztalon, a második körös bizonylatokból az egyiket (amire az van írva, hogy Customer Copy) vágjuk zsebre hitelkártyánk társaságában. Ha kp-vel fizettünk, ne felejtsük el berakni a feltüntetett borravaló összegét is. Ha mindennel kész vagyunk, távozhatunk. Kártyás fizetés esetén a borravalót aznap este vagy egy-két nappal később vonják le a számlánkról, külön tranzakcióként vagy az eredeti összeg zárolását törölve egy összegben. (2013)" forrás


,, 2 éve befizettem egy hetes körútra LA-Vegas-San Francisco vonalon. X dollár volt túra ára, amit szépen kicsengettem. Úgy gondoltam, hogy akkor ennyi volt a kiadásom ezt illetően. Hát nem. Megérkeztem, felvett a busz, várt az idegenvezető. Szépen elmagyarázták, hogy akkor minden nap 5 dollár/ utas borravalót kell kötelezően az idegenvezetőnek fizetni. 7×5= 35 dollár kötelezően hozzájött az x dollár fixen befizetett utamhoz. Ez hogy van? Hát nem azért csengettem ki x száz dollárt, hogy abból ti szépen fizetitek az alkalmazottatokat, a sofőrt, idegenvezetőt és a szállást adjátok. Nem egy csomag árra fizettem? De igen, arra fizettem. Ám ez itt Amerikai, kötelező borravaló van és pont. Jól van, nyaralok, benyelem. (Itt nem is az egyszeri 35 dolláron van a hangsúly, hanem, hogy több szolgáltatás után x dollár nem tervezett kiadás még megdobja együtt a nyaralás költségét)

Egy évre rá vettem online a reptéri fuvart Miamiban. Végösszeg 22 dollár, kattintottam a fizetés gombra és ott láttam, hogy hozzáadta a rendszer „+ 4 dollar tip”. Mi van? Szépen beetettek egy 22 dolláros beajánlott összeggel, majd fizetéskor még plusz 4 dollár. Okosok, miért nem 26 dollárt irtatok alapban, akkor nem háborodnék fel. Ez Amerika, ez így működik.
Már előre készítettem magam, hogy mindenhol kötelező borravalót kell perkálnom

Befizettem az Everglades alligátor túrára 68 dollárért. Na, akkor mondom. Szóval a buszvezetőnél ki volt rakva a borravalós doboz. Az úr, aki a csónakkal körbevitt minket a terepen, az arcunkba tolt egy borravalós tálat mielőtt elhagytuk volna a járművét. 5 dollár dukált neki is.
Utána megnéztünk egy allligátor showt. Megint ott volt a borravalós doboz. Amúgy a csávó ügyes volt, pár dollár itt is pottyant. A nap végére a 68 dollárért befizetett túrám 78 dollárnál állt meg.
Csak kérdezem, ki nyúlta le a 68 dollárom? Nem azért adtam ki ezt, hogy rendezik a buszt, a túrát bent a parkban? Miért kell még ezen felül fizetnem extrákat? Válasz: mert ez itt Amerikai és nálunk így működik a rendszer.
Csak gondoljatok bele, hogy tele busz, tele csónak, egy – egy kör után simán 120+ dollár zsebbe megy az alkalmazottaknak. Jó kis „adózott” jövedelem, ugye.
Én európai turistaként azt szoktam meg, hogy ha én fizetek egy utat, akkor nincs kötelező felár utólag. Nem azt mondom, hogy nem lehet/ajánlott borravalót adni, mert mondjuk tényleg szuper az idegenvezető és a kirándulás végén csúsztatunk neki, de nem kötelező ilyen nyíltan.

Éttermezésnél ugyanez a tematika (bár Miamiban akadtak kivételek). 12 dollár egy étel valami, a blokkon ugye ehhez még hozzájön az áfa és helytől függően +20% borravaló azonnal. Nem kérdezik, hogy akarjuk –e adni a 20%-ot, csak hozzáírják, aztán fizess szépen.
Nekem ez erőltetett, s pont ezért nem szeretem. Ha elégedett vagyok a pincérrel, úgy is adok, még többet is mint 20%. De ha nem vagyok elégedett, sorry.

Európai szemmel nekem ez a kötelező borravalózás szintén nem fair dolognak tűnik. Nem szoktam hozzá, hogy pluszban fizessek később, miután már befizettem valamit előre fix árral.

Amit tehát megtanultam, hogy mindig, mindenért többet kell kiadni, mint ami a bejáratnál fel van tüntetve.(2016)" forrás


Vásárlás

Az USA-ba utazó turisták indokoltan feltételezik azt, hogy kint jó vásárlási lehetőségekre fognak találni, olcsón minőségi, az itthoni felhozatalból akár hiányzó ruhákat tudnak venni. Sokan utaznak Amerikába kifejezetten bevásárlási szándékkal, és ennek nyilván van sok indokolható oka. Valóban sok mindent lehet jutányosan megvenni az USA-ban, pláne a leértékelési akciók révén és ha a dollár éppen nem túl erős. Ellentétben a hazai helyzettel, Amerikában a bevásárlóközpontok nem a városhatárokon belül vannak, hanem elővárosi térségekben, vagy autópályák gócpontjai közelében. Bérelt autó nélkül komplikált kijutni ezekhez a mega vásárlási helyekre. Az outlet központok kifejezetten eldugott vidéki helyeken vannak, nyilván ott olcsóbban jutottak megvásárolható vagy bérelhető földterülethez. Amerikában az áruházakban, bevásárlóközpontokban biztosak lehetünk abban, hogy nem árulnak gyatra minőséget.

Júliusban és augusztusban vannak nyári végkiárusítások, Novemberben Hálaadáskor is van jelentős kedvezményes árusítás. December 26-tól január közepéig próbálják olcsón kiárusítani mindazt, amit karácsony előtt nem vettek meg. Februárban a megmaradt téli cuccok kiárusításával próbálkoznak. A kiárusítások (Sale) alkalmával az eredeti árból 30-40 százalék kedvezmény a jellemző, de adódnak gyakran egészen elképesztő leárazások is egy-egy ruhacikknél. Vannak a turisták által megszeretett áruházak, bevásárló központok, amelyek egy-egy lánc részei, tehát az USA legkülönbözőbb helyein meg lehet őket találni. nagyon sok bevásárlóközpontban található Macy's, Nordstrom's, Sears, JC Penny's és Bloomingdale's áruház. A discount store jellegű üzletekben kizárólag leértékelt árukat adnak el. Itt a minőség és az árak is alacsonyabbak. Íme néhány üzlethálózat, ahol olcsón, de nem magas minőségi dolgokat lehet venni: Wal-Mart, Target, Caldor, K-Mart.


Na mennyi a 3,29 dolláros pizzaszeletre jutó ÁFA odaát? Kemény 20 cent, azaz picivel több, mint 6 százalék

Szövetségi államonként elérhetnek az árszintek, mert az árukra a központi kormány nem vet ki értéktöbbletadót, a szövetségi államok, vagy helyi önkormányzatok, városok (plusz 4-8 százalékok). Ha az európai Amerikában elektromos készüléket vásárol, emlékeztetnie kell magát arra, hogy 110 voltos és 60 Hz-es ellátó hálózathoz igazított termékekről van szó.

"A Walmart áruházlánc Amerika teljes területén népszerűnek mondható. A kínálat hatalmas, az élelmiszertől kezdve a tisztítószereken át, ruhák és cipők is kaphatóak. A Walmart híres kedvező árairól, így az amerikaiak előszeretettel vásárolnak itt. Ráadásul minden megtalálható egy helyen, így nem is kell többféle boltot bejárni, ha nagy bevásárlásról van szó. Ha van időnk bóklászni sok akciós terméket találhatunk. Az akciós-olcsó termékek ebben az áruházban általában jó minőségűek is, tehát nem kell attól tartani, hogy ha valamit olcsón veszünk annak silány a minősége. Ugyancsak nagy kínálat és előnyös árak várják a vásárlókat a Pricerite boltjaiban is. Itt rengetegféle élelmiszer megtalálható. A fagyasztott finomságoktól a friss zöldségekig minden, tehát ha főzni akarunk tökéletes hely a bevásárláshoz. A K-mart a másik nagy kedvenc, ahol ugyancsak minden kapható az elektronikai termékektől kezdve a háztartási eszközökig. Akciós termékekből itt sincs hiány. (2014)" forrás


"Én Amerikának egy MasterCard Golddal, egy Meastroval, illetve egy MasterCard Electronnal vágtam neki. Mind közül egyhez kaptam még olyan biztosítást is, mellyel, ha tönkremegy az egyik kártyám, akkor 24 órán belül kapok egy nagy összegű pénzügyi előleget kézpénzben, amit házhoz hoznak ki, illetve egy ideiglenes új kártyát, amit egy héten belül a bank valamelyik külföldi partnere a rendelkezésemre kell bocsásson.

Itt kint az emberek nagy többségének nincs un. debit kártyája. Vagyis itt hitelre vásárolnak az emberek, amit kamatmentesen vissza lehet fizetni 30 napon belül, ha nem teszi meg, akkor fizet kamatot. Itt ez a szokás. A legtöbb ember vagy rendelkezik valamilyen hitelkártyával, vagy a napi teendőit is American Expressel intézi. Idekint összesen két típus gyakori, amit mindenhol elfogadnak: Visa, MasterCard. Nem az electron, nem a többi egyéb, hanem a dombornyomott Visa. A másik három, ami még gyakori, de nem mindenhol van elfogadva, az American Express, a Cirrus, illetve egy másik típus - ami az amerikaiak elmondása szerint cash bank kártya – a Discovery. Utóbbi a vásárlások után az elköltött összeg valamennyi százalékát visszatéríti, de természetesen a bank sem jótékonykodik, neki is marad pénze. (2012)" forrás


"Az utazásom közben adódó számlákat egy Maestro, egy MasterCard electron, illetve egy másik fajta MasterCarddal kezdtem meg. Mind a három egyszerű bankkártya hitelkeret és minden más nélkül, egy szóval depit kártyák. A minap elmentem vásárolna a Walmartba, ahol a gép az összes kártyámat visszadobta, mondván fedezetlenek. Mikor meghallottam az eladó szavait egyből ellenőriztem az egyenlegemet az internetbankon keresztül, ahol megállapítottam, hogy minden a legnagyobb rendben van. Természetesen amint hazaértem beszéltem a banki ügyintézőmmel, hogy mi lehet a baj. A probléma hátterében az állt, hogy elmondása szerint a kártyám credit card, vagyis a bank terhére vásárolhatok, kamatmentes részletre, amit azonnal zárolnak az egyenlegemből. Elvileg az összes dollár, illetve euró alapú kártya ilyen, ha van mögötte betét, ha nincs. Szóval jó tanács és végső konklúzió: Ha eljöttök az Egyesült Államokba és fizetni akartok, akkor a következőket tehetitek. Ha olyan kártyát hoztok magatokkal, ami nem hitelkártya, de forint fedezet van mögötte, akkor depit card opciót kell választani, ha pedig dollár, vagy euró számla van a bankkártya mögött, akkor credit card. (2012)" forrás


,, A szupermarketekben akkora választék van, hogy az ember csak kapkodja a fejét, pedig már Magyarországon sem lehet egyetlen szavunk sem. No de amikor egyetlen termékfajtából van egy egész polcsor? Vagy több tucat különféle márkájú tej? A chipsek megszámlálhatatlan számú változata?" forrás


,, A 100 és az 50 dolláros egy mumus. Saját magunk érdekében, ne legyen nálunk ekkora címlet. Az a helyzet állt elő, mikor van pénzed, de nem tudod elkölteni. A boltok, jegyárusítok nem fogadták el a címletet, ’túl nagy’-ra hivatkozva. A 20 és 10 dolláros az általános és kedvelt pénz. (2016)" forrás



Közbiztonság

A turista szempontjából az USA nem egy veszélyes hely, amúgy az ott lakók számára sem. Ez bizony így van annak ellenére, hogy rémes tömeggyilkosságokról lehetett az utóbbi időkben hallani. Az amerikai filmekben látható erőszakos jelenetek a forgatókönyvírói képzelet szüleményei, a valóságban meglepően békések az ottani városok, vidékek. Bűnözés van bőven Amerikában, de az áldozatok nagyon ritkán turisták. Ez azért is van, mert a turisták jellemzően nem fordulnak meg a veszélyesebb városnegyedekben és nem keverednek bele rizikós helyzetekbe, kapcsolatokba. Ha nagyon szeretnénk letérni a szokványos turista ösvényről, akkor tájékozódjunk helyi embertől, hogy merrefelé mennyire kockázatos elmenni, a nap melyik szakában. Az amerikai filmekben látott jelenetekből azért vannak olyanok, amik valóban visszaköszönhetnek a turista számára. Autósok igazoltatásakor a hatóság emberei valóban nagyon óvatosan járnak el, feltételezniük kell, hogy a sofőr esetleg valamiért fegyverrel ellenáll. A rendőrök nem tudják beazonosítani rendszám, vagy egyéb jelzés alapjáén, hogy az autót egy turista bérli.

Mobiltelefon legyen nálunk, és tudnunk kell azt, hogy veszélyes helyzetben a 911-es számon kell hívni a rendőrséget.

A turistákkal megesett közbiztonsági problémák java része a gépkocsihoz kötődik. Soha, még rövid időre se hagyjunk jó látható helyen értékeket az autó ülésein. Ha látható a csomagtérben a bőrönd, az nem igazán gond, mert kicsi a valószínűsége, hogy tolvajok, rablók kétséges tartalmú bőrönd elhurcolásával bíbelődjenek. Ha rendőrautó a filmekben megismert módon mögöttünk villogva megállít minket, akkor biztosak lehetünk abban, hogy nem álrendőrökkel van dolgunk, főleg, ha az igazoltató uniformisban van. Autók elrablása ritkán fordul elő, az autólopás sem túl gyakori. Jellemző, hogy azokat az autókat lopják el, amelyeknek az ajtaját nyitva hagyják. Ne parkoljuk le az autót kétséges biztonságú környéken. Éjszaka inkább parkoljunk jól megvilágított, forgalmas utcarészeken. Biztonsági szempontból előnyösebb, ha a szálláshelyekről előre gondoskodunk, és nem próbálunk éjszaka improvizálva hotelt vagy motelt keresni. Nem ajánlatos Amerikában az autóban éjszakázni, még parkolóhelyen sem.

Következő kijárat: állami börtön - Ne vegyen fel stopposokat

A No trespassing felirat azt jelöli, hogy ott magánterület van, ahová illetéktelen nem léphet be, nem hajthat be. Vigyázzunk arra, hogy ne kövessük el magánterületek megsértését. A tulajdonos akár fegyverrel is megjelenhet, hogy elzavarja a magánterület megsértőjét. Általában figyelmesen kell tájékozódni a szabályokról, mert Amerikában azokat nagyon komolyan veszik. Köztudott, hogy Amerikában a rendőrök csak úgy, minden ok nélkül nem szoktak igazoltatni, legfeljebb valami hajsza, razzia folyamán. Az igazoltatások jellemzően összefüggésben vannak valamilyen szabálysértéssel. Az egyedül utazó női turistáknak tanácsos tudni, hogy Amerikában ha egyedül mennek be egy bárba, vagy étterembe, akkor könnyen gondolhatják róla, hogy "társaságot akar keresni". Jobb elkerülniük olyan helyeket, amiket zömében férfiak látogatnak, például, kocsmákat.

Rendőrök a texasi San Antonioban- Kriszta fotója

Magyar külképviseletek

Ha egy magyar állampolgár bajba kerül az Egyesült Államokban (pl. elveszíti az úti okmányait, közlekedési baleset éri, vagy bűncselekmény áldozata lesz), a legközelebbi magyar képviseletet (Magyar Nagykövetség, New York-i vagy Los Angeles-i Konzulátus) kell értesítenie.

A Magyar Köztársaság washingtoni konzulátusa

Egyéb hasznos információk

Időzónák

  • AST (atlanti zónaidő) = GMT (greenwichi idő) - 4 óra
  • EST (keleti zónaidő) = GMT – 5 óra
  • CST (középső övezet zónaideje) = GMT - 6 óra
  • MST (Sziklás-hegység övezetének zónaideje) = GMT - 7 óra
  • PST (Nyugati partvidék zónaideje) = GMT - 8 óra
  • Alaszkai zónaidő = GMT - 9 óra
  • Hawaii - Aleuti-szigetek zónaideje = GMT - 10 óra

Nyári időszámítás

Az USA legnagyobb részén a nyári időszámítás március második vasárnapján hajnali 2 órakor kezdődik és november első vasárnapján hajnali 2 órakor végződik. Egyes területeken nem alkalmazzák: pl. Hawaii, Amerikai Samoa, Guam, Puerto Rico, Virgin-szigetek és Arizona legnagyobb része (az arizonai Navajo Indián Rezervátum kivételével).

Telefonálás

Három sávszélességben (900/1800/1900 MHz) működő mobiltelefonok használhatók az USA-ban is. Roaming információval kapcsolatosan az utazónak a hazai szolgáltatójához tanácsos fordulni információért.

Elektromos feszültség

Az USA-ban 110V/60Hz-es a feszültség. A 220V/50Hz-es, kétágú villásdugóval felszerelt magyar, ill. európai készülékekhez adapter és/vagy feszültség-átalakító szükséges.

Ünnepnapok (Fix dátummal)

  • Január 1. - Újév napja
  • Július 4. - a Függetlenség napja
  • November 11. - a Veteránok napja
  • December 25. - a karácsony napja

Ha ezek bármelyike szombati napra esik, akkor egyes intézmények zárva tartanak pénteken is. Ha ezek bármelyike vasárnapra esik, akkor egyes intézmények szünetelnek hétfőn.

Ünnepnapok (változó dátummal)

  • Január harmadik hétfője - Martin Luther King születésnapja
  • Február harmadik hétfője - G. Washington születésnapja
  • Május utolsó hétfője - Emlékezés napja (Memorial Day)
  • Szeptember első hétfője - Munka ünnepe (Labor Day)
  • Október második hétfője - Kolumbusz napja (Columbus Day)
  • November negyedik csütörtökje - Hálaadás napja (Thanksgiving)

,, Valamilyen oknál fogva, az összes WC ajtaja körül van egy masszív rés, tehát konkrétan belenézhetsz a szemébe a tükörnél kezet mosó emberkének .Gondoltam spóroltak, vagy ki tudja. A másik bulis helyzet, az automatikus toalett lehúzó rendszer. Ha jót akarsz magadnak, elugrasz 1 méterre tőle, mikor beindul, különben lehet a kollégáid hangos röhögéssel fogadnak, amikor visszatérsz a mosdó szünetből." forrás

Tilalmak

  1. Cigi: A dohányzási tilalmat az Egyesült Államokban komolyabban veszik a hatóságok, mint Európában. Ajánlatos betartani a dohányzással kapcsolatos tilalmakat, mert súlyos szankciókat alkalmaznak a megszegőkre.
  2. Pia: A nyilvános helyen történő alkoholfogyasztást szinte mindenhol tiltják. Már azért is büntetés jár, ha látható formában hordunk magunknál alkoholos italüveget. Amerikai filmeken látható, hogy a szereplők az utcán barna zacskóba rejtik a piás üveget. Nemzeti parkokra is vonatkozik a tilalom. 21 éven aluliak nem vásárolhatnak és nem fogyaszthatnak alkoholt nyilvános helyeken. Előfordul, hogy a hatóságok, vagy akár a kereskedők kérik az igazolványt, hogy ellenőrizhessék a 21 éves kor betöltöttségét.
  3. Nudizmus: Egyes szövetségi államokban büntetik a nudista napozást, fürdőzést mint illetlen önmutogatást (indecent exposure). Amerika meglepően prűd, még azt is botrányosnak tekintik, ha valaki a strandon átöltözve némi rátekintést enged valamelyik intim testrészére (fütyi, punci, cici). Csak nagyon kevés amerikai strandon engedik vagy tűrik a nudizmust. A strandok hatalmas többségén semmiképpen sem szabad megpróbálni, sőt náluk a kisgyerekek meztelen strandolása, fürdőzése is visszatetszést kelt. A monokinizést sem tűrik, sőt a kislányokra is adnak fürdő felsőt, mert az úgy illik náluk.
  4. Prüdéria: Ne értsük félre azt, hogy a hollywoodi filmek jó részében sok minden forog a szex, a ledér megjelenés körül. Amerikában nagyon jellemző a képmutatás a szex és a testiség különböző vonatkozásaiban. Európaiak számára extrémnek minősíthető óvatosság veszi körül a nemiséget. Az nyilván rendjén van, hogy szigorúan tiltják és keményen üldözik a gyermekpornográfiát, de a pedofíliával kapcsolatos éberségüknek sok vadhajtása van. Ha például a turista a saját kisgyerekét meztelenül vagy hiányos ruházatban lefényképezné strandon, kertben, kádban, akkor ráfoghatják a pedofil szándékot. Keskeny a vonal az ártatlan családi fotó és a 'szexuálisan szuggesztív', és mint ilyen tiltott fotó között a közvélekedésben és hatóságilag is. Legyünk hát óvatosak e tekintetben is.
  5. Csecsemő szoptatása nyilvános helyen: Gyakorlatilag minden szövetségi államban ez "indecent exposure", azaz illetlen mutogatás. Liberálisabb helyeken, bárokban, éttermekben nem csinálnak ügyet belőle, de nyilván nem írják ki külön, hogy náluk szabad. Az amcsik javára szóljon viszont, hogy sok helyen a női illemhelyeken kulturált körülményeket teremtenek a szoptató anyák számára.
  6. Zaklatás: Sok mindenfajta viselkedésre, cselekedetre ráhúzzák kint a zaklatást. Külön fogalom létezik arra, ha valaki egy másik, persze számára idegen embert kitartóan követ, szövegeléssel zaklat, mozgásszabadságában akadályoz. A stalking vádját persze ráhúzhatják arra is, aki általa ismert embert zaklat, ha azt a sértett zaklatásnak minősíti. Tehát például az utcai csajozás, hosszas leszólítgatás Amerikában kockázatos cselekmény, és nem csak pofon csattanhat a próbálkozó képén, hanem bilincs is a csuklóján. A szexuális zaklatás kritériumai Amerikában bonyolultak, de a lényeg az, hogy nem ajánlatos munkahelyen, utcán, lényegében bárhol óvatosság nélkül kikezdeni egy lánnyal. Munkahelyeken már a nőkkel való sima verbális flörtölés is botrányba fulladhat.
  7. Falra vizelés: visszavizel a fal

"A toalett az éttermekben, az áruházakban, pályaudvarokon és szállodákban található. Egyes helyeken 10 centet kell fizetni, máshol pedig borravalót adni az alkalmazottnak. Az amerikaiak a REST ROOM, POWDER ROOM, BATHROOM, LADIES ROOM, MENS ROOM szavakat használják a WC-k megjelölésére." forrás

1000 dolcsi büntetés szemetelésért- Kriszta fotója

Olvasmányos linkek


,, A Magyar Ember logikája azt diktálná, hogy a logikátlan és használhatatlan amerikai tömegközlekedést a nagyvárosokból kimozdulva, a motorizáció első számú országában kompenzálja majd a csodálatos autópálya-hálózat. Ez a pont is bizonyítja azonban, hogy a Magyar Ember most is, mint mindig, jóhiszeműen naiv. Az Egyesült Államokban ugyanis egyáltalán nem szükséges kimozdulni a nagyvárosokból ahhoz, hogy szemrevételezhessük az autópálya-hálózatot. Bőven elég, ha beautókázunk egy tetszőleges amerikai nagyváros autópályáján a helyi M1-M7 bevezetőn mondjuk egészen a helyi Erzsébet hídig, ahol a kétszeresére dagadt, viszont annál jellegtelenebb helyi Erzsébet hídon átkelve máris kezdődik a helyi M3-as bevezetője.

Kifejezetten szürreális és érthetetlen megoldás egy állítólag modern nagyvárostól, de egy tetszőleges amerikai nagyváros történelmi műemlékeit nyilván aligha kell védeni a mérgesgáz–anakondáktól. Az amerikaiaknak ráadásul annyira tetszik a downtown-pöfögés élménye, hogy a lehető leghosszabb ideig szeretnék élvezni azt, nevetséges sebességhatáraik betartásával. A sebességhatárok egyébként már alapból meglehetősen furcsák a magyar vezetés élményéhez szokott sofőrnek, de néhány napos amerikai vezetési tapasztalat után könnyen érthető és igazolt a dolog. A motorizáció első számú nemzete ugyanis már kiválóan megtanult az autóban enni, baszni, telefonálni, mozizni, míg az autóban a kormányt és a pedálokat, vagy pláne a tökismeretlen váltót elfogadható színvonalon kezelni, és ezáltal tempósan, magabiztosan közlekedni sajnos nem.

Szintén magyar logika szerint most a vasúti bekezdés következne, de mivel nem vagytok Sheldon Cooper-szindrómás autisták, sem Kínából behajózott ISO-konténerek, az országút vasúti kereszteződését leszámítva sosem fogtok amerikai sínpáron tartózkodni, így ezt a részt szerencsésen megspóroljuk.

Azt már tudjuk, hogy Amerikában képtelenség ésszerűen, megszokottan, tempósan közlekedni az autópályákon, alsóbbrendű közutakon, városokban autóval, városokban tömegközlekedéssel, valamint a hatalmas lyukú vasúthálózaton, de majd itt a levegő, amelyet amerikai pionírok hódítottak meg. Ezen a téren biztosan javítanak valamicskét. Nekünk, magyaroknak köztudomásúlag már nincsen állami légitársaságunk, hiszen az a működésképtelen, irracionális, posztszocialista mamut képtelen volt megfelelni a modern idők piaci logikájának.

A négy nagy amerikai légitársaság a piaci racionalitás és önszabályozás tökéletes mintapéldánya. A négy nagyból legalább egy ugyan folyamatosan csődvédelem alatt áll, de ez a malmozás sem zökkentheti ki őket a magas presztízsű légitársaságok különleges életviteléből. Egyik sem engedheti meg magának ugyanis, hogy ne szálljon fel reggeli gépe a presztízsnek tekinthető útvonalakon, mégha ezt az utasszám nem is feltétlenül indokolná. Pazar látványt nyújt hát, amikor Bostonból Los Angelesbe közel egyidőben száll fel a négy legnagyobb légitársaság hatalmas repülőgépe, tele kerozinnal és félig tele utasokkal. Olyan utasokkal, akiket kettő darab ugyanilyen repülőgép is kényelmesen célállomásukra szállítana. (2015)" forrás

Fotóegyveleg


Vissza az elejére


Kommentek

úti kritikus, 2017. 07. 02. 10:04
Dani!

Tavaly a szövetségi állam törvényhozásában előterjesztettek egy ilyen javaslatot, de egyelőre még hivatalosan nem lépett életbe. Nagyon egyszerűen megtudhatod, hogy már érvényesítik-e ezt a nyilvánvalóan életbe lépő javaslatot vagy nem. Kérdezd meg helyben a boltostól. Ha 18 és 21 év között vagy, akkor nem fognak megbüntetni azért, hogy tájékozódni akarsz.


Szakács Dániel, 2017. 07. 02. 03:03
Pensylvania államban vagyok, és azt szeretném kérdezni, hogy a cigivel kapcsolatban 21 vagy 18 év a korhatár?


Bartha Dóra, 2017. 01. 15. 21:39
Jövő hónap 17-én készülök ki Amerikába azon belül Lakewoodba és azt szeretném megtudni hogy mennyire fontos a dombornyomott kártya ahhoz hogy a reptéren tovább engedjenek az országba


Urbán István, 2016. 07. 22. 17:13
Bocs, de csak ilyen ősrégi hozzászólások vannak? azóta senki nem járt az államokban?


Új hozzászólás beküldése

Név:
E-mail cím:*
Hozzászólás:


* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon



Olcsó USA Repülőjegyek Olcsó USA Repülőjegyek
Olcsó repülőjegyek az USA városaiba a Vistánál



SZÁLLÁSFOGLALÁS

hirdetes