USA -ba utazni utasbiztosítás nélkül nem ajánlott.
Phoenix (Arizona) - A Waymo nevű vezető nélküli taxi - Ki mernéd próbálni? - g.e. fotója
Az Amerikai Egyesült Államok meglátogatása magyar állampolgároknak nem javalott utasbiztosítás nélkül. Olyan mérhetetlenül drága az egészségügyi ellátás, hogy nagy és több évre kiható pénzügyi problémát jelenthet egy komolyabb sérülés vagy kórházi tartózkodás kifizetése. Gyerekkel utazóknak pedig egyenesen kötelező. Sajnos bizonyos életkor felett a biztosítók extra díjakat szednek az utazóktól. Árak összehasonlításért kattintson ide, hátha kellemes meglepetés éri.
Ha esetleg szükség van rá, mielőtt orvost keres, el kell olvasni a kötvényben rögzített feltételeket. És azok szerint telefonálni/e-mailt írni, intézni a dolgot. Ha sos, akut nagy baj van, azonnal hívja a 911-et, a kötvény persze ráér.
A csapvíz a legtöbb helyen iható, de mindig kérdezzük meg inkább. Minden gyógyszer kb.kapható, ami itthon is. A patikák amolyan drogériák, mindenes boltok, érdemes pont ezért a nagyobb láncok patikáiba menni. Viszont , ami vényköteles, ott egyértelműen az amerikai orvos által felírt gyógyszert adják csak ki. Nem lehet csak úgy odamenni, hogy ilyen vagy olyan hatóanyagot szeretnék.
A legnagyobb nyári hőségben is mindig legyen nálunk egy vékony pulóver. A közterületek, metrók hűtése ugyanis elképesztően hatékony. Őket nem zavarja, de az, aki ehhez nincs házzászokva nagyon könnyen megfázik.
Tegnap betértem egy gyógyszertárba. Itt Amerikában a patikákat egészen másképp kell elképzelni, mint otthon: nem kicsik és nem kizárólag gyógyszereket árulnak. Inkább egy kisebb szupermarketre hasonlítanak, legalább egy nagyobb CBA vagy Tesco méretével. A polcokon mindent megtalálni a képeslapoktól az üdítőkig. A gyógyszertáron belül elkülönül egy rész, ahol a vényköteles készítményeket lehet kiváltani, és egy másik, ahol a vény nélkül kapható gyógyszerek között lehet válogatni – mintha csak Frutty helyett vennénk valamit. Itt nem okoz senkinek gondot akár egy kétliteres fájdalomcsillapító megvásárlása sem, sokan szinte úgy kortyolgatják, ha fáj valamijük. Ahogy néztem, a gyógyszerek ára nem kifejezetten magas; nagyjából annyiba kerülnek, mint nálunk. A jól ismert készítmények, például a Claritine, körülbelül 17 dollárba kerül, az intim törlőkendő pedig alig 0,88 dollár, így ezek még hazai összevetésben is olcsónak számítanak.
Mindenhol működik a légkondi, de ez nem azt jelenti, hogy kellemes 23 fokos hőmérsékletre hűtenek, hanem inkább 20-ra – irtó hideg van mindenütt. Minden italt telepakolnak jéggel, szó szerint csurig. Teljesen hideg-mániások. Én meg majdnem megfagytam tegnap, mire sikerült megenni a hamburgert a dermesztő 20 fokban, és hozzá lehúztam fél liter jégkockával töltött italt.
Kutya vécé a St. Louis Lambert reptéren - full extra persze…Sz. P. fotója
2024 augusztus: az USA 4 városában már rendelhetőek az ún. driverless taxis. Olyan taxik, amikben nincs taxisofőr. És ez a 4 város: Austin (Texas), Los Angeles (Kalifornia), Phoenix (Arizona) és San francisco (Kalifornia). Ha valaki bevállalja, kérjük, küldjön rólat egy beszámolót!
Belföldi repülés
A legelterjedtedd közlekedési forma. Rengeteg a fapados, rengeteg az akciós repülőjegy, érdemes körülnézni. De ugyanakkor ez azzal jár, hogy az utas a repülési iparban nem a legfontosabb tényező. Minden munkafolyamatot ráhagynak az utazóra: csekkolj be magadnak, intézd el a csomagcimkét is magadnak és szenvicset is vigyél a fedélzetre. Ezzel együtt mégéri.
A San Francisco Los Angeles repülőút 2017-ben a világ hetedik legforgalmasabb járata és az USA legsűrűbben repült várospárja lett.
Általában az autókölcsönzők utólag terhelik a bérlő kártyájára az úthasználati díjakat, mára már kevés készpénzben fizetendő út van csak. Nem drága, de kevés odafigyeléssle kikerülhető a fizetés. A bérlésnél kalkulálnak egy összeget, azt zárolják a kártyán. A bérautó leadása után csak hetekkel szokták a zárolást feloldani. Az autót bérlő személy életkorának függvényében pótdíjat szoktak felszámolni, általában 25 év alatt és 70 felett.
A jelzőlámpák általában nem a fejünk felett, hanem a kereszteződés szemközti oldalán találhatóak. Kis ívben jobbra knyarodni pirosnál is lehet, feltéve, hogy ezt külön tábla nem tiltja. (És nem jön balról autó. ) Érdemes érdeklődéssel olvasni a táblákat, általában minden alaposan ki van táblázva, külön szólnak, hogy kanyarodni kell, meg kell állni, stb.
Ha a kereszteződésben négy stoptábla van, annak van előnye, aki először ért a kereszteződéshez. Városban a megengedett sebesség 25-35 m/ óra, autópályán általában 70. Csúnyán büntetik, aki ezt túllépi.
Fizetős utak listája az USA-ban
Szokványos magyar jogosítványt elfogadják, de egyévesnél hosszabb tartózkodás esetén már nem érvényes a használata. Figyeljünk arra, hogy a jogosítványnak érvényesnek kell lennie. Nemzetközi jogosítvány kiváltására nincs igazán szükség, de előnyös lehet megléte, mert autóbérlésnél, vészhelyzetekben, közlekedési vétségek, balesetek esetén legalább nem kell az illetékeseknek a magyar nyelv megértésével reménytelenül próbálkozni.
Miután a hosszú repülőút és az Amerikai Egyesült Államokba való belépés izgalmai után mázsás terhektől szabadultunk meg és újabb adrenalinhullám önt el bennünket attól, hogy épségben megérkezett a csomagunk is, nyílik az ajtó és végre kiléphetünk az Újvilágba. Ez akár szó szerint is érthetjük, hiszen újdonságok, furcsaságok hadával fogunk találkozni az itt töltött idő alatt. Aki ilyen messzire utazik, az nyilván nem a tengerparton vagy a szállodában akarja tölteni az összes idejét, hanem szeretné felfedezni a környéket, így autót bérel. Ezt hasznos már itthon elintézni, hogy ott ne legyen más dolgunk, mint átvenni a papírokat. Nyilvánvaló: autó nélkül Amerikában nehezen boldogul az ember. Ezen a honlapon egyszerűen és biztonságosan lehet autót bérelni.
,, Sokszor van olyan, hogy az ügyfélnek nincs credit kártyája. Ha nagyon nem tud szerezni vagy már késő akkor a SIXT elfogad Debit kártyát, sőt ahogy lehúzta depozitot az autó bérleti díjjat KP is kifizethető. DEBIT kártyával középkategóriás autót vagy premium amerikai gyártmányú autót lehet felvenni. Miami Beachen nincs szükség autóra, használni lehet az UBER/LYFT kocsikat, a helyi bubi kerékpárokat (citiBike) vagy a várost behálózó free trolly buszjáratokat is.
A parkolás 0-24 fizetős és drága. Tilosban vagy rossz helyen parkolás során az autót nagyon gyorsan elviszik a "lopósautók" . Az autó kiváltása aznap 250-300 USD + tax (vendel.kin@vista.hu)
Fontos, hogy a szerződésben szereplő sofőrnek legyen dombornyomott bankkártyája, mert anélkül nem veheti át a járművet. Még itthon érdeklődjünk, hogy pontosan milyen biztosítást tartalmaz a kifizetett összeg. Mivel előre csak kategóriát választhatunk, azt hogy pontosan milyen kocsit fogunk a nyaralás alatt vezetni ott, a helyszínen derül ki. Általában többet is felkínálnak, és mi dönthetjük el, hogy melyik szimpatikus. Aki hosszabb időre megy, pláne ha családostól, az ne ezen spóroljon; válasszon egy jobb kategóriájú, nagyobb autót, amiben nem csak a társaság, de a csomagok is kényelmesen elférnek, hiszen a távolságok miatt rengeteg időt töltenek majd utazással az Egyesült Államokban.
Sok autóbérlő vállalkozás kikötheti, hogy az autót csak 25. életévét betöltött személy vezetheti, illetve azt is, hogy minden személy regisztrálja magát a szerződésben, aki vezetni fogja a bérautót. Egyes autókölcsönzők esetleg megengedik, hogy 25 éves kor alatt is vezessük az autót, viszont ilyenkor jellemzően felárat számolnak a kocsira. És nagyon megemelik a biztosítást is. Mivel a bérautó állapotáért és az azzal elszenvedett/okozott balesetekért mi felelünk, erősen ajánlott biztosítást is tartalmazó bérleti szerződést kötni, vagy külön ilyen esetre szóló biztosítást intézni az kint tartózkodás idejére. Sajnos a helyzet ugyanez a 70. életévüket már betöltött sofőrök esetében is.
A bérautót az esetek túlnyomó többségében tele tankkal kapjuk meg, így is illik visszavinni. A kölcsönző mindig regisztrálja a tank állapotát induláskor és érkezéskor. A különbségeket természetesen elszámolják, így általában jobban járunk, ha magunk tankoljuk meg a kocsit a visszaadás előtt.
Sokaknak újdonság az automata sebességváltó, amivel a kinti kocsik működnek. Aki nem vezetett még ilyen autót, az bátran kérjen segítséget még a kölcsönzőben. Szívesen megmutatják, hogy hogyan használjuk a váltót, hogy állítsuk be az üléseket, így már kényelmesebben és nyugodtabban vághatunk neki az országútnak, ami első ránézésre talán ijesztőnek tűnhet. Mindenképpen béreljünk GPS-t vagy a sajátunkra töltessük fel az amerikai programot! (Utóbbinak nagy előnye, hogy nem angolul, hanem magyarul kapjuk az útbaigazítást.) Nem csak időt spórolunk vele, de a térkép helyett inkább a látnivalókra figyelhetünk és abban is nagy segítséget nyújt, hogy milyen éttermek vannak a környékünkön, vagy hol van a legközelebbi benzinkút. Mobiltelefonon működő gps alapú térkép is nagyon hasznos lesz.
Érdemes arra figyelni, hogy több olyan szabály létezik, ami erősen eltér a magyar szabályozástól. Általában lehet például tele piros lámpánál kisívben jobbra kanyarodni. Ha nem lehet, azt külön tábla tiltja. Érdemes a táblákat mindig figyelni, nagyon álaposak általában. De a szabályok államonként változhatnak, érdeklőni, figyelni kell.
"Kényelmes volt a Ford, amit választottunk. SF-ban áldás volt az automata sebváltó. A férjem viccesen tapasztalta itthon, hogy "elfelejtett" vezetni... Nagyon jó ötlet volt a magyar nyelvű GPS! Kötöttünk még helyben plusz biztosítást Gerda (Vista Mammut) tanácsára, amire nem volt szükség szerencsére, de számunkra is egy plusz védelmet jelentett. A bankkártyás fizetéssel kapcsolatban érdekes lehet,hogy néhány helyen a debit kártyát elutasítja a rendszer, benzinkútnál még a kútkezelőnél sem működik, tehát akármilyen hitelkártyát mindenképpen kell vinni. Ezt korábbról tudtuk, de azt hittük, hogy az utóbbi években valamit javult a helyzet, de nem. SF-ban meglepően nagy távolságokkal találkoztunk és jó volt, hogy az indulás előtt szükséges 2 óránál még egy órával korábban értünk ki. Az autóleadás valóban gyors és zökkenőmentes volt, de relatíve sok idő kellett a reptéren, hogy nyugodtan tudjunk mindent megtalálni." (O. Éva, kaliforniai utazás, 2013)
"Szeretek Amerikában közlekedni. Minden, mindig kényelmesen ki van írva, többször is. Sokszor már-már megmosolyogtató alapossággal. Kb. ezen a szinten: "Lámpa várható, lámpa 200 méteren belül, itt állj meg, ha piros a lámpa. " Az emberek követik az utasításokat, minden működik. Néhány kedvenc táblám: 1000-2000.- dollár a büntetés, ha szemetet dobsz ki az ablakon. A börtönök közelében tilos stoppolni és stoppost felvenni. A városi bevezető utakon rendszeresen van un. carpool. Egy sáv, ahol csak olyan autók közlekedhetnek, amelyekben a táblán megjelölt 2-3 ember minimum utazik. Szépen, akkurátusan ki van mindig írva, hogy mikor (6.30-9.00 pl. ) , melyik sávban és hány ember legyen minimum a kocsiban. A jobboldali sávból pirosnál is lehet kis ívben jobbra kanyarodni, ha nem jön senki. És a kedvenceim: Ha jön a mentő, minden kocsi, automatikusan és azonnal lehúzódik, nincs kivétel. A másik kedvencem a parkolást tiltó tábla, kb. ezzel a szöveggel: tilos a parkolás keddenként 4-6-ig, az utca takarítása miatt. Hm." (K. Kriszta, 2014)
Itt is a méretek lesznek a leginkább mellbevágóak, 8-10 sávon, több szintes autópályákon cikázik a forgalom, aminek ha részesei leszünk, hamar rájövünk, hogy nem is olyan rémisztő. Olyan, mintha mindenkinek saját sávja lenne, amelyben kedve szerinti tempóban, nyugodtan haladhat. Nem dudálnak rá, nem mutogatnak neki; ha esetleg kezdetben túl lassú vagy bizonytalan, a többiek majd szépen kikerülik. Mivel eloszlanak a kocsik, hatalmasak a követési távolságok, ami megnyugtatóan hat és hagy időt annak is, aki sávot szeretne váltani vagy egy elnézett tábla miatt irányt váltani. Az autópályákat freeway-nek hívják és egy-két ritka kivételtől eltekintve ingyenesek.
Általánosan érvényben levő sebességkorlátozás nincsen. Mindenhol a táblák szerint kell közlekedni. Általában 55, 65 vagy 75 mérfölddel lehet haladni (a GPS ebben is segít), ami ott elég lassúnak tűnik.
Jellemző sebességkorlátozási szabályok:
A sebességkorlátozás szabályait a hatóságok nagyon komolyan veszik és szigorúan betartatják. A Magyarországról odautazó, bérelt gépkocsival közlekedő turisták jellemzően meglepődnek azon, hogy az amerikai autóvezetők mennyire engedelmesen betartják a közlekedési szabályokat, főleg a sebességkorlátozásra vonatkozókat. Ennek egyik magyarázata lehet az, hogy sok helyen találunk "Speed limit enforced by aircraft" táblákat, vagyis hogy a rendőrség repülőket/helikoptereket vet be és az égből méri a sebességátlépőket. Ez vagy igaz, vagy nem (drága lenne egy ilyen alakulat fenntartása), de tény, hogy sok Amerikát megjárt notórius gyorshajtó számolhat be arról, hogy a rendőr azzal inti le, hogy a levegőből mérték be. A sebességkorlátozásra vonatkozó szabályok megsértése lebukás esetén egyébként drága mulatság. Nyilván ezzel is magyarázható, hogy az USA-ban az autósok jóval körültekintőbben és sokkal kisebb agresszivitással vezetnek. A sebességkorlátozást adott útszakaszra konkrétan megjelenítő táblák ott nem kérésnek, hanem parancsnak minősülnek.
,, Wyomingban elkapott rendőr gyorshajtásért, pedig most csak 85-tel mentem 55 helyett. Egy pár percig úgy nézett ki, hogy sikerül megint kidumálni magam, de végül csak annyit értem el, hogy levitte a büntetésem 150 dollárról 100-ra, és csináltunk egy közös szelfit! Drága fotó volt. (2018)" forrás
"Az amerikai emberek egyáltalán nem tudnak autót vezetni és nagyon furák a közlekedési szabályok:
Az autópályán mindkét irányból lehet előzni - ez számunkra nagyon zavaró, egyrészt folyamatosan azt érzem, hogy áthágom a közlekedési szabályokat, másrészt felettébb módon balesetveszélyes. Amikor középen döcög valaki, jobbról-balról előzgeti mindenki. Nagyon-nagyon kell figyelni.
Az autópályák itt a környéken minimum hat sávosak, amiből kettő expressz. Ezt csak egy speciális bérlettel lehet igénybe venni - ez egy elektronikus kütyü, amit az autó szélvédőjére kell tenni. Ez valahogy a hitelkártyával van összekombinálva és minden egyes áthaladáskor olvad le a pénz az ember hitelkártyájáról.
Piros lámpánál az esetek 95%-ban lehet kis ívben jobbra kanyarodni.
Nincs egyenrangú útkereszteződés, de nagyon szeretik a stop táblákat, aminek két fajtája is van. A klasszikus, ami nálunk is van, klasszikus kereszteződésekben. A másik az un. 4 ways - ez nagyon vicces. A kereszteződés mind a 4 utcájában ki van téve. Mindenkinek meg kell állnia és az mehet először, aki először odaért, ha esetleg minden autó közel azonos időben érkezik. Azt beszéltük Gáborral ma, ha Magyarországon is lenne ilyen kereszteződés, a magyar ember még direkt bele is taposna a gázpedálba, hogy ő érjen oda elsőnek.
Itt a sofőrök nem udvariasak - ha elcseszel egy sávot, inkább menj tovább, mert egy másodpercig sem fog senki beengedni vagy elengedni. Ehelyett inkább teljes testtel belefekszenek a dudába.
Az indexet teljesen random módon használják, ami szintén ad okot némi aggodalomra, hiszen sosem tudjuk, hogy az éppen előttünk lévő mit szeretne tenni.
Bizonyos államokban (pl. Wisconsin) simán lehet piásan vezetni, ráadásul viszonylag magas véralkohol-szinten. Floridában tilos.
Vezetés közben simán lehet telefonálni. Roppant balesetveszélyes, amikor a sok dagi csak a fülre tapasztja a telefont és negyvennel halad a középső sávban.
Reggeli csúcs - Karesz fotója
Sokan mondják, hogy az amerikaiak nem igazán tudnak vezetni – ebben talán van is igazság. De az itteni vezetési kultúrát más szemszögből is lehet nézni. Olyan, hogy rendszeres, átfogó oktatás, szinte nem létezik. Van persze néhány autósiskola, de ritkaságszámba megy, aki ott sajátítja el a vezetést. Államonként eltérő, de jellemzően már 15-16 éves korban kiadják az úgynevezett tanuló engedélyt, ami azt jelenti, hogy ha egy jogosítvánnyal rendelkező felnőtt ül az autóban, akkor nyugodtan lehet vezetni, pár kisebb szabályt betartva. Így nem csoda, hogy a tizenévesek alig várják, hogy a születésnapjuk után rögtön kocsiba üljenek, és apuka mellett tanuljanak. Ez pedig azzal jár, hogy többnyire a szülők tanítanak, és így a saját szokásaikat, jó vagy rossz beidegződéseiket adják tovább a következő generációnak.Az utakon általában nyugodt légkör uralkodik, ami valamelyest ellensúlyozza a formális képzés hiányát. A sofőrök többsége megfontolt, nem siet, udvarias, és két másodperc előnyért nem fog kockázatot vállalni. Az utak állapota és a szigorúan betartatott sebességhatárok sem éppen a száguldozást ösztönzik. Érdekesség, hogy nincs egységes országos sebességszabály: minden út tele van sebességkorlátozó táblákkal, és annyival lehet menni, amennyit ezek mutatnak. A keleti parton a városokban jellemzően 40-55 km/h, országúton 55-90 km/h, autópályán 90-105 km/h a limit — ennél nagyobbat nem nagyon látni.
Az európai szemnek talán a „lassúság” az, ami miatt könnyen az az érzése támad, hogy itt nem tudnak vezetni. Ha valaki hosszú percekig vár egy kereszteződésnél, hogy teljes biztonsággal mehessen, azt nálunk béna sofőrnek tartanák, itt viszont teljesen átlagos magatartás. Ha valaki 80 km/h-val halad a belső sávban egy háromsávos autópályán, és nem reagál sem a forgalomra, sem a mögötte villogókra, otthon ebből balhé lenne – itt viszont inkább az néz ki furcsán, aki villog és siettet. Az autópályákon minden sáv haladásra van: belső, külső, középső — mindegy, ha valaki úgy érzi, ott van dolga, ott halad a maga választotta tempóban. A gyorsabb sofőr pedig kerülje ki, amerre tudja.
A több sávban, közel azonos tempóban haladó forgalom még így is azt az érzetet kelti, hogy minden mozog, minden történik, még ha a sebesség nem is magas. A villogásnak itt nincs meg az a „gyorsabb vagyok, húzódj le” üzenete, amit Európában megszoktunk. Láttam egy amerikai dokumentumfilmet a német autópályákról, amiben elmagyarázták, hogy ha a belső sávban valaki lassan halad, a mögötte jövő villogással és indexeléssel jelzi, hogy húzódjon le. Ez ott működik. Itt ilyen nincs.
Természetesen nem mindenki szent az utakon. Vannak száguldozók és cikkcakkban váltogató sofőrök, de itt nem próbálják meg kioktatni, feltartani vagy „megleckéztetni” őket. Inkább hagyják menni. Nem véletlenül: a helyi KRESZ könyv maga figyelmeztet, hogy trágár mozdulatokat mutogatni nem bölcs dolog, mert előfordult már, hogy emiatt embert lőttek le vagy bántalmaztak. Egy hivatalos kézikönyv szó szerint így fogalmaz: „Ha inteni akar egy másik sofőrnek, használja mind az öt ujját. Trágár mozdulatok miatt embereket lőttek már le, szúrtak le vagy vertek meg.”
Mobilozás autóvezetés közben. Ez szintén olyan dolog, ami kiveri nálam a biztosítékot!!
Így is nagyon bénán vezetnek és akkor még mobiloznak is vezetés közben.
Nem csak magát, hanem másokat is veszélyeztetve.
A covid óta egyébként szerintem az emberek amúgyis (nem csak itt - az egész világon) tök frusztráltak és kettyósok.
Megspékelve ezekkel a problémákkal, hát nem túl jók a kilátások!
Azt vettük észre, hogy az utóbbi időben látványosan rengeteg közlekedési kihágást látunk: piros lámpán át, egyirányú utcában, szembe a forgalommal, minden 2. mobilozik, stb… 😟
Bár a piros lámpán való áthajtást azt most Magyarországon is többször tapasztaltuk.
És azért nem / sem értem, mert itt, ahol aztán tényleg minden van és rohadtul nem tétel egy headset, ott miért kell vezetés közben mobilozni!!!!Itt az autósok az esetek többségében piros lámpa esetén is kikanyarodhatnak jobbra. Ami egyfelől tök jó dolog (autósként) - gyalogosként viszont nagyon-nagyon kell figyelni, mert az autósok nagyjából semennyire se figyelnek. Egyrészt szerintünk szokatlan számukra, hogy valaki gyalog közlekedik (tudom, hogy viccesen hangzik, de tényleg így van).
A másik “vicces” (inkább elgondolkodtató) dolog ezzel kapcsolatban, hogy tök sokszor fordul elő olyan, hogy piros a lámpa nekünk, gyalogosként, viszont nagylelkűen át akar engedni minket a jobbra kanyarodó… Aztán utána még ő mérges, mert nem látja, hogy nekünk piros a lámpa.
Zebrán is vagy nagyon előzékenyen átengednek, vagy örülsz, ha élve átjutsz, mert bizonyos kanyarodó sávoknál eszükbe nem jut, hogy a gyalogost átengedjék.
Szóval ez például egy apróbb, de azért bosszantó dolog.(2022) forrás
Fontos tudni, hogy ha kikerülünk a nagyvárosok vonzáskörzetéből van, hogy csak 100 kilométerenként tudunk tankolni. Mielőtt nekivágunk egy nemzeti parknak vagy egy alacsonyabb rendű útnak, feltétlenül töltsük tele a benzintartályt! Tankoláskor számunkra szokatlan módon előre kell fizetni a pénztárnál! Abban az esetben, ha kevesebb lesz a végösszeg, visszaadják a különbözetet.
"Amit nem kerülhetünk el, ha autót bérlünk, az a kocsi tankolása. Az árak az elmúlt 7 évben 150-200%-kal nőttek, de Magyarországhoz képest még mindig jelentősen olcsóbb a benzin és a gázolaj. Az óriási távolságok miatt a benzinköltségek elég jelentős összeget ölelhetnek fel. Minden államban, városban, de még kutaknál is eltérnek az árak. A legtöbb helyen csak önkiszolgáló van, kivéve rokkant vendégeknek és Oregon államban..." forrás
A parkolás a nagyvárosokban elég költséges, így ügyeljünk rá, hogy olyan szálláshelyet foglaljunk, ahol ezért nem kell külön fizetni és van is elegendő hely minden autó számára. A belvárosi részeken általában az út szélén lehet megállni a kocsival és a mellette lévő parkolóórába kell bedobni az aprót. 25 centért 8-10 percet kapunk. A digitális kijelző mutatja, hogy mennyi időnk maradt. Ám ezeknél a maximális idő 2 óra. Hosszabb városnézés esetén maradnak a jóval drágább parkolóházak vagy nyitott parkolók.
A mobiltelefon használatát, illetve az SMS-ezést vezetés közben több szövetségi államban tiltják. A találgatás helyett tanácsos Amerika bármely részében tartózkodni a mobilozástól és az SMS-ezéstől.
"Az emberek nem dudálnak, előzékenyen vezetnek, és nagyon jól szervezettek, kitáblázottak az utak. A piros lámpánál, ha nincs másképp kitáblázva, jobbra lehet fordulni. A nagy parkolóházakban is általában ingyenes a parkolás az első két órára. A jelzéseket érteni kell, pl. piros járdaszegélynél egyáltalán nem lehet megállni, a sárgánál is csak ki-beszállásra, és ahol nincs felfestés, a táblák utasításait követve kell parkolni. Ha nem fizeted be a parkolóórát, szinte biztos, hogy 10 percen belül megbüntetnek, de nem tesznek fel kerékbilincset akkor sem, mint otthon. Rendőr igazoltatni kizárólag csak akkor állít meg, ha szabálytalanságot csinálsz. Például, ha gyorsan hajtasz, vagy szabálytalanul csináltál valamit: telefonáltál kihangosítás nélkül, vagy rossz helyen fordulsz be. Olyankor ki van zárva, hogy ne kapjál pénzbírságot. Amit fontos tudni ezzel kapcsolatban, és én nem tudtam, ezért jól meg is ijedtem. Gyorshajtás miatt megállítottak az egyik éjszaka. Amikor félreállsz és mögötted reflektorral világit a rendőrautó, nem szabad kiszállni, a kezek jól láthatóak kellenek, hogy legyenek (sajnos sokaknak van Amerika egész területén fegyver az autóban). Az anyós ülésen levő embernek különösen nem szabad kiszállnia. Majd odasétál a rendőr, elkéri a jogosítványt, registration-t és visszamegy az autójába. Egész idő alatt csak akkor lehet kiszállni vagy kinyitni az ajtót, ha kérik.
Sajnos engem, ami megijesztett, hogy az autónak döntve át is motoztak. Nagyon illedelmesek, és kedvesek akkor is különben, de elővigyázatosaknak kell lenniük. Emlékszem, próbáltam bevetni, hogy azért sietek, mert allergiás tüneteim vannak, és orvoshoz akarok menni.. Azt mondtak semmi baj, gyorsan elintézik a papírmunkát, és kíséretet adnak a kórházig, hogy gyorsabban odaérjünk." (a Los Angelesben élő Judy, 2012)
"Ha megállít az amerikai rendőr: Nem árt ha tudjuk a rendőrökkel való találkozáskor hogyan kell viselkedni. Tudnunk kell, hogy az USA-ban a rendőr nem állíthat meg "csak" igazoltatás céljából. Ha látjuk mögöttünk a villogó lámpát, akkor bizony elkövettünk valamit, amit jobb lett volna, ha nem... Ez lehet bármilyen kicsi szabálysértés, pl követési távolság be-nemtartása, túl gyors sávváltás, túl agresszív gyorsítás/indulás, vagy akár a visszapillantó-tükrön lógó bisz-basz jelenléte, ami zavarhat a kilátásban, nem álltunk 3 mp-ig a stopnál, stb..." forrás
"Ami nagyon meglepő, hogy az emberek elmondása szerint az összes eddigi felsorolt autó közül a Toyota vezeti a népszerűségi listák legtetejét. Függetlenül attól, hogy a márka nem a legdrágább autókat kínálja, egy Camry-nek legalább akkora presztízse van, mint otthon egy Audinak. Itt szinte mindenki, aki nem tud Land Rovert venni és fel akar vágni, az Toyota Yaris Sedan-t, vagy Camry-t vásárol. (2012)" forrás
Vonattal
"utaztál már vonattal (AMTRACK)?
Honnan is jött nekünk a fèrjemmel ez a vonatozàs ötlete? A fèrjem a neten talàlt videòkat, milyen szép tàjakon megy. Kikereste..., "hurrà!!! Ez a vonat Amerikában van !" Ìgy 2018-ban beleàsta magàt a témàba, ès 2019 màjus elején már a vonaton ültünk, igaz mi a Chicago - Los Angeles utvonalat céloztuk meg elöször. 3 éjszakàt töltöttünk a vonaton. A szerelvény utolsò vagonjaiban csak ülések vannak. Utàna van az étterem, a mozdony fele pedig a 2 személyes kicsi kabinos, abbol azt hiszem 2 vagon volt, és amiben mi is utaztunk a fülkés, ahol kettönknek volt egy fülke a hozzà tartozò zuhany/wc mosdò. Nem egy bàlterem, de nekünk tökèletesen elèg volt. A kaja is nagyon finom. Több helyen megáll, mivel helyközi vonat szerepèt is betölti. Ki lehet szàllni, de nem áll sokáig. Azèrt a friss levegö miatt nem árt nèha leszàllni pár percre.
Több Amtrack ùtvonalat néztünk már.
Igen tudom..., nem olcsò a jegy. De..., ha azt nézed 3 napig fedèl van a fejed fölött, ergo nem kell hotelt fizetni. Az àrban benne van napi hàromszori étkezès ès hozzà ital. És haladsz A-bòl B-be. Szàmold össze a 3 nap szàllàst, kajàt, autòbérlés+üzemanyag, vagy repülöjegy. Ez lehet így több mint a vonatjegy àra.
Ez volt az elsö, de biztos nem az utolsò vonatozàsunk az Államokban. (2024)
Az amerikai filmekben gyakran látjuk a szereplőket gyors-étkezdékben enni, hamburgert, pizzát, és az utcákon hot-dog-ot. Aki a gyorséttermi kaját nem szívleli, az ne aggódjon, mert az USA-ban rengeteg konyha, és étkezési típus létezik. Amerikába többször visszatérő utazók egyöntetű véleménye, hogy kint szuper jókat lehet enni, a nagyvárosokban szinte bármit, amihez éppen kedvünk van. Az amerikai társadalom úgynevezett olvasztó tégely jellegénél fogva az etnikai éttermek elképesztő sokaságával lehet találkozni. A mexikói taco, a görög gyros, a kínai tavaszi tekercs ott már nem is számít külföldi ételnek.
Nagy divatja van néhány év óta az egészséges táplálkozásnak, és sok olyan étkezőhelyet találhatunk, ami ezzel a trenddel kapcsolatos, pl. salátabárok. Aki nagyon takarékos költségvetéssel utazik az USA-ban akár napi 10-15 dolláros keretből is megúszhatja, persze nagyon szerény igényekkel. A dohányzási tilalmakra nagyon oda kell figyelni. Ott ezt igazán komolyan veszik. Az italrendelésnél pedig tudatában kell lenni annak, hogy 21 év alattiak nyilvános helyen nem fogyaszthatnak, rendelhetnek alkoholt.
Ha úgy döntenétek, hogy Amerikában étteremben ennétek valamit, akkor fel kell készülni arra, hogy fél órát fogtok várni egy asztalra. Szinte minden város tele van éttermekkel, de úgy tűnik ezeknek száma nem elég. Én nem egy étterembe látogattam el, de minden alkalommal hosszú, körülbelül fél órás várakozás volt.
"Természetesen fel vannak készülve az étterem-tulajdonosok is a problémára. Nem egy vendég esetében történt meg, hogy meglátták a várakozási időt és elhagyták a helyet. Azt találták ki a furfangos tulajdonosok, hogyha várni kell, akkor mindenki kap egy telefonra emlékeztető tárgyat. Ez intelligensen listázza az asztalokat és abban a pillanatban, ha felszabadul egy, akkor elkezd rezegni és már indulhattok is. Nem minden helyen találkoztam ezzel a megoldással, de ilyet itthon még a Marriottban sem láttam. Érdekes volt számomra, hogy míg itthon torkos csütörtököket kell tartani, hogy valaki elmenjen étterembe, addig Amerikában abból van a probléma, hogy mindenki étteremben akar enni." forrás
"Az átlag amerikai (ilyen nincs, de tegyük föl, hogy mégis van) nem egészen úgy használja az evőeszközöket, ahogy mifelénk jobb házaknál szokás, ám a dolog mégsem lesz számunkra teljesen idegen. Emlékeznek, hogy amikor kicsik voltunk és kést nem kaphattunk, anyu előbb fölvágta a húst, aztán úgy ettük villával. Ezt Amerikában is sokan így csinálják, még ötvenéves korukban is, csak anyu nélkül. Sosem felejtem el azt az amerikai srácot, aki úti- és kabintársam volt a Galápagos-szigetek közt járkáló hajón. A személyzet szépen megterített, kés, villa, kanál, ahogy kell. Volt ott minden, húsok, tengeri eledelek, saláták, egyéb köretek. Tudják, mit csinált Jim? A villát bal kezébe fogta, de marokra, és némi brutalitással ledöfte a hússzeletet. Megragadta a kést, és a húsból lenyiszált egy darabot, majd a villát átvette a jobb kezébe, szúrt, és úgy vette a szájába a húst. Ha néha kissé nagyobbra sikerült a falat, akkor a húsit körberágta, míg el nem fogyott. A köretet, ha másként nem ment, ujjai segítségével juttatta a villára. Nem állítom, hogy minden amerikai így eszik, de eleget láttam, és bizony elég sokan. Jim ráadásul nem valami nebraskai farmergyerek volt, hanem massachusettsi számítógépes akármi." forrás
"Az átlag európai és magyar általában megadja a kellő módját és “tiszteletet” a kávézásnak, és jobbára leül egy kávézóban vagy otthonában, hogy úgy kortyolja el a maga kis eszpresszóját. Sokaknak ez egy igazi rituálé, és értetlenkedve nézik, hogy az amerikaiak nemhogy nem isznak presszó kávét, hanem inkább mozgásban (on the go), hol séta közben, hol pedig vezetés közben, vagy pedig közlekedési eszközön fogyasztják el hosszú kávéjukat. Nekik az a kávé rituáléjuk, merthogy az egész amerikai nép mozgásban van és fogyasztani akkor is kell." forrás
,, Az USA-ban az italok egy jelentős részét (de főleg az üdítőket és a vizet) telepakolják jéggel. Nem spórolni akarnak, egyszerűen csak így szokták meg. Nem túlzás, hogy néha egy pohár üdítőben több a jég, mint az ital.
Az üdítők viszont ingyen újratölthetők. Aligha a rengeteg jég miatt, de elég félelmetes tempóban hordják az étteremben az ember elé az üdítőt (illetve gyorsétteremben annyiszor lehet ingyen újratölteni az italt, ahányszor az ember kedve tartja). Sokszor még azt sem várja meg a pincér, hogy az előző adag elfogyjon. Speciel nem csodálkozunk, hogy az elhízás népbetegség.
Ha már az elhízás: akkora adagokat hoznak, hogy még az ezen a téren rutinosnak mondható magyar gyomor is keresztbe áll tőle. Mondjuk simán elvihetjük a maradékot, de a dolog tud félelmetes lenni. Ráadásul elképesztő párosításokat tudnak kitalálni, élén a juharsziruppal megküldött baconnel, de a mályvacukor-édes burgonya és a fagylaltos üdítő sem semmi európai szemmel nézve.
Szinte stresszeli az embert a rengeteg kérdés egy-egy étteremben. Milyen legyen a péksütemény: fehér, teljes kiőrlésű, barna, félbarna? Milyen sajtot kérünk bele? És milyen zöldséget? Milyen legyen a hús? Ez persze így leírva talán nem tűnik annyira keménynek, de a helyszínen a sorban állva hirtelen megválaszolni 20-25 hasonló kérdést tud stresszes lenni. És akkor még csak egy szendvicset rendeltünk. (2016)" forrás
Kínai étterem felirata szabad fordításban: "Az annyit eszel amennyit akarsz büfé nem azt jelenti, hogy egész nap itt eszel. Nem maradsz négy órát, hanem eszel, oszt mész haza"
Az éttermekben a borravalót az adó (Sales Tax) nélküli nettó összeg alapján illik kiszámolni az alábbi szokásos irányelvek szerint:10–15%, ha az étel és a kiszolgálás legfeljebb elfogadható volt, de nem hagyott jó benyomást.
15–20%, ha elégedettek voltunk a vendéglátással.
20% felett, ha minden kiemelkedően jó volt, és úgy érezzük, szívesen honorálnánk a magas színvonalat.
Egy átlagos étteremben például, ha 100 dollárt fizetünk, ilyenkor illik legalább 125 dollárt otthagyni, beleértve a borravalót is.
A gyakorlatban a borravaló összegét (Tip) ki kell számolni, majd azt hozzá kell adni a korábbi bruttó végösszeghez (Total). Ezeket az adatokat, valamint az aláírásunkat a felszolgáló által hozott tollal ráírjuk a számlára. A számlát tartó mappát az asztalon hagyjuk, és a második bizonylatok közül azt, amelyiken Customer Copy felirat van, eltehetjük magunknak. Ha készpénzzel fizetünk, ügyeljünk arra, hogy a pontos borravalót is helyben hagyjuk. Kártyás fizetés esetén a borravalót az étterem rendszerint még aznap este vagy legfeljebb pár nap múlva vonja le, vagy külön tranzakcióként, vagy az eredeti összeg zárolásának módosításával, egy összegben.
Két évvel ezelőtt befizettem egy hetes körútra Los Angeles–Las Vegas–San Francisco útvonalon. Az árát szépen elutaltam, azt hittem, ezzel minden költséget letudtam. Aztán megérkeztem, felvett a busz, és jött az idegenvezető. Rögtön elmagyarázták: minden nap kötelező 5 dollár borravalót adni fejenként az idegenvezetőnek. Vagyis a befizetett összeghez jött még plusz 35 dollár. Pedig azt gondoltam, a csomagár fedezi az idegenvezető, a sofőr és a szállás költségeit. De ez Amerika: kötelező borravaló van, és kész. Nyaralok, lenyelem – de azért nem örültem neki, mert így minden szolgáltatás után szépen gyűlnek az előre nem tervezett kiadások.Hasonló élményem volt, amikor Miamiban online vettem reptéri transzfert. A végösszeg 22 dollár volt, de amikor fizettem, a rendszer még automatikusan hozzácsapott 4 dollár borravalót. Szépen először egy alacsony árral csalogatnak, aztán a végén jön a plusz. Miért nem írják ki rögtön a teljes árat? Itt ez így működik. Már előre felkészültem rá, hogy mindenhol „kötelező” lesz borravalót hagyni.
Az Everglades alligátor túrán is ugyanez volt a helyzet. A 68 dolláros túra mellett ott volt a buszsofőr borravalós doboza, a csónakos vezető az orrunk alá tolta a tálat, amibe 5 dollárt illett tenni, az alligátor show végén pedig újabb doboz várt. Így a nap végére a 68 dolláros túra 78 dollárba került. És csak azon gondolkodtam: vajon mi lett a befizetett 68 dollárommal? Nem abból kellett volna fedezni a szolgáltatásokat? Itt viszont így működik a rendszer: a dolgozók a borravalóból egészítik ki a fizetésüket. És persze, ha tele a busz meg a csónak, egy kör után simán összejön 100–150 dollár zsebbe, adómentesen.
Európaiként máshoz vagyok szokva: ha befizetek egy utat, az ár mindent tartalmaz, utólag nem kötelező extrákkal nyomnak meg. Természetesen ha valaki tényleg kiváló, örömmel adok borravalót, de nem kötelező jelleggel, hanem önszántamból.
Az éttermekben is hasonló a helyzet: egy 12 dolláros ételhez jön az adó, és sok helyen automatikusan hozzácsapnak még 20% borravalót is. Nem kérdezik, akarod-e adni, egyszerűen felszámítják, és fizetheted. Nekem ez erőltetett. Ha elégedett vagyok, úgyis adok, akár többet is, mint 20%. De ha nem volt jó a kiszolgálás, miért lenne ez kötelező?
Amit az amerikai utazásaimból megtanultam: mindig, mindenért többet kell kiadni, mint amit az elején feltüntetnek. A végén minden tétel drágább lesz, mint elsőre gondoltad.
Az USA-ba utazó turisták indokoltan feltételezik azt, hogy kint jó vásárlási lehetőségekre fognak találni, olcsón minőségi, az itthoni felhozatalból akár hiányzó ruhákat tudnak venni. Sokan utaznak Amerikába kifejezetten bevásárlási szándékkal, és ennek nyilván van sok indokolható oka. Valóban sok mindent lehet jutányosan megvenni az USA-ban, pláne a leértékelési akciók révén és ha a dollár éppen nem túl erős. Ellentétben a hazai helyzettel, Amerikában a bevásárlóközpontok nem a városhatárokon belül vannak, hanem elővárosi térségekben, vagy autópályák gócpontjai közelében. Bérelt autó nélkül komplikált kijutni ezekhez a mega vásárlási helyekre. Az outlet központok kifejezetten eldugott vidéki helyeken vannak, nyilván ott olcsóbban jutottak megvásárolható vagy bérelhető földterülethez. Amerikában az áruházakban, bevásárlóközpontokban biztosak lehetünk abban, hogy nem árulnak gyatra minőséget.
Júliusban és augusztusban vannak nyári végkiárusítások, Novemberben Hálaadáskor is van jelentős kedvezményes árusítás. December 26-tól január közepéig próbálják olcsón kiárusítani mindazt, amit karácsony előtt nem vettek meg. Februárban a megmaradt téli cuccok kiárusításával próbálkoznak. A kiárusítások (Sale) alkalmával az eredeti árból 30-40 százalék kedvezmény a jellemző, de adódnak gyakran egészen elképesztő leárazások is egy-egy ruhacikknél. Vannak a turisták által megszeretett áruházak, bevásárló központok, amelyek egy-egy lánc részei, tehát az USA legkülönbözőbb helyein meg lehet őket találni. nagyon sok bevásárlóközpontban található Macy's, Nordstrom's, Sears, JC Penny's és Bloomingdale's áruház. A discount store jellegű üzletekben kizárólag leértékelt árukat adnak el. Itt a minőség és az árak is alacsonyabbak. Íme néhány üzlethálózat, ahol olcsón, de nem magas minőségi dolgokat lehet venni: Wal-Mart, Target, Caldor, K-Mart.
Na mennyi a 3,29 dolláros pizzaszeletre jutó ÁFA odaát? Kemény 20 cent, azaz picivel több, mint 6 százalék
Szövetségi államonként elérhetnek az árszintek, mert az árukra a központi kormány nem vet ki értéktöbbletadót, a szövetségi államok, vagy helyi önkormányzatok, városok (plusz 4-8 százalékok). Ha az európai Amerikában elektromos készüléket vásárol, emlékeztetnie kell magát arra, hogy 110 voltos és 60 Hz-es ellátó hálózathoz igazított termékekről van szó.
A Walmart áruházlánc máig az Egyesült Államok egyik legnépszerűbb bevásárlóhelye. Óriási választékot kínál: az élelmiszerektől kezdve a tisztítószereken át ruhák, cipők, háztartási cikkek és elektronikai termékek is megtalálhatók a polcain. Az amerikaiak azért kedvelik annyira, mert itt szinte mindent egy helyen meg lehet venni, így egy nagybevásárlás során nem kell több különböző üzletet felkeresni. Ha van időnk körülnézni, számos akciós termékre bukkanhatunk. Ezek az olcsóbb árucikkek általában meglepően jó minőségűek, így nem kell attól tartani, hogy az alacsony ár a minőség rovására megy.
Hasonlóan előnyös áron vásárolhatunk a Pricerite boltjaiban is, ahol az élelmiszerek széles választéka vár: a friss zöldségektől és gyümölcsöktől a fagyasztott termékekig mindent megtalálunk, ami a főzéshez kellhet. A K-mart továbbra is kedvelt választás az amerikai vásárlók körében, hiszen itt szintén szinte minden kapható az elektronikai eszközöktől a háztartási felszerelésig, és akciókból itt sincs hiány. Mindhárom áruházlánc népszerű célpont maradt, ha valaki kedvező árakon szeretné feltölteni otthonát mindennapi szükségletekkel.
Amerikába utazva én háromféle bankkártyát vittem magammal: egy MasterCard Goldot, egy Maestro kártyát és egy MasterCard Electront. Ezek közül csak a MasterCard Goldhoz járt olyan extra biztosítás, amelynek köszönhetően, ha valami történne a kártyával, 24 órán belül készpénzes előleget hoznának házhoz, illetve egy ideiglenes kártyát is biztosítanának, amit a bank külföldi partnere egy héten belül átadna.Az Egyesült Államokban az emberek többsége továbbra is hitelkártyával intézi a mindennapi vásárlásait. A szokás szerint a vásárlások után 30 napon belül kamatmentesen lehet visszafizetni az összeget, ha pedig ez elmarad, a bank kamatot számít fel. A legtöbben rendelkeznek valamilyen hitelkártyával, és sokan az American Express-t is napi szinten használják. Az országban a legelterjedtebb és szinte mindenhol elfogadott kártyatípus a dombornyomott Visa és MasterCard. Az Electron típusú és más „alap” kártyákat sok helyen nem fogadják el. Az American Express, a Cirrus és a Discover kártya szintén gyakori, de ezek elfogadottsága nem mindenhol garantált. A Discover például vásárlás után bizonyos százalékot visszatérít az elköltött összegből, bár természetesen a banknak így is bőven marad haszna. Ha valaki az USA-ba készül, érdemes dombornyomott kártyával utaznia, mert azzal biztosan nem lesz gond a fizetésnél.
Az amerikai utazásom során a kiadásaimat egy Maestro, egy MasterCard Electron és egy másik MasterCard típusú kártyával próbáltam intézni. Mindhárom egyszerű bankkártya volt, hitelkeret nélkül, tehát klasszikus betéti (debit) kártya. Egy alkalommal a Walmartban próbáltam fizetni, de a terminál mindegyiket elutasította azzal az üzenettel, hogy „fedezetlen”. Első dolgom volt, hogy ellenőrizzem az egyenlegemet az internetbankon keresztül, és láttam, hogy minden rendben van, volt pénz a számlán.
Hazaérve azonnal felvettem a kapcsolatot a bankom ügyintézőjével, hogy kiderítsem, mi okozta a problémát. A magyarázat szerint az amerikai rendszerek gyakran a kártya típusától függően próbálják eldönteni, hogyan bonyolítják a tranzakciót: ha a kártya mögött forintszámla van, érdemes a debit opciót választani, míg ha dollár- vagy eurószámlához tartozik a kártya, az USA-ban a credit opcióval kell próbálkozni, mert az amerikai terminálok hajlamosak a devizás kártyákat hitelkártyának érzékelni, akkor is, ha valójában betéti kártyáról van szó.
A tanulság tehát: ha az Egyesült Államokba utazunk, mindig legyünk tisztában azzal, milyen típusú kártyánk van, és mire állítjuk be a fizetés módját. Érdemes lehet dombornyomott Visa vagy MasterCard hitelkártyát is magunkkal vinni, mert ezek elfogadottsága általában problémamentes.
Az amerikai szupermarketek választéka tényleg elképesztő, még akkor is, ha Magyarországon sem panaszkodhatunk a kínálatra. De amikor az ember belép egy ilyen üzletbe, és látja, hogy egyetlen termékfajtából egész polcsorokat töltenek meg, akkor azért eláll a lélegzete. Elég csak a tejre gondolni: több tucat különféle márka és típus közül lehet választani, mindenféle zsírtartalommal, ízesítéssel, laktózmentes és bio változatban. A chipsek választéka pedig szinte megszámlálhatatlan: mindenféle formában, ízben és méretben sorakoznak a polcokon, úgyhogy az ember tényleg csak kapkodja a fejét, mire eldönti, mit tegyen a kosarába.
A 100 és az 50 dolláros bankjegy még mindig mumusnak számít az Egyesült Államokban. Érdemes elkerülni, hogy ilyen nagy címleteket vigyünk magunkkal, mert könnyen kellemetlen helyzetbe kerülhetünk: hiába van pénzünk, nem biztos, hogy el tudjuk költeni. Sok üzlet, kisebb bolt, jegyárusító és akár büfé is gondolkodás nélkül visszautasítja ezeket a bankjegyeket azzal az indokkal, hogy „túl nagy a címlet”. A legpraktikusabb továbbra is a 20 és a 10 dolláros, ezek a legáltalánosabban elfogadottak, és ezekkel lehet a legegyszerűbben fizetni bárho
A turista szempontjából az USA nem egy veszélyes hely, amúgy az ott lakók számára sem. Ez bizony így van annak ellenére, hogy rémes tömeggyilkosságokról lehetett az utóbbi időkben hallani. Az amerikai filmekben látható erőszakos jelenetek a forgatókönyvírói képzelet szüleményei, a valóságban meglepően békések az ottani városok, vidékek. Bűnözés van bőven Amerikában, de az áldozatok nagyon ritkán turisták. Ez azért is van, mert a turisták jellemzően nem fordulnak meg a veszélyesebb városnegyedekben és nem keverednek bele rizikós helyzetekbe, kapcsolatokba. Ha nagyon szeretnénk letérni a szokványos turista ösvényről, akkor tájékozódjunk helyi embertől, hogy merrefelé mennyire kockázatos elmenni, a nap melyik szakában. Az amerikai filmekben látott jelenetekből azért vannak olyanok, amik valóban visszaköszönhetnek a turista számára. Autósok igazoltatásakor a hatóság emberei valóban nagyon óvatosan járnak el, feltételezniük kell, hogy a sofőr esetleg valamiért fegyverrel ellenáll. A rendőrök nem tudják beazonosítani rendszám, vagy egyéb jelzés alapjáén, hogy az autót egy turista bérli.
Mobiltelefon legyen nálunk, és tudnunk kell azt, hogy veszélyes helyzetben a 911-es számon kell hívni a rendőrséget.
A turistákkal megesett közbiztonsági problémák java része a gépkocsihoz kötődik. Soha, még rövid időre se hagyjunk jó látható helyen értékeket az autó ülésein. Ha látható a csomagtérben a bőrönd, az nem igazán gond, mert kicsi a valószínűsége, hogy tolvajok, rablók kétséges tartalmú bőrönd elhurcolásával bíbelődjenek. Ha rendőrautó a filmekben megismert módon mögöttünk villogva megállít minket, akkor biztosak lehetünk abban, hogy nem álrendőrökkel van dolgunk, főleg, ha az igazoltató uniformisban van. Autók elrablása ritkán fordul elő, az autólopás sem túl gyakori. Jellemző, hogy azokat az autókat lopják el, amelyeknek az ajtaját nyitva hagyják. Ne parkoljuk le az autót kétséges biztonságú környéken. Éjszaka inkább parkoljunk jól megvilágított, forgalmas utcarészeken. Biztonsági szempontból előnyösebb, ha a szálláshelyekről előre gondoskodunk, és nem próbálunk éjszaka improvizálva hotelt vagy motelt keresni. Nem ajánlatos Amerikában az autóban éjszakázni, még parkolóhelyen sem.
Következő kijárat: állami börtön - Ne vegyen fel stopposokat
A No trespassing felirat azt jelöli, hogy ott magánterület van, ahová illetéktelen nem léphet be, nem hajthat be. Vigyázzunk arra, hogy ne kövessük el magánterületek megsértését. A tulajdonos akár fegyverrel is megjelenhet, hogy elzavarja a magánterület megsértőjét. Általában figyelmesen kell tájékozódni a szabályokról, mert Amerikában azokat nagyon komolyan veszik. Köztudott, hogy Amerikában a rendőrök csak úgy, minden ok nélkül nem szoktak igazoltatni, legfeljebb valami hajsza, razzia folyamán. Az igazoltatások jellemzően összefüggésben vannak valamilyen szabálysértéssel. Az egyedül utazó női turistáknak tanácsos tudni, hogy Amerikában ha egyedül mennek be egy bárba, vagy étterembe, akkor könnyen gondolhatják róla, hogy "társaságot akar keresni". Jobb elkerülniük olyan helyeket, amiket zömében férfiak látogatnak, például, kocsmákat.
Rendőrök a texasi San Antonioban- Kriszta fotója
Ha egy magyar állampolgár bajba kerül az Egyesült Államokban (pl. elveszíti az úti okmányait, közlekedési baleset éri, vagy bűncselekmény áldozata lesz), a legközelebbi magyar képviseletet (Magyar Nagykövetség, New York-i vagy Los Angeles-i Konzulátus) kell értesítenie.
A Magyar Köztársaság washingtoni konzulátusa
Az USA legnagyobb részén a nyári időszámítás március második vasárnapján hajnali 2 órakor kezdődik és november első vasárnapján hajnali 2 órakor végződik. Egyes területeken nem alkalmazzák: pl. Hawaii, Amerikai Samoa, Guam, Puerto Rico, Virgin-szigetek és Arizona legnagyobb része (az arizonai Navajo Indián Rezervátum kivételével).
Három sávszélességben (900/1800/1900 MHz) működő mobiltelefonok használhatók az USA-ban is. Roaming információval kapcsolatosan az utazónak a hazai szolgáltatójához tanácsos fordulni információért.
Az USA-ban 110V/60Hz-es a feszültség. A 220V/50Hz-es, kétágú villásdugóval felszerelt magyar, ill. európai készülékekhez adapter és/vagy feszültség-átalakító szükséges.
Ha ezek bármelyike szombati napra esik, akkor egyes intézmények zárva tartanak pénteken is. Ha ezek bármelyike vasárnapra esik, akkor egyes intézmények szünetelnek hétfőn.
Valami rejtélyes okból az amerikai mosdókban a WC-fülkék ajtajai körül továbbra is hatalmas hézagok tátonganak. Gyakorlatilag simán szemkontaktust létesíthetsz a tükörnél kezet mosó emberrel, miközben bent ülsz. Hogy ez spórolás, vagy valami más logika miatt van így, azt nehéz megfejteni. A másik mulatságos „élmény” az automata lehúzó rendszer. Ha jót akarsz magadnak, legalább egy méterre hátraugrasz, amikor beindul, különben jó eséllyel vizesen távozol, és kollégáid hangos nevetéssel fogadnak, amikor visszatérsz a mosdószünetről.
"A toalett az éttermekben, az áruházakban, pályaudvarokon és szállodákban található. Egyes helyeken 10 centet kell fizetni, máshol pedig borravalót adni az alkalmazottnak. Az amerikaiak a REST ROOM, POWDER ROOM, BATHROOM, LADIES ROOM, MENS ROOM szavakat használják a WC-k megjelölésére." forrás
1000 dolcsi büntetés szemetelésért- Kriszta fotója
A magyar észjárás azt diktálná, hogy az amerikai nagyvárosok használhatatlan tömegközlekedését legalább a legendás autópálya-hálózat kárpótolja majd. Nos, aki ezt hiszi, újfent naiv jóhiszeműségről tesz tanúbizonyságot. Az Egyesült Államokban ugyanis nem is kell elhagynunk a nagyvárosokat ahhoz, hogy szembesüljünk az autópálya-hálózat valóságával. Elég csak ráhajtani egy tetszőleges metropolisz bevezető sztrádájára, végigaraszolni a helyi „M1-M7” bevezetőjén, majd átkelni a helyi „Erzsébet hídon”, és máris ott vagyunk a következő dugóban, a helyi „M3” bevezetőjén. Szürreális és érthetetlen érzés mindez egy modern nagyvárosban, ahol egyébként aligha kellene műemlékeket óvni a benzingőzben fürdő anakondáktól.
Az amerikai sofőrök ráadásul láthatóan élvezik a downtown-ban pöfögést: a nevetséges sebességhatárokat betartva végtelenített lassúsággal haladnak. Ezek a limitek elsőre furcsának tűnnek egy magyar sofőrnek, de pár nap elteltével rájövünk, miért van így. A motorizáció hazája ugyanis mestere lett annak, hogyan kell az autóban enni, telefonálni, filmet nézni, vagy épp mással foglalkozni – kivéve a magabiztos, tempós vezetést. A váltó és a pedálok kezelése sokaknál másodlagos.
A vasútról kár is szót ejteni, hiszen ha nem konténerszállító hajóról lepakolt ISO-konténer az ember, vagy nem valami Sheldon Cooper-féle vonatrajongó, úgysem kerül sínpárra. Marad hát az autó és a levegő.
És akkor jön a repülés: ha már se autóval, se vonattal, se busszal nem megy, talán a légi közlekedés felüdülést hoz. A négy nagy amerikai légitársaság máig a piaci racionalitás és az önszabályozás csodás példája – legalábbis papíron. Az egyik mindig csődvédelem alatt áll, de ettől még minden reggel felszállnak a presztízsjáratok, akár megtelnek, akár nem. Csodás látvány, amikor ugyanazon időben indul el Bostonból Los Angeles felé négy óriásgép, félig üresen, de full kerozinnal. Az utasok elférnének kettőn is, de az nem illene a nagy amerikai szellemiséghez.
* az e-mail címed nem jelenik meg az oldalon
© Utikritika.hu. 2012.
Amerikai Egyesült Államok | Amszterdam | Argentína | Ausztrália | Ausztria | Bahama-szigetek | Balatonszéplak-felső | Bali | Barcelona | Berlin | Ciprus | Dominikai Köztársaság | Dubai | Egyiptom | Franciaország | Görögország | Hajóutak | Horvátország | Hongkong | India | Isztambul | Kanada | Kanári-szigetek | Kuba | Kvarner-öböl | London | Madrid | Malajzia | Maldív-szigetek | Mallorca | Mauritius | Málta | Mexikó | Nagy-Britannia | Németország | New York | Olaszország | Párizs | Portugália | Róma | Seychelle-szigetek | Sharm el-Sheik | Skócia | Spanyolország | Sri Lanka | Szingapúr | Thaiföld | Törökország | Toszkána | Tunézia | Vietnam | Zöld-foki Köztársaság
úti kritikus, 2017. 07. 02. 10:04
Dani!
Tavaly a szövetségi állam törvényhozásában előterjesztettek egy ilyen javaslatot, de egyelőre még hivatalosan nem lépett életbe. Nagyon egyszerűen megtudhatod, hogy már érvényesítik-e ezt a nyilvánvalóan életbe lépő javaslatot vagy nem. Kérdezd meg helyben a boltostól. Ha 18 és 21 év között vagy, akkor nem fognak megbüntetni azért, hogy tájékozódni akarsz.
Szakács Dániel, 2017. 07. 02. 03:03
Pensylvania államban vagyok, és azt szeretném kérdezni, hogy a cigivel kapcsolatban 21 vagy 18 év a korhatár?
Bartha Dóra, 2017. 01. 15. 21:39
Jövő hónap 17-én készülök ki Amerikába azon belül Lakewoodba és azt szeretném megtudni hogy mennyire fontos a dombornyomott kártya ahhoz hogy a reptéren tovább engedjenek az országba
Urbán István, 2016. 07. 22. 17:13
Bocs, de csak ilyen ősrégi hozzászólások vannak? azóta senki nem járt az államokban?